ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 травня 2019 року Чернігів Справа № 620/695/19
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Непочатих В.О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Бобровицької міської ради Бобровицького району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Селянське фермерське господарство Зоряне про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Бобровицької міської ради Бобровицького району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Селянське фермерське господарство Зоряне , в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 21.12.2018 № 493-13/VІІ Про надання СФГ Зоряне дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що перебуває в постійному користуванні на земельну ділянку відповідно до класифікатора видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01) площею 51,7321 га за межами населеного пункту с. Петрівка .
В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що відповідачем протиправно надано дозвіл СФГ Зоряне на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) без проведення земельних торгів, тим самим порушено його право брати участь у аукціоні.
Відповідачем подано відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову, оскільки рішенням виконкому Петрівської сільської ради від 21.03.2001 надано право постійного користування СФГ Зоряне земельною ділянкою загальною площею 52 га, а тому смерть керівника юридичної особи, не ставить під сумнів правомірність отриманого ним державного акту на ім`я господарства.
Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що право постійного користування на спірну земельну ділянку було зареєстровано саме за ОСОБА_2 , а не за СФГ Зоряне , тому доводи відповідача про те, що СФГ Зоряне було і є користувачем земельної ділянки є такими, що не підтверджуються доказами та фактичними обставинами.
Відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначено, що доводи позивача стосовно не підтвердженого фактичного користування земельною ділянкою саме СФГ Зоряне , не заслуговують на увагу, оскільки в державному акті на право постійного користування від 05.12.2000 НОМЕР_1 зазначені відмітки про зміни в землекористуванні на підставі рішення виконкому Петрівської сільської ради від 21.03.2001 Про внесення змін , яким право постійного користування земельною ділянкою закріплено саме за СФГ Зоряне .
Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача подано пояснення щодо позову, в яких зазначено, що після отримання свідоцтва про державну реєстрацію СФГ Зоряне голова господарства звернувся до Петрівської сільської ради з проханням внести зміни до державного акта та передати земельну ділянку площею 52 га для ведення селянського (фермерського) господарства у постійне користування СФГ Зоряне , у зв`язку з чим 21.03.2001 виконавчим комітетом Петрівської сільської ради прийнято рішення про внесення змін у рішення виконкому від 16.08.2000 та передано земельну ділянку площею 52 га у постійне користування СФГ Зоряне в особі голови ОСОБА_2 .
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
14.06.2018 позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області з заявою щодо вчинення всіх необхідних дій, спрямованих на припинення права ОСОБА_2 на постійне користування земельною ділянкою для ведення селянського (фермерського) господарства кадастровий номер НОМЕР_2 , загальною площею 51,7321 га. Зазначив, що припинення такого права постійного користування надає можливість в подальшому Головному управлінню Держгеокадастру у Чернігівській області надати в оренду вказану земельну ділянку на конкурсній основі та дозволить залучити значні грошові кошти до державного бюджету (а.с. 11).
Листом від 13.07.2018 № С-1106/0-860/6-18 Головне управління Дергеокадастру у Чернігівській області повідомило позивача про те, що перелік підстав припинення права користування земельною ділянкою визначено статтею 141 Земельного кодексу України є вичерпним. Зазначено, що наявність земель на праві постійного користування згідно з існуючими вимогами законодавства не дозволяє фізичним особам, які ведуть фермерське господарство, передавати їх спадкоємцям, які бажають продовжити ведення фермерського господарства чи будь-яких інших цілей (а.с. 12).
05.11.2018 позивач звернувся до відповідача з заявою щодо вчинення всіх необхідних дій, спрямованих на припинення права ОСОБА_2 на постійне користування земельною ділянкою для ведення селянського (фермерського) господарства кадастровий номер НОМЕР_2 , загальною площею 51,7321 га, включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги, підготування окремим лотом право оренди на земельну ділянку до земельних торгів та прийняття рішення про проведення земельних торгів щодо продажу оренди на зазначену вище земельну ділянку (а.с. 20).
Відповідач, листом від 17.12.2018 № 08-12/2117, повідомив позивача про неможливість розгляду звернення позивача у зв`язку з відсутністю документів, що підтверджують смерть ОСОБА_2 (а.с. 23).
В подальшому, відповідачем прийнято рішення від 21.12.2018 № 493-13/VII Про надання СФГ Зоряне дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що перебуває в постійному користуванні на земельну ділянку відповідно до класифікатора видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) для ведення сільськогосподарського виробництва (01.01) площею 51,7321 га за межами населеного пункту с. Петрівка , яким надано СФГ Зоряне в особі голови ОСОБА_2 дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відведення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) що перебуває в постійному користуванні на земельну ділянку площею 51,7321 га, відповідно до класифікатора видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01), яка знаходиться за межами населеного пункту с. Петрівка; зобов`язано СФГ Зоряне в особі голови ОСОБА_2 виконувати обов`язки орендаря земельної ділянки відповідно до вимог статті 91 Земельного кодексу України; зобов`язано забезпечити вільний доступ для прокладання нових, реконструкції та експлуатації існуючих інженерних мереж і споруд, що знаходяться в межах земельних ділянок та подати на затвердження сесії Бобровицької міської ради у встановленому законодавством порядку розроблену документацію із землеустрою (а.с. 25).
Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Положеннями пункту 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо регулювання земельних відносин.
Згідно статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Статтею 22 Закону України Про землеустрій передбачено, що землеустрій здійснюється, зокрема, на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою. Рішення органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.
З аналізу викладених норм слідує, що прийняття рішень стосовно надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою належить до повноважень органів місцевого самоврядування.
Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14.12.2011 № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.
Приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Отже, адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, вирішуючи спір, суд повинен встановити, що у зв`язку з прийнятим рішенням, вчиненням дій чи допущенням бездіяльності суб`єктом владних повноважень порушуються права, свободи або законні інтереси особи у сфері публічно-правових відносин. При цьому, обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.
Так, задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.
Тобто, право на судовий захист має особа, яка є суб`єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів. При цьому, така особа повинна довести факт порушення її прав чи охоронюваних чинним законодавством інтересів оскаржуваним рішенням, дією чи бездіяльністю з боку відповідача - суб`єкта владних повноважень.
Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
З копії державного акта на право постійного користування землею серії НОМЕР_1 виданого 05.12.2000 слідує, що на підставі рішення виконкому Петрівської сільської ради народних депутатів Бобровицького району Чернігівської області від 16.08.2000 № 37 ОСОБА_2 , який мешкає у с. АДРЕСА_1 , надано у постійне користування земельну ділянку площею 52 га в межах згідно плану. Земельну ділянку надано для ведення селянського (фермерського) господарства (а.с. 64).
Рішенням виконавчого комітету Петрівської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області від 21.03.2001 Про внесення змін внесено зміни у рішення виконкому сільської ради від 16.08.2000 за № 37 Про закріплення земельних ділянок для ведення селянських (фермерських) господарств та викладено пункт 2 абзацу 3 у такій редакції: селянському-фермерському господарству Зоряне земельну ділянку загальною площею 52,0 га, в тому числі: ріллі - 50,0 га, боліт - 2,0 га, польових доріг - 0,6 га, яке відображене у вказаному державному акті (а.с. 73).
В подальшому рішенням Бобровицької міської ради від 21.12.2018 № 493-13/VІІ було надано дозвіл СФГ Зоряне в особі голови ОСОБА_2 на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що перебуває в постійному користуванні, на земельну ділянку відповідно до класифікатора видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01) площею 51,7321 га за межами населеного пункту с. Петрівка (а.с. 25).
В обсязі встановлених у даній справі фактичних обставин, зважаючи на їхній зміст та юридичну природу, суд вважає, що рішення відповідача від 21.12.2018 № 493-13/VІІ не порушує прав позивача, які б підлягали захисту та відновленню в судовому порядку.
Посилання позивача, що право користування земельної ділянки припиняється разом зі смертю фізичної особи та в подальшому повинна бути виставлення на аукціон не заслуговують на увагу, оскільки право користування земельною ділянкою належить не фізичній особі, а Селянському фермерському господарству Зоряне .
У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що в задоволенні позову ОСОБА_1 необхідно відмовити повністю.
У зв`язку з відмовою позивачу в задоволенні позову, понесені ним судові витрати, пов`язані зі зверненням до суду не підлягають відшкодуванню.
Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Бобровицької міської ради Бобровицького району Чернігівської області (вул. Лупицька, буд. 4, м. Бобровиця, Чернігівська область, 17400, код ЄДРПОУ 04061990), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Селянське фермерське господарство Зоряне (с. Петрівка, Бобровицький район, Чернігівська область, 17454, код ЄДРПОУ 31000718) про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 03 червня 2019 року.
Суддя В.О. Непочатих
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2019 |
Оприлюднено | 04.06.2019 |
Номер документу | 82139386 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Непочатих В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні