ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/533
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
03 червня 2019 року № 760/20628/18
За позовом
ОСОБА_1 До Центрального державного історичного архіву України, м. Київ
3- я особа Державна архівна служба України
Про зобов`язання вчинити дії
Суддя О.В.Головань
Обставини справи:
Позовні вимоги заявлені про зобов`язання Центральний державний історичний архів України, м. Київ виконати замовлення на копіювання від 29.11.2017 р. в частині копіювання документів Національного архівного фонду, а саме фонд 57, опис 1, справа 10, сторінки 194-270, 429-475зв, в повному обсязі без зазначення прізвищ.
Ухвалою Солом`янського районного суду м. Києва від 15.08.2018 р. справу передано до Окружного адміністративного суду м. Києва за предметною підсудністю.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 31.10.2018 р. справу прийнято до свого провадження суддею Головань О.В. та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.
19.11.2018 р. відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву.
Ознайомившись з матеріалами справи, суд, -
ВСТАНОВИВ:
09.02.2017 р. ОСОБА_1 переоформився користувачем читального залу Центрального державного історичного архіву України, зазначивши темою дослідження "Власний родовід. Київська, Курська, Подільська, Херсонська губернії, Брацлавське, Подільське воєводство".
29.11.2017 р. ОСОБА_1 було заповнено замовлення на копіювання документів, датованих 18 століттям, а саме фонд 57, опис 1, справа 10, сторінки 194-270, 429-475зв.
Зокрема, у замовленні позивачем зазначено про копіювання архівних документів, вміщених на аркушах №№ 194-270, 429-475 (зі зворотами) зі справи № 10, опису 1, фонду 57, Генеральний опис Лівобережної України 1765-1769 років.
Генеральний опис Лівобережної України (т.зв. Рум`янцевський перепис) є ревізією, проведеною на території Гетьманщини відповідно до полкового устрою. Усього було описано близько 3500 населених пунктів за територією сучасної Чернігівщини, Полтавщини та частково Лівобережної Київщини. Справа № 10, опису 1, фонду 57 містить відомості про 739 дворів, 1260 хат за 10 населеними пунктами Чернігівського полку. Загальний обсяг справи складає 832 аркуші.
Відповідно до п.5 розділу II Порядку користування документами Національного архівного фонду України, що належать державі, територіальним громадам, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 19.11.2013 р. № 2438/5, справи та документи, на які в архівах існують фонди користування, видаються до читальних залів архівів лише в копіях.
На аркушах №№ 194-270, 429-475 (зі зворотами), зазначених у замовленні гр. ОСОБА_1 від 29.11.2017, містяться ревізії населення с.Роїще, слободи Ройської, хутора при слободі Ройській, дер. Осняки, які входили до складу Ройської сотні Чернігівського полку Лівобережної України. Загальна кількість дворів, у яких було проведено ревізію, за цими населеними пунктами складає 153 та 314 хат.
Як правило у хаті проживало 2-3 родини, які не обов`язково були родичами (т.зв. підсусідки, підпомічники, наймані робітники). Тобто, до замовлення на копіювання включено відомості про орієнтовно 700 (або більше) родин.
05.02.2018 р. листом № 01-45 позивача повідомлено про те, що вказані у замовленні аркуші містять ревізію населення с.Роїще, сл. Ройської, хутора при сл. Ройській, дер. Осняки, та зазначено, що відповідно до роз`яснення Державної архівної служби України від 07.11.2016 р. № 02.3/3204 у ревізькій сказці копіюванню підлягає посімейний список за конкретним прізвищем, вказаним у замовленні (копіюються сторінки з прізвищем та інформацією про конкретну родину, титульний аркуш документу), у зв`язку з чим необхідно оформити замовлення на копіювання, вказавши конкретні прізвища.
25.05.2018 року позивач звернувся із заявою до Центрального державного історичного архіву України про надання копій нормативно-правових актів, з яких вбачається необхідність обов`язкового зазначення прізвища у замовленні на копіювання ревізьких казок.
12.06.2018 року Центральним державним історичним архівом України, м. Київ, повідомлено позивача про те, що для отримання копій затребуваних нормативно-правових актів необхідно звернутися до органів державної влади, які є розпорядниками зазначеної інформації.
Позивач - ОСОБА_1 - вважає вказану відмову протиправною за таких підстав.
Позивач зазначає, що лист Державної архівної служби України №02.3/3204 від 07.11.2016 р., на який посилається відповідач, з вимогами вказати всі прізвища, не містить жодного посилання на нормативно-правовий документ, чому користувач має це робити, замовляючи копії ревізьких казок, сповідних розписів, клірових відомостей, метричних книг.
На думку позивача, жодних підстав для відмови у наданні йому запитуваної інформації немає, тоді як документи 18 ст. не можуть містить персональних даних.
Відповідач - Центральний державний історичний архів України, Київ - проти задоволення позовних вимог заперечив з наступних підстав.
Відповідач зазначив, що з огляду на специфіку архівних документів дорадянського періоду, які містять персоніфіковану інформацію щодо значної кількості осіб, було надано роз`яснення Укрдержархіву щодо особливостей копіювання метричних книг, клірових відомостей, сповідних розписів та ревізьких сказок (лист від 07.11.2016 № 02.3/3204). З метою ознайомлення користувачів копія зазначеного роз`яснення розміщена на офіційному сайті ЦДІАК України та на дошці оголошень у читальному залі архіву.
Отже, відповідь ЦДІАК України від 05.02.2018 №01-45 базувалася на чинному роз`ясненні центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства та до сфери управління якого належить ЦДІАК України.
Також відповідач зазначає, що листом від 25.05.2018 р. за №02-1838 позивача повідомлено про те, що справа №10, оп. 1, ф. 57 знаходиться у незадовільному фізичному стані і потребує проведення ремонтно-реставраційних робіт.
3-я особа - Державна архівна служба України - також заперечує проти заявлених позовних вимог, та зазначає, що позивачу було надано належну відповідь на його запит (лист від 12.06.2018 року № 01-167), так як ЦДІАК України не є розпорядником інформації щодо нормативно-правових актів, виданих органами державної влади, і відповідно, надання копій таких актів не належить до компетенції ЦДІАК України.
Проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з таких підстав.
Щодо поширення на правовідносини сторін положень Закону України "Про доступ до публічної інформації" та підсудність справи
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011р. №2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону №2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються: 1) суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання; 2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів.
Згідно з п. 1 Положення про Центральний державний історичний архів України, м. Київ, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 21.05.2012 р. № 761/5, Центральний державний історичний архів України, м. Київ, створюється, реорганізовується і ліквідується за рішенням Кабінету Міністрів України і належить до сфери управління Державної архівної служби України.
ЦДІАК України як державний орган виконує завдання та функції держави з управління архівною справою та діловодством, забезпечує облік, збереженість документів Національного архівного фонду загальнодержавного значення свого профілю і використання відомостей, що в них містяться.
Згідно з п. Положення № 761/5 основними завданнями ЦДІАК України є, в тому числі: забезпечення реалізації прав громадян на вільний доступ до відомостей, що містяться в архівних документах.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про Національний архівний фонд та архівні установи" від 24.12.1993 р. №3814-XII архівний документ - документ незалежно від його виду, виду матеріального носія інформації, місця, часу створення і місця зберігання та форми власності на нього, що припинив виконувати функції, для яких був створений, але зберігається або підлягає зберіганню з огляду на значущість для особи, суспільства чи держави або цінність для власника також як об`єкт рухомого майна.
Згідно з ч. 5 ст. 22 Закону №3814-XII доступ до інформації, якою володіють архівні установи та яка не міститься в архівних документах , здійснюється відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Згідно зі ст. 16 Закону №3814-XII доступ до документів Національного архівного фонду, що містять державну таємницю або іншу інформацію з обмеженим доступом, може бути обмежено виключно відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
З врахуванням вказаних положень законодавства ЦДІАК України є розпорядником публічної інформації, яка не міститься в архівних документах, а інформація, що міститься в архівних документах, переданих до ЦДІАК України на зберігання, не є публічною в розумінні ст. 1 Закону №2939-VI.
Оскільки в даному випадку позивачем 29.11.2017 р. було заповнено замовлення на копіювання архівних документів, положення Закону №2939-VI та передбачені ним гарантії надання публічної інформації на правовідносини сторін не поширюється, тоді як вказаний Закон застосовується лише в частині надання інформації з обмеженим доступом.
Проте, з огляду на статус ЦДІАК України як державного органу, який виконує завдання та функції держави з управління архівною справою та діловодством, спір згідно з п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України підвідомчий адміністративним судам.
Щодо обмеження на ознайомлення та копіювання архівних документів
Згідно зі ст. 18 Закону №3814-XII архівні установи у порядку, визначеному законодавством, надають документи Національного архівного фонду для користування фізичним та юридичним особам, створюють для цього відповідний довідковий апарат; видають архівні довідки, копії документів та іншим шляхом задовольняють запити фізичних і юридичних осіб; повідомляють про документи, в яких містяться відомості, що можуть бути використані державними органами і органами місцевого самоврядування та іншими заінтересованими сторонами; публікують, експонують та в іншій формі популяризують архівні документи, а також виконують інші функції, спрямовані на ефективне використання відомостей, що містяться в документах Національного архівного фонду.
Згідно зі ст. 15 Закону №3814-XII громадяни України мають право користуватися документами Національного архівного фонду або їх копіями на підставі особистої заяви і документа, що посвідчує особу.
Забороняється вимагати від користувачів надання документів, не передбачених цим Законом.
Про відмову в доступі до документів Національного архівного фонду користувачеві повідомляється письмово із зазначенням вичерпних підстав відмови.
Згідно з п. 1, 14, 15 р. ІІ Порядку користування документами Національного архівного фонду, що належать державі, територіальним громадам, затвердженим наказом міністерства юстиції України від 19.11.2013 р. № 2438/5 (в редакції станом на 29.11.2017р.) архіви надають користувачам відповідно до їхніх замовлень документи НАФ (справи, кіно-, фоно-, відеодокументи), довідковий апарат (довідники, путівники, описи, каталоги, огляди, покажчики, картотеки тощо), а за необхідності й згоди керівництва архіву - облікові документи (справи фондів, реєстри описів фондів).
Користувачі документів НАФ мають право: 1) користуватися в читальному залі архіву копіями документів з фондів користування, а у разі їх відсутності - оригіналами, якщо доступ до них не обмежено на підставах, визначених Законами України "Про доступ до публічної інформації" та "Про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років", а також відповідно до цих законів користуватися документами, що містять інформацію з обмеженим доступом, крім інформації, що становить державну таємницю; 5) виготовляти, у тому числі за допомогою технічних засобів, або отримувати від архіву копії документів і витяги з них, якщо це не загрожує стану документів та не порушує авторських та суміжних прав, а також вимагати, щоб ці копії або витяги були засвідчені архівом.
Обов`язки користувачів документів НАФ: 8) підтверджувати родинні зв`язки з особами, щодо яких проводиться пошук персональних даних, за умови згоди суб`єкта персональних даних та з метою підтвердження своїх законних прав та інтересів, надавати засвідчені нотаріально доручення від замовників генеалогічних досліджень.
Згідно з п. 1, 2 р. V Порядку № 2438/5 на замовлення користувачів і відповідно до технічних можливостей та стану документів архіви виготовляють ксерокопії, мікрокопії, фотокопії, цифрові копії документів, а також копії кіно-, відео-, фото-, фонодокументів, які в них зберігаються.
Замовлення на копіювання документів НАФ оформлюється користувачем на бланку згідно зі зразком, наведеним у додатку 5 до цього Порядку, і передається працівникові читального залу.
Вказаний розділ Порядку № 2438/5 не передбачає будь-яких особливостей щодо обсягу доступних для копіювання документів у порівнянні з обсягом доступних для ознайомлення документів.
При чому , обов`язок користувачів документів підтверджувати родинні зв`язки з особами, щодо яких проводиться пошук персональних даних, за умови згоди суб`єкта персональних даних та з метою підтвердження своїх законних прав та інтересів, передбачений п. 15 р. ІІ Порядку № 2438/5, стосується пошуку саме персональних даних, а не будь-якої інформації.
Зміст вищевказаних актів законодавства, а також законодавства про захист персональних даних, дає підстави для висновку про те, що замовлені позивачем аркуші ревізії населення с.Роїще, сл. Ройської, хутора при сл. Ройській, дер. Осняки, датовані 18 століттям, не містять персональних даних, а саме.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 11 Закону України "Про інформацію" від 02.10.1992 р. № 2657-XII інформація про фізичну особу (персональні дані) - відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.
Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров`я, а також адреса, дата і місце народження.
Вказане визначення, зміст Закону України "Про захист персональних даних" від 01.06.2010 р. № 2297-VI, ч. 1, 2 ст. 7 Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011р. №2939-VI, а також ст. 16 Закону №3814-XII дають підстави для висновку, що інформація про фізичну особу є персональними даними і, відповідно, на неї поширюються відповідні обмеження щодо збирання, зберігання, використання та поширення лише за життя фізичної особи, а також протягом 75 років від часу створення відповідних документів.
Зокрема, згідно зі ст. 16 Закону №3814-XII доступ до документів Національного архівного фонду, що містять державну таємницю або іншу інформацію з обмеженим доступом, може бути обмежено виключно відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Доступ до документів Національного архівного фонду, що містять конфіденційну інформацію про особу, а також створюють загрозу для життя чи недоторканності житла громадян, обмежується на 75 років від часу створення цих документів, якщо інше не передбачено законом. Раніше зазначеного строку доступ здійснюється з дозволу громадянина, права та законні інтереси якого можуть бути порушені, а в разі його смерті - з дозволу спадкоємців, а також у разі, коли така інформація є суспільно необхідною або обмеження доступу до неї заборонено законом.
Очевидно, що інформації, датованої 18 століттям, це обмеження не стосується, згода особи на її збір не може бути отримана за відсутністю суб`єкта надання згоди, і вона не може вважатися персональними даними з відповідними обмеженнями щодо збору (копіювання в даному випадку).
Підсумовуючи вищевикладене, суд зазначає, що архівні документи 18 століття в контексті чинного законодавства не можуть містити персональних даних взагалі, і відповідні законодавчі обмеження на них не розповсюджуються.
Щодо посилання відповідача на роз`яснення Укрдержархіву щодо особливостей копіювання метричних книг, клірових відомостей, сповідних розписів та ревізьских сказок (лист від 07.11.2016 № 02.3/3204), згідно з яким у метричних книгах копіюванню підлягає метричний запис на конкретне прізвище, зазначене у замовленні, то в ньому міститься посилання на роз`яснення Укрдержархіву від 28.02.2016 р. №02.4/322, яке на сайті Укрдержархіву відсутнє, і яке в будь-якому випадку не може містити обмеження, не передбачені законодавством.
Суд також не може вважати обґрунтованими посилання відповідача на положення Цивільного кодексу України щодо захисту особистих немайнових прав фізичної особи щодо використання особистих паперів.
Згідно з ч. 1 ст. 303 ЦК України особистими паперами є, зокрема, документи, фотографії, щоденники, інші записи, особисті архівні матеріали тощо, які є її власністю.
Ревізії населення 18 століття очевидно особистими паперами не є, не передавалися до архіву фізичними особами (родинами), а велися органами влади.
Щодо посилання відповідача на незадовільний стан архівних документів суд зазначає наступне.
Листом ЦДІАК України від 25.05.2018 р. за №02-1838 позивача, в тому числі, повідомлено про те, що справа 10 опису 1 фонду 57 перебуває у незадовільному фізичному стані і потребує проведення ремонтно-реставраційних робіт.
Згідно з п. 12 р. ІІ Порядку № 2438/5 підставою для відстрочки доступу користувачам до документів НАФ є, в тому числі, перебування документів НАФ у незадовільному стані, що визначається відповідно до методики оцінювання фізичного стану документів; проведення науково-технічного опрацювання, ремонту, реставрації, оправлення, консерваційно-профілактичного оброблення, створення страхового фонду та фонду користування, перевіряння наявності документів, тематичне опрацювання фондів. Строк такого обмеження не може перевищувати одного року з дня замовлення. У разі проведення великого обсягу зазначених робіт строк обмеження може бути продовжений з дозволу Державної архівної служби України, але не більше ніж на один рік.
Таким чином, незадовільний стан архівних документів не може бути підставою для відмови у їх видачі для ознайомлення чи копіювання, тоді як є підставою для відстрочки доступу до них.
Питання наявності чи відсутності таких обставин предметом розгляду по справі не є, тоді як суд надає оцінку висновку відповідача про віднесення запитаної інформації до персональних даних та вимозі про зазначення у замовленні прізвищ та інформації про конкретну родину, що визнано судом протиправним.
У випадку наявності передбачених п. 12 р. ІІ Порядку № 2438/5 підстав для відстрочки доступу користувачам до документів НАФ це може бути предметом окремого з`ясування між сторонами.
На підставі вищевикладеного, ст. 9, 241-246, 255, 293, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Визнати протиправними дії Центрального державного історичного архіву України, м. Київ щодо ненадання ОСОБА_1 доступу до документів НАФ замовлення на копіювання від 29.11.2017 р. в частині копіювання документів Національного архівного фонду, а саме фонд 57, опис 1, справа 10, сторінки 194-270, 429-475зв, в повному обсязі без зазначення прізвищ.
3. Зобов`язати Центральний державний історичний архів України, м. Київ (03110, м. Київ, вул. Солом`янська, 24, код 03494310) виконати замовлення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) на копіювання від 29.11.2017 р. в частині копіювання документів Національного архівного фонду, а саме фонд 57, опис 1, справа 10, сторінки 194-270, 429-475зв, в повному обсязі без зазначення прізвищ.
4. Присудити до стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Центрального державного історичного архіву України, м. Київ на користь 704, 8 грн. сплаченого судового збору.
5. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
6. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя О.В. Головань
Повний текст рішення
виготовлено і підписано 03.06.19 р.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2019 |
Оприлюднено | 05.06.2019 |
Номер документу | 82166726 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Головань О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні