Постанова
від 27.05.2019 по справі 905/713/17
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" травня 2019 р. Справа № 905/713/17

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Тарасова І.В., суддя Пуль О.А., суддя Шевель О.В.

за участю секретаря Литвинової К.О.

за участю представників:

позивача - Статіва О.В., свідоцтво № ПТ2677 від 26.03.19

відповідача - Косик Я.І., довіреність №11 від 22.03.19

3-ої особи Командитного товариства "ТОВ "СТРОНГКОМ" - Янюк В.Ю., договір про надання правової допомоги(витяг) № б/н від 10.04.19, Галкін О.С. довіреність №107 від 02.04.19

розглянувши у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Лиманської міської ради Донецької області, м. Лиман, Донецька область

на рішення господарського суду Донецької області від 29.05.2017 у справі № 905/713/17 (суддя Сковородіна О. М., повний текст складено 19.06.2017)

за позовом Фізичної особи - підприємця Мартиненко Ольги Сергіївни, м. Слов`янськ , Донецька область

до Лиманської міської ради Донецької області, м. Лиман, Донецька область

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Командитного товариства "Товариство з обмеженою відповідальністю "СТРОНГКОМ", м. Лиман, Донецька область

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Донецька обласна державна адміністрація, Донецька обласна військово-цивільна адміністрація, м. Краматорськ, Донецька область

про внесення змін до договору оренди землі №118/07 від 05.12.2007 та визнання за Фізичною особою - підприємцем Мартиненко Ольгою Сергіївною права оренди земельної ділянки,-

ВСТАНОВИЛА:

У березні 2017 року Фізична особа - підприємець Мартиненко Ольга Сергіївна звернулась до господарського суду Донецької області із позовом до Лиманської міської ради про внесення змін до договору оренди землі від 05.12.2007 за №118/07 та припинення в частині оренди попереднім орендарем - Командитним товариством "ТОВ "СТРОНГКОМ" земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 52,7600 га (кадастровий номер НОМЕР_1 ); визнати за ФОП Мартиненко О.С. право оренди земельної ділянки площею 52,7600 га із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка розташована у Донецькій області на території Лиманської міської ради, кадастровий номер НОМЕР_1.

Позовні вимоги ФОП Мартиненко О.С. обґрунтовані тим, що за договорами купівлі-продажу від 13.03.2012, 12.04.2012, 13.02.2013 нею придбано нерухоме майно, що розташовано на земельній ділянці загальною площею 52,7600 га, кадастровий номер НОМЕР_1, цільове призначення: землі промисловості, для ведення добувної промисловості, та земельній ділянці площею 128,27 га , кадастровий номер НОМЕР_2, цільове призначення: землі промисловості, для ведення видобувної промисловості, які входять до складу земельної ділянки площею 181,03 га, що знаходиться у користуванні Командитного товариства "Товариство з обмеженою відповідальністю "СТРОНГКОМ" (правонаступник закритого акціонерного товариства Краснолиманське кар`єроуправління ) на підставі договору оренди землі від 05.12.2017 №118/07. Позивач вважає, що, з урахуванням вимог статті 377 Цивільного кодексу України та статті 120 Земельного кодексу України, укладення договорів купівлі-продажу нежитлових будівель є підставою для переходу до нього права оренди земельної ділянки, на якій ці об`єкти нерухомості розташовані. Водночас, звернення позивача до Лиманської міської ради з приводу визнання за позивачем переходу права оренди на вказану земельну ділянку залишені відповідачем без реагування, що стало підставою звернення до суду.

Рішенням господарського суду Донецької області від 29.05.2017 по справі №905/713/17, з урахуванням ухвали про виправлення описки від 10.07.2017, позовні вимоги ФОП Мартиненко О. С. до Лиманської міської ради про внесення змін до договору оренди землі №118/07 від 05.12.2007 та визнання за ФОП Мартиненко О.С. право оренди земельної ділянки задоволено.

Внесено зміни до договору оренди землі від 05.12.2007 за №118/07, припинено в частині оренди попереднім орендарем - Командитним товариством "Товариство з обмеженою відповідальністю "Стронгком" земельної ділянки несільськогосподарського призначення кадастровий номер НОМЕР_1 , площею 52,7600 га, у тому числі: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка розташована у Донецькій області на території Лиманської міської ради.

Визнано за ФОП Мартиненко О.С. право оренди земельної ділянки площею 52,7600 га, із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка розташована у Донецькій області на території Лиманської міської ради, кадастровий номер НОМЕР_1.

Стягнуто з Лиманської міської ради на користь ФОП Мартиненко О.С. суму витрат по сплаті судового збору в розмірі 3 200,00 грн.

Не погодившись із вказаним рішенням, відповідач звернувся до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою б/н від 30.06.2017 та, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення господарського суду Донецької області від 29.05.2017 по справі № 905/713/17 та прийняти нове, яким у задоволені позову ФОП Мартиненко О.С . відмовити в повному обсязі.

Апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що земельна ділянка, на якій розташовані об`єкти нерухомості ФОП Мартиненко Ольги Сергіївни, є земельною ділянкою державної форми власності, оскільки знаходиться на території Лиманської Об`єднаної територіальної громади, але поза межами населеного пункту міста Лиман, тому розпорядження цими землями не входить до компетенції Лиманської міської ради, отже, будь-які прийняті Лиманською міською радою рішення щодо вищевказаної земельної ділянки не мають законної сили, у зв`язку з відсутністю у даного органу місцевого самоврядування повноважень щодо розпорядження землями державної форми власності відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України.

Також вказує на те, що згідно з договором оренди 118/07 від 05.12.2007 року спірна земельна ділянка передається в оренду для ведення видобувної промисловості, що, з урахуванням вимог статей 4 та 16 Кодексу України "Про надра", обов`язково потребує наявності у землекористувача спеціального дозволу на користування надрами. В той же час, відповідно до частини 1 статті 120 Земельного кодексу України, на яку посилається суд першої інстанції, до нового власника нерухомого майна право оренди або право власності на землю під цією нерухомістю переходить лише без зміни її цільового призначення. Однак, судом першої інстанції не з`ясовано, чи є у ФОП Мартиненко Ольги Сергіївни дозвіл на користування надрами на спірній земельній ділянці, який би надавав їй право отримати її в оренду без зміни цільового призначення ( ведення видобувної промисловості) на підставі частини 1 статті 120 Земельного кодексу України.

Окрім цього, звертає увагу на те, що, виходячи з аналізу норм статті 377 Цивільного кодексу України та статей 110, 141, 120 Земельного кодексу України, перехід права власності на будинок до нового власника - це факт, який є підставою для припинення права користування земельною ділянкою під нерухомістю попереднім землекористувачем і до нового власника переходить право користування земельною ділянкою під будинком. Однак право користування земельною ділянкою попереднього користувача слід припинити та набути (переоформити) власником будинку у встановленому законом порядку. Такий порядок передбачає необхідність прийняття уповноваженими органами рішень про припинення/надання в оренду зазначеної земельної ділянки та здійснення державної реєстрації зазначених прав, про що вже йшлося вище. При цьому, вказаний порядок не може бути підмінений судовим рішенням.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 14.07.2017 по справі № 905/713/17 апеляційну скаргу Лиманської міської ради було прийнято до провадження.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 28.02.2018 по справі призначено судову будівельно-технічну експертизу, проведення якої доручено Донецькому науково-дослідному інституту судових експертиз.

Апеляційне провадження у справі № 905/713/17 за апеляційною скаргою Лиманської міської ради зупинено до закінчення проведення судової експертизи.

На виконання розпорядження керівника апарату Донецького апеляційного господарського суду від 01.10.2018 "Про передачу судових справ до Східного та Північного апеляційних господарських судів" відділом документального забезпечення та контролю здійснено передачу судової справи №905/713/17, що перебувала у провадженні Донецького апеляційного господарського суду, за відповідним актом до Східного апеляційного господарського суду.

На підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.03.2019 для здійснення розгляду справи сформовано колегію суддів у наступному складі: суддя-доповідач Тарасова І.В., суддя Білоусова Я.О., суддя Пуль О.А.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 28.03.2019 поновлено апеляційне провадження у справі №905/713/17 за апеляційною скаргою Лиманської міської ради на рішення господарського суду Донецької області від 29.05.2017 та призначено справу до розгляду на 10.04.2019.

У зв`язку із знаходженням 10.04.2019 судді Білоусової Я.О. у відпустці здійснено повторний автоматизований розподіл справи №905/713/17 між суддями та для її розгляду сформовано колегію суддів у наступному складі: головуючий суддя Тарасова В.І., суддя Пуль О.А., суддя Шевель О.В.

Зважаючи на приписи ч. 14 ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, розгляд апеляційної скарги розпочався спочатку.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 10.04.2019 залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Донецьку обласну військово-цивільну адміністрацію. Розгляд справи відкладено на 25.04.2019.

16.04.2019 КТ "Товариство з обмеженою відповідальністю "СТРОНГКОМ" звернулось до суду апеляційної інстанції із письмовим клопотанням та просило долучити до матеріалів справи додаткові докази, а саме:

- фотознімок земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, роздрукований з офіційного Інтернет-ресурсу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Публічна кадастрова карта України ;

- фотознімок земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 , роздрукований з офіційного Інтернет-ресурсу GIS FILE , прив`язаного до Публічної кадастрової карти України;

- 4 фотознімки вказаної земельної ділянки, зроблені 10.04.2019 представником КТ ТОВ СТРОНГКОМ з застосуванням квадрокоптеру;

- копію Витягу від 25.01.2019 про реєстрацію 28.12.2018 кримінального провадження № 12018050420000950 за ч. 1 ст. 197-1 КК України;

- копію рішення Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 16.09.2016 у справі № 243/6715/16-ц;

- копію клопотання Мартиненко О.С . до голови Донецької обласної державної адміністрації від 26.06.2016 про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 15,6700 га із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності на території Лиманської міської ради для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель за адресами: м. Лиман, провулок Лісний, б. 200, б. 203, б. 204, б. 205, б. 205-а, б. 205-б.

Обґрунтовуючи клопотання про долучення до справи додаткових доказів, третя особа зазначила, що вважає, що висновок експертних досліджень у справі не підтверджує фактичний розмір земельних ділянок, необхідних для обслуговування ФОП Мартиненко О.С. нежитлових будівель за адресами: АДРЕСА_2, АДРЕСА_3, АДРЕСА_4, АДРЕСА_5, АДРЕСА_6, АДРЕСА_7 (по кожному об`єкту окремо); до висновку експерта не долучено жодних схем із зазначенням місцезнаходження будівель позивача на земельній ділянці, їх площі, відстані між ними, що позбавляє можливості надати належну оцінку співрозмірності заявлених позивачем потреб у земельній ділянці площею 52,7600 га для обслуговування цих об`єктів нерухомості.

18.04.2019 представником Лиманської міської ради Донецької області надано письмове клопотання про приєднання письмових доказів до матеріалів справи №905/713/17, а саме, копії листів-звернень до Донецької обласної державної адміністрації з приводу повноважень Лиманської міської ради щодо розпорядження землями державної власності на території Лиманської територіальної громади.

25.04.2019 Донецькою обласною військово-цивільною адміністрацією до суду апеляційної інстанції надано відзив на апеляційну скаргу, в якому третя особа підтримує доводи апеляційної скарги, просить апеляційну скаргу задовольнити, оскаржуване рішення скасувати.

Свою правову позицію обґрунтовує тим, що оскільки площа земельної ділянки за договором складає 52,7600 га, а площа, зайнята будівлями позивача- 0,0233 га, тобто загальна площа земельної ділянки перевищує у 2 264 рази площу розташованих на ній об`єктів нерухомості, то суду першої інстанції доцільно було б отримати від фізичної особи - підприємця Мартиненко О.С. обґрунтування розміру земельної ділянки, необхідної для ведення підприємницької діяльності, чого зроблено не було.

Також вказує на те, що суд першої інстанції не прийняв до уваги ту обставину, що, враховуючи вимоги статті 377 Цивільного кодексу України, частини 3 статті 7 Закону України Про оренду землі , статті 120 Земельного кодексу України, право користування земельною ділянкою переходить до нового власника будівель, споруд, розташованих на цій земельній ділянці, без зміни її цільового призначення. Разом з цим, згідно з договором оренди землі від 05.12.2007 № 118/07 земельна ділянка передавалась для ведення добувної промисловості, тоді як ФОП Мартиненко О.С . з огляду на назви нежитлових будівель (контора для обслуговування населення, трансагентство, туалет) використовує будівлі для обслуговування населення, що передбачає зміну цільового призначення землі.

Також, звертає увагу, що на витребуваній Мартиненко О.С. земельній ділянці наявні водний об`єкт та лісові насадження, які мають правовий режим користування, встановлений Лісовим та Водним кодексами України.

Окрім цього, звертає увагу на те, що громадянка Мартиненко Ольга Сергіївна 19.12.2016 зверталась до Донецької облдержадміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки несільськогосподарського призначення орієнтовною площею 52,76 га (кадастровий номер НОМЕР_1) земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики та іншого призначення державної власності на території Краснолиманської міської ради за межами населених пунктів в оренду строком на 40 років (копія клопотання додається). За результатами розгляду зазначеного клопотання було встановлено, що відповідно до доданого до клопотання графічного матеріалу площа земельної ділянки під об`єктами нерухомого майна значно менша ніж площа витребуваної земельної ділянки. При цьому, поданий на розгляд громадянкою Мартиненко О.С. пакет документів не містив інформації щодо дотримання вимог законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, що обумовило прийняття головою облдержадміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації розпорядження від 13.01.2017 № 24 Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду громадянці Мартиненко О.С. .

Також стверджує, що придбання нерухомого майна, що розташоване на земельній ділянці, не є підставою для автоматичного набуття права оренди або власності на цю земельну ділянку, а чинним законодавством (стаття 116, 123, 125, 126 Земельного кодексу України) вимагається оформлення прав на них за певною процедурою, яку не можна підміняти судовим рішенням.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 25.04.2019 було оголошено перерву до 27.05.2019.

26.04.2019 КТ "ТОВ "СТРОНГКОМ" до суду надано клопотання про долучення до справи копії розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 24.11.2016 року № 1059 Про відмову у надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом викупу) громадянці Мартиненко О .С. та розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 13.01.2017 року № 24 Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду громадянці Мартиненко О. С

17.05.2019 представником відповідача до суду апеляційної інстанції надано клопотання про приєднання письмових доказів по справі, яке обґрунтовано тим, що в судовому засіданні 25.04.2019 постало питання щодо змісту рішень Лиманської міської ради, на підставі яких ЗАТ Краснолиманське кар`єроуправління (правонаступником якого є КТ "ТОВ "СТРОНГКОМ") надано дозвіл на виготовлення та затвердження технічної документації із землеустрою відносно складання документів , що підтверджують право оренди на земельну ділянку площею 181,03 га, розташовану за межами м. Красний Лиман для ведення видобувної промислової діяльності з подальшою передачею в оренду на 20 років.

Представник відповідача в судових засіданнях 10.04.2019, 25.04.2019, 27.05.2019 підтримав апеляційну скаргу.

Представник позивача у відзиві на апеляційну скаргу (вх.№02-31/5459/17 від 04.08.2017) та його представник в судових засіданнях 10.04.2019, 25.04.2019, 27.05.2019 проти доводів апеляційної скарги заперечував, просить рішення місцевого господарського суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Свої заперечення обґрунтовує тим, що частка земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 52,7600 га (кадастровий номер НОМЕР_1), визначена договором оренди № 118/07 від 05.12.2017 року у відповідності до діючого на той час земельного законодавства. Вказаний договір зберігає свою дію на тих самих умовах, на яких був укладений, тоді як судом першої інстанції прийнято рішення лише щодо заміни сторони договору оренди земельної ділянки, а не щодо зобов`язання відповідача - Лиманської міської ради Донецької області розпоряджатися вищевказаною земельною ділянкою, як помилково вказує в апеляційній скарзі відповідач.

Також вказує на те, що твердження відповідача про те, що суд при винесенні оскаржуваного рішення не з`ясував обставини щодо наявності спеціального дозволу на користування надрами, є необгрунтованим, оскільки:

- згідно з пунктом "в" частини 1 статті 95 Земельного кодексу України землекористувачі, зокрема, мають право використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, ліси, водні об`єкти, а також інші властивості землі;

- згідно із статтею 23 Кодексу України про надра, землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, а також підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу;

- згідно Класифікації видів економічної діяльності (КВЕД-2010), клас 08.12 Добування піску, гравію, глин і каоліну включає збагачення, сушіння та розмелювання (подрібнення) піску, тобто вид економічної діяльності позивача належить до добувної промисловості, але не потребує спеціального дозволу на користування надрами;

- лише у разі здійснення видобування корисних копалин (промислової розробки родовищ) загальнодержавного значення, а також видобування корисних копалин місцевого значення з метою подальшого їх продажу, підприємство повинно в порядку, встановленому законом, отримати спеціальний дозвіл на користування надрами та інші документи, що дають право на проведення таких робіт.

Крім того зазначає, що з аналізу норм частини 2 ст. 120 ЗК України та частини З статті 7 Закону України "Про оренду землі" вбачається, що при виникненні у іншої особи права власності на жилий будинок, будівлю або споруду право попереднього власника або користувача припиняється автоматично, в силу закону, без оформлення припинення права будь-якими актами та документами. Вказана норма є імперативною і відступ від неї на підставі договору не допускається. Договір оренди при цьому не припиняється в цілому, оскільки має місце заміна сторони у зобов`язанні. Тобто у всіх випадках переходу права власності на жилий будинок, будівлю або споруду право на земельну ділянку виникає у набувача одночасно із виникненням права на зведені на ній об`єкти. Подальша реєстрація земельної ділянки (ст. 202 ЗК України) та права на земельну ділянку (Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень") повинні бути здійсненні з метою запобігання спорам та створення можливості для наступного відчуження земельної ділянки за договором.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Командитне товариство "Товариство з обмеженою відповідальністю "СТРОНГКОМ" у відзиві на апеляційну скаргу (вх.№ 02-37/5469/77 від 03.08.2017) та її представник в судових засіданнях 10.04.2019, 25.04.2019, 27.05.2019 вважає доводи апеляційної скарги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню. Просила апеляційну скаргу Лиманської міської ради задовольнити, оскаржуване рішення скасувати.

Свою правову позицію обґрунтовує тим, що, задовольняючи позовні вимоги позивача, судом не встановлено факт наявності у нього спеціального дозволу та акту про надання гірчичного відводу на використана земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 несільськогосподарського призначення, землі промисловості для видобувної промисловості, площею 52.7600 га.

Також вказує на те, що при прийнятті рішення судом першої інстанції не враховано відсутність повноважень у Лиманської міської ради щодо внесення змін стосовно сторони до договору оренди землі від 05.12.2007 за №118/07.

Представник третьої особи - Донецької обласної військово-цивільної адміністрації у судове засідання 27.05.2019 не з`явився, хоча належним чином повідомлявся про дату, час та місце його проведення, про що свідчить наявне в матеріалах справи поштове повідомлення №6102228254133 про вручення копій ухвали, якою було призначено розгляд апеляційної скарги в даному судовому засіданні.

Згідно з частиною 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Відповідно до частини дванадцятої статті 270 Господарського процесуального кодексу України, неявка сторін, або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Враховуючи викладене, а також зважаючи на те, що явка представників учасників процесу в судове засідання 27.05.2019 судом обов`язковою не визнавалась, у справі матеріалів достатньо для розгляду справи по суті, колегія суддів вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу відповідача в даному судовому засіданні за наявними у справі матеріалами за відсутністю представника третьої особи- Донецької обласної військово-цивільної адміністрації відповідно до частини 1 статті 202 та статті 270 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши усні пояснення представників позивача, відповідача та третьої особи- Командитного товариства "Товариство з обмеженою відповідальністю "СТРОНГКОМ", а також викладені в апеляційній скарзі, відзивах на апеляційну скаргу, доводи позивача, відповідача та третіх осіб, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як свідчать матеріали, 05.12.2007 між Закритим акціонерним товариством Краснолиманське кар`єроуправління (правонаступником якого є Командитне товариство "Товариство з обмеженою відповідальністю "СТРОНГКОМ"), орендарем, та Краснолиманською міською радою, м.Лиман Донецької області, орендодавцем, був укладений договір оренди землі №118/07 від 05.12.2007 (далі договір оренди землі), за п.1.2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - для ведення добувної промисловості на підставі рішення Краснолиманської міської ради від 03.10.2007 35/16-1093, яка знаходиться на території Краснолиманської міської ради, кадастровий номер НОМЕР_2, кадастровий номер НОМЕР_1 , загальною площею 181,0300 га, у тому числі: землі промислового призначення та інші 73,7600га, землі під лісом 39,8800га, землі водного фонду 67,3900га.

Як зазначено у пункті 8 договору оренди землі, його укладено на 20 років.

Відповідно до пункту 9 договору оренди землі орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 230035,22 на рік без ПДВ (з урахуванням додаткової угоди до договору оренди від 06.03.2012 ).

Згідно з пунктом 42 договору оренди землі він набирає чинності після підписання його сторонами та державної реєстрації.

Зазначений договір підписаний представниками обох сторін, підписи скріплені печатками підприємств, а також зареєстрований у Краснолиманському районному відділі Донецької регіональної філії ДП ЦДЗК , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07.12.2007.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що 13.03.2012 між Закритим акціонерним товариством Краснолиманське кар'єроуправління , продавцем, та Мартиненко Ольгою Сергіївною , покупцем, був укладений договір купівлі-продажу, відповідно до п.1 якого продавець передав, а покупець прийняв у приватну власність нежитлову будівлю складу, розташовану у АДРЕСА_2 .

Нерухоме майно розташоване на земельній ділянці загальною площею 181,03га, кадастровий номер НОМЕР_2 та кадастровий номер НОМЕР_1 . На цій земельній ділянці знаходиться: нежитлова будівля складу металева, загальною площею 40,4 кв.м. А-1.

Ціна продажу нерухомого майна складає 1305,00грн., які покупець зобов`язується сплатити до 14.04.2012. Право власності у Мартиненко Ольги Сергіївни виникає з моменту державної реєстрації (пункти 2,3 Договору).

Договір купівлі-продажу підписаний сторонами та посвідчений приватним нотаріусом Слов`янського міського нотаріального округу Донецької області Панченко А.В. і зареєстрований в реєстрі 13.03.2012 за №1156.

Відповідно до наявної в матеріалах справи копії Витягу КП Бюро технічної інвентаризації м. Слов`янська від 23.03.2012, Мартиненко Ольга Сергіївна є власником нежитлової будівлі складу, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , на підставі договору купівлі-продажу від 13.03.2012.

20.04.2012 між Закритим акціонерним товариством Краснолиманське кар`єроуправління , продавцем, та Мартиненко Ольгою Сергіївною , покупцем, був укладений договір купівлі-продажу, відповідно до пункту 1 якого продавець передав, а покупець прийняв у приватну власність нежитлову будівлю, контору для обслуговування населення, трансагентство, розташованих у місті АДРЕСА_3 . Нерухоме майно розташоване на земельній ділянці загальною площею 181,7600га, кадастровий номер НОМЕР_2 та кадастровий номер НОМЕР_1 . На цій земельній ділянці знаходиться: контора для обслуговування населення, трансагентство металева, загальною площею 13,6кв.м. А-1.

Ціна продажу нерухомого майна складає 7305,00грн., які покупець зобов`язується сплатити до 20.05.2012. Право власності у Мартиненко Ольги Сергіївни виникає з моменту державної реєстрації (пункти 2,3 Договору).

Договір купівлі-продажу підписаний сторонами та посвідчений приватним нотаріусом Слов`янського міського нотаріального округу Донецької області Панченко А.В. і зареєстрований в реєстрі 20.04.2012 за №2002.

Згідно з наявною в матеріалах справи копією Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 20.01.2014, Мартиненко Ольга Сергіївна є власником нежитлової будівлі контори для обслуговування населення, трансагентство, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 , на підставі договору купівлі-продажу від 20.04.2012.

20.04.2012 між Закритим акціонерним товариством Краснолиманське кар`єроуправління , продавцем, та Мартиненко Ольгою Сергіївною , покупцем, був укладений договір купівлі-продажу, відповідно до пункту 1 якого продавець передав, а покупець прийняв у приватну власність нежитлову будівлю, контору для обслуговування населення, трансагентство, розташовану у місті АДРЕСА_4 . Нерухоме майно розташоване на земельній ділянці загальною площею 181,7600 га, кадастровий номер НОМЕР_2 та кадастровий номер НОМЕР_1 .

На цій земельній ділянці знаходиться: контора для обслуговування населення, трансагентство металева, загальною площею 8,1кв.м. А-1.

Ціна продажу нерухомого майна складає 7815,00грн., які покупець зобов`язується сплатити до 20.05.2012. Право власності у Мартиненко Ольги Сергіївни виникає з моменту державної реєстрації (пункти 2,3 Договору).

Договір купівлі-продажу підписаний сторонами та посвідчений приватним нотаріусом Слов`янського міського нотаріального округу Донецької області Панченко А.В. і зареєстрований в реєстрі 20.04.2012 за №2003.

Згідно з наявною в матеріалах справи копією Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 20.01.2014 Мартиненко Ольга Сергіївна є власником нежитлової будівлі, контори для обслуговування населення, трансагентство, які знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 , на підставі договору купівлі-продажу від 20.04.2012.

13.03.2012 між Закритим акціонерним товариством Краснолиманське кар`єроуправління , продавцем, та Мартиненко Ольгою Сергіївною , покупцем, був укладений договір купівлі-продажу, відповідно до п. 1 якого продавець передав, а покупець прийняв у приватну власність нежитлову будівлю, контору для обслуговування населення, трансагентство, розташовану у АДРЕСА_5 . Нерухоме майно розташоване на земельних ділянках загальною площею 181,03га, кадастровий номер НОМЕР_2, та кадастровий номер НОМЕР_1. На цій земельній ділянці знаходиться: нежитлова будівля, контора для обслуговування населення, трансагентство, металева конструкція з утепленням, загальною площею 25,1кв.м. А-1.

Ціна продажу нерухомого майна складає 7491,00грн., які покупець зобовязується сплатити до 14.04.2012. Право власності у Мартиненко Ольги Сергіївни виникає з моменту державної реєстрації (пункти 2,3 Договору).

Договір купівлі-продажу підписаний сторонами та посвідчений приватним нотаріусом Словянського міського нотаріального округу Донецької області Панченко А.В. і зареєстрований в реєстрі 13.03.2012 за №1152.

Відповідно до наявної в матеріалах справи копії Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 20.01.2014 Мартиненко Ольга Сергіївна є власником нежитлової будівлі, контори для обслуговування населення, трансагентство, які знаходиться за адресою: АДРЕСА_5 , на підставі договору купівлі-продажу від 13.03.2012.

13.02.2013 між Закритим акціонерним товариством Краснолиманське кар`єроуправління , продавцем та Мартиненко Ольгою Сергіївною , покупцем, був укладений договір купівлі-продажу, відповідно до п.1 якого продавець передав, а покупець прийняв у приватну власність будівлю контори для обслуговування населення, трансагентство, розташовані у АДРЕСА_6 . Нерухоме майно розташоване на земельних ділянках загальною площею 181,03га, кадастровий номер НОМЕР_2 площею 128,27га, кадастровий номер НОМЕР_1 площею 52,76га. На цій земельній ділянці знаходиться: будівля двоповерхова, цегляна без оздоблення, загальною площею 114,9кв.м. А-2.

Продаж нерухомого майна вчиняється за ціною 61009,00грн. Право власності у Мартиненко Ольги Сергіївни виникає з моменту державної реєстрації цього договору. (пункти 3,4 Договору).

Договір купівлі-продажу підписаний сторонами та посвідчений приватним нотаріусом Словянського міського нотаріального округу Донецької області Панченко А.В. і зареєстрований в реєстрі 13.02.2013 за №712.

Згідно з наявною в матеріалах справи копією Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 13.02.2013, Мартиненко Ольга Сергіївна є власником будівлі, нежитлової будівлі контори обслуговування населення, трансагентство, нежитлової будівлі, які знаходиться за адресою: Донецька область, АДРЕСА_6 , на підставі договору купівлі-продажу від 13.02.2013.

Також, 13.02.2013 між Закритим акціонерним товариством Краснолиманське кар`єроуправління , продавцем, та Мартиненко Ольгою Сергіївною , покупцем, був укладений договір купівлі-продажу, відповідно до пункту 1 якого продавець передав, а покупець прийняв у приватну власність будівлю, громадський туалет, розташованих у місті АДРЕСА_7 . Нерухоме майно розташоване на земельних ділянках загальною площею 181,03 га, кадастровий номер НОМЕР_2 площею 128,27га, кадастровий номер НОМЕР_1 площею 52,76га. На цій земельній ділянці знаходиться: будівля одноповерхова, з газобетону, обкладеного цеглою, загальною площею 31,0 кв.м.А-1.

Продаж нерухомого майна вчиняється за ціною 30007,00грн. Право власності у Мартиненко Ольги Сергіївни виникає з моменту державної реєстрації цього договору. (пункти 3,4 Договору).

Договір купівлі-продажу підписаний сторонами та посвідчений приватним нотаріусом Слов`янського міського нотаріального округу Донецької області Панченко А.В. і зареєстрований в реєстрі 13.02.2013 за №713.

Згідно з наявною в матеріалах справи копією Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 13.02.2013 Мартиненко Ольга Сергіївна є власником будівлі одноповерхової, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_7 , на підставі договору купівлі-продажу від 13.02.2013.

Рішенням Краснолиманської міської ради від 22.02.2013 №6/22-2174 до п. 1.1. договору оренди землі №118/07 від 05.12.2007 внесено зміни в частині назви і місцезнаходження юридичної особи, а саме: Закрите акціонерне товариство Краснолиманське кар`єроуправління замінено на Командитне товариство ТОВ Стронгком .

Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 06.02.2017 Мартиненко О.С. зареєстровано у реєстрі як фізичну особу-підприємця.

Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом економічної діяльності ФОП Мартиненко О.С. за кодом КВЕД 08.12 є добування піску, гравію, глин і каоліну.

Частиною 2 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

У зв`язку з вищевикладеним, позивач звернувся до відповідача із заявою (клопотанням) від 08.02.2017 в якій просив визнати за ним перехід права на оренду земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 52,7600 га відповідно до договору оренди землі від 05.12.2007 за №118/07, на якій розташовані об`єкти нерухомості, які позивачем були придбані у Командитного товариства ТОВ Стронгком (правонаступник Закритого акціонерного товариства Краснолиманське карєроуправління ).

Факт звернення позивача до Лиманської міської ради з відповідною заявою не заперечується відповідачем.

Однак, до теперішнього часу Лиманською міською радою заява позивача залишена відповідачем поза увагою, рішення щодо внесення змін до договору оренди землі від 05.12.2007 у зв`язку із зміною власника будівель, що не ній розміщені, прийнято не було.

В адресованому позивачу листі Приватного підприємства СПЕК №15 від 22.05.2017, основним видом діяльності якого є діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах (код КВЕД 71.12), зазначено, що нежитлові будівлі, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_2, АДРЕСА_3, АДРЕСА_4, АДРЕСА_5, АДРЕСА_6, АДРЕСА_7, розташовані на земельній ділянці державної власності загальною площею 52,76 га, кадастровий номер НОМЕР_1, цільове призначення : землі промисловості, для ведення добувної промисловості, є цілісним майновим комплексом з промислового видобування піску.

Також суду першої інстанції були надані технічні паспорти на придбані позивачем у власність нежитлові будівлі, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_2, АДРЕСА_3, АДРЕСА_4, АДРЕСА_5, АДРЕСА_6, АДРЕСА_7; та плани схеми меж земельних ділянок кадастровий номер НОМЕР_2 площею 128,27га, кадастровий номер НОМЕР_1 площею 52,76га.

Зі змісту позовної заяви вбачається, що позивач в обґрунтування позову посилається на те, що ФОП Мартиненко О.С. на підставі договорів купівлі-продажу від 13.03.2012, 12.04.2012, 13.02.2013 належить нерухоме майно, що розташовано на земельній ділянці загальною площею 52,7600 га, кадастровий номер НОМЕР_1, цільове призначення: землі промисловості, для ведення добувної промисловості, та земельній ділянці площею 128,27 га , кадастровий номер НОМЕР_2, цільове призначення: землі промисловості, для ведення видобувної промисловості, які входять до складу земельної ділянки площею 181,03 га, що знаходиться у користуванні Командитного товариства "Товариство з обмеженою відповідальністю "СТРОНГКОМ" (правонаступник закритого акціонерного товариства Краснолиманське кар`єроуправління ) на підставі договору оренди №118/07. Позивач вважає, що, з урахуванням вимог статті 377 Цивільного кодексу України та статті 120 Земельного кодексу України, укладення договорів купівлі-продажу нежитлових будівель є підставою для переходу до нього права оренди земельної ділянки, на якій ці об`єкти нерухомості розташовані. Водночас, звернення позивача до Лиманської міської ради з приводу визнання за позивачем переходу права оренди на вказану земельну ділянку залишені відповідачем без реагування, що стало підставою звернення до суду.

Місцевий господарський суд, задовольняючи позов, виходив з того, що сукупність норм частини 1 статті 377 ЦК України , частини 1 статті 120, пункту е ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України , ч.3 статті 7 Закону України "Про оренду землі" визначає припинення правовідносин оренди між первісним орендарем земельної ділянки та орендодавцем, та відповідно виникнення прав у нового власника нерухомості, що розташована на земельній ділянці, за тим самим договором оренди. Таким чином, за висновком господарського суду першої інстанції, слід вважати, що позивач набув права оренди земельної ділянки за договором оренди землі від 05.12.2007 року, та відповідно, набув статус сторони цього договору (орендаря).

При цьому господарський суд погодився з твердженням відповідача, що відповідно до п.3 Перехідних положень Земельного кодексу України , у випадках, коли земельні ділянки надані в оренду до введення в дію цього Кодексу органами, повноваження яких з надання земельних ділянок з прийняттям цього Кодексу змінені, продовження строку оренди зазначених земельних ділянок здійснюється органами, що мають право надання вказаних земель за цим Кодексом, з чого слідує, що Лиманська міська рада втратила повноваження щодо продовження строку оренди землі за договором від 05.12.2007.

Однак, за висновком господарського суду першої інстанції, вимоги позивача полягають в зміні сторони в укладеному договорі оренди землі від 05.12.2007, та не стосуються строків оренди землі, оскільки в п.8 цього договору визначено його дію - впродовж 20 років, тобто до 2027 року.

Таким чином, місцевий господарський суд дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для задоволення позову.

Колегія суддів не може погодитися із таким висновком господарського суду першої інстанції, зважаючи на таке.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Частиною 2 статті 120 Земельного кодексу України передбачено, що якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Згідно зі статтею 377 Цивільною кодексу України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю чи споруду, переходить право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни його цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землекористувача. Розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на який переходить у зв`язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю чи споруду, є істотними умовами договору, що передбачає набуття права власності на ці об`єкти (крім багатоквартирних будинків).

Відповідно до частини 3 статті 7 Закону України Про оренду землі до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку.

Статтею 31 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що договір оренди землі припиняється, зокрема, у разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці.

Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (пункт "е" частини першої статті 141 Земельного Кодексу України).

Таким чином, при виникненні в іншої особи права власності на жилий будинок, будівлю або споруду відповідно до договору, який містить всі необхідні за законом істотні умови, право попереднього власника або користувача припиняється, а новий власник об`єкта нерухомості, якому переходить право оренди, набуває права оренди за чинним договором оренди.

Разом з цим, відповідно до частини 6 статті 120 Земельного кодексу України істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з набуттям права власності на ці об`єкти. Укладення договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що пов`язане з переходом права на частину земельної ділянки, здійснюється після виділення цієї частини в окрему земельну ділянку та присвоєння їй окремого кадастрового номера.

У такому разі відповідна частина земельної ділянки, що переходить до набувача будівлі або споруди, формується в окрему земельну ділянку в порядку, визначеному статтями 55, 56 Закону України "Про землеустрій" з відповідним встановленням меж нової земельної ділянки та присвоєнням кадастрового номера.

Як вже зазначалося, згідно з пунктом 1.2 договору оренди землі від 05.12.2007 за №118/07 орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - для ведення добувної промисловості на підставі рішення Краснолиманської міської ради від 03.10.2007 35/16-1093, яка знаходиться на території Краснолиманської міської ради, кадастровий номер НОМЕР_2, кадастровий номер НОМЕР_1 , загальною площею 181,0300 га, у тому числі: землі промислового призначення та інші 73,7600 га, землі під лісом 39,8800га, землі водного фонду 67,3900 га.

У пункті 1 договорів купівлі-продажу від 13.03.2012, 12.04.2012, 13.02.2013 зазначено, що нерухоме майно, купівля-продаж якого є предметом цих договорів, розташоване на земельних ділянках кадастровий номер НОМЕР_2 площею 128,27 га та кадастровий номер НОМЕР_1 площею 52,76 га. Загальна площа земельних ділянок складає 181, 03 га із цільовим призначенням : землі промисловості, для ведення добувної промисловості.

Зі змісту технічних паспортів об`єктів нерухомості, придбаної позивачем за даними договорами купівлі-продажу (том І, а.с. 106-137), вбачається, що їхня загальна площа складає 0,0233 га, разом з цим площа земельної ділянки за договором оренди землі складає 181,0300 га.

Отже придбані позивачем об`єкти нерухомості займають лише незначну частину двох окремих земельних ділянок із кадастровими номерами НОМЕР_2 та НОМЕР_1, наданих в оренду за спірним договором оренди землі.

Натомість, в укладених договорах купівлі-продажу від 13.03.2012, 12.04.2012, 13.02.2013 сторонами було вказано кадастрові номери двох земельних ділянок - НОМЕР_2 та НОМЕР_1 із зазначенням загальної площі кожної із них (128,27 га та 52,76 га), яка є спільною як для об`єктів нерухомості, так і для території видобутку корисних копалин, яка є вільною від даних об`єктів.

Разом з тим, розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об`єкти.

Позивач у позові просить внести зміни до договору оренди землі лише щодо однієї земельної ділянки - земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 52,7600 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та визнати за ним право оренди цієї земельної ділянки.

Разом з тим, позивачем не надані жодні документально підтверджені відомості щодо достовірних розмірів та розташування земельних ділянок, що знаходяться на даний час у користуванні відповідача під придбаними ним будівлями.

З урахуванням викладеного, перед укладанням договорів купівлі-продажу об`єктів нерухомості, які знаходяться на частині орендованих Командитним товариством "Товариство з обмеженою відповідальністю "СТРОНГКОМ" земельних ділянок, необхідно було на підставі дозволу відповідного органу влади здійснити поділ орендованої земельної ділянки для виділенн земельної ділянки під відчужуваними будівлями. У такому разі відповідні частини земельних ділянок, що переходять до набувача об`єктів нерухомості, формуються в окремі земельні ділянки в порядку, визначеному статтями 55, 56 Закону України "Про землеустрій" з відповідним встановленням меж нових земельних ділянок та присвоєнням їм кадастрових номерів.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що оскільки технічна документація щодо поділу земельної ділянки, встановлення меж і присвоєння кадастрових номерів кожній частині не затверджувалась, а отже відсутні істотні умови договорів купівлі-продажу об`єктів згідно з частиною 6 ст. 120 Земельного кодексу, то перехід права користування земельними ділянками в певних частинах до нового власника - Мартиненко О. С., не відбулось.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду по справі №904/7063/17 від 14.05.2018.

Також, слід зазначити, що передбачена статтями 120 Земельного кодексу України та статтею 377 Цивільного кодексу України правова конструкція переходу до набувача нерухомості титульного права (права користування або права власності) на землю, розташовану під цією нерухомістю, передбачає цільове користування земельної ділянки лише у вигляді обслуговування відповідних об`єктів нерухомості. Виходячи з приписів ст. 377 ЦК України до особи, яка набула право власності на будівлю або споруду, право власності або право користування земельною ділянкою на якій вони розміщені переходить без зміни її цільового призначення. При цьому, слід зазначити, що згідно з договором оренди землі спірні земельні ділянки передавались в оренду для цільового використання - ведення добувної промисловості, а не для обслуговування нежитлових приміщень, які, до того ж, взагалі не існували на час укладення договору оренди, що вбачається з п. 3 договору оренди. В той же час, позивачем не надано доказів існування у нього дозволу на використання земельної ділянки саме для ведення добувної промисловості.

Також, з матеріалів справи вбачається, що 19.12.2016 позивач звертався до Донецької обласної державної адміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки несільськогосподарського призначення орієнтовною площею 52,76 га (кадастровий номер НОМЕР_1) земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики та іншого призначення державної власності на території Краснолиманської міської ради за межами населених пунктів в оренду строком на 40 років (копія клопотання додається).

Однак головою облдержадміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації розпорядження від 13.01.2017 № 24 Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду громадянці Мартиненко О.С. .

При цьому дане розпорядження оскаржено у встановленому законодавством порядку оскаржено не було.

З матеріалів справи також вбачається, що ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 28.02.2018 у даній справі було призначено судову експертизу, проведення якої було доручено Донецькому науково-дослідному інституту судових експертиз.

На вирішення судовому експерту поставлено такі питання:

визначити фактичний розмір земельної ділянки, на якій розміщена нежитлова будівля складу, розташована за адресою АДРЕСА_2.

визначити фактичний розмір земельної ділянки на якій розміщена нежитлові будівлі, контора для обслуговування населення, трансагенство. яка розташована за адресою: АДРЕСА_3.

визначити фактичний розмір земельної ділянки, на якій розміщена нежитлова будівля контори для обслуговування населення, трансагенство. яка розташована за адресою: АДРЕСА_4.

визначити фактичний розмір земельної ділянки на якій розташована нежитлова будівля контори для обслуговування населення, трансагепства . яка розташована за адресою: АДРЕСА_5.

визначити фактичний розмір земельної ділянки на якій розташована нежитлові будівлі контори для обслуговування населення, трансагепства, яка розташована за адресою: АДРЕСА_6.

визначити фактичний розмір земельної ділянки, необхідної для обслуговування будівлі громадського туалету, яка розташована за адресою АДРЕСА_7 .

На виконання даної ухвали Донецькому науково-дослідному інституту судових експертиз надіслав апеляційному господарському суду висновок судової будівельно -технічної експертизи №809-813 від 21.02.2019.

Відповідно до вказаного висновку для обслуговування об`єктів нерухомості трансагенства, розташованих за адресами:. АДРЕСА_2,АДРЕСА_3,АДРЕСА_4, АДРЕСА_5, АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 необхідна сформована земельна ділянка площею 52,7600 га, із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка розташована у Донецькій області на території Лиманської міської ради, кадастровий номер НОМЕР_1.

Згідно статті 104 Господарського процесуального кодексу України висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні.

Згідно зі статтею 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Колегія суддів, дослідивши зміст висновок судової будівельно -технічної експертизи №809-813 від 21.02.2019 дійшла висновку про його відхилення, оскільки експертна установа не може підмінювати спеціальний землевпорядний орган, який здійснює формування земельних ділянок із встановленням меж нової земельної ділянки та присвоєнням кадастрового номера в порядку Закону України "Про землеустрій" (місцевий орган державної виконавчої влади або орган місцевого самоврядування) відповідно до мети її використання.

Приписами ст. 377 ЦК України встановлено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Разом з цим, вищенаведений висновок судової експертизи стосувався встановлення розміру земельної ділянки, необхідної для обслуговування об`єктів нерухомості, які належать позивачу, в той час як відповідно до п. 1.2. договору оренди землі №118/07 від 05.12.2007 цільове призначення наданої в оренду земельної ділянки визначено як для ведення добувної промисловості.

З огляду на встановлені обставини справи, а також приписи законодавства, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів дійшла висновку, що рішення господарського суду першої інстанції про задоволення позову прийняте при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, недоведеності обставин, які суд першої інстанції визнав встановленими та з порушенням норм матеріального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню, а рішення господарського суду Донецької області від 29.05.2017 у справі № 905/713/17 підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову.

Керуючись статтями 129, 270, пунктом 2 частини 1 статті 275, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Лиманської міської ради Донецької області, м. Лиман, Донецька область задовольнити.

Рішення господарського суду Донецької області від 29.05.2017 у справі № 905/713/17 скасувати.

Прийняти нове судове рішення, яким в позові відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів.

Повний текст постанови складено 05.06.2019

Головуючий суддя І.В. Тарасова

Суддя О.А. Пуль

Суддя О.В. Шевель

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.05.2019
Оприлюднено05.06.2019
Номер документу82189401
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/713/17

Постанова від 06.08.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 11.07.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Постанова від 27.05.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Тарасова Ірина Валеріївна

Ухвала від 25.04.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Тарасова Ірина Валеріївна

Ухвала від 10.04.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Тарасова Ірина Валеріївна

Ухвала від 28.03.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Тарасова Ірина Валеріївна

Ухвала від 25.04.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 28.02.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 19.02.2018

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 06.12.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні