Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 травня 2019 р. Справа№200/3201/19-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лазарєва В.В., за участю: секретаря судового засідання Шемет Я.О., представника відповідача Яресько К.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Слов`янськ адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації про зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У березні 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації (далі - Департамент соціального захисту) про зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Донецьк народився її син, ОСОБА_2 . 27.09.2013 року Відділом реєстрації актів цивільного стану Київського районного управління юстиції у м. Донецьку було видано свідоцтво про народження Серії НОМЕР_1 . До жовтня 2014 року позивач отримувала допомогу при народженні дитини. Однак у зв`язку з тимчасовим не здійсненням повноважень Управлінням праці та соціального захисту населення , допомога при народженні дитини їй не виплачується. Позивач вважає таке припинення виплати допомоги при народженні дитини протиправним, оскільки такої підстави законом не передбачено.
На підставі наведеного просить суд: 1) поновити виплату державної допомоги на дитину з 01 листопада 2014 року; 2) зобов`язати відповідача переправити справу по виплаті державної допомоги на дитину до відділу соціального захисту населення в м. Костянтинівка Донецької області.
Ухвалою від 03 квітня 2019 року відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження, без проведення судового засідання та виклику (повідомлення) учасників справи. В ухвалі було запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з моменту отримання ухвали про відкриття провадження у справі надати суду відзив на позовну заяву зі всіма доказами на його підтвердження, які наявні у відповідача.
18 квітня 2019 року від представника Департаменту соціального захисту надійшов відзив на позов, в якому останній зазначив, що Департамент відповідно до визначених повноважень здійснює координаційно-методичні функції, моніторинг та контроль у межах своєї компетенції за наданням установлених законодавством України пільг та здійсненням заходів щодо соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, одиноких непрацездатних громадян, жертв політичних репресій, депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну, дітей-сиріт, одиноких матерів, сімей загиблих військовослужбовців, багатодітних сімей та інших категорій громадян, координує роботу підприємств, установ та організацій з цих питань.
Як зазначає представник відповідача, управління праці та соціального захисту населення Київської районної у м. Донецьку ради є структурним підрозділом районної у м. Донецьку ради та діє як окрема від Департаменту юридична установа на підставі Положення.
Крім того зазначає, що Департамент соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації відповідно до Порядку призначення і виплата державної допомоги сім`ям з дітьми здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад не призначав та не виплачував державну допомогу при народженні дитини ОСОБА_1 , оскільки не має таких повноважень.
Також представник відповідача звертає увагу, що всі види державної допомоги сім`ям з дітьми призначають і виплачують органи соціального захисту населення за місцем проживання батьків (усиновлювачів, опікуна, піклувальника). Документи, необхідні для призначення допомоги, подаються особою, яка претендує на призначення допомоги, особисто. Враховуючи, що позивач проживає у м. Донецьк, відсутні підстави для передання справи по виплаті державної допомоги на дитину до відділу соціального захисту населення в м. Костянтинівка Донецької області.
18 квітня 2019 року судом витребувано з відповідача докази перебування ОСОБА_1 на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Київської районної у м. Донецьку ради.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 06.05.2019 року вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Позивач до суду не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечувала, надала пояснення, аналогічні тим, що викладені у відзиві на позов.
Заслухавши пояснення відповідача, розглянувши наявні заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується вимоги, дослідивши докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування, суд встановив наступне.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є громадянкою України, про що свідчить копія паспорту громадянина України (а.с. 6-7).
ІНФОРМАЦІЯ_3 в позивача народилася дитина - ОСОБА_2 , про що Відділом реєстрації актів цивільного стану Київського районного управління юстиції у м. Донецьку 27.09.2013 року складено відповідний актовий запис № 1038 та видано свідоцтво про народження (а.с. 11).
19 лютого 2019 року позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив поновити виплату державної допомоги на дитину з 01 листопада 2014 року та переправити справу по виплаті державної допомоги на дитину до відділу соціального захисту населення в м. Костянтинівка Донецької області (а.с. 44-45).
Листом Департаменту соціального захисту від 01.03.2019 року №С-0255-06-18-284 позивачу запропоновано для перевірки права на призначення/продовження будь-яких видів державної допомоги звернутися до органів соціального захисту населення за місцем мешкання (на території, підконтрольній українській владі).
У вказаному листі зазначено, що згідно архіву бази даних управління праці та соціального захисту населення Київської районної у місті Донецьку ради, ОСОБА_1 призначено державну допомогу при народження дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 на період з 01.03.2013 року по 30.09.2019 року. Також зазначено, що позивач на обліку в управлінні соціального захисту населення Костянтинівської міської ради як одержувач будь-яких видів державної соціальної допомоги не перебуває, за із заявою про їх призначення не звертався (а.с. 42-43).
Також вказані обставини підтверджуються наданою відповідачем на вимогу суду інформацією.
Таким чином на момент розгляду справи, позивач перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Київської районної у місті Донецьку ради, як отримувач державної допомогу при народження дитини.
Управління праці та соціального захисту населення Київської районної у місті Донецьку ради зареєстровано у якості юридичної особи, ідентифікаційний код: 25968659, місцезнаходження: вул. Челюскінців, будинок 263, м. Донецьк, 83004.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Згідно частини 1 статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Закріплюючи на конституційному рівні право на соціальний захист кожного громадянина, без будь-яких винятків, держава реалізує положення статті 24 Конституції України, відповідно до якої громадяни мають рівні конституційні права і не може бути обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Статтею 3 Конституції України закріплене визнання найвищою соціальною цінністю в України людини, її життя і здоров`я, честі і гідності, недоторканності і безпеки, відповідальність держави перед людиною за свою діяльність та головний обов`язок держави щодо утвердження і забезпечення прав і свобод людини.
Згідно статті 8 Закону України Про охорону дитинства , кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.
Гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги встановлює Закон України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" від 21 листопада 1992 року № 2811-XII (далі Закон № 2811-XII).
Даний Закон спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.
Так, згідно з частиною 1 статті 1 Закону громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених Законом та іншими законами України.
Згідно з пунктом 2 частиною 1 статті 3 Закону одним із видів державної допомоги сім`ям з дітьми є допомога при народженні дитини. Така допомога призначається і виплачується органами соціального захисту населення; надається одному з батьків дитини (опікуну), який постійно проживає разом з дитиною; покриття витрат на її виплату здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України у вигляді субвенцій до місцевих бюджетів (стаття 4, частина 1 статті 5, частина 1 статті 10 Закону), з урахуванням умов, визначених у статті 11 Закону № 2811-XII.
Таким чином, допомога при народженні дитини є різновидом державної допомоги у загальній системі соціального захисту населення і надається з метою забезпечення відповідного рівня матеріальної підтримки сімей, у яких є діти, створення належних умов для утримання та виховання дітей.
За приписами статті 11 Закону № 2811-XII, для призначення допомоги при народженні дитини до органу соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, та свідоцтва про народження дитини подається одним з батьків (опікуном), з яким постійно проживає дитина, заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, та копія свідоцтва про народження дитини. Даний перелік документів є вичерпним. Допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини. У разі народження мертвої дитини допомога при народженні дитини не призначається.
Вказані норми Закону кореспондуються з положеннями Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27 грудня 2001 року (зі змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 59 від 04 лютого 2009 року).
Відповідно до Порядку № 1751 призначення і виплата державної допомоги сім`ям з дітьми здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання заявника (абз.5 п.З Порядку № 1751).
Документи, необхідні для призначення допомоги, подаються особою, яка претендує на призначення допомоги, особисто (п. 43 Порядку № 1751).
Відповідно до пункту 54 вищевказаного Порядку № 1751 у разі зміни місця проживання одержувача державної допомоги сім`ям з дітьми виплата її продовжується органом соціального захисту населення за новим місцем проживання з місяця звернення.
Згідно із пунктом 9.3 Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19.09.2006 № 345, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 жовтня 2006 року за № 1098/12972, яка визначає порядок оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги в управліннях праці та соціального захисту населення районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, структурних підрозділах з питань праці та соціального захисту населення виконавчого органу міської, районної у місті ради, заява про припинення виплати (зняття з обліку) або продовження виплати допомоги за новим місцем проживання (реєстрації) отримувача допомоги (прийняття на облік) подається особисто особою, яка претендує на отримання допомоги. Заява реєструється в Журналі реєстрації приймання заяв та документів для зняття з обліку координатором (спеціалістом) з прийому громадян.
У разі неможливості отримати особову справу та Довідку-атестат допомога продовжується (призначається) за фактичним місцем проживання її отримувача на підставі електронної справи, отриманої від державного підприємства "Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України".
За неможливості протягом місяця одержати Довідку-атестат з управлінь, що залишаються в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, з метою захисту права громадян України на одержання призначеної згідно з чинним законодавством державної допомоги, неотримані суми допомоги одержувачам виплачуються за минулий період на підставі інформації про стан фінансування та виплати, що оприлюднюється на офіційному сайті Міністерства соціальної політики України.
З аналізу наведених норм, суд приходить до висновку, що отримання допомоги при народженні дитини за іншим місцем проживання пов`язується з поданням відповідної заяви встановленої форми та необхідними документами.
Судом встановлено, що позивач не звертався до управління праці та соціального захисту населення Костянтинівської міської ради із відповідною заявою та доданими до неї документами.
Заява позивача від 19.02.2019 року до Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації не є таким зверненням в розумінні Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми та Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, оскільки відповідач не здійснює функцій з призначення і виплати допомоги при народженні дитини.
Не заперечуючи проти права позивача - громадянина України отримувати допомогу при народженні дитини незалежно від місця проживання та враховуючи позитивний обов`язок держави забезпечити виплату належної за законом соціальної допомоги позивачу, що підтверджено численною судовою практикою Європейського суду з прав людини (рішення "Ілашку та інші проти Молдови та Росії", рішення "Пічкур проти України"), суд звертає увагу на те, що позивачем не дотримано визначеного законодавством порядку в частині необхідності звернення до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад на території, що підконтрольна українській владі, із відповідною заявою про виплату допомоги при народженні дитини (за результатами опрацювання якої відбувається запит електронної справи), як це передбачено п. 9.3 Інструкції № 345.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Приймаючи до уваги наведене в сукупності, враховуючи, що позивач не звертався із заявою про переведення його справи та фактично перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Київської районної у місті Донецьку ради, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для зобов`язання відповідача відновити виплату допомоги на дитину та передання справим з виплати допомоги до управління праці та соціального захисту населення Костянтинівської міської ради.
Суд вважає недоцільним залучення до участі в справі як другого відповідача Управління праці та соціального захисту населення Київської районної у місті Донецьку ради з огляду на наступне.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 року № 1085-р, м. Донецьк відноситься до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження.
Згідно з Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 р. № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України . Вказаним розпорядженням до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція відноситься м. Донецьк.
Зважаючи на те, що відповідні державні органи та організації, які забезпечують виконання державної політики у сфері здійснення соціальних виплат на окремих територіях України тимчасово не здійснюють свої повноваження, задоволення позовних вимог до Управління праці та соціального захисту населення Київської районної у місті Донецьку ради не призведе до реального відновлення порушеного права позивача.
Приймаючи до уваги відсутність у Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, законодавчо визначених повноважень щодо виплати допомоги при народженні дитини та передання особових справ з виплати такої допомоги між територіальними органами соціального захисту населення, а також недоцільність залучення Управління праці та соціального захисту населення Київської районної у місті Донецьку ради, як другого відповідача, суд вважає позовні вимоги ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації про зобов`язання вчинити певні дії, необґрунтованими і такими, що не підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи, що позивачем при поданні до суду адміністративного позову судовий збір не сплачувався, а ухвалою Донецького окружного адміністративного суду позивачу відстрочено сплату судового збору до прийняття рішення, суд вважає необхідним стягнути з ОСОБА_1 на користь Державного бюджету судовий збір за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру.
На підставі викладеного, керуючись нормами Конституції України та Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації (місцезнаходження: вул. Рум`янцева, буд. 16, м. Краматорськ, Донецька область, 84333, ідентифікаційний код юридичної особи 25917627) про зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.
Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) на користь спеціального фонду Державного бюджету України (стягувач - Державна судова адміністрація України) за наступними реквізитами: рахунок - 31211256026001, код ЄДРПОУ - 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП) код банку 899998, отримувач - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код класифікації доходів бюджету 22030106, судовий збір у розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) гривень 40 копійок.
Рішення ухвалене у нарадчій кімнаті та проголошено його вступну та резолютивну частини 29 травня 2019 року.
Повне судове рішення складено 03 червня 2019 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Лазарєв В.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2019 |
Оприлюднено | 05.06.2019 |
Номер документу | 82191581 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Лазарєв В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні