Постанова
від 13.08.2019 по справі 200/3201/19-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 серпня 2019 року справа №200/3201/19

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді доповідача Ястребової Л.В., суддів Казначеєва Е.Г., Компанієць І.Д., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 31 травня 2019 р. у справі № 200/3201/19-а (головуючий І інстанції Лазарєв В.В., повний текст складено 03.06.2019р. в м. Слов`янськ Донецька область) за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації про зобов`язання вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулась до суду з адміністративним позовом до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації (надалі - відповідач), в якому просила поновити виплату державної допомоги на дитину з 01 листопада 2014 року та зобов`язати відповідача переправити справу по виплаті державної допомоги на дитину до відділу соціального захисту населення в м. Костянтинівка Донецької області (а.с. 3-4).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Донецьк народився її син, ОСОБА_2 . 27.09.2013 року. Відділом реєстрації актів цивільного стану Київського районного управління юстиції у м. Донецьку було видано свідоцтво про народження Серії НОМЕР_1 . До жовтня 2014 року позивач отримувала допомогу при народженні дитини. Однак у зв`язку з тимчасовим не здійсненням повноважень Управлінням праці та соціального захисту населення, допомога при народженні дитини їй не виплачується. Позивач вважає таке припинення виплати допомоги при народженні дитини протиправним, оскільки такої підстави законом не передбачено.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 31 травня 2019 р. у справі № 200/3201/19-а у задоволенні позову відмовлено (а.с. 117-120).

Позивач не погодилась з рішенням суду першої інстанції, подала апеляційну скаргу, вважає рішення незаконним, винесене з порушенням норм процесуального права, просила скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог. При цьому, зазначає, що ні одна постанова КМУ не може бути вище ніж Закон та Конституція, а постанова не може йти в розріз з нормами прямої дії Конституції України. Відповідно ст.46 Конституції України - пенсії та інші соціальні виплати є основним джерелом існування. Зазначає, що державний орган умисно припинив виплату соціальної виплати на дитину з 2014 року (а.с. 128-132).

Всі особи, які беруть участь у справі, до апеляційного суду не прибули, були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання. Згідно з пунктом 2 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до вимог ч. 1 та ч. 2 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального права, встановила наступне.

Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є громадянкою України, про що свідчить копія паспорту громадянина України (а.с. 6-7).

ІНФОРМАЦІЯ_3 в позивача народилася дитина - ОСОБА_2 , про що Відділом реєстрації актів цивільного стану Київського районного управління юстиції у м. Донецьку 27.09.2013 року складено відповідний актовий запис № 1038 та видано свідоцтво про народження (а.с. 11).

19 лютого 2019 року позивач звернулась до відповідача із заявою, в якій просила поновити виплату державної допомоги на дитину з 01 листопада 2014 року та переправити справу по виплаті державної допомоги на дитину до відділу соціального захисту населення в м. Костянтинівка Донецької області (а.с. 44-45).

Департамент соціального захисту листом від 01.03.2019 року №С-0255-06-18-284 запропонував позивачу для перевірки права на призначення/продовження будь-яких видів державної допомоги звернутися до органів соціального захисту населення за місцем мешкання (на території, підконтрольній українській владі). Зазначивши, що згідно архіву бази даних управління праці та соціального захисту населення Київської районної у місті Донецьку ради, ОСОБА_1 призначено державну допомогу при народження дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 на період з 01.03.2013 року по 30.09.2019 року. Також зазначено, що позивач на обліку в управлінні соціального захисту населення Костянтинівської міської ради як одержувач будь-яких видів державної соціальної допомоги не перебуває, та із заявою про їх призначення не звертався (а.с. 42-43).

Таким чином, позивач перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Київської районної у місті Донецьку ради (зареєстровано у якості юридичної особи, ідентифікаційний код: 25968659, місцезнаходження: вул. Челюскінців, будинок 263, м. Донецьк, 83004), як отримувач державної допомогу при народженні дитини.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Згідно частини 1 статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги встановлює Закон України Про державну допомогу сім`ям з дітьми від 21 листопада 1992 року №2811-XII (далі Закон № 2811-XII).

Даний Закон спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Так, згідно з частиною 1 статті 1 Закону громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених Законом та іншими законами України.

Згідно з пунктом 2 частиною 1 статті 3 Закону одним із видів державної допомоги сім`ям з дітьми є допомога при народженні дитини. Така допомога призначається і виплачується органами соціального захисту населення; надається одному з батьків дитини (опікуну), який постійно проживає разом з дитиною; покриття витрат на її виплату здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України у вигляді субвенцій до місцевих бюджетів (стаття 4, частина 1 статті 5, частина 1 статті 10 Закону), з урахуванням умов, визначених у статті 11 Закону № 2811-XII.

Таким чином, допомога при народженні дитини є різновидом державної допомоги у загальній системі соціального захисту населення і надається з метою забезпечення відповідного рівня матеріальної підтримки сімей, у яких є діти, створення належних умов для утримання та виховання дітей.

За приписами статті 11 Закону № 2811-XII, для призначення допомоги при народженні дитини до органу соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, та свідоцтва про народження дитини подається одним з батьків (опікуном), з яким постійно проживає дитина, заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, та копія свідоцтва про народження дитини. Даний перелік документів є вичерпним. Допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини. У разі народження мертвої дитини допомога при народженні дитини не призначається.

Вказані норми Закону кореспондуються з положеннями Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27 грудня 2001 року (зі змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 59 від 04 лютого 2009 року).

Відповідно до Порядку № 1751 призначення і виплата державної допомоги сім`ям з дітьми здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання заявника (абз.5 п.З Порядку № 1751).

Документи, необхідні для призначення допомоги, подаються особою, яка претендує на призначення допомоги, особисто (п. 43 Порядку № 1751).

Відповідно до пункту 54 вищевказаного Порядку № 1751 у разі зміни місця проживання одержувача державної допомоги сім`ям з дітьми виплата її продовжується органом соціального захисту населення за новим місцем проживання з місяця звернення.

Згідно із пунктом 9.3 Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19.09.2006 № 345, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 жовтня 2006 року за № 1098/12972, яка визначає порядок оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги в управліннях праці та соціального захисту населення районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, структурних підрозділах з питань праці та соціального захисту населення виконавчого органу міської, районної у місті ради, заява про припинення виплати (зняття з обліку) або продовження виплати допомоги за новим місцем проживання (реєстрації) отримувача допомоги (прийняття на облік) подається особисто особою, яка претендує на отримання допомоги. Заява реєструється в Журналі реєстрації приймання заяв та документів для зняття з обліку координатором (спеціалістом) з прийому громадян.

У разі неможливості отримати особову справу та Довідку-атестат допомога продовжується (призначається) за фактичним місцем проживання її отримувача на підставі електронної справи, отриманої від державного підприємства Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України .

За неможливості протягом місяця одержати Довідку-атестат з управлінь, що залишаються в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, з метою захисту права громадян України на одержання призначеної згідно з чинним законодавством державної допомоги, неотримані суми допомоги одержувачам виплачуються за минулий період на підставі інформації про стан фінансування та виплати, що оприлюднюється на офіційному сайті Міністерства соціальної політики України.

Тобто, отримання допомоги при народженні дитини за іншим місцем проживання пов`язується з поданням відповідної заяви встановленої форми та необхідними документами.

Судами встановлено, що позивач не зверталась до управління праці та соціального захисту населення Костянтинівської міської ради із відповідною заявою та доданими до неї документами.

Заява позивача від 19.02.2019 року до Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації не є таким зверненням в розумінні Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми та Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, оскільки відповідач не здійснює функцій з призначення і виплати допомоги при народженні дитини.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Колегія суддів зазначає, що оскільки позивач не звертався із заявою про переведення його справи та фактично перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Київської районної у місті Донецьку ради, тому відсутні правові підстави для зобов`язання відповідача відновити виплату допомоги на дитину та передання справи з виплати допомоги до управління праці та соціального захисту населення Костянтинівської міської ради.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність у Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, повноважень щодо виплати допомоги при народженні дитини та передання особових справ з виплати такої допомоги між територіальними органами соціального захисту населення.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв`язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись статями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 31 травня 2019 р. у справі №200/3201/19-а - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 31 травня 2019 р. у справі №200/3201/19-а - залишити без змін.

Повне судове рішення - 13 серпня 2019 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Л.В. Ястребова

Судді Е.Г. Казначеєв

І.Д. Компанієць

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.08.2019
Оприлюднено14.08.2019
Номер документу83598671
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/3201/19-а

Постанова від 13.08.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 12.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 12.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 03.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

Рішення від 31.05.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

Ухвала від 06.05.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

Ухвала від 18.04.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні