КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 червня 2019 року м.Кропивницький Справа № 340/1164/19
Кіровоградський окружний адміністративний суд
у складі: головуючий суддя Пасічник Ю.П.,
секретар судового засідання Побочій О.В.,
за участю представників відповідача Молдованова О.М., Молодченко Д.М.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини (27450, вул. Молодіжна, 8/1, с. Петрове, Знам`янський район, Кіровоградська область, код ЄДРПОУ 42408821) до Знам`янської районної ради Кіровоградської області (27400, вул. Михайла Грушевського, 17, м. Знам`янка, Кіровоградська область, код ЄДРПОУ 24711183) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
11.05.2019р. до Кіровоградського окружного адміністративного суду звернулось Громадське формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини (далі - позивач) з адміністративним позовом до Знам`янської районної державної адміністрації Кіровоградської області про:
- визнання бездіяльності відповідача стосовно видачі посвідчень членам громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини ;
- зобов`язання відповідача видати посвідчення членам громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини .
Ухвалою суду від 13.05.2019р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, розгляд справи призначено на 30.05.2019р.
В судовому засіданні 30.05.2019р. ухвалою суду здійснено заміну неналежного відповідача - Знам`янську районну державну адміністрацію Кіровоградської області на належного - Знам`янську районну раду Кіровоградської області, розгляд справи призначено на 06.06.2019р. (а.с.62,63,65).
З урахуванням заміни відповідача, позивачем подано позовну заяву з вимогами до Знам`янської районної ради Кіровоградської області (надалі - відповідач) про:
- визнання бездіяльності відповідача стосовно видачі посвідчень членам громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини ;
- зобов`язання відповідача видати посвідчення членам громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист ОСОБА_1 (а.с.70,71).
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що відповідно до положень Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку було зареєстроване Громадське формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини .
Відповідно до ст. 12 вказаного Закону члени громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону можуть брати участь у забезпеченні правопорядку та охороні державного кордону за місцем реєстрації цих об`єднань та лише після проходження відповідної правової та спеціальної підготовки в органах Національної поліції, підрозділах Державної прикордонної служби України і одержання в органі місцевого самоврядування посвідчення члена громадського формування і нарукавної пов`язки, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України. Підготовка членів зазначених громадських формувань здійснюється у порядку, що встановлюється Міністерством внутрішніх справ за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у справах охорони державного кордону України.
З метою одержання посвідчень встановленого зразка позивач двічі звертався до відповідача із відповідними заявами але, йому було відмовлено з тих підстав, що районні ради не наділені повноваженнями з видачі посвідчень членам громадських формувань з охорони громадського порядку.
Вказана бездіяльність зумовила необхідність звернення до суду з даним позовом.
Відповідачем надано відзив на позов, яким вимоги не визнаються з тих підстав, що видача посвідчень громадських формувань не входить до кола повноважень районної ради.
31.05.2019р. представником позивача подано клопотання про розгляд справи за відсутності позивача, на підставі наявних матеріалів (а.с.75).
Розглянувши долучені до справи документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов належить задовольнити частково з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до протоколу №1 установчих зборів по створенню громадського формування з охорони громадського порядку осіб, які працюють у ФГ Матвєєв від 01.08.2018р., прийнято рішення про створення громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини (а.с.5-7).
22.08.2018р. до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис 1 443 102 0000 001217 про державну реєстрацію громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини , код ЄДРПОУ юридичної особи 42408821, основний вид економічної діяльності 84.24 Діяльність у сфері охорони громадського порядку та безпеки (а.с.16).
Статут формування узгоджений головою Знам`янської РДА та Знам`янським відділом ГУНП в Кіровоградській області (а.с.10-15).
Відповідно до статуту організації: - формування створюється як громадське об`єднання на добровільних засадах з метою сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні кримінальних та адміністративних правопорушень, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також рятування людей і майна під час стихійного лиха, інших надзвичайних обставин, запобігання проявам дій пов`язаних з рейдерським захопленням майна фермерських господарств та приватних землевласників (п.1.2.); - члени формування можуть брати участь у забезпеченні правопорядку за місцем реєстрації формування та лише після проходження відповідної правової і спеціальної підготовки в органах Національної поліції, та одержання в органах місцевого самоврядування посвідчення і нарукавної пов`язки члена формування (п.6.2.).
09.01.2019р. та 22.03.2019р. позивач завертався до відповідача із заявами щодо вирішення питання про видачу посвідчень членам формування, як це передбачено ст. 12 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону (а.с.19,21).
15.02.2019р. та 22.04.2019р. на звернення позивача було отримано відповіді з відмовою у видачі посвідчень, які мотивовані тим, що районні ради не наділені повноваженнями видавати посвідчення учасникам формувань з охорони громадського порядку (а.с.20,22).
Вказані обставини стали підставою для звернення до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд дійшов наступних висновків.
Основні організаційні та правові засади участі громадян України в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин, визначені Законом України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону від 22 червня 2000 року № 1835-III (надалі - Закон № 1835-III).
Правовою основою діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є Конституція України, цей Закон, інші закони України, акти Президента України і Кабінету Міністрів України, рішення місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування з питань охорони громадського порядку і державного кордону, боротьби із злочинністю і адміністративними правопорушеннями, а також положення (статути) цих формувань (ст. 2 Закону № 1835-III).
Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються на добровільних засадах за місцем роботи, навчання або проживання громадян (ст. 4 Закону № 1835-III).
Громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону діє на основі положення (статуту) про нього.
Положення (статут) узгоджується з керівництвом відповідного територіального органу Національної поліції, підрозділу Державної прикордонної служби України, а також виконавчого органу ради, на території якої діятиме це громадське формування (ст. 5 Закону №1835-III).
Громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону набуває статусу юридичної особи з дати його державної реєстрації в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (ст. 6 Закону №1835-III).
Члени громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону можуть брати участь у забезпеченні правопорядку та охороні державного кордону за місцем реєстрації цих об`єднань та лише після проходження відповідної правової та спеціальної підготовки в органах Національної поліції, підрозділах Державної прикордонної служби України і одержання в органі місцевого самоврядування посвідчення члена громадського формування і нарукавної пов`язки, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України. Підготовка членів зазначених громадських формувань здійснюється у порядку, що встановлюється Міністерством внутрішніх справ за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у справах охорони державного кордону України (ст. 12 Закону №1835-III).
Як вже встановлено судом, позивачем дотримано вищевказаних положень Закону №1835-III під час прийняття рішення про створення та державної реєстрації формування.
Крім того, в ході розгляду справи позивачем надано Довідки про проходження правової та спеціальної підготовки членом громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини датовані 28.05.2019р. (а.с.41-60).
Відмовляючи у видачі посвідчень відповідач вказував, з посилання на ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , що районні ради не наділені повноваженнями видавати посвідчення учасникам формувань з охорони громадського порядку.
Разом з тим, суд зазначає про протиправність вказаних доводів відповідача враховуючи наступне.
Частина 2 статті 12 Закону №1835-III та п. 29 розділу VI Постанови КМУ від 20 грудня 2000 р. № 1872 Про затвердження Типового статуту громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, описів зразків бланка посвідчення і нарукавної пов`язки члена такого формування покладає обов`язок видачі посвідчень членам громадських формувань на органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районні та обласні ради - органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.
Частиною 1 статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено повноваження районних та обласних рад, які вирішуються на пленарних засіданнях, при цьому вказаний перелік не є вичерпним, оскільки ч. 2 вказаної статті Закону прямо передбачає, що районні і обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях й інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.
Отже, відмова відповідача у вирішення питання щодо видачі посвідчень членам громадського формування з охорони громадського порядку є протиправною, а тому вимога позивача щодо визнання протиправною бездіяльності відповідача стосовно видачі посвідчень членам громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини підлягає задоволенню.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання відповідача видати посвідчення членам громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини суд зазначає наступне.
Частина 2 статті 12 Закону №1835-III визначає певні вимоги до членів громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону за умови виконання яких вони мають право брати участь у забезпеченні правопорядку та охороні державного кордону, при цьому послідовність викладення вимог вказує, що передумовою отримання посвідчень є проходження відповідної правової та спеціальної підготовки.
Натомість, як вбачається з матеріалів справи станом на дати звернення позивача до відповідача із заявами про одержання посвідчень (09.01.2019р. та 22.03.2019р.) позивачем не було дотримано вимоги про необхідність проходження відповідної правової та спеціальної підготовки, оскільки Довідки про проходження правової та спеціальної підготовки членом громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини отримані лише 28.05.2019р., тобто на стадії розгляду справи судом.
Таким чином, суд, встановивши протиправність бездіяльності відповідача щодо видачі посвідчень, зазначає, що належним способом захисту прав позивача буде зобов`язання відповідача повторно розглянути звернення громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини щодо видачі посвідчень членам вказаного формування.
При цьому суд зазначає, що відповідно до п. 4 ч. 2 та ч. 4 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії
У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Отже, відповідач при повторному вирішенні питання про видачу посвідчень учасникам громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини не має права відмовляти у вирішенні вказаного питання з тих самих підстав, які визнані судом протиправними.
Враховуючи вищевикладене позов належить задовольнити частково: - визнати протиправною бездіяльності відповідача стосовно видачі посвідчень членам громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини ; - зобов`язати відповідача повторно розглянути звернення щодо видачі посвідчення членам громадського формування з охорони громадського порядку ОСОБА_2 .
Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір в розмірі 1921 грн., а тому з урахування часткового задоволення позову позивачеві належить до відшкодування 960,50 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 246, 382, 255, 292-297, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини (27450, вул. Молодіжна, 8/1, с. Петрове, Знам`янський район, Кіровоградська область, код ЄДРПОУ 42408821) до Знам`янської районної ради Кіровоградської області (27400, вул. Михайла Грушевського, 17, м. Знам`янка, Кіровоградська область, код ЄДРПОУ 24711183) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльності Знам`янської районної ради Кіровоградської області стосовно видачі посвідчень членам громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини .
Зобов`язати Знам`янську районну раду Кіровоградської області повторно розглянути звернення щодо видачі посвідчення членам громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини
Стягнути з Знам`янської районної ради Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 24711183) на користь Громадського формування з охорони громадського порядку Самозахист Знам`янщини (код ЄДРПОУ 42408821) понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 960,50 грн..
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Кіровоградський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено 07.06.2019 року.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду Ю.П. Пасічник
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2019 |
Оприлюднено | 09.06.2019 |
Номер документу | 82256390 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Ю.П. Пасічник
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні