ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
12 серпня 2019 року м. Дніпросправа № 340/1164/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач),
суддів: Білак С.В., Шальєвої В.А.,
за участю секретаря судового засідання Лащенко Р.В.,
за участю сторін (представників): представники відповідача Молодченко Д.М., Молдованова О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Знам`янської районної ради Кіровоградської області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 червня 2019 року (суддя 1-ї інстанції Пасічник Ю.Р.) у справі №340/1164/19 за позовом Громадського формування з охорони громадського порядку "Самозахист Знам`янщини" до Знам`янської районної ради Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язати вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
11.05.2019р. позивач звернувся до суду з позовом до Знам`янської районної ради Кіровоградської області, з урахуванням ухвали про заміну неналежного відповідача, про визнання бездіяльності відповідача стосовно видачі посвідчень членам громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» ; зобов`язання відповідача видати посвідчення членам громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» (а.с.70,71).
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує на порушення відповідачем вимог ч. 2 ст. 12 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону щодо невидачі посвідчення члена громадського формування і нарукавної пов`язки, за зверненням позивача, що послугувало зверненню до суду.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 червня 2019 року позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльності Знам`янської районної ради Кіровоградської області стосовно видачі посвідчень членам громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» . Зобов`язано Знам`янську районну раду Кіровоградської області повторно розглянути звернення щодо видачі посвідчення членам громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини»
Відповідачем на вказане рішення суду подана апеляційна скарга в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права просить скасувати рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.
Апеляційна скарга обґрунтована неврахуванням судом першої інстанції доводів відповідача щодо повноважень районної ради з урахуванням норм Конституції України та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому просить у її задоволенні відмовити. У відзиві зазначає, що рішення суду прийнято із врахуванням норми ст. 12 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону .
В судовому засіданні представники відповідача апеляційну скаргу підтримали, просили її задовольнити з підстав в ній викладених.
Представник позивача до суду апеляційної інстанції не з`явився, повідомлений про день та час розгляду справи у відповідності до норм КАС України.
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до протоколу №1 установчих зборів по створенню громадського формування з охорони громадського порядку осіб, які працюють у ФГ «Матвєєв» від 01.08.2018р., прийнято рішення про створення громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» (а.с.5-7).
22.08.2018р. до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис 1 443 102 0000 001217 про державну реєстрацію громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» , код ЄДРПОУ юридичної особи 42408821, основний вид економічної діяльності 84.24 Діяльність у сфері охорони громадського порядку та безпеки (а.с.16).
Статут формування узгоджений головою Знам`янської РДА та Знам`янським відділом ГУНП в Кіровоградській області (а.с.10-15).
09.01.2019р. та 22.03.2019р. позивач завертався до відповідача із заявами щодо вирішення питання про видачу посвідчень членам формування, як це передбачено ст. 12 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» (а.с.19,21).
15.02.2019р. та 22.04.2019р. на звернення позивача було отримано відповіді з відмовою у видачі посвідчень, які мотивовані тим, що районні ради не наділені повноваженнями видавати посвідчення учасникам формувань з охорони громадського порядку (а.с.20,22).
Вказані обставини стали підставою для звернення до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції частково задовольняючи позов, визнаючи протиправною бездіяльність відповідача та зобов`язуючи повторно розглянути заяву, дійшов висновку, що позивачем дотримано положень законодавства під час створення та реєстрації формування, а відповідач у порушення ст. 12 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону припустився бездіяльності щодо видачі членам громадського формування посвідчень.
Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно протоколу №1 установчих зборів по створенню громадського формування з охорони громадського порядку осіб, які працюють у ФГ «Матвєєв» від 01.08.2018р., прийнято рішення про створення громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» (а.с.5-7).
22.08.2018р. до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис 1 443 102 0000 001217 про державну реєстрацію громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» , код ЄДРПОУ юридичної особи 42408821, основний вид економічної діяльності 84.24 Діяльність у сфері охорони громадського порядку та безпеки (а.с.16).
Статут формування узгоджений головою Знам`янської РДА та Знам`янським відділом ГУНП в Кіровоградській області (а.с.10-15).
Межі діяльності формування визначені п. 4.2 Статуту - Знам`янський район Кіровоградської області. (а.с. 11 на звороті).
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону №1835 (далі Закон №1835) громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об`єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин (далі - громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону).
Відповідно од ст. 4 Закону №1835 громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються на добровільних засадах за місцем роботи, навчання або проживання громадян.
Відповідно до вимог ст. 5 Закону №1835 громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону діє на основі положення (статуту) про нього.
Положення (статут) узгоджується з керівництвом відповідного територіального органу Національної поліції, підрозділу Державної прикордонної служби України, а також виконавчого органу ради, на території якої діятиме це громадське формування.
Отже, згідно вказаних норм Закону №1835, статут громадського формування узгоджується з керівництвом відповідного територіального органу Національної поліції, а також виконавчим органом ради на території якої діятиме це громадське формування.
Як вбачається із наданої копії статуту позивача, суду не надані докази узгодження такого саме з виконавчим органом ради на території якої діятиме це громадське формування, на виконання вимог ст. 5 Закону №1835.
Проте даний спір не пов`язаний з додержанням позивачем процедури створення формування, а тому і висновки суду першої інстанції з цього питання є помилковими.
Громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону набуває статусу юридичної особи з дати його державної реєстрації в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (ч. 1 ст. 6 Закону №1835-III).
Згідно до ч. 2 ст. 12 Закону №1835 члени громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону можуть брати участь у забезпеченні правопорядку та охороні державного кордону за місцем реєстрації цих об`єднань та лише після проходження відповідної правової та спеціальної підготовки в органах Національної поліції, підрозділах Державної прикордонної служби України і одержання в органі місцевого самоврядування посвідчення члена громадського формування і нарукавної пов`язки, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України. Підготовка членів зазначених громадських формувань здійснюється у порядку, що встановлюється Міністерством внутрішніх справ за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у справах охорони державного кордону України.
З посиланням на норми вказаного Закону №1835, 09.01.2019р. та 22.03.2019р. позивач завертався до відповідача із заявами щодо вирішення питання про видачу посвідчень членам формування. (а.с.19, 21)
15.02.2019р. та 22.04.2019р. відповідачем на звернення позивача було надано відповіді про відмову у видачі посвідчень, які мотивовані тим, що районні ради не наділені повноваженнями видавати посвідчення учасникам формувань з охорони громадського порядку, з посиланням на норми Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . (а.с.20, 22)
Так, дійсно, норма ч. 2 ст. 12 Закону №1835 визначає одержання членами громадського формування в органі місцевого самоврядування посвідчення члена громадського формування і нарукавної пов`язки, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Проте саме Закон України Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон №280), відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування
Відповідно до ст. 140 Конституції України, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.
Відповідно положень ч. 1 ст. 5 Закону №280, система місцевого самоврядування включає зокрема районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до положень ст. 6 Закону №280, первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.
Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону №280, обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Таким чином районна рада є представницьким органом місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси первинних суб`єктів місцевого самоврядування.
Повноваження районної ради визначені ст. 43 Закону №280.
Проте норми ст. 43 Закону №280 не визначають повноважень районної ради з вирішення питання щодо виконання вимог за заявою позивача з посилання на ч. 2 ст. 12 Закону №1835.
Таким чином колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню, оскільки основні організаційні та правові засади участі громадян України в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин, визначені Законом №1835, проте правовий статус, повноваження та діяльність відповідача - районної ради, визначена Законом №280, та враховуючи вищевказані норми, відповідач не є тим органом місцевого самоврядування в розумінні норм Закону №1835.
Враховуючи вищезазначене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції помилково прийшов до висновку задовольняючи позовні вимоги, а тому рішення підлягає скасуванню, з прийняттям нового судового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст. 315, ст. 317, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Знам`янської районної ради Кіровоградської області - задовольнити.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 червня 2019 року у справі №340/1164/19 за позовом Громадського формування з охорони громадського порядку "Самозахист Знам`янщини" до Знам`янської районної ради Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язати вчинити певні дії - скасувати та у справі прийняти нове судове рішення.
У задоволенні позову відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 19 серпня 2019року.
Головуючий - суддя Н.І. Малиш
суддя С.В. Білак
суддя В.А. Шальєва
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2019 |
Оприлюднено | 21.08.2019 |
Номер документу | 83702792 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Малиш Н.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні