Постанова
від 12.08.2019 по справі 340/1164/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 серпня 2019 року м. Дніпросправа № 340/1164/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач),

суддів: Білак С.В., Шальєвої В.А.,

за участю секретаря судового засідання Лащенко Р.В.,

за участю сторін (представників): представники відповідача Молодченко Д.М., Молдованова О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Знам`янської районної ради Кіровоградської області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 червня 2019 року (суддя 1-ї інстанції Пасічник Ю.Р.) у справі №340/1164/19 за позовом Громадського формування з охорони громадського порядку "Самозахист Знам`янщини" до Знам`янської районної ради Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язати вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

11.05.2019р. позивач звернувся до суду з позовом до Знам`янської районної ради Кіровоградської області, з урахуванням ухвали про заміну неналежного відповідача, про визнання бездіяльності відповідача стосовно видачі посвідчень членам громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» ; зобов`язання відповідача видати посвідчення членам громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» (а.с.70,71).

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує на порушення відповідачем вимог ч. 2 ст. 12 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону щодо невидачі посвідчення члена громадського формування і нарукавної пов`язки, за зверненням позивача, що послугувало зверненню до суду.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 червня 2019 року позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльності Знам`янської районної ради Кіровоградської області стосовно видачі посвідчень членам громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» . Зобов`язано Знам`янську районну раду Кіровоградської області повторно розглянути звернення щодо видачі посвідчення членам громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини»

Відповідачем на вказане рішення суду подана апеляційна скарга в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права просить скасувати рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.

Апеляційна скарга обґрунтована неврахуванням судом першої інстанції доводів відповідача щодо повноважень районної ради з урахуванням норм Конституції України та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому просить у її задоволенні відмовити. У відзиві зазначає, що рішення суду прийнято із врахуванням норми ст. 12 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону .

В судовому засіданні представники відповідача апеляційну скаргу підтримали, просили її задовольнити з підстав в ній викладених.

Представник позивача до суду апеляційної інстанції не з`явився, повідомлений про день та час розгляду справи у відповідності до норм КАС України.

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до протоколу №1 установчих зборів по створенню громадського формування з охорони громадського порядку осіб, які працюють у ФГ «Матвєєв» від 01.08.2018р., прийнято рішення про створення громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» (а.с.5-7).

22.08.2018р. до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис 1 443 102 0000 001217 про державну реєстрацію громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» , код ЄДРПОУ юридичної особи 42408821, основний вид економічної діяльності 84.24 Діяльність у сфері охорони громадського порядку та безпеки (а.с.16).

Статут формування узгоджений головою Знам`янської РДА та Знам`янським відділом ГУНП в Кіровоградській області (а.с.10-15).

09.01.2019р. та 22.03.2019р. позивач завертався до відповідача із заявами щодо вирішення питання про видачу посвідчень членам формування, як це передбачено ст. 12 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» (а.с.19,21).

15.02.2019р. та 22.04.2019р. на звернення позивача було отримано відповіді з відмовою у видачі посвідчень, які мотивовані тим, що районні ради не наділені повноваженнями видавати посвідчення учасникам формувань з охорони громадського порядку (а.с.20,22).

Вказані обставини стали підставою для звернення до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції частково задовольняючи позов, визнаючи протиправною бездіяльність відповідача та зобов`язуючи повторно розглянути заяву, дійшов висновку, що позивачем дотримано положень законодавства під час створення та реєстрації формування, а відповідач у порушення ст. 12 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону припустився бездіяльності щодо видачі членам громадського формування посвідчень.

Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно протоколу №1 установчих зборів по створенню громадського формування з охорони громадського порядку осіб, які працюють у ФГ «Матвєєв» від 01.08.2018р., прийнято рішення про створення громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» (а.с.5-7).

22.08.2018р. до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис 1 443 102 0000 001217 про державну реєстрацію громадського формування з охорони громадського порядку «Самозахист Знам`янщини» , код ЄДРПОУ юридичної особи 42408821, основний вид економічної діяльності 84.24 Діяльність у сфері охорони громадського порядку та безпеки (а.с.16).

Статут формування узгоджений головою Знам`янської РДА та Знам`янським відділом ГУНП в Кіровоградській області (а.с.10-15).

Межі діяльності формування визначені п. 4.2 Статуту - Знам`янський район Кіровоградської області. (а.с. 11 на звороті).

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону №1835 (далі Закон №1835) громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об`єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин (далі - громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону).

Відповідно од ст. 4 Закону №1835 громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються на добровільних засадах за місцем роботи, навчання або проживання громадян.

Відповідно до вимог ст. 5 Закону №1835 громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону діє на основі положення (статуту) про нього.

Положення (статут) узгоджується з керівництвом відповідного територіального органу Національної поліції, підрозділу Державної прикордонної служби України, а також виконавчого органу ради, на території якої діятиме це громадське формування.

Отже, згідно вказаних норм Закону №1835, статут громадського формування узгоджується з керівництвом відповідного територіального органу Національної поліції, а також виконавчим органом ради на території якої діятиме це громадське формування.

Як вбачається із наданої копії статуту позивача, суду не надані докази узгодження такого саме з виконавчим органом ради на території якої діятиме це громадське формування, на виконання вимог ст. 5 Закону №1835.

Проте даний спір не пов`язаний з додержанням позивачем процедури створення формування, а тому і висновки суду першої інстанції з цього питання є помилковими.

Громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону набуває статусу юридичної особи з дати його державної реєстрації в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (ч. 1 ст. 6 Закону №1835-III).

Згідно до ч. 2 ст. 12 Закону №1835 члени громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону можуть брати участь у забезпеченні правопорядку та охороні державного кордону за місцем реєстрації цих об`єднань та лише після проходження відповідної правової та спеціальної підготовки в органах Національної поліції, підрозділах Державної прикордонної служби України і одержання в органі місцевого самоврядування посвідчення члена громадського формування і нарукавної пов`язки, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України. Підготовка членів зазначених громадських формувань здійснюється у порядку, що встановлюється Міністерством внутрішніх справ за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у справах охорони державного кордону України.

З посиланням на норми вказаного Закону №1835, 09.01.2019р. та 22.03.2019р. позивач завертався до відповідача із заявами щодо вирішення питання про видачу посвідчень членам формування. (а.с.19, 21)

15.02.2019р. та 22.04.2019р. відповідачем на звернення позивача було надано відповіді про відмову у видачі посвідчень, які мотивовані тим, що районні ради не наділені повноваженнями видавати посвідчення учасникам формувань з охорони громадського порядку, з посиланням на норми Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . (а.с.20, 22)

Так, дійсно, норма ч. 2 ст. 12 Закону №1835 визначає одержання членами громадського формування в органі місцевого самоврядування посвідчення члена громадського формування і нарукавної пов`язки, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Проте саме Закон України Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон №280), відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування

Відповідно до ст. 140 Конституції України, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

Відповідно положень ч. 1 ст. 5 Закону №280, система місцевого самоврядування включає зокрема районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до положень ст. 6 Закону №280, первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.

Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону №280, обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Таким чином районна рада є представницьким органом місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси первинних суб`єктів місцевого самоврядування.

Повноваження районної ради визначені ст. 43 Закону №280.

Проте норми ст. 43 Закону №280 не визначають повноважень районної ради з вирішення питання щодо виконання вимог за заявою позивача з посилання на ч. 2 ст. 12 Закону №1835.

Таким чином колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню, оскільки основні організаційні та правові засади участі громадян України в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин, визначені Законом №1835, проте правовий статус, повноваження та діяльність відповідача - районної ради, визначена Законом №280, та враховуючи вищевказані норми, відповідач не є тим органом місцевого самоврядування в розумінні норм Закону №1835.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції помилково прийшов до висновку задовольняючи позовні вимоги, а тому рішення підлягає скасуванню, з прийняттям нового судового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст. 315, ст. 317, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Знам`янської районної ради Кіровоградської області - задовольнити.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 червня 2019 року у справі №340/1164/19 за позовом Громадського формування з охорони громадського порядку "Самозахист Знам`янщини" до Знам`янської районної ради Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язати вчинити певні дії - скасувати та у справі прийняти нове судове рішення.

У задоволенні позову відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 19 серпня 2019року.

Головуючий - суддя Н.І. Малиш

суддя С.В. Білак

суддя В.А. Шальєва

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.08.2019
Оприлюднено21.08.2019
Номер документу83702792
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/1164/19

Постанова від 12.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Постанова від 12.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 10.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 10.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 06.06.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. Пасічник

Рішення від 06.06.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. Пасічник

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. Пасічник

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. Пасічник

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні