ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/757/19 13 год. 00 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Морської Г.М.,
при секретарі: Кованій В.А.,
за участю:
представника позивача - Дімова Ж.О.,
представника відповідача - ОСОБА_1 ,
представника третьої особи -Соловйова В.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Голопристанського районного будинку культури до Голопристанської міської ради Херсонської області , за участю третьої особи - Голопристанської районної ради Херсонської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
11 квітня 2019 року Голопристанський районний будинок культури Голопристанської районної ради (далі - позивач) звернувся до суду із адміністративним позовом до Голопристанської міської ради Херсонської області (далі - відповідач), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Голопристанської районної ради Херсонської області, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Голопристанської міської ради Херсонської області в частині не розгляду документів, поданих позивачем щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 0,0320 га. під об`єктом нерухомого майна - літнім танцювальним майданчиком, право власності на який зареєстровано за третьою особою, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 Гола Пристань АДРЕСА_2 . 1 Травня;
- зобов`язати відповідача розглянути клопотання позивача від 05.07.2018 р. №24/01-22 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування вказаної земельної ділянки.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи від 11.04.2019 р. справі присвоєно єдиний унікальний номер 540/757/19 та визначено суддею-доповідачем суддю Пекного А.С.
Ухвалою від 12.04.2019 р. задоволена заява судді Пекного А.С. про самовідвід, справа передана до відділу документального забезпечення для здійснення повторного автоматизованого розподілу у відповідності до ст.31 КАС України.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.04.2019 р. головуючим суддею визначено Морську Г.М.
Ухвалою від 16.04.2019 р. у справі відкрите спрощене позовне провадження, судове засідання призначене на 13.05.2019 р.
Ухвалою від 13.05.2019 р. в судовому засіданні оголошена перерва до 29.05.2019 р.
29.05.2019 р. в судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на балансі позивача перебуває ряд об`єктів нерухомого майна, переданого засновником, зокрема, літній танцювальний майданчик, право власності на який зареєстроване за третьою особою. З метою належного оформлення права землекористування, позивач 05.07.2018 р. звернувся до відповідача із заявою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки під літнім танцювальним майданчиком. Однак відповідач, розглянувши клопотання будинку культури, повернув його заявнику без розгляду, з підстав відсутності певних документів. Також Голопристанська міська рада повідомила позивача про те, що літній танцювальний майданчик не є об`єктом нерухомого майна, а вважається тимчасовою спорудою, у зв`язку із чим земельну ділянку неможливо відвести. Позивач, не погодившись із таким висновком відповідача та вважаючи не розгляд останнім документів щодо відведення земельної ділянки у постійне користування протиправною бездіяльністю, звернувся до суду із даним позовом.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав обґрунтування позовних вимог, викладених у позові та у відповіді на відзив, в повному обсязі, просив їх задовольнити.
07.05.2019 р. відповідачем до суду поданий відзив на позовну заяву, відповідно до якого Голопристанська міська рада заперечує проти задоволення позову з огляду на наступне. Відповідач вважає, що позивачем не доведено факту бездіяльності міської ради щодо розгляду питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки за клопотанням Голопристанського районного будинку культури була надана відповідь щодо необхідності приведення поданих документів у відповідність до вимог чинного законодавства. Також, відповідач зазначив, що позивач не має права на отримання в постійне користування земельної ділянки, оскільки розташоване на спірній земельній ділянці нерухоме майно належить не будинку культури, а іншому суб`єкту господарюванню - Голопристанській районній раді Херсонської області, що підтверджується наданим позивачем витягом з Державного реєстру речових прав. Відповідач вважає позов безпідставним, необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.
Представник відповідача в судовому засіданні підтримав позицію викладену у відзиві, позовні вимоги не визнає та просить відмовити в їх задоволенні.
10.05.2019 р. третьою особою подані пояснення на позовну заяву, відповідно до яких остання підтримує позовні вимоги позивача, вважає бездіяльність відповідача протиправними та просить задовольнити позов в повному обсязі.
Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що за Голопристанською районною радою в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право комунальної власності на нерухоме майно: літній танцювальний майданчик за адресою Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня, а також будівля управління соціального захисту населення та охорони здоров`я за адресою Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня, буд. №51. Вказаними об`єктами нерухомості користуються на праві оперативного управління Голопристанський районний будинок культури та УСЗН Голопристанської РДА.
05.07.2018 р. керівник Голопристанського районного будинку культури звернувся до відповідача з клопотанням за №24/01-22 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 0,0320 га під об`єктом нерухомого майна - літнім танцювальним майданчиком, розташованим за адресою: АДРЕСА_3 , який належить до спільної власності територіальних громад Голопристанського району Херсонської області. До клопотання додані наступні документи: графічні матеріали щодо бажаного місця розташування земельної ділянки, довіреність від 13.06.2018р. №02-09/382, витяг №83366579 від 24.03.2017р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо Голопристанського районного будинку культури.
За результатами розгляду заяви, Голопристанська міська рада листом від 03.08.2018р. №13-34/105 повідомила Голопристанський районний будинок культури, що для вирішення клопотання заявнику слід надати певний пакет документів, на підтвердження права на нерухомий об`єкт, що розміщений на бажаній позивачем земельній ділянці. Також, із посиланням на положення ст.ст.92, 123 ЗК, ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності , Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Гола Пристань, відповідач повідомив, що літній танцювальний майданчик є об`єктом благоустрою, призначеним для торгівлі чи надання послуг - замощеною чи асфальтованою ділянкою, а тому земельна ділянка не може бути передана у постійне користування.
Вважаючи, що відповідачем допущена бездіяльність при розгляді клопотання, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Надаючи оцінку обґрунтованості доводів позивача, суд виходить з наступних приписів законодавства та встановлених фактичних обставин справи.
Правовідносини щодо надання земельних ділянок у власність чи користування регулюються Земельним кодексом України, Законами України Про землеустрій , Про Державний земельний кадастр .
Згідно ст.ст. 80, 83 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Відповідно до ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
За приписами ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно ст.120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Згідно ст.92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають:
а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності;
б) громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації;
в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності;
г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування";
ґ) заклади освіти незалежно від форми власності;
д) співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.
Відповідно до приписів ст.123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Абзацом 7 частини 1 статті 123 ЗК України визначено, що земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Згідно ч.ч.2, 3 ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
У даному випадку органом, уповноваженим розпоряджатися земельною ділянкою на яку претендує позивач є Голопристанська міська рада.
Закон України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997р. №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) застосовується до спірних правовідносин в частині визначення повноважень органів місцевого самоврядування на розпорядження земельними ділянками та регулювання внутрішньої процедури розгляду відповідних питань.
Статтею 26 Закону №280/97-ВР визначена виключна компетенція сільських, селищних, міських рад, до якої, зокрема, віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна (п.п.30, 34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР).
Ця правова норма знаходиться у взаємозв`язку із положеннями ст.12 Земельного кодексу України, відповідно до якої до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Аналізуючи викладені правові норми у їх сукупності, суд приходить до висновку, що повноваженнями вирішувати питання щодо надання земельних ділянок комунальної власності у користування наділені виключно сільські, селищні, міські ради; реалізовують такі повноваження лише шляхом прийняття радою на її пленарному засіданні рішення, у тому числі про надання або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування.
Із дослідженого листа відповідача від 03.08.2018 р. слідує, що клопотання позивача по суті не розглядалося, не досліджувалося питання наявності або відсутності у Голопристанського районного будинку культури права на отримання спірної земельної ділянки у постійне користування.
Під час розгляду справи представник відповідача обґрунтував свою позицію щодо невизнання позовних вимог відсутністю у позивача права на отримання спірної земельної ділянки у користування.
Суд не досліджує питання наявності або відсутності права у позивача на отримання земельної ділянки в постійне користування, розташованої за адресою: Херсонська область, м.Гола Пристань, вул.1 Травня, 0, оскільки не може перебирати на себе функції органу місцевого самоврядування, так як таке питання останнім не було розглянуте.
Таким чином, судом встановлено, що Голопристанська міська рада не розглянула клопотання Голопристанського районного будинку культури щодо відведення у постійне користування земельної ділянки, жодного рішення з цього приводу не прийняла, лише повідомила позивача про необхідність надання повного пакету документів необхідних для розгляду зазначеного клопотання.
Отже, відповідач не розглянув по суті заяву позивача та не прийняв відповідне рішення за результатами розгляду заяви у відповідності до вимог Земельного кодексу України та ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" яке полягає у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність чи у відмові у наданні дозволу.
Будь-яких доказів прийняття одного з рішень, передбачених ч.3 ст.123 Земельного кодексу України, відповідач не надав, всупереч обов`язку, передбаченому п.4 ч.5 ст.44, ст.77, ч.3 ст.79, ст.162 КАС України.
Враховуючи те, що Голопристанський районний будинок культури звернувся до відповідача 05.07.2018 р., Голопристанська міська рада допустила протиправну бездіяльність, яка полягала у не розгляді клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, яка має бути усунена шляхом зобов`язання відповідача розглянути заяву Голопристанського районного будинку культури від 05.07.2018 року № 24/01-22.
Відповідно до положень статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене та встановлені обставини справи, які перевірені зібраними доказами у їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову Голопристанського районного будинку культури в повному обсязі.
Керуючись статтями 2, 4, 5, 9, 14, 48, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд-
вирішив :
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Голопристанської міської ради Херсонської області щодо не розгляду клопотання Голопристанського районного будинку культури про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 0,0320 га. під розміщення літнього танцювального майданчику, за адресою: Херсонська область, м.Гола Пристань, вул.1 Травня.
Зобов`язати Голопристанську міську раду Херсонської області розглянути клопотання Голопристанського районного будинку культури про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 0,0320 га. під розміщення літнього танцювального майданчику, за адресою: АДРЕСА_3 Гола Пристань АДРЕСА_4 вул.1 Травня.
Стягнути на користь Голопристанського районного будинку культури (ЄДРПОУ 36744587, 75631, Херсонська область, Голопристанський район, с.Нова Збур`ївка, вул.Лікарняна,18) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1921 (тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Голопристанської міської ради Херсонської області (код ЄДРПОУ 35550028, 75600, Херсонська обалсть, м.Гола Пристань, вул.1 Травня, 14).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 31 травня 2019 р.
Суддя Морська Г.М.
кат. 109020100
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2019 |
Оприлюднено | 09.06.2019 |
Номер документу | 82258306 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Морська Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні