Рішення
від 10.06.2019 по справі 480/1247/19
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 червня 2019 р. Справа № 480/1247/19

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Павлічек В.О.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Конотопської місцевої прокуратури до Відділу освіти Конотопської районної державної адміністрації (далі по тексту - відповідач), третя особа - Чорноплатівський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Конотопської районної ради Сумської області про зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Перший заступник керівника Конотопської місцевої прокуратури (далі по тексту - позивач) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу освіти Конотопської районної державної адміністрації (далі по тексту - відповідач), третя особа - Чорноплатівський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Конотопської районної ради Сумської області (далі по тексту - третя особа, Чорноплатівський НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ ), в якій просить зобов`язати відділ освіти Конотопської районної державної адміністрації вжити заходів, шляхом звернення з листом до Присеймівської сільської ради щодо вирішення питання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею та спорудами, площею 8,50 га, яка знаходиться у користуванні закладу дошкільної освіти Чорноплатівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад , що розташований за адресою: вул. Шевченка, 15, с.Чорноплатове, Конотопський район, Сумська область.

Позовні вимоги обгрунтовуються тим, що за даними Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 21.03.2018 №10-18-0.2-2463/2-18 за Чорноплатівським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Конотопської районної ради Сумської області закріплено земельну ділянку площею 8,5 га. Однак, у порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує навчальний заклад не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено. При цьому позивач зазначив, що Чорноплатівський НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ , як єдиний майновий комплекс, перебуває під управлінням Відділу освіти районної державної адміністрації. Проте Відділ освіти Конотопської районної державної адміністрації являючись суб`єктом, який виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться Чорноплатівський НВК ЗОШ І-ІІІступенів - ДНЗ , допускаючи протиправну бездіяльність.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження та встановлено строк відповідачу для подання відзиву та доказів, які наявні у відповідача, а також встановлено строк позивачу для подання відповіді на відзив, а відповідачу заперечення та третій особі пояснення щодо позову і відзиву.

Зазначену ухвалу суду відповідач та третя особа отримали відповідно 11.04.2019 року та 22.05.2019 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 60, 63), проте ані відзиву на позов, ані пояснення щодо позову, суду надано не було.

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою відео- та (або) звукозаписувального технічного засобу в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему. У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи судом встановлено, що рішенням Конотопської районної ради 36 сесії 5 скликання від 17.07.2009, зі змінами на підставі рішення Конотопської районної ради 37 сесії 5 скликання від 28.10.2009, прийнято Статут Чорноплатівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради Сумської області (далі - Статут) (а.с. 14-24).

До Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців 15.02.2015 внесено запис №16131020000000065 про державну реєстрацію комунальної організації (установа, заклад) Чорноплатівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради Сумської області вул. Шевченка, 15, с. Чорноплатове, Конотопський район, Сумська область, 41642 (а.с. 44-49).

Відповідно до п. 1.1. Статуту Чорноплатівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради Сумської області (скорочене найменування Чорноплатівський НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ ) знаходиться у спільній комунальній власності територіальних громад Конотопського району і є правонаступником Чорноплатівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Конотопської районної ради Сумської області (а.с. 14 (зворотній бік).

Конотопська районна рада відповідно до п. 1.4 Статуту є засновником навчального закладу (а.с. 14 (зворотній бік).

Пунктом 1.6 Статуту встановлено, що діяльність дошкільного закладу направлена на реалізацію основних завдань дошкільної освіти, збереження та зміцнення фізичного та психічного здоров`я дітей, формування їх особистості, розвитку творчих здібностей та нахилів, забезпечення соціальної адаптації дітей та готовності продовжувати освіту.

В силу положень п. 4.1 Статуту управління Чорноплагівським НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ здійснюється його засновником - Конотопською районною радою, відділом освіти Конотопської районної державної адміністрації. Безпосереднє керівництво навчальним закладом здійснює його директор.

Згідно п. 5.1 Статуту матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі навчального закладу.

Пункт 5.3 Статуту передбачає, що навчальний заклад відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та нормами з їх охорони.

Відповідно до листа головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 21.03.2018 № 10-18-0.2-2463/2-18 за Чорноплатівським НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ закріплено земельну ділянку площею 8,5 га, кадастровий номер не визначений, технічна документація та правовстановлюючі документи відсутні (а.с. 50-56).

У зв`язку із встановленням Конотопською місцевою прокуратурою, що на даний час на земельну ділянку площею 8,5 га, яка знаходиться у користуванні Чорноплатівського НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ , відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків, Перший заступник керівника Конотопської місцевої прокуратури звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Згідно зі ст. 131-1 Конституції України, на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ст. 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99 під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах , потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.

При вирішенні справи суд бере до уваги, що інтереси держави є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Згідно з ч. 4, ч. 5 ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

З матеріалів справи суд вбачає, що за даним позовом прокурор набув статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою Чорноплатівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Конотопської районної ради Сумської області відсутній.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами ст. 25 Закону України Про освіту права і обов`язки засновника щодо управління закладом освіти визначаються цим Законом та іншими законами України, установчими документами закладу освіти. Засновник закладу освіти або уповноважена ним особа: здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти. Засновник закладу освіти зобов`язаний: забезпечити утримання та розвиток матеріально- технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов; у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти; забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.

У відповідності до вимог ч. 1 ст. 80 Закону України Про освіту до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Згідно з ч. 2 ст. 80 Закону України Про освіту порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Разом з тим статтею 38 Закону України Про дошкільну освіту визначено, що матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Відтак суд зазначає, що земельна ділянка, якою користується Чорноплатівський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Конотопської районної ради Сумської області має перебувати у нього на праві постійного користування.

Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Частиною 4 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

З матеріалів справи суд вбачає, що відповідно до п. 16 рішення 7 скликання 7 сесії від 30.03.2016 Про делегування повноважень районної ради районній державній адміністрації районна рада вирішила делегувати Конотопській районній державній адміністрації повноваження координації на відповідній території діяльності місцевих землевпорядних органів (а.с. 25-27).

Згідно до п.п. 1, 2 рішення 23 скликання 17 сесії від 29.12.2001 Про прийняття майна у комунальну власність районна рада вирішила прийняти у спільну власність територіальних громад району об`єкти, а також інше індивідуально визначене майно шкіл району та передати в управління відділу освіти районної державної адміністрації об`єкти, а також інше індивідуально визначене майно шкіл району (а.с. 28-30).

Таким чином Чорноплатівський НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ , як єдиний майновий комплекс, перебуває під управлінням Відділу освіти районної державної адміністрації.

А відтак суд зазначає, що саме на Відділ освіти районної державної адміністрації, як засновника Чорноплатівського НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ , покладено обов`язок вжиття заходів щодо вирішення питання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

Відповідно до п. 12 розпорядження голови Конотопської районної державної адміністрації від 19.03.2015 № 58-ОД Про затвердження Положення про відділ освіти Конотопської районної державної адміністрації від 19.03.2015 № 58-ОД відділ освіти є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби України, печатки із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки (а.с. 31-43).

В силу положень ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради, передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок, комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.

Згідно ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Частинами 1, 3 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Проте, в порушення вказаних норм законодавства до тепер правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Чорноплатівським НВК ЗОНІ І-ІІІ ступенів - ДНЗ не оформлено.

Статтею 14 Закону України Про освіту встановлено, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.

Положеннями ч. 2 ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту передбачено, що органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог Законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.

Проте судом встановлено, що у порушення вказаних норм законодавства станом на день розгляду справи в суді правовстановлюючі документи на земельну ділянку під будівлею та спорудами, площею 8,50 га, яка знаходиться у користуванні закладу дошкільної освіти Чорноплатівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад , що розташований за адресою: вул. Шевченка, 15, с.Чорноплатове, Конотопський район, Сумська область, навчальним закладом не оформлено.

Таким чином, суд зазначає, що відділ освіти Конотопської районної державної адміністрації, як засновник Чорноплатівського НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ , не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться Чорноплатівський НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ , допускаючи цим протиправну бездіяльність.

А відтак суд доходить висновку, що позовні вимоги Першого заступника керівника Конотопської місцевої прокуратури є обгрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Першого заступника керівника Конотопської місцевої прокуратури до Відділу освіти Конотопської районної державної адміністрації (далі по тексту - відповідач), третя особа - Чорноплатівський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Конотопської районної ради Сумської області про зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Зобов`язати відділ освіти Конотопської районної державної адміністрації (вул. Михайла Сусло, 21-А, м. Конотоп, Сумська область, 41600, код ЄДРПОУ 02147747) вжити заходів, шляхом звернення з листом до Присеймівської сільської ради щодо вирішення питання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею та спорудами, площею 8,50 га, яка знаходиться у користуванні закладу дошкільної освіти Чорноплатівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад , що розташований за адресою: вул. Шевченка, 15, с.Чорноплатове, Конотопський район, Сумська область.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.О. Павлічек

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2019
Оприлюднено11.06.2019
Номер документу82286202
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/1247/19

Постанова від 13.09.2019

Адмінправопорушення

Миколаївський районний суд Миколаївської області

Терентьєв Г. В.

Ухвала від 16.09.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

Рішення від 10.06.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

Ухвала від 09.04.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні