Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
03 червня 2019 р. Справа № 120/4239/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,
розглянувши у письмовому провадженні в м. Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом
заступника керівника Вінницької місцевої прокуратури в інтересах держави
до Пултівецької сільської ради,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - дошкільний навчальний заклад "Сонечко"
про зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов заступника керівника Вінницької місцевої прокуратури в інтересах держави до Пултівецької сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - дошкільний навчальний заклад "Сонечко", в якому прокурор просить суд:
- зобов`язати Пултівецьку сільську раду Вінницького району Вінницької області вжити заходів з оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами дошкільного навчального закладу Сонечко , орієнтовною площею, 0,30 га, за адресою по вул. Шевченка, 35-Б в с. Пултівці Вінницького району Вінницької області .
Ухвалою суду від 27.11.2018 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 17.12.2018 повернуто позовну заяву.
Не погоджуючись з ухвалою про повернення позовної заяви, заступником керівника Вінницької місцевої прокуратури подано апеляційну скаргу.
Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 27.02.2019 апеляційну скаргу заступника керівника Вінницької місцевої прокуратури в інтересах держави задовольнив. Ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року у справі за адміністративним позовом заступника керівника Вінницької місцевої прокуратури в інтересах держави до Пултівецької сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - дошкільний навчальний заклад "Сонечко" про зобов`язання вчинити дії скасувати. Справу направлено до Вінницького окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
22.03.2019 адміністративна справа за позовом заступника керівника Вінницької місцевої прокуратури в інтересах держави до Пултівецької сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - дошкільний навчальний заклад "Сонечко" про зобов`язання вчинити дії.
Підставою звернення до суду з даним позовом стало те, що Пултівецькою сільською радою Вінницького району Вінницької області не вжито заходів з оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами дошкільного навчального закладу "Сонечко", орієнтовною площею 0,30 га, за адресою по вул. Шевченка 35-Б, в селі Пултівці Вінницького району Вінницької області.
У судове засідання заступника керівника Вінницької місцевої прокуратури не з`явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи. Проте, через відділ прийому суду подано заяву про розгляд справи без участі представника позивача та зазначено, що позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Представник Пултівецької сільської ради у судове засідання також не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи. Через відділ прийому суду представником відповідача подано заяву у якій зазначено про можливість розгляду справи без участі представника Пултівецької сільської ради та зазначено, що Пултівецька сільська рада позовні вимоги визнає та покладається під час вирішення справи на розсуд суду.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - дошкільного навчального закладу "Сонечко" у судове засідання також не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
Відповідно до вимог ч.9. ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З огляду на вказані обставини, суд розглядає вказану справу у письмовому провадженні.
Досліджуючи матеріали справи, судом встановлено.
Дошкільний навчальний заклад Сонечко (далі - ДНЗ Сонечко ), який знаходиться по вул. Шевченка, 35-Б в с. Пултівці Вінницького району Вінницької області, перебуває в комунальній власності Пултівецької сільської ради Вінницького району Вінницької області.
Засновником ДНЗ Сонечко є Пултівецька сільська рада, що підтверджується відповідним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також Статутом ДНЗ Сонечко .
03.02.2015 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис №11491200001001782 про державну реєстрацію даного дошкільного навчального закладу як юридичної особи.
Відповідно до статуту ДНЗ Сонечко , затвердженого рішенням виконкому Пултівецької сільської ради №33 від 31.08.2004, головною метою дошкільного закладу є задоволення потреб громадян у догляді та оздоровленні, вихованні та навчанні дітей дошкільного віку (п. 4 Статуту).
Головними завданнями дошкільного закладу є: реалізація державної політики в галузі освіти; забезпечення фізичного та психічного здоров`я дітей; розвиток творчих здібностей дітей; формування умінь та навичок, необхідних для навчання у школі (п. 5 Статуту).
Згідно з п. 2 Статуту засновник здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, харчування та медичне обслуговування дітей.
За інформацією Пултівецької сільської ради ДНЗ Сонечко користується земельною ділянкою орієнтовною площею 0,30га, яка знаходиться у комунальній власності Пултівецької сільської ради.
Однак, в порушення вимог земельного законодавства, положень Закону України Про освіту та Закону України Про дошкільну освіту правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яка використовується вказаним навчальним закладом, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Вважаючи, що не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку за дошкільним навчальним закладом "Сонечко" створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, на якій розташований вказаний дошкільний навчальний заклад, ризик для нормального функціонування закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, прокурор звернувся до суду з даним позовом в інтересах держави про визнання протиправною бездіяльність
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.ст. 32, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей; сприяння діяльності закладів освіти.
Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади освіти.
Відповідно до ст.25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель визначені положеннями ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування".
При цьому, положеннями п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно із приписами ч.1, ч.4, ч.5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
В той же час, як визначено положеннями ч.1, ч.2 ст. 80 Закону України "Про освіту" до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установу організацій, підприємств системи освіти належать їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Приписами ст. 66 Закону України "Про освіту" встановлено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.
Як визначено положеннями ч.2 ст. 19 Закону України "Про дошкільну освіту" органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти; виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.
З урахуванням вищенаведеного, та з огляду на норми діючого законодавства, земельна ділянка, якою користується дошкільний навчальний заклад "Сонечко", має перебувати на праві постійного користування, що не заперечується учасниками процесу.
При цьому, суд зазначає, що відповідно до ст.92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.
Положеннями ст.12 Земельного Кодексу України визначені повноваження місцевих рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Згідно з ч.1, ч.2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ЗК України або за результатами аукціону.
Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України місцеві ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб. Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений у ст. 123 ЗК України.
Згідно із положеннями ст.124 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст.126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Як передбачено приписами ч.1, ч.3 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Також суд зазначає, що розпорядженням Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012 року "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", зобов`язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкування яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити.
Зобов`язати Пултівецьку сільську раду Вінницького району Вінницької області вжити заходів з оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами дошкільного навчального закладу Сонечко , орієнтовною площею, 0,30 га, за адресою по вул. Шевченка, 35-Б в с. Пултівці Вінницького району Вінницької області .
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
позивач - заступник керівника Вінницької місцевої прокуратури (пров. Цегельний, 8, м. Вінниця, 21020, код ЄДРПОУ 02909909)
відповідач - Пултівецька сільська рада ( 23262, Вінницька обл., Вінницький район, село Пултівці, вул. Шевченка, 7, код ЄДРПОУ 04330332 )
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - дошкільний навчальний заклад "Сонечко" (вул. Шевченка, 35-Б, с. Пултівці, Вінницький район, Вінницька область, 23262, код ЄДРПОУ 39633008)
Копію рішення у повному обсязі сторони можуть одержати: (10.06.2019 )
Суддя підпис Крапівницька Н. Л.
Згідно з оригіналом Суддя
Секретар
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2019 |
Оприлюднено | 12.06.2019 |
Номер документу | 82311448 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні