Рішення
від 12.06.2019 по справі 924/287/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"12" червня 2019 р. Справа № 924/287/19

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., за участю секретаря судового засідання Тлустої У.О., розглянувши справу у залі судового засідання № 205

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея", м. Красилів Хмельницької області

до відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області, м. Красилів Хмельницької області

про стягнення 135133,05 грн. заборгованості, 3164,86 грн. пені, 2040,51 грн. інфляційних втрат, 527,48 грн. 3% річних,

Представники сторін:

позивача: Шевчишин М.Є.- представник згідно ордера;

відповідача: не з`явився

У судовому засіданні 12.06.2019р. відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 15.04.2019р. відкрито провадження у справі № 924/287/19 в порядку розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 07.05.2019р. оголошувалась перерва в судовому засіданні, ухвалою суду від 20.05.2019 р. відкладалося судове засідання.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Позивач, товариство з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея", в позовній заяві просить суд стягнути з відповідача, відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області, 135133,05 грн. заборгованості, 3164,86 грн. пені, 2040,51 грн. інфляційних втрат, 527,48 грн. 3% річних за надані послуги з теплопостачання за січень - лютий 2019 року.

В обґрунтування позовних вимог вказує, зокрема, на те, що з метою забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, а саме послуг теплопостачання для забезпечення потреб освітян відділом освіти було розпочато процедуру закупівель. На електронну адресу позивача надійшов протокол № 6 переговорів тендерного комітету та представників учасника (виконавця) щодо проведення закупівлі послуг "Пара, гаряча вода та пов`язана продукція" (послуги теплопостачання). Вказаний протокол було підписано позивачем та направлено у відділ, однак у системі "Prozzoro" не був опублікований. Позивачем відзначено, що за відсутності повідомлення про необхідність укладення договору директором позивача вручено лист начальнику відділу освіти з актом зняття показів засобів обліку теплової енергії з проханням повідомити про результати проведення процедури закупівлі теплової енергії для опалення Чернелівської ЗОШ та необхідністю укладення договору. Відповідач повідомив позивача про відключення твердопаливної котельні від мереж навчального закладу та прибуття для від`єднання теплопостачального обладнання підприємства. Зважаючи на викладене, позивач звернувся до відповідача про оплату наданих послуг з теплопостачання за січень-лютий 2019 року за відповідним тарифом на теплову енергію для бюджетних установ. Вказану заборгованість у розмірі 135133,05 грн. станом на час розгляду справи відповідачем не погашено.

У відповіді на відзив від 15.05.2019р. представником позивача відмічено, звертаючи увагу на ч. 2 ст. 275 ГК України та п.п. 4, 14 Правил користування тепловою енергією, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1198 від 03.10.2007р., що користування тепловою енергією допускається лише на підставі договору купівлі-продажу теплової енергії, при цьому споживач зобов`язаний до початку подачі теплоносія до системи теплоспоживання укласти з теплопостачальною організацією такий договір. На думку позивача, узгодження усіх істотних умов при укладанні даного договору покладалось саме на відділ освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради, оскільки саме вони є правонаступником управління освіти, молоді та спорту Красилівської районної державної адміністрації та балансоутримувачем Чернелівської ЗОШ з 01.01.2019р. Вказує також, що відповідно до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005р., одним із обов`язків теплопостачальної організації є безперервне постачання теплової енергії. Враховуючи, що об`єкт опалення - навчальний заклад, позивач не мав права відключати посеред зими опалення та сподівався, що усі питання будуть узгоджені з часом. Позивач у відповіді на відзив звертає увагу, що у орендованій ним котельні, розташованій на території Чернелівської ЗОШ, є встановлений сертифікований засіб обліку теплової енергії, який пройшов повірку і має відповідні документи, і по якому здійснювався відпуск теплової енергії, починаючи з 2016 року.

Представник позивача позовні вимоги підтримує у повному об`ємі.

Відповідачем надано суду відзив на позовну заяву, у якому проти позову заперечує. В обґрунтування власних заперечень вказує, зокрема, на відсутність договірних відносин між позивачем та відповідачем щодо постачання теплової енергії, наявність яких обумовлена Законами України "Про житлово-комунальні послуги" та "Про теплопостачання". При цьому строк дії договору № 152 від 05.12.2018р. між позивачем та управлінням освіти, молоді та спорту Красилівської райдержадміністрації закінчився 31.12.2018р. Таким чином, з 01.01.2019р. відповідач не замовляв у позивача послуг з постачання теплової енергії для обігріву приміщень Чернелівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, а тому не мав правових підстав і обов`язку їх оплатити. Відповідач також вважає, що якщо позивач здійснював теплопостачання приміщень школи у січні-лютому 2019 року, то такі послуги надавалися на підставі договору № 152 від 05.12.2018р., як недопоставлені у грудні 2018 року. Відповідач звертає увагу, що він не є правонаступником управління освіти, молоді та спорту Красилівської райдержадміністрації, яке є діючою установою. Крім того, заперечує стосовно вироблення позивачем, зазначеної у позовній заяві, обсягу теплової енергії та її фактичного споживання відповідачем. Також відповідач у відзиві не погоджується із розрахунками пені, 3% річних та інфляційних втрат.

11.06.2019р. представником відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області подано заяву, у якій останній просить суд перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження. В обґрунтування зазначеної заяви представник відповідача посилається на ч. 3 ст. 247 ГПК України, якою встановлено, що при вирішення питання про розгляд справи в порядку спрощеного або загального позовного провадження суд враховує, зокрема, обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначити експертизу, викликати свідків тощо. Виходячи із вказаної статті, представник відповідача просить суд витребувати для дослідження журнал показів засобів обліку теплової енергії за 2018-2019 роки, на який міститься посилання у акті зняття показів засобів обліку теплової енергії від 31.12.2018р., допитати в якості свідка директора Чернелівської ЗОШ І-ІІІ Ковальчука М. ОСОБА_1 з приводу зняття ним показів із засобу обліку теплової енергії.

Дослідивши подану заяву в частині витребування доказів, суд приходить до наступних висновків.

Статтею 81 ГПК України унормовано питання витребування доказів. Зокрема, учасник справи у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування доказів судом. Таке клопотання повинно бути подане в строк, зазначений в частинах другій та третій статті 80 цього Кодексу. Якщо таке клопотання заявлено з пропуском встановленого строку, суд залишає його без задоволення, крім випадку, коли особа, яка його подає, обґрунтує неможливість його подання у встановлений строк з причин, що не залежали від неї.

Згідно ч. 3 ст. 80 ГПК України відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.

Ухвалою господарського суду Хмельницької від 15.04.2019р. встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов із урахуванням вимог ст. 165 ГПК України до 07 травня 2019 року. Таким чином, зважаючи на те, що відповідачем подано клопотання про витребування доказів з пропущенням строку, визначеного в ч. 3 ст. 80 ГПК України, при цьому ним не обґрунтовано неможливість його подання у встановлений строк з причин, що не залежали від нього, з вказаних підстав суд залишає дане клопотання без задоволення.

Окрім того, відповідно до ст. 81 ГПК України у клопотанні повинно бути зазначено: 1) який доказ витребовується; 2) обставини, які може підтвердити цей доказ, або аргументи, які він може спростувати; 3) підстави, з яких випливає, що цей доказ має відповідна особа; 4) заходи, яких особа яка подає клопотання, вжила для отримання цього доказу самостійно, докази вжиття таких заходів та (або) причини неможливості самостійно отримання цього доказу; 5) причини неможливості отримати цей доказ самостійно особою, яка подає клопотання.

Судом за результатами аналізу поданої заяви встановлено, що вона не в повній мірі відповідає вимогам ст. 81 ГПК України. Зокрема, відповідачем не обґрунтовано та не наведено заходів, яких особа, яка подає клопотання, вжила для отримання цього доказу самостійно, докази вжиття таких заходів та (або) причини неможливості самостійно отримання цього доказу. При цьому, відповідачем у заяві від 11.06.2019р. не конкретизовано особу, щодо якої просить витребувати доказ. Суд з вказаних підстав в заяві відповідача в частині витребування та дослідження журналу показів засобів обліку теплової енергії за 2018-2019 роки, на який міститься посилання у акті зняття показів засобів обліку теплової енергії від 31.12.2018р. відмовляє.

Суд, дослідивши заяву відповідача в частині допиту в якості свідка директора Чернелівської ЗОШ І-ІІІст., відмовляє в її задоволенні у зв`язку з наступним.

Відповідно до ч. 1 ст. 87 ГПК України показання свідка - це повідомлення про відомі йому обставини, які мають значення для справи. Не є доказом показання свідка, який не може назвати джерела своєї обізнаності щодо певної обставини, або які ґрунтуються на повідомленнях інших осіб.

Положеннями ст. 88 ГПК України передбачено, що показання свідка викладаються ним письмово у заяві свідка.

У заяві свідка зазначаються ім`я (прізвище, ім`я та по батькові), місце проживання (перебування) та місце роботи свідка, поштовий індекс, реєстраційний номер облікової картки платника податків свідка за його наявності або номер і серія паспорта, номери засобів зв`язку та адреси електронної пошти (за наявності), обставини, про які відомо свідку, джерела обізнаності свідка щодо цих обставин, а також підтвердження свідка про обізнаність із змістом закону щодо кримінальної відповідальності за надання неправдивих показань та про готовність з`явитися до суду за його викликом для підтвердження своїх свідчень.

Підпис свідка на заяві посвідчується нотаріусом. Не вимагається нотаріальне посвідчення підпису сторін, третіх осіб, їх представників, які дали згоду на допит їх як свідків.

Заява свідка має бути подана до суду у строк, встановлений для подання доказів.

Частиною 1 ст. 89 ГПК України встановлено, що свідок викликається судом для допиту за ініціативою суду або за клопотанням учасника справи у разі, якщо обставини, викладені свідком у заяві, суперечать іншим доказам або викликають у суду сумнів щодо їх змісту, достовірності чи повноти.

Як вбачається з вищевказаних положень, виклику свідка в судове засідання передує подання ним нотаріально засвідченої заяви з викладенням в ній відомих йому обставини, які мають значення для справи.

У разі, якщо обставини, викладені свідком у заяві, суперечать іншим доказам або викликають у суду сумнів щодо їх змісту, достовірності чи повноти, лише тоді суд викликає в судове засідання відповідну особу для допису в судовому засіданні в якості свідка.

Оскільки, відповідачем не виконано вимоги, передбачені ст.ст. 88-89 ГПК України, то у суду відсутні підстави для задоволення заяви представника відповідача в частині допиту свідка.

Враховуючи відмову судом у задоволенні заяви від 11.06.2019р. як в частині витребування доказів, так і в частині допиту свідка, на що посилався представник відповідача як на підставу для переходу до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, суд відповідно відмовляє відповідачу у задоволенні заяви про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Також судом враховується, що за приписами ч. 7 ст. 250 ГПК України, ч.ч. 2-6 цієї статті не застосовується, якщо відповідно до цього кодексу справа підлягає розгляду тільки в порядку спрощеного позовного провадження. При цьому згідно ч. 1 ст. 247 ГПК України, у порядку спрощеного позовного провадження розглядаються малозначні справи, якою і є справа № 924/287/19.

Окрім того, відповідачем подано клопотання про відкладення розгляду справи, яке також не підлягає задоволенню, з огляду на те, що суд процесуально позбавлений можливості задовольнити дане клопотання, оскільки суд обмежений строками розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження. Так, як зазначалося вище, судом відкрито провадження у справі 15.04.2019 р., отже граничний строк розгляду даного спору 14.06.2019 р.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 01.04.2019р. відділ освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області зареєстровано за адресою: Хмельницька область, м. Красилів, площа Незалежності, 2, ідентифікаційний код 41822250.

13.04.2016р. між відділом освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" (орендар) був укладений договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна спільної власності територіальних громад Красилівського району № 3, відповідно до п. 1.1. якого (в редакції додаткової угоди № 2 від 02.01.2019 року) орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування окреме індивідуально визначене майно, частину допоміжного приміщення (котельні) розташованого в Чернелівській ЗОШ І-ІІІ ст., площею 36,7 кв.м, яке розміщене за адресою: с. Чернелівка, Красилівський район Хмельницької області, що перебуває на балансі управління освіти, молоді та спорту Красилівськї райдержадміністрації, та знаходиться у спільній власності територіальних громад Красилівського району.

Відповідно до п.п. 1.2., 1.3. договору майно передається в оренду для встановлення сумісно з наявним газовим обладнанням твердопаливного котла, який забезпечить обігрів загальноосвітнього закладу. Стан майна на момент укладення договору визначається в акті приймання-передавання.

Згідно п. 10.1. договору (в редакції додаткової угоди № 1 від 24.09.2018р.) сторонами погоджено продовжити термін дії договору оренди з 01.10.2018 року до 01.06.2019 року включно.

Договір оренди та додаткова угода до договору оренди підписані сторонами, скріплені відтисками печаток сторін.

Відповідно до розрахунку орендної плати частини допоміжного приміщення (котельні) в Чернелівській ЗОШ І-ІІІ ст. (додаток до договору від 13.04.2016р.) орендна плата, виходячи із площі приміщення 36,7 кв.м., вартості майна визначеної шляхом проведення незалежної оцінки окремого індивідуально визначеного майна станом на 28.10.2015 року - 15101,00 грн., орендної ставки - 15% від вартості майна, яке здається в оренду, становить 188,76 грн. в місяць.

Згідно акта прийому-передачі приміщень від 01.10.2016 року орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування частину допоміжного приміщення (котельні) в Чернелівській ЗОШ І-ІІІ ст., що є предметом оренди і знаходиться за адресою: Хмельницька область АДРЕСА_1 Красилівський район, с. Чернелівка загальною площею 36,7 кв.м.

20.12.2016р. між товариством з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" (виконавець) та управлінням освіти, молоді та спорту Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області (замовник) укладено договір № 255 про закупівлю за державні кошти послуг з постачання пари та гарячої води, відповідно до п. 1.1. якого виконавець зобов`язується у 2016 році надати замовникові вчасно та відповідної якості послуги з постачання пари та гарячої води, по об`єктам замовника, в очікуваному обсязі - 159,6 Гкал для опалення адміністративних приміщень замовника, а замовник зобов`язується прийняти і оплатити надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених договором.

Взаємовідносини сторін регулюються цим договором, а у всьому, що не передбачено договором - Законом України "Про здійснення державних закупівель", "Правилами користування тепловою енергією", затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 року № 1198, "Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення", затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року № 630 із змінами та доповненнями, статтею 631 Цивільного кодексу України, постановами Уряду, постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, рішеннями органів місцевого самоврядування, чинним законодавством України.

Термін надання послуг з теплопостачання (початок та закінчення опалювального періоду) визначається відповідно до рішень органів місцевого самоврядування.

Згідно п. 1.3. договору передбачено місце поставки товарів, виконаних робіт чи надання послуг, зокрема, Чернелівська ЗОШ І-ІІІ ст. - Хмельницька обл., Красилівський район с. Чернелівка.

Як передбачено п. 2.1. договору, виконавець повинен надати замовнику послуги з постачання пари та гарячої води, якість яких відповідає умовам договору та діючого законодавства України. У разі ненадання послуг з постачання пари та гарячої води, надання їх не в повному обсязі, зниження якості, зокрема відхилення кількісних та/або якісних показників від затверджених нормативів (норм) споживання виконавець проводить перерахунок розміру плати згідно діючого законодавства, нормативних документів.

Пунктом 3.1. договору визначено, що ціна цього договору визначається розрахунково на 2016 рік згідно кошторисних призначень споживача та становить 199500 грн.

Тариф на послугу становить: тариф на виробництво теплової енергії на послуги опалення з використанням будь-яких видів палива та енергії, крім природного газу: вартість однієї Гкал становить 1250,00 грн. без ПДВ (п. 3.3. договору).

Відповідно до п. 4.1. договору розрахунок за надання послуг з постачання пари та гарячої води проводиться в грошовій формі відповідно до встановлених тарифів після пред`явлення виконавцем рахунка на оплату послуг.

Згідно п. 4.2. договору розрахунковим періодом є календарний місяць. Нарахування плати здійснюється на підставі рапорту про обсяги споживання теплової енергії, який складається замовником не пізніше 20 числа кожного місяця за показами лічильника, які знімаються в присутності представників замовника та виконавця. Рахунок на оплату спожитих послуг з постачання пари та гарячої води надсилається замовникові на наступний день після отримання рапорту.

Строк надання послуг - з 01 жовтня 2016 року по 31 грудня 2016 року (п. 5.1. договору).

Пунктом 7.3. договору передбачено види порушень та санкцій за них, установлені договором, зокрема, замовник за несвоєчасне внесення плати за договором сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день його прострочення, а також інфляційні нарахування за весь час прострочення платежу та три проценти річних від простроченої суми.

Відповідно до п. 10.1 договору цей договір набирає чинності з дати підписання та скріплення печатками сторін, поширює дію на відносини, що фактично склались між сторонами з 01.10.2016 року відповідно до ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України та діє в частині надання послуги з постачання пари та гарячої води до 31 грудня 2016 року включно, а у частині розрахунків за надані послуги - до їх повного здійснення.

Як передбачено п. 10.5. договору, дія договору продовжується на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20% (двадцять відсотків) суми, визначеної у даному договорі, якщо видатки на цю мету будуть затверджені в установленому порядку.

27.02.2017р. між товариством з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" (виконавець) та управлінням освіти, молоді та спорту Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області (замовник) укладено договір № 17-17 про закупівлю за державні кошти послуг з постачання пари та гарячої води, відповідно до п. 1.1. якого виконавець зобов`язується у 2017 році надати замовникові вчасно та відповідної якості послуги з постачання пари та гарячої води, по об`єктам замовника, в очікуваному обсязі - 1020 Гкал для опалення адміністративних приміщень замовника, а замовник зобов`язується прийняти і оплатити надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених договором.

Пунктом 3.1. договору визначено, що ціна цього договору визначається розрахунково на 2016 рік згідно кошторисних призначень споживача та становить 1275000,00 грн.

Тариф на послугу становить: тариф на виробництво теплової енергії на послуги опалення з використанням будь-яких видів палива та енергії, крім природного газу: вартість однієї Гкал становить 1250,00 грн. без ПДВ (п. 3.3. договору).

Строк надання послуг - з 01 січня 2017 року по 31 грудня 2017 року (п. 5.1. договору).

Відповідно до п. 10.1 договору цей договір набирає чинності з дати підписання та скріплення печатками сторін, поширює дію на відносини, що фактично склались між сторонами з 01.01.2017 року відповідно до ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України та діє в частині надання послуги з постачання пари та гарячої води до 31 грудня 2017 року включно, а у частині розрахунків за надані послуги - до їх повного здійснення.

Додатковою угодою № 1 від 29.12.2017р. продовжено строк дії договору № 17-17 з 01.01.2018р. до 31.03.2018р.

21.02.2018р. між товариством з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" (учасник) та управлінням освіти, молоді та спорту Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області (замовник) укладено договір № 14 про закупівлю за державні кошти послуг з постачання пари та гарячої води, відповідно до п. 1.1. якого учасник зобов`язується у 2018 році надати замовникові вчасно та відповідної якості послуги з постачання пари та гарячої води, по об`єктам замовника, в очікуваному обсязі - 487 Гкал для опалення адміністративних приміщень замовника, а замовник зобов`язується прийняти і оплатити надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених договором.

Пунктом 3.1. договору визначено, що ціна цього договору становить 608750,00 грн.

Тариф на послугу становить: тариф на виробництво теплової енергії на послуги опалення з використанням будь-яких видів палива та енергії, крім природного газу: вартість однієї Гкал становить 1250,00 грн. без ПДВ (п. 3.3. договору).

Строк надання послуг - з 01 лютого 2018 року по 31 грудня 2018 року (п. 5.1. договору).

Відповідно до п. 10.1 договору цей договір набирає чинності з дати підписання та скріплення печатками сторін, поширює дію на відносини, що фактично склались між сторонами з 01.01.2018 року відповідно до ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України та діє в частині надання послуги з постачання пари та гарячої води до 31 грудня 2018 року включно, а у частині розрахунків за надані послуги - до їх повного здійснення.

05.12.2018р. між товариством з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" (учасник) та управлінням освіти, молоді та спорту Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області (замовник) укладено договір № 152 про закупівлю послуг з теплопостачання відповідно до п. 1.1. якого учасник зобов`язується у 2018 році надати замовникові вчасно та відповідної якості послуги код ДК 021:2015:09320000-8 - Пара, гаряча вода та пов`язана продукція (послуги з теплопостачання) по лоту 2 - (Послуги з теплопостачання для опалення приміщень Чернелівської ЗОШ І-ІІІ ступенів ім. О.М. Михайлюка), по об`єктам замовника, в очікуваному обсязі - 219 Гкал для опалення адміністративних приміщень замовника, а замовник зобов`язується прийняти і оплатити надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених договором.

Взаємовідносини сторін регулюються цим договором, а у всьому, що не передбачено договором - Законом України "Про здійснення державних закупівель", "Правилами користування тепловою енергією", затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 року № 1198, "Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення", затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року № 630 із змінами та доповненнями, статтею 631 Цивільного кодексу України, постановами Уряду, постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, рішеннями органів місцевого самоврядування, чинним законодавством України.

Термін надання послуг з теплопостачання (початок та закінчення опалювального періоду) визначається відповідно до рішень органів місцевого самоврядування.

Згідно п. 1.3. договору передбачено місце поставки товарів, виконаних робіт чи надання послуг, зокрема, Послуги з теплопостачання для опалення приміщень Чернелівської ЗОШ І-ІІІ ступенів ім. О.М. Михайлюка - 31043, Україна, Хмельницька обл., Красилівський район с. Чернелівка, до приміщень Чернелівської ЗОШ І-ІІІ ступенів ім. О.М. Михайлюка.

Як передбачено п. 2.1. договору, виконавець повинен надати замовнику послуги з постачання пари та гарячої води, якість яких відповідає умовам договору та діючого законодавства України. У разі ненадання послуг з постачання пари та гарячої води, надання їх не в повному обсязі, зниження якості, зокрема відхилення кількісних та/або якісних показників від затверджених нормативів (норм) споживання виконавець проводить перерахунок розміру плати згідно діючого законодавства, нормативних документів.

Пунктом 3.1. договору визначено, що ціна цього договору становить 325000,00 грн.

Тариф на послугу становить: тариф на виробництво теплової енергії на послуги опалення з використанням будь-яких видів палива та енергії, крім природного газу: вартість однієї Гкал становить 1475,30 грн. без ПДВ (п. 3.3. договору).

Відповідно до п. 4.1. договору розрахунок за надання послуг з постачання пари та гарячої води проводиться в грошовій формі відповідно до встановлених тарифів після пред`явлення виконавцем рахунка на оплату послуг.

Згідно п. 4.2. договору розрахунковим періодом є календарний місяць. Нарахування плати здійснюється на підставі рапорту про обсяги споживання теплової енергії, який складається замовником не пізніше 20 числа кожного місяця за показами лічильника, які знімаються в присутності представників замовника та виконавця. Рахунок на оплату спожитих послуг з постачання пари та гарячої води надсилається замовникові на наступний день після отримання рапорту.

Строк надання послуг - з 05 грудня по 31 грудня 2018 року (п. 5.1. договору).

Відповідно до п. 10.1 договору цей договір набирає чинності з дати підписання та скріплення печатками сторін, поширює дію на відносини, що фактично склались між сторонами з 05 грудня року відповідно до ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України та діє в частині надання послуги з постачання пари та гарячої води до 31 грудня 2018 року включно, а у частині розрахунків за надані послуги - до їх повного здійснення.

Позивачем виставлялися відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області згідно договору № 152 від 05.12.2018р. рахунки-фактури № 2Ч від 19.12.2018р. на суму 137202,90 грн., № 1Ч від 10.12.2018р. на суму 86600,11 грн.

Відповідно до платіжних доручень № 1354 від 20.12.2018р. на суму 137202,90 грн., № 1241 від 11.12.2018р. на суму 86600,11 грн. відділом освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області проведено платежі за послуги з надання пари та гарячої води згідно договору № 152 від 05.12.2018р.

Рішенням Красилівської міської ради Хмельницької області № 14 від 01.02.2019р. вирішено, зокрема, передати з 01.01.2019 року в оперативне управління та на баланс відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області приміщення Чернелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Героя Радянського Союзу О.Й. Михайлюка Красилівського району Хмельницької області.

Відповідно до платіжних доручень № 180 від 24.02.2019р. на суму 107,76 грн., № 192 від 19.03.2019р. на суму 108,30 грн. товариством з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" проведено оплату відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області за оренду приміщення згідно договору за січень-лютий 2019 року.

Згідно листа № 2 від 31.01.2019 року ТОВ "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" звернулось до начальника відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області з проханням надати письмову відповідь про проведення/непроведення процедури закупівлі теплової енергії згідно із ЗУ "Про публічні закупівлі" на 2019 рік у зв`язку із необхідністю оплати за послуги з теплопостачання за січень 2019 року.

Комісією в складі директора ТОВ "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" та директора Чернелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, представника відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області складено акт зняття показів засобів обліку теплової енергії від 31.01.2019р., відповідно до якого встановлено, що за січень 2019 року Чернелівською загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. О. Михайлюка спожито 68,3 Гкал.

Комісією в складі директора ТОВ "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" та директора Чернелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, представника відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області складено акт зняття показів засобів обліку теплової енергії від 12.02.2019р., відповідно до якого встановлено, що за січень 2019 року Чернелівською загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. О. Михайлюка спожито 23,297 Гкал.

ТОВ "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" виставлено відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області рахунки-фактури за послуги з надання пари та гарячої води за січень 2019 року на суму 100762,99 грн. та за період з 01.02.2019р. по 11.02.2019р на суму 34370,06 грн.

Рішенням виконавчого комітету Чернелівської сільської ради Красилівського району Хмельницької області та додатком до нього вирішено, зокрема, скоригувати тариф на теплову енергію та послуги опалення з використанням нетрадиційних або поновлювальних джерел енергії, що використовуються ТОВ "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" для бюджетних та інших споживачів в розмірі 1475,30 грн. за 1 Гкал.

Комісією в складі директора ТОВ "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" та директора Чернелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів складено акт обстеження від 04.02.2019р., яким встановлено, що температура повітря 04.02.2019р. становила: у вестибюлі + 17 °С; 6 клас + 18,8 °С, за штатним термометром + 14 °С; температура навколишнього середовища + 11,4 °С; температура зовнішніх стін школи + 4,6 °С.

Згідно акта зупинки роботи твердопаливної котельні від 11.02.2019р. у зв`язку з запуском газової котельні роботу твердопаливної котельні призупинено 11.02.2019р. о 17 год. 50 хв. з показниками 765,297 Гкал теплового лічильника № 019557.

Актом від 11.02.2019р. встановлено показники теплового лічильника - 00765297 під час зупинки роботи твердопаливної котельні.

ТОВ "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" звернулось до начальника відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області із претензією № 5 від 01.03.2019р., у якій просило сплатити заборгованість у сумі 135133,05 грн.

Згідно листа від 29.03.2019р. № 01-05/247 відділ освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області просив ТОВ "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" переглянути заявлену суму заборгованості та провести відповідні перерахунки у зв`язку низькою температурою у приміщеннях закладу та неякісними послугами.

Актами про температурний режим у школі від 14.01.2019р., від 15.01.2019р., від 16.01.2019р., від 29.01.2019р., від 31.01.2019р., від 08.02.2019р., від 06.02.2019р., що затверджені директором Чернелівської ЗОШ І-ІІІ ст., побутовими приладами проводилися обстеження температури у класах та спортивному залі, які не відповідали Д Сан Пін 5.5 2008-1.

Крім того, в матеріалах справи знаходяться копії: витягу із свідоцтва про повірку приладу комерційного обліку Суперкам-01-1, заводський номер № 019557, посадової інструкції директора Чернелівської ЗОШ І-ІІІ ст.ст. ім. Героя Радянського Союзу Михайлюка О.Й.

За таких обставин, позивач звернувся з позовом до суду про примусове стягнення з відповідача 135133,05 грн. заборгованості, 3164,86 грн. пені, 2040,51 грн. інфляційних втрат, 527,48 грн. 3% річних.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки визначає Закон України "Про житлово-комунальні послуги".

За приписами статті 1 зазначеного закону, до комунальних послуг відносяться результати господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством.

Відповідно до п. 3 ст. 16 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", комунальні послуги надаються споживачу безперебійно, за винятком часу перерв, в т.ч. міжопалювального періоду для систем опалення.

В п. 1 ч. 1 ст. 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" встановлено право споживача одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг, при цьому такому праву кореспондуються встановлені п. 1, 5 ч. 3 цієї статті обов`язки споживача щодо укладення договору на надання житлово-комунальних послуг, підготовленого виконавцем на основі типового договору, та сплати житлово-комунальних послуг у строки, встановлені договором або законом.

Аналогічні обов`язки споживача визначено ч. 3 ст. 24 Закону України "Про теплопостачання", відповідно до якого до основних обов`язків споживача теплової енергії відноситься, зокрема, своєчасне укладання договору з теплопостачальною організацією на постачання теплової енергії.

Згідно ч.ч. 5, 6 ст. 19 Закону України "Про теплопостачання", теплотранспортуюча організація не має права відмовити споживачу теплової енергії у забезпеченні його тепловою енергією за наявності технічних можливостей на приєднання споживача до теплової мережі, а споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Пунктом 3 ст. 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" встановлено, що споживач зобов`язаний оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.

Взаємовідносини між теплопостачальними організаціями та споживачами теплової енергії також визначають Правила користування тепловою енергією, які затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 року № 1198.

Правила є обов`язкові для виконання усіма теплопостачальними організаціями незалежно від форми власності, споживачами, організаціями, що виконують проектування, пуск, налагодження та експлуатацію обладнання для виробництва, транспортування, постачання та використання теплової енергії (пункт 2 Правил).

Пунктом 23 Правил встановлено, що розрахунки за спожиту теплову енергію здійснюються на межі продажу, яка є межею балансової належності (відповідальності), відповідно до договору на підставі показів вузла обліку згідно з діючими тарифами (цінами), затвердженими в установленому порядку.

У споживачів, що не мають приладів комерційного обліку, обсяг фактично спожитої теплової енергії розраховується відповідно до теплового навантаження, визначеного у договорі, з урахуванням середньомісячної фактичної температури теплоносія в теплових мережах теплопостачальної організації, середньомісячної температури зовнішнього повітря та кількості годин (діб) роботи тепловикористального обладнання в розрахунковому періоді.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є: договори та інші правочини; створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності: завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти; цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

З матеріалів справи вбачається, що 13.04.2016р. між відділом освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" (орендар) був укладений договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна спільної власності територіальних громад Красилівського району № 3, відповідно до п. 1.1. якого (в редакції додаткової угоди № 2 від 02.01.2019 року) орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування окреме індивідуально визначене майно, частину допоміжного приміщення (котельні) розташованого в Чернелівській ЗОШ І-ІІІ ст., площею 36,7 кв.м, яке розміщене за адресою: с. Чернелівка, Красилівський район Хмельницької області, що перебуває на балансі управління освіти, молоді та спорту Красилівськї райдержадміністрації, та знаходиться у спільній власності територіальних громад Красилівського району.

На підставі вищевказаного договору оренди, у зв`язку з необхідністю обігріву Чернелівської ЗОШ, протягом опалювальних сезонів 2016-2017рр., 2017-2018рр., 2018р. укладено договори з товариством з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея", як надавачем послуг з теплової енергії.

Відповідно до п. 10.1 договору про закупівлю послуг з теплопостачання № 152 від 05.12.2018р. цей договір набирає чинності з дати підписання та скріплення печатками сторін, поширює дію на відносини, що фактично склались між сторонами з 05 грудня року відповідно до ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України та діє в частині надання послуги з постачання пари та гарячої води до 31 грудня 2018 року включно, а у частині розрахунків за надані послуги - до їх повного здійснення.

В подальшому, як вбачається з матеріалів справи, між сторонами у справі договори про закупівлю послуг з теплопостачання не укладалися.

Із наведеного слідує, що відсутність договору про постачання теплової енергії не звільняє відповідача від обов`язку оплати за фактично спожиту теплову енергію, факт постачання якої підтверджується встановленими обставинами справи.

Споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувались ними. Відсутність договору на надання житлово-комунальних послуг саме по собі не може бути підставою для звільнення споживача від оплати послуг.

Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд України в постановах від 30.10.2013р. у справі № 6-59цс13 та від 11.11.2015р. у справі № 6-1192цс15.

Окрім того, судом відзначається, що згідно з ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

За приписами ст. 1213 Цивільного кодексу України, набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі. У разі неможливості повернути в натурі потерпілому безпідставно набуте майно відшкодовується його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна.

Положеннями ст. 202 ЦК України встановлено, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

При цьому у статті 205 ЦК України визначено, що правочин може вчинятися усно або в письмовій (електронній) формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом. Правочин, для якого законом не встановлена обов`язкова письмова форма, вважається вчиненим, якщо поведінка сторін засвідчує їхню волю до настання відповідних правових наслідків. У випадках, встановлених договором або законом, воля сторони до вчинення правочину може виражатися її мовчанням.

У ч. 1 ст. 207 ЦК України передбачено, що правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах (у тому числі електронних), у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони. Правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо воля сторін виражена за допомогою телетайпного, електронного або іншого технічного засобу зв`язку.

Відповідно до статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом (ст. 639 ЦК України).

У ч. 1 ст. 181 Господарського кодексу України передбачено, що господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.

Отже, сам лише факт не укладання сторонами письмового договору в даному випадку не звільняє відповідача від обов`язку оплатити отриману теплову енергію, оскільки відносини сторін мали позадоговірний характер і регулювалися вищенаведеними нормами ЦК України.

Зазначене спростовує висновки відповідача щодо відсутності між сторонами договірних зобов`язань, а відтак і обов`язку відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області оплатити послуги з теплопостачання приміщень школи.

Також судом враховується, що відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (в редакції від 09.06.2018р.) індивідуальний споживач зобов`язаний укладати договори про надання житлово-комунальних послуг у порядку і випадках, визначених законом.

Згідно ч. 2 ст. 24 Закону України "Про теплопостачання" (в редакції від 09.06.2018р.) основними обов`язками споживача теплової енергії є, зокрема, своєчасне укладання договору з теплопостачальною організацією на постачання теплової енергії.

Таким чином, необхідність укладення договору на надання послуг з теплопостачання передбачено законом та є обов`язком споживача, тобто відповідача.

Відповідно до ст. 25 Закону України "Про теплопостачання", у разі відмови споживача оплачувати споживання теплової енергії заборгованість стягується в судовому порядку.

Факт наявності заборгованості в сумі 100762,99 грн. за поставку у січні 2019 року теплової енергії у розмірі 68,3 Гкал підтверджується актом зняття показів засобів обліку теплової енергії від 31.01.2019р., який підписаний комісією у складі директора товариства з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко-Ідея" Алєксєєва А.В. та директора Чернелівської ЗОШ І-ІІІ ст.ст. Ковальчука М.Ф.

Факт наявності заборгованості в сумі 34370,06 грн. за поставку у лютому 2019 року теплової енергії у розмірі 23,297 Гкал підтверджується актом зупинення роботи твердопаливної котельні від 11.02.2019р., у якому комісією у складі директора Чернелівської ЗОШ І-ІІІ ст.ст. Ковальчука М.Ф., представником позивача Бочаровим М.О. та оператором котельні Дехтяром І.Я. зафіксовано факт призупинення роботи твердопаливної котельні із показниками 765,297 Гкал. (765,297 Гкал - 742 Гкал). Крім того, надання відповідачу послуг з теплопостачання у лютому місяці 2019 року також підтверджується актом обстеження температурного режиму від 04.02.2019р., актом від 11.02.2019р., актами про температурний режим у школі від 06.02.2019р. та від 08.02.2019р.

Окрім того, факт поставки теплової енергії в період з 01.01.2019 р. по 11.02.2019 р. підтверджується змістом актів про зупинення роботи твердопаливної котельні від 11.02.2019 р., підписаного в т.ч. директором Чернелівської ЗОШ І-ІІІ ст.ст. Ковальчуком М.Ф., та актом зняття показів обліку теплової енергії від 31.12.2018 р., підписаного в т.ч. представником управління освіти, молоді та спорту Красилівської РДА. Зокрема, різниця за даними актами у вказаний період становить 91,59 Гкал, що в сумарності за даний період і просить стягнути позивач, з перерахунку на тариф визначений у даному населеному пункті. Зазначення різної марки лічильника у вказаних вище актах, пояснюється неуважністю складання останніх, при цьому вказане твердження будь-якою із сторін не спростовано.

Таким чином, факт наявності основної заборгованості у розмірі 135133,05 грн. підтверджується вищезазначеними доказами.

Відповідачем доказів погашення заборгованості за спожиту теплову енергію за період січень 2019 року на суму 100762,99 грн. та за період з 01.02.2019р. по 11.02.2019р. на суму 34370,06 грн. не надано. Отже, позовні вимоги в цій частині відповідають нормам чинного законодавства, фактичним обставинам справи, підтверджені належними і допустимими доказами та підлягають задоволенню.

Твердження відповідача про відсутність у нього обов`язку з оплати послуг з постачання теплової енергії з підстав того, що він не є правонаступником управління освіти, молоді та спорту Красилівської райдержадміністрації спростовується рішенням Красилівської міської ради № 14 від 01.02.2019р., згідно якого передано з 01.01.2019р. в оперативне управління та на баланс відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради приміщення Чернелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.ст. та додатковою угодою № 2 від 02.01.2019р., якою сторони домовились, що відділ освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради (орендодавець) передає, а ТОВ "Енергосервісна компанія "Еко-Ідея" (орендар) приймає в строкове платне користування окреме індивідуально визначене майно, частину допоміжного приміщення (котельні) розташованого в Чернелівській ЗОШ І-ІІІ ст., площею 36,7 кв.м, яке розміщене за адресою: с. Чернелівка, Красилівський район Хмельницької області, що перебуває на балансі управління освіти, молоді та спорту Красилівськї райдержадміністрації, та знаходиться у спільній власності територіальних громад Красилівського району.

Разом з тим, як стверджує позивач, що не спростовано відповідачем, відділом освіти було розпочато процедуру закупівлі про що свідчить протокол № 6 переговорів тендерного комітету та представників учасника (виконавця) щодо закупівлі послуг Код ДК 021:2015 - 09320000-8 "Пара, гаряча вода та пов`язана продукція" (Послуги теплопостачання) з переліком загальноосвітніх закладів освіти, по лоту № 2 - Послуги з теплопостачання Чернелівської ЗОШ І-ІІІ ст.ст., однак 11.02.2019р. відповідачем повідомлено директора позивача про відключення твердопаливної котельні навчального закладу.

Щодо достовірності обсягів теплової енергії судом відзначається, що в акті від 31.01.2019р., підписаного сторонами, зафіксовано покази заводського лічильника № 019661 та його покази - 742 Гкал. При цьому показник від 30.12.2018р., який зафіксований у журналі показів засобів обліку теплової енергії, становив 673,7 Гкал. Таким чином у січні 2019р. Чернелівською ЗОШ І-ІІІ ст.ст. спожито 68,3 Гкал. У акті від 11.02.2019р., підписаного сторонами, покази теплового лічильника № 019557 становили 765,297 Гкал. Крім того, лічильник № 019557, за допомогою якого здійснювався відпуск теплової енергії Чернелівській ЗОШ І-ІІІ ст.ст., пройшов державну метрологічну атестацію, що підтверджується витягом зі свідоцтва про повірку. Береться до уваги, що за рішенням виконавчого комітету Чернелівської сільської ради Красилівського району Хмельницької області та додатком до нього вирішено, зокрема, скоригувати тариф на теплову енергію та послуги опалення з використанням нетрадиційних або поновлювальних джерел енергії, що використовуються ТОВ "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" для бюджетних та інших споживачів в розмірі 1475,30 грн. за 1 Гкал.

Відповідачем не доведено належними, допустимими, достовірними, достатніми доказами, як це передбачено ст. 76-79 ГПК України, факту незаконного встановлення та використання позивачем теплової установки для опалення приміщень Чернелівської ЗОШ І-ІІІ ст.ст., вироблення теплової енергії та її доставки до приміщень школи.

Стосовно тверджень відповідача щодо низької температури у приміщеннях навчального закладу, наданих ТОВ "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" неякісних послуг теплопостачання та необхідності проведення перерахунку суми заборгованості судом береться до уваги наступне.

Судом встановлено, що комісією в складі директора ТОВ "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" та директора Чернелівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів складено акт обстеження від 04.02.2019р., яким встановлено, що температура повітря 04.02.2019р. становила: у вестибюлі + 17 °С; 6 клас за приладом testo V 4050 ОСОБА_2 + 18,8 °С, за штатним термометром + 14 °С; температура навколишнього середовища + 11,4 °С; температура зовнішніх стін школи + 4,6 °С.

Таким чином, зважаючи на покази температурного режиму за приладами testo V 4050V1 та штатним термометром, похибка побутового приладу у школі становить 4,8 °С.

Актами про температурний режим у школі, що затверджені директором Чернелівської ЗОШ І-ІІІ ст., побутовими приладами проводилися обстеження температури у класах та спортивному залі, покази якого становили: 14.01.2019р. - від 9 °С до 13 °С; 15.01.2019р. - від 7 °С до 14 °С; 16.01.2019р. - від 9 °С до 15 °С; 29.01.2019р. - від 6 °С до 12 °С; 31.01.2019р. - від 7 °С до 12 °С; 08.02.2019р. - від 9 °С до 13 °С; 06.02.2019р. - від 8 °С до 12 °С.

Відповідно до п. 5.5. Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001р. № 63, погоджених листом Міністерства освіти і науки України від 05.06.2001р. № 1/12-1459, у приміщеннях шкіл відносна вологість повітря має бути 40-60%; температура повітря в класах і кабінетах 17-20 град. C, в майстернях по обробці металу і дерева 16-18 град. C, в спортивному залі 15-17 C, в роздягальнях при спортивному залі 19-23 град. C, в актовому залі 17-20 C, в бібліотеці 16-18 град. C, в медичних кабінетах 21-23 град. C, в рекреаціях 16-18 град. C, в спальних приміщеннях 18-20 град. C; в умивальних 20-23 град. C; у вестибюлі, гардеробі 16-19 град. C; в туалетах 17-21 град. C; в душових не нижче 25 град. C.

Згідно пунктів 34-37 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21 липня 2005 р. № 630 (в редакції від 30.08.2017р.), представник виконавця, якому відомі причини неналежного надання або ненадання послуги, зобов`язаний невідкладно повідомити про це споживача та зробити відповідну відмітку в журналі реєстрації заявок, що є підставою для визнання виконавцем факту неналежного надання або ненадання послуг. Представник виконавця, якому не відомі причини неналежного надання або ненадання послуг, зобов`язаний узгодити з виконавцем точний час та дату встановлення факту ненадання послуг, надання їх не у повному обсязі або перевірки кількісних та/або якісних показників надання послуг. У разі необхідності проведення такої перевірки у приміщенні споживача представник виконавця повинен з`явитися до споживача не пізніше визначеного у договорі строку. У разі незгоди з результатами перевірки кількісних та/або якісних показників надання послуг споживач і виконавець визначають час і дату повторної перевірки, для проведення якої запрошується представник уповноваженого органу виконавчої влади та/або органу місцевого самоврядування, а також представник об`єднання споживачів. За результатами повторної перевірки складається акт про неналежне надання або ненадання послуг, який підписується споживачем (його представником), представником виконавця, представниками уповноваженого органу виконавчої влади та/або органу місцевого самоврядування, а також представником об`єднання споживачів. За результатами перевірки складається акт-претензія про неналежне надання або ненадання послуг (далі акт-претензія), який підписується споживачем та представником виконавця згідно з додатком 2. Акт-претензія складається у двох примірниках по одному для споживача та виконавця.

Зважаючи на положення вищевказаних Правил, суд приходить до висновку, що акти про температурний режим у школі не можуть братися до уваги, оскільки матеріали справи не містять доказів проведення повторної перевірки якісних показників надання послуг, при здійсненні якої є обов`язковою присутність споживача, виконавця, представника уповноваженого органу виконавчої влади та/або органу місцевого самоврядування, а також представника об`єднання споживачів. Крім того, в матеріалах справи відсутній акт про неналежне надання або ненадання послуг, як того вимагають положення Правил.

Отже, за висновком суду проведення перерахунку позивачем основної заборгованості, що вимагається відповідачем, є безпідставним.

Окрім того, позивач просить стягнути з відповідача 3164,86 грн. пені, 2040,51 грн. інфляційних втрат, 527,48 грн. 3% річних.

Стосовно нарахування позивачем пені судом береться до уваги наступне.

За положеннями ч. 1 ст. 199 Господарського кодексу України виконання господарських зобов`язань забезпечується заходами захисту прав та відповідальності учасників господарських відносин, передбаченими цим Кодексом та іншими законами. За погодженням сторін можуть застосовуватися передбачені законом або такі, що йому не суперечать, види забезпечення виконання зобов`язань, які звичайно застосовуються у господарському (діловому) обігу. До відносин щодо забезпечення виконання зобов`язань учасників господарських відносин застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України

У відповідності до приписів ст. 546 Цивільного кодексу України виконання зобов`язань може забезпечуватись неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком.

Згідно з п.п. 1, 2, 3 ст. 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Відповідно до п. 1.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.12.2013 № 14 "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань" грошовим, за змістом статей 524, 533-535, 625 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), є виражене в грошових одиницях (національній валюті України чи в грошовому еквіваленті в іноземній валюті) зобов`язання сплатити гроші на користь іншої сторони, яка, відповідно, має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Грошовим слід вважати будь-яке зобов`язання, що складається в тому числі з правовідношення, в якому праву кредитора вимагати від боржника виконання певних дій кореспондує обов`язок боржника сплатити гроші на користь кредитора. Зокрема, грошовим зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона зобов`язана оплатити поставлену продукцію, виконану роботу чи надану послугу в грошах, а друга сторона вправі вимагати від першої відповідної оплати, тобто в якому передбачено передачу грошей як предмета договору або сплату їх як ціни договору.

Також, як передбачено ч.ч. 3, 4 п. 1.6. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.12.2013 № 14 "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань", у господарських відносинах грошові зобов`язання найчастіше виникають з господарських договорів та інших угод, передбачених законом, або з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (стаття 174 ГК України). Однак, оскільки господарський договір (угода) є не єдиною підставою виникнення відповідного зобов`язання, то сама лише відсутність між сторонами спірних правовідносин такого договору (угоди) або незазначення в останньому умов (пунктів) щодо відповідальності за порушення грошового зобов`язання не перешкоджає застосуванню даної відповідальності, але тільки у разі якщо підстави такого застосування і розмір відповідальності передбачено актами законодавства.

Слід також враховувати, що договір, в тому числі в тій його частині, яка стосується відповідальності за невиконання грошових зобов`язань, може бути укладено не лише шляхом складання єдиного документа, підписаного сторонами, а й шляхом обміну листами, телеграмами, факсограмами, телефонограмами та іншими документами, якщо із зазначених документів вбачається, що сторони погодили умови стосовно такої відповідальності.

Частинами 3, 4 п. 2.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.12.2013 № 14 "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань" вказано, що якщо у вчиненому сторонами правочині розмір та базу нарахування пені не визначено або вміщено умову (пункт) про те, що пеня нараховується відповідно до чинного законодавства, суму пені може бути стягнуто лише в разі, якщо обов`язок та умови її сплати визначено певним законодавчим актом. Так, нарахування пені у відповідному відсотковому розмірі від суми простроченого платежу передбачено статтею 14 Закону України "Про державний матеріальний резерв", статтею 36 Закону України "Про телекомунікації", статтею 1 Закону України "Про відповідальність суб`єктів підприємницької діяльності за несвоєчасне внесення плати за спожиті комунальні послуги та утримання прибудинкових територій". У таких випадках нарахування пені здійснюється не за Законом України "Про відповідальність за невиконання грошових зобов`язань", а на підставі спеціального нормативного акта, який регулює відповідні правовідносини. Наведене не виключає можливості покладення на боржника також і відповідальності, передбаченої частиною другою статті 625 ЦК України за невиконання грошового зобов`язання.

Частиною 1 ст. 26 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначено, що у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги споживач зобов`язаний сплатити пеню в розмірі, встановленому в договорі , але не вище 0,01 відсотка суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100 відсотків загальної суми боргу.

У відповідності до ч. 5 ст. 25 Закону України "Про теплопостачання" у разі несвоєчасної сплати платежів за споживання теплової енергії споживач сплачує пеню за встановленими законодавством або договором розмірами.

Отже, зважаючи на вищевказані норми законодавства, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні нарахованої позивачем пені, оскільки договір про постачання теплової енергії між сторонами на 2019 рік (період за який позивач просить стягнути пеню) не укладався, при цьому відповідальності щодо стягнення пені не передбачено актами законодавства. Не вбачається стягнення розміру та порядку пені також із листів, якими обмінювалися сторони.

За таких обставин суд відмовляє у стягненні 3164,86 грн. пені з підстав необґрунтованості.

Відповідно до ст. 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Відповідно до статті 3 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індекс споживчих цін обчислюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі статистики і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

У застосуванні індексації можуть враховуватися рекомендації щодо порядку застосування індексів інфляції при розгляді судових справ, викладені в листі Верховного Суду України від 03.04.1997 № 62-97р; цього листа вміщено в газеті "Бизнес" від 29.09.1997р. № 39, а також в інформаційно-пошукових системах "Законодавство" і "Ліга".

Розмір боргу з урахуванням індексу інфляції визначається виходячи з суми боргу, що існувала на останній день місяця, в якому платіж мав бути здійснений, помноженої на індекс інфляції, визначений названою Державною службою, за період прострочення починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому мав бути здійснений платіж, і за будь-який місяць (місяці), у якому (яких) мала місце інфляція. При цьому в розрахунок мають включатися й періоди часу, в які індекс інфляції становив менше одиниці (тобто мала місце дефляція).

При застосуванні індексу інфляції необхідно брати до уваги, що індекс розраховується не на кожну дату місяця, а в середньому за місяць; тому умовно необхідно рахувати, що сума, внесена за період з 1 по 15 число відповідного місяця, наприклад травня, індексується з урахуванням травня, а якщо з 16 по 31 число, то розрахунок починається з наступного місяця - червня (лист Верховного Суду України №62-97р від 03.04.97 "Рекомендації відносно порядку застосування індексів інфляції при розгляді судових справ").

Пунктом 1.7. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.12.2013р. № 14 "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань" роз`яснено, що якщо у договорі або законі не встановлено строку (терміну), у який повинно бути виконано грошове зобов`язання, судам необхідно виходити з приписів частини другої статті 530 ЦК України. Днем пред`явлення вимоги кредитором слід вважати день, у який боржник одержав надіслану йому вимогу, а в разі якщо вимогу надіслано засобами поштового зв`язку і підприємством зв`язку здійснено повідомлення про неможливість вручення поштового відправлення, то днем пред`явлення вимоги є дата оформлення названим підприємством цього повідомлення.

Згідно частини другої статті 530 ЦК України якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Як вбачається із листа від 29.03.2019р. № 01-05/247 відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради, останнім вказано про отримання ним претензії позивача на суму 135133,05 грн. саме 06.03.2019р.

Таким чином, нарахування 3% річних та інфляційних із врахуванням ч. 2 ст. 530 ЦК України буде правомірним з 14.03.2019р. по 31.03.2019р. (дата закінчення розрахунку).

Судом здійснено перерахунок 3% річних у системі „Законодавство» , відповідно до якого вважає правомірними до стягнення 199,92 грн. (на суму боргу в розмірі 100762,00 грн. (згідно розрахунку позивача) = 149,07 грн.; на суму боргу в розмірі 34370,00 грн. (згідно розрахунку позивача) = 50,85 грн. У задоволенні 327,56 грн. 3% річних суд відмовляє з підстав необґрунтованості.

Водночас, за розрахунком суду у системі „Законодавство» інфляційних втрат правомірною до стягнення буде сума у розмірі 1216,20 грн. (на суму боргу в розмірі 100762,99 грн. (згідно розрахунку позивача) індекс інфляції за березень 2019 року становитиме 906,87 грн.; на суму боргу в розмірі 34370 грн. (згідно розрахунку позивача) індекс інфляції за березень 2019 року становитиме 309,33 грн.). У задоволенні 824,31 грн. інфляційних втрат суд відмовляє з підстав необґрунтованості.

За таких обставин суд приходить до висновку про часткове задоволення позову та стягнення з відповідача 135133,05 грн. основної заборгованості, 277,67 грн. 3% річних, 1216,20 грн. інфляційних втрат. У задоволенні 3164,86 грн. пені, 327,56 грн. 3% річних, 824,31 грн. інфляційних втрат суд відмовляє.

Розподіл судових витрат між сторонами.

Відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на сторони пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов товариства з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея", м. Красилів Хмельницької області до відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області, м. Красилів Хмельницької області про стягнення 135133,05 грн. заборгованості, 3164,86 грн. пені, 2040,51 грн. інфляційних втрат, 527,48 грн. 3% річних задовольнити частково.

Стягнути з відділу освіти, молоді та спорту Красилівської міської ради Хмельницької області (Хмельницька область, Красилівський район, м. Красилів, площа Незалежності, 2, ідентифікаційний код 41822250) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Енергосервісна компанія "Еко - Ідея" (Хмельницька область, Красилівський район, м. Красилів, вул. Щаслива, 1 Б, ідентифікаційний код 40182316) 135133,05 грн. (сто тридцять п`ять тисяч сто тридцять три гривні 05 коп.) основної заборгованості, 199,92 грн. (сто дев`яносто дев`ять гривень 92 коп.) 3% річних, 1216,20 грн. (одну тисячу двісті шістнадцять гривень 20 коп.) інфляційних втрат, 2048,24 грн. (дві тисячі сорок вісім гривень 24 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

В решті позову в частині стягнення 3164,86 грн. пені, 327,56 грн. 3% річних та 824,31 грн. інфляційних втрат відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 12.06.2019 р.

Суддя С.В. Заверуха

Віддрук. 3 прим.:

1 - до справи;

2 - позивачу (31000, Хмельницька область, Красилівський район, м. Красилів, вул. Щаслива, 1б) ;

3- відповідачу (31000, Хмельницька обл., м. Красилів, пл. Незалежності, 2).

Всім рек. з пов. про вручення.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення12.06.2019
Оприлюднено12.06.2019
Номер документу82338671
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/287/19

Рішення від 12.06.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 31.05.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 07.05.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 15.04.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 05.04.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні