Рішення
від 13.06.2019 по справі 460/1367/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

13 червня 2019 року м. Рівне №460/1367/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Недашківської К.М., за участю: секретаря судового засідання Самкової Т.А.; позивача - ОСОБА_1 ; представника відповідача - Решетило Н.І.; третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 .; Когута ОСОБА_4 .; розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , про визнання протиправною і скасування постанови в частині.

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі іменується - позивач) до Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області (далі іменується - відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області №5 від 06.06.2019 в частині реєстрації кандидатами у депутати до Бугаївської сільської об`єднаної територіальної громади: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , на перших місцевих виборах до Бугаївської сільської об`єднаної територіальної громади Радивилівського району Рівненської області 30 червня 2019 року.

Заяви по суті справи відповідно до частини першої статті 269 КАС України.

Позовна заява обґрунтована тим, що відповідно до Постанови Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області №5 від 06.06.2019 кандидатами у депутати до Бугаївської сільської об`єднаної територіальної громади зареєстровані, зокрема: ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 та ОСОБА_7 . Позивач вказує, що відповідач протиправно здійснив реєстрацію таких осіб кандидатами у депутати, оскільки ними не подано для реєстрації декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кандидатів у депутати за 2018 рік в порядку статті 45 Закону України Про запобігання корупції . Вказує, що відповідач не дотримався вимог закону та за відсутності визначеного переліку документів помилково зареєстрував вказаних вище осіб кандидатами у депутати, та відповідно до статті 46 Закону України Про місцеві вибори повинен був відмовити таким особам у реєстрації кандидатами у депутати. Позивач стверджує, що такими діями відповідач нав`язує виборцям голосування на виборах 30.06.2019 за осіб, які порушили вимоги закону, що надає незаконних переваг помилково зареєстрованим кандидатам у депутати щодо інших суб`єктів виборчого процесу, у тому числі щодо позивача, як кандидата у депутати до Бугаївської сільської об`єднаної територіальної громади.

Відзив на позовну заяву відповідачем не подано.

Ухвалою суду від 11.06.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 13.06.2019.

Ухвалою суду від 12.06.2019 заяву позивача про збільшення позовних вимог не прийнято до розгляду та повернуто заявнику.

Ухвалою суду від 13.06.2019, постановлено без виходу до нарадчої кімнати, клопотання позивача про доручення до матеріалів справи доказів задоволено.

Ухвалою суду від 13.06.2019 заяву позивача про зміну та збільшення позовних вимог залишено без задоволення.

Ухвалою суду від 13.06.2019 заяву позивача про виклик та допит свідків залишено без задоволення.

Ухвалою суду від 13.06.2019, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, клопотання позивача про залучення до участі у справі третіх осіб в якості співвідповідачів залишено без задоволення.

Ухвалою суду від 13.06.2019, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, клопотання позивача про огляд доказів за їх місцезнаходженням в порядку статті 81 КАС України задоволено.

У судовому засіданні 13.06.2019 позивач підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд задовольнити позов у повному обсязі.

Представник відповідача заперечив проти позову та просив суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 , Ткачук ОСОБА_8 та ОСОБА_7 заперечили проти позову та просили суд відмовити позивачу у задоволенні позову.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, у судове засідання не прибули.

Відповідно до частини третьої статті 268 КАС України, неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд

В С Т А Н О В И В:

Постановою Центральної виборчої комісії Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 червня 2019 року від 20.04.2019 №846 призначено на неділю, 30 червня 2019 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 19.

Додатком №12 до постанови Центральної виборчої комісії від 20.04.2019 №846 визначено перелік об`єднаних територіальних громад, утворених у межах Рівненської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 30 червня 2019 року, зокрема, Бугаївська сільська об`єднана територіальна громада.

Постановою Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області №5 від 06.06.2019 Про реєстрацію кандидатів на посаду голови, та реєстрації кандидатів у депутати Бугаївської ОТГ зареєстровано 5 (п`ять) кандидатів на посаду сільського голови Бугаївської ОТГ та 27 (двадцять сім) кандидатів у депутати Бугаївської ОТГ (далі іменується - Постанова №5). Постанова №5 підписана Головою Бугаївської сільської виборчої комісії - Решетило Н.І.

Постановою №5 зареєстровано кандидатами у депутати Бугаївської ОТГ, зокрема, позивача - ОСОБА_1 (порядковий номер 31), ОСОБА_7 (порядковий номер 13), ОСОБА_2 (порядковий номер 17), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 ), ОСОБА_5 (порядковий номер 29) та ОСОБА_6 (порядковий номер 30).

АДРЕСА_2 Постанову №5 протиправною в частині реєстрації кандидатами у депутати Бугаївської сільської об`єднаної територіальної громади ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 та ОСОБА_7 , позивач звернувся до суду з позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.

Нормативно-правовим актом, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост, є Закон України Про місцеві вибори №595-VIII від 14.07.2015 (далі іменується - Закон України №595-VIII).

Відповідно до частини першої статті 12 Закону України №595-VIII, суб`єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія; 3) виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; 4) кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; 5) місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; 6) офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб`єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.

Позивач по справі - ОСОБА_1 є суб`єктом виборчого процесу на відповідних місцевих виборах - кандидатом у депутати Бугаївської ОТГ.

Відповідно до частини першої статті 35 Закону України №595-VIII, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости розпочинається за 34 дні до дня голосування.

За правилами абзацу 2 частини другої статті 35 Закону України №595-VIII, право висування кандидатів у депутати сільських, селищних рад реалізується виборцями в одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.

Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі закінчується за 24 дні до дня голосування (частина друга статті 42 Закону України №595-VIII).

З матеріалів справи вбачається, що кандидат у депутати Бугаївської ОТГ ОСОБА_7 звернувся до Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області із заявою від 05.06.2019 з проханням зареєструвати його кандидатом у депутати Бугаївської ОТГ по одномандатному виборчому округу №2 шляхом самовисування;

кандидат у депутати Бугаївської ОТГ ОСОБА_2 звернувся до Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області із заявою від 05.06.2019 з проханням зареєструвати його кандидатом у депутати Бугаївської ОТГ по одномандатному виборчому округу №3 шляхом самовисування;

кандидат у депутати Бугаївської ОТГ Ткачук ОСОБА_9 звернулася до Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області із заявою від 05.06.2019 з проханням зареєструвати її кандидатом у депутати Бугаївської ОТГ по одномандатному виборчому округу №3 шляхом самовисування;

кандидат у депутати Бугаївської ОТГ ОСОБА_5 звернулася до Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області із заявою від 05.06.2019 з проханням зареєструвати її кандидатом у депутати Бугаївської ОТГ по одномандатному виборчому округу №1 шляхом самовисування;

кандидат у депутати Бугаївської ОТГ ОСОБА_6 звернулася до Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області із заявою від 04.06.2019 про надання згоди балотуватися кандидатом у депутати в одномандатному виборчому округу №3 від Радивилівської районної організації політичної партії Українське об`єднання патріотів - Укроп ; головою Радивилівської районної організації політичної партії Українське об`єднання патріотів - Укроп Чуй В.Ф. подано до Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області заяву від 05.06.2019 з проханням зареєструвати кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі №3 ОСОБА_10 Ліліану Олександрівну, висунутого за Загальних зборах Радивилівської районної організації політичної партії Українське об`єднання патріотів - Укроп , що відбулися 02.06.2019.

Відповідно до частини першої статті 39 Закону України №595-VIII, відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;

3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;

4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня;

5) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії у відповідному одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах;

6) автобіографії кандидата в депутати, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

7) декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону;

7-1) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання;

8) чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 x 6 сантиметрів.

До зазначених у цій частині документів додається ксерокопія першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопія тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кандидата у депутати, висунутого відповідною місцевою організацією партії.

Частиною другої статті 39 Закону України №595-VIII встановлено, що у рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про особу, висунуту кандидатом у депутати (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття) і місце проживання), номер одномандатного виборчого округу, по якому така особа висувається кандидатом, дата його прийняття.

Відповідно до частини третьої статті 39 Закону України №595-VIII, відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною другою статті 3 цього Закону, та подання ним документів, передбачених пунктами 6-8 частини першої цієї статті, а також особисто підписаних ним заяви про самовисування кандидатом у депутати та заяви про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах.

Частиною другою статті 3 Закону України №595-VIII визначено, що документом, який посвідчує особу, підтверджує громадянство та засвідчує місце проживання виборця на місцевих виборах, є: 1) паспорт громадянина України; 2) тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України).

За правилами пунктів 6-8 частини першої статті 39 Закону України №595-VIII, відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів: автобіографії кандидата в депутати, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону; заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання; чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 x 6 сантиметрів.

Тобто, реєстрація кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі шляхом самовисування здійснюється за умови надання таких документів: паспорта громадянина України або тимчасового посвідчення громадянина України; автобіографії кандидата в депутати; декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру; заяви про наявність (відсутність) заборгованості; та чотирьох фотографій.

Реєстрація кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі, висунутого місцевою організацією партії, здійснюється за умови надання документів відповідно до пунктів 1-8 частини першої статті 39 Закону України №595-VIII.

При чому, обов`язковим для реєстрації кандидатом у депутати, як шляхом самовисування, такі і шляхом висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, є надання такого документа як декларація про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону.

Відповідно до частини першої статті 45 Закону України №595-VIII, декларація про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за рік, що передує року початку виборчого процесу, подається кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости за формою, встановленою Законом України Про засади запобігання і протидії корупції .

Суд зазначає, що Закон України Про засади запобігання і протидії корупції №3206-VI від 07.04.2011 (далі іменується - Закон України №3206-VI) втратив чинність 01.09.2016

Закон України №3206-VI 01.09.2016 втратив чинність, крім положень щодо фінансового контролю, які втрачають чинність з початком роботи системи подання та оприлюднення відповідно до Закону №1700-VII від 14.10.2014 декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, на підставі Закону №1700-VII від 14.10.2014 , ВВР, 2014, №49, ст. 2056, з урахуванням змін, внесених Законом №198-VIII від 12.02.2015.

Відповідно до абзацу 1 та 2 пункту 2 Розділу XIII Прикінцеві положення Закону України Про запобігання корупції №1700-VII від 14.10.2014 (далі іменується - Закон України №1700-VII), до початку роботи системи подання та оприлюднення відповідно до цього Закону декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, суб`єкти декларування подають декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру в порядку, встановленому Законом України Про засади запобігання і протидії корупції . Зазначені декларації підлягають оприлюдненню в порядку, встановленому Законом України Про засади запобігання і протидії корупції .

Про початок роботи системи подання та оприлюднення відповідно до цього Закону декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, приймається рішення Національного агентства з питань запобігання корупції.

Відповідно до підпункту 1 пункту 4 Розділу XIII Прикінцеві положення Закону України №1700-VII, визнано такими, що втратили чинність: Закон України Про засади запобігання і протидії корупції , крім положень щодо фінансового контролю, які втрачають чинність з початком роботи системи подання та оприлюднення відповідно до цього Закону декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 10.06.2016 №2 Про початок роботи системи подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 р. за №958/29088) (далі іменується - Рішення НАЗК №2), відповідно до пункту 5 частини першої статті 12, пункту 2 Розділу XIII Прикінцеві положення Закону України Про запобігання корупції вирішено, зокрема:

1. Визначити, що система подання та оприлюднення відповідно до Закону України Про запобігання корупції декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, розпочинає свою роботу в два етапи:

1) перший етап - з 00 годин 00 хвилин 01 вересня 2016 року для таких типів декларацій (повідомлень) та суб`єктів декларування:

щорічні декларації за 2015 рік службових осіб, які станом на 01 вересня 2016 року займають згідно зі статтею 50 Закону відповідальне та особливо відповідальне становище. Зазначені у цьому абзаці декларації подаються протягом 60 календарних днів з дати, визначеної у цьому абзаці;

декларації, передбачені абзацом першим частини другої статті 45 Закону (декларації осіб, які припиняють діяльність, пов`язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування), службових осіб, які 01 вересня 2016 року чи пізніше цієї дати припиняють діяльність, пов`язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, та станом на день такого припинення займають згідно зі статтею 50 Закону відповідальне та особливо відповідальне становище;

повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб`єкта декларування, передбачені частиною другою статті 52 Закону, службових осіб, які станом на 01 вересня 2016 року чи пізніше цієї дати займають згідно зі статтею 50 Закону відповідальне та особливо відповідальне становище;

2) другий етап - з 00 годин 00 хвилин 01 січня 2017 року для всіх інших суб`єктів декларування та декларацій (повідомлень), передбачених Законом.

2. Зазначені у пункті 1 цього рішення декларації (повідомлення) подаються згідно із Законом шляхом заповнення відповідних форм на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції з використанням програмних засобів Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

3. Декларації суб`єктів декларування, не зазначені в підпункті 1 пункту 1 цього рішення, подаються за формою та в порядку, встановленими Законом України Про засади запобігання і протидії корупції , до 01 січня 2017 року .

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 3 Закону України №1700-VII, суб`єктами, на яких поширюється дія цього Закону, є: кандидати у народні депутати України, зареєстровані у порядку, встановленому Законом України Про вибори народних депутатів України , кандидати на пост Президента України, зареєстровані у порядку, встановленому Законом України Про вибори Президента України , кандидати в депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидати на посади сільських, селищних, міських голів та старост.

Особа, яка претендує на зайняття посади, зазначеної у пункті 1 , підпункті а пункту 2 частини першої статті 3 цього Закону, та особа, зазначена у пункті 4 частини першої статті 3 цього Закону, до призначення або обрання на відповідну посаду, подає в установленому цим Законом порядку декларацію особи, уповноваженої на виконання функції держави або місцевого самоврядування, за минулий рік (абзац 1 частини третьої статті 45 Закону України №1700-VII).

Рішенням НАЗК від 10.06.2016 №3 Про функціонування Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування , зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 р. за №959/29089, затверджено: Порядок формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; Форму декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; Форму повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб`єкта декларування.

Відповідно до пункту 5 Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, суб`єкти декларування подають декларації відповідно до статті 45 Закону з додержанням таких вимог, зокрема:

4) декларація суб`єкта декларування, який є особою, що претендує на зайняття посад, зазначених у пункті 1, підпункті а пункту 2 частини першої статті 3 Закону, особи, зазначеної у пункті 4 частини першої статті 3 Закону, подається до призначення або обрання особи на посаду. Така декларація охоплює звітний рік (період з 01 січня до 31 грудня включно), що передує року, в якому особа (партія) подала заяву на зайняття посади (участь у конкурсі, реєстрацію кандидата), якщо інше не передбачено законодавством, та містить інформацію станом на 31 грудня звітного року.

Аналіз наведених норм законодавства дає підстави для висновку, що кандидати у депутати сільських, селищних рад, кандидати на посади сільських, селищних, міських голів та старост при реєстрації їх кандидатами подають декларації відповідно до норм Закону України №1700-VII, як особи, які претендують на зайняття посади та є суб`єктами, на яких поширюється дія цього Закону.

Судом встановлено, що кандидат у депутати ОСОБА_7 відповідно до заяви від 05.06.2019 подав відповідачу для реєстрації Декларацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2018 рік, за формою, встановленою як додаток до Закону України Про засади запобігання і протидії корупції , який втратив чинність. Натомість, декларація згідно Закону України №1700-VII ним не подавалася. Про дану обставину також свідчать докази, здобуті судом під час огляду офіційного веб-сайту НАЗК в порядку статті 81 КАС України (протокол огляду доказів від 13.06.2019).

Кандидат у депутати ОСОБА_5 відповідно до заяви від 05.06.2019 подала відповідачу для реєстрації Декларацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2018 рік, за формою, встановленою як додаток до Закону України Про засади запобігання і протидії корупції , який втратив чинність. Натомість, декларація згідно Закону України №1700-VII нею не подавалася. Про дану обставину також свідчать докази, здобуті судом під час огляду офіційного веб-сайту НАЗК в порядку статті 81 КАС України (протокол огляду доказів від 13.06.2019).

Суд констатує, що подані кандидатами у депутати ОСОБА_7 та ОСОБА_5 Декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2018 рік, за формою, встановленою як додаток до Закону України Про засади запобігання і протидії корупції , який втратив чинність, не являються належними документами, необхідними для проведення реєстрації кандидатами у депутати в порядку статей 39 та 45 Закону України №595-VIII.

Відтак, відповідачем безпідставно здійснено реєстрацію таких осіб кандидатами у депутати.

Кандидат у депутати ОСОБА_3 відповідно до заяви від 05.06.2019 подала відповідачу для реєстрації Декларацію згідно Закону України №1700-VII, тобто Декларацію кандидата на посаду особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2018 рік. Про дану обставину також свідчать докази, здобуті судом під час огляду офіційного веб-сайту НАЗК в порядку статті 81 КАС України (протокол огляду доказів від 13.06.2019).

Так відповідно до інформації, що міститься на офіційному веб-сайті НАЗК, ОСОБА_3 подала Декларацію кандидата на посаду особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2018 рік - 11.03.2019 - кандидата на посаду головний спеціаліст ; а також Декларацію кандидата на посаду особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2018 рік - 07.06.2019 - кандидата на посаду кандидат у депутати .

Тобто, другу Декларацію кандидата на посаду особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2018 рік ОСОБА_3 подала до НАЗК 07.06.2019, тобто після реєстрації її кандидатом у депутати - 06.06.2019.

Кандидат у депутати ОСОБА_2 відповідно до заяви від 05.06.2019 подав відповідачу для реєстрації Декларацію згідно Закону України №1700-VII, тобто Декларацію кандидата на посаду особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2018 рік. Про дану обставину також свідчать докази, здобуті судом під час огляду офіційного веб-сайту НАЗК в порядку статті 81 КАС України (протокол огляду доказів від 13.06.2019).

Так відповідно до інформації, що міститься на офіційному веб-сайті НАЗК, ОСОБА_2 подав Декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2018 рік - 27.03.2019 - щорічну за посадою начальник управління ; а також Декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2018 рік - 17.05.2019 - перед звільненням за посадою начальник управління .

У поданій відповідачу для реєстрації Декларації міститься власноручний напис ОСОБА_2 наступного змісту: Я, ОСОБА_2 надаю декларацію про доходи за 2018 рік, як кандидат в депутати ОСОБА_11 . 05.06.2019. Підпис .

Тобто, кандидати у депутати ОСОБА_3 та ОСОБА_2 подали для реєстрації Декларації відповідно до Закону України №1700-VII.

Проте, позивач вказує, що такі декларації не є належними, оскільки подані не як кандидатами у депутати , а як кандидатом на посаду головного спеціаліста щодо ОСОБА_3 , та як щорічну за посадою начальник управління щодо ОСОБА_2

З даного приводу суд зазначає, що відповідно до пункту 5 Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, суб`єкти декларування подають декларації відповідно до статті 45 Закону з додержанням таких вимог, зокрема:

4) декларація суб`єкта декларування, який є особою, що претендує на зайняття посад, зазначених у пункті 1, підпункті а пункту 2 частини першої статті 3 Закону, особи, зазначеної у пункті 4 частини першої статті 3 Закону, подається до призначення або обрання особи на посаду. Така декларація охоплює звітний рік (період з 01 січня до 31 грудня включно), що передує року, в якому особа (партія) подала заяву на зайняття посади (участь у конкурсі, реєстрацію кандидата), якщо інше не передбачено законодавством, та містить інформацію станом на 31 грудня звітного року.

Тобто, вимогою є подання кандидатами у депутати декларацій, що охоплюють звітний рік, що передує року, в якому особи (партії) подали заяву на зайняття посади (участь у конкурсі, реєстрацію кандидата), якщо інше не передбачено законодавством, та містить інформацію станом на 31 грудня звітного року, тобто за 2018 рік.

Відповідно до підпункту 4 пункту 2 Форми декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженої Рішенням НАЗК від 10.06.2016 №3 Про функціонування Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 р. за №959/29089, Декларацію заповнюють та подають: особи, які претендують на зайняття посад, зазначених у пункті 1, підпункті а пункту 2 частини першої статті 3 Закону, до їх призначення або обрання на посаду - декларацію, що охоплює рік (період з 01 січня до 31 грудня включно), що передує року, в якому особа подала заяву на зайняття посади (участь у конкурсі), якщо інше не передбачено законодавством.

Тобто, пункт 5 Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування визначає необхідність подання декларації особами, що претендують на зайняття посад, зазначених у пункті 1, підпункті а пункту 2 частини першої статті 3 Закону, особи, зазначеної у пункті 4 частини першої статті 3 Закону, натомість підпунктом 4 пункту 2 Форми декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженої Рішенням НАЗК від 10.06.2016 №3 Про функціонування Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 р. за №959/29089, визначено необхідність подання декларацій особами, які претендують на зайняття посад, зазначених у пункті 1, підпункті а пункту 2 частини першої статті 3 Закону. Тобто у Формі декларації відсутнє посилання на осіб, визначених у пункті 4 частини першої статті 3 Закону України №1700-VII.

Наведене свідчить про неоднозначність вимог закону щодо категорій осіб, які подають декларації як кандидати на певні посади.

Відповідно до частини четвертої статті 42 Закону України №595-VIII, територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі та доданих до неї необхідних документів, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидата або про відмову в його реєстрації.

За правилами частини шостої статті 42 Закону України №595-VIII, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.

В рішенні Європейського суду з прав Людини у справі Мельниченко проти України від 19.10.2004 року зазначено, що стаття 3 Протоколу N 1 (994 535) до Конвенції проголошує фундаментальний принцип для ефективної політичної демократії та є відповідно найвищою цінністю в системі Конвенції. Демократія без сумніву є фундаментальною ознакою у Європейському суспільстві , це зрозуміло з Преамбули Конвенції, яка встановлює дуже тісний зв`язок між конвенцією та демократією, закріплюючи, що визначення та подальша реалізація прав та основних свобод людини найкраще забезпечується, з одного боку, ефективною політичною демократією та, з іншого боку, однаковим розумінням та дотриманням прав людини. Преамбула далі підтверджує, що Європейські країни мають спільну спадщину політичних традицій, ідей, свобод та верховенство права.

Відповідно до вищезазначеного рішення, з метою дотримання статті 3 Протоколу N 1 (994 535), будь-яке законодавство про вибори має бути оцінено у світлі політичного розвитку країни, широкі межі розсуду держави у цій сфері обмежені зобов`язанням поважати фундаментальні принципи ст. 3, зокрема вільне вираження думки народу під час вибору законодавчого органу . Суд повинен впевнитись, що умови права голосувати та бути обраним не обмежують права до такого ступеня, щоб позбавити їх суті та ефективності взагалі, що вони переслідують законну мету та що заходи, які вживалися, є пропорційними.

Аналогічна позиція щодо пропорційності заходів щодо обмеження виборчих прав висловлена Європейським судом з прав Людини при розгляді справи Ковач проти України (Заява N 39424/02) від 07.02.2008 року.

Європейський суд з прав людини у виборчих справах щодо інших країн, зокрема, у рішенні Краснов та Скуратов проти Російської Федерації від 19.07.2007 року, визначає поняття надмірного формалізму , коли в документі відсутня якась назва або реквізит, це вважається органами влади не помилкою (неточністю), а відсутністю самого документу. Таким чином, Європейський суд з прав людини вважає хибною практикою факт позбавлення органами виконавчої влади заявника можливості приймати участь в виборах у зв`язку з можливим неподанням заявником точної інформації про свою зайнятість, через що в подібних правових ситуаціях суд вважає відсутнім розумне співвідношення пропорційності між застосованим заходом і законною метою.

Також, зі змісту остаточного звіту за післявиборний період 29 жовтня - 6 листопада 2012 року, складеного Місією спостереження за виборами в Україні Бюро демократичних інституцій та прав людини ОБСЄ та опублікованого у Віснику Центральної виборчої комісії за 2013 рік N 1 вбачається висновок про те, що можна було б запровадити ефективні механізми повідомлення, щоб потенційні кандидати отримували інформацію від органів управління виборчим процесом про виявлені пропуски та помилки у їхніх поданнях, що дасть їм змогу виправити відповідні помилки.

Суд констатує, що вказаними вище двома кандидатами були подані е-декларації за 2018 рік, тобто за рік, що передує року, в якому такі кандидати бажають зайняти певну посаду. Натомість, подання ними декларацій без зазначення кандидат у депутати жодним чином не впливає на зміст і обсяг інформації щодо майнового стану таких осіб на 2018 рік.

Зважаючи на наявну у законодавстві неточність, та беручи до уваги розумне співвідношення пропорційності між застосованим заходом і законною (легітимною) метою, суд дійшов висновку, що помилки, допущені кандидатами у депутати при поданні декларацій не є критичними. А відтак відповідачем правомірно здійснено реєстрацію кандидатів у депутати - Ткачук І.А. та Браславця О.К.

Щодо подання документів кандидатом у депутати ОСОБА_12 Ліліаною ОСОБА_13 судом встановлено, що така особа після реєстрації кандидатом у депутати подала до Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області заяву від 10.06.2019 про відкликання її заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати. Постановою Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області від 12.06.2019 №7 відмовлено у реєстрації кандидатом у депутати ОСОБА_6 на підставі її заяви.

Таким чином, позовні вимоги в частині визнання протиправною та скасування Постанови №5 щодо реєстрації кандидатом у депутати Бугаївської ОСОБА_14 не підлягають задоволенню, оскільки на момент розгляду справи відсутній предмет оскарження в цій частині.

За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 11 Закону України №595-VIII, виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб`єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

Виборчий процес здійснюється на засадах: 1) дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 3-8 цього Закону; 2) законності та заборони незаконного втручання будь-кого в цей процес; 3) політичного плюралізму та багатопартійності; 4) публічності і відкритості; 5) свободи передвиборної агітації, рівних можливостей доступу до засобів масової інформації незалежно від форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками (власниками) яких є партії, місцеві організації партій, кандидати; 6) неупередженості органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, судів, підприємств, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до місцевих організацій партій, кандидатів.

Дослідивши належні та допустимі докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає задоволенню частково.

За правилами частини третьої статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

При зверненні до суду з позовною заявою позивачем не сплачено судовий збір у розмірі 768 грн. 40 коп.

Зважаючи на часткове задоволення позовних вимог, на користь Державного бюджету України підлягає стягненню з позивача сума судового збору у розмірі 461 грн. 04 коп., та з відповідача сума судового збору у розмірі 307 грн. 36 коп.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ; паспорт серії НОМЕР_1 ) до Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області (35561, Рівненська область, Радивилівський район, село Бугаївка, вулиця Шевченка, 36; код ЄДРПОУ 34133952), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_4 ; РНОКПП НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_5 ; РНОКПП НОМЕР_3 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_6 ; паспорт серії НОМЕР_4 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_7 ; паспорт серії НОМЕР_5 ) та ОСОБА_7 ( АДРЕСА_8 ; РНОКПП НОМЕР_6 ), про визнання протиправною і скасування в частині постанови - задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області №5 від 06 червня 2019 року в частині реєстрації кандидатами у депутати до Бугаївської сільської об`єднаної територіальної громади ОСОБА_5 та ОСОБА_7 , на перших місцевих виборах до Бугаївської сільської об`єднаної територіальної громади Радивилівського району Рівненської області 30 червня 2019 року.

Позовну заяву в частині визнання протиправною та скасування постанови Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області №5 від 06 червня 2019 року щодо реєстрації кандидатами у депутати до Бугаївської сільської об`єднаної територіальної громади ОСОБА_6 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 - залишити без задоволення.

Стягнути на користь Державного бюджету України з ОСОБА_1 суму судового збору у розмірі 461 (чотириста шістдесят одна) грн. 04 (чотири) коп. та з Бугаївської сільської виборчої комісії Радивилівського району Рівненської області суму судового збору у розмірі 307 (триста сім) грн. 36 (тридцять шість) коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 13 червня 2019 року.

Суддя Недашківська К.М.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.06.2019
Оприлюднено16.06.2019
Номер документу82403330
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/1367/19

Постанова від 09.04.2020

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Постанова від 13.12.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Ухвала від 10.09.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Ухвала від 07.06.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Ухвала від 15.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 15.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Постанова від 15.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 13.06.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Ухвала від 13.06.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Ухвала від 13.06.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні