ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 червня 2019 року Чернігів Справа № 620/1714/19
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Лобана Д.В.,
за участю секретаря - Вершняк Л.Л.,
представника позивача - Лисова Д.О.,
представника відповідача - Остапця В.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в порядку спрощеного провадження справу за адміністративним позовом Варвинської районної організації Аграрної партії України до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Варвинська районна організація Аграрної партії України звернулась до суду з адміністративним позовом до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області від 14.06.2019 № 13/1 щодо затвердження тексту виборчого бюлетеня по кожному з 14 одномандатник виборчих округах з виборів депутатів Озерянської сілької ради Варвинського району Чернігівської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019.
В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що, на виконання рішень Чернігівського окружного адміністративного суду, відповідно до затвердженого постановою ЦВК № 852 від 22.04.2019 Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30.06.2019, затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та сільського, селищного, міського голови для голосування у відповідному виборчому окрузі мало бути здійснено у формі постанови (а не рішення) до 12.06.2019, натомість, текст бюлетеню затверджений 14.06.2019 та без включення до виборчого бюлетеня кандидатів у депутати, висунутих Варвинською районною організацією Аграрної партії України, що є грубим порушенням виборчого законодавства України, виборчих прав та охоронюваних законом інтересів кандидатів, висунутих Варвинською районною організацією Аграрної партії України та прав самої Варвинської районної організації Аграрної партії України щодо участі у виборчому процесі до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області. Озерянська сільська виборча комісія Варвинського району Чернігівської області, такими діями грубо порушує конституційна права кандидатів, Варвинської районної організації Аграрної партії України, а також норми Конституції України та Закону України «Про місцеві вибори» , Постанови ЦВК «Про Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів» від 05.09.2015 № 228. Крім того, що оскаржуване рішення Комісії оформлене з порушенням порядку, встановленого Постановою, щодо його змісту.
Ухвалою суду від 17.06.2019 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін під головуванням судді Лобана Д.В на 18 червня 2019 року, з урахуванням особливостей розгляду категорії термінових адміністративних справ, визначених статтями 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідач подав відзив на позов, в якому зазначив, що позов поданий не належним позивачем так, як Варвинська районна організація Аграрної партії України не має статусу юридичної особи, а при прийнятті спірного рішення діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України та постановою ЦВК № 852 від 22.04.2019.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у позові.
Представник відповідача у судовому засіданні просив відмовити у задоволенні позову з урахуванням обставин, викладених у відзиві на позов.
Заслухавши учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Рішеннями Чернігівського окружного адміністративного суду у справах № 620/1627/18; № 620/1628/18; № 620/1629/18; № 620/1630/18; № 620/1631/18; № 620/1632/18; № 620/1639/18; № 620/1640/18; № 620/1641/18; № 620/1642/18; № 620/1643/18; № 620/1645/18; № 620/1646/18, зокрема зобов`язано Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області повторно розглянути документи, подані Варвинською районною організацією Аграрної партії України, для реєстрації кандидатів кандидатів у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області, висунутих Варвинською районною організацією Аграрної партії України на перших місцевих виборах, що відбудуться 30.06.2019.
На виконання вищевказаних рішень суду, 13.06.2019 Озерянською сільською виборчою комісією проведено засідання та винесено рішення № 12/2, у висновку якого зазначено: проголосувало за 5 (п`ять), проти 0 (нуль) та утримались - 5 (п`ять).
За наслідками вказаного рішення 14 червня 2019 року Комісія на своєму засіданні прийняла рішення № 13/1 про затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та сільського, селищного, міського голови для голосування у відповідному виборчому окрузі, яким кандидати у депутати, висунуті Варвинською районною організацією Аграрної партії України, не були включені до виборчих бюлетенів по одномандатним виборчим округам.
Не погоджуючись з рішенням від 14.06.2019 № 13/1, представник позивача звернувся до суду.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Відповідно до частин 1, 2, 11, 14 ст. 27 Закону України від 14.07.2015 № 595-VIII «Про місцеві вибори» територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань. Виборча комісія є колегіальним органом.
Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання).
Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття.
Частина 15 статті 27 Закону України «Про місцеві вибори» : рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: 1) найменування комісії; 2) найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; 3) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 4) посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; 5) резолютивну частину. Рішення виборчої комісії підписується головуючим на засіданні. Зміст та номер рішення повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії.
Згідно ч. 3 ст. 74 Закону текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за 17 днів до дня голосування.
Суб`єкти відповідного виборчого процесу можуть протягом двох днів з дня прийняття рішення комісії про затвердження тексту виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах ознайомитися з текстом бюлетеня.
Рішення територіальної виборчої комісії про затвердження тексту виборчою бюлетеня не пізніш як за 12 днів до дня голосування передається відповідним дільничним виборчим комісіям для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.
Щодо доводів представника позивача стосовно, того що оскаржуване рішення Комісії оформлене з порушенням порядку, встановленого Постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 № 228 та нормами діючого законодавства України, суд зазначає наступне.
Частина 21 статті 27 Закону України «Про місцеві вибори» : ведення діловодства виборчих комісій здійснюється в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Пункти 1.15, 1.18, 8.2, 9.1-9.3, 9.6, 9.9, 10.1, 10.3, 12.1, 12.3, 12.5, 12.6 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 №228 (далі - Порядок №228): кожна виборча комісія здійснює документування своєї діяльності, що полягає в підготовці відповідно до встановленого порядку документів на паперових та електронних носіях, що фіксують прийняття рішень та здійснення іншої діяльності комісії в межах повноважень, передбачених законодавством України.
Відповідальність за організацію роботи та стан діловодства у виборчій комісії, а також за дотримання цього Порядку покладається на голову відповідної виборчої комісії.
За результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття.
Рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку (додаток 1).
У разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні виборчої комісії ознак вчинення кримінального чи іншого правопорушення комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.
Постанова, прийнята на засіданні виборчої комісії, підлягає відповідному оформленню для підписання, надсилання і оприлюднення.
Прийнята на засіданні виборчої комісії постанова після її оформлення підписується головуючим на засіданні комісії.
Протокол засідання виборчої комісії, в якому фіксується обговорення питань і прийняття рішень на засіданні комісії (додаток 2), веде секретар комісії (секретар засідання).
У протоколі засідання виборчої комісії повинні бути відображені зміст та номер постанови, протоколу чи акта, які були відповідно прийняті або складені на засіданні комісії.
До протоколу засідання виборчої комісії долучаються оригінали постанов, прийнятих на цьому засіданні, додатки до них, якщо такі були, інші документи щодо розглянутих на засіданні питань, а також, за наявності, викладені в письмовій формі окремі думки членів комісії.
Протокол засідання виборчої комісії підписує головуючий на засіданні комісії та секретар комісії (секретар засідання).
З огляду на викладене, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що оскаржуване рішення не відповідає формі та змісту, відповідно до положень Закону України «Про місцеві вибори» та Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 №228.
Зазначені факти не заперечуються також представником відповідача.
Доводи позивача про неправомірність рішення відповідача № 12/2 від 13.06.2019 не беруться судом до уваги, оскільки є предметом спору у справі № 620/1713/19.
Стосовно доводів відповідача про те, що позов поданий не належним позивачем так, як Варвинська районна організація Аграрної партії України не має статусу юридичної особи, суд зазначає, що у відповідності пункту 5 частини 1 стаття 12 Закону України Про місцеві вибри суб`єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах, серед іншого, є місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах.
Крім того, згідно частин першої та четвертої статті 11 Закону України «Про політичні партії в Україні» реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» , після перевірки поданих матеріалів. Реєстрація обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом політичної партії, здійснюється з набуттям статусу юридичної особи, якщо наявність такого статусу передбачена статутом партії, або без статусу юридичної особи.
При цьому, судом враховується положення пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, відповідно до якого обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Крім того, згідно з пунктом 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі « RuizTorija v. Spain» від 09.12.1994, пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав і основоположних свобод не можна розуміти як такий, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову повністю, оскільки вищезазначені фактично технічні порушення не можуть бути підставами для скасування по суті вірного рішення, прийнятого за наслідками рішення Озерянської сільської виборчої комісієії від 13.06.2019 № 12/2, яке на даний час чинне.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України, зокрема, у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно з положеннями ст. 139 КАС України у разі відмови у задоволенні вимог позивача, звільненого від сплати судових витрат, або залишення позовної заяви без розгляду чи закриття провадження у справі, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
При зверненні до суду з даним позовом судовий збір позивачем сплачено не було.
За визначенням ст. 1 Закону України «Про судовий збір» судовий збір - це збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду.
Позовна заява містить одну позовну вимогу немайнового характеру, а відтак сума, яку повинен був сплатити позивач при зверненні до суду із цим позовом, складає 768,40 грн.
Тому суд дійшов висновку, що стягненню з позивача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду підлягає судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 768,40 грн.
Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 143, 241-246, 262, 268-271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволені позову відмовити.
Стягнути з Варвинської районної організації Аграрної партії України до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду (рахунок 34319206084033, отримувач - УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030101, код ЄДРПОУ - 38054398, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО - 899998) судовий збір в сумі 768,40 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом двох днів з дня його проголошення.
Позивач: Варвинська районна організація Аграрної партії України (вул. Зарічна, 3А, смт. Варва, Варвинський район, Чернігівська область, 17600, код ЄДРПОУ 35030222).
Відповідач: Озерянська сільська виборча комісія Варвинського району Чернігівської області (вул. Українська, 69, с. Озеряни, Варвинський район, Чернігівська область, 17612, ідентифікаційний код юридичної особи 34030567).
Повне судове рішення складено 18 червня 2019 року.
Суддя Д.В. Лобан
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2019 |
Оприлюднено | 20.06.2019 |
Номер документу | 82444075 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Лобан Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні