ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.06.2019 року м.Дніпро Справа № 908/2502/18
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Дарміна М.О.(доповідач),
суддів: Іванова О.Г., Березкіної О.В.
при секретарі судового засідання Логвіненко І.Г.
За участю представників сторін: сторін не з`явилися, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства Аріель , с. Широке Запорізької області на рішення господарського суду Запорізької області від 27.03.2019р. (повне рішення складено 08.04.2019, суддя Проскуряков К.В.)у справі №908/2502/ 18
за позовом: Селянського (фермерського) господарства Аріель , с. Широке Запорізької області
до: Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, м. Запоріжжя
про поновлення договору оренди земельної ділянки від 28.05.2008
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та рішення суду першої інстанції:
Селянське (фермерське) господарство Аріель звернулося до господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про поновлення договору оренди земельної ділянки від 28.05.2008р., зареєстрованого у ЗРФ ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03.07.2008р. за №040826000002
Позовні вимоги обґрунтовані ст. 33 Закону України "Про оренду землі", як нормами частин 1-5 ст.33 Закону в частині безпідставної відмови відповідача в укладенні додаткової угоди при використанні позивачем свого переважного права на поновлення договору оренди, так і частиною 6 ст.33 Закону, оскільки позивач продовжив користуватися земельною ділянкою та сплачувати орендну плату, за відсутності заперечення орендодавця, при цьому нормами чинного законодавства встановлена обов`язковість укладення додаткової угоди в такому випадку
Рішенням господарського суду Запорізької області від 27.03.2019р у справі №908/2502/18 в задоволені позову відмовлено
Суд прийшов до висновку, що орендодавець відмовив орендарю як в укладанні договору в порядку реалізації позивачем переважного права на укладання договору оренди землі на новий строк згідно порядку, передбаченому ч.ч. 1-5 ст. 33 Закону України Про оренду землі , так і в поновленні договору оренди землі на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі . Оскільки орендодавець виконав вимоги ч. 6 ст. 33 Закону України Про оренду землі щодо своєчасного заперечення проти поновлення договору оренди землі від 28.05.2008р., зареєстрованого 03.07.2008р. на тих самих умовах, то суд прийшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позову про поновлення терміну дії договору оренди землі від 28.05.2008 шляхом укладення додаткової угоди в редакції, запропонованій позивачем.
Підстави, з яких порушено питання про перегляд судового рішення та узагальнені доводи апеляційної скарги:
Не погодившись з рішенням господарського суду, Селянське (фермерське) господарство Аріель подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи та висновки у рішенні суду, що не відповідають обставинам справи , просить скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 27.03.2019 у справі №908/2502/18 та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги .
Узагальнення доводів апеляційної скарги :
Позивач вважає, що відповідачем не дотримано положень ч. 5 ст. 33 Закону України Про оренду землі . Повідомляючи про необхідність встановлення нового розміру орендної плати і строку дії договору, відповідач відмовив у поновленні договору оренди земельної ділянки, не запропонувавши Селянському (фермерському) господарству своїх істотних умов договору щодо визначення розміру орендної плати і строку дії договору.
Узагальнені доводи інших учасників провадження у справі:
Відповідач у відзив на апеляційну скаргу не надав. В судовому засіданні 03.06.2019 представник відповідача просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, посилаючись на доводи наведені ним у відзиві на позовну заяву.
Процедура апеляційного провадження в апеляційному господарському суді:
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 26.04.2019 року відкрито апеляційне провадження у справі №908/2502/18 за апеляційною скаргою Селянського (фермерського) господарства Аріель , с. Широке Запорізької області на рішення господарського суду Запорізької області від 27.03.2019р.
В судовому засіданні 03.06.2019 у присутності представників позивача і відповідача було оголошено перерву до 13.06.2019. на 11:00.
В призначений час представники сторін не з`явились, причини неявки не повідомили.
В судовому засіданні 13.06.2019 оголошено вступну та резолютивну частини постанови Центрального апеляційного господарського суду.
Беручи до уваги, що учасники справи були повідомленні про перерву у справі у судовому засіданні, матеріали справи є достатніми для перегляду рішення суду по суті, справа переглядалася без участі представників сторін за наявними у справі матеріалами.
Як вірно встановлено місцевим господарським судом, підтверджено матеріалами справи і не оспорюється сторонами спору:
Між Вільнянською районною державною адміністрацією Запорізької області (Орендодавець) і Селянським (фермерським) господарством Аріель (Орендар) 28.05.2008 був укладений договір оренди землі , за яким Орендодавець, відповідно до розпорядження Вільнянської райдержадміністрації Запорізької області від 17.07.2007 р. № 509, передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування із земель сільськогосподарського призначення земельну ділянку, яка знаходиться на території Максимівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Згідно п. 2 договору, в оренду передана земельна ділянка загальною площею 4,9932 га ріллі із земель запасу на території Максимівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, Кадастровий номер 2321583000:02:001: НОМЕР_1 .
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки в п. 4 договору встановлена 59972,00 грн., що підтверджується витягом з технічної документації про визначення грошової оцінки земельної ділянки, виданим Вільнянським районним відділом земельних ресурсів Запорізької області 29.02.2008, б/н.
Сторонами в п.9 договору визначено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 300 гривень 00 копійок за 1 га на рік. Платежі вносяться на рахунок Максимівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, на території якої знаходиться земельна ділянка, що передається в оренду
Відповідно до п. 14 договору земельна ділянка передана в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код згідно УК ФВЗ 2.1).
За п. 8 цей договір укладено на 10 років з моменту набуття чинності договору після державної реєстрації. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.
Пунктом. 19 договору встановлено, що передача земельної ділянки Орендарю здійснюється у 5-денний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання - передачі.
Сторони у п. 33 договору передбачили, що зміна його умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Згідно п. 34 договору, дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; виникнення необхідності виділити в натурі земельну частку пай громадянину(ам) при наявності рішення суду про це, яке вступило в законну силу; ліквідації юридичної особи орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 40).
28.05.2008 договір посвідчений Дмитрієвою Н.П.,державним нотаріусом Шостої Запорізької державної нотаріальної контори Запорізької області і зареєстрований в реєстрі за №4-1542.
Вказаний договір зареєстрований у ЗРФ ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040826000002 від 03.07.2008 р .
На виконання умов п. 19 договору земельна ділянка передана в оренду Фермерському господарству Аріель за актом прийому-передачі.
Селянське (фермерське) господарство Аріель листом-повідомленням від 15.03.2018, враховуючи п. 8 договору і керуючись ст. 33 Закону України Про оренду землі , звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з проханням поновити спірний договір оренди землі на той же строк і на тих же умовах. До листа орендар додав проект додаткової угоди про поновлення договору оренди землі.
Вказаний лист одержаний Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області 23.03.2018, що підтверджується штемпелем вхідної кореспонденції (а.с. 23-24).
У відповідь листом-повідомленням №27-8-0.6-3319/2-18 від 19.04.2018 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області заперечило проти поновлення (продовження) договору оренди землі від 28.05.2008., зареєстрованого 03.07.2008 №040826000002 та укладення додаткової угоди до нього, у зв`язку з чим вказало на припинення договору 04.07.2018 р. та просило повернути земельну ділянку.
Заперечення ґрунтувались на тому, що відповідно до «Стратегії удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними» , затвердженою постановою КМУ від 07.06.2017 р. № 413 «Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними» під час передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в оренду територіальні органи Держгеокадастру повинні встановлювати строк дії оренди 7 років та розмір орендної плати не нижче 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Відповідно до листа Держгеокадастру від 05.07.2017 р. № 22-28-0.13-10489/2-17 територіальним органам Держгеокадастру рекомендовано поновлювати договори оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, набутих в оренду на безконкурентних засадах із встановленням максимальної відсоткової ставки орендної плати, визначеної Податковим кодексом України. У зв`язку з наведеним Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області не погодилось з пропозицією С(Ф)Г «Аріель» в частині поновлення договору на 10 років. та залишенням розміру орендної плати без змін. Також, зазначено, що орендарем не надано документів на підтвердження проведення агрохімічної паспортизації земельної ділянки (а.с 25-26).
03.05.2018 . С(Ф)Г Аріель звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області листом Щодо початку процедури переговорів (домовленостей) у процесі поновлення договору оренди землі , в якому викладено незгоду орендаря з позицією управління зазначеного в листі - повідомленні від 19.04.2018 за вих. №27-8-0.6-3319/2-18. С(Ф)Г Аріель зазначило, що цей лист не є відмовою від свого переважного права на поновлення договору оренди землі чи відмовою від запропонованих управлінням умов, які до часу закінчення строку договору оренди можуть перебувати на стадії узгодження шляхом вчинення переговорної процедури між сторонами договору, та/або у разі недосягнення згоди по яких спір може бути переданий на вирішення суду. Також, з метою детального вивчення законності запропонованих управлінням умов просить надати відповідні документи.
Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області отримало лист 04.05.2018 за вх. №Т-382/0/5-18, що підтверджується штемпелем вхідної кореспонденції управління на листі (а.с. 27-28) .
На адресу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області орендарем був направлений також лист від 14.05.2018, в якому зазначено, що у зв`язку із початком процедури переговорів (домовленостей) у процесі поновлення договору оренди землі надає належним чином завірену копію рішення Максимівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області від 11.02.2017 р. №2 Про встановлення ставок земельного податку та орендної плати за земельні ділянки розташованих на території Максимівської сільської ради (а.с. 34-35). Згідно п. 2.2. Рішення та Додатку 2 до нього Ставки орендної плати за земельні ділянки на території Масимівської сільської ради , розмір орендної плати за землі державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення (рілля) встановлений на рівні 4% від їх нормативної грошової оцінки. Зазначає, що рішення Максимівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області від 11.02.2017р. №2 Про встановлення ставок земельного податку та орендної плати за земельні ділянки розташованих на території Максимівської сільської ради , яка є отримувачем орендної плати є регуляторним актом, яке обов`язкове для виконання управлінням як розпорядником відповідними землями. Також, просить врахувати це рішення як регуляторний акт обов`язків до виконання управлінням у процедурі поновлення договору оренди землі.
Лист отриманий Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області 15.05.2018 , що підтверджується відбитком печатки управління на листі зареєстрований за вх. №Т-402/0/5-18 (а.с.29)
У відповідь на лист С(Ф)Г Аріель від 03.05.2018 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області листом від 04.06.2018. за вих. №Т-382-276/6-18 повідомило, що лист господарства про поновлення договору оренди землі був розглянутий та орендарю направлено лист-повідомлення про прийняте рішення, а саме про заперечення в поновленні договору оренди землі, що узгоджується з нормами Закону України Про оренду землі . Також зазначило, що положення ст . 33 Закону України Про оренду землі щодо переважного права орендаря перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк не можуть бути примусом для власника земельної ділянки і передбачають право, а не обов`язок на переукладення договору оренди. Крім того, орендарю роз`яснено, що рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади можуть бути оскаржені в судовому порядку (а.с. 30)
Листом-повідомленням від 02.07.2018 р. С(Ф)Г Аріель звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області відповідно до якого просило укласти додані ним додаткові угоди на умовах розміру орендної плати встановлених органом місцевого самоврядування, як єдиного законного нормативно-правового акту що врегульований положеннями Податкового кодексу України, та який обов`язковий до виконання всіма суб`єктами відповідних правовідносин (а.с. 31).
До листа-повідомлення були додані три проекти додаткових угод про поновлення терміну дії Договору із встановлення розміру орендної плати за землю на рівні 4 % від її нормативної грошової оцінки (а.с. 32)
Листом від 23.03.2018 за вих. №41 Максимівська сільська рада Вільнянського району Запорізької області на адвокатський запит від 15.03.2018. повідомила, що земельна ділянка, яка розташована на території Максимівської сільської ради Вільнянського району, а саме земельна ділянка площею - 4,9932 га, кадастровий номер НОМЕР_2 знаходиться за межами населеного пункту, а отже головним розпорядником цією земельною ділянкою є Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області. У 2008р. згідно чинного законодавства Вільнянська районна державна адміністрація передала в оренду С(Ф)Г Аріель вказану земельну ділянку. З моменту передачі всі умови договору визначені в пункті 30 договору, орендарем виконувалися належним чином без порушень. Земельна ділянка використовувалась за цільовим призначенням, орендна плата за використання земельних ділянок сплачувалась своєчасно без порушень строку оплати, в повному обсязі перераховувалась до місцевого бюджету. Від власників суміжних ділянок скарг та нарікань на порушення їх прав до сільської ради не надходило. На даний час С(Ф)Г Аріель використовує земельну ділянку згідно чинного земельного законодавства, заборгованості по сплаті орендної плати станом на 01.03.2018 р. не має (а.с. 40)
Відповідно до листа Вільнянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області від 02.05.2018 р. за вих. №401/10/08-06/07 земельна ділянка за кадастровим номером 2321583000:02:001:0167, включена до податкової декларації з плати за землю (орендна плата) за 2018 по С(Ф)Г Аріель . Також повідомлено, що по орендній платі з юридичних осіб (18010600 09), Максимівської сільської ради, заборгованість станом на 01.05.2018. відсутня (а.с. 41)
В матеріалах справи містяться платіжні доручення на підтвердження сплати позивачем орендних платежів (а.с. 42-57)
Судом встановлено, що позивач після закінчення строку дії договору оренди продовжує користуватися земельною ділянкою та сплачувати орендну плату.
Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області у відповідності до вимог частини 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі" в місячний строк після закінчення строку дії договору надіслало позивачу лист-повідомлення від 02.08.2018 за вих. №27-8-0.6-5104/2-18 про заперечення щодо поновлення спірного договору оренди земельної ділянки (а.с. 33) .
Не погодившись із запереченням Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області поновити спірний договір оренди земельної ділянки, орендар за захистом свого права звернувся із позовом до господарського суду Запорізької області.
Обставини справи, встановлені судом апеляційної інстанції та оцінка апеляційним господарським судом доводів учасників провадження у справі і висновків суду першої інстанції:
Заслухавши доповідь судді-доповідача щодо змісту судового рішення, перевіривши повноту встановлення господарським судом обставин справи та докази у справі на їх підтвердження, їх юридичну оцінку, а також доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених статтею 269 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів апеляційного господарського суду встановила, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню в силу наступного:
Взаємовідносини сторін виникли у зв`язку з реалізацією позивачем своїх прав, передбачених статтею 33 Закону України Про оренду землі на продовження договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 2321583000:02:001:0167 від 28.05.2008р.
Згідно із ст. 1 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998р. №161-ХІV (зі змінами і доповненнями), оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до статті 13 Закону України Про оренду землі під договором оренди землі розуміється договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За змістом статей 18, 20 Закону України Про оренду землі (у редакції чинній на момент укладення договору оренди землі) договір оренди землі підлягає державній реєстрації, якщо такий договір укладений. Після державної реєстрації укладеного договору оренди землі він набирає чинності.
Статтею 31 Закону України Про оренду землі встановлено, що договір оренди землі припиняється, зокрема, в разі закінчення строку, на який його було укладено.
Згідно з частиною 1 статті 251 Цивільного кодексу України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов`язана дія чи подія, яка має юридичне значення.
Частиною 1 ст. 631 ЦК України визначено, що строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов`язки відповідно до договору.
З 01.01.2013 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» № 5245-VI від 06.09.2012 р., відповідно до якого до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених Земельним кодексом України.
На території Запорізької області вказані функції передано Головному управлінню Держземагенства у Запорізькій області.
Відповідно до п. 1 та п. 5 ч. 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» від 10.09.2014. № 442 Державне агентство земельних ресурсів України реорганізоване шляхом перетворення в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів України.
За ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України (у редакції Закону № 5059-VІ від 05.07.2012р.) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Частинами 3, 4 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції Закону № 5245-VІ від 06.09.2012) встановлено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
У відповідності до пункту 8 Договору, цей договір укладено на 10 років з моменту набуття чинності договору після державної реєстрації. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.
Пунктом. 19 договору встановлено, що передача земельної ділянки Орендарю здійснюється у 5-денний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання - передачі.
Сторони у п. 33 договору передбачили, що зміна його умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Згідно п. 34 договору, дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; виникнення необхідності виділити в натурі земельну частку пай громадянину(ам) при наявності рішення суду про це, яке вступило в законну силу; ліквідації юридичної особи орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 40).
28.05.2008 договір посвідчений Дмитрієвою Н.П.,державним нотаріусом Шостої Запорізької державної нотаріальної контори Запорізької області і зареєстрований в реєстрі за №4-1542.
Вказаний договір зареєстрований у ЗРФ ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040826000002 від 03.07.2008 р.
На виконання умов п. 19 договору земельна ділянка передана в оренду Фермерському господарству Аріель за актом прийому-передачі.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів вважає вірним висновок місцевого господарського суду, що спірний договір оренди землі від 28.05.2008 з урахуванням п. 40 Договору та реєстрації його у Державному реєстрі земель Запорізькою регіональною філією ДП Центр ДЗК 03.07.2008, строк його дії становить 10 років : з 03.07.2008 до 03.07.2018.
Маючи намір продовжити термін дії договору оренди на новий строк, позивач листом - повідомленням від 15.03.2018 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, відповідно до якого просив поновити на той же строк та на тих же умовах договір оренди землі від 28.05.2008, зареєстрований у ЗРФ ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040826000002 від 03.07.2008. До вказаного листа - повідомлення був доданий проект додаткової угоди про поновлення зазначеного договору. Вказаний лист Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області отримало 23.03.2018, що підтверджується відбитком печатки за вх. №2003/0/1-18 (а.с.23-24).
Листом від 23.03.2018 за вих. №41 Максимівська сільська рада Вільнянського району Запорізької області на адвокатський запит від 15.03.2018. повідомила, що земельна ділянка, яка розташована на території Максимівської сільської ради Вільнянського району, а саме земельна ділянка площею - 4,9932 га, кадастровий номер НОМЕР_2 знаходиться за межами населеного пункту, а отже головним розпорядником цією земельною ділянкою є Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області. У 2008р. згідно чинного законодавства Вільнянська районна державна адміністрація передала в оренду С(Ф)Г Аріель вказану земельну ділянку. З моменту передачі всі умови договору визначені в пункті 30 договору, орендарем виконувалися належним чином без порушень. Земельна ділянка використовувалась за цільовим призначенням, орендна плата за використання земельних ділянок сплачувалась своєчасно без порушень строку оплати, в повному обсязі перераховувалась до місцевого бюджету. Від власників суміжних ділянок скарг та нарікань на порушення їх прав до сільської ради не надходило. На даний час С(Ф)Г Аріель використовує земельну ділянку згідно чинного земельного законодавства, заборгованості по сплаті орендної плати станом на 01.03.2018 р. не має (а.с. 40)
Листом - повідомленням від 19.04.2018 за вих. №27-8-0.6-3319/2-18 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області надало відповідь на лист від 15.03.2018 С(Ф)Г "Аріель", в якому зазначено, що відповідно до "Стратегії удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними", затвердженою постановою КМУ від 07.06.2017 № 413 "Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними" під час передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в оренду територіальні органи Держгеокадастру повинні встановлювати строк дії оренди 7 років та розмір орендної плати не нижче 8% нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Отже, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області не погоджується з пропозицією С(Ф)Г "Аріель" в частині поновлення договору на 10 років. Також, відповідно до листа Держгеокадастру від 05.07.2017 № 22-28-0.13-10489/2-17 територіальним органам Держгеокадастру рекомендовано поновлювати договори оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, набутих в оренду на безконкурентних засадах із встановленням максимальної відсоткової ставки орендної плати, визначеної Податковим кодексом України. Однак, управління зазначило, що у договорі оренди землі від 28.05.2008 встановлено розмір орендної плати на рівні 2,5% від нормативної грошової оцінки. Відповідно до проекту додаткової угоди до договору оренди землі, С(Ф)Г "Аріель" пропонується залишити без змін, у тому числі, розмір орендної плати. Однак, за результатами проведення земельних торгів, орендна плата могла б бути значно більшою. Також, зазначає, що орендарем не надано документів на підтвердження проведення агрохімічної паспортизації земельної ділянки (а.с 25-26).
З урахуванням викладених причин, колегія суддів встановлює, що Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області не погодилось з пропозицією С(Ф)Г «Аріель» в частині поновлення договору на 10 років. та залишенням розміру орендної плати без змін, тим самим заперечило проти поновлення (продовження) договору оренди землі від 28.05.2008, зареєстрованого 03.07.2008 №040826000002 та укладення додаткової угоди до нього, у зв`язку з чим вважало договір припиненим 04.07.2018 та просило позивача повернути земельну ділянку.
Відповідно до листа Вільнянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області від 02.05.2018 р. за вих. №401/10/08-06/07 земельна ділянка за кадастровим номером 2321583000:02:001:0167, включена до податкової декларації з плати за землю (орендна плата) за 2018 по С(Ф)Г Аріель . Також повідомлено, що по орендній платі з юридичних осіб (18010600 09), Максимівської сільської ради, заборгованість станом на 01.05.2018. відсутня (а.с. 41)
03.05.2018 . С(Ф)Г Аріель звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області листом Щодо початку процедури переговорів (домовленостей) у процесі поновлення договору оренди землі , в якому викладено незгоду орендаря з позицією управління зазначеного в листі - повідомленні від 19.04.2018 за вих. №27-8-0.6-3319/2-18. С(Ф)Г Аріель зазначило, що цей лист не є відмовою від свого переважного права на поновлення договору оренди землі чи відмовою від запропонованих управлінням умов, які до часу закінчення строку договору оренди можуть перебувати на стадії узгодження шляхом вчинення переговорної процедури між сторонами договору, та/або у разі недосягнення згоди по яких спір може бути переданий на вирішення суду. Також, з метою детального вивчення законності запропонованих управлінням умов просить надати відповідні документи.
Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області отримало лист 04.05.2018 за вх. №Т-382/0/5-18, що підтверджується штемпелем вхідної кореспонденції управління на листі (а.с. 27-28).
На адресу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області орендарем був направлений також лист від 14.05.2018, в якому зазначено, що у зв`язку із початком процедури переговорів (домовленостей) у процесі поновлення договору оренди землі надає належним чином завірену копію рішення Максимівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області від 11.02.2017 р. №2 Про встановлення ставок земельного податку та орендної плати за земельні ділянки розташованих на території Максимівської сільської ради (а.с. 34-35). Згідно п. 2.2. Рішення та Додатку 2 до нього Ставки орендної плати за земельні ділянки на території Масимівської сільської ради , розмір орендної плати за землі державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення (рілля) встановлений на рівні 4% від їх нормативної грошової оцінки. Зазначає, що рішення Максимівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області від 11.02.2017р. №2 Про встановлення ставок земельного податку та орендної плати за земельні ділянки розташованих на території Максимівської сільської ради , яка є отримувачем орендної плати є регуляторним актом, яке обов`язкове для виконання управлінням як розпорядником відповідними землями. Також, просить врахувати це рішення як регуляторний акт обов`язків до виконання управлінням у процедурі поновлення договору оренди землі.
Лист отриманий Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області 15.05.2018 , що підтверджується відбитком печатки управління на листі зареєстрований за вх. №Т-402/0/5-18 (а.с.29)
У відповідь на лист С(Ф)Г Аріель від 03.05.2018 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області листом від 04.06.2018. за вих. №Т-382-276/6-18 повідомило, що лист господарства про поновлення договору оренди землі був розглянутий та орендарю направлено лист-повідомлення про прийняте рішення, а саме про заперечення в поновленні договору оренди землі, що узгоджується з нормами Закону України Про оренду землі . Також зазначило, що положення ст. 33 Закону України Про оренду землі щодо переважного права орендаря перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк не можуть бути примусом для власника земельної ділянки і передбачають право, а не обов`язок на переукладення договору оренди. Крім того, орендарю роз`яснено, що рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади можуть бути оскаржені в судовому порядку (а.с. 30)
Листом-повідомленням від 02.07.2018 р. С(Ф)Г Аріель звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області відповідно до якого просило укласти додані ним додаткові угоди на умовах розміру орендної плати встановлених органом місцевого самоврядування, як єдиного законного нормативно-правового акту що врегульований положеннями Податкового кодексу України, та який обов`язковий до виконання всіма суб`єктами відповідних правовідносин (а.с. 31).
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає встановленим, що позивач, більше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору, направив відповідачу лист-повідомлення про поновлення договору, додавши проект додаткової угоди та зазначив про початок процедури переговорів у процесі поновлення договору оренди землі на новий строк.
Таким чином, орендар належним чином виконав свій обов`язок щодо повідомлення орендодавця не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору про намір його поновити, як це передбачено положенням частини 2 статті 33 Закону.
Судом першої інстанції встановлено, що позивач після закінчення строку дії договору оренди продовжує користуватися земельною ділянкою та сплачувати орендну плату.
Втім, листом-повідомленням за вих. №27-8-0.6-5104/2-18 від 02.08.2018р. про заперечення щодо поновлення спірного договору оренди земельної ділянки, тобто, у строк протягом одного місяця після закінчення строку дії договору, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, відповідно до частини 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі", заперечило щодо поновлення спірного договору оренди земельної ділянки, надіславши вказаний лист позивачу. (а.с. 33).
Незгода позивача із втратою переважного права на укладення договору оренди земельної ділянки на новий строк, продовження користування земельною ділянкою після закінчення терміну дії договору й належне виконання умов договору, і стали підставою звернення позивача з відповідним позовом до господарського суду.
З поданого позову вбачається, що матеріально-правовою підставою позовних вимог позивач визначив обидві норми статті 33 Закону України "Про оренду землі", а саме, - і як наявність переважного права на укладення договору оренди на новий строк, передбачене частинами 1-5, і частину 6, яка передбачає умови поновлення Договору на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
В апеляційній скарзі, скаржник не оскаржує правильність прийняття місцевим господарським судом рішення щодо відмови в задоволені позовних вимог на підставі частини 6 статті 33 Закону України Про оренду землі .
Згідно ч. 1, 2 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
З урахуванням доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволені позовних вимог, які ґрунтуються на положеннях частин 1-5 статті 33 Закону України Про оренду землі .
Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
01.01.2013 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 року № 5245-17, відповідно до якого райдержадміністрації не наділено повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів. Вищезазначені повноваження передано до центральних органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів. На території Запорізької області дані функції передано Головному управлінню Держземагенства у Запорізькій області.
Наказом від 25.01.2013 № 40 Міністерство аграрної політики України затвердило зміни до Положення про Головні управління Держземагенства в областях, згідно з пунктом 4.32 якого Головні управління Держземагенства в областях наділені повноваженнями передавати відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах областей.
Відповідно до пунктів 2 та 5 частини першої постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 року № 442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" Державне агентство земельних ресурсів України реорганізоване шляхом перетворення в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року №5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області; реорганізовані територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держземагенства у Запорізькій області шляхом його приєднання до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області. Встановлено, що територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів, які реорганізуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру.
Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 294-р "Питання Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" функції та повноваження Державного агентства земельних ресурсів у зв`язку з розформуванням покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Відповідно до положень ст. 770 Цивільного кодексу України у разі зміни власника речі, переданої у найм, до нового власника переходять права та обов`язки наймодавця.
Як вбачається із матеріалів справи земельна ділянка, яка є предметом Договору, розташована на території Запорізької області, належить до категорії земель сільськогосподарського призначення державної форми власності, а тому повноваження по розпорядженню такою земельною ділянкою, в тому числі й за Договором оренди земельної ділянки від 28.05.2008 відноситься до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.
Згідно із статтею 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, строк дії договору оренди та орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з частиною першою статтею 19 Закону строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років. При передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.
За приписами ст.30 Закону зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
Статтею 31 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що договір оренди землі припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено.
Одночасно, статтею 33 Закону України "Про оренду землі" в редакції Закону України від 17.02.2011 N 3038-VI, який набрав чинності з 12.03.2011, передбачено можливість поновлення договору оренди землі.
Так, за наведеною нормою по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі) (ч. 1).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі (ч. 2).
До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди (ч. 3).
При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється (ч. 4).
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення (ч. 5).
Колегія суддів приймає до уваги, що палатою для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду ухвалою від 22.06.2018 зупинялося провадження у справі № 920/739/17 до надходження від Науково-консультативної ради при Верховному Суді наукового висновку у цій справі.
Після надходження наукового висновку Верховним Судом провадження у справі №920/739/18 було поновлено та 10.09.2018 прийнято постанову, в якій Верховний Суд виклав позицію щодо застосування норм ст. 33 Закону України "Про оренду землі".
Так, у п. 5.2. вищезазначеної постанови зазначено наступне: "Статтею 33 Закону України "Про оренду землі" регламентовано поновлення договору оренди землі на новий строк як у випадку реалізації переважного права орендаря перед іншими особами (частини 1- 5 цієї норми), так і у випадку, коли орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди (частина 6 цієї норми).
Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що для застосування положень частини 1 статті 33 Закону України "Про оренду землі" та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належним чином виконує свої обов`язки за договором; орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень і своє рішення.
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення із проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення (частина 5 статті 33 Закону України "Про оренду землі").
Верховний Суд в постанові від 10.09.2018 зазначив, що законодавцем у частині 5 статті 33 Закону України "Про оренду землі" визначено алгоритм дій, який зобов`язує орендодавця після отримання листа-повідомлення орендаря:
1) розглянути лист-повідомлення на відповідність вимогам закону;
2) узгодити з орендарем (за необхідності) істотні умови договору;
3) за відсутності заперечень прийняти рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності);
4) укласти з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі.
За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендареві направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Зазначені положення слід розуміти таким чином:
а) орендодавець у разі невідповідності змісту листа-повідомлення та умов проекту додаткової угоди вимогам закону повинен протягом місяця із дати його отримання повідомити орендареві про такі невідповідності, що, у свою чергу, може бути підставою для заперечення у задоволенні заяви орендаря;
б) може запропонувати свою редакцію істотних умов договору оренди землі.
При цьому необхідно мати на увазі, що заперечення орендодавця щодо невідповідності листа-повідомлення із проектом додаткової угоди вимогам закону мають бути обґрунтованими і містити конкретні посилання на порушення закону, зазначені у листі-повідомленні або проекті додаткової угоди, або містити конкретні істотні умови договору, щодо яких орендодавець пропонує зміни.
Якщо орендар та орендодавець у процесі погодження фактично дійшли згоди щодо нових істотних умов договору оренди землі, але не уклали додаткової угоди, то способом захисту прав орендаря буде саме його звернення до суду із позовом про укладення додаткової угоди на нових узгоджених істотних умовах, а не автоматична пролонгація на попередніх умовах.
Вищенаведене узгоджується з приписами частини 1 ст. 777 Цивільного кодексу України та з висновком Верховного Суду, викладеними у постанові від 18.01.2018 у справі №910/12017/17, в якій зазначено, що сторони попереднього договору оренди, і в першу чергу орендодавець, має право на перегляд умов попереднього договору при укладенні нового. Це право прямо передбачено ч.1 ст.777 Цивільного кодексу України. Але ці нові умови мають бути доведені в чіткій та конкретній формі попередньому орендарю, щоб останній міг зробити такий же чіткий та конкретний вибір: прийняти ці умови і скористатися своїм переважним правом на укладення нового договору або відмовитися від таких умов і на цьому його переважне право припиняється.
В силу наведених вище приписів частин 1-3 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" в процедурі поновлення договору оренди землі на орендаря, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору на новий строк (поновлення договору), покладається обов`язок завчасно повідомити орендодавця листом-повідомленням, до якого додати проект відповідної додаткової угоди.
Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов`язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно імперативних приписів частини 5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" орендодавець, отримавши лист-повідомлення орендаря та проект додаткової угоди вчиняє ряд юридично значимих дій, а саме: перевіряє проект додаткової угоди на відповідність вимогам закону; узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору та укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. При поновленні договору, в порядку реалізації переважного права орендаря, сторони договору мають право змінювати умови відповідного договору оренди землі.
Лише у разі недосягнення домовленостей щодо істотних умов договору, переважне право орендаря припиняється, що передбачено частиною 4 ст. 33 Закону України.
Як встановлено матеріалами справи, ТОВ "Аріель" в установлений Договором строк (більш ніж за 90 днів до закінчення строку дії Договору) повідомило ГУ Держгеокадастр у Запорізькій області про свій намір скористатися переважним правом на поновлення Договору. До вказаного листа додано проект додаткової угоди про поновлення Договору на той самий строк і на тих самих умовах.
На вказаний лист ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області листом від 19.04.2018 №27-8-0.6-3319/2-18 заперечило про продовження терміну дії договору на попередніх умовах, вказавши, що орендна плата не може бути менше 8 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, попри 2,5 %, зазначені у договорі від 28.05.2008, а також не погодилось із строком дії договору в 10 років, оскільки, відповідно до вимог Стратегії, при передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності в оренду строк дії договору може бути встановлений у 7 років, що відповідає мінімальному строку оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, визначений ч.2 ст.19 Закону України "Про оренду землі".
Колегія суддів констатує, що заперечення відповідача у продовженні договору оренди, викладене в листі від 19.04.2018, не є тією підставою з якою закон пов`язує втрату переважного права орендаря на укладення договору на новий строк, оскільки тільки недосягнення згоди між сторонами в укладенні договору на змінених умовах, які орендодавець має запропонувати, а орендар погодити або відхилити, є такою підставою
В свою чергу, колегія суддів відхиляє доводи скаржника, що відповідачем у вказаному листі не запропоновано істотних умов договору, оскільки у листі визначений, як можливий строк оренди - 7 років, так і розмір орендної плати - не нижче 8 %.
На лист ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 19.04.2018 № 27-8-0.6-3319/2-18 ТОВ "Аріель" 03.05.2018 подав до відповідача лист, в якому вимагав надати документи, якими визначений саме такий розмір орендної плати (8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки). В подальшому, листом від 14.05.2018 позивач направив відповідачу рішення Максимівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області від 11.02.2017 № 2 "Про встановлення ставок земельного податку та орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Максимівської сільської ради".
І тільки листом від 02.07.2018, за один день до закінчення терміну дії договору, позивач направив лист відповідачу, в якому висловив свою незгоду з пропозицією відповідача встановити розмір орендної плати на рівні 8% і додав до вказаного листа проект додаткової угоди, в якому залишив без змін термін дії договору (10 років) попри зазначені відповідачем 7 років і запропонував відповідачеві розмір орендної плати на рівні 4% попри зазначені відповідачем 8%.
Таким чином, наведене вище свідчить про те, що сторони не дійшли згоди у процедурі поновлення договору на змінених умовах, унормованої частинами 1-5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", та не дійшли згоди щодо врегулювання істотних умов Договору, зокрема по строку дії договору та розміру орендної плати, а відтак, переважне право позивача на укладення договору оренди на новий строк було втрачено, що є підставою для відмови в позові.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.275 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.
Частиною 1 ст. 276 ГПК України встановлено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких обставин, колегія суддів апеляційного господарського суду вважає, що відмовляючи у позові, суд першої інстанції вірно оцінив докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів та діяв у відповідності до приписів Господарського процесуального кодексу України.
Враховуючи вищевикладене, судова колегія вважає рішення місцевого господарського суду законним та обґрунтованим і не вбачає підстав для його скасування, а апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства Аріель`залишає без задоволення.
Розподіл судових витрат :
У відповідності до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати за подання апеляційної скарги покладаються на особу, яка подала апеляційну скаргу.
Керуючись ст.ст.129, 269, 270, 273, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства Аріель , с. Широке Запорізької області залишити без задоволення
Рішення господарського суду Запорізької області від 27.03.2019р. у справі №908/2502/18 залишити без змін.
Судові витрати за подання апеляційної скарги у даній справі покласти на Селянське (фермерське) господарство Аріель .
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду, в строки визначені статтею 288 ГПК України.
Повний текст постанови виготовлено 19.06.2019
Головуючий суддя М.О. Дармін
Суддя О.Г. Іванов
Суддя О.В. Березкіна
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2019 |
Оприлюднено | 19.06.2019 |
Номер документу | 82459490 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні