ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 червня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/1436/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гіглави О.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Протас О.М.,
представника позивача - Сластьон С.В.,
представника відповідача - Яловець М.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Овруцький молочноконсервний комбінат" до Управління Держпраці у Полтавській області про визнання протиправною та скасування постанови, -
В С Т А Н О В И В:
22 квітня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Овруцький молочноконсервний комбінат" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Держпраці у Полтавській області про визнання протиправною та скасування постанови управління про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 18.02.2019 №ПЛ3294/165/АВ/П/ПТ/ІП-ФС у розмірі 4173,00 грн.
Позовні вимоги позивач мотивує тим, що суми компенсації працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням термінів її виплати включаються до фонду додаткової заробітної плати, тобто прирівнюються до заробітної плати і є виплатою, передбаченою законодавством про працю, а тому відповідальність за не нарахування та невиплату цієї компенсації передбачена не абзацом 8 частини другої статті 265 КЗпП України, а абзацом 3 частини другої статті 265 КЗпП України, до відповідальності за яким ТОВ "Овруцький молочноконсервний завод" вже притягнуте іншою постановою відповідача від 18.02.2019 №ПЛ3294/165/АВ/П/ПТ/ЗБ-ФС.
Ухвалою суду від 02.05.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №440/1436/19, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання на 12:00 11.06.2019.
21.05.2019 до суду від Управління Держпраці у Полтавській області надійшов відзив на позовну заяву, у якому управління вказує на правомірність винесення спірної постанови, оскільки порушення строків виплати заробітної плати і не проведення (невиплата) компенсації втрати частини заробітної плати взагалі становлять два різних склади правопорушень, відповідальність за вчинення яких у вигляді штрафу настає окремо, а саме: - в разі порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі відповідальність у вигляді штрафу у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, передбачена абзацом 3 частини другої статті 265 КЗпП України; - в разі не проведення (невиплати) компенсації втрати частини заробітної плати відповідальність у вигляді штрафу у розмірі мінімальної заробітної плати передбачена абзацом 8 частини другої статті 265 КЗпП України (порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами 2-7 частини другої статті 265 КЗпП України) (а.с. 38-40).
В судовому засіданні 11.06.2019 представник позивача позовні вимоги підтримала та просила суд їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні 11.06.2019 заперечувала проти задоволення позовних вимог з огляду на їх безпідставність.
Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
ТОВ "Овруцький молочноконсервний комбінат" (ідентифікаційний код 36899405) зареєстроване в якості юридичної особи 05.02.2010 за №1 295 102 0000 000526, про що свідчить виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 26).
У грудні 2018 року на урядову гарячу лінію 1545 надійшло звернення громадянина ОСОБА_1 з приводу порушення ОАО "Овруцький молочноконсервний комбінат" трудового законодавства у вигляді невиплати заробітної плати (а.с. 43).
На підставі Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №295 "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", начальником Управління Держпраці у Полтавській області Щербак С.Л. винесено наказ від 01.02.2019 №31П "Про проведення заходів державного контролю", яким наказано провести заходи державного контролю щодо відповідності вимог законодавства про працю головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Тіхоновій Л.Д. у діяльності ТОВ "Овруцький молочноконсервний комбінат" (а.с. 42).
04.02.2019 за номером №235 заступником начальника Управління Держпраці у Полтавській області Великою Н.М. оформлено направлення на проведення заходу державного контролю, яким проведення інспекційного відвідування ТОВ "Овруцький молочноконсервний комбінат" на предмет додержання вимог законодавства про працю доручено головному державному інспектору ОСОБА_2 , дата початку та дата закінчення заходу - 05.02.2019 по 06.02.2019 (а.с. 44).
У період з 05 по 06 лютого 2019 року головним державним інспектором Тіхоновою Л.Д. у присутності директора Кушнерчука А.С. проведено інспекційне відвідування ТОВ "Овруцький молочноконсервний комбінат", за наслідками якого складено акт №ПЛ3294/165/АВ від 06.02.2019 (а.с. 56-63).
За змістом вказаного акту інспекційного відвідування, крім іншого, встановлено порушення товариством вимог законодавства, що регулює виплату компенсації втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати, а саме, статті 34 Закону України "Про оплату праці" від 24.03.1995 №108/95-ВР, статей 1, 2 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" від 19.10.2000 №2050-ІІІ та постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 №159 "Про затвердження порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів виплати заробітної плати".
Вказане порушення, за текстом акту перевірки, полягає в наступному: "як свідчать розрахунковий листок ОСОБА_1 . - столяра за січень 2019 року та відомість розподілу заробітної плати від 09.01.2019 №190109СТ610735 при виплаті йому частини заробітної плати за лютий 2017 року у сумі 2000 грн компенсація втрати частини заробітної плати у зв`язку із порушенням строків не проведена. При цьому, приріст індексу споживчих цін за період невиплати грошового доходу становив у січні 2019 року 19,5%".
Акт перевірки підписано без зауважень, примірник акту отримано директором ТОВ "Овруцький молочноконсервний комбінат" Кушнерчук А.С. 06.02.2019.
Підстави та порядок проведення інспекційного відвідування товариством не оскаржуються.
За результатами інспекційного відвідування головним державним інспектором Тіхоновою Л.Д. винесено припис про усунення виявлених порушень від 06.02.2019 №ПЛ3294/165/АВ/П, яким директора товариства зобов`язано усунути, зокрема, порушення статті 34 Закону України "Про оплату праці" від 24.03.1995 №108/95-ВР, статей 1, 2 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" від 19.10.2000 №2050-ІІІ та постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 №159 "Про затвердження порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів виплати заробітної плати" щодо обов`язковості нарахування та виплати компенсації втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів виплати заробітної плати (а.с. 64-66).
У подальшому, 18.02.2019 начальником Управління Держпраці у Полтавській області Щербак С.Л. прийнято постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ПЛ3294/165/АВ/П/ПТ/ІП-ФС, якою на товариство на підставі абзацу 8 частини другої статті 265 КЗпП України накладено штраф у розмірі 4173,00 грн за порушення вимог трудового законодавства, що полягає у не проведенні компенсації працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку із порушенням строків її виплати (а.с. 72).
Позивач не погоджується з прийнятою постановою, в зв`язку з чим оскаржив її до суду.
Позивач незгоду зі спірною постановою товариства обгрунтовує тим, що суми компенсації працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням термінів її виплати включаються до фонду додаткової заробітної плати, тобто прирівнюються до заробітної плати і є виплатою, передбаченою законодавством про працю відповідно до Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 №5. Відтак, відповідальність за не нарахування та невиплату компенсації передбачена не абзацом 8 частини другої статті 265 КЗпП України, а абзацом 3 частини другої статті 265 КЗпП України, до відповідальності за яким ТОВ "Овруцький молочноконсервний завод" вже притягнуте іншою постановою управління від 18.02.2019 №ПЛ3294/165/АВ/П/ПТ/ЗБ-ФС у зв`язку з допущенням порушення частини першої статті 24 Закону України "Про оплату праці", частини першої статті 115 КЗпП України, частини першої статті 116 КЗпП України, статті 21 Закону України "Про відпустки", частини четвертої статті 115 КЗпП України, що полягає в порушенні строків виплати заробітної плати працівникам товариства, в тому числі й при звільненні та за весь час щорічної відпустки.
Відповідач вказує на хибність доводів позивача про необхідність застосування саме абзацу 3 частини другої статті 265 КЗпП України до даних правовідносин, оскільки законодавець розмежовує відповідальність за наявність заборгованості по заробітній платі, яка перевищує один місяць і відповідальність за не проведення компенсації такої затримки.
Надаючи оцінку обґрунтованості вказаним доводам сторін, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оплату праці" від 24.03.1995 №108/95-ВР (надалі - Закон №108/95-ВР) заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства.
Згідно статті 2 Закону №108/95-ВР основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців. Додаткова заробітна плата - це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій. Інші заохочувальні та компенсаційні виплати - до них належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.
За приписами статті 1 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" від 19.10.2000 №2050-ІІІ (надалі - Закон №2050-ІІІ) підприємства, установи і організації всіх форм власності та господарювання здійснюють компенсацію громадянам втрати частини доходів у випадку порушення встановлених строків їх виплати, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи).
Компенсація громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати (далі - компенсація) провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, нарахованих громадянам за період починаючи з дня набрання чинності цим Законом (стаття 2 Закону №2050-ІІІ).
Згідно з положеннями статті 34 Закону №108/95-ВР компенсація працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку із порушенням строків її виплати провадиться відповідно до індексу зростання цін на споживчі товари і тарифів на послуги у порядку, встановленому чинним законодавством.
Відповідно до цієї статті компенсація працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати є заходом державного регулювання оплати праці.
Отже, суд приходить до висновку, що кошти, які підлягають нарахуванню в порядку компенсації працівникам частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати, є складовою заробітної плати компенсаційного характеру. Як складові належної працівникові заробітної плати ці кошти спрямовані на забезпечення реальної заробітної плати з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності заробітної плати у зв`язку з інфляційними процесами та зростанням споживчих цін на товари та послуги.
Висновок суду про те, що компенсація працівникам частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати є складовою заробітної плати працівника підтверджується також положенням підпункту 2.2.8 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистки України від 13.01.2004 №5, відповідно до якого суми компенсації працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням термінів її виплати входять до складу фонду додаткової заробітної плати.
З огляду на викладене, за допущення товариством порушення статті 34 Закону України "Про оплату праці" від 24.03.1995 №108/95-ВР, статей 1, 2 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" від 19.10.2000 №2050-ІІІ та постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2001 №159 "Про затвердження порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів виплати заробітної плати" відповідач мав застосовувати до позивача штрафні санкції саме на підставі абзацу 3 частини другої статті 265 КЗпП України, а не на підставі абзацу 8 частини другої статті 265 КЗпП України.
Як встановлено в ході судового розгляду, до позивача за порушення частини першої статті 24 Закону України "Про оплату праці", частини першої статті 115 КЗпП України, частини першої статті 116 КЗпП України, статті 21 Закону України "Про відпустки", частини четвертої статті 115 КЗпП України, що полягає в порушенні строків виплати заробітної плати працівникам товариства, в тому числі й при звільненні та за весь час щорічної відпустки, допущення яких товариством не заперечується, управлінням на підставі абзацу 3 частини другої статті 265 КЗпП України вже застосовано штраф у розмірі 12519,00 грн постановою управління від 18.02.2019 №ПЛ3294/165/АВ/П/ПТ/ЗБ-ФС (а.с. 71).
За таких обставин, твердження відповідача про розмежування відповідальності за порушення строків виплати заборгованості та порушення строків виплати компенсації працівникам частини заробітної плати суд відхиляє як такі, що протирічать вимогам закону, оскільки призводять до подвійного притягнення позивача до відповідальності за одне й те ж правопорушення.
Таким чином, позовні вимоги ТОВ "Овруцький молочноконсервний комбінат" суд визнає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі викладеного та керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Овруцький молочноконсервний комбінат" (вул. Героїв Майдану, б. 82, офіс 24, м. Гадяч, Гадяцький район, Полтавська область, 37300, код ЄДРПОУ 36899405) до Управління Держпраці у Полтавській області (вул. Пушкіна, 119, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 39777136) про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Держпраці у Полтавській області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 18 лютого 2019 року №ПЛ3294/165/АВ/П/ПТ/ІП-ФС.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Овруцький молочноконсервний комбінат" (код ЄДРПОУ 36899405) за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39777136) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1921,00 грн (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 18 червня 2019 року.
Суддя О.В. Гіглава
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2019 |
Оприлюднено | 19.06.2019 |
Номер документу | 82462634 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.В. Гіглава
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні