Рішення
від 13.06.2019 по справі 280/2348/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

13 червня 2019 року об 11 год. 55 хв.Справа № 280/2348/19 м.Запоріжжя

Суддя Запорізького окружного адміністративного суду Сацький Р.В., за участі секретаря судового засідання Серебрянниковій О.А. та сторін

від позивача: адвокат Коновалов В.М.,

від відповідачів 1, 2: Піддубна О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Шанс (юридична адреса: 69114, м. Запоріжжя, вул. Воронезька, буд. 28, кв. 28, код ЄДРПОУ 19266864)

до відповідача 1 - Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 39292197)

до відповідача 2 - Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ 39396146)

про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, зобов`язання вчинити певні дії.

ВСТАНОВИВ:

17 травня 2019 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Шанс (далі по тексту - позивач) до - Державної фіскальної служби України (далі - відповідач 1) та Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі по тексту - відповідач 2), в якому позивач просить суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії ДФС у Запорізькій області, яка приймає рі шення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному ре єстрі податкових накладних від 27.03.2019 №1123362/19266864;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накла дних податкову накладну ТОВ Шанс №3 від 18.03.2019 датою її подання на реєстрацію, а саме 22.03.2019;

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії ДФС у Запорізькій області, яка приймає рі шення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному ре єстрі податкових накладних від 27.03.2019 №1123371/19266864;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накла дних податкову накладну ТОВ Шанс №4 від 21.03.2019 датою її подання на реєстрацію, а саме 22.03.2019;

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії ДФС у Запорізькій області, яка приймає рі шення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному ре єстрі податкових накладних від 27.03.2019 №1123349/19266864;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накла дних податкову накладну ТОВ Шанс №5 від 21.03.2019 датою її подання на реєстрацію, а саме 22.03.2019;

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії ДФС у Запорізькій області, яка приймає рі шення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному ре єстрі податкових накладних від 08.04.2019 №1136234/19266864;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накла дних податкову накладну ТОВ Шанс №6 від 22.03.2019 датою її подання на реєстрацію, а саме 28.03.2019;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію подат кової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєст рації Головного управління ДФС у Запорізькій, викладене у витягу з протоколу №133 від 03.10.2018 про визначення Товариства з обмеженою відповідальністю Шанс таким, що відповідає п.п.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДФС у Запорізькій області виключити з бази ризикових платників Товариство з обмеженою відповідальністю Шанс .

На обґрунтування позовних вимог у позовній заяві позивач зазначає про безпідставність прийняття комісією ДФС рішення від 27.03.2019 №1123362/19266864, від 12.04.2019 №20979/19266864/2, від 12.04.2019 №21018/19266864/2, від 22.04.2019 №24137/19266864/2 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладн №3 від 18.03.2019 на суму 20 000,00 грн, в тому числі ПДВ 3333,33,00 грн, №4 від 21.03.2019 на суму 49 998,50 грн, в тому числі ПДВ 8 333,08 грн, №5 від 21.03.2019 на суму 24 999,90 грн, в тому числі ПДВ 4166,65 грн, №6 від 22.03.2019 на суму 45 317,98 грн, в тому числі ПДВ 7552,99 грн відповідно, як необґрунтованих як нормативно, так і документально. Вказував, що ним були здійснені усі, визначені законодавством дії, необхідні для прийняття рішення податковим органом про реєстрацію вказаної податкової накладної після її зупинення. Наполягав на тому, що реальність господарської операції з постачання товарів, в межах яких виписано податкову накладну, беззаперечно підтверджують первинними документами. При цьому, позивач стверджує, що контролюючим органом було порушено порядок зупинення податкових накладних. Зокрема, в квитанціях не вказано, які саме критерії оцінки ступеня ризиків в своїй сукупності надали право здійснити блокування податкової накладної, що позбавляє позивача знайти належну аргументацію та доказову базу спростування відповідності зупиненої податкової накладної критерію оцінки; не вказано вичерпний перелік документів, які потрібно подати позивачу для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію поданої накладної. Ураховуючи викладене, просить скасувати оскаржуване рішення Комісії ДФС та зобовязати відповідача-1 зареєструвати вищевказані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також у позові позивач зазначає, що реєстрація податкових накладних позивача з податку на додану вартість систематично зупиняється із зазначенням підстави: ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . З метою уточнення підстав зупинення реєстрації податкових накладних, адвокатом Позивача було подано до ГУ ДФС у Запорізькій області адвокатський запит б/н від 25.04.2019 про надання інформації відносно включення ТОВ Шанс до реєстру (бази) ризикових платників податків. Листом №26093/10/08-01-07-03-17 від 07.05.2019 ГУ ДФС у Запорізькій області повідомило, що рі шенням Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області ТОВ Шанс віднесено до переліку ризикових платників у зв`язку з наявністю ознак ризиковості, а саме наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником та надано копію витягу з протоколу від 03.10.2018 №133.

Ухвалою суду від 20 травня 2019 року відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче засідання на 13.06.2019 о/об 11 год. 00 хв.

Від представника відповідача 1, 2 подано клопотання про долучення витягу з протоколу №133 від 03.10.2018 до метріалів справи.

11.06.2019 від представника відповідачів 1, 2 через канцелярію суду (вх. №24002) подано відзив на позов, в якому зазначено, що контролюючим органом прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 18.03.2019 № 3, від 21.03.2019 № 4 і № 5, з підстав відсутності первинних документів щодо придбання товарів, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукціїскладських документів (інвентаризаційні описи), та відмову в реєстрації податкової накладної від 22.03.2019 №6 з підстав відсутності відсутності первинних документів щодо постачання, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), розрахункових документів (придбання), наявність яких передбачена пунктами 13, 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117. Відповідач 1, 2 вважає, що рішення комісії ДФС є таким, що не може бути скасованими, так як було прийнято в межах діючого законодавства, а тому дії відповідачів є правомірними. Просить відмовити у задоволенні позову.

Усною ухвалою суду від 13.06.2019 постановленою без виходу до нарадчої кімнати та занесеною до протоколу судового засідання, після наданих сторонами пояснень та клопотання про закриття підготовчого провадження, закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті у цей же день.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити, представник відповідача 1, 2 проти задоволення позовних вимог заперечувала та просила суд відмоити в їх задоволенні.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю Шанс здійс нює свою господарську діяльність на загальній системі оподаткування та є платником податку на додану ва ртість, про що свідчить свідоцтво № 100302847 від 24.09.2010.

19.02.2019 між ТОВ Шанс ( Продавець) та ТОВ Екоенергія ЛТД (Покупець) укладено договір №19-0219, поставки товару (зола лушпиння соняшнику). Згідно умов договору (Додаток №1), Покупець про водить 100% передоплату згідно рахунку за узгоджену партію. На оплату товару продавцем виставлено ра хунок №080 від 12.03.2019.

18.03.2019 Покупець провів часткову передоплату в сумі 20 000,00 гривень з ПДВ (пл. дор. №283 від 18.03.2019). Товар який підлягав поставці на адресу ТОВ Екоенергія ЛТД , був придбаний ТОВ Шанс у ТОВ Оптімусагро Трейд в рамках договору №М-75 від 04.04.2017, що підтверджується видатковими наклад ними №ЗМ-00009 від 31.01.2018, №ЗМ-00051 від 28.02.2018, №ЗМ-00074 від 31.03.2018, №ЗМ-00110 від 30.04.2018, №ЗМ-00183 від 30.06.2018, №ЗМ-00215 від 31.07.2018, №ЗМ-00274 від 30.09.2018. Згідно п.3.1. цього договору, поставка товару здійснюється на умовах ООР склад Покупця (інкотермс-2010). Придбаний товар зберігався в складських приміщеннях які знаходяться в оренді у ТОВ Шанс згідно дого вору оренди складських приміщень №010118/1 від 01.01.2018 укладеному з ФОП Ганенко К.І. Навантажу вальні роботи при поставці товару ТОВ Шанс третім особам з орендованого складу виконувалися ФОП Ганенко К.І. в рамках договору оренди, що підтверджується актами від 31.03.2019 та від 28.02.2019 прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) по договору №010118/1 від 01.01.2018. Товар поставлявся на умовах самовивозу власним транспортом ТОВ Екоенергія ЛТД зі складу ТОВ Шанс . Товарно- транспортні накладні ТОВ Шанс не складало.

За правилом першої події, тобто надходження грошових коштів на рахунок продавця, відповідно до положень п.187.1 ст.187, п.201.1 ст.201 ПК України, ТОВ Шанс було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №3 від 18.03.201 для реєстрації в Єдиному реєстрі понадктових накладних (длаі - ЄРПН) передано до ДФС України та отримано квитанцію про зупинення реєстрації (квітанція № 9053032008 від 22.03.2019). Причиною зупинення ПН № 3 зазначено не відповідність вимогам пп 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку .

На виконання рекомендацій, зазначених у Квитанції № 1, Постанови КМУ № 117 від 21.02.2018 про Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - порядок 117), 22.03.2019 ТОВ Шанс було направлено на адресу ДФС, пояснення та копії документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, а саме: договір №19-0219 від 19.02.2019 та додаткова угода №1 від 12.03.2019 до цього договору; рахунок-фактура №080 від 12.03.2019; електронна копія плат. дор. №283 від 18.03.2019 на суму 20 000,00 грн; довіреність №2 від 19.02.2019; договір №М 75 від 04.04.2017; договір №010118/1 від 01.01.2018.

Проте, регіональною комісією Державної фіскальної служби України 27.03.2019 прийнято рішення № 1123362/19266864 про відмову в реєстрації податкових накладних № 3 від 19.03.2019 в ЄРПН.

Не погоджуючись із Рішенням регіональної комісії ДФС від 27.03.2019 № 1123362/19266864, ТОВ Шанс 03.04.2019 подало скаргу до комісії ДФС з питань розгляду скарг та просило скасувати Рішення комісії та зареєструвати ПН № 3 від 19.03.2019.

Рішенням комісії з питань розгляду скарг від 12.04.2019 № 121019/19266864/2 скаргу залишено без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.

19.02.2019 між ТОВ Шанс (Продавець) та ТОВ Екоенергія ЛТД (Покупець) укладено договір №19-0219, поставки товару (зола лушпиння соняшнику). Згідно умов договору (Додаток №1), Покупець про водить 100% передоплату згідно рахунку за узгоджену партію. На оплату товару продавцем виставлено ра хунок №080 від 12.03.2019.

21.03.2019 Покупець провів часткову передоплату в сумі 49 998,50 гривень з ПДВ (пл. дор. №290 від 21.03.2019). В подальшому товар був поставлений на адресу ТОВ Екоенергія ЛТД , але пізніше, в залежності від достатності перерахованої передоплати для відвантаження узгодженої партії товару. Товар який підлягав поставці на адресу ТОВ Екоенергія ЛТД , був придбаний ТОВ Шанс у ТОВ Оптімусагро Трейд в рамках договору №М-75 від 04.04.2017, що підтверджується видатковими наклад ними №ЗМ-00009 від 31.01.2018, №ЗМ-00051 від 28.02.2018, №ЗМ-00074 від 31.03.2018, №ЗМ-00110 від 30.04.2018, №ЗМ-00183 від 30.06.2018, №ЗМ-00215 від 31.07.2018, №ЗМ-00274 від 30.09.2018. Згі дно п.3.1. цього договору, поставка товару здійснюється на умовах ООР склад Покупця (інкотермс-2010). Придбаний товар зберігався в складських приміщеннях які знаходяться в оренді у ТОВ Шанс згідно дого вору оренди складських приміщень №010118/1 від 01.01.2018 укладеному з ФОП Ганенко К.І. Навантажу вальні роботи при поставці товару ТОВ Шанс третім особам з орендованого складу виконувалися ФОП Ганенко К.І. в рамках договору оренди, що підтверджується актами від 31.03.2019 та від 28.02.2019 при- йому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) по договору №010118/1 від 01.01.2018. Товар поставлявся на умовах самовивозу власним транспортом ТОВ Екоенергія ЛТД зі складу ТОВ Шанс . Товарно- транспортні накладні ТОВ Шанс не складало.

Відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 ПК України ТОВ Шанс було складено податкову на кладну №4 від 21.03.2019 та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції №9052982019 від 22.03.2019 податкову накладну прийнято, але реєст рацію зупинено. В квитанції зазначено: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, ре єстрація ПН/РК від 21.03.2019 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам п.п. 1.6 п.1 "Критеріївризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або ко пії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригу вання в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання п.14 Порядку №117, ТОВ Шанс було направлено на адресу ДФС повідомлення від 22.03.2019 №3 про надання пояснень та копій документів на підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій ПН/РК, надані пояснення та копії наступних документів: договір №19-0219 від 19.02.2019 та додаткова угода №1 від 12.03.2019 до цього договору; рахунок-фактура №080 від 12.03.2019; електронна копія пл. дор. №290 на суму 49998,50 грн; довіреність №2 від 19.02.2019; договір №М 75 від 04.04.2017; договір №010118/1 від 01.01.2018.

Рішенням регіональної комісії ДФС від 27.03.2019 №1123371/19266864 було відмовлено у реєстрації по даткової накладної № 4 від 21.03.2019.

Не погоджуючись із Рішенням регіональної комісії ДФС від 27.03.2019 № 1123371/19266864, ТОВ Шанс 03.04.2019 подало скаргу до комісії ДФС з питань розгляду скарг та просило скасувати Рішення комісії та зареєструвати ПН № 4від 21.03.2019.

Рішенням комісії з питань розгляду скарг від 12.04.2019 № 20979/19266864/2 скаргу залишено без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.

19.02.2019 між ТОВ Шанс (Продавець) та ТОВ Екоенергія ЛТД (Покупець) укладено договір №19-0219, поставки товару (зола лушпиння соняшнику). Згідно умов договору (Додаток №1), Покупець про водить 100% передоплату згідно рахунку за узгоджену партію. На оплату товару продавцем виставлено ра хунок №080 від 12.03.2019.

21.03.2019 Покупець провів часткову передоплату в сумі 24 999,90 гривень з ПДВ (пл. дор. №291 від 21.03.2019). В подальшому товар був поставлений на адресу ТОВ Екоенергія ЛТД , але пізніше, в залежності від достатності перерахованої передоплати для відвантаження узгодженої партії товару.

Товар який підлягав поставці на адресу ТОВ Екоенергія ЛТД , був придбаний ТОВ Шанс у ТОВ Оптімусагро Трейд в рамках договору №М-75 від 04.04.2017, що підтверджується видатковими наклад ними №ЗМ-00009 від 31.01.2018, №ЗМ-00051 від 28.02.2018, №ЗМ-00074 від 31.03.2018, №ЗМ-00110 від 30.04.2018, №ЗМ-00183 від 30.06.2018, №ЗМ-00215 від 31.07.2018, №ЗМ-00274 від 30.09.2018. Згі дно п.3.1. цього договору, поставка товару здійснюється на умовах ООР склад Покупця (інкотермс-2010). Придбаний товар зберігався в складських приміщеннях які знаходяться в оренді у ТОВ Шанс згідно дого вору оренди складських приміщень №010118/1 від 01.01.2018 укладеному з ФОП Ганенко К.І. Навантажу вальні роботи при поставці товару ТОВ Шанс третім особам з орендованого складу виконувалися ФОП Ганенко К.І. в рамках договору оренди, що підтверджується актами від 31.03.2019 та від 28.02.2019 при- йому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) по договору №010118/1 від 01.01.2018. Товар поставлявся на умовах самовивозу власним транспортом ТОВ Екоенергія ЛТД зі складу ТОВ Шанс . Товарно- транспортні накладні ТОВ Шанс не складало.

Відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 ПК України ТОВ Шанс було складено податкову накла дну №5 від 21.03.2019 та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції №9052998949 від 22.03.2019 податкову накладну прийнято, але реєст рацію зупинено. В квитанції зазначено: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, ре єстрація ПН/РК від 21.03.2019 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або ко пії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накчадної/розрахунку коригу вання в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання п.14 Порядку №117, ТОВ Шанс було направлено на адресу ДФС повідомлення від 22.03.2019 №4 про надання пояснень та копій документів на підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій ПН/РК, надані пояснення та копії наступних документів: договір №19-0219 від 19.02.2019 та додаткова угода №1 від 12.03.2019 до цього договору; рахунок-фактура №080 від 12.03.2019; електронна копія пл.дор.№291 на суму 24999,90 грн; до віреність №2 від 19.02.2019; договір №М 75 від 04.04.2017; договір №010118/1 від 01.01.2018.

Рішенням комісії ДФС від 27.03.2019 №1123349/19266864 було відмовлено у реєстрації пода ткової накладної №5 від 21.03.2019.

03.04.2019 ТОВ Шанс було подано скаргу на вищевказане рішення комісії ДФС, рішенням комісії з питань розгляду скарг від 12.04.2019 №21018/19266864/2 вказану скаргу за лишено без задоволення.

19.02.2019 між ТОВ Шанс (Продавець) та ТОВ Екоенергія ЛТД (Покупець) укладено договір №19-0219, поставки товару (зола лушпиння соняшнику). Згідно умов договору (Додаток №1), Покупець про водить 100% передоплату згідно рахунку за узгоджену партію. На оплату товару продавцем виставлено ра хунок №080 від 12.03.2019.

22.03.2019 Покупець провів часткову передоплату в сумі 45 317,99 гривень з ПДВ (пл. дор.№292 від 22.03.2019). В подальшому товар був поставлений на адресу ТОВ Екоенергія ЛТД , але пізніше, в залежності від достатності перерахованої передоплати для відвантаження узгодженої партії товару.

Товар який підлягав поставці на адресу ТОВ Екоенергія ЛТД , був придбаний ТОВ Шанс у ТОВ Оптімусагро Трейд в рамках договору №М-75 від 04.04.2017, що підтверджується видатковими наклад ними №ЗМ-00009 від 31.01.2018, №ЗМ-00051 від 28.02.2018, №ЗМ-00074 від 31.03.2018, №ЗМ-00110 від 30.04.2018, №ЗМ-00183 від 30.06.2018, №ЗМ-00215 від 31.07.2018, №ЗМ-00274 від 30.09.2018. Згі дно п. 3.1. цього договору, поставка товару здійснюється на умовах ООР склад Покупця (інкотермс-2010). Придбаний товар зберігався в складських приміщеннях які знаходяться в оренді у ТОВ Шанс згідно дого вору оренди складських приміщень №010118/1 від 01.01.2018 укладеному з ФОП Ганенко К.І. Навантажу вальні роботи при поставці товару ТОВ Шанс третім особам з орендованого складу виконувалися ФОП Ганенко К.І. в рамках договору оренди, що підтверджується актами від 31.03.2019 та від 28.02.2019 при- йому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) по договору №010118/1 від 01.01.2018. Товар поставлявся на умовах самовивозу власним транспортом ТОВ Екоенергія ЛТД зі складу ТОВ Шанс . Товарно- транспортні накладні ТОВ Шанс не складало.

За правилом першої події, тобто надходження грошових коштів на рахунок продавця, відповідно до положень п.187.1 ст.187, п.201.1 ст.201 ПК України, ТОВ Шанс було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №6 від 22.03.2019.

Згідно отриманої квитанції №9059081265 від 28.03.2019 податкову накладну прийнято, але реєст рацію зупинено. В квитанції зазначено: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, ре єстрація ПН/РК від 22.03.2019 №6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам п.п. 1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або ко пії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригу вання в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання п.14 Порядку №117, ТОВ Шанс було направлено на адресу ДФС повідомлення від 03.04.2019 №1 про надання пояснень та копій докумен тів на підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій ПН/РК, надані пояснення та копії наступ них документів: договір №19-0219 від 19.02.2019 та додаткова угода №1 від 12.03.2019 до цього догово ру; рахунок-фактура №080 від 12.03.2019; електронна копія пл. дор. №292 на суму 45317,99 грн; довіре ність №2 від 19.02.2019; договір №М 75 від 04.04.2017; договір №010118/1 від 01.01.2018.

Рішенням комісії ДФС від 08.04.2019 №1136234/19266864 було відмовлено у реєстрації по даткової накладної №6 від 22.03.2019.

11.04.2019 ТОВ Шанс було подано скаргу на вищевказане рішення комісії до ДФС України, проте рішенням комісії з питань розгляду скарг від 22.04.2019 №24137/19266864/2 вказану скаргу за лишено без задоволення.

Позивач з прийнятими рішеннями про відмову в реєстрації не погоджується, вважає їх помилковими, прийнятими безпідставно і необґрунтовано, за відсутності об`єктивного розгляду наданих документів та пояснень, таким, що порушує його права, як платника податку на додану вартість. У зв`язку з чим звернувся до суду за захистом своїх прав.

Також з Листа ГУ ДФС у Запорізькій області №26093/10/08-01-07-03-17 від 07.05.2019 позивачу стало відомо про внесення Товариства Шанс до переліку ризикових платників податків відповідно до Протоколу засідання Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області № 133 від 03.10.2018, оскільки платник відповідає пунктам 1.6 Критеріїв ризиковості, а саме наявна податкова інформація, що свідчить про ознаки здійснення ризикових операцій платником.

Заслухавши представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, дослідивши надані позивачем та відповідачем докази, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з приписів частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд зазначає, що відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України)..

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

У даному випадку датою виникнення податкових зобов`язань є дата здійснення попередньої оплати.

Підпунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

У відповідності до пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

З 01 січня 2017 року набули чинності зміни до ПК України, якими запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю (Закон - № 1797-VIII від 21грудня 2016 року).

У свою чергу, відповідно до пункту 74.2 статті 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з положеннями пункту 20.2 статті 20 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

За приписами пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Згідно з підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

З аналізу даних норм законодавства вбачається, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Як вбачається з матеріалів справи, реєстрація податкової накладної №3 від 18.03.2019, №4 від 21.03.2019, №5 від 21.03.2019, №6 від 22.03.2019 були зупинені у зв`язку з її відповідністю, як зазначено контролюючим органом, підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Так, у Листі Державної фіскальної служби України № 959/99-99-07-18 від 21 березня 2018 року "Критерії ризиковості платника податку", зокрема, зазначено: "1.Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: … 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України; наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником."

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Таким чином, фіскальний орган був зобов`язаний у квитанціях чітко вказати не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв № 959, а і на відповідне рішення, відповідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.

Згідно з положеннями підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (підпункт 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 ПК України).

Зазначена комісія приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; - відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Суд зазначає, що відповідно до Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як вбачається з пояснень відповідача 1, 2 позивачем не було надано по податковій накладній від 18,03.2019 №З, від 21.03.2019 №4 і №5, з підстав відсутності первинних документів щодо придбання товарів, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукціїскладських документів (інвентаризаційні описи), по податковій накладній від 22.03.2019 №6 з підстав відсутності відсутності первинних документів щодо постачання, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), розрахункових документів (придбання), наявність яких передбачена пунктами 13, 14 Порядку № 117.

Отже, дослідивши надані ТОВ "Шанс" до матеріалів адміністративної справи документи первинної податкової та бухгалтерської звітності по взаємовідносинах з контрагентами та додаткові докази, суд прийшов до висновку про реальність здійснених господарських операції та які вказують на наявність у позивача ділової мети, визначення якої наведено у підпункту 14.1.231 пункту 14.1статті 14 ПК України, як причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності.

Частинами 1 та 2 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР та вона набула чинності для України 11 вересня 1997 року.

Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Аналізуючи оскаржувані рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), № 37801/97, пункт 36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до частини 1 статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини, підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи відповідачем зазначених вище принципів при прийнятті рішень дотримано не було.

Оцінюючи вищевикладені обставини, суд приходить до висновку, що рішення від 27.03.2019 №1123362/19266864, від 12.04.2019 №20979/19266864/2, від 12.04.2019 №21018/19266864/2, від 22.04.2019 №24137/19266864/2 є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо позовних вимог про реєстрацію податкової накладної, слід зазначити, що відповідно до підпункту 201.16.4. пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:

а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

Відтак, оскільки рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області про відмову у реєстрації податкових накладних від 27.03.2019 №1123362/19266864, від 12.04.2019 №20979/19266864/2, від 12.04.2019 №21018/19266864/2, від 22.04.2019 №24137/19266864/2 підлягає скасуванню то, відповідно, з урахуванням положень підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201, пункту 201.10 статті 201 ПК України, пункту 19, пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині зобов`язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №3 від 18.03.2019, №4 від 21.03.2019, №5 від 21.03.2019, №6 від 22.03.2019 датою її фактичного направлення.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача 2 прийняти рішення про виключення ТОВ Шанс з переліку ризикових суб`єктів господарювання.

У п. 201.1 ст. 201 ПК України зазначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Як зазначено у п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.1 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , затвердженого 21.02.2018 постановою Кабінету Міністрів України №117 (надалі - Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ), цей Порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), а також права та обов`язки її членів.

Згідно з п.2 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Відповідно до п.10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затвердженого 21.02.2018 постановою Кабінету Міністрів України №117 (надалі - Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ), критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

На виконання п.10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державна фіскальна служба України Наказом №144 від 21.03.2018 затвердила Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків (надалі - Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ) (був чинним з 21.03.2018 по 03.08.2018).

У вказаному Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків зазначено, що: Усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України (далі - Критерії). Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія), забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п.1.6 Критеріїв. Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", та оформлюється протоколом. До протоколу засідання Комісій обов`язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п.1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією. За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" як платників з ознаками ризиковості. У разі відповідності платника податків показникам, що визначені пп.1.1-1.5 Критеріїв, таких платників податків включають до переліку ризикових платників податків відповідальні особи, яких включено до складу Комісії, протягом робочого дня на підставі даних Облікової картки (додаток 1) та згідно з Алгоритмом дій співробітників оперативних підрозділів при формуванні Облікової картки та внесенні інформації до переліку ризикових платників податків (додаток 2). У разі відповідності платника податків показнику оцінки ступеня ризиків, визначеному п.1.6 Критеріїв, - включення до переліку здійснюється за рішенням Комісій. Якщо суб`єкт господарювання, якого включено до переліку ризикових платників податків, у подальшому здійснює фінансово-господарську діяльність без ознак ризиковості, передбачених пп.1.1-1.5 Критеріїв, такого платника податків за поданням структурних підрозділів ГУ ДФС виключають з переліку ризикових платників податків, а у разі невідповідності показникам оцінки ступеня ризиків, визначеним п.1.6 Критеріїв, - після прийняття рішення Комісії. Введення інформації щодо включення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків за результатами засідання Комісії здійснюється в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" з використанням ЕЦП голови Комісії. Голова Комісії під персональну відповідальність забезпечує своєчасне введення інформації у перелік ризикових платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" згідно з п.1.6 Критеріїв .

У Листі Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 Критерії ризиковості платника податку , зокрема, зазначено: 1.Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: … 1.5. наявний обвинувальний вирок суду стосовно посадової особи (посадових осіб) платника податку за статтею 205 Кримінального кодексу України згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби; 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником. Головні управління ДФС в областях, м.Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення. Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації. У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДФС. … .

Відповідачем в процесі розгляду справи не було доведено обгрунтованих підстав внесення позивача до переліку ризикових платників податків.

Таким чином, належної мотивації підстав та причин віднесення ТОВ Шанс до ризикових платників податків відповідно до пп.1.6 п.1 Листа Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 протокольне рішення ГУ ДФС у Запорізькій області від 03.10.2018 за № 133 - не містить.

Відповідачем не надано до суду: інформації, що розглядається Комісією, які згідно Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків обов`язково додаються до протоколу засідання Комісій.

Крім того, на думку суду, відповідачем прийнято оскаржуване протокольне рішення з недотриманням п. 9 ч. 2 ст. 2 КАС України - без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення. Протилежного відповідачем не доведено.

З зазначених підстав, суд вважає, що оскаржуване протокольне рішення №133 від 03.10.2018 в частині внесення ТОВ "Шанс" до бази ризикових платників, що відповідають критеріям ризиковості, прийнято відповідачем з порушенням порядку встановленого нормами права.

Також, відповідачем не доведена можливість прийняти оскаржуване протокольне рішення №133 від 03.10.2018 на засіданні робочою групою ГУ ДФС у Запорізькій області , а не комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ГУ ДФС у Запорізькій області .

Оскільки комісія ( робоча група ) ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, функціонує у складі ГУ ДФС України у Запорізькій області, то відповідачем у справі, на думку суду, має бути ГУ ДФС України у Запорізькій області і розглядатись, відповідно, має рішення цього суб`єкта владних повноважень.

Враховуючи матеріали справи і наведені норми права, з метою захисту прав та інтересів позивача суд вважає за можливе зобов`язати ГУ ДФС у Запорізькій області прийняти рішення про виключення ТОВ Шанс з переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірності винесення оскаржуваних рішень.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що, відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Матеріалами справи встановлено факт сплати судового збору у розмірі 9605 грн 00 коп., що підтверджується платіжним дорученням від 16.05.2019 № 8.

Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Шанс (юридична адреса: 69114, м. Запоріжжя, вул. Воронезька, буд. 28, кв. 28, код ЄДРПОУ 19266864) до Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 39292197) та до Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ 39396146) про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рі шення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.03.2019 №1123362/19266864.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накла дних податкову накладну ТОВ Шанс №3 від 18.03.2019 датою її подання на реєстрацію, а саме 22.03.2019.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управліня ДФС у Запорізькій області, яка приймає рі шення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному ре єстрі податкових накладних від 27.03.2019 №1123371/ 19266864 .

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накла дних податкову накладну ТОВ Шанс №4 від 21.03.2019 датою її подання на реєстрацію, а саме 22.03.2019.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рі шення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.03.2019 №1123349/19266864.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ Шанс №5 від 21.03.2019 датою її подання на реєстрацію, а саме 22.03.2019.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рі шення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.04.2019 №1136234/19266864.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ Шанс №6 від 22.03.2019 датою її подання на реєстрацію, а саме 28.03.2019.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС у Запорізькій області, викладене у витягу з протоколу №133 від 03.10.2018 про визначення Товариства з обмеженою відповідальністю Шанс таким, що відповідає п.п. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДФС у Запорізькій області виключити з бази ризикових платників Товариство з обмеженою відповідальністю Шанс .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ 39396146) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Шанс (юридична адреса: 69114, м. Запоріжжя, вул. Воронезька, буд. 28, кв. 28, код ЄДРПОУ 19266864) судовий збір у розмірі 9605 (дев`ять тисяч шістсот п`ять) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписане суддею 20.06.2019.

Суддя Р.В.Сацький

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.06.2019
Оприлюднено21.06.2019
Номер документу82493841
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/2348/19

Ухвала від 21.01.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 22.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Постанова від 22.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 29.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 29.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 09.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 13.06.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Рішення від 13.06.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні