ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 червня 2019 рокуЛьвів№ 857/4024/19
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Шевчук С.М.,
суддів Кухтея Р.В., Хобор Р.Б.,
за участі секретаря судового засідання Ігнатищ Л.М.,
представників позивача Усачук І.М., Зражевський О.В.,
представника відповідачів Переверзія М.М.,
представника третьої особи Савонік Н.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр - Пас - Транс" на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року (рішення ухвалене в м. Рівне, судом під головуванням судді Дорошенко Н.О., повний текст рішення суду складено 18 лютого 2019 року) у справі № 1740/1834/18 за адміністративним позовом Приватного підприємства "Надія Авто" до Рівненської обласної державної адміністрації, Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр - Пас - Транс", Товариство з обмеженою відповідальністю "СВ Лайф" про визнання протиправним та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
І. ОПИСОВА ЧАСТИНА
В липні 2018 року Приватне підприємство "Надія Авто" звернулося до суду з позовною заявою, якою після збільшення позовних вимог просило:
визнати протиправним рішення конкурсного комітету по перевезенню пасажирів на автобусному маршруті загального користування Рівненської облдержадміністрації, оформлене протоколом № 1 від 21.06.2018, в частині не нарахування ПП "Надія Авто" додаткових "+30 балів" за наслідками розгляду конкурсної пропозиції по об`єктах № 9, 10 та 11, за показником нарахування балів за системою оцінки пропозицій автомобільних перевізників-претендентів "Робота перевізника-претендента на визначеному організатором перевезень об`єкті конкурсу протягом усього строку дії попереднього дозволу (договору) як переможця попереднього конкурсу";
визнати протиправним рішення конкурсного комітету по перевезенню пасажирів на автобусному маршруті загального користування Рівненської обласної державної адміністрації, оформлене протоколом № 1 від 21.06.2018, в частині визнання переможців конкурсу по об`єктах № 9, № 10 та № 11;
скасувати рішення конкурсного комітету по перевезенню пасажирів на автобусному маршруті загального користування Рівненської обласної державної адміністрації від 21.06.2018 в частині визнання переможцями конкурсу по об`єктах № 9 - ПАТ "Укр-Пас-Транс", по об`єктах № 10 та № 11 - ТОВ "СВ Лайф".
скасувати наказ № 4 від 02.07.2018 начальника управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації про визнання перевізників-переможців конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування в частині визнання переможцями конкурсу по об`єктах (маршрутах) № 9 - ПАТ "Укр-Пас-Транс", № 10 та № 11 - ТОВ "СВ Лайф".
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року адміністративний позов задоволено повністю.
Визнано протиправним рішення конкурсного комітету по перевезенню пасажирів на автобусному маршруті загального користування Рівненської обласної державної адміністрації, оформлене протоколом № 1 від 21.06.2018, в частині не нарахування Приватному підприємству "Надія Авто" додаткових "+30 балів" за наслідками розгляду конкурсної пропозиції по об`єктах № 9, № 10 та № 11, за показником нарахування балів за системою оцінки пропозицій автомобільних перевізників-претендентів "Робота перевізника-претендента на визначеному організатором перевезень об`єкті конкурсу протягом усього строку дії попереднього дозволу (договору) як переможця попереднього конкурсу".
Визнано протиправним та скасовано рішення конкурсного комітету по перевезенню пасажирів на автобусному маршруті загального користування Рівненської обласної державної адміністрації, оформлене протоколом № 1 від 21.06.2018, в частині визнання переможців конкурсу по об`єктах № 9, № 10 та № 11.
Скасовано наказ Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації № 4 від 02.07.2018 "Про визнання перевізників-переможців конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування" в частині визнання переможців конкурсу по об`єктах (маршрутах) № 9, № 10 та № 11.
Стягнуто на користь Приватного підприємства "Надія Авто" (вул. Марка Вовчка, буд.48, кв.21, м.Рівне, 33027, ЄДРПОУ 38288389) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Рівненської обласної державної адміністрації (майдан Просвіти, буд. 1, м. Рівне, 33028, ЄДРПОУ 13986712) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2643 (дві тисячі шістсот сорок три гривні) 00 коп.
Стягнуто на користь Приватного підприємства "Надія Авто" ( вул. Марка Вовчка, буд. 48, кв.21 , м. Рівне , 33027, ЄДРПОУ 38288389) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації (майдан Просвіти, буд.1, м.Рівне, 33028, ЄДРПОУ 22585573) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2643 (дві тисячі шістсот сорок три гривні) 00 коп.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр - Пас - Транс" звернулося з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення яким в задоволенні позову відмовити повністю. В обґрунтування апеляційної скарги позивач вказує, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, судове рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
На підтвердження доводів апеляційної скарги Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр - Пас - Транс" зазначає, що чинне законодавство про автомобільний транспорт не визначає поняття об`єднання маршрутів. Проте, відповідно до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту можливим є внесення змін постійного характеру до маршруту (продовження, скорочення, зміна шляху проходження між зупинками), введення або вилучення зупинок та/або зміна графіку руху. Таким чином, Рівненська обласна державна адміністрація виступає організатором регулярних перевезень по Рівненській області, а також займається формуванням та удосконаленням маршрутної мережі в межах області, тобто, безпосередньо даний орган державної влади має повноваження щодо внесення змін до маршрутної мережі та реєстру маршрутів. Вказує, що згоди перевізника, що обслуговував маршрути до внесення до них суттєвих змін, не можливо було отримати, оскільки договір від 22.11.2012 року з ПП Надія Авто був припинений 21.12.2017 року. Таким чином, організатор затверджував зміни самостійно. Замість приміських автобусних маршрутів протяжністю до 50 км, на конкурс від 21.06.2018 року було винесено міжміські автобусні маршрути, протяжністю більше 50 км.
Зазначає, що суд першої інстанції застосував до спірних правовідносин законодавство, що регулює організацію підготовки до відкриття автобусних маршрутів загального користування, які плануються лише до відкриття, а оспорювані маршрути функціонували, проте внаслідок суттєвих змін, що були в них внесені, стали новими. Також при подачі конкурсних пропозицій для участі в конкурсі від 21.06.2018 року, ПП Надія Авто були ознайомлені з умовами, визначеними в оголошенні в газеті, усвідомлено подав конкурсну пропозицію на нові об`єкти конкурсу, проте не вчинив жодних дій з метою оскарження питання щодо відкриття автобусних маршрутів загального користування Рівне-Гута через Рудню, Рівне-Гута через Степань, Рівне-Ледне, внесення змін до маршрутної мережі та не вказував позовною вимогою питання щодо оскарження відкриття даних маршрутів.
Крім того зазначає, що суд першої інстанції не звернув увагу на ті обставини, що конкурсна пропозиція ПП Надія Авто взагалі не відповідала умовам, що визначені Порядком №1081. Щодо твердження суду про не відображення в обговореннях конкурсного комітету питання про ДТП за участю транспортних засобів Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр - Пас - Транс", то безумовною умовою для віднімання балів перевізнику-претенденту при оцінці конкурсної пропозиції є наявність ДТП з вини водія перевізника, по якій є відповідне рішення в судовій справі, що набрало законної сили, а також є загиблі. Тобто, підстав для обговорення ДТП на засіданні конкурсного комітету від 21.06.2018 року відносно ТОВ "Укр - Пас - Транс" не було.
Позивач надав відзив на апеляційну скаргу у якому просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги з підстав законності та обґрунтованості судового рішення. Зокрема позивач зазначив, що об`єкти конкурсу не є новими маршрутами, оскільки при їх відкритті не було дотримано положень Порядку організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України №480 від 15.07.2013року, Наказу Міністерства інфраструктури України №305 від 20.05.2013року Про затвердження Порядку формування, затвердження та ведення реєстру міжнародних, міжміських та приміських автобусних маршрутів загального користування , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 липня 2013 р. за № 1144/23676, згідно якого організатор перевезень повинен був інформувати Міністерство інфраструктури України про відкриття нового маршруту і внести відомості до Єдиного електронного реєстру маршрутів. Також позивач вказує, що судом першої інстанції не було порушено процесуальних норм при витребуванні та долученні доказів до справи.
Рівненська обласна державна адміністрація та Управління інфраструктури та промисловості надали письмові пояснення на апеляційну скаргу, у яких підтримали апеляційну скаргу ТОВ "Укр - Пас - Транс", вказавши що маршрути виставлені на конкурс №9, 10 та 11 є новими автомобільними маршрутами загального користування, оскільки такі маршрути стали міжміськими внутрішньо обласними автобусними маршрутами загального користування у таких маршрутів змінились початкові та кінцеві пункти слідування, змінилась протяжність маршрутів. Організатором конкурсу на приміських маршрутах загального користування є райдержадміністрації, а на внутрішньо обласних маршрутах - обласні державні адміністрації.
Третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "СВ Лайф" було повідомлене про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги у відповідності до вимог ст.124 КАС України, шляхом надіслання повідомлень засобами поштового зв`язку. В судове засідання не прибуло, подало клопотання про розгляд справи без їх участі.
ІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Приватне підприємство "Надія Авто" (ПП "Надія Авто") ідентифікаційний код юридичної особи 38288389, зареєстроване в Єдиному державному реєстрі 10.07.2012, номер запису: 1 608 102 0000 0084, види діяльності за кодами КВЕД: 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 49.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення; 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у. (основний); 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 33.17 Ремонт і технічне обслуговування інших транспортних засобів (а.с.124-125 т.1).
Рівненською обласною державною адміністрацією було оголошено конкурс на право здійснення перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньо-обласних маршрутах загального користування на 21.06.2018, зокрема, по об`єктах:
№ 9 - номери рейсів, маршрутів: 14512-14519; назва маршруту: Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню, 4 об.р.; протяжність маршруту: 84,0 км; час відправлення з кінцевих пунктів: 07:05, (12:45), 16:05, (18:45), 05:50, (08:10), 10:30, (15:40); час прибуття до кінцевих пунктів: 09:40, (15:10), 18:35, (21:10), 07:25, (09:45), 13:05, (18:05); щоденно; мінімальна кількість автобусів для виконання рейсів, основних/резервних: 2/1; пасажиромісткість: від 22;
№ 10 - номери рейсів, маршрутів: 14524-14529; назва маршруту: Рівне АС "Чайка" - Ледне, 3 об.р.; протяжність маршруту: 80,0 км; час відправлення з кінцевих пунктів: 05:50, (08:00), 10:20, (13:20), 16:45, (19:00); час прибуття до кінцевих пунктів: 07:50, (10:10), 12:30, (15:20), 18:55, (21:00); щоденно; мінімальна кількість автобусів для виконання рейсів, основних/резервних: 1/1; пасажиромісткість: від 22;
№ 11 - номери рейсів, маршрутів: 14530-14535; назва маршруту: Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань, 3 об.р.; протяжність маршруту: 98,0 км; час відправлення з кінцевих пунктів: 06:40, (10:30), 12:50, (16:20), 19:00, (21:15); час прибуття до кінцевих пунктів: 08:45, (12:35), 14:55, (18:25), 21:05, (23:20); щоденно; мінімальна кількість автобусів для виконання рейсів, основних/резервних: 1/1; пасажиромісткість: від 22.
Строк подачі документів на участь у конкурсі 21.06.2018 - до 16:00 год. 24.05.2018 (а.с.96-98 т.1).
Оголошення про проведення конкурсу опубліковане в газеті "Вісті Рівненщини" № 19 від 11.05.2018 та на сайті Рівненської облдержадміністрації, що підтверджується матеріалами справи та учасниками справи не заперечується.
Для участі в конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню, 4 об.р., № 14512-14519" за об`єктом конкурсу № 9 подано заяви ПП "Надія Авто" 23.05.2018 (а.с.176-189 т.1), ТОВ "Укр-Пас-Транс", ФОП ОСОБА_1
Для участі в конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування "Рівне АС "Чайка" - Ледне , 3 об.р., № 14524-14529" за об`єктом конкурсу № 10 подано заяви: ПП "Надія Авто" 23.05.2018 (а.с.199-205 т.1), ТОВ "СВ Лайф" 24.05.2018 (а.с.190-198 т.1), ФОП ОСОБА_1, ТОВ "Укр-Пас-Транс".
Для участі в конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань, 3 об.р., № 14530-14535" за об`єктом конкурсу № 11 подано заяви: ПП "Надія Авто" 23.05.2018 (а.с.215-221 т.1), ТОВ "СВ Лайф" 24.05.2018 (а.с.206-214 т.1).
В анкетах до заяв про участь у конкурсі ПП "Надія Авто" на вказаних вище об`єктах конкурсу зазначені відомості про договір (дозвіл) як переможцю попереднього конкурсу - Договір № 0502, укладений Управлінням інфраструктури та промисловості Рівненської облдержадміністрації з 22.11.2012 по 21.11.2017.
Будь-яких зауважень та/або не відповідностей у поданих позивачем документах для участі в конкурсі з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування: "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню, 4 об.р., № 14512-14519" (об`єкт конкурсу № 9), "Рівне АС "Чайка" - Ледне, 3 об.р., № 14524-14529" (об`єкт конкурсу № 10), "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань, 3 об.р., № 14530-14535" (об`єкт конкурсу № 11) організатором конкурсу та/або робочим органом не встановлено, про що не заперечували сторони у ході судового розгляду справи.
Матеріалами справи підтверджено, що відповідно до розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 29.07.2006 № 394 та згідно з протоколом засідання конкурсного комітету з визначення підприємства (організації), що здійснює функції робочого органу від 22.05.2017, управлінням інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації укладено з філією "Рівнеавтотранссервіс" Українського державного підприємства "Укрінтеравтосервіс" договір від 24.05.2017 про виконання робіт з підготовки проведення конкурсів на перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування (а.с.215-217 т.2), відповідно до якого філія "Рівнеавтотранссервіс" Українського державного підприємства "Укрінтеравтосервіс" протягом визначеного договором терміну виконує роботи з організації, підготовки матеріалів та здійснення організаційно-технічних робіт для проведення засідань обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування або іншого постійного (чи тимчасового органу), утвореного для розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу на автобусному маршруті загального користування, організатором перевезень на яких є Рівненська обласна державна адміністрація в особі управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації. Додатковою угодою від 01.09.2017 внесено зміни до вказаного договору, а саме: у преамбулі та тексті договору назву виконавця "філія "Рівнеавтотранссервіс" Українського державного підприємства "Укрінтеравтосервіс" замінено на "філія "Рівненський державний обласний навчально-курсовий комбінат" УДП "Укрінтеравтосервіс" (філія "Рівненський ДОНКК") (а.с.218 т.2).
За підготовленими робочим органом - філією "Рівненський ДОНКК" УДП "Укрінтеравтосервіс" оцінками пропозицій перевізників-претендентів на конкурс 21.06.2018 у "Таблицях попереднього аналізу пропозицій перевізників" (а.с.6-45 т.3), робочий орган нарахував ПП "Надія Авто" 30 балів за показником "Робота перевізника-претендента на визначеному організатором перевезень об`єкті конкурсу протягом усього строку дії попереднього дозволу (договору) як переможця попереднього конкурсу" (а.с.7, 23-25 т.3).
Відповідно до протоколу засідання обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування від 21.06.2018 за № 1, конкурсний комітет за результатами розгляду конкурсної пропозиції ПП "Надія Авто" дійшов висновку, що ПП "Надія Авто" не може претендувати на нарахування 30 балів як переможець попереднього конкурсу по об`єктах № 9 , № 10, № 11 з огляду на те, що вказані маршрути, а саме "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню, 4 об.р., № 14512-14519" (об`єкт конкурсу № 9), "Рівне АС "Чайка" - Ледне, 3 об.р., № 14524-14529" (об`єкт конкурсу № 10), "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань, 3 об.р., № 14530-14535" (об`єкт конкурсу № 11) є новими автобусними маршрутами, які не були предметом розгляду попереднього конкурсу (а.с.17-24 т.1).
Вказані висновки слугували підставою для неврахування позивачу 30 балів за показником "Робота перевізника-претендента на визначеному організатором перевезень об`єкті конкурсу протягом усього строку дії попереднього дозволу (договору) як переможця попереднього конкурсу" на конкурсі на право здійснення перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування 21.06.2018 по об`єктах № 9, № 10 та № 11.
Сумарну кількість балів згідно з переліком показників нарахування балів за системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів конкурсною комісією визначено:
-по об`єкту №9 у ТОВ "Укр-Пас-Транс" - 10; у ФОП ОСОБА_1 - 4; у ПП "Надія Авто" - 0;
- по об`єкту №10 у ТОВ "СВ Лайф" - 24; у ФОП ОСОБА_1 - 19; у ТОВ "Укр-Пас-Транс" - 19; у ПП "Надія Авто" - 0;
- по об`єкту №11 у ТОВ "СВ Лайф" - 5; у ПП "Надія Авто" - 0.
Внаслідок, конкурсною комісією прийнято рішення, викладене у протоколі №1 від 21.06.2018 про визнання переможцем конкурсу по об`єкту № 9 - ТОВ "Укр-Пас-Транс", а переможцем конкурсу по об`єктах № 10 та № 11 - ТОВ "СВ Лайф".
Наказом Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації № 4 від 02.07.2018 (а.с.80-81 т.1) "Про визнання перевізників-переможців конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування" переможцем конкурсу по об`єкту № 9 було визначено ТОВ "Укр-Пас-Транс", а переможцем по об`єктах № 10 та № 11 - ТОВ "СВ Лайф".
Позивач не погодившись з таким з таким рішенням конкурсного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування від 21.06.2018, викладеним у протоколі за № 1 та наказом Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації № 4 від 02.07.2018 оскаржив його до суду з підстав неврахування позивачу 30 балів як перевізнику-переможцю попереднього конкурсу.
Відтак, суть спору полягає в тому чи є визначені організатором перевезень об`єкти конкурсу новими маршрутами, а саме: "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню, № 14512-14519" (об`єкт конкурсу № 9), "Рівне АС "Чайка" - Ледне, № 14524-14529" (об`єкт конкурсу № 10), "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань, № 14530-14535" (об`єкт конкурсу № 11), чи такі маршрути вже існували.
ІІІ. ОЦІНКА СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЙ
Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що виявлення відповідачами надмірного формалізму та неврахування того, що ПП "Надія Авто" до проведення конкурсу 21.06.2018 як переможець попереднього конкурсу у 2012 році фактично обслуговувало транспортне пасажирське сполучення між населеними пунктами по автобусних маршрутах "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню" (об`єкт № 9), "Гута - Рівне АС "Чайка"ч/з Степань" (об`єкт № 10) та "Рівне АС "Чайка" - Ледне" (об`єкт № 11), що зумовило не нарахування позивачу 30 балів згідно з пунктом 1 додатку 5 Порядку № 1081 як переможцю попереднього конкурсу, не ґрунтується на нормах матеріального права, не відповідає вимогам справедливості, передбачуваності та добросовісності рішень суб`єкта владних повноважень. Відтак, поведінка відповідачів у спірних правовідносинах є протиправною. Відтак, суд першої інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у апеляційній скарзі, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), колегія суддів встановила таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
В силу частини десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту врегульовані Законом України "Про автомобільний транспорт", у статті 43 якого вказано, що визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.
Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).
На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами.
Так, Постановою Кабінету Міністрів України № 1081 від 03 грудня 2008 року затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автомобільному маршруті загального користування, яким визначена процедура підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування. Зазначений порядок є обов`язковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками (п.1 Порядку № 1081).
Пунктом 2 Порядку № 1081 визначено конкурсний комітет як постійний або тимчасовий орган, утворений організатором для розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу; організатор - це орган виконавчої влади, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, який самостійно або із залученням робочого органу проводить конкурс; робочий орган - це підприємство (організація), що має фахівців у галузі автомобільного транспорту, матеріальні ресурси та технології, а також досвід роботи не менш як три роки з питань організації пасажирських перевезень, яке у разі потреби залучається організатором на конкурсних умовах за договором для організації проведення конкурсу.
Відповідно до пункту 4 Порядку № 1081, організатором перевезень на автобусному маршруті загального користування є, зокрема, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні держадміністрації - на міжміському і приміському автобусних маршрутах, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласний маршрут), у тому числі таких, що проходять від населених пунктів Київської області до м. Києва (абзац 3).
З урахуванням наведеного, Рівненська обласна державна адміністрація в силу прямої вказівки в законі є організатором перевезень на автобусному маршруті загального користування та організатором проведення конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування, а відтак є належним відповідачем у справі.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 29.08.2006 № 394 "Про організацію пасажирських перевезень на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування" (а.с.117 т.1) на головне управління промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації покладено обов`язки щодо:
- формування у приміському та міжміському сполученні мережі автобусних маршрутів загального користування, які не виходять за межі території області;
- організації пасажирських перевезень на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області;
- забезпечення розроблення паспортів внутрішньообласних автобусних маршрутів загального користування;
- проведення конкурсів на перевезення пасажирів на внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування та визначення умов перевезень;
- забезпечення укладання договору із автомобільним перевізником - переможцем конкурсу на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області, та контролю за виконанням ним умов договору;
- забезпечення безпечного і якісного обслуговування пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування.
Відтак, повноваження організатора з проведення конкурсів з перевезення пасажирів на приміських та міжміських маршрутах, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути) покладено на головне управління промисловості та розвитку інфраструктури Рівненської обласної державної адміністрації, правонаступником якого є управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації.
Відповідно до пунктів 7, 8, 10 Порядку № 1081, організатор визначає об`єкт конкурсу та затверджує умови конкурсу та визначає переможця чи переможців конкурсу на підставі рішення конкурсного комітету окремо щодо кожного об`єкта конкурсу.
Пунктом 42 Порядку встановлено, що у разі участі в конкурсі двох або більше перевізників-претендентів конкурсний комітет визначає кращого з використанням бальної системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів відповідно до цього Порядку та Закону України Про автомобільний транспорт .
Сумарна кількість балів, одержаних кожним перевізником-претендентом згідно з додатком 4, є підставою для визначення переможця конкурсу.
Відповідно до пункту 43 Порядку № 1081 під час проведення конкурсу запрошуються всі перевізники-претенденти, що беруть участь у конкурсі, у присутності яких оголошуються конкурсні пропозиції. Претендентам надається право на обґрунтування запропонованих ними конкурсних пропозицій. Під час проведення конкурсу додаткові пропозиції від перевізників-претендентів не приймаються.
Згідно з пунктами 46 та 47 Порядку № 1081 переможцем конкурсу визнається перевізник-претендент, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів. Претендентом, який посів друге місце, визнається перевізник-претендент, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів без урахування показника переможця конкурсу.
Переможцем конкурсу визнається перевізник-претендент, який за результатами розгляду поданих документів набрав найбільшу кількість балів, при цьому підставою для визначення переможця конкурсу є сумарна кількість балів, одержаних кожним претендентом, яка оцінюється згідно з додатком 5 до Порядку № 1081 під назвою "Перелік показників нарахування балів за системою оцінки пропозицій автомобільних перевізників-претендентів (на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах)".
Відповідно до Додатку 5 до Порядку № 1081 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2018 р. № 180) "Перелік показників нарахування балів за системою оцінки пропозицій автомобільних перевізників-претендентів (на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах)" встановлено, що робота перевізника-претендента на визначеному організатором перевезень об`єкті конкурсу протягом усього строку дії попереднього дозволу (договору) як переможця попереднього конкурсу є підставою для нарахування +30 балів.
За правилами пункту 49 Порядку № 1081 рішення конкурсного комітету про визначення переможця конкурсу, а також перевізника-претендента, який за результатами розгляду посів друге місце, оголошується перевізникам-претендентам під час конкурсу, у 10-денний строк оформляється протоколом, який підписується присутнім головою або заступником голови та секретарем конкурсного комітету, і подається організатору.
Пунктом 14 Порядку № 1081 передбачено, що у разі коли організатором перевезень прийнято рішення про залучення для організації проведення конкурсів підприємство (організацію), на таке підприємство (організацію) покладаються функції з підготовки матеріалів щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу та інших матеріалів.
Згідно з пунктом 20 Порядку № 1081, організатор укладає з переможцем конкурсу договір про виконання функцій робочого органу. Строк дії договору встановлюється за домовленістю між організатором та робочим органом, але не більш як на три роки.
Досліджуючи питання чи є визначені організатором перевезень об`єкти конкурсу новими маршрутами, а саме: "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню, № 14512-14519" (об`єкт конкурсу № 9), "Рівне АС "Чайка" - Ледне, № 14524-14529" (об`єкт конкурсу № 10), "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань, № 14530-14535" (об`єкт конкурсу № 11), чи такі маршрути вже існували та чи має позивач право на нарахування 30 балів відповідно до Додатку 5 до Порядку № 1081 за робота перевізника-претендента на визначеному організатором перевезень об`єкті конкурсу протягом усього строку дії попереднього дозволу (договору) як переможця попереднього конкурсу, колегією суддів встановлено таке.
Статтею 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначено автобусний маршрут як шлях проходження автобуса між початковим та кінцевим пунктами з визначеними місцями на дорозі для посадки (висадки) пасажирів; автобусний маршрут загального користування - автобусний маршрут, на якому здійснюють регулярні пасажирські перевезення; автобусний маршрут приміський - автобусний маршрут, який з`єднує населені пункти і протяжність якого не перевищує 50 км; автобусний маршрут міжміський - автобусний маршрут, який з`єднує населені пункти і протяжність якого перевищує 50 км.
Відповідно до статті 6 Закону України "Про автомобільний транспорт обласні державні адміністрації формують у приміському та міжміському сполученні мережу автобусних маршрутів загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області, та здійснюють в межах своїх повноважень контроль за дотриманням законодавства у сфері автомобільного транспорту на відповідній території.
Статтею 43 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів). На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами.
Статтею 14 Закону України "Про автомобільний транспорт" встановлено, що формування та ведення реєстру міжміських і приміських автобусних маршрутів загального користування, які не виходять за межі території області (внутрішньообласних маршрутів), покладається на Верховну Раду Автономної Республіки Крим чи обласні держадміністрації, які затверджують мережу і паспорти міжміських та приміських автобусних маршрутів, які не виходять за межі території області (внутрішньообласних маршрутів).
Таким чином, затвердження мережі і паспортів міжміських (які з`єднують населені пункти і протяжність яких перевищує 50 км) та приміських (які з`єднують населені пункти і протяжність яких не перевищує 50 км) автобусних маршрутів, які не виходять за межі території області (внутрішньообласних маршрутів) Закон відносить до повноважень обласних держадміністрацій.
З матеріалів справи вбачається, що 22.11.2012 на підставі Протоколу засідання обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом № 6 від 05.09.2012 між головним управлінням промисловості та розвитку інфраструктури Рівненської області (Організатор) та ПП "Надія Авто" (Перевізник) було укладено Договір № 0502 про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, згідно з умовами якого Організатор надав, а Перевізник взяв на себе зобов`язання на період з 22.11.2012 по 21.11.2017 щодо здійснення перевезень пасажирів на регулярних маршрутах, зокрема:
Костопіль АС - Ледне, № 1006;
Костопіль АС - Гута ч/з Рудню (Гута - Костопіль АС ч/з Рудню), № 1007;
Гута - Костопіль АС ч/з Степань, № 10000-10005;
Костопіль АС - Рівне АС "Чайка" (Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС), № 1002.
Договір дів до 21.11.2017 (а.с.25-26 т.1).
Всупереч приписами п.53 Порядку № 1081 (в редакції, чинній на час закінчення терміну дії договору № 0502 від 22.11.2012) по закінченню строку надання послуг з перевезення пасажирів за договором № 0502 від 22.11.2012, організатором у встановлений законом строк (до сплину двох місяців до моменту закінчення дії вказаного договору) не було проведено нового конкурсу для визначення переможця на вказані маршрути.
Натомість з позивачем укладено тимчасові договори щодо організації перевезення пасажирів на вищевказаних автобусних маршрутах загального користування, що підтверджується укладеними з позивачем тимчасовими договорами, а саме:
за договором № 0034/Т від 23.04.2018 по маршруту Гута - Рівне АС ч/з Рудню, 14512-14519 (а.с.29 т.1);
за договором № 0035/Т від 23.04.2018 по маршруту Рівне АС "Чайка" - Ледне, 14524 - 14529 (а.с.30 т.1);
за договором № 0036/Т від 23.04.2018 по маршруту Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань, 1430-14535 (а.с.31 т.1).
З аналізу змісту та умов зазначених договорів слідує, що з 23.04.2018 по 22.07.2018 позивач здійснював транспортне обслуговування пасажирських перевезень безпосередньо на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі області (внутрішньообласний маршрут): "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню, 14512-14519", "Рівне АС "Чайка" - Ледне, 14524-14529", "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань, 14530-14535".
Водночас, матеріалами справи підтверджується, що аналогічні маршрути були винесені організатором на конкурс 21.06.2018, а саме:
-об`єкт № 9 - номери рейсів, маршрутів: 14512-14519; назва маршруту: Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню, 4 об.р.;
-об`єкт № 10 - номери рейсів, маршрутів: 14524-14529; назва маршруту: Рівне АС "Чайка" - Ледне, 3 об.р.;
- об`єкт № 11 - номери рейсів, маршрутів: 14530-14535; назва маршруту: Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань, 3 об.р. (а.с.96-98 т.1).
27.11.2017 Рівненською обласною державною адміністрацією направлено до голів райдержадміністрацій області лист за вих. № 7263/0/01-26/17 щодо проведення аналізу існуючої автотранспортної мережі відповідного району та надання управлінню інфраструктури та промисловості узагальнених пропозицій з метою підготовки змін до автобусної мережі області (а.с.103 т.1).
Листом за вих. № 3741/01-31/17 від 04.12.2017 (а.с.104 т.1) на лист № 7263/0/01-26/17 від 27.11.2017 Костопільська районна державна адміністрація запропонувала відновити пряме транспортне сполучення сільських населених пунктів Костопільського району з обласним центром шляхом об`єднання 2-х приміських автобусних маршрутів і внести до автобусної мережі району міжміські маршрути, зокрема:
1. "Рівне - Костопіль - Гута ч/з Рудню ("Гута ч/з Рудню - Костопіль - Рівне)" - 6 оборотних рейсів.
2. "Рівне - Костопіль - Гута ч/з Степань (Гута ч/з Степань - Костопіль - Рівне)" - 3 оборотних рейси.
3. "Рівне - Костопіль - Ледне (Ледне - Костопіль - Рівне) " - 3 оборотних рейси.
В свою чергу, у листі від 30.11.2017 до голови Костопільської районної державної адміністрації сільські голови Маломидської, Гутянської, Великомидської, Великостидинської, Малостидинської, Яполотьської сільських рад просили вирішити питання прямого автомобільного сполучення із перевезення пасажирів із обласним центром, оскільки забезпечення пасажирських перевезень із населених пунктів вищеназваних сільських рад з районним центром забезпечується приміськими маршрутами "Костопіль - Гута ч/з Рудню ("Гута - Костопіль ч/з Рудню)", "Костопіль - Гута ч/з Степань (Гута - Костопіль ч/з Степань)", "Костопіль - Ледне", які є прямим сполученням з обласним центром міжміським маршрутом "Костопіль - Рівне" (а.с.105 т.1).
Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 14.02.2018 №85 "Про внесення змін до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 02.03.2009 № 75" викладено автобусну маршрутну мережу приміських та міжміських маршрутів загального користування Рівненської області у новій редакції, зокрема, в межах Костопільського району:
"Рівне - Гута ч/з Рудню ("Гута - Рівне ч/з Рудню)" - 6 оборотних рейсів,
"Рівне - Гута ч/з Степань (Гута - Рівне ч/з Степань)" - 3 оборотних рейси,
"Рівне - Ледне" - 3 оборотних рейси (а.с.106-107 т.1).
Вказаним розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 14.02.2018 № 85 з маршрутної мережі області не були виключені маршрути, що були предметом договору про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 0502 від 22.11.2012, за яким маршрути обслуговував позивач як переможець попереднього конкурсу.
Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що даним розпорядженням Рівненської обласної державної адміністрації фактично були об`єднані автобусні маршрути загального користування "Гута - Костопіль АС ч/з Рудно", "Гута - Костопіль ч/з Степань", "Костопіль АС - Ледне" із відповідними рейсами автобусного маршруту "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" у зв`язку з чим відстань між початковим пунктом та кінцевою зупинкою по даних об`єднаних маршрутах також збільшилась.
Порядок розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затверджений наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 07.05.2010 № 278, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 червня 2010 р. за №408/17703 (далі - Порядок № 278).
Пунктом 2.13. Порядку № 278 передбачено, що затвердження паспорта діючого автобусного маршруту регулярних перевезень здійснюється перевізником; а затвердження паспорта нового автобусного маршруту регулярних перевезень здійснюється організатором перевезень на відповідній території.
Колегією суддів детально досліджено паспорти приміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі:
- № 1051 "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" (Костопіль АС- Рівне АС "Чайка"), затвердженого начальником головного управління промисловості та розвитку інфраструктури Рівненської облдержадміністрації та погодженого ВДАІ УМВС України в Рівненській області 29.11.2012 та перевізником ПП "Надія Авто" (а.с.32-33 т.1);
- № 1048 "Гута - Костопіль АС ч/з Рудню", затвердженого начальником головного управління промисловості та розвитку інфраструктури Рівненської облдержадміністрації та погодженого начальником ВДАІ Костопільського РВ УМВС України в Рівненській області 19.11.2012 та перевізником ПП "Надія Авто" (а.с.34-35 т.1);
- № 1049 "Костопіль АС - Ледне", затвердженого начальником головного управління промисловості та розвитку інфраструктури Рівненської облдержадміністрації та погодженого начальником ВДАІ Костопільського РВ УМВС України в Рівненській області 19.11.2012 та перевізником ПП "Надія Авто" (а.с.36 т.1);
- № 283 "Костопіль АС - Гута ч/з Степань", затвердженого начальником головного управління промисловості та розвитку інфраструктури Рівненської облдержадміністрації та погодженого начальником ВДАІ з обслуговування адміністративної території Костопільського району та АТІ при ВДАІ УМВС України в Рівненській області 20.01.2012 та перевізником ПП "Надія Авто" (а.с.37 т.1).
та паспорти міжміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі:
-№ 1855 "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню", затвердженого начальником управління інфраструктури та промисловості Рівненської облдержадміністрації 23.04.2018 (а.с.154-158 т.1; а.с.36-51 т.2);
-№ 1853 міжміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Рівне АС "Чайка" - Ледне ", затвердженого начальником управління інфраструктури та промисловості Рівненської облдержадміністрації 23.04.2018 (а.с.159-162 т.1; а.с.21-35 т.2);
-№ 1854 міжміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань", затвердженого начальником управління інфраструктури та промисловості Рівненської облдержадміністрації 23.04.2018 (а.с.163-167 т.1; а.с.52-67 т.2).
За наслідками такого дослідження колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції , що дані паспорту:
- № 1855 маршруту "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню" фактично відповідає даним паспортів по приміських автобусних маршрутах регулярних перевезень, які працюють у звичайному режимі "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" та "Гута - Костопіль АС ч/з Рудню";
- № 1853 по маршруту "Рівне АС "Чайка" - Ледне" фактично відповідає даним паспортів по приміських автобусних маршрутах регулярних перевезень, які працюють у звичайному режимі "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" та "Костопіль АС - Ледне";
- № 1854 по маршруту "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань" фактично відповідає даним паспортів по приміських автобусних маршрутах регулярних перевезень, які працюють у звичайному режимі "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" та "Костопіль АС - Гута ч/з Степань".
Крім цього, матеріалами справи підтверджуються обставин встановлені судом першої інстанції з приводу того, що зупиночні пункти по вказаних маршрутах згідно з переліченими паспортами названих маршрутів співпадають :
1) зупиночні пункти маршруту "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню" (84,0 км) (паспорт № 1855 міжміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню" - а.с.154-158 т.1): Гута (кладовище), Рудня, Малий Мидськ , Великий Мидськ , Великий Стидин , Малий Стидин , Яполоть, Збуж, Руда, Велика Любаша, Корчів`я, Костопіль АС, пов. Маща, Трикопці, Полігон (на вимогу), пов. Н.Любомирка, Пухова (на вимогу), пов. Ремель (на вимогу), пов. Решуцьк, пов. В.Житин (на вимогу), Бармаки (на вимогу), Рівне АС "Чайка, -
відповідають зупиночним пунктам двох маршрутів, а саме:
а) "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" (34,0 км) (паспорт № 1051 приміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" - а.с.32-33 т.1): Рівне АС "Чайка", пов. Решуцьк, пов. Н.Любомирка, Трикопці, пов. Маща, Костопіль "Кристал", Костопіль АС, та
б) "Гута - Костопіль АС ч/з Рудню" (49,8 км) (паспорт № 1048 приміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Гута - Костопіль АС ч/з Рудню" - а.с.34-35 т.1): Гута (кладовище), Рудня, Малий Мидськ , Великий Мидськ , Великий Стидин , Малий Стидин , Яполоть, Збуж, Руда, Велика Любаша, Корчунок, Причепилівка, Корчів`я, Костопіль АС;
2) зупиночні пункти маршруту "Гута - Рівне АС "Чайка"ч/з Степань" (98,0 км) (паспорт № 1854 міжміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань" - а.с.163-167 т.1): Гута, Мельниця, Степань, Калинівка, Волоша, Кузьмівка, Малинськ (лісництво), Малинськ (ст-ція), пов. Малинськ, Яринівка, пов. Антонівка (на вимогу), Тихе, Мирне, Костопіль АС, пов. Маща, Трикопці, Полігон (на вимогу), пов. Н.Любомирка, Пухова (на вимогу), пов. Ремель (на вимогу), пов. Решуцьк, пов. В.Житин (на вимогу), Бармаки (на вимогу), Рівне АС "Чайка, -
відповідають зупиночним пунктам двох маршрутів, а саме:
а) "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" (34,0 км) (паспорт № 1051 приміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" - а.с.32-33 т.1): Рівне АС "Чайка", пов. Решуцьк, пов. Н.Любомирка, Трикопці, пов. Маща, Костопіль "Кристал", Костопіль АС, та
б) "Костопіль АС - Гута ч/з Степань" (64,0 м) (паспорт № 283 міжміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Костопіль АС - Гута ч/з Степань" - а.с.37 т.1): Костопіль АС, Мирне, Тихе, Яринівка, пов. Малинськ, Малинськ (ст-ція), Малинськ (лісництво), Кузьмівка, Волоша, Калинівка, Степань, Мельниця, Гута;
3) зупиночні пункти маршруту "Рівне АС "Чайка" - Ледне" (80,0 км) (паспорт № 1853 міжміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Рівне АС "Чайка" - Ледне " - а.с.159-162 т.1): Рівне АС "Чайка , пов. Бармаки (на вимогу), пов. В.Житин (на вимогу), пов. Решуцьк, пов. Ремель (на вимогу), Пухова (на вимогу), пов. Н.Любомирка, Полігон (на вимогу), Трикопці, пов. Маща, Костопіль АС, Корчів`я, В. Любаша (на вимогу), В. Любаша-1, Руда (на вимогу), Збуж, Яполоть, Малий Стидин , Великий Стидин , Великий Мидськ , Малий Мидськ , Ледне, -
відповідають зупиночним пунктам двох маршрутів, а саме:
а) "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" (34,0 км) (паспорт № 1051 приміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" - а.с.32-33 т.1): Рівне АС "Чайка", пов. Решуцьк, пов. Н.Любомирка, Трикопці, пов. Маща, Костопіль "Кристал", Костопіль АС, та
б) "Костопіль АС - Ледне" (46,0 км) (паспорт № 1049 приміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Костопіль АС - Ледне" -а.с.36 т.1): Костопіль АС, Корчів`я, В. Любаша, Збуж, Яполоть, Малий Стидин , Великий Стидин , Великий Мидськ , Малий Мидськ , Ледне.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що винесені на конкурс на право здійснення перевезень пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування 21.06.2018 об`єкти (маршрути) № 9, № 10 та № 11 фактично включають (об`єднують) приміські та міжміський маршрути, обслуговування яких здійснював позивач як переможець конкурсу у 2012 році, з яким укладено відповідний договір про організацію перевезень пасажирів на відповідних автобусних маршрутах, які за своїм змістом та протяжністю (відстанню між початковою та кінцевою точками) по суті є складовими об`єктів № 9, № 10 та № 11 конкурсу від 21.06.2018.
Зокрема, автобусний маршрут:
1) "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню" (84,0 км) фактично включає маршрут Рівне-Костопіль-Гута ч/з Рудню, тобто об`єднує міжміський маршрут "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" (34,0 км) та приміський маршрут " Гута - Костопіль АС ч/з Рудню" (49,8 км), обслуговування яких було предметом укладеного з позивачем договору від 22.11.2012 за № 0502;
2) "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань" (98,0 км) фактично включає маршрут Рівне-Костопіль-Гута ч/з Степань, тобто об`єднує два міжміські маршрути "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" (34,0 км) та "Гута - Костопіль АС ч/з Степань" (64,0 м), обслуговування яких було предметом укладеного з позивачем договору від 22.11.2012 за № 0502;
3) "Рівне АС "Чайка" - Ледне " (80,0 км) фактично включає маршрут Рівне-Костопіль-Ледне, тобто об`єднує міжміський маршрут "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" (34,0 км) та приміський маршрут "Костопіль АС - Ледне" (46,0 км), обслуговування яких було предметом укладеного з позивачем договору від 22.11.2012 за № 0502.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що маршрути "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню, № 14512-14519" (об`єкт конкурсу № 9), "Рівне АС "Чайка" - Ледне, № 14524-14529" (об`єкт конкурсу № 10), "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань, № 14530-14535" (об`єкт конкурсу № 11) утворені внаслідок об`єднання міжміського автобусного маршруту "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС" з кожним з інших маршрутів: "Гута - Костопіль АС ч/з Рудно", "Костопіль АС - Ледне", "Гута - Костопіль АС ч/з Степань". При цьому, переможцем попереднього конкурсу щодо здійснення пасажирських перевезень за кожним з названих маршрутів у 2012 році, з яким укладено відповідні договори у встановленому порядку та який виконував перевезення за вказаними маршрутами в період до моменту проведення конкурсу що не заперечувалось учасниками справи, було ПП "Надія Авто" (а.с.25-31 т.1).
Стосовно ж доводів апеляційної скарги з приводу того, що винесені на конкурс об`єднані маршрути є новими, то механізм організації підготовки до відкриття автобусних маршрутів загального користування (крім міжнародних) та обстеження пасажиропотоків з метою вивчення попиту населення на пасажирські перевезення на міських, приміських, міжміських автобусних маршрутах загального користування визначає Порядок організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом, затверджений Наказом Міністерства інфраструктури України 15.07.2013 за № 480, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 31 липня 2013 р. за № 1282/23814 (далі - Порядок № 480).
Відповідно до пункту 2.1. Порядку № 480, організація обстеження та облаштування маршрутів, що плануються для відкриття, покладається на організаторів пасажирських перевезень автомобільним транспортом загального користування та передбачає:
вивчення попиту населення на перевезення шляхом опитування чи обстеження пасажиропотоків на існуючій транспортній мережі або на окремих маршрутах чи ділянках автобусних маршрутів загального користування;
обстеження доріг та визначення заходів, необхідних для облаштування (дооблаштування) маршрутів для безпечних перевезень пасажирів;
складання розкладів руху;
виготовлення, узгодження та затвердження схеми автобусного маршруту.
Пунктом 2.2. Порядку № 480 передбачено, що вивчення попиту населення на перевезення здійснюється шляхом:
розповсюдження, збирання і опрацювання анкет;
використання та аналізування звернень юридичних і фізичних осіб;
обстеження пасажиропотоків.
Згідно з пунктом 2.3. Порядку № 480, обстеження пасажиропотоків забезпечується відповідними організаторами пасажирських перевезень.
Для вивчення попиту чи визначення рівня забезпечення потреб населення послугами пасажирського автомобільного транспорту, удосконалення маршрутної мережі, оптимізації структури рухомого складу, визначення і обґрунтування тарифів на перевезення використовуються табличний, обліковий та візуальний методи обстеження пасажиропотоків (пункт 2.4. Порядку № 480).
Про відкриття, закриття маршруту та зміни розкладу руху на відповідних автобусних маршрутах загального користування повідомляється через оголошення в автобусах, на автобусних зупинках та на автостанціях (пункт 4.6 Порядку № 480).
Відповідачем не надано, а судом не встановлено належних доказів щодо проведення у встановленому порядку обстеження пасажиропотоків чи вивчення попиту населення на перевезення шляхом опитування по маршрутах "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню", "Рівне АС "Чайка" - Ледне", "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань", які б планувалися до їх відкриття, розміщення оголошень про відкриття нового маршруту.
Також, згідно з пунктом 2.11. Порядку № 480, перед відкриттям міського, приміського, міжміського внутрішньо обласного та міжобласного автобусних маршрутів відповідний організатор перевезень створює комісію за участю представників Укртрансінспекції (її територіальних органів), Державтоінспекції, відповідних дорожньо-експлуатаційних організацій (за згодою). Комісія здійснює обстеження доріг та дорожніх об`єктів, на підставі якого складає акт про готовність автобусного маршруту до відкриття із зазначенням дати його відкриття і здійснення пробного рейсу за участю представника відповідного організатора пасажирських перевезень.
Судом встановлено, що листом від 11.04.2018 за № 386 філія "Рівненський ДОНКК" УДП "Укрінтеравтосервіс" звернулося до Управління патрульної поліції в Рівненській області ДПП щодо обстеження ділянки вулично-дорожньої мережі, на яких планується відкриття нових маршрутів руху транспортних засобів, залучених до перевезення пасажирів, зокрема: Рівне - Гута ч/з Рудню, Рівне - Гута ч/з Степань, Рівне - Ледне та погодити схеми вказаних маршрутів для проведення конкурсу у травні 2018 року (а.с.137 т.2).
Комісією у складі: головного спеціаліста відділу транспорту управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації Щербака О.В., старшого інспектора відділу безпеки дорожнього руху управління патрульної поліції в Рівненській області ДПП Семенюка К.Я., провідного інженера відділу з організації підготовки засідань конкурсного комітету філії "РДОНКК" УДП "Укрінтеравтосервіс" ОСОБА_9 , підприємця ОСОБА_10 , на автомобілі PEUGEOT EXPERT державний номер НОМЕР_8 , спідометр справний, тип та розмір коліс та шин відповідають вимогам заводу виробника, проведено обстеження ділянок автодороги: Гута-Рудня-В.Мидськ-Збуж-Костопіль-Рівне на міжміському автобусному маршруті "Гута - Рівне ч/з Рудню"; Гута-Степань-Малинськ-Костопіль-Рівне на міжміському автобусному маршруті "Гута - Рівне ч/з Степань"; Рівне-Костопіль-Збуж-В.Мидськ-Ледне на міжміському автобусному маршруті "Рівне - Ледне", про що складено акти обстеження міжміських автобусних маршрутів від 03.05.2018 "Гута - Рівне ч/з Рудню" (а.с.138 т.2), "Гута - Рівне ч/з Степань" (а.с.139 т.2), "Рівне - Ледне" (а.с.140 т.2), за висновками яких дорожні умови відповідають вимогам з безпеки руху та ДСТУ 3587-97 щодо здійснення регулярних перевезень пасажирів автотранспортом.
Як слідує з матеріалів справи та пояснень сторін наданих суду, як першої так і апеляційної інстанцій акти про готовність автобусних маршрутів до відкриття не містять відомостей щодо здійснення пробного рейсу за участю представника відповідного організатора пасажирських перевезень, як того вимагає пункт 2.11. Порядку № 480 перед відкриттям, зокрема, приміського та міжміського внутрішньо обласного автобусного маршруту. Досліджені судом акти обстеження міжміських автобусних маршрутів від 03.05.2018 "Гута - Рівне ч/з Рудню" (а.с.138 т.2), "Гута - Рівне ч/з Степань" (а.с.139 т.2), "Рівне - Ледне" (а.с.140 т.2) підтверджують лише відповідність дорожніх умов вимогам з безпеки руху та ДСТУ 3587-97 щодо здійснення регулярних перевезень пасажирів автотранспортом, однак не є актами про готовність автобусного маршруту до відкриття у розумінні вимог пункту 2.11. Порядку № 480.
Згідно листа від 25.05.2018 за №105559/41/30/012018 (а.с.136 т.2), Управлінням патрульної поліції в Рівненській області ДПП розглянуто та узгоджено схеми маршрутів руху щодо можливості здійснення пасажирських перевезень по маршрутах, зокрема, "Рівне - Гута ч/з Рудню", "Рівне - Гута ч/з Степань", "Рівне - Ледне".
Однак, таке погодження з Управлінням патрульної поліції в Рівненській області ДПП схеми маршрутів руху щодо можливості здійснення пасажирських перевезень по маршрутах "Рівне - Гута ч/з Рудню", "Рівне - Гута ч/з Степань", "Рівне - Ледне" саме по собі не підтверджує здійснення організатором пасажирських перевезень усіх інших заходів, передбачених пунктом 2.1. Порядку № 480, щодо введення нових маршрутів, а в матеріалах справи докази протилежного відсутні.
Відповідно до показів свідка ОСОБА_11 (заступника директора філії "Рівненський ДОНКК" УДП "Укрінтеравтосервіс" -робочого органу) обстеження комісією ділянок автодороги: Гута-Рудня-В.Мидськ-Збуж-Костопіль-Рівне на міжміському автобусному маршруті "Гута - Рівне ч/з Рудню"; Гута-Степань-Малинськ-Костопіль-Рівне на міжміському автобусному маршруті "Гута - Рівне ч/з Степань"; Рівне-Костопіль-Збуж-В.Мидськ-Ледне на міжміському автобусному маршруті "Рівне - Ледне" та погодження Управлінням патрульної поліції в Рівненській області ДПП схеми руху автобусів по маршрутах "Рівне - Гута ч/з Рудню", "Рівне - Гута ч/з Степань", "Рівне - Ледне" проведено задля визначення належного стану дорожніх умов щодо відповідності вимогам ДСТУ 3587-97 та безпеки здійснення регулярних перевезень пасажирів автотранспортом по даним внутрішньообласним маршрутам, а не у зв`язку із введенням нових внутрішньообласних автобусних маршрутів загального користування у встановленому порядку. Свідок зауважив, що вказані маршрути по суті не є новими, а були утворені внаслідок з`єднання прямого транспортного сполучення станції Рівне АС "Чайка" із кінцевими пунктами: Гута ч/з Рудню, Ледне та Гута ч/з Степань з пунктами з`єднань у АС Костопіль. Жодних дій, передбачених нормами Порядку № 480, для введення нових маршрутів, як то: обстеження пасажиропотоків, складання розкладів руху, виготовлення нової схеми автобусного маршруту та пробного рейсу, вчинено не було. Додав, що до створення таких об`єднаних маршрутів кожен з окремих маршрутів по пункту роз`єднання АС Костопіль обслуговував перевізник ПП "Надія Авто".
Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 29.08.2006 № 394 (а.с.95 т.1) головному управлінню промисловості та розвитку інфраструктури Рівненської облдержадміністрації надано право, зокрема, у разі відкриття автобусного маршруту, який не має паспорта, призначати один раз тимчасового автомобільного перевізника на термін до трьох місяців, після чого за результатами функціонування маршруту приймати рішення щодо доцільності відкриття маршруту та проведення конкурсу.
Отже, призначаючи тимчасового автомобільного перевізника на термін до трьох місяців, організатор перевезень в подальшому за результатом функціонування певного маршруту приймає відповідне рішення щодо доцільності відкриття такого маршруту та проведення конкурсу.
Однак, як слідує з матеріалів справи укладаючи з позивачем тимчасові договори: № 0034/Т від 23.04.2018 щодо транспортного обслуговування перевезення пасажирів по маршруту "Гута - Рівне АС ч/з Рудню, 14512-14519" (а.с.29 т.1); № 0035/Т від 23.04.2018 - по маршруту "Рівне АС "Чайка" - Ледне", 14524 - 14529 (а.с.30 т.1); № 0036/Т від 23.04.2018 - по маршруту "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань, 1430-14535" (а.с.31 т.1), управлінням промисловості та розвитку інфраструктури Рівненської облдержадміністрації у цей же день - 23.04.2018 було затверджено паспорт № 1855 міжміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню" (а.с.36-51 т.2), паспорт № 1853 міжміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Рівне АС "Чайка" - Ледне " (а.с.21-35 т.2) та паспорт № 1854 міжміського автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює у звичайному режимі "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань" (а.с.52-67 т.2).
Водночас, як слідує з пояснень представника відповідачів наданих суду першої інстанції зміни до маршрутної мережі області щодо включення означених маршрутів внесені ще у лютому 2018 року відповідно до розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 14.02.2018 № 85 "Про внесення змін до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 02.03.2009 № 75", яким викладено автобусну маршрутну мережу приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутів загального користування у новій редакції (а.с.106-107 т.1).
При цьому жодне рішення щодо доцільності відкриття нових маршрутів "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню", "Рівне АС "Чайка" - Ледне" та "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань" відповідачами не приймалось.
Допитані у судовому засіданні 11.01.2019 свідки ОСОБА_12 та ОСОБА_13 . - члени обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування (протокол № 1 від 21.06.2018 - а.с.17-24 т.1) підтвердили, що характеристики маршрутів по конкурсних об`єктах № 9, № 10 та № 11, включаючи усі параметри маршрутів та їх облаштування, фактично відповідають таким характеристикам маршрутів, обслуговування яких відповідно до договору про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 22.11.2012 за №0502 (а.с.25-26 т.1) та тимчасових договорів про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 22.12.2017 № 001/Тимч. (а.с.27 т.1) та №0016/Т (а.с.28 т.1), від 23.04.2018 № 0034/Т (а.с.29 т.1), № 0035/Т (а.с.30 т.1) та № 0036/Т (а.с.31 т.1) здійснював позивач, а саме щодо: кількості зупинок на ділянках між станцією вибуття та станцією прибуття, наявності автостанцій, павільйонів, диспетчерських і контрольних пунктів, часу відправлення з початкової зупинки та часу прибуття на кінцеву зупинку. Зазначили, що по суті змінилася лише назва даних маршрутів, які і увійшли як об`єкти № 9, № 10 та № 11 до конкурсу на право здійснення перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування 21.06.2018.
Встановлені у ході судового розгляду фактичні обставини свідчать на користь того, що шляхом об`єднання двох внутрішньообласних приміського та міжміського маршрутів з пунктом з`єднання у АС Костопіль відбулося у такий спосіб коригування існуючої мережі транспортного сполучення сільських населених пунктів по маршрутах "Гута - Костопіль АС ч/з Рудню", "Гута - Костопіль АС ч/з Степань" та "Костопіль АС - Ледне" з обласним центром - містом Рівне шляхом приєднання міжміського маршруту "Рівне АС "Чайка" - Костопіль АС", чим фактично відновлено пряме транспортне сполучення сільських населених пунктів Костопільського району з обласним центром.
Порядок здійснення перевезень пасажирів та їх багажу автобусами визначено Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 № 176 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.09.2007 № 1184) (далі - Правила № 176), які є обов`язковими для виконання організаторами регулярних перевезень, замовниками транспортних послуг, автомобільними перевізниками, автомобільними самозайнятими перевізниками, персоналом автомобільного транспорту, автостанціями та пасажирами.
Відповідно до пункту 17 Правил № 176, відкриття та закриття маршруту проводиться за рішенням організатора регулярних перевезень з одночасним внесенням змін до реєстру маршрутів.
Пунктом 18 Правил № 176 передбачено, що відкриття нового внутрішньо обласного автобусного маршруту, який пролягає через територію обласних центрів та/або міст обласного значення, та/або міст районного значення, можливе лише за погодженням виконавчих органів міських рад цих міст.
В матеріалах справи відсутні докази щодо внесення відповідних змін до реєстру маршрутів щодо відкриття нових маршрутів "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Рудню", "Гута - Рівне АС "Чайка" ч/з Степань" та "Рівне АС "Чайка" - Ледне" та одночасне закриття маршрутів "Гута - Костопіль АС ч/з Рудню", "Гута - Костопіль АС ч/з Степань" та "Костопіль АС - Ледне", які фактично накладаються, як і не знайшло підтвердження погодження відкриття вказаних нових внутрішньообласних автобусних маршрутів з виконавчим органом міської ради міста Костополя у встановленому порядку.
Наказом Міністерства інфраструктури України №305 від 20.05.2013року Про затвердження Порядку формування, затвердження та ведення реєстру міжнародних, міжміських та приміських автобусних маршрутів загального користування , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 липня 2013 р. за № 1144/23676, передбачено, що організатор перевезень повинен був інформувати Міністерство інфраструктури України про відкриття нового маршруту і внести відомості до Єдиного електронного реєстру маршрутів.
Доказів інформування організатором перевезень Міністерства інфраструктури України про відкриття нового маршруту і внесення відомостей до Єдиного електронного реєстру маршрутів відповідачами не надано.
Відтак, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що Рівненською обласною державною адміністрацією фактично було скориговано існуючу мережу приміського та міжміського внутрішньо обласного транспортного сполучення загального користування без виключення одних та введення інших маршрутів у спосіб, передбачений чинним законодавством. При цьому, фактичні ознаки маршрутів, винесених на конкурс 21.06.2018 як об`єкти під № 9, № 10 та № 11, не дають підстав для висновку про новизну цих об`єктів, позаяк за своїм змістом вони повністю накладаються на існуючі маршрути, перевезення на яких забезпечував позивач на підставі договору № 0502 від 22.11.2012. Тобто, при зміні формальних ознак маршрутів (як то найменування та відстань між початковим та кінцевим пунктами) їх суть залишилась незмінною, оскільки не змінилась загальна протяжність маршрутів, графік руху автобусів, назва та кількості зупинок, а також кількість транспортних засобів, задіяних на обслуговуванні таких маршрутів.
Аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав задоволення позовних вимог.
Стосовно ж доводів позивача щодо порушення судом процесуальних норм, то відповідно до ч. 2 ст. 317 КАС України порушення процесуальних норм права може бути підставою для скасування судового рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.
Натомість колегія суддів зазначає, що приведені позивачем доводи щодо порушення процесуальних норм права не спростовують законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції та є такими, що не призвели до неправильного вирішення справи
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись ст. 308, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325, ст. 328, ст. 329 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр - Пас - Транс" залишити без задоволення.
Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року у справі № 1740/1834/18 залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня проголошення судового рішення. У випадку оголошення судом апеляційної інстанції лише вступної та резолютивної частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя С. М. Шевчук судді Р. В. Кухтей Р. Б. Хобор Повне судове рішення складено 20 червня 2019 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2019 |
Оприлюднено | 21.06.2019 |
Номер документу | 82496814 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні