Постанова
від 21.06.2019 по справі 620/1713/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/1713/19

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача: Бужак Н. П.

Суддів: Костюк Л.О., Пилипенко О.Є.

За участю секретаря (помічника): Савін І.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Варвинської районної організації Аграрної партії України на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року, суддя Соломко І.І., у справі за адміністративним позовом Варвинської районної організації Аграрної партії України до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області про визнання протиправним рішення, його скасування, визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії та утриматись від вчинення певних дії,-

У С Т А Н О В И Л А:

Варвинська районна організація Аграрна партія України звернулась до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області від 13.06.2019 року № 12/2, яким відмовлено у реєстрації (не здійснено реєстрацію) на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019 року, кандидатів у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області, висунутих Варвинською районною організацією Аграрної партії України: в одномандатному виборчому окрузі № 1 - ОСОБА_1 ; в одномандатному виборчому окрузі № 2 - ОСОБА_5; в одномандатному виборчому окрузі № 3 - ОСОБА_3; в одномандатному виборчому окрузі № 4 - ОСОБА_4; в одномандатному виборчому окрузі № 5 - ОСОБА_6; в одномандатному виборчому окрузі № 6 - ОСОБА_7; в одномандатному виборчому окрузі № 7 - ОСОБА_8; в одномандатному виборчому окрузі № 8 - ОСОБА_9; в одномандатному виборчому окрузі № 9 - ОСОБА_10; в одномандатному виборчому окрузі № 10 - ОСОБА_11; в одномандатному виборчому окрузі № 11 - ОСОБА_12; в одномандатному виборчому окрузі № 12 - ОСОБА_13; в одномандатному виборчому окрузі № 13 - ОСОБА_14; в одномандатному виборчому окрузі № 14 - ОСОБА_15 (далі по тексту-кандидати у депутати, висунуті від Варвинської районної організації Аграрної партії України).

- зобов`язати Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області вчинити всі необхідні та/або передбачені Законом України "Про місцеві вибори", іншими актами законодавства України дії щодо реєстрації кандидатів у депутати до Озерянської сілької ради Варвинсього району Чернігівської області від Варвинської районної організації Аграрної партії України по одномандатним виборчим округам на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019 року;

- визнати протиправними дії Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області, які полягають у затягуванні реєстрації, нездійсненні реєстрації та/або ухиленні від реєстрації на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019 року, кандидатів у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області, висунутих Варвинською районною організацією Аграрної партії України;

- зобов`язати Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області утриматися від вчинення дій, які полягають у затягуванні реєстрації, нездійсненні реєстрації та/або ухиленні від реєстрації на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019 року, кандидатів у депутати до Озерянської сілької ради Варвинсього району Чернігівської області, висунутих Варвинською районною організацією Аграрної партії України.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на виконання рішень Чернігівського окружного адміністративного суду у справах № 620/1627/18; № 620/1628/18; № 620/1629/18; № 620/1630/18; № 620/1631/18; № 620/1632/18; № 620/1639/18; № 620/1640/18; № 620/1641/18; № 620/1642/18; № 620/1643/18; № 620/1644/18; № 620/1645/18; № 620/1646/18, відповідачем повторно проведено засідання та розглянуті документи, подані Варвинською районною організацією Аграрної партії України для реєстрації своїх висуванців кандидатами в депутати до Озерянської сільської ради, за результатами якого винесено рішення від 13.06.2019 року № 12/2, яким фактично відмовлено у такій реєстрації.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Варвинська районна організація Аграрної партії України звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення було неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, порушено норми матеріального та процесуального права.

Заслухавши суддю-доповідача, осіб, що з`явились в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

За змістом ч.2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Судом першої інстанції встановлено, що рішеннями Чернігівського окружного адміністративного суду у справах № 620/1627/18; № 620/1628/18; № 620/1629/18; № 620/1630/18; № 620/1631/18; № 620/1632/18; № 620/1639/18; № 620/1640/18; № 620/1641/18; № 620/1642/18; № 620/1643/18; № 620/1644/18; № 620/1645/18; № 620/1646/18, зокрема зобов`язано Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області повторно розглянути документи, подані Варвинською районною організацією Аграрної партії України, для реєстрації кандидатів у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області, висунутих Варвинською районною організацією Аграрної партії України на перших місцевих виборах, що відбудуться 30 червня 2019 року.

На виконання вищевказаних рішень суду, 13 червня 2019 року Озерянською сільською виборчою комісією проведено засідання та винесено рішення № 12/2, у висновку якого зазначено: проголосувало за 5 (п`ять), проти 0 (нуль) та утримались -5 (п`ять).

Не погоджуючись з вказаними діями та рішенням відповідача, позивач за захистом свої прав звернувся з відповідним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам апелянта, колегія суддів зазначає наступне.

В силу вимог ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.27 Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 року № 595-VIII територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань. Виборча комісія є колегіальним органом. Проведення голосування виборців не є засіданням дільничної виборчої комісії.

Частиною 2 зазначеної статті визначено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.

У відповідно до частини 4, 11, 12 вказаної статті визначено, що засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії.

На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи в разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії надається для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

З питань поточної діяльності комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.

Згідно з ч. 14, 15 ст.27 Закону України Про місцеві вибори рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. У разі невиконання виборчою комісією вимог цього Закону (бездіяльність виборчої комісії) виборча комісія вищого рівня з відповідних місцевих виборів може прийняти відповідне рішення. У день голосування (день повторного голосування) такі питання розглядаються невідкладно.

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: 1) найменування комісії; 2) найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; 3) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 4) посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; 5) резолютивну частину.

Рішення виборчої комісії підписується головуючим на засіданні. Зміст та номер рішення повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії.

Рішення виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення не пізніше ранку наступного дня після дня його прийняття, а прийняте напередодні дня голосування (дня повторного голосування), у день голосування (день повторного голосування) та під час встановлення результатів голосування (результатів повторного голосування) - не пізніше ніж через чотири години після завершення засідання виборчої комісії. Таке рішення у цей самий строк доводиться також до відома суб`єктів виборчого процесу, яких воно стосується. Копія рішення, засвідчена головою комісії чи його заступником і секретарем комісії та скріплена печаткою комісії, не пізніше ніж через чотири години після його прийняття, а в день голосування (день повторного голосування) - невідкладно, видається суб`єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу. Стенд офіційних матеріалів комісії обладнується у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.

Відповідно до ч. 17, 18, 19 ст.27 Закону України Про місцеві вибори рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для всіх суб`єктів та інших учасників виборчого процесу.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчої комісії, крім випадків, передбачених цим Законом.

Рішення дільничної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку відповідною територіальною виборчою комісією або судом. У такому випадку відповідна територіальна виборча комісія має право прийняти рішення по суті питання.

Рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом. Територіальна виборча комісія вищого рівня, Центральна виборча комісія у такому випадку має право прийняти рішення по суті питання.

Частина 21 ст. 27 Закону України "Про місцеві вибори" передбачено, що ведення діловодства виборчих комісій здійснюється в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Як убачається із матеріалів справи, на виконання рішень Чернігівського окружного адміністративного суду у справах № 620/1627/18; № 620/1628/18; № 620/1629/18; № 620/1630/18; № 620/1631/18; № 620/1632/18; № 620/1639/18; № 620/1640/18; № 620/1641/18; № 620/1642/18; № 620/1643/18; № 620/1644/18; № 620/1645/18; № 620/1646/18, 13 червня 2019 року Озерянською сільською виборчою комісією проведено засідання та винесено рішення № 12/2

За змістом даного рішення на обговорення членів Комісії було винесено питання щодо реєстрації кандидатів у депутати від Варвинської районної організації Аграрної партії України. Проголосувало за - 5 (п`ять), проти - 0 (нуль) та утримались -5 (п`ять).

Проте, рішення щодо реєстрації кандидатів чи відмови у їх реєстрації Комісією прийнято не було, що слідує із змісту вищезазначеного рішення.

Таким чином, оскаржуване рішення не відповідає формі та змісту, відповідно до положень Закону України "Про місцеві вибори" та Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 року №228.

Разом з тим, відповідно до ст. 39 Закону України "Про місцеві вибори" відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня; 3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії; 4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня; 5) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії у відповідному одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах; 6) автобіографії кандидата в депутати, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 7) декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону; 7-1) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання; 8) чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 x 6 сантиметрів.

У рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про особу, висунуту кандидатом у депутати (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття) і місце проживання), номер одномандатного виборчого округу, по якому така особа висувається кандидатом, дата його прийняття.

Стаття 42 Закону України "Про місцеві вибори" передбачає порядок реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі.

Кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 39 цього Закону.

Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі закінчується за 24 дні до дня голосування.

Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, висунутих місцевою організацією партії в одномандатних виборчих округах, здійснюється представником місцевої організації партії, уповноваженим на це довіреністю від неї, а кандидата, висунутого шляхом самовисування в одномандатному виборчому окрузі, - ним особисто.

Прийом документів здійснюється головою, заступником голови, секретарем або іншим визначеним комісією членом виборчої комісії.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону України "Про місцеві вибори" територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі: 1) порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним; 2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом; 3) припинення громадянства України особи; 4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону; 6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Згідно з ч. 2, 3 вказаної статті Закону рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення видається особі, яка відповідно до частини четвертої статті 41, частини другої статті 42, частини другої статті 43 цього Закону подавала документи для реєстрації кандидата (кандидатів) в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, або кандидату особисто у строки, визначені частиною дев`ятою статті 41, частиною четвертою статті 42, частиною четвертою статті 43 цього Закону.

У разі якщо жоден з кандидатів у депутати, висунутих місцевою організацією партії у багатомандатному виборчому окрузі, не зареєстрований територіальною виборчою комісією в установлений цим Законом строк, місцева організація партії втрачає статус суб`єкта виборчого процесу по виборах до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції зазначив, що оскаржуване рішення Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області від 13.06.2019 року №12/2 за своєю суттю є розпорядчим актом одноразової дії, прийнятим на виконання управлінських функцій суб`єкта владних повноважень та вичерпує свою дію фактом його виконання.

Колегія суддів не може погодитись з такими доводами суду першої інстанції та зазначає наступне.

Як убачається з матеріалів справи, 28 травня 2019 року Варвинська районна організація Аграрної партії України провела конференцію по висуванню кандидатів у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатним виборчим округам та подала документи для реєстрації кандидатів у Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області.

06 червня 2019 року Комісія своїми постанови за номерами 8/1 - 8/14 відмовила всім кандидатам в депутати до Озерянської сільської ради в реєстрації.

До матеріалів справи позивачем були надані рішення Чернігівського окружного адміністративного суду (а.с. 36 - 129) відповідно до яких визнано протиправною та скасовано постанови Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області від 06.06.2019 року 8/1-№8/14 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі та зобов`язано повторно розглянути документи, подані Варвинською районною організацією Аграрної партії України для реєстрації кандидатів у депутати Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області по одномандатних округах №№1-14 на перших місцевих виборах, що відбудуться 30 червня 2019 року.

13 червня 2019 року відбулося засідання Озерянської сільської виборчої комісії.

Із наданого до справи рішення №12/2 (а.с.215) вбачається, що на засіданні слухалось питання про реєстрацію кандидатів у депутати від Варвинської районної організації Аграрної партії України, повідомлено про рішення Чернігівського окружного адміністративного суду, яким зобов`язано Озерянську сільську виборчу комісію повторно розглянути документи, подані Варвинською районною організацією Аграрної партії України, для реєстрації своїх висуванців в депутати до Озерянської сільської ради.

Також у рішенні викладені прізвища осіб - кандидатів в депутати.

За рішення зареєструвати кандидатами в депутати висуванців від Варвинської районної організації Аграрної партії України проголосувало: за -5, проти - 0, утрималось 5.

Будь-яких рішень за наслідками розгляду питання реєстрації кандидатами у депутати висуванців Варвинської районної організації Аграрної партії України комісією прийнято не було.

Із відзиву за підписом голови Озерянської сільської виборчої комісії ОСОБА_16 (а.с.178-180), поданого до Чернігівського окружного адміністративного суду, вбачається, що, на думку відповідача, заяви про реєстрацію кандидата в депутати від 04.06.2019 року від Варвинської районної організації Аграрної партії України, які надійшли до Озерянської сільської виборчої комісії не відповідають вимогам закону. На засіданні комісії 13.06.2019 року Озерянською сільською виборчою комісією не було прийнято рішення про реєстрацію кандидатів у депутати від Варвинської районної організації Аграрної партії України.

Як зазначалося вище, відповідно до ч 2 ст. 27 Закону України Про місцеві вибори основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.

Згідно з п.14 ст. 27 вказаного Закону, рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. У разі невиконання виборчою комісією вимог цього Закону (бездіяльність виборчої комісії) виборча комісія вищого рівня з відповідних місцевих виборів може прийняти відповідне рішення. У день голосування (день повторного голосування) такі питання розглядаються невідкладно.

За змістом пп. 2.1 - 2.5 Постанови ЦВК Про Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів , прийнятої від 5.09.2015 року №228 основною формою роботи виборчої комісії є засідання. Виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог Закону та цього Порядку у формі відкритих засідань. Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів виборчої комісії від складу цієї комісії. Засідання виборчої комісії, як правило, плануються згідно з установленими виборчим законодавством календарними строками підготовки та проведення виборів, здійснення окремих виборчих процедур та організаційних заходів. На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання. 7.2. Голова комісії (заступник голови комісії або головуючий на засіданні) (далі - головуючий на засіданні) на початку засідання або початку розгляду питання оголошує кількість присутніх членів комісії, список запрошених та інших осіб, які мають право бути присутніми на засіданні виборчої комісії без дозволу або запрошення комісії, представників засобів масової інформації.

Згідно з п.7.2, 7.4, 7.5 Порядку Голова комісії (заступник голови комісії або головуючий на засіданні) (далі - головуючий на засіданні) на початку засідання або початку розгляду питання оголошує кількість присутніх членів комісії, список запрошених та інших осіб, які мають право бути присутніми на засіданні виборчої комісії без дозволу або запрошення комісії, представників засобів масової інформації.

На початку засідання виборчою комісією за пропозицією головуючого на засіданні обговорюється та затверджується порядок денний засідання комісії, про що приймається протокольне рішення.

У разі необхідності внесення змін до порядку денного під час засідання виборчої комісії (вилучення питання, доповнення новим питанням) головуючий на засіданні вносить відповідну пропозицію (самостійно або за ініціативою члена комісії).

Кожна пропозиція про внесення змін до порядку денного засідання виборчої комісії обговорюється та затверджується протокольним рішенням комісії.

Зазначеним Порядком також визначено, що питання для розгляду на засіданні виборчої комісії готують члени комісії із залученням у разі необхідності відповідних фахівців.

Розгляд питання на засіданні виборчої комісії, як правило, включає такі етапи: доповідь члена комісії, співдоповіді (у разі потреби); запитання членів комісії доповідачу, співдоповідачам, відповіді на них; виступи членів комісії та інших осіб, з питання, що розглядається; внесення пропозицій членами комісії, їх обговорення; оголошення головуючим на засіданні про припинення обговорення питання; заключне слово доповідача, співдоповідачів (за їх бажанням); голосування (п.8.1-8.2 Порядку).

Відповідно до п.9.1, 9.2, за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття.

Рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку (додаток 1) (п.9.6).

Постанова виборчої комісії повинна містити: найменування комісії; найменування рішення (постанова); час, дату та місце прийняття; порядковий номер; мотивувальну частину; нормативно-правове обґрунтування; резолютивну частину (п.9.7).

Найменування постанови виборчої комісії повинно бути лаконічним та відображати її основний зміст. Якщо в постанові йдеться про кілька питань, найменування може бути узагальненим.

Мотивувальна частина постанови повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення.

Нормативно-правовим обґрунтуванням постанови є посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.

Резолютивна частина повинна містити відповідне рішення виборчої комісії, викладене у формі висновку, із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається.

Резолютивна частина може містити вказівки на необхідність доведення змісту постанови до суб`єктів, на яких поширюється її дія, виконавців, осіб, на яких покладається контроль за виконанням документа, а також строки його виконання та додатки.

Резолютивна частина постанови складається з пронумерованих пунктів та підпунктів.

Отже, враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що за наслідками розгляду документів щодо реєстрації кандидатами у депутати висуванців від Варвинської районної організації Аграрної партії України, Озерянська сільська виборча комісія на засіданні 13 червня 2019 року рішення, передбачене вимогами Закону України Про місцеві вибори та вищезазначеного Порядку, не приймала.

Доводи позивача про те, що Комісія фактично прийняла рішення про відмову у реєстрації кандидатами висуванців від Варвинської районної організації Аграрної партії України, є помилковими. Доказів про прийняття відповідного рішення на засіданні Комісії 13.06.2019 року позивач до суду не надав, а ті докази, які знаходяться в матеріалах справи, зазначені доводи не підтверджують.

Таким чином, колегія суддів вважає, що має місце бездіяльність з боку Озерянської сільської виборчої комісії щодо не розгляду документів, поданих суб`єктом виборчого процесу стосовно реєстрації кандидатами у депутати висуванців від Варвинської районної організації Аграрної партії України та не прийняття рішення за наслідками такого розгляду відповідно до вимог Закону України Про місцеві вибори .

Сам факт включення до повістки денної даного питання з посиланням на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду, розгляд його на засіданні комісії не можна вважати як належний розгляд документів, оскільки, виходячи з вимог Закону України Про місцеві вибори , поняття розгляд документів має більш ширше значення, ніж лише його формальний розгляд, так як Закон зобов`язує відповідну Комісію за наслідками такого розгляду прийняти рішення про реєстрацію кандидатів або ж про відмову у їх реєстрації.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що одним із способів захисту порушеного права позивача у даному спорі має бути визнання бездіяльності відповідача щодо не розгляду документів, поданих Варвинською районною організацією Аграрної партії України, яка полягає у неприйнятті остаточного рішення за наслідками такого розгляду документів щодо реєстрації кандидатами у депутати висуванців від Варвинської районної організації Аграрної партії України або ж відмови у їх реєстрації.

Такий спосіб захисту порушеного права позивача, на думку колегії суддів, є ефективним, оскільки фактично у даній справі усуває на стадії проведення реєстрації кандидатів у депутати всі питання, пов`язані з небажанням провести таку реєстрацією Комісією, або ж утримання від проведення реєстрації чи затягування реєстрації кандидатів у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області.

Крім того, колегія суддів вважає, що у випадку коли поданих доказів достатньо для того, щоб зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти те чи інше рішення чи зробити ту чи іншу дію суд вправі обрати такий спосіб захисту порушеного права.

Обрана судом форма захисту порушених прав у даному випадку не є втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки Комісією на засіданні рішення щодо реєстрації кандидатів або ж про відмову у їх реєстрації взагалі прийнято не було.

Втручанням у дискреційні повноваження суб`єкту владних повноважень може бути прийняття судом рішень не про зобов`язання вчинити дії, а саме прийняття ним рішень відповідне рішення.

Тобто законодавець передбачив обов`язок суду змусити суб`єкт владних повноважень до правомірної поведінки, а не вирішувати питання, які належать до функцій і виключної компетенції останнього (дискреційні повноваження), тому втручання в таку діяльність є формою втручання в дискреційні повноваження наведеного органу та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

Згідно судової практики Європейського суду з прав людини (рішення по справі Олссон проти Швеції від 24 березня 1988 року) запорукою вірного застосування дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців, водночас, суди повинні відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень, у тому числі колегіальний орган, прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

При цьому судовою колегією враховується, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Враховуючи вищевикладне суд апеляційної інстанції вважає, що належним способом захисту та відновлення порушеного права позивача буде зобов`язання відповідача розглянути документи Варвинської районної організації Аграрної партії України щодо реєстрації кандидатів у депутати до Озерянської сілької ради Варвинсього району Чернігівської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30.06.2019 року та за результатами розгляду вказаних заяв прийняття відповідного рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області, висунутих Варвинською районною організацією Аграрної партії України: в одномандатному виборчому окрузі № 1 - ОСОБА_1; в одномандатному виборчому окрузі № 2 - ОСОБА_5; в одномандатному виборчому окрузі № 3 - ОСОБА_3; в одномандатному виборчому окрузі № 4 - ОСОБА_4; в одномандатному виборчому окрузі № 5 - ОСОБА_6; в одномандатному виборчому окрузі № 6 - ОСОБА_7; в одномандатному виборчому окрузі № 7 - ОСОБА_8; в одномандатному виборчому окрузі № 8 - ОСОБА_9; в одномандатному виборчому окрузі № 9 - ОСОБА_10; в одномандатному виборчому окрузі № 10 - ОСОБА_11; в одномандатному виборчому окрузі № 11 - ОСОБА_12; в одномандатному виборчому окрузі № 12 - ОСОБА_13; в одномандатному виборчому окрузі № 13 - ОСОБА_14; в одномандатному виборчому окрузі № 14 - ОСОБА_15 або про відмову у реєстації таких кандидатів.

Згідно з частиною 6 ст. 245 КАС України у випадках, визначених у частинах 3-5 цієї статті, суд може визначити відповідачу - суб`єкту владних повноважень розумний строк виконання рішення суду.

Оскільки відповідачем двічі розглядались документи, подані Варвинською районною організацією Аграрної партії України, а день голосування відбудеться 30.06.2019 року, колегія суддів вважає за необхідне визначити строк виконання даного судового рішення протягом 2 днів з дня набрання судовим рішення законної сили.

У задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.

Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Зважаючи на вищенаведене, суд апеляційної інстанції вважає, що висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам по справі, що в повній мірі підтверджує доводи апелянта стосовно порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а тому рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року підлягає скасуванню з прийняттям нового судового рішення про часткове задоволення позовних вимог.

Згідно з ч. 1 ст. 271 КАС України у справах, визначених статтями 273-277, 280-289 цього Кодексу, суд проголошує повне судове рішення.

Копії судових рішень у справах, визначених цією статтею, невідкладно видаються учасникам справи або надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 272 КАС України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273, 275-277, 280, 282, пунктами 5 та 6 частини першої статті 283, статтями 286-288 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ, визначених статтями 273-277, 282-286 цього Кодексу, набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.

Керуючись ст. ст. 241, 242, 271, 272, 274, 310, 317, 322, КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Варвинської районної організації Аграрної партії України задовольнити частково.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року скасувати та ухвалити у справі нове рішення наступного змісту.

Адміністративний позов Варвинської районної організації Аграрної партії України задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Озерянської сільської виборчої комісії Варвинського району Чернігівської області щодо не розгляду поданих документів Варвинською районною організацією Аграрної партії України від 04 червня 2019 року про реєстрацію кандидатів у депутати до Озерянської сілької ради Варвинсього району Чернігівської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30 червня 2019 року, яка полягає у неприйнятті остаточного рішення за наслідками розгляду документів щодо реєстрації кандидатами у депутати висуванців від Варвинської районної організації Аграрної партії України або ж відмови у їх реєстрації.

Зобов`язати Озерянську сільську виборчу комісію Варвинського району Чернігівської області розглянути подані документи Варвинською районною організацією Аграрної партії України від 04 червня 2019 року щодо реєстрації кандидатів у депутати до Озерянської сільської ради Варвинсього району Чернігівської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 30 червня 2019 року та за результатами розгляду вказаних документів прийняти відповідне рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Озерянської сільської ради Варвинського району Чернігівської області, висунутих Варвинською районною організацією Аграрної партії України: в одномандатному виборчому окрузі № 1 - ОСОБА_1; в одномандатному виборчому окрузі № 2 - ОСОБА_5 ; в одномандатному виборчому окрузі № 3 - ОСОБА_3; в одномандатному виборчому окрузі № 4 - ОСОБА_4; в одномандатному виборчому окрузі № 5 - ОСОБА_6; в одномандатному виборчому окрузі № 6 - ОСОБА_7; в одномандатному виборчому окрузі № 7 - ОСОБА_8; в одномандатному виборчому окрузі № 8 - ОСОБА_9; в одномандатному виборчому окрузі № 9 - ОСОБА_10; в одномандатному виборчому окрузі № 10 - ОСОБА_11; в одномандатному виборчому окрузі № 11 - ОСОБА_12; в одномандатному виборчому окрузі № 12 - ОСОБА_13; в одномандатному виборчому окрузі № 13 - ОСОБА_14; в одномандатному виборчому окрузі № 14 - ОСОБА_15 або про відмову у реєстації таких кандидатів.

Визначити строк виконання даного судового рішення Озерянською сільською виборчою комісією протягом 2 (двох) днів з дня набрання судовим рішення законної сили.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Судя-доповідач: Бужак Н.П.

Судді: Костюк Л.О.

Пилипенко О.Є.

Дата ухвалення рішення21.06.2019
Оприлюднено23.06.2019
Номер документу82540687
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/1713/19

Постанова від 21.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 20.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 20.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Рішення від 18.06.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 16.06.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні