ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 червня 2019 року м. Харків
Справа № 629/870/18
Провадження № 22-ц/818/ 2139 /19
Харківський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого Кругової С.С.,
суддів Маміної О.В., Пилипчук Н.П.
секретаря Кучер Ю.Ю.
Учасники справи :
Позивач: ОСОБА_1 ,
Відповідач: Комунальне підприємство Тепловодосервіс Лозівської районної ради Харківської області,
Треті особи: Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації, Єлизаветівська сільська рада Лозівського району Харківської області,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у місті Харкові
апеляційні скарги ОСОБА_1 та Комунального підприємства Тепловодосервіс на рішення Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 16 січня 2019 року, ухвалене суддею Харабадзе К.Ш.,
у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради Харківської області, треті особи: Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації, Єлизаветівська сільська рада Лозівського району Харківської області про визнання протиправними дій (бездіяльності) суб`єкта господарювання та зобов`язання вчинити дії при наданні житлово-комунальних послуг, за апеляційною скаргою Комунального підприємства Тепловодосервіс та ОСОБА_1 на рішення Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 16 січня 2019 року,-
в с т а н о в и в :
У лютому 2018 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, який уточнювала, та у якому просила визнати незаконними дії КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо застосування в опалювальному періоді 2016/2017 років власного, вигаданого механізму розрахунку тарифів на послуги з централізованого опалення всупереч Постанові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 31 березня 2015 року №1171 №Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг , зареєстрованої в Мінюсті України 17 квітня 2015 року за №433/26878; всупереч Постанові КМУ Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги від 11 червня 2011 року №869 та Правилам надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених Постановою КМУ від 21.07.2015 №630, які регламентують процедуру розрахунку, встановлення (узгодження) тарифів на послуги з централізованого опалення;
визнати незаконними дії відповідача щодо застосування не встановлених уповноваженими органами НКРЕКП (всупереч ним) тарифів на послуги з централізованого опалення в опалювальному періоді 2016/2017 років і в подальшому та отримання незаконного прибутку від таких дій;
визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування та стягнення з ОСОБА_1 оплати за послуги з централізованого опалення із завищенням на 5,1 кв.м. опалювальної площі квартири АДРЕСА_1 . (за послуги з централізованого опалення, які ніколи не надавалися);
стягнути з КП Тепловодосервіс на користь ОСОБА_1 грошові кошти в розмірі 10618,20 грн., які незаконно отримані відповідачем в результаті порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності та незаконної відмови у застосуванні встановленого у постанові НКРЕКП Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих робіт №1171 від 31 березня 2015 року, тарифу, а також в результаті неправомірного, безпідставного завищення опалювальної площі АДРЕСА_1 , на 5,1 кв.м. (з яких 3160,09 грн. - в результаті завищення опалювальної площі квартири, 7458,11 грн. - в результаті застосування не встановлених уповноваженими органами (не затверджених) тарифів;
визнати незаконними дії відповідача щодо відмови у наданні послуг з централізованого опалення кв. АДРЕСА_1 . в опалювальному періоді 2017/2018 років і в подальшому, за відсутності автономного або індивідуального опалення в багатоквартирному житловому фонді с. Єлизаветівка;
визнати протиправними дії КП Тепловодосервіс щодо надання неправдивої інформації в Управління праці та соціального захисту населення Лозівської райдержадміністрації щодо наявності уявного боргу ОСОБА_1 та позбавлення її державної субсидії на житлово-комунальні послуги в опалювальному періоді 2017/2018 років.
Позов мотивований тим, що 20 січня 2006 року позивачу та членам її родини на підставі рішення Єлизаветівської сільської ради було надане житлове приміщення (трикімнатна квартира) в багатоквартирному будинку розташованому за адресою: АДРЕСА_1 . Договір найму житлового приміщення не укладався. Позивач не є власником вказаної квартири, приватизація даної квартири не проводилась. Квартира АДРЕСА_1 не обладнані засобами обліку теплової енергії. Будинок належить на праві комунальної власності територіальній громаді с. Єлизаветівка в особі Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, яка є балансоутримувачем всього житлового фонду с. Єлизаветівка. Єдиним постачальником теплової енергії в с. Єлизаветівка Лозівського району Харківської області є Комунальне підприємство Тепловодосервіс Лозівської районної ради. Основним видом економічної діяльності КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради є постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря. 06.03.2015 року між КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради та позивачем було укладено Договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної води і водовідведення № б/н. Відповідно до п. 1 Договору про надання послуг виконавець зобов`язується надавати споживачеві вчасно та відповідної якості послуги з централізованого опалення, постачання холодної води і, водовідведення, а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленим тарифом у строк і на умовах, передбачених договором. В порушення умов договору КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради одноособово, без узгодження зі споживачем - позивачем відмовив останньому в наданні послуг з централізованого опалення квартири. Згідно п. 5 Договору про надання послуг тариф на послуги з централізованого опалення становить 18,06 грн. Відповідно до п. 8а Договору у випадку зміни тарифів, норм за комунальні послуги, які діяли на час укладання договору, розрахунок за спожиті послуги проводиться за новими тарифами з часу їх введення без змін інших умов Договору. Уповноваженим органом для встановлення (затвердження) тарифу на централізоване опалення для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії для КП Тепловодосервіс Лозівського районної ради є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, якою встановлений (затверджений) тариф на послуги з централізованого опалення для КП Тепловодосервіс Лозівського району в розмірі 26,95 грн./кв. м. Разом з тим, відповідач в опалювальний період 2016/2017 року застосовував не встановлений та не затверджений тариф на послуги з централізованого опалення для кінцевого споживача, що суперечить вимогам ст. 20 Закону України Про теплопостачання та ст. 14 Закону України Про житлово-комунальні послуги , а також порушує приписи постанови НКРЕКП Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31 березня 2015 року № 1171. За даними КП Тепловодосевіс Лозівської районної ради в період з лютого 2015 року по дату закінчення опалювального періоду 2016/2017 року позивачу за послуги з централізованого опалення нараховано 41081,20 грн., розмір субсидії за цей період склав 27646,73 грн. Фактично через банківські установи позивачем сплачено 10816,23 грн. При цьому, відповідачем свідомо не враховано три платежі, які позивач зробила через банківську установу в травні 2017 року на суму 722,48 грн., в червні 2017 року на суму 308,31 грн., та у вересні 2017 року на суму 200,00 грн., що призвело до завищення зобов`язань позивача на вищевказані суми. Також комунальним підприємством Тепловодосервіс при нарахуванні оплати завищено розмір опалювальної площі квартири АДРЕСА_1 , реальна площа якої на 5,1 кв.м менше площі, яка використовується відповідачем для нарахування оплати за послуги з централізованого опалення, Застосувавши в межах позовної давності не встановлені уповноваженими органами тарифи на послуги з централізованого опалення та завищивши опалювальну площу квартири, позивачу за послуги з централізованого опалення було зайво нараховано до сплати 10618,20 грн., які були сплачені позивачем. Комунальним підприємством Тепловодосервіс Лозівської районної ради безпідставно стягнуто з позивача в якості оплати за послуги з централізованого теплопостачання грошові кошти в розмірі 10618,20 грн., що дало змогу комунальному підприємству отримати необґрунтовану виручку, а позивачу завдано збитки на вищевказану суму. При цьому, безпідставно отримавши грошові кошти від позивача в розмірі 10618,20 грн. КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради дану неправдиву інформацію направив до Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації вказавши про наявність боргу в розмірі 4308,31 грн., чим позбавив позивача права на отримання державної субсидії в опалювальному періоді 2017/2018 року і завдавши останній додаткових збитків. На підставі вищевикладеного просить визнати незаконними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради (код СДРПОУ 37346355) щодо застосування в опалювальному періоді 2016/2017 р. власного, вигаданого механізму розрахунку тарифів на послуги з централізованого опалення всупереч постанові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 31 березня 2015 року № 1171 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2015 року за № 433/26878; всупереч постанові КМУ Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги від 11 червня 2011 року № 869 та Правилам надання послуг з централізованого опалення, поставчання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21.07.2005р. № 630, які регламентують процедуру розрахунку, встановлення (узгодження) тарифів на послугиз централізованого опалення; визнати незаконними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо застосування не встановлених уповноваженими органами - НКРЕКП (всупереч ним) тарифів на послуги з централізованого опалення в опалювальному періоді 2016/2017 року і в подальшому та отримання незаконного прибутку від таких дій; визнати протиправними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо розрахунку та стягнення з позивача оплати за послуги з централізованого опалення із завищенням опалювальної площі на 5,1 *кв.м.; стягнути з Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради грошові кошти в розмірі 10618,20 (десять тисяч шістсот вісімнадцять) грн. 20 коп., які незаконно отримані підприємством в результаті відмови у застосуванні тарифів, встановлених і затверджених НКРЕКП та в результаті неправомірного, безпідставного завищення опалювальної площі кв. АДРЕСА_1 на 5,1 кв.м. а саме: в результаті завищення опалювальної площі - 3160,09 грн., в результаті застосування не встановлених (не затверджених тарифів - 7458,11 грн.; визнати незаконними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо відмови у наданні послуг з централізованого опалення АДРЕСА_1 в опалювальному періоді 2017/2018 року і в подальшому, за відсутності автономного або індивідуального опалення в багатоквартирному житловому фонді с. Єлизаветівка; визнати протиправними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо надання неправдивої інформації в Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації щодо наявності боргу та позбавлення державної субсидії на житлово-комунальні послуги в опалювальному періоді 2017/2018 років.
Представник відповідача КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради в наданому суду відзиву на заяву про уточнення позовних вимог, заперечував обставини, викладені позивачем, посилаючись на те, що постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року № 1171 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг не містить в собі механізму розрахунку тарифів на послуги з централізованого опалення, зазначеною постановою лише встановлені тарифи на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг. Проект тарифів, запропонований Єлизаветівській сільській раді, був розрахований згідно Порядку формування тарифів на теплову енергію. її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 (в редакції що діяла до 21.04.2017 року). Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24.01.2017 року № 57 Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 09.06.2016 року № 1083 Про встановлення тарифу на теплову енергію для потреб населення КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради визнано такою, що втратила чинність. Оскільки обсяги постачання теплової енергії в 2014-2016 роках були меншими ніж 18 000 Гкал., підприємство, згідно п. 1.4 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії , затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 10.08.2012 року № 278, в редакції, що діяла станом на 20.09.2016 року здійснило розрахунок економічно обґрунтованих тарифів та надало його на розгляд Єлизаветівській сільській раді. 20 вересня 2016 року Єлизаветівською сільською радою прийнято рішення Про встановлення тарифу на послуги теплопостачання по КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради, згідно якого з 01 жовтня 2016 року на послуги з теплопостачання по Єлизаветівській сільській раді було встановлено наступні тарифи: для бюджетних установ - 1609.01 грн. з ПДВ за 1 1 кал; для госпрозрахункових організацій - 1609,01 грн. з ПДВ за 1 Гкал; для населення - 33,63 грн.. з ПДВ за 1 м. кв. опалювальної площі на протязі опалювального сезону; для населення - 1609.01 грн. з ПДВ за 1 Гкал. Відповідно до норм ст. 144 Конституції України та ч. 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення Єлизаветівської сільської ради про встановлення тарифів є обов`язковим до виконання як для позивача так і для КП Тепловодосервіс Лозівського районної ради. 13.06.2017 року Єлизаветівською сільською радою Лозівського району прийнято рішення Про перехід на індивідуальне опалення багатоквартирного житлового фонду с. Єлизаветівка . Заявником відповідних проектів є Єлизаветівська сільська рада Лозівського району. На виконання рішення Єлизаветівської сільської ради Лозівського району від 13 червня 2017 року Про перехід на індивідуальне опалення багатоквартирного житлового фонду с. Єлизаветівка , яке є обов`язковим до виконання, будинок АДРЕСА_1, відключено від централізованого опалення. 09 жовтня 2017 року ОСОБА_1 , подала голові Єлизаветівської сільської ради Лозівського району заяву про відключення АДРЕСА_1 від мереж централізованого опалення, аргументуючи її тим, що не зможе оплачувати подачу тепла за такими цінами. Відключення АДРЕСА_1 від мереж централізованого опалення, не здійснювалося, було відключено весь будинок на підставі рішення Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Про перехід на індивідуальне опалення багатоквартирного житлового фонду с. Єлизаветівка від 13 червня 2017 року. В зв`язку з чим з жовтня 2017 року нарахування за послуги з централізованого опалення по зазначеній квартирі не здійснюються. Питанням щодо влаштування індивідуального опалення в багатоквартирному житловому фонді с. Єлизаветівка займається Єлизаветівська сільська рада, яка є також замовником необхідних робіт та розпорядником відповідних коштів. Нарахування за послуги з централізованого опалення в 2016 та в попередніх роках по зазначеній вище квартирі здійснені згідно даних щодо площі квартири з бази даних Абонент . З жовтня 2017 року нарахування за послуги з централізованого опалення по вказаній квартирі не здійснюються. Ні до 10 листопада 2017 року, ні після зазначеної дати від позивача не надходили звернення (офіційні повідомлення) щодо зміни площі квартири, здійснення перерахунку розміру оплати наданих послуг та внесення відповідних змій до особового рахунку, в зв`язку зі зміною площі квартири. Відомості про причину та дату зміни розміру площі квартири від позивача також не надходили. Ні укладеним договором про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної води і водовідведення від 06.03.2015 року ні чинними нормативно- правовими актами, що регулюють порядок нарахувань за послуги з централізованого теплопостачання підприємству не надано право самостійно вносити зміни до відомостей, які впливають на розмір нарахувань за послуги з централізованого опалення. Про факт зміни загальної площі квартири позивачу стало відомо лише після отримання технічного паспорту на АДРЕСА_1, який виготовлено станом на 10 листопада 2017 року, нарахування за послуги з централізованого опалення після дати станом на яку виготовлено зазначений технічний паспорт не здійснювалися. Підприємством правомірно застосовані тарифи встановлені Єлизаветівською сільською радою 20 вересня 2016 року й безпідставного завищення опалювальної площі АДРЕСА_1 не було, докази зміни опалювальної площі відповідної квартири до листопада 2017 року позивачем не надані. Посилання позивача на різницю в нарахуванні оплати послуг з централізованого опалення АДРЕСА_1 з урахуванням реальної опалювальної площі, що встановлена в листопаді 2017 року є нічим не обґрунтованими, оскільки юридичний факт зміни площі відповідної квартири встановлено 10 листопада 2017 року за результатами виготовлення технічного паспорту на квартиру. Підприємством правомірно застосовані тарифи встановлені Єлизаветівською сільською радою 20.09.2016 року й безпідставного завищення опалювальної площі АДРЕСА_1 не було й станом на 01 травня 2017 року (дату надання до Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації відомостей щодо відсутності чи наявності заборгованості з оплати з централізованого опалення) розмір заборгованості з оплати послуг з централізованого опалення, згідно нарахувань складав 4308,31 гривень. На підставі вищевикладеного, просив в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
В наданих письмових поясненнях, представник позивача ОСОБА_3 посилався та те, що НКРЕКП встановлює тарифи на теплову енергію, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та централізованого водопостачання та водовідведення для суб`єктів природних монополій, ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП, а органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на теплову енергію і на зазначені послуги підприємствам, які не підпадають під державне регулювання. Право на встановлення тарифів на теплову енергію органами місцевого самоврядування стало можливим після внесення змін до Закону України "Про житлово- комунальні послуги , тобто поза межами спірного періоду правовідносин між сторонами коли такі послуги ОСОБА_1 вже не надавалися. Механізм формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій суб`єктів господарювання на суміжних ринках які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільними) тепловими мережами та постачання, надання послуг з централізованого опалення і постачання гарячої води, які є ліцензіатами НКРЕКП в опалювальному періоді 2016/2017 року визначається постановою НКРЕКП Про затвердження Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води № 377 від 24.03.2016 р. Тобто, під час встановлення тарифів та теплову енергію, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та централізованого водопостачання та водовідведення для суб`єктів природних монополій, ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП, постанова КМУ Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги від 11.06.2011 року № 869 не діє. Рішення Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Про встановлення тарифу на послуги теплопостачання по КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради від 20.09.2016 року прийняті поза межами повноважень наданих органом місцевого самоврядування щодо встановлення тарифів на послуги централізованого опалення або встановлення тарифів на теплову енергію, і як слідство, не є обов`язковим в силу приписів ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування України для виконання всіма органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Рішення органу місцевого самоврядування набуває чинності з дня його офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цього рішення у дію і доводиться до відома населення. Рішення Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Про встановлення тарифу на послуги теплопостачання по КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради від 20.09.2016 року ніколи офіційно не оприлюднювалось, до відома населення жодним чином не доводилось, і навіть КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради при виставлені мешканцям житлового фонду с. Єлизаветівка рахунків за тепло ніколи це рішення не враховувало. Замість тарифу для населення в розмірі 33,63 грн./кв.м опалювальної площі виставлявся плаваючий тариф вдвічі - втричі (в залежності від місця) більший ніж вказаний в рішенні Єлизаветівської сільської ради Лозівського району. В опалюваному періоді 2016/2017 років тариф на послуги з централізованого опалення для КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради були встановлені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктом господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31 березня 2015 року № 1171. Відповідно до даної постанови НКРЕКП тариф на послуги з централізованого опалення, що надається населенню складав 26,95 грн./м.кв для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії. Постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктом господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31 березня 2015 року № 1171 втратила чинність на наступний день після офіційної публікації в газеті Урядовий кур`єр , 21.03.2017, № 53 постанови НКРЕКП Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП від 24.01.2017 року № 57.
Представник третьої особи Управління праці та соціального захисту населення Лозівської районної державної адміністрації Харківської області в наданих суду поясненнях посилався на те, що ОСОБА_1 користувалася субсидією з квітня 2016 року. З 01.05.2017 року субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 не подовжено згідно п. 14 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій в зв`язку з наявністю простроченої понад два місці заборгованості, яка за інформацією КП Тепловодосервіс , станом на 01.05.2017 року, становила 4308,31 грн. Єлизаветіською сільською радою повідомлено, що згідно заяви ОСОБА_1 , надано дозвіл на відключення від централізованого опалення, та відповідно листа КП Тепловодосервіс від 07.11.2017 р. № 498 ОСОБА_1 припинено постачання тепла в зв`язку з відключенням від централізованої системи опалення за її заявою. Оскільки ОСОБА_1 після відключення централізованого опалення з заявою на отримання субсидії не зверталась, для подальшого призначення житлової субсидії ОСОБА_1 , через представника її інтересів ОСОБА_4 , запропоновано звернутися із заявою та декларацією до управління праці та соціального захисту населення. Відповідно заяви від 13.03.2018 року, ОСОБА_1 призначено субсидію, як виняток, за рішенням комісії з питань призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, житлових субсидій населенню та надання пільг особам, які мають на це право згідно п. 7 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій з 01.03.2018р. по 15.04.2018р. в розмірі 2329,06 грн. щомісячно.
Рішенням Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 16 січня 2019 року позовні вимоги ОСОБА_1 лександрівни задоволено частково. Визнано незаконними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо проведення розрахунків за послуги з центрального опалення ОСОБА_1 , за адресою: АДРЕСА_1 в опалювальному періоді 2016/2017 р. із застосуванням тарифів на послуги з централізованого опалення, які суперечать постанові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31.03.2015 року № 1171 зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2015 року за № 433/26878; постанові КМУ Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги від 11 червня 2011 року № 869 та Правилам надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21.07.2005р. № 630. Визнано протиправними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо проведення ОСОБА_1 розрахунків за послуги з централізованого опалення для оплати, виходячи з визначення опалюваної площі квартири за адресою: АДРЕСА_1 розміром 66,3 кв.м., у період з 15.02.2015 року по 02.11.2017 року. Визнано незаконними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо відмови ОСОБА_1 у наданні послуг з централізованого опалення за адресою: АДРЕСА_1 в опалювальні періоди у період з 02.11.2017 року по 16.01.2019 року. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстанції ОСОБА_1 та КП Тепловодосервіс звернулися з апеляційними скаргами.
В апеляційній скарзі КП Тепловодосервіс просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог та у задоволенні позову у відповідних частинах відмовити.
Апеляційна скарга мотивована тим , що суд першої інстанції не взяв до уваги п.14 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії , а також те, що обсяги постачання теплової енергії в 2014-2016 роках були меншими ніж 18000 Гкал., проект тарифів запропонований Єлизаветівській сільській раді був розрахований відповідно Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води , затверджений постановою КМУ від 1 червня 2011 року №869 в редакції, що діяла на відповідну дату, оскільки редакція станом на 20 червня 2016 року значно відрізнялася.
Зазначає, що постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 31 березня 2015 року №1171 не містить в собі механізму розрахунку тарифів на послуги з централізованого опалення, зазначеною постановою лише встановлені тарифи на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг. Тоді як Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та Типового договору про надання вказаних послуг , затверджених постановою КМУ від 21 липня 2005 року №630 не містять норм щодо методики (порядку) розрахунку тарифів на послуги централізованого опалення. Згідно п.1 цих Правил вони регулюють відносини між суб`єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг і фізичною та юридичною особою, яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання гарячої та холодної води і водовідведення. Крім того, постанова КМУ від 11.06.2011 №689 в редакції до 21.04.2017 не містить норм щодо проведення розрахунків за послуги з централізованого опалення чи норм щодо методики (порядку) розрахунку тарифів на послуги централізованого опалення.
Зазначає, що судом не взято до уваги фактичні обставини справи, зокрема, що з травня 2017 року нарахування за послуги з централізованого опалення на АДРЕСА_1 не здійснювалися, опалювальний сезон 2016/2017 закінчився в квітні 2017 року й фактично з травня 2017 року нарахування за вказані послуги не здійснювалися. Та вказує, що жодним нормативно-правовим актом чи укладеним договором підприємству не надано право самостійно вносити зміни до відомостей, які впливають на розмір нарахувань за послуги з централізованого опалення.
Стверджує, що 9 жовтня 2017 року позивачем було подано заяву голові Єлизаветівської сільської ради про відключення АДРЕСА_1 від мереж централізованого опалення, КП Тепловодосервіс відмова позивачу у наданні таких послуг не надавалась. Відключення вказаної квартири від мереж централізованого опалення не здійснювалося, було відключено весь будинок на підставі рішення Єлизаветівської сільської ради Про перехід на індивідуальне опалення багатоквартирного житлового фонду с. Єлизаветівка від 13 червня 2017 року.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати частково рішення суду першої інстанції в частині та ухвалити у відповідній частині нове рішення, а саме: визнати протиправними дії відповідача щодо неналежного інформування позивача про зміни тарифів на послуги з централізованого опалення;
визнати незаконними дії відповідача щодо стягнення оплати за послуги з централізованого опалення вищевказаної квартири АДРЕСА_1 за відсутності у нього в оренді або оперативному управлінні внутрішньобудинкових інженерних мереж будинку АДРЕСА_1 (фізично неможливо надати послугу з централізованого опалення в квартирі споживача надаючи теплоносій лише до вводу у будинок і протиправно вимагати за це оплату);
стягнути з КП Тепловодосервіс на користь ОСОБА_1 грошові кошти в розмірі 10618,20 грн., які незаконно отримані відповідачем в результаті порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності та незаконної відмови у застосуванні встановленого у постанові НКРЕКП Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих робіт №1171 від 31 березня 2015 року, тарифу, а також в результаті неправомірного, безпідставного завищення опалювальної площі АДРЕСА_1 , на 5,1 кв.м. (з яких 3160,09 грн. - в результаті завищення опалювальної площі квартири, 7458,11 грн. - в результаті застосування не встановлених уповноваженими органами (не затверджених) тарифів.
В апеляційній скарзі викладено обставини справи та зазначено, що судом порушено норми процесуального та матеріального права і неповно з`ясовано обставини справи.
Апеляційна скарга мотивована тим, що представником позивача було неодноразово уточнено позовні вимоги, судом залишено без розгляду останню заяву про уточнення (уніфікацію) позовних вимог, яка за своєю суттю заявою по суті справи, а не заяви з процесуальних питань, як визначив суд, а її подання є правом учасника справи.
Також зазначає, що судом проігноровані частина позовних вимог ОСОБА_1 крім того, позивач не отримав копій документів на запити та претензії, направлені на адресу відповідача, оскільки суд першої інстанції виявив однобічність та формалізований підхід при вирішенні справи по суті. Також, вирішивши питання щодо визнання протиправними дій відповідача про проведення розрахунків за послуги з централізованого опалення для оплати, виходячи з визначення опалювальної площі у розмірі 66,3 кв.м. не вирішив питання щодо стягнення позивачу завданих такими діями збитків, при чому, розмір тарифів, який застосовується, не має жодного значення.
В обґрунтування скарги також посилається на те, що відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд не взяв до уваги Договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної води і водовідведення №б/н від 06.03.2015, згідно п.22 якого зобов`язання відшкодування завданих споживачу збитків покладено на виконавця послуг, тобто відповідача, а відсутність у нього на баланс та в оперативному управлінні внутрішньобудівельних мереж будинку АДРЕСА_1 , а також відсутність КВЕД на надання послуг з централізованого опалення взагалі позбавляє останнього права стягувати оплату за ці послуги. Вказує, що суд не надав правової оцінки наявним в матеріалах справи доказам та зазначає, що суд відповідно до викладеної в позові вимоги особи може визначити у своєму рішенні спосіб захисту, який не суперечить закону.
Відповідно до частини 1 статті 367 ЦПК України під час розгляду справи в апеляційному порядку апеляційний суд переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами, перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи апеляційних скарг, дослідивши матеріали справи, судова колегія вважає, що апеляційні скарги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до вимог ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно грунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обгрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, судова колегія вважає, що підстав для задоволення позову про визнати незаконними дій відповідача щодо відмови у наданні послуг з централізованого опалення кв. АДРЕСА_1 . в опалювальному періоді 2017/2018 років і в подальшому, за відсутності автономного або індивідуального опалення в багатоквартирному житловому фонді с. Єлизаветівка немає.
Що стосується позовних вимог про визнання протиправними дій КП Тепловодосервіс щодо надання неправдивої інформації в Управління праці та соціального захисту населення Лозівської райдержадміністрації щодо наявності уявного боргу ОСОБА_1 та позбавлення позивача державної субсидії на житлово-комунальні послуги в опалювальному періоді 2017/2018 років то вони підлягають частковому задоволенню.
Так, матеріали справи свідчать, що позивач особисто звернулась із заявою до Голови сільської ради 9 жовтня 2017 року в якій просила відключити від центрального опалення, оскільки не може оплачувати послуги які надаються неякісні (том 1 а.с.28).
Рішенням Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області №82 від 18 жовтня 2017 року надано позивачу дозвіл на відключення від центрального опалення та на розробку проектно-технічної документації на встановлення індивідуального опалення АДРЕСА_1 (том 1 а.с.35).
Пояснення представника відповідача про відключення від централізованого опалення всього житлового будинку, судовим розглядом не спростовано.
Позивач не є власником вказаної квартири, приватизація даної квартири не проводилась. Квартира АДРЕСА_1 не обладнані засобами обліку теплової енергії. Будинок належить на праві комунальної власності територіальній громаді с. Єлизаветівка в особі Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, яка є балансоутримувачем всього житлового фонду с. Єлизаветівка. Єдиним постачальником теплової енергії в с. Єлизаветівка Лозівського району Харківської області є Комунальне підприємство Тепловодосервіс Лозівської районної ради.
За таких обставин, судова колегія вважає, що апеляційна скарга відповідача в цій частині підлягає задоволенню, а позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про визнання незаконними дій Комунального підприємства ТЕПЛОВОДОСЕРВІС Лозівської районної ради (код СДРПОУ 37346355) щодо застосування в опалювальному періоді 2016/2017 р. власного механізму розрахунку тарифів на послуги з централізованого опалення всупереч постанові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 31 березня 2015 року № 1171 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2015 року за № 433/26878; всупереч постанові КМУ Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги від 11 червня 2011 року № 869 та Правилам надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21.07.2005р. № 630, які регламентують процедуру розрахунку, встановлення (узгодження) тарифів на послуги з централізованого опалення та визнання незаконними дій Комунального підприємства ТЕПЛОВОДОСЕРВІС Лозівської районної ради (код ЄДРПОУ 37346355) щодо застосування не встановлених уповноваженими органами - НКРЕКП тарифів на послуги з централізованого опалення в опалювальному періоді 2016/2017 року і в подальшому, слід зазначити про таке.
Як убачається з розрахунків за послуги з централізованого опалення, які сформовані відповідачем та нараховувалися позивачу за адресою: АДРЕСА_1 відповідач в опалювальний період 2016/2017 рр. застосовував тариф, який дорівнював в графі з датою: 26.10.2016 р.-15,566 грн., 25.11.2016р.-75,461грн., 27.12.2016р.-79,172грн., 26.01.2017р.-75,113грн., 23.02.2017р.-80,593 грн., 27.03.2017р.-73,661грн., 06.04.2017р.- -7,404 грн.
В цій частині вимог відповідач посилався на те, що постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року № 1171 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг не містить в собі механізму розрахунку тарифів на послуги з централізованого опалення, зазначеною постановою лише встановлені тарифи на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг.
Також відповідач зазначав, що оскільки обсяги постачання теплової енергії в 2014-2016 роках були меншими ніж 18 000 Гкал., підприємство, згідно п. 1.4 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії , затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 10.08.2012 року № 278, в редакції, що діяла станом на 20.09.2016 року здійснило розрахунок економічно обґрунтованих тарифів та надало його на розгляд Єлизаветівській сільській раді. 20 вересня 2016 року Єлизаветівською сільською радою прийнято рішення Про встановлення тарифу на послуги теплопостачання по КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради, згідно якого з 01 жовтня 2016 року на послуги з теплопостачання по Єлизаветівській сільській раді було встановлено наступні тарифи: для бюджетних установ - 1609.01 грн. з ПДВ за 1 1 кал; для госпрозрахункових організацій - 1609,01 грн. з ПДВ за 1 Гкал; для населення - 33,63 грн.. з ПДВ за 1 м. кв. опалювальної площі на протязі опалювального сезону; для населення - 1609.01 грн. з ПДВ за 1 Гкал. Відповідно до норм ст. 144 Конституції України та ч. 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення Єлизаветівської сільської ради про встановлення тарифів є обов`язковим до виконання для КП Тепловодосервіс Лозівського районної ради.
Судова колегія відхиляє доводи відповідача і погоджується з висновками суду першої інстанції, що згідно детальної інформації про юридичну особу - Комунальне підприємство Тепловодосервіс Лозівської районної ради, основним видом економічної діяльності цього підприємства, визначеним на підставі даних державних статистичних спостережень відповідно до статистичної методології за підсумками діяльності за рік, код КВЕД 35.30 є постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря, а тому відповідно до Закону України „ Про ліцензування певних видів господарської діяльності", господарська діяльність з виробництва теплової енергії, транспортування її магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії, підлягає ліцензуванню.
Постачальником послуг з централізованого опалення та централізованого постачання холодної води та водовідведення житлового фонду Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, в тому числі і до квартири позивача є Комунальне підприємство Тепловодосервіс Лозівської районної ради, яке здійснювало свою господарську діяльність на підставі ліцензії.
НКРЕКП встановлює тарифи на теплову енергію, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та централізоване водопостачання та водовідведення для суб`єктів природних монополій, ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП (у разі якщо суб`єкт господарювання здійснює (або має намір здійснювати) діяльність з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, а також з централізованого водопостачання та водовідведення в обсягах, що перевищує рівень, визначений Ліцензійними умовами), а органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на теплову енергію і на зазначені послуги підприємствам, які не підпадають під державне регулювання НКРЕКП.
В разі встановлення та затвердження тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869, не застосовується.
У зв`язку з чим суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що наявні правові підстави для визнання незаконними дій відповідача щодо проведення розрахунків за послуги з центрального опалення ОСОБА_1 , за адресою: АДРЕСА_1 в опалювальному періоді 2016/2017 р. із застосуванням тарифів на послуги з централізованого опалення, які суперечать постанові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг від 31.03.2015 року № 1171 зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2015 року за № 433/26878; постанові КМУ Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги від 11 червня 2011 року № 869 та Правилам надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21.07.2005р. № 630.
Доводи відповідача, що нарахування не проводилось в 2017 році спростовується наявним розрахунком в матералах справи з якого вбачається, що нарахування проводилось по березень 2017 року (том 1 а.с.32).
Висновок суду про визнання протиправними дій Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради щодо розрахунку та стягнення з ОСОБА_1 оплати за послуги з централізованого опалення із завищенням опалювальної площі на 5,1 кв.м. в межах позовної давності, відповідачем також не спростовані. Не доведено на підставі чого відповідачем проводилося нарахування з визначенням опалювальної площі у розмірі 66,30 кв.м.
З огляду на вищенаведене, судова колегія вважає, що підлягають частковому задоволенню вимоги позивача про визнати протиправними дій КП Тепловодосервіс щодо надання неправдивої інформації в Управління праці та соціального захисту населення Лозівської райдержадміністрації щодо наявності боргу ОСОБА_1
Стосовно позбавлення її державної субсидії на житлово-комунальні послуги в опалювальному періоді 2017/2018 років в цій частині відповідач не вчиняв будь яких дій, тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Щодо вимог позивача про стягнення з Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради грошових коштів в розмірі 10618,20 гривень, посилань на те, що згідно п. 5 Договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної води і водовідведення від 06.03.2015 року відповідач повинен був враховувати при нарахуванні тариф на послугу з опалення, який становить 18,06 грн., тариф, встановлений Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг тариф на послуги з централізованого опалення для КП Тепловодосервіс Лозівського району, складає 26,95 грн./кв.м., то суд першої інстанції мотивував своє рішення і навів аргументи. Доводи апеляційної скарги зводяться до переоцінки доказів, яким суд першої інстанції дав належну оцінку.
Інші доводи апеляційних скарг не впливають на вирішення справи по суті, тому рішення суду в іншій частині підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст. ст. 367, 374, 376, 381, 382, 383, 384, 389,390, 391 ЦПК України суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційні скарги ОСОБА_1 та Комунального підприємства Тепловодосервіс - задовольнити частково.
Рішення Лозівського міськрайонного суду Харківської області від 16 січня 2019 року-змінити в частині визнання неправомірними дій щодо ненадання послуг з централізованого теплопостачання та надання інформації.
Позовні вимоги в частині надання інформації задовольнити. Визнати протиправними дії Комунального підприємства Тепловодосервіс Лозівської районної ради Харківської області щодо надання інформації в Управління праці та соціального захисту населення Лозівської райдержадміністрації щодо наявності боргу в сумі 3800 грн.
В задоволенні позову про визнання неправомірними дій щодо ненадання послуг з централізованого теплопостачання - відмовити.
В іншій частині рішення суду залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття. Касаційна скарга може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту постанови.
Головуючий С.С. Кругова
Судді О.В. Маміна
Н.П. Пилипчук
повний текст постанови
складено 21 червня 2019 року
Суд | Харківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2019 |
Оприлюднено | 25.06.2019 |
Номер документу | 82585210 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Харківський апеляційний суд
Кругова С. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні