ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 червня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1020/19
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бездрабка О.І.,
при секретарі - Собчук Є.В.,
за участю:
представників позивача - Яковенка С.М., Мовчана В.О.,
представника відповідача - Рижова Ю.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Комунального підприємства "Редакція газети "Каховська зоря" до Головного територіального управління юстиції у Херсонській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Комунальне підприємство "Редакція газети "Каховська зоря" (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Головного територіального управління юстиції у Херсонській області (далі - відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати наказ від 19.04.2019 р. № 364/9 щодо визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря" від 04.01.1994 р. серії ХС № 12; зобов`язати відповідача внести відомості до Державного реєстру друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності про дійсність свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря" від 04.01.1994 р. серії ХС № 12.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що з 19.02.2016 р. КП "Редакція газети "Каховська зоря" проходить процедуру реформування друкованого засобу масової інформації відповідно до Закону України "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації". На загальних зборах трудового колективу було прийнято рішення про участь редакції у процесі реформування шляхом виходу органів місцевого самоврядування зі складу засновників (співзасновників) та перетворення редакції членами її трудового колективу у суб`єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації. 19.02.2016 р. співзасновникам газети - Каховській міській раді та Каховській районній раді було подано пропозиції щодо реформування друкованого засобу масової інформації та редакції газети "Каховська зоря". Каховська міська рада прийняла рішення про вихід зі складу засновників газети, в той час як Каховська районна рада такого рішення до теперішнього часу не прийняла. 22.12.2018 р. співзасновниками газети, окрім Каховської районної ради, було подано відповідачу заяви про перереєстрацію друкованого засобу масової інформації, однак відповідач листом від 17.01.2019 р. № 03.2029/9860 повідомив про недоліки поданих документів та надав час строком 3 місяці на їх усунення. Але через невихід Каховської районної ради зі складу співзасновників газети усунути в повній мірі недоліки у документах до встановленого відповідачем часу не вдалося за обставин, об`єктивно не залежних від КП "Редакція газети "Каховська зоря". Так, тільки 13.03.2019 р. Херсонським апеляційним судом було залишено в силі рішення Каховського міськрайонного суду Херсонської області від 21.11.2018 р., яким Каховську районну раду зобов`язано розглянути питання про вихід зі складу співзасновників редакції газети на черговій сесії. В той же час листом від 19.04.2019 р. № 3.2-9/1379 відповідач повідомив про те, що наказом від 19.04.2019 р. № 364/9 визнав недійсним свідоцтво про державну реєстрацію видання від 04.01.1994 р. серії ХС № 12 з підстав неподання заяви про перереєстрацію та вніс відповідні відомості про це до Державного реєстру друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності. Вважає вказаний наказ незаконним, оскільки ст.18 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" передбачено лише 3 підстави для визнання недійсним свідоцтва, які відсутні в даному випадку. Твердження відповідача про неподання засновником (співзасновниками) заяви про перереєстрацію друкованого засобу масової інформації не відповідає дійсності, адже таку заяву було подано в межах встановленого законом строків. Жоден з нормативно-правових актів не наділяє повноваженнями відповідача ототожнювати факт подання заяви про перереєстрацію друкованого засобу масової інформації та залишення її без розгляду з фактом неподання такої заяви.
Ухвалою від 22.05.2019 р. у справі відкрито спрощене провадження та призначено судове засідання на 19.06.2019 р. на 14:00 год.
10.06.2019 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що 22.12.2018 р. до відповідача надійшла заява про перереєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря" та інші документи, які були подані на державну перереєстрацію друкованого засобу масової інформації, та які містили ряд недоліків, у зв`язку з чим на підставі ст.13 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" та п.2.9 Положення про державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації в Україні було прийнято рішення про зупинення строку розгляду заяви на 3 місяці. Про прийняте рішення було повідомлено заявників - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 . Станом на 18.04.2019 р. не усунуто обставин, які були підставою для зупинення строку розгляду заяви про державну перереєстрацію друкованого засобу масової інформації, у зв`язку з чим на підставі п.2.11 Положення заяву залишено без розгляду. Згідно діючого законодавства залишена без розгляду заява про перереєстрацію газети "Каховська зоря" вважається неподаною та згідно ст.11 Закону України "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації" та ст.18 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні", у зв`язку з неподанням співзасновниками газети заяви про перереєстрацію видання, свідоцтво про державну реєстрацію газети "Каховська зоря" від 04.01.1994 р. серії ХС № 12 підлягало визнанню недійсним. Таким чином, наказ Головного територіального управління юстиції у Херсонській області від 19.04.2019 р. № 364/9 є правомірним.
В судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги та просили їх задовольнити з підстав, вказаних у позовній заяві.
Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог з викладених у відзиві підстав.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 04.01.1994 р. Державним комітетом України у справах видавництв, поліграфії та книгорозповсюдження видано свідоцтво серії ХС № 12 про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря", відповідно до якого засновниками є: Каховська міська рада, Каховська районна рада, трудовий колектив.
У відповідності до Закону України "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації", згідно протоколу загальних зборів трудового колективу КП "Редакція газети "Каховська зоря" від 19.02.2016 р. № 1 прийнято рішення про участь редакції, як засобу масової інформації, у процесі реформування шляхом виходу органів місцевого самоврядування зі складу засновників (співзасновників) та перетворення редакції членами її трудового колективу у суб`єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації.
На виконання ч.2 ст.4 Закону України "Про реформування державних і комунальних засобів масової інформації" КП "Редакція газети "Каховська зоря" було подано пропозицію трудового колективу від 19.02.2016 р. № 63 головам Каховської районної ради та Каховської міської ради, як співзасновникам, щодо реформування друкованого засобу масової інформації та редакції газети "Каховська зоря".
Каховська міська рада 28.04.2016 р. на пленарному засіданні прийняла рішення № 206/11 про вихід зі складу співзасновників редакції газети "Каховська зоря".
Каховська районна рада підготувала проект рішення "Про реформування КП "Редакція газети "Каховська зоря", який було включено до порядку денного пленарного засідання Х сесії VІІ скликання. Проект рішення опубліковано 29.09.2016 р., однак до теперішнього часу на сесії Каховської районної ради не розглянутий.
Рішенням Каховського міськрайонного суду Херсонської області від 21.11.2018 р. (справа № 658/756/18) визнано протиправною бездіяльність Каховської районної ради Херсонської області, яка полягає в невнесенні на розгляд пленарного засідання сесії Каховської районної ради Херсонської області проекту рішення "Про реформування Комунального підприємства "Редакція газети "Каховська зоря" та зобов`язано Каховську районну раду Херсонської області невідкладно розглянути та прийняти на черговому (позачерговому) пленарному засіданні сесії Каховської районної ради Херсонської області рішення з питання виходу Каховської районної ради Херсонської області зі складу співзасновників друкованого засобу масової інформації Комунального підприємства "Редакція газети "Каховська зоря".
Постановою Херсонського апеляційного суду від 13.03.2019 р. рішення Каховського міськрайонного суду Херсонської області від 21.11.2018 р. залишено без змін.
22.12.2018 р. ОСОБА_1 , як представником трудового колективу КП "Редакція газети "Каховська зоря" відповідно до протоколу зборів трудового колективу від 19.02.2019 р. № 1, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , як співзасновниками, Каховським міським головою Дяченко А.А. було подано до Головного територіального управління юстиції у Херсонській області заяви з додатками про перереєстрацію друкованого засобу масової інформації у зв`язку із зміною засновника (складу засновників).
Листом від 17.01.2019 р. № 03.2-29/9860 відповідач повідомив про те, що зупинено строк розгляду заяви, поданої ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 на 3 місяці у зв`язку з невідповідністю її вимогам п.3.2, пп.1, 4, 8 п.2.2, п.2.4 Положення про державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації в Україні.
18.04.2019 р. відповідач направив ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 лист за № 03.2-29/9860, в якому зазначив, що у зв`язку з неподанням протягом трьох місяців письмового повідомлення про усунення причин, що перешкоджали державній перереєстрації, заяву від 22.12.2018 р. залишено без розгляду.
Наказом начальника Головного територіального управління юстиції у Херсонській області від 19.04.2019 р. № 364/9 визнано недійсним свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря" від 04.01.1994 р. серії ХС № 12 та зобов`язано внести до Державного реєстру друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності рішення про визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря".
Вважаючи даний наказ протиправним, позивач звернувся з позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Механізм реформування друкованих засобів масової інформації, заснованих органами державної влади, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування врегульовано Закону України "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації" від 24.12.2015 р. № 917-VIII (далі - Закон № 917-VIII).
Відповідно до ст.1 Закону № 917-VIII дія цього Закону поширюється на друковані засоби масової інформації, засновниками (співзасновниками) яких є органи державної влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування (далі - друковані засоби масової інформації), і редакції друкованих засобів масової інформації, засновниками (співзасновниками) яких є органи державної влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування (далі - редакції).
Статтею 2 Закону № 917-VIII передбачено етапи реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій. Зокрема, згідно ч.1 ст.2 Закону № 917-VIII встановлено, що реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій здійснюється у два етапи: перший - протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом та другий - протягом наступних двох років.
На першому етапі здійснюється реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій згідно з переліком, що затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах, організовується підвищення кваліфікації працівників таких редакцій, а також складається Зведений перелік об`єктів реформування (ч.2 ст.2 Закону № 917-VIII).
До переліку друкованих засобів масової інформації та редакцій, що підлягають реформуванню на першому етапі, порядок формування якого визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах, включаються друковані засоби масової інформації та редакції, що звернулися з відповідними клопотаннями до зазначеного органу (ч.3 ст.2 Закону № 917-VIII).
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах, узагальнює результати першого етапу реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій і у разі потреби готує пропозиції про внесення змін до відповідних нормативно-правових актів (ч.4 ст.2 Закону № 917-VIII).
На другому етапі здійснюється реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій, не реформованих на першому етапі (ч.5 ст.2 Закону № 917-VIII).
Відповідно до ч.1 ст.3 Закону № 917-VIII реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій здійснюється у такий спосіб:
1) вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції - у разі відсутності у майні редакції державного (комунального) майна;
2) вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції з перетворенням редакції членами її трудового колективу у суб`єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації;
3) вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції з подальшою приватизацією майна редакції, що перебуває у державній чи комунальній власності, відповідно до законодавства з питань приватизації, якщо трудовий колектив редакції не подає протягом установленого цим Законом строку пропозиції про свою участь у реформуванні друкованого засобу масової інформації;
4) перетворення друкованих засобів масової інформації, заснованих центральними органами виконавчої влади, в офіційні друковані видання.
Відповідно до ч.ч.1-4 ст.4 Закону № 917-VIII рішення про реформування друкованого засобу масової інформації та редакції приймається їх засновниками (співзасновниками) за участю трудового колективу. Трудовий колектив редакції має пріоритетне право у визначенні способу реформування.
Протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом трудовий колектив редакції на загальних зборах, на яких присутні не менш як три чверті загальної кількості штатних працівників, приймає рішення щодо своєї участі у реформуванні друкованого засобу масової інформації та редакції і подає засновникам (співзасновникам) пропозицію стосовно способу реформування.
Засновники (співзасновники) друкованого засобу масової інформації та редакції у місячний строк після надходження пропозиції трудового колективу редакції приймають рішення про реформування та про спосіб реформування, яке доводиться до відома трудового колективу та надсилається центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах, для внесення до Зведеного переліку об`єктів реформування та центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації друкованих засобів масової інформації.
У разі якщо трудовий колектив редакції не повідомив про свою участь у реформуванні протягом строку, визначеного частиною другою цієї статті, засновники (співзасновники) відповідного друкованого засобу масової інформації та редакції приймають рішення про реформування самостійно.
Статтею 7 Закону № 917-VIII встановлено, що вихід органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції у разі відсутності у майні редакції державного (комунального) майна оформляється договором, що укладається між органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, що є засновниками (співзасновниками), та правонаступниками (у тому числі трудовим колективом редакції) відповідно до вимог цивільного законодавства. Зазначений договір, який обов`язково має містити умови забезпечення функціонування друкованого засобу масової інформації, збереження його назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості, є підставою для подання правонаступниками заяви про перереєстрацію друкованого засобу масової інформації в порядку, визначеному Законом України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні".
Приписами ч.1 ст.8 Закону № 917-VIII передбачено, що перетворення редакції членами її трудового колективу у суб`єкт господарювання здійснюється відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України.
Положеннями ст.20 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" від 16.11.1992 р. № 2782-XII (далі - Закон № 2782-XII) друкований засіб масової інформації підлягає перереєстрації в разі зміни засновника (складу співзасновників), назви, мови, сфери розповсюдження видання. Зміна засновника (складу співзасновників) повинна оформлятися угодою між засновником (співзасновниками) і його правонаступником, укладеною відповідно до вимог цивільного законодавства України. Ця угода є підставою для подання правонаступником заяви про перереєстрацію в порядку, передбаченому статтями 11 і 12 цього Закону.
Аналіз даних правових норм свідчить про те, що законодавством передбачено два етапи реформування друкованих засобів масової інформації, засновниками (співзасновниками) яких є органи місцевого самоврядування: перший - протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом та другий - протягом наступних двох років. Одним із способі реформування друкованих засобів масової інформації є вихід органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації з перетворенням редакції членами її трудового колективу у суб`єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації. Рішення про реформування друкованого засобу масової інформації приймається їх засновниками (співзасновниками) за участю трудового колективу, який має пріоритетне право у визначенні способу реформування та який протягом трьох місяців з дня набрання чинності Законом № 917-VIII приймає рішення щодо своєї участі у реформуванні друкованого засобу масової інформації та подає засновникам (співзасновникам) пропозицію стосовно способу реформування. В той же час, засновники (співзасновники) друкованого засобу масової інформації у місячний строк після надходження пропозиції трудового колективу редакції приймають рішення про реформування та про спосіб реформування, яке доводиться до відома трудового колективу та надсилається центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах, для внесення до Зведеного переліку об`єктів реформування та центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації друкованих засобів масової інформації.
З матеріалів справи слідує, що на виконання вказаних приписів законодавства на загальних зборах трудового колективу КП "Редакція газети "Каховська зоря" було прийнято рішення взяти участь у реформуванні друкованого засобу масової інформації КП "Редакція газети "Каховська зоря", подати Каховській міській раді та Каховській районній раді пропозицію стосовно пріоритетного права на визначення способу реформування, визначити, що реформування здійснюватиметься у таких спосіб: вихід органів місцевого самоврядування зі складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації з перетворенням редакції членами її трудового колективу у суб`єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення і тематичної спрямованості, що підтверджується протоколом від 19.02.2016 р. № 1.
19.02.2016 р. за № 63 головам Каховської районної ради та Каховської міської ради було направлено пропозиції щодо реформування друкованого засобу масової інформації, які розглянуто Каховською міською радою з прийняттям рішення від 28.04.2016 р. № 206/11 "Про вихід із складу співзасновників редакції газети "Каховська зоря" та не розглянуто Каховською районною радою, що стало підставою для вирішення даного спору в судовому порядку. Зокрема, рішенням Каховського міськрайонного суду Херсонської області від 21.11.2018 р. (справа № 658/756/18), яке залишено без змін постановою Херсонського апеляційного суду від 13.03.2019 р., визнано протиправною бездіяльність Каховської районної ради Херсонської області, яка полягає в невнесенні на розгляд пленарного засідання сесії Каховської районної ради Херсонської області проекту рішення "Про реформування Комунального підприємства "Редакція газети "Каховська зоря" та зобов`язано Каховську районну раду Херсонської області невідкладно розглянути та прийняти на черговому (позачерговому) пленарному засіданні сесії Каховської районної ради Херсонської області рішення з питання виходу Каховської районної ради Херсонської області зі складу співзасновників друкованого засобу масової інформації КП "Редакція газети "Каховська зоря".
Таким чином, КП "Редакція газети "Каховська зоря" вжито всіх необхідних заходів для реформування друкованого засобу масової інформації у встановлені Законом № 917-VIII строки. В той же час, один із співзасновників - Каховська районна рада не виконав вимоги вищевказаного Закону, що підтверджується судовим рішенням, яке набрало законної сили.
Статтею ст.20 Закону № 2782-XII передбачено подання заяви про перереєстрацію в порядку ст.ст.11, 12 цього Закону.
Згідно ст.11 Закону № 2782-XII заяви про державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації подаються засновником (співзасновниками) до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації друкованих засобів масової інформації.
Відповідно до ст.12 Закону № 2782-XII у заяві про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації повинні бути вказані: 1) засновник (співзасновники) видання; 1 1 ) пов`язана особа - юридична або фізична особа, яка здійснює контроль за засновником (співзасновниками), власником (співвласниками) друкованого засобу масової інформації, а також юридична особа, за якою засновник, власник (співвласник) здійснює відповідний контроль. У разі якщо одним із співзасновників (співвласників) друкованого засобу масової інформації є фізична особа, пов`язаними з нею особами вважаються також члени її сім`ї (чоловік, дружина, діти та батьки, мачуха та вітчим, рідні брати, сестри та їхні діти, чоловіки (дружини), спільно з якими вона здійснює контроль за друкованим засобом масової інформації; 2) вид видання; 3) назва видання; 4) мова видання; 5) сфера розповсюдження (місцева, регіональна, загальнодержавна, зарубіжна) та категорії читачів; 6) програмні цілі (основні принципи) або тематична спрямованість; 7) передбачувані періодичність випуску, обсяг і формат видання; 8) юридична адреса засновника, кожного із співзасновників та його (їх) банківські реквізити; 9) місцезнаходження редакції.
Реєструючий орган має право зажадати від засновника (співзасновників) подання документів, якими підтверджується його (їх) цивільна правоздатність та цивільна дієздатність (паспорт громадянина України, статут, договір між співзасновниками, договір з правонаступником, довіреність тощо).
Наказом Міністерства юстиції України від 21.02.2006 р. № 12/5 затверджено Положення про державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації в Україні (далі - Положення № 12/5, відповідно до п.1.4 якого державна реєстрація (перереєстрація) друкованих ЗМІ залежно від сфери розповсюдження та розгляд заяв з інших питань, зазначених у пункті 2.6 Положення, здійснюється такими реєструючими органами: 1) загальнодержавної, регіональної (дві і більше областей) та/або зарубіжної сфери розповсюдження - Міністерством юстиції України (далі - Мін`юст); 2) місцевої сфери розповсюдження - головними територіальними управліннями юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі (далі - головні територіальні управління юстиції).
Згідно п.3.1 Положення № 12/5 перереєстрація друкованого ЗМІ здійснюється реєструючим органом у порядку, установленому для його реєстрації, у разі зміни: 1) засновника (складу співзасновників), у тому числі зміни найменування засновника; 2) назви видання; 3) мови видання; 4) сфери розповсюдження видання.
Пунктом 3.2 Положення № 12/5 передбачено, що до реєструючого органу подається заява із зазначенням підстав перереєстрації. До заяви додаються згадані в пункті 2.4 Положення документи, угода між засновником і правонаступником (у разі перереєстрації друкованого ЗМІ у зв`язку зі зміною засновника) та копія попереднього свідоцтва про державну реєстрацію друкованого ЗМІ. Зміна засновника (складу співзасновників) повинна оформлятися угодою між засновником (співзасновниками) і його правонаступником, укладеною відповідно до вимог Цивільного та Господарського кодексів, інших актів законодавства України.
Відповідно до ст.13 Закону № 2782-XII реєструючий орган зобов`язаний в місячний строк розглянути заяву про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації і письмово повідомити засновника (співзасновників) про результат розгляду.
В межах цього строку реєструючий орган приймає рішення про: а) державну реєстрацію видання; б) відмову у державній реєстрації; в) зупинення строку розгляду заяви про реєстрацію.
Зупинення цього строку здійснюється реєструючим органом, якщо: 1) засновник (співзасновники) не подав документи, якими підтверджується його (їх) цивільна правоздатність та цивільна дієздатність; 2) між співзасновниками не укладено установчий договір, передбачений статтею 9 цього Закону; 3) виникли обставини, за яких з незалежних від реєструючого органу причин своєчасне проведення державної реєстрації неможливе.
Зупинений строк розгляду заяви про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації поновлюється з дня, коли заявник письмово повідомить про усунення причин, що перешкоджали державній реєстрації видання.
Пунктом 2.9 Положення № 12/5 встановлено, що зупинення строку розгляду заяви про державну реєстрацію допускається реєструючим органом не більше ніж на три місяці, якщо: 1) засновник (співзасновники) не подав(ли) до реєструючого органу всі документи, якими підтверджуються його (їх) цивільна правоздатність та цивільна дієздатність; 2) між співзасновниками не укладено установчого договору, передбаченого статтею 9 Закону; 3) виникли обставини, за яких з незалежних від реєструючого органу причин своєчасне проведення державної реєстрації неможливе (невідповідність поданих документів законодавству України, наявність ухвали суду про заборону розгляду заяви конкретних засновників або конкретного друкованого ЗМІ, якщо внаслідок ухвалення реєструючим органом рішення будуть порушені права і свободи фізичних чи юридичних осіб тощо).
Зупинений строк розгляду заяви про державну реєстрацію друкованого ЗМІ поновлюється з дня, коли заявник письмово повідомить реєструючий орган про усунення причин, що перешкоджали державній реєстрації видання (п.2.10 Положення № 12/5).
Згідно п.2.11 Положення № 12/5 у разі неподання засновником (співзасновниками) протягом трьох місяців письмового повідомлення про усунення причин, що перешкоджали державній реєстрації видання, реєструючий орган залишає заяву без розгляду та письмово повідомляє про це засновника (співзасновників).
З викладеного слідує, що порядок подачі заяви про перереєстрацію друкованого засобу масової інформації у разі зміни засновника (співзасновника) здійснюється з дотриманням порядку, передбаченого для подачі заяви про реєстрацію друкованого засобу масової інформації. При цьому обов`язковим документом, який подається реєструюючому органу, в такому випадку є угода між засновником і правонаступником. Неподання такої угоди, а також невідповідність заяви вимогам ст.12 Закону № 2782-XII, є підставою для зупинення строку розгляду заяви про перереєстрацію друкованого засобу масової інформації на 3 місяці. У разі ж неподання засновником (співзасновниками) протягом трьох місяців письмового повідомлення про усунення причин, що перешкоджали державній реєстрації видання, реєструючий орган залишає заяву без розгляду та письмово повідомляє про це засновника (співзасновників).
Судом встановлено, що 22.12.2018 р. до Головного територіального управління юстиції у Херсонській області було подано наступні заяви про перереєстрацію друкованого засобу масової інформації: ОСОБА_1 ., яка діяла як представник трудового колективу КП "Редакція газети "Каховська зоря" відповідно до протоколу загальних зборів від 19.02.2016 р. № 1; ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , які діяли як співзасновники КП "Редакція газети "Каховська зоря" на підставі переданих засновницьких прав трудовим колективом редакції газети згідно протоколу загальних зборів від 20.12.2018 р. № 2; Каховським міським головою Дяченко А.А.
Наказом начальника Головного територіального управління юстиції у Херсонській області від 17.01.2019 р. № 48/9 на підставі ст.13 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" та п.2.9 Положення про державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації в Україні, правового висновку щодо заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , зупинено строк розгляду заяви про державну перереєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря" на три місяці, про що повідомлено ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 листом від 17.01.2019 р. № 03.2-29/9860.
Вищевказаним листом доведено до відома зазначених осіб про зупинення строку розгляду заяви на 3 місяці із зазначенням підстав, серед яких і відсутність угоди з співзасновником - Каховською районною радою, та про необхідність подання документів із врахуванням вказаних зауважень.
Позивачем у встановлений строк не було усунуто недоліки, які вказувалися відповідачем у листі від 17.01.2019 р. № 03.2-29/9860, у зв`язку з чим Головне територіальне управління юстиції у Херсонській області повідомило ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Семененко ОСОБА_5 Г., ОСОБА_4 про залишення заяви про державну перереєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря" від 22.12.2018 р. без розгляду.
Таким чином, відповідачем фактично прийнято по суті рішення за результатами розгляду заяви, поданої ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 . В той же час відповідачем не надано жодного доказу розгляду заяв, поданих 22.12.2018 р. ОСОБА_1 , як представником трудового колективу КП "Редакція газети "Каховська зоря", Каховським міським головою Дяченко А.А.
У зв`язку з тим, що заяву ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ., ОСОБА_4 залишено без розгляду, а як наслідок, відповідач визнав її неподаною, враховуючи правовий висновок від 19.04.2018 р., на підставі ст.11 Закону України "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації" та ст.18 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (преси) в Україні", начальником Головного територіального управління юстиції у Херсонській області 19.04.2019 р. прийнято наказ № 364/9 про визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря" від 04.01.1994 р. серії ХС № 12.
Аналізуючи вказані у наказі підстави для визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації, суд зазначає наступне.
Згідно абз.2 ч.2 ст.11 Закону № 917-VIII неподання засновником (співзасновниками) друкованого засобу масової інформації центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації друкованих засобів масової інформації, у строк, встановлений частиною першою статті 2 цього Закону, заяви про перереєстрацію відповідного друкованого засобу масової інформації є підставою для визнання свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації недійсним.
Відповідно до абз.4 ст.18 Закону № 2782-XII реєструючий орган визнає свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації недійсним у разі:
подання засновником (співзасновниками) погодженого з редакцією письмового повідомлення про припинення випуску друкованого засобу масової інформації;
неподання після завершення процесу реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації органами державної влади, іншими державними органами або органами місцевого самоврядування, які є їх засновниками (співзасновниками), заяви про перереєстрацію відповідних друкованих засобів масової інформації;
прийняття рішення суду про припинення випуску друкованого засобу масової інформації.
З викладеного слідує, що однією із підстав для визнання реєструючим органом свідоцтва недійсним є неподання після завершення процесу реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації органами державної влади, іншими державними органами або органами місцевого самоврядування, які є їх засновниками (співзасновниками), заяви про перереєстрацію відповідних друкованих засобів масової інформації.
Відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію від 04.01.1994 р. серії ХС № 12, витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновниками КП "Редакція газети "Каховська зоря" є Каховська районна рада, Каховська міська рада, трудовий колектив "Редакції газети "Каховська зоря".
Тобто, для наявності вищевказаної підстави для визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації відповідач мав встановити факт відсутності заяв від засновників КП "Редакція газети "Каховська зоря".
Як вже зазначалося, до Головного територіального управління юстиції у Херсонській області було подано 3 заяви про перереєстрацію КП "Редакція газети "Каховська зоря": ОСОБА_1 як представником трудового колективу КП "Редакція газети "Каховська зоря"; ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 як співзасновниками КП "Редакція газети "Каховська зоря"; Каховським міським головою Дяченко А.А. як представник органу місцевого самоврядування, який входив до складу засновників і прийняв рішення про вихід з їх складу.
Відповідачем прийнято рішення лише за заявою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , а рішень за заявами Кисельової Ж.І., Каховського міського голови Дяченка А.А. не приймалося.
З вищевикладеного вбачається, що на час прийняття відповідачем наказу від 19.04.2019 р. № 364/9 "Про визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію засобу масової інформації газети "Каховська зоря" з підстав неподання співзасновниками заяви про перереєстрацію друкованого засобу масової інформації, відповідачу було подано дві заяви, одна з яких від органу місцевого самоврядування, рішення за якими у встановленому законом строки та порядку не було прийнято.
Таким чином, станом на 19.04.2019 р. у відповідача не було підстав для визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації від 04.01.1994 р. серії ХС № 12, так як вказані у наказі від 19.04.2019 р. № 364/9 обставини для його прийняття не відповідають дійсності у зв`язку з поданням одним із співзасновників газети - головою Каховської міської ради (органом місцевого самоврядування), заяви про перереєстрацію друкованого засобу масової інформації.
За таких обставин суд вважає наказ Головного територіального управління юстиції у Херсонській області від 19.04.2019 р. № 364/9 протиправним, а тому він підлягає скасуванню.
Згідно п.6.10 Положення № 12/5 відомості про зареєстровані (перереєстровані) друковані ЗМІ вносяться до Державного реєстру друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності в порядку, установленому Положенням про цей реєстр.
Наказом Міністерства юстиції України від 21.06.2007 р. № 412/5 затверджено Положення про Державний реєстр друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності" (далі - Положення № 412/5).
Відповідно до п.1.1 Положення № 412/5 реєстр - це електронна база даних, яка містить інформацію про всі друковані засоби масової інформації, додатки до друкованих засобів масової інформації у вигляді видань газетного та журнального типу, що видаються на території України, незалежно від сфери розповсюдження, тиражу і способу їх виготовлення (далі - Друковані ЗМІ) та інформаційні агентства як суб`єкти інформаційної діяльності, що засновуються та/або діють в Україні (далі - Інформагентства).
Пунктом 1.4 визначено, що реєстратор Реєстру (далі - Реєстратор) - Міністерство юстиції України та структурні підрозділи головних територіальних управлінь юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі з питань державної реєстрації.
Реєстратори вносять записи до Реєстру, здійснюють перевірку зареєстрованих назв Друкованих ЗМІ та Інформагентств за даними Реєстру, оформляють свідоцтва про державну реєстрацію та виконують інші функції, передбачені цим Положенням (п.1.5 Положення № 412/5).
З викладеного вбачається, що внесення відомостей до реєстру здійснюється реєстраторами реєстру, яким є відповідач.
Оскаржуваним наказом відповідача визнано недійсним свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря" від 04.01.1994 р. серії ХС № 12 та внесено до Державного реєстру друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності рішення про визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря".
За результатами розгляду справи суд дійшов висновку про протиправність наказу від 19.04.2019 р. № 364/9 "Про визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря", а тому способом поновлення порушених прав та інтересів позивача є зобов`язання відповідача внести до Державного реєстру друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності відомості про дійсність свідоцтва серії ХС № 12 від 04.01.1994 р. про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря".
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч.2 ст.77 КАС України).
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
Відповідачем належними та допустимими доказами не доведено правомірність прийняття оскаржуваного наказу, а тому позовні вимоги КП "Редакція газети "Каховська зоря" підлягають задоволенню у повному обсязі.
Частиною 1 статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі витупала його посадова чи службова особа.
Тому сплачений позивачем судовий збір у сумі 3842 грн. підлягає стягненню з Головного територіального управління юстиції у Херсонській області за рахунок його бюджетних асигнувань.
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -
вирішив :
Позовну заяву Комунального підприємства "Редакція газети "Каховська зоря" (74800, Херсонська область, м.Каховка, вул.Соборності, 11, код ЄДРПОУ 02475434) до Головного територіального управління юстиції у Херсонській області (73000, м.Херсон, вул.Потьомкінська, 42/14, код ЄДРПОУ 34906897) про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного територіального управління юстиції у Херсонській області від 19.04.2019 р. № 364/9 "Про визнання недійсним свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря".
Зобов`язати Головне територіальне управління юстиції у Херсонській області (73000, м.Херсон, вул.Потьомкінська, 42/14, код ЄДРПОУ 34906897) внести до Державного реєстру друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності відомості про дійсність свідоцтва серії НОМЕР_1 № 12 від 04.01.1994 р. про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газети "Каховська зоря".
Стягнути з Головного територіального управління юстиції у Херсонській області (73000, м.Херсон, вул.Потьомкінська, 42/14, код ЄДРПОУ 34906897) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Комунального підприємства "Редакція газети "Каховська зоря" (74800, Херсонська область, м.Каховка, вул.Соборності, 11, код ЄДРПОУ 02475434) судовий збір у сумі 3842 (три тисячі вісімсот сорок дві) грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 24 червня 2019 р.
Суддя Бездрабко О.І.
кат. 108010100
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2019 |
Оприлюднено | 25.06.2019 |
Номер документу | 82597449 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні