Постанова
від 19.06.2019 по справі 440/3900/18
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2019 р.Справа № 440/3900/18 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Спаскіна О.А.,

Суддів: Перцової Т.С. , Присяжнюк О.В. ,

за участю секретаря судового засідання Медяник А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Старнайт" на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 08.04.2019 року, головуючий суддя І інстанції: С.С. Сич, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 18.04.19 року по справі № 440/3900/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Старнайт"

до Інспекції по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста , Полтавської міської ради

третя особа Міністерство культури України

про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Старнайт" (далі - ТОВ "Старнайт", позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської міської ради (далі - відповідач - 1), Інспекції по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста виконавчого комітету Полтавської міської ради (далі - відповідач - 2), третя особа Міністерство культури України, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Полтавської міської ради від 19 жовтня 2018 року "Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасової споруди по вул. Соборності АДРЕСА_1 31", яким анульовано дію паспорту прив`язки пересувної тимчасової споруди - виносних столиків у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Старнайт" від 18.04.2018 року за №01-02-01-16/871-1730;

- визнати протиправним та скасувати припис Інспекції по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста без номера та дати щодо демонтажу малої архітектурної форми за адресою: м. Полтава, вул. Соборності, 31.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 08.04.2019 року у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Старнайт" (ідентифікаційний код 38439670, вул. Небесної Сотні, 13, м. Полтава, 36020) до Полтавської міської ради (ідентифікаційний код 24388285, вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000), Інспекції по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста виконавчого комітету Полтавської міської ради (ідентифікаційний код 21044556, вул. Анатолія Кукоби, 39, м. Полтава, 36022), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідачів - Міністерство культури України (ідентифікаційний код 37535703, вул. Івана Франка, 19, м. Київ, 01601), про визнання протиправними та скасування рішень - відмовлено.

Позивач, не погодившись з даним рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржуване рішення та постановити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що приймаючи зазначене рішення суд першої інстанції неповно та неправильно дослідив докази, неповно з`ясував всі обставини справи, що мають значення при вирішенні спору, невірно застосував до спірних правовідносин вимоги матеріального та процесуального права.

Відповідач, Полтавська міська рада, подав відзив на апеляційну скаргу, в якому наполягав на законності судового рішення та просив залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Відповідно до ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Частиною 1 ст. 308 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи та вимоги апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що 18.04.2018 року Управлінням з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради видано ТОВ "Старнайт" паспорт прив`язки "Пересувна тимчасова споруда-виносні столики у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31", реєстраційний №01-02-01-16/871-1730 з терміном дії до 31.12.2018 року.

12.06.2018 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області Семенишином С.Р. прийнято рішення №56 про скасування дії паспорта прив`язки пересувної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - виносні столики у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31 в місті Полтаві під реєстраційним №01-02-01-16/871-1730 від 18 квітня 2018 року.

18.10.2018 року до Полтавської міської ради надійшов лист Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області від 17.10.2018 р.№1016-1.19/2066 (том 1 а.с. 82-83), яким відповідачу-1 надано засвідчену копію рішення №56 від 12.06.2018 р. та Полтавську міську раду проінформовано, що за результатами позапланової перевірки рішенням головного інспектора будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області від 12 червня 2018 року №56 дію паспорту прив`язки пересувної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - виносні столики у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31 в місті Полтава, виданого Управлінням містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради під реєстраційним № 01-01-01-16/871-1730 від 18 квітня 2018 року, скасовано у зв`язку з порушенням вимог послідовності та законності дій і процедур, визначених Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 21.10.2011 року №244. Зазначене рішення головного інспектора будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області є підставою для анулювання зазначеного паспорту прив`язки. Враховуючи, що відповідно до пункту 8.11 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням Полтавської міської ради від 18.05.2012 р., дія паспорту прив`язки ТС анулюється у разі недотримання вимог паспорта прив`язки при її встановленні, запропоновано негайно розглянути питання щодо анулювання паспорту прив`язки пересувної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - виносні столики у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31 в місті Полтава, виданого Управлінням містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради під реєстраційним №01-01-01-16/871-1730 від 18 квітня 2018 року у зв`язку із його скасуванням, та у відповідності до пункту 8.13 Положення прийняти відповідне рішення про демонтаж зазначеної споруди.

На підставі листа Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області від 17.10.2018 року №1016-1.19/2066, керуючись пунктами 8.12, 8.13 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням двадцять другої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18.05.2012 року, пунктом 2.30 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року №244, Правилами благоустрою міста Полтава, затвердженими рішенням одинадцятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 16.06.2017 року, статтями 25, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Полтавська міська рада вирішила:

1. Анулювати дію паспорту прив`язки пересувної тимчасової споруди - виносних столиків у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31, виданого ТОВ "Старнайт" від 18.04.2018 року № 01-01-01-16/871-1730 (пункт 1).

2. Зобов`язати ТОВ "Старнайт" здійснити демонтаж пересувної тимчасової споруди - виносних столиків у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31, за власний рахунок (пункт 2).

3. У разі невиконання пункту 2 цього рішення, інспекції по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста здійснити організацію демонтажу зазначеної у пункті 1 цього рішення пересувної тимчасової споруди - виносних столиків у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31 відповідно до Правил благоустрою міста Полтава, затверджених рішенням одинадцятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 16.06.2017 року (пункт 3).

4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію з питань містобудування, архітектури, розвитку міського господарства, транспорту, розвитку підприємницької діяльності, розвитку міста, інвестицій, туризму (пункт 4) (том 1 а.с. 13).

На підставі рішення Полтавської міської ради (вісімнадцята сесія сьомого скликання) від 19.10.2018 року Інспекцією по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста виконавчого комітету Полтавської міської ради ТОВ "Старнайт" внесено припис "Про порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою території населених пунктів", яким зобов`язано ТОВ "Старнайт" терміново демонтувати до 23.11.2018 року за власний рахунок тимчасову споруду за адресою: вул. Соборності, 31 та привести зазначену територію до належного (попереднього) стану (том1 а.с. 14).

Позивач не погодився з рішенням Полтавської міської ради від 19 жовтня 2018 року "Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасової споруди по вул. Соборності, 31" та приписом Інспекції по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста щодо демонтажу тимчасової споруди за адресою: м. Полтава, вул. Соборності, 31, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення Полтавської міської ради від 19 жовтня 2018 року "Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасової споруди по вул. Соборності АДРЕСА_1 31" та припис Інспекції по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста щодо демонтажу тимчасової споруди за адресою: м. Полтава, вул. Соборності, 31 прийняті відповідачами на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що визначені законодавством України, та з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішень.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами частини першої статті 140 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Згідно з частиною другою статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Частиною 1 ст. 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

У відповідності до ч.1 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною 1 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Згідно з ч. 1 ст. 18 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

За змістом пунктів 24, 34, 44 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України; вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Частиною 10 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Таким чином, вказаною нормою передбачено строк для доведення до відома депутатів і населення рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті.

Згідно з частиною першою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

У відповідності до ч.10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку .

Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням Полтавської міської ради №69-р від 08.10.2018 р. "Про скликання вісімнадцятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання" скликано вісімнадцяту сесію Полтавської міської ради сьомого скликання 19.10.2018 р. о 10-й годині у залі засідань Полтавської міської ради (м. Полтава, вул. Соборності, 36) (том 2 а.с. 76-80), яке було оприлюднено у газеті "Полтавський вісник" за 11.10.2018 р. №41 (том 2 а.с. 81-83).

Оприлюднення розпорядження Полтавської міської ради №69-р від 08.10.2018 р. "Про скликання вісімнадцятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання" 11.10.2018 р. не порушує права позивача - юридичної особи, оскільки він не відноситься до осіб, визначених ч. 10 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (депутати, населення).

З матеріалів справи вбачається, що 18.10.2018 року до Полтавської міської ради надійшов лист Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області від 17.10.2018 №1016-1.19/2066 (том 1 а.с. 82-83), яким відповідачу-1 надано засвідчену копію рішення №56 від 12.06.2018 та Полтавську міську раду проінформовано, що за результатами позапланової перевірки рішенням головного інспектора будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області від 12 червня 2018 року №56 дію паспорту прив`язки пересувної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - виносні столики у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31 в місті Полтава, виданого Управлінням містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради під реєстраційним № 01-01-01-16/871-1730 від 18 квітня 2018 року скасовано у зв`язку з порушенням вимог послідовності та законності дій і процедур, визначених Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 21.10.2011 року №244. Зазначене рішення головного інспектора будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області є підставою для анулювання зазначеного паспорту прив`язки.

Рішенням головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області Семенишина С.Р. №56 від 12.06.2018 р. скасовано дію паспорта прив`язки пересувної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - виносні столики у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31 в місті Полтаві під реєстраційним №01-02-01-16/871-1730 від 18.04.2018 р. (а.с. 84-85) як такого, що прийняте з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог послідовності та законності дій і процедур, визначених положеннями Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244, порушенням порядку формування форми бланка паспорта прив`язки, визначеного Додатком №1 до Порядку та вимог, визначених п. 2.2 та 2.5 Порядку.

Пунктом 32 Порядку №698, встановлено, якщо рішення об`єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень.

Про скасування або зупинення дії рішення об`єкта нагляду головним інспектором будівельного нагляду приймається рішення за формою згідно з додатком 6, яке надсилається об`єкту нагляду протягом трьох робочих днів з дати його прийняття рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення.

Інформація про скасування або зупинення дії рішення об`єкта нагляду оприлюднюється на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.

У разі зупинення дії рішення об`єкт нагляду вживає заходів щодо усунення порушень, зазначених у рішенні про зупинення, та про результати повідомляє головному інспектору будівельного нагляду, який прийняв таке рішення.

Наведене вище дає підстави для висновку, що вказану правову норму необхідно розуміти так, що за загальним правилом рішення об`єкта нагляду, яке порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, зупиняється, і лише у випадку неможливості усунення виявлених порушень - воно скасовується.

З аналізу викладеного вбачається, що скасування рішення об`єкта нагляду є крайнім заходом, спрямованим на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності. Цей захід застосовується у випадках, коли у контролюючого органу відсутні інші можливості до забезпечення дотримання вимог у сфері містобудівної діяльності.

Вказана правова позиція викладена Вищим адміністративним судом України в ухвалах від 15 червня 2017 року у справі К/800/8891/17 (822/1787/16) та від 17 жовтня 2017 року у справі К/800/14552/17 (810/2987/16).

Рішення №56 від 12.06.2018 року, яким скасовано дію паспорта прив`язки пересувної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - виносні столики у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31 в місті Полтаві під реєстраційним №01-02-01-16/871-1730 від 18.04.2018 р., на даний час є чинним, доказів скасування вказаного рішення до суду не надано, вказане рішення не є предметом оскарження у даній справі, а відтак, суд відхиляє доводи позивача про неправомірність рішення №56 від 12.06.2018 р., як такі, що виходять за межі предмету спору у даній справі.

Виконавчий комітет Полтавської міської ради звернувся до Полтавської міської ради з листом від 18.10.2018 р. №04.2.2-04/2/2464вих. з проханням розглянути на засіданнях постійних комісій та включити до порядку денного чергової сесії Полтавської міської ради проект рішення "Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасової споруди по вул. Соборності, 31", який підготовлений у межах повноважень управлінням з питань містобудування та архітектури (том 2 а.с. 52), до якого було додано проект рішення, доповідну записку №01-02-01-14/1780 від 18.10.2018 р. (том 2 а.с. 53-54), лист Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області від 17.10.2018 р. №1016-1.19/2066 (том 1 а.с. 82-85), копію паспорту прив`язки пересувної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - виносні столики у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31 в місті Полтаві від 18.04.2018 р. за №01-02-01-16/871-1730 (том 2 а.с. 86-92).

Згідно з приписами ч. 11 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

У відповідності до ч. 3 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Таким чином, проекти рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття, крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Проект рішення вісімнадцятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання "Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди по вул. Соборності, 31" був оприлюднений 18.10.2019 р. на офіційному сайті Полтавської міської ради та виконавчого комітету у розділі "Документи-Проекти рішення ради" (том 2 а.с. 18-19).

Об`єкт по вул. Соборності (Жовтневій), 31 у м. Полтаві, за адресою якого видано паспорт прив`язки від 18.04.2018 р. №01-02-01-16/871-1730, дію якого у свою чергу анульовано оскаржуваним у даній справі рішенням Полтавської міської ради від 19.10.2018 р. "Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасової споруди по АДРЕСА_2 , - є об`єктом культурної спадщини - пам`яткою архітектури національного значення "Дворянське зібрання" (1810 р., 1947р.) (охорон. №160035).

Міністерством культури України за результатами огляду об`єкта культурної спадщини - пам`ятки архітектури національного значення "Дворянське зібрання" у м. Полтаві, Полтавської області, внесено ТОВ "Старнайт" припис від 17.10.2018 №820/10-5/74-18 з вимогою негайно припинити проведення будь-яких робіт зі здійснення прибудови до пам`ятки архітектури національного значення "Дворянське зібрання" (охорон. №160035) (том 2 а.с. 101-102).

Таким чином, колегія суддів зазначає, що оскільки вищевказаний проект рішення стосувався вирішення питання розміщення тимчасової споруди, яка впритул примикає до пам`ятки архітектури національного значення "Дворянське зібрання" (охоронний №160035), складової частини пам`ятки архітектури національного значення "Ансамбль Круглої площі" (постанова Ради Міністрів УРСР від 24.08.1963 №970, охоронний №577), за адресою: м. Полтава, вул. Соборності, 31, враховуючи ймовірну загрозу руйнації пам`ятки культурної спадщини, суд погоджується з доводами відповідача-1 Полтавської міської ради про те, що вказаний вище випадок може бути віднесено до невідкладних випадків, встановлених законом, коли проекти рішень органів місцевого самоврядування оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Вказаний проект рішення був оприлюднений за день до сесії Полтавської міської ради та суду не надано доказів того, що позивач звертався до відповідача-1 з будь-якими заявами або документами, що стосувалися проекту рішення, які не були розглянуті відповідачем-1 або у задоволенні яких позивачу відмовлено.

У відповідності до ч. 3 ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Відповідно до приписів ст. 1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" благоустрій населених пунктів - це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Згідно ст. 2 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" благоустрій населених пунктів передбачає: 1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів; 2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; 3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.

У відповідності до ч. 5 цього України "Про благоустрій населених пунктів" управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: 1) затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; 2) затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; 3) створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); 4) визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 13 цього Закону до об`єктів благоустрою населених пунктів належать: 1) території загального користування: а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; б) пам`ятки культурної та історичної спадщини; в) майдани, площі, бульвари, проспекти; г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; ґ) пляжі; д) кладовища; е) інші території загального користування.

Частиною 4 ст. 20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" встановлено, що рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.

Рішенням Полтавської міської ради (одинадцята сесія сьомого скликання) від 16.06.2007 року "Про затвердження Правил благоустрою міста Полтава" затверджено Правила благоустрою міста Полтава у новій редакції, яка є додатком до цього рішення (том 1 а.с. 129-152).

Вказані Правила благоустрою міста Полтава є чинними, доказів визнання їх нечинними або скасування рішення Полтавської міської ради (одинадцята сесія сьомого скликання) від 16.06.2007 року "Про затвердження Правил благоустрою міста Полтава" не надано.

Стосовно доводів апелянта про нечинність вказаних Правил з посиланням на не дотримання Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 №731, колегія суддів вважає безпідставними через суб`єктивне помилкове тлумачення положень діючого законодавства.

Оскільки відповідно до п. 1 цього Положення державна реєстрація нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, які виступають суб`єктами нормотворення, здійснюється відповідно до Указу Президента України від 3 жовтня 1992 р. "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" та цього Положення. Однак, Полтавська міська рада є органом місцевого самоврядування, не є міністерством чи органом виконавчої влади, а тому на відповідача не поширюється дія Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 р. №731.

Відповідно до ч. 1 Правил благоустрою міста Полтава визначено, що Правила благоустрою міста Полтава (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким встановлено порядок комплексного виконання робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращення мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюється на території міста Полтава з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Порядок утримання тимчасових споруд визначається розділом ХІХ Правил благоустрою міста Полтава, відповідно до приписів п. 95.10 ст. 95 яких самовільно встановлені ТС та інші конструкції підлягають демонтажу у спосіб, передбачений чинним законодавством.

Відповідно до п. 96.1 ст. 96 Правил благоустрою міста Полтава підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС.

Встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки. Відхилення від паспорта прив`язки ТС не допускається.

У відповідності до п. 97.1Правил благоустрою міста Полтава демонтаж встановлених ТС для здійснення підприємницької діяльності, збірно-розбірних металевих гаражів, МАФ, антипаркувальних засобів, обмежуючих пристроїв, автолавок, спеціальних конструкцій для розміщення зовнішньої реклами, вивісок та вказівників, здійснюється у випадках, зокрема, у разі закінчення строку дії чи анулювання паспорта привязки, паспорту вивіски (вказівника), інших дозвільних документів.

Рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18.05.2012 року "Про затвердження Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава" затверджено Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава (том 1 а.с. 112-128).

Згідно з п. 7.1 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Відповідно до п. 7.2 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до управління з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає:- схему розміщення ТС (додаток 1);- ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання , що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1);- схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України";- договір особистого строкового земельного сервітуту (у випадках, визначених цим Положенням);- технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоотримувача відповідних інженерних мереж.

Пунктом 8.11 цього Положення передбачено, що дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов:

- недотримання вимог паспорта прив`язки при її встановленні;

- невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки;

- надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 7.2 цього Положення, під час підготовки паспорта прив`язки;

- закінченням або розірванням договору особистого строкового земельного сервітуту.

Відповідно до п. 8.12 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава встановлено, що призупинення або анулювання дії паспорту прив`язки здійснюється рішенням Полтавської міської ради про припинення договору особистого строкового сервітуту або договору оренди землі (для стаціонарних ТС), для інших ТС на підставі рішення (протоколу) Комісії. Винесення питання про призупинення або анулювання дії паспорту прив`язки здійснюється управлінням з питань містобудування та архітектури чи іншим органом, представники яких входять до складу Комісії, за наявності інформації про існування обставин, передбачених пунктом 8.10 та п. 8.11 даного Положення.

У відповідності до п. 8.13 Положення у разі анулювання паспорту прив`язки ТС така ТС підлягає демонтажу. Демонтаж ТС здійснюється за рахунок замовника.

Згідно пп. 2.20, 2.23 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 р. № 244, встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки.

Після розміщення ТС замовник подає до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або відповідної районної державної адміністрації письмову заяву за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку, у якій зазначає, що він виконав вимоги паспорта прив`язки.

Таким чином, оскільки підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1), заяву за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку про виконання вимог паспорта прив`язки після розміщення ТС позивач не подавав, а отже, розміщення не було завершено, зважаючи, що рішенням головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області Семенишина С.Р. №56 від 12.06.2018 р. скасовано дію паспорта прив`язки пересувної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - виносні столики у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31 в місті Полтаві під реєстраційним №01-02-01-16/871-1730 від 18.04.2018 р. (а.с. 84-85), тому доводи відповідачів про наявність підстав для анулювання дії паспорта прив`язки ТС є обґрунтованими, оскільки за відсутності паспорту прив`язки ТС відсутні і підстави для встановлення тимчасової споруди, тобто наявна підстава для анулювання паспорту прив`язки, що полягає у недотриманні вимог паспорта прив`язки при її встановленні

Відповідно до копії договору оренди землі від 06.07.2016 року, укладеного між Полтавською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Старнайт" (орендар), за умовами якого орендодавець на підставі рішення п`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 16.06.2016 року "Про надання земельних ділянок, передачу у користування та продовження права користування земельними ділянками" надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , площею 1494 кв.м згідно з планом (схемою) земельної ділянки, що є додатком до цього договору, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1 : НОМЕР_2 :006:0342 (том 1 а.с. 35-38).

Отже, виходячи з вищезазначеного договору оренди землі від 06.07.2016 року земельна ділянка передана для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_3 , Полтавська область, м. Полтава, вул. Соборності, АДРЕСА_2 , а не для розміщення тимчасової споруди, паспорт прив`язки на яку було видано 18.04.2018 року та скасовано 12.06.2018 року.

А тому, анулювання дії паспорту прив`язки було здійснено рішенням Полтавської міської ради без припинення договору оренди землі від 06.07.2016 року, отже оскаржуваним рішенням не порушено право позивача на оренду земельної ділянки за адресою: Україна, Полтавська область, м. Полтава, вул. Соборності, 31, площею 1494 кв.м.

Відповідно до чч. 1, 2 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Відповідно до п. 1.6 Регламенту Полтавської міської ради сьомого скликання, затвердженого рішенням Полтавської міської ради (позачергова друга сесія сьомого скликання) від 25.12.2015 року "Про Регламент Полтавської міської ради", сесія Ради є правомочною, якщо на її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу Ради (том 2 а.с. 55, 57).

Як вбачається з протоколу вісімнадцятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 19.10.2018 року у її пленарному засіданні брали участь 32 депутати із 42 депутатів Полтавської міської ради (том 2 а.с. 20-48).

З матеріалів справи вбчається, що рішенням вісімнадцятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 19.10.2018 року включено до порядку денного додаткові питання, зокрема, питання № 67 "Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасової споруди по вул. Соборності АДРЕСА_1 31", що підтверджується протоколом вісімнадцятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 19.10.2018 року та списком поіменного голосування від 19.10.2018 про включення до порядку денного додаткових питань ("за" - 31 депутат, "проти" - 0; "утрималось" - 0; "не голосувало" - 1 депутат) (том 2 а.с. 20-48, 49), а також затверджено порядок денний пленарного засідання зі змінами (том 2 а.с. 50).

Рішення Полтавської міської ради від 19 жовтня 2018 року "Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасової споруди по вул. Соборності АДРЕСА_2 " прийнято на пленарному засіданні після обговорення цього рішення більшістю депутатів від загального складу Полтавської міської ради ("за" - 28 депутатів, "проти" - 0; "утрималось" - 2 депутати; "не голосувало" - 2 депутати), що підтверджується протоколом вісімнадцятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 19.10.2018 року та списком поіменного голосування 67. Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасової споруди по вул. Соборності АДРЕСА_1 31 від 19.10.2018 року (том 2 а.с. 20-48, 51).

Стосовно доводів апелянта з посиланням на приписи Порядку розміщення малих архітектурних форм для провадження підприємницької діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.08.2009 року №982, колегія суддів оцінює їх критично, оскільки вказаний нормативно-правовий акт втратив чинність з 06.06.2011 року згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року N 548, а тому не підлягає застосуванню до спірних правовідносин.

Щодо доводів апелянта з наданням копії висновку №546 судової будівельно-технічної експертизи по кримінальному провадженню №12017170040001682, складеного 02.10.2017 року (том 1 а.с. 153-168, 184-198), колегія суддів не приймає до уваги, оскільки предметом дослідження вказаного висновку був, зокрема, паспорт прив`язок "Тимчасова споруда-майданчик з накриттям по вул. Соборності, 31", виданий виконавчим комітетом управління з питань містобудування та архітектури Полтавської міської ради 22.07.2016 року, тоді як оскаржуваним рішенням Полтавської міської ради анульовано дію іншого паспорту прив`язки "Пересувна тимчасова споруда - виносні столики у визначених місцях (майданчиках) для сезонного використання по вул. Соборності, 31", виданого ТОВ "Старнайт" 18.04.2018 року за реєстраційним № 01-01-01-16/871-1730.

Колегія суддів критично оцінює доводи апелянта з посиланням на ст. 38 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", якою встановлено порядок знесення самочинно збудованих об`єктів, оскільки на спірні правовідносини поширюються приписи ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", частинами 3, 4 якої визначено, що розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів". Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Відповідно до п. 2.30 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 рє. № 244, передбачено, що у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу.

Згідно п. 9.1 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава демонтаж встановлених тимчасових споруд здійснюється у випадках, зокрема, анулювання паспорту прив`язки.

Пунктом 9.2 цього Положення передбачено, що тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності, збірно-розбірний металевий гараж, МАФ, антипаркувальний засіб, обмежуючий пристрій, авто лавка, спеціальна конструкція для розміщення зовнішньої реклами, вивіска та вказівник підлягає демонтажу згідно припису на демонтаж інспекції по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста наданого власнику.

Таким чином, виходячи з вищевикладеного, колегія суддів, погоджується з висновками суду першої інстанції, що оскаржуване рішення Полтавської міської ради від 19 жовтня 2018 року "Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасової споруди по вул. Соборності АДРЕСА_1 31" та припис Інспекції по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста щодо демонтажу тимчасової споруди за адресою: м. Полтава, вул. Соборності, 31 прийняті відповідачами на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що визначені законодавством України, та з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішень.

Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог апелянта.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи судом апеляційної інстанції, спростовані зібраними по справі доказами та встановленими обставинами, з наведених підстав висновків суду не спростовують .

Керуючись ч. 4 ст. 241, ч. 3 ст. 243, ст.ст. 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Старнайт" залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 08.04.2019 року по справі № 440/3900/18 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя О.А. Спаскін Судді Т.С. Перцова О.В. Присяжнюк Повний текст постанови складено 25.06.2019 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2019
Оприлюднено26.06.2019
Номер документу82611708
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/3900/18

Постанова від 19.06.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Постанова від 19.06.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 05.06.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 05.06.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Рішення від 08.04.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Рішення від 08.04.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 05.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Ухвала від 19.03.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 19.03.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 19.02.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні