РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
21 червня 2019 р. Справа № 140/969/19
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Шаповалової Т.М.,
за участю:
секретаря судового засідання: Драло В.О.,
позивача: ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною, стягнення недоплаченої щорічної разової грошової допомоги як учаснику бойових дій,
ВСТАНОВИВ:
11.04.2019 року ОСОБА_1 звернувся до Немирівського районного суду Вінницької області з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації, у якому просив:
- визнати бездіяльність Управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації щодо перерахунку виплати 1265 грн. щорічної одноразової грошової допомоги до 5 травня у розмірі встановлено статтею 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту за 2018 рік протиправною;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації здійснити перерахунок, нарахувати і виплатити 5600 грн. щорічну разову грошову допомогу до 5 травня як учаснику бойових дій за 2018 рік відповідно до статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, виходячи із розрахунку мінімальної пенсії за віком, визначеної ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2018 рік на момент проведених виплат, з урахуванням раніше виплачених виплат.
Обгрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 вказав, що він є учасником бойових дій, що підтверджується відповідним посвідченням серії НОМЕР_1 від 07.04.2015 року. У 2018 році Управлінням соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації йому нараховано та виплачено разову грошову допомогу у розмірі 1265 грн., тобто у меншому розмірі, ніж це передбачено ч. 5 ст. 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту . Таким чином, він повинен був отримати у 2018 році 6865 грн. разової грошової допомоги, а отримав лише 1265 грн., тобто недоплата за 2018 рік становить 5600 грн.
Вважаючи таку бездіяльність протиправною, позивач звернувся до суду із даним адміністративним позовом.
Ухвалою Немирівського районного суду Вінницької області від 12.04.2019 року адміністративну справу за вказаним позовом передано на розгляд до Вінницького окружного адміністративного суду на підставі п. 2 ч.1 ст. 29 КАС України.
14.05.2019 року до Вінницького окружного адміністративного суду з Немирівського суду Вінницької області надійшла адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною, стягнення недоплаченої щорічної разової грошової допомоги як учаснику бойових дій.
16.05.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до судового розгляду на 06.06.2019 року о 12:00 год.
Відповідно до наказу Вінницького окружного суду № 070в-к від 24.05.2019 року суддя Шаповалова Т.М. перебувала у щорічній оплачуваній відпустці з 03.06.2019 року по 07.06.2019 року.
06.06.2019 року справа знята з розгляду та призначена на 21.06.2019 року о 10:00 год.
29.05.2019 року представником відповідача подано відзив на адміністративний позов. У відзиві зазначено, що відповідач заперечує проти позовних вимог та вважає, що в задоволенні позову слід відмовити з наступних підстав.
Статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" , з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, встановлено виплату учасникам бойових дій щорічної до 5 травня разової грошової допомоги у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Вважаючи на те, що 01.01.2015 року набрав чинності Закон України від 28.12.2014 року №79-VIII Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин , пунктом 26 якого встановлено, що норми і положення статтей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Усі видатки на державні програми соціальної допомоги здійснюються в межах бюджетного року і тільки в межах сум, які затверджені паспортами бюджетних програм. Видатки, проведені поверх затверджених сум, вважаються нецільовими.
Таким чином, управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації є виконавцем розпоряджень по проведенню виплат одноразової грошової допомоги ветеранам війни.
Як учасник бойових дій ОСОБА_1 отримав у 2018 році - 1265,00 грн. відповідно до постанови Кабінету-Міністрів України від 14 березня 2018 року № 170 Деякі питання виплати у 2018 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань .
Отже, на думку відповідача виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня в 2018 році була здійснена в розмірі, затвердженому вказаною постановою.
При цьому, має бути взято до уваги положення ст. 95 Конституції України, згідно якої будь - які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір та їх цільове спрямування визначається виключно законом України Про Державний бюджет України .
У судовому засіданні позивач заявлені позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив адміністративний позов задовольнити, посилаючись на обставини викладені у позовній заяві.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце його проведення повідомлений завчасно та належним чином. Разом з тим, у відзиві міститься клопотання про розгляд справи без участі його представника.
Враховуючи зазначене та думку позивача, суд, керуючись ст.205 КАС України, ухвалив розглядати справу без участі представника відповідача.
Дослідивши матеріали справи в їх сукупності, заслухавши пояснення сторін та оцінивши інші докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити з огляду на таке.
Встановлено, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 07.04.2015 року (а.с. 5).
На звернення позивача від 11.10.2018 року (а.с.8)стосовно того, що йому не донарахована та виплачена у меншому розмірі щорічна разова грошова допомога, відповідач листом від 12.10.2018 року повідомив, що відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту населення , Постанови Кабінету Міністрів України Про розміри разової грошової допомоги, що виплачується у 2018 році відповідно Законів України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту населення і Про жертви нацистських переслідувань № 170 від 14.03.2018 року та Закону України Про Державний бюджет на 2018 рік йому виплачено у 2018 році 1265 грн. (а.с. 9).
Позивач вважаючи, що щорічна разова грошова допомога має бути виплачена у більшому розмірі, звернувся до суду з цим позовом.
Щодо часу коли позивач дізнався про порушення свого права, то в судовому засіданні ОСОБА_1 пояснив, що виплату в розмірі 1265 грн він отримав в травні, але вважав, що йому виплачено лише частину відповідної суми і лише 11.10.2018 року він звернувся з листом до відповідача щодо виплати йому невиплаченої частини у сумі 5600 грн..
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.
Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" , з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, встановлено виплату учасникам бойових дій щорічної до 5 травня разової грошової допомоги у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Частиною другою статті 95 Конституції України передбачено, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.
Пунктом третім статті 116 Конституції України передбачено, що Кабінет Міністрів України забезпечує проведення, зокрема, політики у сфері соціального захисту.
Згідно з частиною першою статті 17 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.
Законом України від 28 грудня 2014 року № 79-VIII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" (далі - Закон № 79-VIII), який набрав чинності 01 січня 2015 року, розділ VI "Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України" доповнено пунктом 26, яким передбачено, зокрема, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Таким чином, із набранням чинності Закону № 79-VIII, Кабінету Міністрів України надано повноваження щодо визначення розміру щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, встановленої статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
З метою забезпечення виплати разової грошової допомоги ветеранам війни Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 14.03.2018 року № 170 "Деякі питання виплати у 2018 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань".
Відповідно до п.п. 1 п. 1 вказаної постанови було встановлено, що у 2018 році виплату разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» (далі - грошова допомога), здійснює Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій, які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад (далі - районні органи соціального захисту населення).
Районні органи соціального захисту населення перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання)
У 2018 році розмір виплати разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій здійснюється у розмірі 1265 грн.
Зазначені положення Закону №79-VІІІ неконституційними не визнавались, положення постанови № 170 є також чинними.
Конституційний Суд України у рішенні від 26 грудня 2011 року № 20 рп/2011 наголосив, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно з частиною першою статті 17 Конституції України є найважливішою функцією держави.
Вказуючи на правомірність визначення розміру разової грошової допомоги до 5 травня з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України, слід зазначити про Рішення Конституційного Суду України від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012.
Так, у цьому Рішенні Конституційний Суд України зазначив, що надання Верховною Радою України права Кабінету Міністрів України встановлювати у випадках, передбачених законом, порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, пов`язується з його функціями, визначеними в пунктах 2, 3 статті 116 Конституції України. Отже, Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції та законів України.
Таким чином, в аспекті конституційного подання положення частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116 Конституції України треба розуміти так, що повноваження Кабінету Міністрів України щодо розробки проекту закону про Державний бюджет України та забезпечення виконання відповідного закону пов`язані з його функціями, в тому числі щодо реалізації політики у сфері соціального захисту та в інших сферах. Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції та законів України.
Отже, Конституційний Суд України визнав конституційним регулювання Кабінетом Міністрів України розміру соціальних виплат та допомог, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України.
Таким чином, нормативно-правові акти, які видані Кабінетом Міністрів України в межах своїх повноважень, підлягають обов`язковому застосуванню судами під час вирішення справ про соціальний захист громадян.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає правильним висновок, що при нарахуванні та виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2018 році відповідач правомірно керувався постановою № 170.
Аналогічна правова позиція висвітлена в постанові Верховного Суду від 13 грудня 2018 року у справі № 695/2442/17 (адміністративне провадження № К/9901/2103/18).
Суд критично ставиться до посилань позивача на практику вирішення таких спорів Верховним судом України, зокрема посилання на Постанову від 10.02.2016 року по справі №21-6508а15, оскільки в зазначеній справі мова йде про виплату допомоги у 2014 році, тобто до прийняття Закону України від 28 грудня 2014 року № 79-VIII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин".
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, про відсутність підстав для задоволення даного адміністративного позову.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Немирівської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною, стягнення недоплаченої щорічної разової грошової допомоги як учаснику бойових дій - відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: ОСОБА_1 (РНКОПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 )
Відповідач: Немирівська районна державна адміністрація ( код ЄДРПОУ 03191822, місцезнаходження: вул. Гімназійна, 19, м. Немирів, 22800)
Повне судове рішення складено та підписано суддею 26.06.2019.
Суддя Шаповалова Тетяна Михайлівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2019 |
Оприлюднено | 26.06.2019 |
Номер документу | 82639760 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні