Постанова
від 27.06.2019 по справі 540/369/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 червня 2019 р.м. ОдесаСправа № 540/369/19 Головуючий в 1 інстанції: Попов В.Ф.

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді - Єщенка О.В.

суддів - Димерлія О.О.

- Коваля М.П.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 29 березня 2019 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду першої інстанції з позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 29.08.2018 року №102 "Про результати розгляду заяви"; зобов`язати Управління здійснити призначення та виплату пенсії з 28.05.2018 року з урахуванням заробітної плати за будь-які 60 календарних місяців згідно з довідкою про заробіток для обчислення пенсії від 02.07.2002 року №159, виданою Акціонерною транспортною компанією "Альфа-Транс".

В обґрунтування позову зазначено, що позивач звернувся в Управління із заявою про призначення пенсії за віком відповідно Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування разом із доданими документами, які підтверджують наявність відповідного трудового стажу, суми заробітної плати, період робіт тощо. Однак, органом пенсійного фонду не проведено належний аналіз вказаних документів, необґрунтовано складено висновок про неможливість зарахування до страхового стажу період робіт в АТК "Альфа-Транс", а відтак - про недостатність правових підстав для призначення заявленої пенсії. Рішення відповідача позивач вважає незаконним, таким, що порушує його право на належне пенсійне забезпечення, у зв`язку із чим вимушений звернутись до суду із цим позовом та ставити питання про зобов`язання відповідача призначити заявлену пенсію в судовому порядку.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 29 березня 2019 року адміністративний позов задоволено. Суд визнав протиправним та скасував рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 29.08.2018 року №102 "Про результати розгляду заяви". Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області здійснити ОСОБА_1 призначення та виплату пенсії з 28.05.2018 року з урахуванням заробітної плати за будь-які 60 календарних місяців підряд згідно з довідкою про заробіток для обчислення пенсії від 02.07.2002 року №159, виданої Акціонерною транспортною компанією "Альфа-Транс".

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області подало апеляційну скаргу, в якій просить судове рішення скасувати та прийняти нове про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, в серпні 2018 року ОСОБА_1 звернувся в Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області із заявою, в якій просив призначити пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

Розглянувши вказану заяву, Управління відмовило у її задоволенні, про що прийнято рішення від 29.08.2018 року №102.

Як на підставу для відмови у призначенні пенсії Управління послалось на відсутність необхідного страхового стажу.

Так, органом пенсійного фонду зазначено, що до страхового стажу не зараховано періоди роботи з 04.01.1995 року по 14.11.2000 року в АТК "Альфа-Транс" та з 15.11.2000 року по 30.09.2002 року в АТК "Альфа-Транс" ЗАТ, у зв`язку із не підтвердженням цих періодів. У зв`язку із чим, страховий стаж ОСОБА_1 складає 17 років 9 місяців 11 днів, що є недостатнім для призначення пенсії відповідно до ч. 1 ст. 26 ЗУ "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Не погоджуючись із рішенням Управління, посилаючись на його необґрунтованість і неправомірність, позивач звернувся до суду із цим позовом за захистом своїх прав та інтересів на належне пенсійне забезпечення.

Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції виходив з того, що доводи позивача про наявність обставин для зарахування спірного стажу роботи, а відтак - права на призначення пенсії за віком, знайшли своє підтвердження під час розгляду справи, а тому рішення Управління не ґрунтується на законі, що є безумовною підставою для його скасування із зобов`язанням відповідача призначити пенсію в судовому порядку.

Колегія суддів висновки суду першої інстанції про задоволення позову вважає правильними, з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 року №1058-IV страховий стаж період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Разом з цим, згідно із ст. 20 Закону України від 09.07.2003 року №1058-IV страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі. Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески. Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.

Відповідно до положень ст. 106 Закону України від 09.07.2003 року №1058-IV відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.

Таким чином, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника-роботодавця.

При цьому, відповідно до ст. 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 року №1788 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Вказані положення закону кореспондуються із приписами Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року №637.

Судом першої інстанції вірно враховано, що за даними трудової книжки НОМЕР_1 ОСОБА_1 з 04.01.1995 року по 14.11.2000 року працював на посаді водія в АТК "Альфа-Транс" та з 15.11.2000 року по 30.09.2002 року в АТК "Альфа-Транс" ЗАТ.

Доводи відповідача про те, що АТК "Альфа-Транс" ЗАТ за 4 квартал 1997 року нарахувало заробітну плату в грудні у сумі 1050, сума несплачених внесків 347; за 1 квартал 1998 року нарахувало заробітну плату в лютому 400, сума несплачених внесків 347, в силу приписів ст. 106 Закону України від 09.07.2003 року №1058-IV свідчать про можливість застосування відповідальності у цій сфері до підприємства та спростовує обставини для негативних наслідків під час вирішення питання про призначення пенсії відповідній особі.

Разом з цим, як до органу пенсійного фонду так і суду позивачем надано довідку про заробіток для обчислення пенсії від 02.07.2002 року №159, виданої АТК "Альфа-Транс" за період роботи з січня 1987 року по грудень 1991 року включно. Періоди роботи позивача на підприємстві, що вказані у вищезгаданій довідці, підтверджуються записами у трудовій книжці.

Відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 року №1058-IV заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Згідно із п. 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до ЗУ "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління ПФУ від 25.11.2005 року №22-1, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

Згідно із п. 4.2 Порядку від 25.11.2005 року №22-1 орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Разом з цим, твердження відповідача про неможливість проведення перевірки вищевказаної довідки, у зв`язку із відсутністю АТК "Альфа-Транс" за юридичною адресою спростовуються даними з ЄДРПОУ.

Довідка про заробіток оформлена та повністю відповідає додатку 1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до ЗУ "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління ПФУ від 25.11.2005 року №22-1, в редакції, яка діяла на момент її видачі.

У довідці містяться всі необхідні відомості стосовно заробітної плати та періоду роботи на підприємстві, видачі на підставі особових рахунків за 1987-1991 роки. Довідка підписана уповноваженими особами та містить відтиск кутового штампу підприємства та круглої печатки.

Отже, спірні періоди роботи підлягають врахуванню до страхового стажу, оскільки підтверджуються відповідними записами у трудовій книжці.

Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 року №1058-IV починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року - не менше 25 років.

З огляду на те, що на момент звернення за пенсією позивач досяг відповідного віку, а з урахуванням спірних періодів роботи, страховий стаж позивача складає більше 25 років, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про те, що відмова органу пенсійного фонду у призначенні пенсії не ґрунтується на роботі та вбачаються всі підстави для зобов`язання відповідача вчинити ці дії в судовому порядку.

З огляду на наведене, оскільки висновки суду відповідають нормам законодавства, що регулюють спірні правовідносини, та обставинам справи, а доводи апеляційної скарги цих висновків не спростовують, колегія суддів вважає, що судове рішення відповідно до вимог ст. 316 КАС України підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області - залишити без задоволення.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 29 березня 2019 року - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий-суддя: О.В. Єщенко

Судді: О.О. Димерлій

М.П. Коваль

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.06.2019
Оприлюднено28.06.2019
Номер документу82681977
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/369/19

Рішення від 24.09.2019

Цивільне

Машівський районний суд Полтавської області

Косик С. М.

Ухвала від 21.08.2019

Цивільне

Машівський районний суд Полтавської області

Косик С. М.

Постанова від 27.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 08.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 06.05.2019

Цивільне

Машівський районний суд Полтавської області

Косик С. М.

Ухвала від 22.04.2019

Цивільне

Машівський районний суд Полтавської області

Косик С. М.

Рішення від 29.03.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 01.03.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні