ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
22 травня 2019 року 10 год.15 хв.Справа № 280/1424/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Максименко Л.Я., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури (71701, Запорізька область, м. Токмак, вул. Шевченка, 50/57) в інтересах держави у зв`язку з відсутністю органу уповноваженого представляти інтереси держави до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області (71752, Запорізька область, Токмацький район, с. Остриківка, вул. Остриківська, 78), третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Остриківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області (64712, Запорізька область, Токмацький район, с. Остриківка, вул.Остриківська, буд. 50) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Токмацької місцевої прокуратури (далі - позивач) в інтересах держави у зв`язку з відсутністю органу уповноваженого представляти інтереси держави звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області (далі - відповідач), третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Остриківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області, що виразилась у невжитті заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою площею 3,2га під будівлями та спорудами Остриківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області, розташованої за адресою: вул. Остриківська, 50, с. Остриківка, Токмацький район, Запорізька область, та яка виділялась для обслуговування закладу освіти;
- зобов`язати Остриківську сільську раду Токмацького району Запорізької області вжити заходів у межах компетенції, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Остриківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області, розташованої за адресою вул. Остриківська, 50, с. Остриківка, Токмацький район, Запорізька область та яка виділялась для обслуговування закладу освіти.
В обґрунтування заявленого позову позивач посилається на те, що земельну ділянку на якій розташовані будівлі та споруди Остриківської загальноосвітньої школи I- III ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району не можливо віднести до основних фондів (майна) закладу освіти, у зв`язку з тим, що на неї не оформлено право постійного користування та вона не зареєстрована у встановленому порядку, а тому її може бути вилучено або використано не за освітнім призначенням без будь-яких правових наслідків. У зв`язку із чим, буде порушено гарантоване Конституцією України право на належну освіту, забезпечення безпечних і нешкідливих умов здобуття освіти. Зволікання Остриківською сільською радою Токмацького району, як засновником та власником Остриківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району, з оформленням правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку порушує законодавчо встановлений порядок регулювання земельних відносин, а тим самим інтереси держави у сфері використання та охорони земель, що є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом звернення до суду з позовною заявою. Просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою суду від 26 квітня 2019 року відкрито загальне позовне провадження, підготовче судове засідання призначено на 22.05.2019.
21 травня 2019 року на адресу суду від відповідача - Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області надійшов відзив (вх. №20395), відповідно до якого проти задоволення позову заперечує з підстав, викладених у відзиві. 22 травня 2019 року відповідачем подано клопотання (вх.. №20757) про відкликання раніше поданого відзиву та зазначає про визнання позову в повному обсязі, просить не стягувати судовий збір.
22 травня 2019 року представниками позивача та відповідача подано клопотання (вх. №20748) про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Третя сторона на стороні позивача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Остриківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області у судове засідання не з`явилася, заяв та клопотань до суду не надала, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялася належним чином.
Відповідно до частини третьої статті 183 КАС України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем
Згідно з ч. 4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
У зв`язку з перебуванням судді Максименко Л.Я. у відпустці з 03.06.2019 по 17.06.2019, що підтверджується довідкою від 12.06.2019 вих.№ 02-35/19/47, судове рішення виготовлено у перший робочий день - 18.06.2019.
Судом встановлено, що Токмацькою місцевою прокуратурою проводилось вивчення стану дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельних ділянок закладами освіти. Вивченням встановлено, що протягом тривалого часу залишається неоформленим право постійного користування земельною ділянкою Остриківською загальноосвітньою школою I-III ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області.
Рішенням Токмацької районної ради Запорізької області № 12 від 30.05.2017 Про надання згоди на передачу об`єктів та майна спільної власності територіальних громад сіл, міста Молочанська Токмацького району до комунальної власності Остриківської територіальної громади надано згоду на передачу до комунальної власності Остриківської територіальної громади об`єктів соціальної сфери та майна. Згідно із додатком до рішення до комунальної власності Остриківської територіальної громади передана Остриківська ЗОШ І-ІІІ ступенів Токмацької районної ради та нерухоме майно, що знаходиться на балансі учбового закладу.
Відповідно до рішення Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області № 16 від 30.06.2017 Про затвердження акту приймання- передачі майна спільної власності територіальних громад сіл, м. Молочанська Токмацького району до комунальної власності Остриківської територіальної громади вищевказаний заклад передано до комунальної власності Остриківської територіальної громади.
Відповідно до рішення Токмацької районної ради Запорізької області № 6 від 06.12.2017 Про зміну засновника освітніх закладів змінено засновника Остриківської ЗОШ I-III ступенів Токмацького району Запорізької області шляхом виключення засновника Токмацька районна рада та включення засновником Остриківську сільську раду.
Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, яка є у відкритому доступі на офіційному сайті Міністерства юстиції України https://usr.miniust.gov.ua, на даний час у якості засновника закладу визначено Остриківську сільську раду Токмацького району Запорізької області.
Правовий статус вказаного закладу освіти також визначено у Статуті Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області (далі - Статут), що затверджений рішенням сесії Остриківської сільської ради 22.12.2017 та погоджений начальником відділу освіти, культури молоді та спорту Остриківської сільської ради.
Відповідно до п.1.4 Статуту, засновником Остриківської загальноосвітньої школи I-III ступенів. Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області визначено Остриківську сільську раду Токмацького району Запорізької області.
За результатами моніторингу прийнятих рішень встановлено, що з часу прийняття на баланс учбового закладу, Остриківською сільською радою Токмацького району Запорізької області, не вживались заходи, спрямовані на розроблення та прийняття правовстановлюючих документів на земельну ділянку, якою фактично користується Остриківська загальноосвітня школа I-III ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області.
Крім того, відповідно до листа Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області № 463 від 05.12.2018 правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 3,2 га, на якій розташована Остриківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області, не оформлені через брак коштів.
Також відсутність правовстановлюючих документів на землю підтверджується і листом Міськрайонного управління у Токмацькому районі та м. Токмаку Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 12.12.2018 № 0-8-0.211-1608/120-18.
Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.19 земельна ділянка, яка знаходиться під Остриківською загальноосвітньою школою за адресою с. Остриківка, вул. Жовтнева, 50, Токмацький район, Запорізька область, відноситься до категорії земель громадської забудови. Її середня (базова) вартість становить 27, 93 грн. за квадратний метр. Таким чином, вартість неоформленої земельної ділянки з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки 1,897 становить 6893280,00 грн.
Згідно розпорядження Остриківської сільської ради №60 від 29.03.2016 вулицю Жовтневу, розташовану в с. Остриківка Токмацького району, перейменовано в вулицю Остриківську.
Про відсутність правовстановлюючих документів свідчить інформація з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відповідно до якої відомості про реєстрацію земельної ділянки за Остриківською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області (ЄДРПОУ 26373721), відсутні.
За результатами моніторингу відомостей Публічної кадастрової карти України встановлено, що на даний час питання щодо розробки земельно- технічної документації залишається не вирішеним, правовстановлюючі документи на земельну ділянку Остриківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області станом на 18.02.2018 не розроблено та не видано.
Згідно довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками, землекористувачами та угіддями, кадастровий номер земельної ділянки, яка знаходиться під Остриківською ЗОШ не визначено.
Відповідно до листа Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області №58 від 12.02.2019 кошти на замовлення проекту відведення земельної ділянки, на якій розташовані будівлі Остриківської ЗОШ та виготовлення технічної документації із землеустрою бюджетом Остриківської громади на 2019 рік, прийнятому рішенням сесії Остриківської сільської ради№04 від 14.12.2018 не передбачені.
Згідно листа за підписом директора Остриківської ЗОШ, керівництво учбового закладу з питань замовлення проекту відведення земельної ділянки, на якій розташовані будівлі Остриківської ЗОШ до сільської ради у 2018-2019 роках не зверталось.
Таким чином, Токмацькою місцевою прокуратурою встановлено, що станом на теперішній час, на земельну ділянку площею 3,2 га, яка знаходиться у користуванні вказаного закладу освіти, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування зазначеного закладу та здобуття повної середньої освіти, що може призвести до негативних наслідків, що стало підставою для звернення до суду з відповідним позовом.
Суд, вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні дійшов наступних висновків.
Згідно ст. 17 Закону України Про місцеве самоврядування відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.ст. 32, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально- технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей; сприяння діяльності закладів освіти. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади освіти.
Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Положеннями статті 33 Закону України Про місцеве самоврядування передбачено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.
У положеннях п.34 ч.І ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно ч.ч. 1, 5 ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Частинами 1-2 ст.80 Закону України Про освіту зазначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
У ст.44 Закону України Про загальну середню освіту визначено, що матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України. Вимоги до матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти визначаються відповідними будівельними і санітарно-гігієнічними нормами і правилами, а також типовими переліками обов`язкового навчального та іншого обладнання (в тому числі корекційного), навчально-методичних та навчально-наочних посібників, підручників, художньої та іншої літератури.
Згідно п.1.2 Статуту учбовому закладу встановлено наступну юридичну адресу: 71752, Запорізька область, Токмацький район, с. Остриківка, вул. Остриківська, буд.50
Згідно п..4.1 Статуту Остриківськівської загальноосвітньої школи управління учбовим закладом здійснюється його засновником, Остриківською сільською радою та її відділом освіти, молоді та спорту в обсязі делегованих повноважень.
Відповідно до п.5.1 Статуту матеріальна технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло інші матеріальні цінності, вартість яких відображена у балансі навчального закладу.
Згідно з п.5.2 Статуту майно навчального закладу належить йому на правах власності, повного господарського відання або оперативного управління відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування і статуту навчального закладу та укладених ним угод.
Відповідно до листа Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області № 477 від 10.12.2018 управління навчальним закладом здійснюється засновником. Матеріальна технічна база навчального закладу будівлі, споруди, земля, комунікації, транспортні засоби, службове житло інші матеріальні цінності перебувають на балансі Остриківської сільської ради.
Згідно п.5.6 Статуту навчальний заклад має земельну ділянку, де розміщенні спортивні майданчики, навчально-дослідна ділянка, зона відпочинку, господарські будівлі.
З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Остриківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області має перебувати у неї на праві постійного користування.
Відповідно до ст. 5 Закону України Про освіту місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування реалізують державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції.
Положеннями ч.3 ст.37 Закону України Про загальну середню освіту органи місцевого самоврядування у галузі загальної середньої освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері загальної середньої освіти на відповідній території; виконують функції засновника закладів загальної середньої освіти на відповідній території.
Таким чином, Остриківська сільська рада Токмацького району, яка є власником навчального закладу, відповідає за його матеріально-технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться навчальний заклад, допускаючи протиправну бездіяльність.
У зв`язку із викладеним, вказане питання використання закладом земельної ділянки підлягає приведенню у відповідність до вимог земельного законодавства.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури в інтересах держави у зв`язку з відсутністю органу уповноваженого представляти інтереси держави до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області підлягають задоволенню у повному обсязі.
Крім того, згідно частини першої статті 189 КАС України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
Відповідно до частини четвертої статті 189 КАС України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Враховуючи подану відповідачем заяву від 21.05.2019 (вх.№20757 від 22.05.2019), що не суперечить закону та не порушує чиї-небудь права, свободи або інтереси, суд приймає визнання позову відповідачем.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи те, що позивачем у справі виступає суб`єкт владних повноважень, витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз у справі відсутні, відтак питання щодо стягнення судових витрат по справі не вирішується.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури (71701, Запорізька область, м. Токмак, вул. Шевченка, 50/57) в інтересах держави у зв`язку з відсутністю органу уповноваженого представляти інтереси держави до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області (71752, Запорізька область, Токмацький район, с. Остриківка, вул. Остриківська, 78), третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Остриківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області (64712, Запорізька область, Токмацький район, с. Остриківка, вул.Остриківська, буд. 50 про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити у повному обсязі.
Зобов`язати Остриківську сільську раду Токмацького району Запорізької області вжити заходів у межах компетенції, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Остриківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області, розташованої за адресою вул. Остриківська, 50, с. Остриківка, Токмацький район, Запорізька область та яка виділялась для обслуговування закладу освіти.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення в повному обсязі складено та підписано 18.06.2019
Суддя Л.Я. Максименко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2019 |
Оприлюднено | 02.07.2019 |
Номер документу | 82712092 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні