Рішення
від 18.06.2019 по справі 200/2213/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 червня 2019 р. Справа№200/2213/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Чекменьова Г.А.,

за участю:

секретаря Прокопчук Я.М.,

представника позивача Кириченко В.І.,

представника відповідачів Тернинко С.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЛАРНА до Головного управління ДФС у Донецькій області, Державної фіскальної служби України, про скасування рішення комісії Головного управління ДФС у Донецькій області від 17 травня 2018 року № 706519/40432522 та № 706518/40432522 та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю ЛАРНА звернулось до суду з позовною заявою до Державної фіскальної служби України про скасування рішення комісії ДФС України від 17 травня 2018 року № 706519/40432522 та № 706518/40432522 та зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою судді Донецького окружного адміністративного суду від 15 лютого 2019 р. відкрито провадження у справі № 200/2213/19-а за правилами спрощеного позовного провадження. Ухвалою суду від 14 березня 2019 року залучено до участі у справі Головне управління ДФС у Донецькій області в якості другого відповідача.

Відповідно до ухвали суду від 25 березня 2019 року розгляд справи здійснюється в порядку загального позовного провадження, а ухвалою суду від 14 травня 2019 року продовжений строк підготовчого провадження на тридцять днів.

В обґрунтування заявлених вимог з урахуванням уточнення адміністративного позову (а.с.147-151) позивачем зазначено, що по договірним взаємовідносинам з ТОВ МАКОН ЛТД , було складено податкові накладні: № 1 від 03.07.2017 року (реєстраційний номер 9186559148); №2 від 03.07.2017 року (реєстраційний номер 9186301637), які були направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно з отриманими квитанціями №1 від 14.09.2017 року зазначені податкові накладні прийняті, але реєстрацію їх зупинена з підстав невідповідності критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017р. №576.

ТОВ ЛАРНА було направлено на адресу ДФС України центрального рівня письмові пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по зазначених податкових накладних. Однак, рішеннями комісії ДФС від 17.05.2018 року за №706518/40432522 по ПН №1 та №706519/40432522 по ПН №2 було відмовлено у реєстрації названих податкових накладних з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Позивач вважає рішення про відмову у реєстрації ПН необґрунтованим як нормативно, так і документально, вказує, що ДФС невірно обрано спосіб реалізації покладених на неї нормами діючого законодавства завдань та функцій (зокрема, функції податкового контролю) при відпрацюванні схемного податкового кредиту; функціонування механізму зупинення реєстрації ПН/РК знаходиться за межами правового поля; ДФС не дотримано передбаченого алгоритму блокування та розблокування ПН. З наведених підстав позивач просив суд скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №706519/40432522 від 17.05.2018 року та № 706518/40432522 від 17.05.2018 року; зобов`язати ДФС України зареєструвати податкові накладні № 1 від 03.07.2017р. (реєстраційний номер 9186559148), №2 від 03.07.2017 р. (реєстраційний номер 9186301637); стягнути судові витрати.

Представник позивача у судовому засіданні заявлені вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві з урахуванням їх уточнення.

Відповідачі ? Головне управління ДФС у Донецькій області та Державна фіскальна служба України надали письмові відзиви на позовну заяву, проти задоволення позовних вимог заперечили. Головне управління ДФС у Донецькій області у відзиві зазначило, що за результатами розгляду пояснень та копій документів, наданих позивачем після призупинення реєстрації податкових накладних встановлено, що ТОВ Ларна формує податковий кредит від контрагентів, які відповідають критеріям ризиковості та по яким, відповідно до відомостей ЄРПН, не простежується проходження товару. Контрагенти позивача здійснювали підміну товарної номенклатури, через що внесені до переліку ризикованих платників податків, як вигодоформуючий суб`єкт .

Також у відзивах на позовну заяву відповідачі повідомили, що надати витяги з протоколів засідання Комісії, яка приймає рішення про включення підприємства до переліку ризикованих платників податків, не є можливим у зв`язку з їх вилученням 28.11.2018 року управлінням з розслідуванням кримінальних проваджень у сфері економіки Головного слідчого управління Генеральної прокуратури України відповідно до ухвали Печерського районного суду міста Києва у справі №757/58426/18-к.

Представник відповідачів в судовому засіданні проти позову заперечив з підстав, викладених у відзивах на позовну заяву. Зазначила про те, що відповідачі діяли відповідно до вимог закону, через що просила відмовити у задоволенні позову.

З`ясовуючи, чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, якими доказами вони підтверджуються, судом встановлено таке.

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю Ларна зареєстровано в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, дата запису: 19.04.2016 року, за кодом 40432522. (а.с.15-16).

За фактом надання послуг за договором з ТОВ МАКОН ЛТД було складено податкові накладні: № 1 від 03.07.2017 року (реєстраційний номер 9186559148); №2 від 03.07.2017 року (реєстраційний номер 9186301637), які були направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно з отриманими квитанціями №1 від 14.09.2017 року зазначені податкові накладні прийняті, але реєстрацію їх зупинена з підстав невідповідності критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017р. №576 (а.с.18-19, 27-28).

ТОВ ЛАРНА було направлено на адресу ДФС України центрального рівня письмові пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій, зокрема, по вищезазначеним податковим накладним були надані документи:

копія договорів про надання клінінгових послуг №08/07-16 від 02.08.16 р. та 08/05-16 від 02.08.16р.; копії актів надання послуг №40 та №41 від 03.07.17р.; копії видаткових накладних на отримання миючих засобів: №VL-0000004 від 03.07.17р., №QB-0000004 від 09.06.17р., №7Бр-88 від 02.06.17р., №0315 від 30.06.17р., №0252 від 30.05.17р., №346 від 13.06.17р.; копії банківських виписок від 08.06.17р., 13.06.17р.,30.06.17р., 03.07.17р.; копія договору поставки №-2 від 06.09.2016 та додаткова угода до цього договору від 26.12.16р.; копія договору оренди №01/06 від 01.06.16р.;

Комісією Головного управління ДФС у Донецькій області за результатом розгляду наданих позивачем письмових пояснень та копій документів рішеннями від 17.05.2018 р. за №706518/40432522 по ПН №1 та №706519/40432522 по ПН №2 було відмовлено у реєстрації названих податкових накладних з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Вказані фактичні обставини сторонами за заперечуються.

З урахуванням встановлених у справі обставин, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про таке.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній з 31 грудня 2017 року) встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України змінена на підставі Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII (далі - Закон № 2245-VIII).

Пунктом сьомим Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

21 лютого 2018 року на виконання вимог Закону № 2245-VIII Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 117).

Окремими положеннями Порядку № 117 не визначено конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, натомість на підставі пункту 10 цього Порядку зобов`язано Державну фіскальну службу України визначити такі критерії та погодити їх з Міністерством фінансів України.

На час виникнення та розвитку спірних у цій справі правовідносин критерії ризиковості здійснення операцій були визначені листом Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21 березня 2018 року за погодженням з Міністерством фінансів України від 22 березня 2018 року. Критерії погоджено за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця.

Крім того, на сайті ДФСУ 13.11.2018 року оприлюднено критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій, визначені відповідно до п. 10 постанови КМУ Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.02.2018 р. № 117.

Отже, на час виникнення спірних правовідносин та прийняття спірного у цій справі акта індивідуальної дії, хоча й набула чинності змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, у відповідності до вимог якої прийнято Порядок № 117, проте реалізація механізму зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних поставлена у залежність від наявності критеріїв ризиковості господарських операцій. Відповідні критерії у періоді, що аналізується, визначалися листом ДФС від 21 березня 2018 року №959/99-99-07-18.

Таким чином, доводом проти заявленого позову є лише те, що відповідно до чинного законодавства у податкового органу наявні повноваження на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Виходячи із системного тлумачення норм права, наведених вище, суд вважає що наявність повноважень - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення, законність якого підлягає перевірці судом при розгляді справи.

Суд, надаючи оцінку запереченням проти позову, враховує, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 КАС України. Натомість, як встановлено судом, платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій, мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

З наведених обставин судом встановлена безпідставність зупинення реєстрації податкової накладної як передумови прийняття відповідного рішення Комісії, адже у квитанціях №1 від 14.09.2017 року вказано критерії ризиковості, визначені виключно листом ДФС від 21 березня 2018 року №959/99-99-07-18, проте, без зазначення конкретних обставин, які слугували причиною прийняття такого рішення.

Враховуючи суперечливість нормативного регулювання, як підставу застосування презумпції правомірності рішень платника (підпункт 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України), а також вимоги принципів правової визначеності та передбачуваності, суд дійшов висновку як про безпідставність зупинення реєстрації податкової накладної позивача, так і про протиправність рішень податкового органу від 17.05.2018 року №706519/40432522 та № 706518/40432522 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 03.07.2017 року (реєстраційний номер 9186559148) та №2 від 03.07.2017 року (реєстраційний номер 9186301637) в Єдиному реєстрі податкових накладних.

До аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 02 квітня 2019 року у справі №822/1878/18. Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Наведені висновки спростовують посилання відповідачів на необмежену дискрецію при прийнятті рішень щодо зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних. Встановлені у справі обставини свідчать про порушення прав та інтересів позивача, оскільки реєстрація податкових накладних є підставою для формування податкового кредиту контрагентами позивача, а отже, є умовою ведення позивачем нормальної господарської діяльності, шляхом укладення договорів з іншими платниками податку, уникаючи не передбачених законом обмежень.

Отже, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, суд дійшов висновку, що відповідачі не спростували належними та допустимими доказами наведені позивачем доводи, через що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Зважаючи на те, що позивачем при поданні позову сплачено судовий збір у сумі 4173 грн., а порушення прав позивача допущено обома відповідачами, наведена сума підлягає стягненню за рахунок їх бюджетних асигнувань в рівних частинах.

На підставі наведеного, керуючись статтями 2, 139, 241-246, 255, 262, 295-297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ЛАРНА (Донецька область, м. Дружківка, вул. Соборна, буд. 32, корпус А, офіс 1, ЄДРПОУ 40432522) до Головного управління ДФС у Донецькій області (87526, Донецька область, м. Маріуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, буд. 114, ЄДРПОУ 39406028), Державної фіскальної служби України (м. Київ, Львівська площа, буд. 8, ЄДРПОУ 39292197), про скасування рішення комісії Головного управління ДФС у Донецькій області від 17 травня 2018 року № 706519/40432522 та № 706518/40432522 та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Донецькій області від 17 травня 2018 року № 706519/40432522 та № 706518/40432522.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні № 1 від 03.07.2017 року (реєстраційний номер 9186559148) та № 2 від 03.07.2017 року (реєстраційний номер 9186301637).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Донецькій області (87526, Донецька область, м. Маріуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, буд. 114, ЄДРПОУ 39406028) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ЛАРНА (Донецька область, м. Дружківка, вул. Соборна, буд. 32, корпус А, офіс 1, ЄДРПОУ 40432522) судовий збір у розмірі 2086 (дві тисячі вісімдесят шість) грн. 50 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (м. Київ, Львівська площа, буд. 8, ЄДРПОУ 39292197) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ЛАРНА (Донецька область, м. Дружківка, вул. Соборна, буд. 32, корпус А, офіс 1, ЄДРПОУ 40432522) судовий збір у розмірі 2086 (дві тисячі вісімдесят шість) грн. 50 коп.

Вступна та резолютивна частина рішення виготовлена та проголошена 18 червня 2019 року. Рішення складено у повному обсязі 01 липня 2019 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд з одночасним надсиланням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя Г.А. Чекменьов

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2019
Оприлюднено04.07.2019
Номер документу82751724
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/2213/19-а

Ухвала від 09.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 19.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 11.02.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 03.12.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 30.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 19.09.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 03.09.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні