Рішення
від 26.06.2019 по справі 280/2475/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26 червня 2019 року о/об 09 год. 01 хв.Справа № 280/2475/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Новіковій Д.А., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 )

до Енергодарського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (71503, Запорізька область, м.Енергодар, вул.Українська, буд.4-А, офіс 2; код ЄДРПОУ 41249795)

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) до Енергодарського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (надалі - відповідач, Енергодарське ОУПФУ в Запорізькій області), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправними дії Енергодарського об`єднаного управління Пенсійного фонду України, які полягають у невиплаті ОСОБА_1 у період з листопада 2016 року по вересень 2017 року щомісячно пенсії в розмірі 1611,00 грн., який є різницею між законодавчо встановленим у вказаний період максимальним розміром пенсії 10740,00 грн. і фактично сплаченим розміром 9129,00 грн.; 2) зобов`язати Енергодарське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області провести доплату ОСОБА_1 невиплаченої йому пенсії за період з листопада 2016 року по вересень 2017 року; 3) визнати протиправними дії Енергодарського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо застосування до розміру пенсії ОСОБА_1 величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%; 4) зобов`язати Енергодарське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснювати виплату ОСОБА_1 пенсії у раніше встановленому розмірі, без застосуванням до розміру пенсії величини оцінки одного року страхового стажу 1%, а також провести доплату різниці в пенсії між максимально нарахованими та фактично виплаченими розмірами, починаючи з 01.01.2018 по день проведення виплат.

У позові зазначено, що загальний розмір призначеної позивачу у жовтні 2016 року пенсії за віком, з урахуванням коефіцієнту кратності 1,35% та всіх доплат, склав 11144,08 грн., що підтверджується відповіддю за вих.№320/Б-1 від 22.11.2018 Енергодарського ОУПФУ в Запорізькій області, наданою на звернення позивача від 08.11.2018. Згідно із вказаною відповіддю основний розмір пенсії ОСОБА_1 на день призначення визначений за формулою П=Зп х Кс, де: Кс - (коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи з урахуванням кратності 1,35) - 0,71213; Зп - (заробітна плата (дохід) застрахованої особи) - 15379,19 грн. = 4,71257 (індивідуальний коефіцієнт заробітної плати) х 3764,40 грн. (середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України за 2014-2016рр.); П - розмір пенсії у гривнях 15379,19 грн. (середня заробітна плата для обчислення пенсії) х 0,71213 (коефіцієнт стажу) (К.ст.) = 10951,98 грн. Загальний розмір пенсійної виплати на день призначення становив 10740,00 грн., де: 10951,98 грн. (основний розмір пенсії) + 192,10 грн. (доплата за 17 років понаднормативного стажу) - 404,08 грн. (обмеження максимального розміру пенсії). Однак в подальшому, при перевірці правильності розрахунку відповідача, позивачем виявлен помилк, допущена при визначенні показника Зп (заробітна плата (дохід) застрахованої особи), а саме: 4,71257 х 3764,40 = 17739,99 грн., а не 15379,19 грн., як зазначено відповідачем у відповіді за вих.№320/Б-1 від 22.11.2018. Зважаючи на вказані обставини. Позивач 22.02.2019 звернувся до відповідача із письмовою заявою. У відповідь на вказану заяву позивач отримав лист за вих.№41/Б-1 від 07.03.2019, в якому Енергодарське ОУПФУ в Запорізькій області повідомило наступне. 1) Пенсія за віком призначена з 12.10.2016 з розрахунку страхового стажу 31 рік (коефіцієнт страхового стажу, з урахуванням величини оцінки одного року 1,35% - 0,71213) та заробітної плати для обчислення 7737,33 грн. за період з липня 2000 року (а не 15379,19 грн., як зазначено відповідачем у відповіді за вих.№320/Б-1 від 22.11.2018). Розмір пенсії на 12.10.2016 становив 12823,38 грн. (а не 11144,08 грн., як зазначено відповідачем у відповіді за вих.№320/Б-1 від 22.11.2018): 12631,28 грн. - основний розмір пенсії, розрахований як добуток; 3764,40 грн. - показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2014, 2015 та 2016 роки; 4,71186 - індивідуальний коефіцієнт заробітної плати для обчислення пенсії; 0,71213 - коефіцієнт стажу з урахуванням кратності 1,35%; 192,10 грн. - доплата за понаднормативний стаж 17 років. Відповідач також зазначив, що до перерахунку пенсії позивачем отримувалась пенсія у розмірі 10740,00 грн. Однак, вказане твердження не відповідає дійсності, оскільки згідно з Довідкою за вих.№552 від 26.02.2019 відповідача розмір отриманої позивачем пенсії у період з листопада 2016 року по вересень 2017 року включно (11 місяців) складав 9129,00 грн., а не 10740,00 грн. як стверджує відповідач. Тобто, відповідач з листопада 2016 року по вересень 2017 року безпідставно щомісячно не виплачував позивачу 1611,00 грн. пенсії (10740,00 грн. - 9129,00 грн. = 1611,00 грн.). Загальна сума невиплаченої позивачу за період з листопада 2016 року по вересень 2017 року пенсії склала 17721,00 грн. 2) Відповідач повідомив, що з 01.10.2017, у зв`язку з перерахунком, розмір пенсії позивача зменшився до 9548.54 грн. Згідно з Довідкою за вих.552 від 26.02.2019 відповідача розмір щомісячних пенсійних виплат на користь позивача у період з жовтня 2017 року по лютий 2019 року дорівнював 10740,00 грн. Після 31.12.2017 обмеження максимального розміру пенсії в 10740,00 грн. було зняте, а розмір максимальної величини пенсійної виплати збільшений: з 01.01.2018 до 13730,00 грн.; з 01.01.2019 до 14970,00 грн. Оскільки розмір пенсії позивача при призначенні, за даними відповідача, складав 12823,38 грн., обмеження її з 01.01.2018 по лютий 2019 року розміром у 10740,00 грн. є таким, що прямо суперечить приписам законодавства. Позивач вважає протиправними дії відповідача, що полягають у невиплаті йому сум пенсії з листопада 2016 року по вересень 2017 року щомісячно в розмірі 1611,00 грн., а також застосуванні з 01.10.2017 до розміру пенсії величини оцінки одного року страхового стажу у розмірі 1% та, як наслідок, виплати йому пенсії у меншому, ніж належить, розмірі.

Позивач підтримав позовні вимоги.

Відповідачем подано до суду відзив на позов, в якому зазначено, що пенсія з 01.10.2017 підлягає перерахунку з урахуванням п.4-3 Розділу ХV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%. При цьому, при зменшенні величини оцінки одного року страхового стажу з 1,35% до 1% одночасно підвищено розмір середньої заробітної плати, який використовується при обчисленні пенсії. Зменшення величини оцінки одного року страхового стажу з 1,35% до 1% не призвели до зменшення розміру пенсії позивача та не погіршили умов отримання пенсії позивачем.

Відповідач просив у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою судді від 28.05.2019 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Дослідивши матеріали справи, суд з`ясував наступне.

З жовтня 2016 року у віці 50 років ОСОБА_1 призначено пенсію із зниженням пенсійного віку за Списком №1 відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

Відповідачем відмолено позивачу у виплаті сум пенсії з листопада 2016 року по вересень 2017 року щомісячно в розмірі 1611,00 грн., проведенні доплат різниці у пенсії між максимально нарахованими та фактично виплаченими розмірами починаючи з 01.01.2018, а також не застосуванні з 01.10.2017 до розміру пенсії величини оцінки одного року страхового стажу у розмірі 1%.

При вирішенні спору по суті судом прийнято до уваги приписи Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (ст.ст.25, 26, 27, 29, 40, 45, п.4, п.4-3, п.4-4 розділу ХV Прикінцеві положення ), Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій та інших норм права у редакціях на час виникнення спірних правовідносин.

Так, згідно з ч.3 ст.27 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Тимчасово, по 31 грудня 2017 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 гривень.

Відповідно до п.4 Розділу XV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у разі якщо внаслідок перерахунку пенсії за нормами цього Закону її розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій №2148-VIII від 03.10.2017 установлено, що з 1 жовтня 2017 року до встановлення розміру прожиткового мінімуму, який буде більшим за розмір, встановлений на 1 грудня 2017 року та збільшений на 79 гривень, при призначенні та перерахунку пенсій, надбавок, підвищень, інших пенсійних виплат, встановлених законодавством, використовується розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлений на 1 грудня 2017 року Законом України "Про Державний бюджет України на 2017 рік", збільшений на 79 гривень. У разі якщо внаслідок перерахунку, проведеного відповідно до цього Закону, розмір пенсії зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Судом з`ясовано, що середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України за 2013-2015 роки становить - 3263,44 грн.

Звідси, відповідачем правильно вираховано суму 15379,19 грн. (15379,19 грн. = 4,71257 (індивідуальний коефіцієнт заробітної плати) х 3263,44 грн. (середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України за 2013-2015рр.).

Відповідач у розрахунку не вірно зазначив суму та роки за які взята середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України.

Однак, розмір пенсії позивача станом на 12.10.2016 у сумі 11144,08 грн. відповідач вирахував вірно.

Враховуючи зміст відповідей відповідача від 22.11.2018 за №320/Б-1, від 07.03.2019 за №41/Б-1, від 01.04.2019 за №62/Б-1 на адресу позивача, Розпорядження відповідача №130059 від 30.01.2018, Довідки відповідача від 26.02.2019 за вих.№552, суд погоджується з позицією позивача, що: відповідач з листопада 2016 року по вересень 2017 року безпідставно щомісячно не виплачував позивачу 1611,00 грн. пенсії (10740,00 грн. - 9129,00 грн. = 1611,00 грн.). Загальна сума невиплаченої позивачу за період з листопада 2016 року по вересень 2017 року пенсії склала 17721,00 грн. .

За матеріалами справи, розмір пенсії позивача станом на 12.10.2016 становив 11144,08 грн.

У відповідях відповідача від 07.03.2019 за №41/Б-1, від 01.04.2019 за №62/Б-1 на адресу позивача зазначено: … максимальний розмір пенсії не може перевищувати з 01.01.2018 - 13730,00 грн., з 01.07.2018 - 14350,00 грн., з 01.12.2018 - 14970,00 грн. … .

Суд вважає, що оскільки позивачу у 2016 році була призначена пенсія за віком на пільгових умовах відповідно до приписів Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та Закону України Про пенсійне забезпечення , то у жовтні 2017 позивачу не призначалась нова пенсія за віком.

Протилежного позивач не довів.

Звідси, відповідачем обґрунтовано було здійснено перерахунок позивачу пенсії відповідно до п.4-3 розділу ХV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%.

Наведений п.4-3 розділу ХV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування неконституційним в установленому нормами права порядку не визнаний, а, отже, повинен виконуватись.

Таким чином, позивач погоджуючись з одними складовими формули вирахування пенсії одночасно безпідставно не погоджується з такою складовою формули вирахування пенсії як величина оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%.

Раніше встановленим розміром пенсії позивача є 11144 грн. 08 коп., а не 10740 грн. 00 коп., як виплачується з 01.01.2018.

Тобто, починаючи з 01.01.2018 пенсія позивачу повинна бути виплачена у раніше встановленому розмірі - 11144 грн. 08 коп.

Адміністративний суд не може застосовувати шестимісячний строк звернення до адміністративного суду як підставу відмови у задоволенні позову у справах з вимогами, пов`язаними з виплатою компенсаторної складової доходу, та у справах з вимогами, пов`язаними з виплатою доходу як складової конституційного права на соціальний захист, до якого належить, зокрема, й пенсія.

Аналогічне застосування норм права відображено у постанові Верховного Суду від 19.06.2018 у справі №646/6250/17 (адміністративне провадження №К/9901/261/18).

Крім того, про порушення своїх прав та інтересів позивач фактично дізнався з відповіді відповідача від 01.04.2019 за №62/Б-1.

Протилежного відповідач не довів.

Таким чином, позивачем не пропущено строк звернення з позовом до адміністративного суду.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача повинен бути стягнутий сплачений позивачем судовий збір у сумі 768 грн. 40 коп.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 134, 139, 143, 243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Енергодарського об`єднаного управління Пенсійного фонду України (71503, Запорізька область, м.Енергодар, вул.Українська, буд.4-А, офіс 2; код ЄДРПОУ 41249795), які полягають у невиплаті ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у період з листопада 2016 року по вересень 2017 року щомісячно пенсії в розмірі 1611,00 грн., який є різницею між законодавчо встановленим у вказаний період максимальним розміром пенсії 10740,00 грн. і фактично сплаченим розміром 9129,00 грн.

Зобов`язати Енергодарське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (71503, Запорізька область, м.Енергодар, вул.Українська, буд.4-А, офіс 2; код ЄДРПОУ 41249795) провести доплату ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) невиплаченої йому пенсії за період з листопада 2016 року по вересень 2017 року.

Зобов`язати Енергодарське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (71503, Запорізька область, м.Енергодар, вул.Українська, буд.4-А, офіс 2; код ЄДРПОУ 41249795) здійснювати виплату ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) пенсії у раніше встановленому розмірі та провести доплату різниці в пенсії між максимально нарахованими та фактично виплаченими розмірами, починаючи з 01.01.2018 по день проведення виплат.

В іншій частині позову - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Енергодарського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (71503, Запорізька область, м.Енергодар, вул.Українська, буд.4-А, офіс 2; код ЄДРПОУ 41249795) судові витрати в сумі 1536 грн. 80 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.

Повний текст судового рішення складено 26.06.2019.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.06.2019
Оприлюднено03.07.2019
Номер документу82751799
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/2475/19

Ухвала від 27.03.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Постанова від 05.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 01.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 09.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 02.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 26.06.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні