Рішення
від 02.07.2019 по справі 560/808/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/808/19

РІШЕННЯ

іменем України

02 липня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Лабань Г.В. розглянувши адміністративну справу за позовом приватного акціонерного товариства "Полонське підприємство "Агрохім" до Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанов,

ВСТАНОВИВ:

ПрАТ "Полонське підприємство "Агрохім" звернулось до суду з позовом до Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу від 07.03.2019 №086255, №086256, №086257, №086258.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що спірні постанови є протиправними, оскільки прийняті відповідачем без копій квитанцій (чеків) про зважування, довідок про результати здійснення габаритно-вагового контролю. Акти перевірки та квитанції про зважування не містять інформації щодо зважувального обладнання. Посадові особи відповідача не надали позивачу довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю. Квитанції про зважування містять інформацію, яка викладена латиницею та не відповідає державній офіційній мові.

Разом з тим, позивач перевозив подільний сипучий вантаж - мінеральне добриво, який змінює розподіл навантажень на осі транспортного засобу під час руху. Тому результати зважування не можуть вважатись достовірними, дозвіл на перевезення такого вантажу не може бути виданий відповідно до вимог законодавства. Методика виконання вимірювань поосьових навантажень не розповсюджується на транспортні засоби з вантажем, який змінює розподіл навантажень на осі транспортного засобу. Вагове обладнання повинно забезпечувати поосьове зважування в русі транспортного засобу, а не окремо по напівосям кожної осі.

Отже, підстави для накладення на ПрАТ "Полонське підприємство "Агрохім" штрафів у розмірі по 1700,00 грн за порушення вимог статті 48 закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-III відсутні.

У відзиві на позов відповідач зазначив, що у водії транспортних засобів позивача при здійсненні перевезення вантажу був відсутній дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України з перевищення вагових обмежень. Тому посадові особи Управління Укртрансбезпеки у Вінницькій області нарахували плату за проїзд великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування відповідно до актів від 25.01.2019 №142710, №142687, від 04.02.2019 №142793, №142812. Вважає спірні постанови правомірними, тому у задоволенні позову необхідно відмовити.

Ухвалою від 26.03.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд залишив без руху позовну заяву ПрАТ "Полонське підприємство "Агрохім".

Ухвалою від 04.04.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.

25.01.2019 працівники Управління Укртрансбезпеки у Вінницькій області здійснили перевірку транспортних засобів марки Scania номерні знаки НОМЕР_1 , НОМЕР_2 .

04.02.2019 працівники Управління Укртрансбезпеки у Вінницькій області здійснили перевірку транспортних засобів марки Scania номерні знаки НОМЕР_3 , НОМЕР_2 .

За результатами перевірок складені акти від 25.01.2019 №142710, №142687, від 04.02.2019 №142793, №142812, якими зафіксовані порушення статті 48 закону України "Про автомобільний транспорт", пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306.

07.03.2019 начальник Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області на підставі актів перевірки виніс постанови №086255, №086256, №086257, №086258 про застосування адміністративно-господарського штрафу в загальному розмірі 6800,00 грн за порушення статті 60 закону України "Про автомобільний транспорт".

Не погоджуючись із спірними постановами, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

За змістом статті 33 закону України "Про автомобільні дороги" від 08.09.2005 №2862-IV рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Водночас, постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198 затверджені Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, відповідно до пункту 16 яких перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначається окремими актами законодавства.

Згідно з пунктом 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 №30 (далі - Правила №30), транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Разом з тим, пунктом 4 Правил №30 передбачено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879 затверджений Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - Порядок №879).

Підпунктом 4 пункту 2 Порядку №879 встановлено, що габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Положеннями пункту 3 Порядку №879 передбачено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Пунктами 16-18 Порядку №879 передбачено, що габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль. У разі коли за допомогою автоматичних зважувальних пунктів виявлено факт перевищення встановлених габаритно-вагових параметрів, габаритно-ваговий контроль транспортного засобу здійснюється на найближчому стаціонарному та/або пересувному пункті габаритно-вагового контролю. За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

За правилами підпункту 5 пункту 4 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10.12.2013 №1007/1207, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.02.2014 за №215/24992, посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30 - 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю.

За змістом пункту 30 Порядку №879 плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.

Пунктом 31-1 Порядку №879 встановлено, що якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10 - 40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Згідно з пунктом 4 Правил №30 допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.

В ході проходження габаритно-вагового контролю посадові особи Управління Укртрансбезпеки у Вінницькій області встановили, що загальна маса транспортного засобу Scania номерний знак НОМЕР_1 становила 39,700 т, навантаження на строєну ось склало 23,450 т; загальна маса транспортного засобу Scania номерний знак НОМЕР_3 становила 39,700 т, навантаження на строєну ось склало 23,050 т; загальна маса транспортного засобу Scania номерний знак НОМЕР_2 становила 39,700 т, навантаження на строєну ось склало 23,350 т.

Таким чином, навантаження на строєну ось транспортного засобу Scania номерний знак НОМЕР_1 перевищило нормативно встановлені параметри допустимих вагових параметрів на 6,6%, що підтверджується довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 25.01.2019 №0000360, актом перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 25.01.2019 №0009360, чеком зважування від 25.01.2019 №05691, розрахунком плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 25.01.2019 №009360.

Навантаження на строєну ось транспортного засобу Scania номерний знак НОМЕР_3 перевищило нормативно встановлені параметри допустимих вагових параметрів на 4,8%, що підтверджується довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 04.02.2019 №0000366, актом перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 04.02.2019 №0009366, чеком зважування від 04.02.2019 №05797, розрахунком плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 04.02.2019 №0009366.

Навантаження на строєну ось транспортного засобу Scania номерний знак НОМЕР_2 перевищило нормативно встановлені параметри допустимих вагових параметрів на 6,1%, що підтверджується довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 04.02.2019 №0000375, актом перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 04.02.2019 №0009375, чеками зважування від 25.01.2019 №05692, від 04.02.2019 №05796, розрахунком плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 25.01.2019 №0009334, розрахунком плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 04.02.2019 №0009375.

Отже, законодавцем чітко передбачена критична похибка в розмірі 2%, що еквівалентно 440 кг на строєну вісь, що дозволяє враховувати специфіку вантажу, в тому числі й сипучого, який під час транспортування здатний зсуватися. У цій справі перевищення навантаження на строєну вісь становить більше 2%.

Нормами пункту 21 Порядку №879 визначено, що у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.

Крім того, слід зазначити про те, що чинним законодавством, що регулює процедуру зважування та стягнення плати за проїзд не визначена необхідність (можливість) надіслання посадовими особами Укртрансбезпеки перевізникам матеріалів габаритно-вагового контролю (довідок, актів, розрахунків), а передбачено вручення 2-го примірнику розрахунку з реквізитами для сплати водію під час проведення перевірки.

Актами проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 25.01.2019 №142710, №142687, від 04.02.2019 №142793, №142812 зафіксовані порушення позивачем статті 48 Закону №2344-III, пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306, а саме відсутні документи про внесення плати за проїзд великогабаритних транспортних засобів.

З вказаними актами водії транспортних засобів ознайомлені. Тобто, водії знали про результати габаритно-вагового контролю і повинні були повідомити про цей факт позивачу.

Статтею 48 закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Відповідно до частини 1 статті 60 закону України "Про автомобільний транспорт" за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Під час перевірки у водіїв транспортних засобів, які належать позивачу, були відсутні документи про внесення плати за проїзд транспортним засобом з перевищенням вагових обмежень. Позивач суду такі документи також не надав.

Таким чином, відповідач правомірно застосував до ПрАТ "Полонське підприємство "Агрохім" адміністративно-господарський штраф в загальному розмірі 6800,00 грн за порушення статті 60 закону України "Про автомобільний транспорт".

Разом з тим, у відповідності до пункту 12 Порядку №879 вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Вимогами пункту 13 Порядку №879 визначено, що під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

В свою чергу, позивач зазначив, що посадові особи відповідача не надали документи на вимірювальне обладнання, докази проведення метрологічної атестації цього обладнання, довідку про результати здійснення контролю із зазначенням часу і місця його проведення.

Однак, у відповідача відсутній обов`язок надавати свідоцтво про метрологічну атестацію ваг на предмет відповідності технічних характеристик, довідку про результати здійснення контролю із зазначенням часу і місця його проведення. З запитами до Укртрансбезпеки для отримання вказаних документів позивач не звертався.

Доводи позивача про те, що чеки про зважування в порушення вимог Контитуції України містять інформацію латиницею суд вважає необґрунтованими, оскільки вказані чеки про результати зважування транспортних засобів містять всю необхідну інформацію, зокрема, дату та час, коли відбувалось зважування, номер чеку, державний реєстраційний номер транспортного засобу, що перевірявся.

Позивач зазначив про те, що транспортні засоби здійснювали перевезення сипучого вантажу (мінеральне добриво), що є рухомим під час руху автомобіля. Однак, такі доводи є безпідставними з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 8.15 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 за №128/2568, вантаж повинен бути належним чином закріплений засобами кріплення (ременями, ланцями, розтяжками, тросами, розпірними перекладинами, якірними рейками (балками), сітками тощо) відповідно до національних стандартів щодо правил безпечного закріплення вантажів і засобів кріплення. Кількість засобів кріплення вантажу повинна бути достатньою для здійснення його безпечного перевезення.

Згідно з пунктом 12.5 цих Правил для транспортування вантаж треба рівномірно розміщувати в кузові таким чином, щоб не була порушена стійкість автомобіля і не утруднювалося керування ним. Вантаж не повинен зміщуватися під час руху, випадати з кузова, волочитися і створювати небезпеку для пішоходів та інших учасників дорожнього руху.

Отже, вказаними нормами передбачено обов`язок забезпечення належного розміщення та кріплення вантажу, яке б унеможливлювало його зміщення під час руху. Зміщення вантажу, як наслідок, перевищення встановлених вагових обмежень, є порушенням. Крім цього, чинним законодавством не передбачені особливі умови зважування транспортних засобів, які навантажені будь-якими сипучими вантажами.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В процесі судового розгляду відповідач довів правомірність спірних постанов. За таких обставин, у задоволенні позову необхідно відмовити.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог сплачений позивачем судовий збір відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України з відповідача не стягується.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову приватного акціонерного товариства "Полонське підприємство "Агрохім" до Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанов відмовити.

Судовий збір з відповідача не стягується.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Приватне акціонерне товариство "Полонське підприємство "Агрохім" (вул. Залізнична, 131, Полонне, Полонський район, Хмельницька область, 30500 , код ЄДРПОУ - 05491385) Відповідач:Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Соборна, 75, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 39816845)

Головуючий суддя Г.В. Лабань

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2019
Оприлюднено03.07.2019
Номер документу82753219
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/808/19

Рішення від 02.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

Ухвала від 19.06.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

Ухвала від 14.06.2019

Цивільне

Дубровицький районний суд Рівненської області

Сидоренко З.С.

Ухвала від 04.04.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

Ухвала від 26.03.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні