Рішення
від 02.07.2019 по справі 826/1287/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

02 липня 2019 року № 826/1287/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Мазур А.С., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Культовий клуб"

про стягнення штрафу,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (далі - позивач, Головне управління) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Культовий клуб" (далі - відповідач, ТОВ "Культовий клуб"), в якому просить суд стягнути з відповідача до Державного бюджету України штраф у розмірі 1700,00 грн. та 4219,55 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що сума штрафів, накладених Головним управлінням на ТОВ Культовий клуб рішеннями від 03.10.2017 №52 та від 19.10.2017 №53 за порушення законодавства про рекламу, несплачена в добровільному порядку, відповідно до вимог чинного законодавства підлягає стягненню в судовому порядку, у зв`язку з чим Головне управління, в межах реалізації своїх владних повноважень, звернулось до суду з відповідним позовом про її стягнення.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.02.2018 відкрито провадження в адміністративній справі, ухвалено здійснювати розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні). Цією ж ухвалою суд запропонував відповідачу подати відзив на позов та всі наявні матеріали, що стосуються предмета позову.

Відповідач відзиву на позовну заяву не надав. Ухвала суду про відкриття провадження в даній адміністративній справі була отримана відповідачем 20.02.2018, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення відповідного поштового відправлення. 26.02.2018 представник відповідача ознайомився з матеріалами справи, однак процесуальним правом на надання відзиву не скористався, у зв`язку з чим, відповідно до ч.6 ст.162 КАС України, суд розглядає справу за наявними матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

24.05.2017 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області складено протокол №32 про порушення законодавства про рекламу з додатком (фотографією рекламного засобу) відносно рекламного засобу MARTINI спонсор заходу разом з друзями THE PRODIGI, JOHN NEWMAN, THREE DAYS GRASE, ALEX CLARE, БУМБОКС, THE HARDKISS, O.TORVALD, PIANOБОЙ, MONATIK, NOISE MC ONUKA , який розміщений на сіті-лайті на вул. І.Мазепи, 45/4, м. Полтава. Протокол складений за розповсюдження реклами, забороненої законом, а саме: розповсюдження реклами алкогольних напоїв, реклами знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, забороняється засобами зовнішньої реклами, що є порушенням вимог абз. 8 ч.2 ст.22 Закону України Про рекламу , а також вищезазначена реклама містить ознаки прихованої реклами, яка відповідно до п.5 ст.9 Закону України Про рекламу заборонена.

25.05.2017 на підставі протоколу Головним управлінням прийнято рішення №32 про початок розгляду справи про порушення законодавства про рекламу.

29.05.2017, у зв`язку з виявленням на вищезазначеному сіті-лайті інформації про наявність дозволів на розміщення реклами, наданих ТОВ Українська реклама , на адресу останнього Головним управлінням направлено лист за вих.№01-27/2489 щодо необхідності надання Головному управлінню письмових пояснень з приводу виявленого порушення, пред`явлення оригіналів зазначених в листі документів, а також повідомлено ТОВ Українська реклама про розгляд справи, який призначено на 09.06.2017.

09.06.2017, згідно з протоколом засідання №56, розгляд справи про порушення законодавства про рекламу Головним управлінням перенесено на 22.06.2017 через необхідність дотриманння встановлених законом вимог щодо повідомлення рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами про розгляд справи не менше ніж за п`ять робочих днів до дати розгляду справи.

ТОВ Українська реклама у відповідь на запити Головного управління листами від 12.06.2017 №567 та від 19.06.2017 №570 повідомило про те, що товариство не здійснює господарської діяльності у м. Полтава з розміщення зовнішньої реклами та, відповідно, не має на території цього міста рекламних засобів.

22.06.2017, згідно з протоколом засідання №64, термін розгляду справи про порушення законодавства про рекламу Головним управління продовжено на термін до 3 місяців відповідно до п.12 Порядку про накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженого постановою КМУ від 26.05.2004 №693.

26.06.2017, з метою встановлення наявності дозволу на розміщення рекламного засобу зовнішньої реклами за адресою вул. І.Мазепи, 45/4 у м. Полтава, Головне управління звернулось із відповідним запитом до Комунального підприємства Полтава-сервіс за №01-27/3251.

У відповідь на запит Комунальне підприємство Полтава-сервіс , листом від 03.07.2017 вих.№431, повідомило Головне управління, що дозвіл на встановлення рекламного засобу (двосторонній сіті-лайт, розміщений на вул. І.Мазепи, 45 №2), термін дії якого продовжено до 05.07.2020, надано Дочірньому підприємству БІГ БОРД .

18.07.2017 Головним управлінням було направлено запит до ТОВ БІГ МЕДІА за №01-27/9684 про необхідність надання інформації щодо вартості виготовлення та розповсюдження реклами, макету замовлення, спонсорської угоди, свідоцтва, що стилізоване зображення MARTINI .Разом з друзями є зареєстрованим знаком для товарів та послуг, письмових пояснень з приводу виявленого порушення, та повідомлено про розгляд справи, який призначено на 03.08.2017.

03.08.2017, згідно з протоколом засідання №76, розгляд справи про порушення законодавства про рекламу Головним управлінням перенесено на 22.08.2017.

22.08.2017, ТОВ БІГ МЕДІА , у відповідь на запит, повідомило Головне управління про те, що замовником реклами, з приводу якої здійснюється розгляд справи, є ТОВ Культовий клуб , а також надано пакет документів про вартість розповсюдженої та виготовленої реклами, гарантійний лист про спонсорство, але не надано свідоцтва про право власності на знак для товарів і послуг MARTINI .Разом з друзями .

29.08.2017, на виконання протоколу засідання від 22.08.2017 №88, Головним управлінням направлено на адресу ТОВ Культовий клуб лист №01-27/4464 про необхідність надання останнім, як замовником реклами, інформації щодо вартості виготовлення та розповсюдження реклами, наявності спонсорської угоди про те, що ТМ Martini виступає спонсором заходу (фестивалю) Atlas Weekend та копії свідоцтва, що стилізоване зображення MARTINI .Разом з друзями є зареєстрованим знаком для товарів та послуг, та повідомлено про призначення розгляду справи про порушення вимог закнодавства про рекламу на 03.10.2017.

03.10.2017 на підставі протоколу засідання №100 Головним управлінням встановлено порушення ТОВ Культовий клуб ч.6 ст.27 Закону України Про рекламу , а саме: неподання інформації щодо вартості розповсюдження реклами та/або виготовлення реклами, органу державної влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, необхідної для здійснення ним передбачених Законом України Про рекламу повноважень, та прийнято рішення від 03.10.2017 №52 про накладення на ТОВ Культовий клуб штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян в сумі 1700 грн.

06.10.2017 листом №01-27/5274 дане рішення про накладення штрафу №52 було відправлено ТОВ Культовий клуб рекомендованим відправленням №3602015140241 та отримано останнім 10.10.2017, що підтверджується копією наявного в матеріалах справи повідомлення про вручення поштового відправлення. Водночас цим листом Головне управління повторно повідомило ТОВ Культовий клуб щодо необхідності подання запитуваної інформації та про черговий розгляд справи, призначений на 18.10.2017.

06.10.2017 до Головного управління за вх.№3936 надійшов лист-відповідь від ТОВ Культовий клуб на запит від 29.08.2017 за вих. №01-27/4464, в якому товариство повідомило про те, що ним не було вчинено жодних порушень законодавства про рекламу в м. Полтава, так як на наданому Головним управлінням фото рекламного засобу була зазначена лише інформація про назву музичного фестивалю ATLAS WEEKEND , дата його проведення, перелік артистів, а також був зазначений спонсор з використанням знаку для товарів та послуг, під якими випускаються алкогольні напої, що не заборонено чинним законодавством України про рекламу відповідно до п.1 ст.5 та абз.2 п.4 ст.22 Закону України Про рекламу . Проте, жодних документів на підтвердження зазначеної обставини, що використане стилізоване зображення є зареєстрованим знаком для товарів та послуг, не надано.

19.10.2017, на підставі протоколу засідання від 18.10.2017 №106 Головним управлінням встановлено порушення ТОВ Культовий клуб абз.7 п.2 ст.22 Закону України Про рекламу , а саме: розміщення реклами алкогольних напоїв, реклами знаків для товарів і послуг, інших об`єктів інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, засобами зовнішньої реклами, та на підставі ст.27 Закону України Про рекламу за недотримання встановленого законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами Головним управлінням прийнято рішення від 19.10.2017 №53 про накладення на ТОВ Культовий клуб штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдження реклами, що становить 4219,55 грн.

23.10.2017 дане рішення про накладення штрафу №53 було відправлено ТОВ Культовий клуб рекомендованим листом №3602015156415 та отримано останнім 31.10.2017, що підтверджується копією наявного в матеріалах справи повідомлення про вручення поштового відправлення.

Згідно з пунктами 2, 3 наведених вище рішень про накладення штрафу №52 та №53 ТОВ Культовий клуб зобов`язано сплатити штраф в установленому порядку до державного бюджету та у 3-денний строк після сплати письмово повідомити державний орган з питань захисту прав споживачів, який наклав стягнення, про його сплату із наданням належним чином завірених копій платіжних документів. Разом з тим повідомлено суб`єкта господарювання, що у разі невиконання рішень сума штрафу стягується у судовому порядку.

06.12.2017 Головним управління на адресу ТОВ Культовий клуб направлено лист №01-27/6440 із вимогою про термінове надання на адресу Головного управління підтверджуючих документів про сплату штрафів за порушення законодавства про рекламу, накладених на товариство рішеннями Головного управління №52 та №53, так як станом на 05.12.2017 жодних документів на виконання п. 3 вищезазначених рішень товариством не надано. Водночас повідомлено про те, що у разі невиконання рішень, суму штрафів буде стягнуто в судовому порядку. Зазначений лист було відправлено ТОВ Культовий клуб 07.12.2017 рекомендованим відправленням №3602015221420, яке було отримано останнім 12.12.2017, що підтверджується копією наявного в матеріалах справи повідомлення про вручення відповідного поштового відправлення.

У зв`язку з несплатою у добровільному порядку накладених на ТОВ Культовий клуб штрафів за порушення законодавства про рекламу рішеннями Головного управління від 03.10.2017 №52 та від 19.10.2017 №53, відповідно до положень ч.9 ст.27 Закону України Про рекламу , п.20 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, абз.абз.1, 16 пп.12 п.4 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 04.08.2017 №647, Головне управління, як суб`єкт владних повноважень, звернулося до адміністративного суду з даним адміністративним позовом.

Дослідивши спірні правовідносини та надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч.2).

Відповідно до ч.1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 4 ст.5 КАС України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

Відповідно до п.5 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право на звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.

Слід зазначити, що виходячи з аналізу положень КАС України, звернення до суду є способом здійснення повноважень відповідного суб`єкта владних повноважень, під час якого суд здійснює попередній судовий контроль, перевіряючи наявність законних підстав для втручання суб`єкта владних повноважень (позивача) у права фізичної чи юридичної особи, до якої звернена вимога (відповідача), а отже запобігаючи можливим порушенням прав, свобод та інтересів фізичних або прав та інтересів юридичних осіб. Звернення суб`єкта владних повноважень до суду не є способом захисту його прав чи інтересів, оскільки адміністративне судочинство має інше завдання, та не може призвести до виконання завдання адміністративного судочинства - захисту прав, свобод та інтересів фізичних або прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Для цього виду звернень характерним є встановлення законом чітких умов та підстав, коли повноваження відповідного суб`єкта владних повноважень можуть бути реалізовані шляхом звернення до суду.

Така позиція суду узгоджується з правовим висновком Верховного Суду, викладеним у Постанові від 07.09.2018 у справі №824/2473/15-а.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, підставою для звернення до адміністративного суду з даним позовом стала несплата відповідачем у добровільному порядку накладеного на нього Головним управлінням штрафу за порушення вимог законодавства у сфері захисту прав споживачів реклами, передбачених абз.8 ч.2 ст. 22 та ч.6 ст.27 Закону №270/96-ВР. При цьому, позивач (суб`єкт владних повноважень) посилається на положення ч.9 ст. 27 Закону України Про рекламу , п.20 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу та абзаців 1, 16 пп.12 п.4 Положення №647, якими передбачено право позивача на звернення до суду з позовом про стягнення сум штрафів, накладених на рекламодавців, виробників чи розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про рекламу, у разі їх несплати у добровільному порядку.

Відповідно до ст. 238 Господарського кодексу України (далі - ГК України) за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.

Одним із видів адміністративно-господарських санкцій є адміністративно-господарський штраф.

Відповідно до ст. 241 ГК України адміністративно-господарський штраф - це грошова сума, що сплачується суб`єктом господарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності. Перелік порушень, за які з суб`єкта господарювання стягується штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють податкові та інші відносини, в яких допущено правопорушення.

Відповідно до ч.4 ст.19 Господарського кодексу України органи державної влади і посадові особи, уповноважені здійснювати державний контроль і державний нагляд за господарською діяльністю, їх статус та загальні умови і порядок здійснення контролю і нагляду визначаються законами.

Відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами регулює Закон України Про рекламу від 03.07.1996 №270/96-ВР (далі - Закон №270/96-ВР).

Згідно з абз.8 ч.2 ст.22 Закону №270/96-ВР реклама алкогольних напоїв, реклама знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, засобами зовнішньої реклами забороняється.

Відповідно до абз. 1, 2 ч.1 ст.26 Закону №270/96-ВР контроль за дотриманням законодавства України про рекламу у межах своїх повноважень щодо захисту прав споживачів реклами здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів.

Згідно з ч.2 ст.26 Закону №270/96-ВР на вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов`язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю.

Відповідно до положень ст.27 Закону №270/96-ВР особи, винні у порушенні законодавства про рекламу, несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну та кримінальну відповідальність відповідно до закону (абз.1 ч.1).

Відповідальність за порушення законодавства про рекламу несуть: 1) рекламодавці, винні: у замовленні реклами продукції, виробництво та/або обіг якої заборонено законом; у наданні недостовірної інформації виробнику реклами, необхідної для виробництва реклами; у замовленні розповсюдження реклами, забороненої законом; у недотриманні встановлених законом вимог щодо змісту реклами; у порушенні порядку розповсюдження реклами, якщо реклама розповсюджується ними самостійно; 2) виробники реклами, винні у порушенні прав третіх осіб при виготовленні реклами; 3) розповсюджувачі реклами, винні в порушенні встановленого законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами (ч.2).

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, за поданням державних органів, зазначених у статті 26 цього Закону, або самостійно у випадках, передбачених цією статтею, крім тих, які віднесено виключно до компетенції Антимонопольного комітету України та які регулюються законодавством з питань авторського права та суміжних прав, накладає штрафи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, на: рекламодавців за вчинення дій, передбачених пунктом 1 частини другої цієї статті, - у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдженої реклами; виробників реклами за вчинення дій, передбачених пунктом 2 частини другої цієї статті, - у розмірі п`ятикратної вартості виготовлення реклами; розповсюджувачів реклами за вчинення дій, передбачених пунктом 3 частини другої цієї статті, - у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдження реклами (ч.4).

За неподання або подання завідомо недостовірної інформації щодо вартості розповсюдженої реклами та/або виготовлення реклами та/або вартості розповсюдження реклами центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, необхідної для здійснення ними передбачених цим Законом повноважень, на рекламодавців, виробників реклами та розповсюджувачів реклами накладається штраф у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (ч.6).

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, може вимагати від рекламодавців публікації відомостей, що уточнюють, доповнюють рекламу, та звертатися з позовом до суду щодо протиправних дій рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами (ч.9).

Рішення у справах про порушення законодавства про рекламу можуть бути оскаржені до суду (ч.11 ст.27 Закону).

Постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 №693 затверджено Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу (далі - Порядок №693), який регулює питання накладення уповноваженими особами Держспоживінспекції та її територіальних органів штрафів на рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про рекламу.

Відповідно до положень п.п.8, 9, 10, 11, 17, 18, 19, 20 Порядку №693 накладати штрафи на рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами мають право Голова Держспоживінспекції , його заступники, начальники територіальних органів Держспоживінспекції та їх заступники (далі - уповноважені посадові особи) (абз.1 п.8).

Підставою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу (далі - справа) є відповідний протокол, складений уповноваженою посадовою особою, зокрема, Держспоживінспекції та її територіальних органів (п.9).

За наявності ознак порушення законодавства про рекламу приймається рішення про початок розгляду справи (п.11).

За результатами розгляду справи приймається рішення, що оформляється у двох примірниках, один з яких залишається у Держспоживінспекції або її територіальному органі, другий - у 10-денний строк надсилається особі, стосовно якої було прийнято рішення, або видається її представникові під розписку (п.18).

Рішення у справі може бути оскаржено в установленому порядку (п.19).

Сума штрафів за порушення законодавства про рекламу сплачується добровільно або стягується в судовому порядку відповідно до законодавства (п.20).

Відповідно до статті 28 Закону України Про центральні органи виконавчої влади міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Постановою Кабінету Міністрів України Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади від 10.09.2014 №442 Кабінет Міністрів України постановив утворити Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, реорганізувавши шляхом перетворення Державну ветеринарну та фітосанітарну службу і приєднавши до Служби, що утворюється, Державну інспекцію з питань захисту прав споживачів і Державну санітарно-епідеміологічну службу та поклавши на Службу, що утворюється, функції з реалізації державної політики, які виконували органи, що припиняються (абз.абз.1, 2 п.1 Постанови). Згідно з п.5 Постанови центральні органи виконавчої влади, що утворюються шляхом реорганізації інших центральних органів виконавчої влади, є правонаступниками органів, які реорганізуються. Права та обов`язки центральних органів виконавчої влади, що ліквідуються, передаються відповідним центральним органам виконавчої влади, на які цією постановою покладено функції з реалізації державної політики у відповідній сфері.

Згідно з пп.24 п.6 Положення про Державну інспекцію України з питань захисту прав споживачів, затвердженим Указом Президента України від 13.04.2011 №465/2011, Держспоживінспекція України для виконання покладених на неї завдань мала право в установленому порядку звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі застосування відповідних адміністративно-господарських санкцій, зобов`язання вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення.

Положенням про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667 регламентовано, що Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику, зокрема, у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері. Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Відповідно до п.п. 3, 4, 6 Положення №667 головним завданням Держпродспоживслужби є здійснення відповідно до закону державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів реклами (пп.2 п.3). Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань: здійснює контроль за дотриманням законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів реклами, приймає рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння в рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її розповсюдження (пп.9 п.4). Держпродспоживслужба для виконання покладених на неї завдань має право, зокрема, вживати у межах повноважень, передбачених законом, заходів до усунення порушень вимог закону і притягнення винних у таких порушеннях осіб до відповідальності відповідно до закону (пп.10 п.6).

Згідно з п.п.1, 3 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 04.08.2017 №647 (далі - Положення №647), Головне управління є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане. Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держпродспоживслужби на території Полтавської області.

Відповідно до абз.абз. 3, 12 пп.7 п.4, абз.абз. 1, 3, 16 пп.12 п.4 Положення №647 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань, зокрема: здійснює контроль за дотриманням вимог Закону України Про рекламу в частині захисту прав споживачів реклами, приймає рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння в рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її розповсюдження; вживає у межах повноважень, передбачених законом, заходів щодо усунення порушень вимог закону і притягнення винних у таких порушеннях осіб до відповідальності згідно із законом; обмежує, забороняє або припиняє відповідно до нормативно-правових актів України господарську діяльність юридичних та фізичних осіб, звертається у порядку та строки, встановлені законом, до суду.

З аналізу наведених правових норм вбачається, що до компетенції Держпродспоживслужби та її територіальних органів віднесено право вживати у межах повноважень, передбачених законом, заходів до усунення порушень вимог Закону України Про рекламу , притягнення винних у таких порушеннях осіб до відповідальності відповідно до закону, тобто застосовувати санкції, та звертатися з позовом до суду щодо протиправних дій рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами. Застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій за порушення законодавства про рекламу здійснюється за рішенням уповноважених на те посадових осіб відповідно до визначеної Порядком №693 процедури. Сума накладених штрафів за порушення законодавства про рекламу, у разі її несплати у добровільному порядку, стягується у судовому порядку відповідно до законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, Головним управлінням виявлено у м. Полтава факт розповсюдження реклами, забороненої законом, а саме: розповсюдження реклами алкогольних напоїв, реклами знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої засобами зовнішньої реклами, що є порушенням абз.7 п.2 ст.22 Закон України Про рекламу , та наявність ознак прихованої реклами, що є порушенням п.5 ст.9 Закону України Про рекламу , про що складено протокол про порушення законодавства про рекламу №32 від 24.05.2017 та на його підставі розпочато розгляд справи.

Зокрема, справу розпочато відносно рекламного засобу MARTINI спонсор заходу разом з друзями THE PRODIGI, JOHN NEWMAN, THREE DAYS GRASE, ALEX CLARE, БУМБОКС, THE HARDKISS, O.TORVALD, PIANOБОЙ, MONATIK, NOISE MC ONUKA , який розміщений на сіті-лайті на вул. І.Мазепи, 45/4 у м. Полтава.

Відповідно до інформації Комунального підприємства Полтава-сервіс дозвіл на встановлення цього рекламного засобу (двосторонній сіті-лайт, розміщений на вул. І.Мазепи, 45 №2) надано Дочірньому підприємству БІГ БОРД , у зв`язку з чим Головним управлінням було направлено запит до ТОВ БІГ МЕДІА (материнського підприємства) від 18.07.2017 за №01-27/9684 про необхідність надання інформації щодо вартості виготовлення та розповсюдження реклами, макету замовлення, спонсорської угоди, свідоцтва, що стилізоване зображення MARTINI .Разом з друзями є зареєстрованим знаком для товарів та послуг, письмових пояснень з приводу виявленого порушення, та повідомлено про розгляд справи, призначений на 03.08.2017. У відповідь на запит ТОВ БІГ МЕДІА надано Головному управлінню інформацію про замовника реклами, яким є ТОВ Культовий клуб , пакет документів про вартість розповсюдженої та виготовленої реклами, гарантійний лист про спонсорство, але не надано свідоцтва про право власності на знак для товарів і послуг MARTINI .Разом з друзями .

Згідно з договором №310317/4 від 31.03.2017 про проведення рекламної кампанії та актів резервування до договору ТОВ Культовий клуб є замовником реклами, розміщеної на спеціальній конструкції рекламної площини типу сіті-лайт, що знаходиться за адресою вул. І.Мазепи, 45 (№2).

Відповідно до положень ст.1 Закону №270/96-ВР рекламодавець - особа, яка є замовником реклами для її виробництва та/або розповсюдження.

Отже, в розумінні ст.1 Закону №270/96-ВР ТОВ Культовий клуб , як замовник реклами, є рекламодавцем.

Листом від 29.08.2017 №01-27/4464 Головним управлінням направлено запит до замовника реклами ТОВ Культовий клуб (відповідача по справі) про необхідність надання інформації щодо вартості виготовлення та розповсюдження реклами, наявності спонсорської угоди та копії свідоцтва, що стилізоване зображення MARTINI .Разом з друзями є зареєстрованим знаком для товарів та послуг, та запрошено на розгляд справи на 03.10.2017. Відповідно до інформації із сайту Укрпошта рекомендований лист №36002015080737 вручено адресату за дорученням 05.09.2017.

Однак, запитуваної інформації ТОВ Культовий клуб не надало, внаслідок чого на засіданні 03.10.2017 Головним управлінням було встановлено факт порушення ТОВ Культовий клуб ч.6 ст.27 Закону України Про рекламу та прийнято рішення від 03.10.2017 №52 про накладення штрафу за неподання інформації щодо вартості виготовлення та розповсюдження реклами у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян в сумі 1700 грн.

Дане рішення №52 було відправлено ТОВ Культовий клуб 06.10.2017 рекомендованим листом №3602015140241 та отримано останнім 10.10.2017.

Докази, які б свідчили про те, що зазначене рішення про накладення штрафу від 03.10.2017 №52 було оскаржене та скасоване у встановленому законом порядку в матеріалах справи відсутні.

06.10.2017 Головним управлінням на адресу ТОВ Культовий клуб було направлено повторний запит про надання інформації й запрошення на розгляд справи на 18.10.2017 рекомендованим листом №3602015140241, який було отримано адресатом 10.10.2017.

Водночас 06.10.2017 Головним управлінням було отримано лист-відповідь від ТОВ Культовий клуб на запит від 29.08.2017, з якого вбачається, що товариством було надано запитувані документи щодо вартості розповсюдженої реклами, проте жодних документів на підтвердження того, що використане стилізоване зображення спонсора є зареєстрованим знаком для товарів та послуг, на що, зокрема, товариство посилається у своєму листі, надано не було.

У зв`язку з наведеним, Головним управлінням за результатом розгляду справи було встановлено порушення абз.7 п.2 ст.22 Закону України Про рекламу та прийнято рішення від 19.10.2017 №53 про накладення на ТОВ Культовий клуб штрафу за порушення законодавства про рекламу, зокрема щодо змісту реклами, у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдженої реклами, що складає 4219,55 грн.

Вказане рішення про накладення штрафу №53 було відправлено ТОВ Культовий клуб 23.10.2017 рекомендованим листом №3602015156415 та отримано останнім 31.10.2017.

Докази, які б свідчили про те, зазначене рішення про накладення штрафу від 19.10.2017 №53 було оскаржене та скасоване у встановленому законом порядку в матеріалах справи відсутні.

Отже, як вбачається з наведеного, позивачем в межах наданих законом повноважень відповідно до визначеної Порядком №693 процедури рішеннями від 03.10.2017 №52 та від 19.10.2017 №53, прийнятими начальником Головного управління, було застосовано до відповідача, як рекламодавця, штрафи за порушення законодавства про рекламу у сумі 1700 грн. та 4219,55 грн. Обидва рішення про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу №52 та №52 є чинними та були надіслані Головним управлінням на адресу ТОВ Культовий клуб із дотриманням строків, встановлених п.18 Порядку №693.

Разом з тим, відповідач, будучи обізнаним про прийняття Головним управлінням щодо нього вказаних вище рішень про накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, передбаченим законом правом на їх оскарження у встановленому законом порядку не скористався, що свідчить про те, що зі змістом цих рішень ТОВ Культовий клуб погодився.

Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні від 14.12.2011 № 19-рп/2011, права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

При зверненні до суду суб`єктів владних повноважень з метою реалізації владних управлінських функцій, передбачених законами України, предметом судового розгляду є вимоги публічних органів. За умови неоскарження в судовому порядку таких вимог, презюмується, що вони є правомірними.

Згідно з п.п. 2, 3 вказаних рішень №52 та №53 ТОВ Культовий клуб зобов`язано сплатити в установленому порядку штраф у зазначеному розмірі до державного бюджету та у 3-денний строк після сплати штрафу письмово повідомити державний орган з питань захисту прав споживачів, який наклав стягнення, про його сплату із наданням належним чином завірених копій документів, що підтверджують сплату. Також повідомлено суб`єкта господарювання, що у разі невиконання рішення сума штрафу стягується у судовому порядку.

Однак, докази, які б свідчили про виконання відповідачем вказаних рішень у добровільному порядку та підтверджували сплату накладених на ТОВ Культовий клуб вказаними рішеннями штрафів у матеріалах справи відсутні.

За встановлених обставин справи, зважаючи на те, що рішення Головного управління про накладення штрафів не оскаржувались, а суми штрафів у добровільному порядку відповідачем не сплачено, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, так як звертаючись із даним позовом до суду позивач діяв у межах повноважень, на підставах та у спосіб, що передбачені законом.

З огляду на викладене, за результатом розгляду справи суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову Головного управління Держпродспоживслужби у Полтавській області до ТОВ "Культовий клуб" про стягнення у судовому порядку штрафних санкцій за порушення законодавства про рекламу.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до положень ч.2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 19, 77, 90, 139, 241-246, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Держпродспоживслужби у Полтавській області задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Культовий клуб (код ЄДРПОУ 38489716, вул. Чигоріна, буд.55, м. Київ, 01042) до Державного бюджету України (ГУДКС України у Полтавській області, р/р31115106700002, МФО 831019, код ЄДРПОУ 38019510 КБК 21081100 Адміністративні штрафи та інші санкції , символ звітності 106, одержувач платежу УДКС України у м. Полтава) штраф у розмірі 1700 (одна тисяча сімсот) гривень 00 коп.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Культовий клуб (код ЄДРПОУ 38489716, вул. Чигоріна, буд.55, м. Київ, 01042) до Державного бюджету України (ГУДКС України у Полтавській області, р/р31115106700002, МФО 831019, код ЄДРПОУ 38019510 КБК 21081100 Адміністративні штрафи та інші санкції , символ звітності 106, одержувач платежу УДКС України у м. Полтава) штраф у розмірі 4219 (чотири тисячі двісті дев`ятнадцять) гривень 55 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя А.С. Мазур

Дата ухвалення рішення02.07.2019
Оприлюднено03.07.2019
Номер документу82753471
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення штрафу

Судовий реєстр по справі —826/1287/18

Рішення від 02.07.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Мазур А.С.

Ухвала від 23.04.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Мазур А.С.

Ухвала від 23.03.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Мазур А.С.

Ухвала від 12.02.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Мазур А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні