ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 червня 2019 р.Справа № 520/9057/18 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Перцової Т.С.,
Суддів: Спаскіна О.А. , Жигилія С.П. ,
за участю секретаря судового засідання Ващук Ю.О.,
представників сторін : позивача - Сахань В.О., третього відповідача - Варламова Д.В.,
третьої особи - Нуреддін Хашем,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.02.2019 року, головуючий суддя І інстанції: Старосєльцева О.В., м. Харків, повний текст складено 05.03.19 року по справі № 520/9057/18
за позовом Приватного малого підприємства "Будіндустрія"
до Державного кадастрового реєстратора Відділу у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Туза Олександра Вікторовича , Відділу у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області , Головного управління Держгеокадастру у Харківській області третя особа ОСОБА_1
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ
Приватне мале підприємство «Будіндустрія» (далі по тексту - ПМП Будіндустрія , позивач) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Туза Олександра Вікторовича (далі по тексту - державний кадастровий реєстратор, перший відповідач), Відділу у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (далі по тексту - Відділ у м. Харкові ГУ Держгеокадастру у Харківській області, другий відповідач), Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (далі по тексту - ГУ Держгеокадастру у Харківській області, третій відповідач), за участю третьої особи Нуреддін Хашем, в якому просив суд :
1) визнати протиправним та скасувати рішення державного кадастрового реєстратора Туз Олександра Вікторовича № РВ-6301675852018 від 17.08.2018 про відмову ПМП «Будіндустрія» про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру та проведення реєстраційної дії щодо земельної ділянки, розташованої в м. Харкові по вул. Сьомої Гвардійської АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , кадастровий номер НОМЕР_1 : НОМЕР_2 : НОМЕР_3 , площею 0,0709 га;
2) зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області в особі Відділу у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області та державного кадастрового реєстратора Відділу у місті Харкові внести відомості (змін до них) до Державного земельного кадастру за письмовою заявою ПМП «Будіндустрія» від 17.08.2018 (реєстраційний номер ЗВ-6308071422018) з приводу внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку - кадастровий номер НОМЕР_4 , площею 0,0709 га, розташовану за адресою: м. Харків по вул. Сьомої Гвардійської Армії, 16, у порядку абзацу 2 п. 4 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 26.02.2019 по справі № 520/9057/18 адміністративний позов - задоволено частково.
Скасовано рішення Державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Туз Олександра Вікторовича №РВ-6301675852018 від 17.08.2018р. про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.
Зобов`язано Державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Туз Олександра Вікторовича повторно вирішити заяву Приватного малого підприємства "Будіндустрія" від 17.08.2018р. з приводу зміни адреси розташування земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_4 .
В решті вимог - позов залишено без задоволення.
Стягнуто на користь Приватного малого підприємства "Будіндустрія" (місце знаходження - м.Харків, вул.Сьомої Гвардійської армії,16, ідентифікаційний код - 21208236) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (місце знаходження - м.Харків, вул.Космічна,21, 8-9 пов., 61145, код ЄДРПОУ - 39792822), витрати зі сплати судового збору у розмірі 882,40 (вісімсот вісімдесят дві грн. 40 коп.).
Третій відповідач, не погодившись із вказаним рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.02.2019 по справі № 520/9057/18 в частині задоволення позовних вимог, в іншій частині судове рішення залишити без змін.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги пояснив, що в силу ст.24 Закону України Про Державний земельний кадастр для реєстрації земельних ділянок подається, зокрема, оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки. У свою чергу, технічна документація із землеустрою включає, зокрема, копії правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна, розташовані на відповідній земельній ділянці (за умови, якщо право власності на такі об`єкти зареєстроване). Разом з тим, при подачі заяви про державну реєстрацію земельної ділянки позивачем було надано документацію із землеустрою, в якій відсутні копії правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна, розташовані на спірній земельній ділянці (нежитлові приміщення будівлі магазину літ. А-1 ). Згідно з пояснювальною запискою та графічними матеріалами в документації із землеустрою, на земельній ділянці розташовані об`єкти нерухомого майна, право власності на які зареєстровано, зокрема, нежитлові приміщення будівлі магазину літ. А-1 (приміщення 2-1, 3-1, 3-2, 3-3, 3-4), що не належать особі-замовнику документації із землеустрою, та правовстановлюючі документи на які відсутні. Враховуючи викладене, стверджує, що технічна документація із землеустрою, що була подана для державної реєстрації земельної ділянки, не відповідала вимогам законодавства. Крім того, вказав, що земельна ділянка з кадастровим номером 6325157300:00:001:0084, який зазначив позивач, в Державному земельному кадастрі не зареєстрована. Отже, позивачу було правомірно відмовлено у державній реєстрації земельної ділянки.
Представник третього відповідача в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав з підстав, викладених в останній, просив суд апеляційної інстанції рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.02.2019 по справі № 520/9057/18 скасувати в частині задоволення позовних вимог, прийняти в цій частині нову постанову про відмову в задоволенні позову.
Представник позивача в надісланому до суду письмовому відзиві та в судовому засіданні просив суд апеляційної інстанції залишити вимоги апеляційної скарги без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін. Пояснив, що позивач є власником нежитлових будівель, що знаходяться на спірній земельній ділянці, розташованій за адресою : АДРЕСА_3 , вул АДРЕСА_3 . Вказана земельна ділянка була сформована за ініціативою позивача і їй присвоєний кадастровий номер 6325157300:00:001:0084. Зазначив, що внаслідок приєднання території смт Кулиничі до міста Харкова змінилася поштова адреса вказаних будівель, у зв`язку з чим виникла потреба в актуалізації відомостей про цю земельну ділянку. При цьому, зміна поштової адреси не потягла за собою зміни параметрів або цільового призначення спірної земельної ділянки, її фізичного місцезнаходження. Відмітив, що чинним законодавством не урегульовано правовідносин зі зміни поштової адреси земельної ділянки. Враховуючи викладене, державним кадастровим реєстратором безпідставно було відмовлено у державній реєстрації зміни відомостей про земельну ділянку з посиланням на ненадання позивачем тих документів, які необхідні для реєстрації новоствореної земельної ділянки.
Третя особа в судовому засіданні просив суд апеляційної інстанції залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Представники першого та другого відповідачів в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
У відповідності до ч.2 ст.313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
З огляду на наведену норму, беручи до уваги, що перший та другий відповідачі належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, колегія суддів вважає за можливе розглянути адміністративну справу без участі представників першого та другого відповідачів.
Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, пояснення представників позивача, третього відповідача, третьої особи, перевіривши в межах апеляційної скарги рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Судом першої інстанції встановлено, що ПМП «Будіндустрія» є власником нежитлових будівель: магазину, складу, майстерні з допоміжною будівлею та спорудами, які розташовані за адресою: АДРЕСА_3 .
За ініціативою позивача було проведено процедуру створення та державної реєстрації земельної ділянки, на якій розміщені перелічені вище об`єкти нерухомого майна, внаслідок чого була сформована земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_5 :001:0084.
26.11.2007 відносно указаної земельної ділянки між Кулиничівської селищної радою Харківського району Харківської області (Орендодавець) та ПМП "Будіндустрія" (Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки.
У зв`язку з приєднанням смт. Кулиничі до міста Харкова рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради Харківської області від 13.08.2014 №503 було змінено адресу нежитлової будівлі - складу-магазину та майстерні літ. «В-3» з допоміжною будівлею та спорудами ПМП «Будіндустрія» з адреси: смт. Кулиничі, вул. Кулиничівська, 79-А, на адресу: м. Харків, вул. Сьомої Гвардійської Армії АДРЕСА_2 .
При цьому, жодних змін у параметрах земельної ділянки не настало.
17.08.2018 позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області із заявою про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.
Рішенням державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Харкова Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 17.08.2018 відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, з посиланням на ст. 55 Закону України «Про землеустрій» та Порядок ведення Державного земельного кадастру, з огляду на невідповідність поданих позивачем документів, а саме: відсутність правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомості: будівлі магазину літ. «А-1» (приміщення 2-1, 3-1, 3-2, 3-3, 3-4), що не належать особі - замовнику документації із землеустрою.
Не погодившись із вказаною відмовою, ПМП Будіндустрія звернулось до суду з цим позовом про визнання її протиправною та скасування, зобов`язання відповідачів внести відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку - кадастровий номер 6325157300:00:001 НОМЕР_6 0084, площею 0,0709 га, розташовану за адресою: м. Харків по вул. Сьомої Гвардійської Армії, 16.
Задовольняючи позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора, зобов`язання державного кадастрового реєстратора повторно розглянути заяву ПМП Будіндустрія з доданими документами, суд першої інстанції виходив з того, що державним реєстратором було необґрунтовано пред`явлено вимоги про надання позивачем для реєстрації зміни поштової адреси земельної ділянки з кадастровим номером 6325157300:00:001:0084 такого ж обсягу документів, що і для реєстрації новоствореної земельної ділянки, незважаючи на те, що зміна поштової адреси не вплинула на фізичне місцезнаходження, контури та конфігурацію, площу, цільове призначення земельної ділянки.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог про зобов`язання відповідачів внести зміни до Державного земельного кадастру щодо спірної земельної ділянки, суд першої інстанції не навів мотивів для відмови.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, отже, перегляду підлягає рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог, з огляду на таке.
За визначенням ст.1 Закону України Про Державний земельний кадастр , державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера; кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Згідно з ч.3 ст.5 Закону України Про Державний земельний кадастр порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.
Відповідно до ст.15 Закону України Про Державний земельний кадастр до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки, зокрема: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.
Відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині другій статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
За приписами ч.1, ч.2 ст.24 Закону України Про Державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до ч.3 ст.24 Закону України Про Державний земельний кадастр державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою, зокрема, особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи.
Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:
заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;
оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;
документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа (ч.4 ст.24 Закону України Про Державний земельний кадастр ).
Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви:
перевіряє відповідність документів вимогам законодавства;
за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації (ч.5 ст.24 Закону України Про Державний земельний кадастр ).
Подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі, або невідповідність поданих документів вимогам законодавства є підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки.
Згідно з ч.10 ст.55 Закону України Про землеустрій технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає, зокрема: а) завдання на складання технічної документації із землеустрою; б) пояснювальну записку; в) рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою (у випадках, передбачених законом); г) згоду власника земельної ділянки, а для земель державної та комунальної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на відновлення меж земельної ділянки користувачем; ґ) довідку, що містить узагальнену інформацію про землі (території); д) копію документа, що посвідчує фізичну особу, або копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; е) копію документа, що посвідчує право на земельну ділянку (у разі проведення робіт щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); є) копію правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці (за умови якщо права власності на такі об`єкти зареєстровані).
Порядок ведення Державного земельного кадастру затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі по тексту - Порядок № 1051).
Згідно з п.п.66, 67 Порядку № 1051 до Державного земельного кадастру державними кадастровими реєстраторами вносяться відомості (зміни до них), зазначені у пунктах 21-25 цього Порядку, про об`єкти Державного земельного кадастру.
Документи, які є підставою для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам:
текст документів має бути написаний розбірливо;
документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;
документи мають відповідати вимогам Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.
Колегія суддів зазначає, що механізм реєстрації земельної ділянки урегульовано пунктами 107-115-2 Порядку № 1051.
Так, відповідно до п.107 Порядку № 1051 державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.
За приписами п.110 Порядку № 1051 для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються: 1) заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22; 2) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації); 3) електронний документ.
Відповідно до п.111 Порядку № 1051 державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; 2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.
За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій:
здійснює державну реєстрацію земельної ділянки: за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці; відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки); робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку; надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування;
приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку в разі:
- невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту;
- подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.
Внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки урегульовано пунктами 116-134 Порядку № 1051.
Так, згідно з п.116 Порядку № 151 внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у пункті 24 цього Порядку, здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги.
Відомості (зміни до них) про зареєстровані земельні ділянки вносяться до Державного земельного кадастру в разі внесення:
1) змін до відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до цього Порядку відкрито Поземельну книгу;
2) нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до цього Порядку відкрито Поземельну книгу;
3) змін до відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до цього Порядку Поземельна книга не відкривалася, та/або нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку (п.117 Порядку № 1051).
Внесення до Поземельної книги відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку (крім випадків, зазначених у пункті 119 цього Порядку) здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності відповідно до документації, що є підставою для внесення відповідних відомостей (змін до них) (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання) (п.118 Порядку № 1051).
За приписами п.121 Порядку № 1051 для внесення до відомостей про земельну ділянку змін щодо цільового призначення земельної ділянки, складу угідь, нормативної грошової оцінки, а також до відомостей про межі земельної ділянки (у разі їх встановлення (відновлення) за фактичним використанням земельної ділянки) Державному кадастровому реєстраторові подаються: 1) заява за формою згідно з додатком 12; 2) оригінал документації із землеустрою або оцінки земель, яка є підставою для внесення таких змін (крім випадків зміни виду використання земельної ділянки в межах земель певної категорії); 3) електронний документ (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).
Підставою для відмови у внесенні до Поземельної книги змін до відомостей про земельну ділянку є, зокрема, звернення із заявою неналежної особи; невідповідність поданих документів вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 пункту 111 цього Порядку (п.122 Порядку № 1051).
Для внесення до Державного земельного кадастру змін до відомостей про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у підпунктах 1 і 2 пункту 119 цього Порядку, Державному кадастровому реєстраторові подаються:
1) документація, яка є підставою для внесення таких відомостей;
2) електронний документ (п.123 Порядку № 1051).
Державний кадастровий реєстратор за результатами розгляду документів, поданих для внесення до Поземельної книги змін до відомостей про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у підпунктах 1 і 2 пункту 119 цього Порядку, вносить зміни до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі, яка містить відомості про відповідну земельну ділянку (п.124 Порядку № 1051).
Таким чином, механізм реєстрації земельної ділянки та механізм внесення відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки урегульовано різними розділами Порядку № 1051.
Матеріалами справи підтверджено, що 17.08.2018 ПМП Будіндустрія звернулось до державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Харкові ГУ Держгеокадастру у Харківській області із заявою, в якій просило зареєструвати земельну ділянку площею 0,0709 га, яка розташована за адресою : АДРЕСА_4 . Харків, Немишлянський район, вул.. Сьомої АДРЕСА_5 Гвардійської Армії, 16.
Колегія суддів відмічає, що в цій заяві позивач просить саме провести реєстрацію земельної ділянки, а не внести зміни до ДЗК щодо земельної ділянки щодо актуалізації поштової адреси.
В суді першої та апеляційної інстанції позивач стверджував, що земельна ділянка є сформованою та має кадастровий номер 6325157300:00:001:0084.
Разом з тим, згідно з наданою представником відповідача випискою з Державного земельного кадастру, у ньому відсутня земельна ділянка з кадастровим номером 6325157300:00:001:0084.
Зазначена обставина свідчить про те, що спірна земельна ділянка по АДРЕСА_6 Гвардійської Армії АДРЕСА_2 , не є сформованою, а заява, подана позивачем 17.08.2018, є саме заявою про реєстрацію земельної ділянки, як і вбачається з її змісту, а не заявою про реєстрацію внесення змін до наявних відомостей щодо земельної ділянки, як стверджує позивач.
Враховуючи викладене, у розумінні ст.24 Закону України Про державний земельний кадастр , п.110 Порядку № 1051 подача документації із землеустрою, в тому числі правовстановлюючих документів на будівлі, що знаходяться на спірній земельній ділянці, є обов`язковою.
Наявність вказаних нежитлових будівель (приміщення магазину літ. А-1 2-1, 3-1, 3-02, 3-3, 3-4) підтверджується наявною в матеріалах справи копією графічних матеріалів документації із землеустрою (т.1, а.с.40-42, зворотній бік а.с.43).
Однак, як вбачається з матеріалів справи, та зазначено державним кадастровим реєстратором в оскаржуваному рішенні, правовстановлюючі документи на зазначені нежитлові приміщенні позивачем не подавались.
Враховуючи викладене, першим відповідачем обґрунтовано відмовлено ПМП Будіндустрія у реєстрації земельної ділянки, оскільки подана позивачем технічна документація із землеустрою не відповідає вимогам ст.55 Закону України Про землеустрій та подана не в повному обсязі.
Слід відмітити, що відповідно до наявної в матеріалах справи копії витягу з рішення Харківської міської ради № 1674/14 від 29.10.2014, дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою надавався ПМП Будіндустрія (т.1, а.с.20).
При цьому, відповідно до наявних в матеріалах справи копій договору купівлі-продажу від 24.03.2012 та витягу з Державного реєстру правочинів, власником нежитлових приміщень будівлі магазину літ. А-1 (2-1, 3-1, 3-2, 3-3, 3-4), наявних на спірній земельній ділянці, є третя особа у даній справі - Нуреддін Хашем.
Відповідно до ч.1 ст.120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Беручи до уваги наведене, державним кадастровим реєстратором обґрунтовано було констатовано у спірному рішенні, що дана технічна документація із землеустрою розроблена на підставі рішення Харківської міської ради № 1674/14 від 29.10.2014, отже, на підставі цієї документації передбачається здійснити передачу земельної ділянки у власність чи користування відповідно до ст.55 Закону України Про землеустрій , проте, не враховані правові підстави надання земельної ділянки у користування особі-власнику нерухомого майна, яке не належить замовнику документації.
Документи, які б пояснювали наведені розбіжності, державному кадастровому реєстратору надані не були.
З огляду на викладене, першим відповідачем в рішенні від 17.08.2018 про відмову в реєстрації земельної ділянки було зроблено вірний висновок про подання заявником ПМП Будіндустрія документів не у повному обсязі.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцію та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, колегія суддів вважає, що перший відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення від 17.08.2018 діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Законом України Про Державний земельний кадастр , з дотриманням вимог ч.2 ст.2 КАС України, тому відсутні підстави для скасування вказаного рішення та зобов`язання відповідачів внести відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру за письмовою заявою ПМП «Будіндустрія» від 17.08.2018 (реєстраційний номер ЗВ-6308071422018) щодо внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку - кадастровий номер 6325157300:00:001:0084, площею 0,0709 га, розташовану за адресою: м. Харків по вул. Сьомої Гвардійської Армії, 16.
Колегія суддів зазначає, що судом першої інстанції не було встановлено дійсних фактичних обставин у справі, внаслідок чого не з`ясовано, що у спірних відносинах фактично мала місце реєстрація новоствореної земельної ділянки, а не внесення змін до відомостей, наявних у ДЗК, щодо зареєстрованої земельної ділянки.
Крім того, судом першої інстанції не встановлено законодавства, яке належить застосувати до спірних відносин, у зв`язку з чим не враховано, що відносини щодо реєстрації земельної ділянки та відносини щодо реєстрації внесення змін про земельну ділянку регулюються різними нормами Порядку № 1051, та безпідставно вказано, що правовідносини із зміни поштової адреси вже сформованої земельної ділянки не унормовані ані приписами Земельного кодексу України, ані Законів України «Про землеустрій» , «Про Державний земельний кадастр» , ані положеннями Порядку № 1051.
У зв`язку з викладеним, судом першої інстанції зроблено хибний висновок про те, що першим відповідачем безпідставно пред`явлено вимоги про надання позивачем того обсягу документів, які надаються у випадку створення (формування) нової земельної ділянки.
Відповідно до п.п.1, 2, 3, 4 ч.1 ст. 317 КАС України неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права є підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення.
Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.02.2019 по справі № 520/9057/18 підлягає скасуванню в частині задоволення позовних вимог з прийняттям в цій частині нової постанови про відмову в задоволенні позову.
Керуючись ч.4 ст.241, ст.ст.243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 326-329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області задовольнити.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.02.2019 року по справі № 520/9057/18 в частині задоволення позову скасувати.
Прийняти постанову, якою в цій частині в задоволенні позову Приватного малого підприємства "Будіндустрія" до Державного кадастрового реєстратора Відділу у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Туза Олександра Вікторовича, Відділу у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, третя особа - ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя (підпис)Т.С. Перцова Судді (підпис) (підпис) О.А. Спаскін С.П. Жигилій Повний текст постанови складено 02.07.2019 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.06.2019 |
Оприлюднено | 03.07.2019 |
Номер документу | 82757610 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Перцова Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні