ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
і м е н е м У к р а ї н и
27 червня 2019 року м. Дніпросправа № 852/2а-4/19
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді (доповідача) Іванова С.М.,
суддів: Панченко О.М., Чередниченка В.Є.,
за участю секретаря судового засідання Чорнова Є.С.,
розглянувши в підготовчому судовому засіданні в місті Дніпрі адміністративний позов Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Каолін Азов", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Александр-Агро 2" про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності,-
ВСТАНОВИВ:
Оріхівська районна державна адміністрації Запорізької області звернулась до суду з адміністративним позовом до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних позовних вимог на предмет спору на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Каолін Азов", третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Александр-Агро 2", в якому просила:
- примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 10.071 га., кадастровий номер НОМЕР_1 :02: НОМЕР_2 :0042, розташованої на території Новопавліської сільської ради Оріхівського району Запорізької області за межами населеного пункту, цільове призначення: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання земельної ділянки: ведення товарного сільського господарського виробництва, яка належить на праві приватної власності громадянину ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) - для розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, за викупною ціною земельної ділянки в розмірі 459238.00 грн. за рахунок коштів ініціатора відчуження - ТОВ Каолін Азов (код за ЄДРПОУ - 33331434).
- зобов`язати відповідача звільнити земельну ділянку площею 0.8935 га., кадастровий номер НОМЕР_4 , розташовану на території Новопавлівської сільської ради Оріхівського району Запорізької області за межами населеного пункту, протягом 10 днів після повного відшкодування вартості земельної ділянки, яка примусово відчужується в розмірі 459238.00 грн.
В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначив, що оскільки земельна ділянка площею 10.071 га., кадастровий номер НОМЕР_5 0042 має використовуватись під розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, а саме для розміщення виробничої бази кар`єру для розробки Буряківського родовища кварцових пісків, то за приписами Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності остання має бути примусово відчужена виключно за рішенням суду.
27.06.2019 року на адресу суду надійшла заява ОСОБА_1 про визнання адміністративного позову, в якому посилаючись на приписи ч. 1 ст. 189 КАС України, останній зазначає, що повністю визнає заявлені позивачем позовні вимоги та не заперечує відносно ухвалення судом рішення про задоволення адміністративного позову.
Також, 27.06.2019 року Товариством з обмеженою відповідальністю Александр-Агро 2 було подано клопотання про зупинення провадження по справі, яке обґрунтоване посиланням на те, що останнім було оскаржено до Запорізького окружного адміністративного суду розпорядження голови Оріхівської районної державної адміністрації від 21.01.2019 року № 18, від 15.02.2019 року № 51 та від 03.04.2019 року № 111.
Проаналізувавши вказане клопотання, колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку про відсутність підстав для його задоволення з огляду на ненадання Товариством з обмеженою відповідальністю Александр-Агро 2 будь-яких доказів, які б підтверджували факт відкриття судом першої інстанції провадження по справі про оскарження вказаних розпоряджень та з урахуванням приписів ст. 319 ЦК України.
Представники позивача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача в судовому засіданні просили задовольнити вимоги адміністративного позову на підставах, що в ньому зазначені.
Представник відповідача в судовому засіданні не заперечував відносно задоволення адміністративного позову.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Александр-Агро 2" в судовому засіданні заперечував відносно задоволення адміністративного позову.
Заслухавши учасників судового процесу, дослідивши обставини справи, в межах заявлених позовних вимог, та надані докази, колегія суддів вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 на праві приватної власності належить земельна ділянка площею 10.071 га. з кадастровим номером НОМЕР_4 , яка розташована на території Новопавліської сільської ради Оріхівського району Запорізької області, що підтверджується наявним в матеріалах справи витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 31.08.2017 року № 96016747.
17.01.2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю Каолін Азов звернулось до Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області з клопотанням про викуп земельної ділянки, в якому просило розпочати процедуру викупу земельних ділянок для суспільних потреб (розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних з видобуванням корисних копалин, а саме для розміщення виробничої бази кар`єру для розробки Буряківського родовища кварцових пісків, що перебувають у власності, зокрема, ОСОБА_1 , кадастровий номер 2323984000:02 НОМЕР_6 , площа 10.071 га. (Новопавлівська сільська рада, Оріхівський район, Запорізька область).
26.06.2018 року головою Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області було прийнято розпорядження № 184, яким розпочато процедуру відчуження шляхом викупу земельних ділянок для суспільних потреб (розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин), які розташовані на територіх Оріхівської міської (Новопавлівської сільської) ради та перебувають у власності громадян, зокрема, ОСОБА_1 (кадастровий номер НОМЕР_4 ), площа 10.0710 га. ріллі.
15.02.2019 року говолою Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області було прийнято розпорядження № 51 Про викуп Оріхівською районною державною адміністрацією земельних ділянок для суспільних потреб, які перебувають у власності громадян , яким зобов`язано викупити для суспільних потреб земельні ділянки, що знаходяться за межами населенних пункту на території Новопавлівської сільськохї ради, зокрема, площею 10.0710 га., кадастровий номер НОМЕР_4 , вартістю 459238.00 грн., власником якої є ОСОБА_2 .
Письмовим повідомленням від 19.02.2019 року № 01-33/111/2 відповідача було повідомлено про умови викупу належної останньому земельної ділянки.
Листом від 19.03.2019 року ОСОБА_2 повідомив позивача про незгоду з розпорядженням про викуп земельної ділянки площею 10.071 га., кадастровий номер НОМЕР_4 .
03.04.2019 року головою Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області було прийнято розпорядження № 111 про здійснення, зокрема, примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності - для розміщення об`єктів пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, площею 10.0710 га., кадастровий номер: 2323984000:02:002:0042 на території Новопавлівської сільської ради за межами населеного пункту, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належить громадянину ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 , паспорт НОМЕР_7 , виданий Заводським РВ УМВС України в Запорізькій області 13.09.1996 року, місце проживання: АДРЕСА_1 .).
Відсутність добровільної згоди ОСОБА_1 на викуп земельної ділянки для суспільних потреб стало підставою для звернення Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області до суду з даним адміністративним позовом про примусове відчуження, в порядку визначеному ст. 15 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності .
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам з приводу можливості здійснення примусового відчуження земельної ділянки, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_1 з мотивів суспільної необхідності, суд виходив з наступного.
Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначено Законом України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності № 1559-VI від 17.11.2009 року (далі - Закон № 1559-VI).
Згідно зі ст. 1 Закону № 1559-VI примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду.
Положеннями абз. 2 ч. 3 ст. 4 Закону № 1559-VI визначено, що примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.
Згідно з ч. 4 ст. 4 Закону № 1559-VI викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об`єкти, визначені у статтях 8 і 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються.
Відповідно до ст. 5 Закону № 1559-VI викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв`язку з достроковим припиненням його зобов`язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі. Розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду.
У разі надання власнику іншої земельної ділянки замість відчуженої у викупну ціну включається вартість виготовлення документації із землеустрою, розроблення якої необхідне для отримання у власність такої земельної ділянки, а також витрати, пов`язані з державною реєстрацією прав на неї.
Вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.
Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок, що відчужуються, підлягають рецензуванню, державній експертизі землевпорядної документації у випадках та в порядку, визначених законом.
Суб`єкти оціночної діяльності для проведення такої оцінки визначаються органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування або особою, яка ініціювала відчуження об`єктів нерухомого майна, в порядку, визначеному законом, а вартість надання послуг з рецензування або проведення державної експертизи звітів з експертної грошової оцінки сплачується за рахунок коштів відповідних бюджетів.
У разі якщо власник виступає проти відчуження свого нерухомого майна за оцінкою, проведеною суб`єктом оціночної діяльності, визначеним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, він може залучити іншого суб`єкта оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна чи проведення рецензування звіту з оцінки такого майна. У цьому разі витрати на виконання таких послуг несе власник майна.
Положеннями ч. 1 ст. 8 Закону № 1559-VI визначено, що органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об`єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб:
забезпечення національної безпеки і оборони;
будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв`язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації;
розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій в Україні згідно з міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;
розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин;
будівництво захисних гідротехнічних споруд;
будівництво та обслуговування нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, необхідних для їх експлуатації, споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва;
розташування об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.
Статтею 4 Кодексу України про надра передбачено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.
Таким чином, з приписів вказаного закону вбачається, що видобування корисних копалин відбувається виключно в інтересах держави.
Згідно зі ст. 15 Закону № 1559-VI у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об`єктів для суспільних потреб зазначені об`єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення:
об`єктів національної безпеки і оборони;
лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації;
об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення;
об`єктів природно-заповідного фонду;
кладовищ.
Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.
Порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності визначений у ст. 16 Закону № 1559-VI, в якій вказано про те, що орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об`єктів.
Вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об`єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника.
Аналіз зазначених норм права у сукупності свідчить про те, що визначальною підставою для примусового відчуження земельної ділянки, що знаходиться в приватній власності з мотивів суспільної необхідності є фактичне доведення органом виконавчої влади неможливості проведення подальшого видобування корисних копалин, або інших суспільно потрібних дій для видобутку корисних копалин без припинення права власності на земельну ділянку власника земельної ділянки. Також, обов`язковою умовою реалізації рішення щодо викупу земельної ділянки примусово є дотримання органом, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки процедури визначеної законом щодо прийняття рішення, повідомлення власника про викуп земельної ділянки з суспільних потреб, забезпечення права на участь у переговорах щодо умов викупу.
Як свідчать встановлені обставини справи, у приватній власності ОСОБА_1 знаходиться земельна ділянка площею 10.071 га., кадастровий номер НОМЕР_4 , що знаходиться на території Новопавліської сільської ради Оріхівського району Запорізької області.
Вказана земельна ділянка знаходиться в межах території для розміщення виробничої бази кар`єру для розробки Товариством з обмеженою відповідальністю "Каолін Азов" Буряківського родовища кварцових пісків, розташованого за межами населеного пункту с. Новопавлівка, орієнтованою площею 240 га.
Кварцові піски, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 року № 827 Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення віднесена до корисних копалин загальнодержавного значення.
На підставі спеціального дозволу на користування надрами № 3912 від 21.06.2006 року, Товариство з обмеженою відповідальністю Каолін Азов наділене правом видобування кварцових пісків Буряківського родовища, розташованого на території Оріхівського району Запорізької області.
Так, у зв`язку з тим, що належна позивачу земельна ділянка знаходиться в межах запланованої розробки Буряківського родовища кварцових пісків, Товариство з обмеженою відповідальністю Каолін Азов звернулось до Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області з клопотанням про викуп земельної ділянки.
26.06.2018 року головою Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області було прийнято розпорядження № 184, яким розпочато процедуру відчуження шляхом викупу земельних ділянок для суспільних потреб (розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин), а 15.02.2019 року говолою Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області було прийнято розпорядження № 51 Про викуп Оріхівською районною державною адміністрацією земельних ділянок для суспільних потреб, які перебувають у власності громадян , яким зобов`язано викупити для суспільних потреб земельні ділянки, що знаходяться за межами населенних пункту на території Новопавлівської сільськохї ради, зокрема, площею 10.0710 га., кадастровий номер НОМЕР_4 , вартістю 459238.00 грн., власником якої є відповідач.
На виконання приписів Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності , позивачем було направлено відповідачу письмове повідомлення від 19.02.2019 року № 01-33/111/2 про умови викупу належної останньому земельної ділянки.
Листом від 19.03.2019 року ОСОБА_2 повідомив позивача про незгоду з розпорядженням про викуп земельної ділянки площею 10.071 га., кадастровий номер НОМЕР_4 .
03.04.2019 року головою Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області було прийнято розпорядження № 111 про здійснення, зокрема, примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності - для розміщення об`єктів пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, площею 10.0710 га., кадастровий номер: НОМЕР_4 .
З огляду на зазначене, колегія суддів приходить до висновку, що позивачем доведено суспільну необхідність та мотиви суспільної потреби у примусовому відчуженні земельної ділянки, належної ОСОБА_1 , для проведення Товариством з обмеженою відповідальністю "Каолін Азов" подальшого видобування кварцових пісків, як віднесено до корисних копалин загальнодержавного значення. Вказане є достатньою підставою для задоволення вимоги Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області щодо примусового відчуження земельної ділянки, площею 10.071 га., кадастровий номер НОМЕР_4 , яка перебуває у приватній власності ОСОБА_1 .
Також, колегія суддів враховує подану відповідачем заяву про визнання адміністративного позову, в якому останній зазначає, що визнає заявлені позивачем позовні вимоги та не заперечує відносно ухвалення судом рішення про задоволення адміністративного позову.
Частиною 3 ст. 183 КАС України визначено, що за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 189 КАС України, позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
З урахуванням встановлених обставин та враховуючи, що визнання позову відповідачем не суперечить закону та не порушує права та інтереси інших осіб в межах даної адміністративної справи, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 2, 183, 189, 267 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області - задовольнити.
Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 10.071 га., кадастровий номер НОМЕР_1 :02: НОМЕР_2 :0042, розташованої на території Новопавліської сільської ради Оріхівського району Запорізької області за межами населеного пункту, цільове призначення: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання земельної ділянки: ведення товарного сільського господарського виробництва, яка належить на праві приватної власності громадянину ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) - для розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, за викупною ціною земельної ділянки в розмірі 459238.00 грн. за рахунок коштів ініціатора відчуження - ТОВ Каолін Азов (код за ЄДРПОУ - 33331434).
Зобов`язати Хрипун ОСОБА_3 звільнити земельну ділянку площею площею 10.071 га., кадастровий номер НОМЕР_4 , розташовану на території Новопавлівської сільської ради Оріхівського району Запорізької області за межами населеного пункту, протягом 10 днів після повного відшкодування вартості земельної ділянки, яка примусово відчужується в розмірі 459238.00 грн.
Рішення суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий - суддя С.М. Іванов
суддя О.М. Панченко
суддя В.Є. Чередниченко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.06.2019 |
Оприлюднено | 04.07.2019 |
Номер документу | 82790989 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Іванов С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні