П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 липня 2019 р.м.ОдесаСправа № 420/5949/18 Головуючий в 1 інстанції: Андрухів В. В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - доповідача - Потапчука В.О.
суддів - Семенюка Г.В.
- Шляхтицького О.І.
розглянувши у порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю ОЙЛ ГАРАНТ на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 січня 2019 року, прийнятого у відкритому судовому засіданні (суддя Андрухів В.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ОЙЛ ГАРАНТ до Головного управління Держпраці в Одеській області про визнання протиправними та скасування постанов про накладення штрафу,
В С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог.
Товариство з обмеженою відповідальністю ОЙЛ ГАРАНТ звернулося до суду з позовом до Головного управління Держпраці в Одеській області, та просило: визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу №ОД946/147/АВ/П/СП/ФС від 01.11.2018 року; визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу №ОД947/147/АВ/ПТ/ІП/ФС від 01.11.2018 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 01.11.2018 року Головним управлінням Держпраці в Одеській області була винесена постанова про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ОД946/147/АВ/П/СП/ФС та Постанова про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ОД947/147/АВ/ПТ/ІП/ФС. Згідно постанови №ОД946/147/АВ/П/СП/ФС на ТОВ ОЙЛ ГАРАНТ був накладений штраф в розмірі 11169 грн. за порушення вимог абзацу 6 частини 2 статті 265 Кодексу законів про працю України. Згідно постанови №ОД947/147/АВ/ПТ/ІП/ФС на позивача був накладений штраф в розмірі 3723 грн. за порушення вимог абзацу 8 частини 2 статті 265 Кодексу законів про працю України.
Позивач вказав, що повідомлення відповідача від 22.10.2018 року №154 та №155 про те, що розгляд справи щодо вирішення питання про накладення штрафу відбудеться 01.11.2018 року о 10:15 год., було отримано позивачем 30.10.2018 року, тобто менше ніж за 5 днів.
Також позивач зазначає, що директор Товариства ОЙЛ ГАРАНТ в період з 21.09.2018 року по 28.09.2018 року перебувала у щорічній відпустці. В період відпустки вона знаходилась за межами України. Про проведення перевірки Товариства відповідачем директор Товариства дізнався з вищевказаних Актів та Вимог, які отримав 09.10.2018 року.
17.10.2018 року на поштову адресу Товариства надійшли Акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ОД946/147/АВ від 12.10.2018 року та Акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю № ОД947/147/АВ від 12.10.2018 року. Ці акти і стали підставою для винесення оскаржуваних постанов.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 січня 2019 року у задоволенні позову було відмовлено.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги.
Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач звернувся до суду з апеляційною скаргою, у якій зазначено, що рішення винесено з порушенням норм матеріального права. У зв`язку з чим скаржник просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове судове рішення,яким задовольнити позовні вимоги повністю.
Зокрема скаржник зазначає,що в оскаржуваному судовому рішенні відсутні дані особи, яка перевіряла повноваження представника ГУ Держпраці, а лише зазначено, що перевірка здійснена охоронцями та якоюсь особою на поверсі, де Товариство ОЙЛ ГАРАНТ орендує приміщення.
Товариство ОЙЛ ГАРАНТ до 09.10.2018 року взагалі не було відомо про здійснення інспекційного відвідування.
Також позивач зазначив, що діючим законодавством чітко визначено, що під час проведення позапланової перевірки інспектор праці зобов`язаний пред`явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки, надати копію направлення на здійснення інспекційного відвідування та внести запис до журналу реєстрації заходів державного нагляду. Вказані дії інспектор праці Смірнова А.В. не вчинила, тому, на думку Товариства, оскаржувані постанови винесені на підставі висновків незаконно проведеної перевірки. Окрім того, директор Товариства після отримання Вимог про надання документів від позивача вчиняла дії, направлені на надання всіх документів, що вимагала посадова особа відповідача.
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05 квітня 2019 року відкрито апеляційне провадження у справі за вищезазначеною апеляційною скаргою.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно приписів п.2 ч.1 ст. 311 КАС України встановлено, що суд апеляційної інстанції, може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання , хоча вони були належним чином повідомлені про дату ,час і місце судового засідання.
Обставини справи.
08.06.2018 року відповідач склав Припис про усунення виявлених порушень №ОД193/147/АВ/П на підставі акту інспекційного відвідування від 31.05.2018 року №ОД193/147/АВ, яким зобов`язав керівника TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" або іншу уповноважену особу усунути такі порушення: порушення строків виплати заробітної плати працівникам за час щорічної відпустки, строк для усунення порушення - до 15.06.2018 року .
Листом від 11.06.2018 року TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" повідомило ГУ Держпраці в Одеській області про те, що порушення ч.4 ст.115 КЗпП України, виявлені під час інспекційного відвідування, будуть усунені у строки, встановлені приписом.
11.09.2018 року на Урядову гарячу лінію 1545 надійшло звернення ОСОБА_1 №ЖИ-8509849, в якому остання просила вжити невідкладні заходи для видачі їй роботодавцем - ТOB "ОЙЛ ГАРАНТ" довідки про умови праці для проходження МСЕК та передачі лікарняних листів до ФСС України .
12.09.2018 року на адресу Головного управління Держпраці в Одеській області надійшла заява ОСОБА_2 від 10.09.2018 року, в якій остання просила провести перевірку ТOB "ОЙЛ ГАРАНТ" з питань повноти нарахування заробітної плати, а саме: оплату за надурочний час нічних змін, святкових днів та індексації заробітної плати .
12.09.2018 року на Урядову гарячу лінію 1545 надійшло звернення ОСОБА_2 №СИ-8513557, в якому остання просила з`ясувати та надати роз`яснення, на якій підставі керівництво ТOB "ОЙЛ ГАРАНТ" має намір звільнити заявницю .
Наказом начальника Головного управління Держпраці в Одеській області від 19.09.2018 року №1416 "Про проведення інспекційного відвідування" щодо стану виконання вимог припису про усунення виявлених порушень №ОД193/147/АВ/П від 08.06.2018 року, наказано головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління з питань праці Головного управління Держпраці в Одеській області Смірновій А.В. у період з 24.09.2018 року по 05.10.2018 року (включно) здійснити позаплановий захід державного контролю за додержанням законодавства про працю у формі інспекційного відвідування Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЙЛ ГАРАНТ" (код ЄДРПОУ 41477056), що зареєстровано за адресою: 65003, м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, буд. 72 .
Наказом начальника Головного управління Держпраці в Одеській області від 19.09.2018 року №1421 "Про проведення інспекційного відвідування", відповідно до вимог Конвенції Міжнародної організації праці №81, яка ратифікована Законом України від 08.09.2004 року №1985-IV, ст.259 КЗпП України, ст.6 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 07.12.2017 року №2246-VIII), постанови КМУ "Про затвердження переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 18.12.2017 року№1101, п.п.1 п.5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 26.04.2017 року№295, на підставі заяви пані ОСОБА_2 від 10.09.2018 року, звернення пані ОСОБА_2 на Урядову гарячу лінію 1545 від 12.09.2018 року №СИ-8513557 та звернення пані Жирун на Урядову гарячу лінію 1545 від 11.09.2018 року №ЖИ-8509849 - наказано головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління з питань праці Головного управління Держпраці в Одеській області Смірновій А.В. та головному державному інспектору відділу експертизи умов праці Управління з питань праці Головного управління Держпраці в Одеській області Рожко І.В. у період з 24.09.2018 року по 05.10.2018 року (включно) здійснити позаплановий захід державного контролю за додержанням законодавства про працю у формі інспекційного відвідування Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЙЛ ГАРАНТ" (код ЄДРПОУ 41477056), що зареєстровано за адресою: 65003, м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, буд. 72 .
19.09.2018 року для здійснення інспекційного відвідування Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЙЛ ГАРАНТ" відповідно до наказу від 19.09.2018 року №1421, Головним управлінням Держпраці в Одеській області було видано направлення №15/01-29-2763 на здійснення інспекційного відвідування у період з 24.09.2018 року по 05.10.2018 року (включно) .
19.09.2018 року для здійснення інспекційного відвідування Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЙЛ ГАРАНТ" відповідно до наказу від 19.09.2018 року №1416, Головним управлінням Держпраці в Одеській області було видано направлення №15/01-29-2768 на здійснення інспекційного відвідування у період з 24.09.2018 року по 05.10.2018 року (включно). Предмет здійснення позапланового заходу: стан виконання вимог припису про усунення виявлених порушень №ОД193/147/АВ/П від 08.06.2018 року.
04.10.2018 року інспектором праці Смірновою А.В. складено Акт №ОД946/147/НД/АВ про неможливість проведення інспекційного відвідування ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" о 12:30 год. 25.09.2018 року, у зв`язку з ненаданням для ознайомлення книг, реєстрів та документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, їх завірених об`єктом відвідування копій або витягів .
04.10.2018 року інспектором праці Смірновою А.В. складено Акт №ОД947/147/НД/АВ про неможливість проведення інспекційного відвідування ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" о 12:30 год. 25.09.2018 року, у зв`язку з відсутністю документів, ведення яких передбачено законодавством про працю.
04.10.2018 року інспектором праці Смірновою А.В. винесено вимогу про надання документів №ОД946/147/ПД, якою зобов`язано керівника ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" Георгаліну О.С, або іншу уповноважену особу у строк до 10:00 год. 10 жовтня 2018 року надати документи, необхідні для проведення інспекційного відвідування, а саме: статут ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ"; колективний договір; особові картки ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ; штатний розпис з 01.01.2018 року; посадові інструкції ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ; правила внутрішнього трудового розпорядку/графіки змінності; накази (розпорядження) про прийняття на посаду, зміну істотних умов праці та звільнення з посади з доказами підтвердження правомірності прийняття (особиста заява працівника, повідомлення про зміну істотних умов, докази ознайомлення) з 01.01.2018 року стосовно ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ; листи непрацездатності ОСОБА_1 та ОСОБА_2 з 01.01.2018 року; документи щодо діяльності комісії (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням (локальні нормативні акти, протоколи, рішення та ін.) з 01.01.2018 року; заяви-розрахунки з відміткою про отримання органами Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності з 01.01.2018 року стосовно ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ; документальне підтвердження проведення атестації робочих місць; документи, що підтверджують облік використання робочого часу з січня 2018 відносно ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ; документи що підтверджують нарахування та виплату заробітної плати та інших витрат, передбачених законодавством про працю з січня 2018 року відносно ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ; письмові пояснення керівництва TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" або інших уповноважених осіб стосовно: виплати ОСОБА_1 та ОСОБА_2 допомоги у зв`язку із тимчасовою непрацездатністю; ненадання до відповідного органу довідки про умови праці ОСОБА_1; причин примусу до звільнення ОСОБА_2 ; причини недопуску ОСОБА_2 до роботи .
04.10.2018 року інспектором праці Смірновою А.В. винесено вимогу про надання документів №ОД947/147/ПД, якою зобов`язано керівника ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" Георгаліну О.С, або іншу уповноважену особу у строк до 10:00 год. 10 жовтня 2018 року надати документи, необхідні для проведення інспекційного відвідування, а саме: графік надання відпусток ОСОБА_1 та ОСОБА_2; накази (розпорядження) про надання відпусток з 01.06.2018 року з підставою для прийняття; документи, що підтверджують облік використання робочого часу з червня 2018 року; документи, що підтверджують нарахування та виплату заробітної плати та інших виплат, передбачених законодавством про працю з червня 2018 року; письмові пояснення керівництва ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ", або інших уповноважених осіб стосовно строків виплати заробітної плати та інших належних виплат .
За результатами інспекційного відвідування TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" відповідачем складено акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ОД946/147/АВ від 12.10.2018 року .
Відповідно до зазначеного акту перевірки, ГУ Держпраці в Одеській області встановлено наступні порушення позивачем:
1) ч.1 ст.32 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" - під час проведення інспекційного відвідування, зокрема, було досліджено листки непрацездатності серії АДЖ №537958 (з 17.08.2018 року по 13.09.2018 року) та АДЖ №680103 (з 14.09.2018 року по 19.09.2018 року). За результатами дослідження наданих документів виявлено порушення ч.1 ст.32 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" де визначено, що документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах розглядаються не пізніше десяти днів з дня їх надходження. Документальне підтвердження розгляду зазначених листків непрацездатності TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" не надано;
2) ч.ч. 1, 3 ст.49-2 КЗпП України - згідно наказу TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" №18-п від 07.09.2018 року "Про внесення змін до штатного розпису та скорочення чисельності працівників" пані ОСОБА_2 з 07.11.2018 року внесено зміни до штатного розпису з виведенням з нього 1 посади оператора заправної станції АЗС №24, 07.11.2018 року підготувати наказ по особовому складу про звільнення оператора заправних станцій АЗС №24 ОСОБА_2 згідно п.1 ст.40 КЗпП України з виплатою повного розрахунку згідно чинного законодавства та 07.11.2018 року видати трудову книжку оператору заправних станцій АЗС №24 ОСОБА_2 . Згідно наказу TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" №215-К від 07.09.2018 року "Про особовий склад" оператора заправних станцій АЗС №24 пані ОСОБА_2 звільнено з 07.09.2018 року згідно п.1 ст.40 КЗпП України від 07.09.2018 року. Докази ознайомлення з наказом TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" №215-К від 07.09.2018 року "Про особовий склад" причетних осіб відсутні. Документальне підтвердження надання пані ОСОБА_2 попередження про наступне вивільнення/звільнення та пропозиції іншої роботи для пані ОСОБА_2 TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" не надано, що є порушенням ч.ч. 1,3 ст.49 2 КЗпП України;
3) п. 1, 4 Порядку від 01.08.1992 року №442 - відповідно до наданих документів та отриманої інформації TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" не забезпечено проведення атестації робочих місць за умови праці з урахуванням вимог чинного законодавства.
Також за результатами інспекційного відвідування TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" відповідачем складено акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ОД947/147/АВ від 12.10.2018 року .
12.10.2018 року відповідач склав Припис про усунення виявлених порушень №ОД946/147/АВ/П , яким зобов`язав керівника TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" або іншу уповноважену особу усунути такі порушення:
- відсутнє документальне підтвердження розгляду листків непрацездатності у відповідності до вимог чинного законодавства, строк усунення порушення - до 26.10.2018 року;
- відсутнє документальне підтвердження надання попередження про наступне вивільнення/звільнення та пропозиції іншої роботи працівникові, строк усунення порушення - до 26.10.2018 року;
- не забезпечено проведення атестації робочих місць за умови праці з урахуванням вимог чинного законодавства, строк усунення порушення - до 06.11.2018 року.
22.10.2018 року начальник ГУ Держпраці в Одеській області, розглянувши акт інспекційного відвідування ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" від 12.10.2018 року №ОД946/147/АВ, прийняв рішення №ОД946/147/АВ/П/ІП щодо розгляду справи про накладення штрафу на ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" відповідно до абз.6 ч.2 ст.265 КЗпП України .
Також 22.10.2018 року начальник ГУ Держпраці в Одеській області, розглянувши акт інспекційного відвідування ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" від 12.10.2018 року №ОД947/147/АВ, прийняв рішення №ОД947/147/АВ/П/ІП щодо розгляду справи про накладення штрафу на ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" відповідно до абз.8 ч.2 ст.265 КЗпП України.
26.10.2018 року ГУ Держпраці в Одеській області надіслало позивачу повідомлення від 22.10.2018 року №154 про розгляд справи щодо вирішення питання про накладення штрафу відповідно до абз.8 ч.2 ст.265 КЗпП України, відповідно до якого розгляд справи відбудеться 01.11.2018 року о 10 год. 15 хв. в приміщенні ГУ Держпраці в Одеській області за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 2, каб.1 .
26.10.2018 року ГУ Держпраці в Одеській області надіслало позивачу повідомлення від 22.10.2018 року №155 про розгляд справи щодо вирішення питання про накладення штрафу відповідно до абз.6 ч.2 ст.265 КЗпП України, відповідно до якого розгляд справи відбудеться 01.11.2018 року о 10 год. 30 хв. в приміщенні ГУ Держпраці в Одеській області за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 2, каб.1 .
Вищевказані повідомлення отримані позивачем 30.10.2018 року.
01.11.2018 року посадовими особами ГУ Держпраці в Одеській області складено протокол №168 розгляду справи про накладення штрафу уповноваженою особою ГУ Держпраці в Одеській області ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ", яким вирішено скласти постанову про накладення штрафу на ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" у розмірі 11169 грн.
У зазначеному протоколі відображено, що директор ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" була присутня на розгляді справи та зазначила, що на момент інспекційного відвідування її не було, і в неї не вистачило часу для надання всіх документів.
01.11.2018 року посадовими особами ГУ Держпраці в Одеській області складено протокол №169 розгляду справи про накладення штрафу уповноваженою особою ГУ Держпраці в Одеській області ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ", яким вирішено скласти постанову про накладення штрафу на ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" у розмірі 3723 грн. .
У зазначеному протоколі відображено, що директор ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" була присутня на розгляді справи та зазначила, що на момент інспекційного відвідування її не було, і в неї не вистачило часу для надання всіх документів.
01.11.2018 року перший заступник начальника ГУ Держпраці в Одеській області на підставі акту підставі акту інспекційного відвідування ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" від 12.10.2018 року №ОД946/147/АВ прийняв постанову №ОД946/147/АВ/П/СП/ФС про накладення на ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" штрафу у розмірі 11169 грн. на підставі абз.6 ч.2 ст.265 КЗпП України .
01.11.2018 року перший заступник начальника ГУ Держпраці в Одеській області на підставі акту підставі акту інспекційного відвідування ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" від 12.10.2018 року №ОД947/147/АВ прийняв постанову №ОД947/147/АВ/ПТ/ІМ/ФС про накладення на ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" штрафу у розмірі 11169 грн. на підставі абз.8 ч.2 ст.265 КЗпП України .
Висновок суду першої інстанції.
Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що дії посадової особи Головного управління Держпраці в Одеській області щодо проведення інспекційного відвідування, складення акту від 12.10.2018 року №ОД947/147/АВ та дії посадової особи Головного управління Держпраці в Одеській області щодо прийняття рішення про розгляд справи від 22.10.2018 року №ОД947/147/АВ/ПТ/ІП та винесення постанови від 01.11.2018 року №ОД947/147/АВ/ПТ/ІП/ФС є законними, правомірними та вчинені згідно чинного законодавства.
Колегія суддів вважає такий висновок суду першої інстанції правильним та таким, що відповідає вимогам Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України (надалі по тексту - КАС України), Кодексу законів про працю України.
Джерела права й акти їх застосування.
Відповідно до вимог ст.19 Конституції України Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці (далі - Положення №96), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року №96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 7 Положення встановлено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Процедура здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю, визначена в Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295 "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі за текстом - Порядок № 295).
Відповідно до п.2 Порядку №295, державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці: Держпраці та її територіальних органів; виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад обєднаних територіальних громад (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин).
Згідно п.4 Порядку №295, форми службового посвідчення інспектора праці, акта, довідки, припису, вимоги, перелік питань, що підлягають інспектуванню, оприлюднюються на офіційному веб-сайті Держпраці.
Відповідно до п.5 Порядку №295, інспекційні відвідування проводяться, зокрема, за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю.
Згідно п.14 Порядку №295, під час проведення інспекційного відвідування об`єкт відвідування має право:
1) перевіряти в інспектора праці наявність службового посвідчення;
2) не допускати до проведення інспекційного відвідування у разі: відсутності службового посвідчення; якщо на офіційному веб-сайті Держпраці відсутні рішення Мінсоцполітики про форми службового посвідчення інспектора праці, акта, довідки, припису, вимоги, перелік питань, що підлягають інспектуванню; якщо строк проведення інспекційного відвідування перевищує строки, визначені пунктом 10 цього Порядку;
3) подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження про усунення порушень до акта або припису;
4) вимагати від інспектора праці внесення запису про проведення інспекційного відвідування до відповідного журналу перевірок об`єкта відвідування (за його наявності) перед наданням акта для підпису керівником об`єкта відвідування або його уповноваженим представником;
5) перед підписанням акта бути поінформованим про свої права та обов`язки;
6) вимагати від інспектора праці додержання вимог законодавства;
7) вимагати нерозголошення інформації, що становить комерційну таємницю або є конфіденційною інформацією об`єкта відвідування;
8) оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні дії інспектора праці;
9) отримувати консультативну допомогу від інспектора праці з метою запобігання порушенням під час проведення інспекційних відвідувань, невиїзних інспектувань.
Відповідно до п.16 Порядку №296, у разі створення об`єктом відвідування перешкод у діяльності інспектора праці (відмова у допуску до проведення відвідування (ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування; перешкода в реалізації інших прав, передбачених пунктом 11 цього Порядку), відсутності об`єкта відвідування або уповноваженої ним особи за місцезнаходженням (адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, інших документах, що стали підставою для проведення відвідування), відсутності документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, складається акт про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування із зазначенням відповідних причин, який за можливості підписується керівником об`єкта відвідування або іншою уповноваженою особою.
Пунктами 19, 20 Порядку №295 визначено, що за результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про працю - припис про їх усунення. Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та керівником об`єкта відвідування або його уповноваженим представником.
Згідно п.23 Порядку №295, припис є обов`язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об`єктом відвідування порушень законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.
Відповідно до п.25 Порядку №295, стан виконання припису перевіряється після закінчення зазначеного у ньому строку усунення недоліків, якщо об`єкт відвідування не надав відповідь або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту усунення виявлених порушень.
Відповідно до ч.1 ст.32 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах розглядаються не пізніше десяти днів з дня їх надходження.
Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причин відмови та порядку оскарження видається або надсилається заявникові не пізніше п`яти днів після винесення відповідного рішення.
Згідно ч.ч. 1, 3 ст.49-2 КЗпП України, про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці.
Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно. У разі якщо вивільнення є масовим відповідно до статті 48 Закону України "Про зайнятість населення", власник або уповноважений ним орган доводить до відома державної служби зайнятості про заплановане вивільнення працівників.
Відповідно до ч.4 ст.115 КЗпП України, заробітна плата працівникам за весь час щорічної відпустки виплачується не пізніше ніж за три дні до початку відпустки.
Згідно п.1 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 р. N 442, атестація робочих місць за умовами праці (надалі - атестація) проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.
Відповідно до п.4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, атестація проводиться атестаційною комісією, склад і повноваження якої визначаються наказом по підприємству, організації, в строки, передбачені колективним договором, але не рідше ніж один раз на п`ять років. До складу комісії включається уповноважений представник виборного органу первинної профспілкової організації, а в разі відсутності профспілкової організації - уповноважена найманими працівниками особа.
Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, організації.
Позачерговоатестація проводиться у разі докорінної зміни умов і характеру праці з ініціативи роботодавця, профспілкового комітету, трудового колективу або його виборного органу, органів Держпраці.
Механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України Про зайнятість населення (далі штрафи, визначає Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509.
Відповідно до п.6 Порядку №509, про розгляд справи уповноважені посадові особи письмово повідомляють суб`єктів господарювання та роботодавців не пізніше ніж за пять днів до дати розгляду рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.
Відповідно до абз. 6 та 8 ч.2 ст.265 КЗпП України, юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення;
порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим - сьомим цієї частини, - у розмірі мінімальної заробітної плати.
Відповідно до п. 2 Порядку № 509 штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками, керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад та їх заступниками (далі - уповноважені посадові особи).
Штрафи можуть бути накладені на підставі, зокрема, акта про виявлення під час перевірки суб`єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу.
Уповноважена посадова особа не пізніше ніж через 10 днів з дати складення акта приймає рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу (далі - справа). (п. 3 Порядку № 509)
За результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі акта, зазначеного в пункті 3 цього Порядку, складає постанову про накладення штрафу. (п. 8 Порядку № 509).
Оцінка суду.
Дослідивши матеріали справи, колегією суддів встановлено, що 11.09.2018 року на Урядову гарячу лінію 1545 надійшло звернення ОСОБА_1 №ЖИ-8509849, в якому остання просила вжити невідкладні заходи для видачі їй роботодавцем - ТOB "ОЙЛ ГАРАНТ" довідки про умови праці для проходження МСЕК та передачі лікарняних листів до ФСС України .
12.09.2018 року на адресу Головного управління Держпраці в Одеській області надійшла заява ОСОБА_2 від 10.09.2018 року, в якій остання просила провести перевірку ТOB "ОЙЛ ГАРАНТ" з питань повноти нарахування заробітної плати, а саме: оплату за надурочний час нічних змін, святкових днів та індексації заробітної плати .
12.09.2018 року на Урядову гарячу лінію 1545 надійшло звернення ОСОБА_2 №СИ-8513557, в якому остання просила з`ясувати та надати роз`яснення, на якій підставі керівництво ТOB "ОЙЛ ГАРАНТ" має намір звільнити заявницю.
Наказом начальника Головного управління Держпраці в Одеській області від 19.09.2018 року №1416 "Про проведення інспекційного відвідування" щодо стану виконання вимог припису про усунення виявлених порушень №ОД193/147/АВ/П від 08.06.2018 року, наказано головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління з питань праці Головного управління Держпраці в Одеській області Смірновій А.В. у період з 24.09.2018 року по 05.10.2018 року (включно) здійснити позаплановий захід державного контролю за додержанням законодавства про працю у формі інспекційного відвідування Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЙЛ ГАРАНТ" (код ЄДРПОУ 41477056), що зареєстровано за адресою: 65003, м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, буд. 72 .
Наказами начальника Головного управління Держпраці в Одеській області від 19.09.2018 року №1421 "Про проведення інспекційного відвідування", відповідно до вимог Конвенції Міжнародної організації праці №81, яка ратифікована Законом України від 08.09.2004 року №1985-IV, ст.259 КЗпП України, ст.6 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 07.12.2017 року №2246-VIII), постанови КМУ "Про затвердження переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 18.12.2017 року№1101, п.п.1 п.5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 26.04.2017 року№295,
За результатами інспекційного відвідування TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" відповідачем складено акти інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю №ОД946/147/АВ від 12.10.2018 року.
22.10.2018 року начальник ГУ Держпраці в Одеській області, розглянувши акт інспекційного відвідування ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" від 12.10.2018 року №ОД946/147/АВ, прийняв рішення №ОД946/147/АВ/П/ІП щодо розгляду справи про накладення штрафу на ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" відповідно до абз.6 ч.2 ст.265 КЗпП України.
01.11.2018 року перший заступник начальника ГУ Держпраці в Одеській області на підставі акту підставі акту інспекційного відвідування ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" від 12.10.2018 року №ОД947/147/АВ прийняв постанову №ОД947/147/АВ/ПТ/ІМ/ФС про накладення на ТОВ "ОЙЛ ГАРАНТ" штрафу у розмірі 11169 грн. на підставі абз.8 ч.2 ст.265 КЗпП України .
Так, відповідно до п.2 Порядку №295, державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці: Держпраці та її територіальних органів; виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин).
Пунктами 19, 20 Порядку №295 визначено, що за результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про працю - припис про їх усунення. Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та керівником обєкта відвідування або його уповноваженим представником.
Відповідно до абз. 6 та 8 ч.2 ст.265 КЗпП України, юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення;
порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим - сьомим цієї частини, - у розмірі мінімальної заробітної плати.
Так судом при розгляді справи було встановлено, що уповноваженими особами TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" не було відмовлено посадовим особам ГУ Держпраці в Одеській області у допуску до проведення інспекційного відвідування. Тобто, призначення та проведення інспекційного відвідування TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" відбулось із дотриманням вимог чинного законодавства.
Колегія зауважує, що згідно п.14 Порядку №295 за наявності таких порушень позивач мав право не допускати відповідача до проведення інспекційного відвідування, проте такий не допуск не мав місця. Щодо запису у журналі перевірок, то такий запис робиться інспектором за умови надання суб`єктом контролю цього журналу.
Крім цього, про недотримання вищевказаних вимог законодавства директор Товариства ані під час інспекційного відвідування, ані під час розгляду справ, по яких прийнято оскаржувані постанови, не заявляла, доказів таких порушень позивач суду не надав, у той час як відповідач спростував ці доводи наданими матеріалами інспекційного відвідування.
Також судом встановлено, що вимога про надання документів та інформації, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування №ОД946/147/ПД від 04.10.2018 року, містила зобов`язання надати документи до 10 год. 00 хв. 10.10.2018 року.
Більш того, як встановлено судом першої інстанції та перевірено судом апеляційної інстанції TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" було створено перешкоди у проведенні інспекційного відвідування, оскільки не надано на вимогу інспектора праці: посадову інструкцію ОСОБА_2 , правила внутрішнього трудового розпорядку/графіки змінності, штатний розпис з актуальними змінами на час проведення заходу державного контролю, документи щодо діяльності комісії (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням (локальні нормативні акти, протоколи, рішення та ін.) з 01.01.2018 року, документальне підтвердження проведення атестації робочих місць, документи, що підтверджують облік використання робочого часу з січня 2018 року відносно ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , письмові пояснення керівництва TOB "ОЙЛ ГАРАНТ", або інших уповноважених осіб стосовно: виплати ОСОБА_1 та ОСОБА_2 допомоги у зв`язку із тимчасовою непрацездатністю; ненадання до відповідного органу довідки про умови праці ОСОБА_1; причин примусу до звільнення ОСОБА_2 ; причини недопуску ОСОБА_2 до роботи.
При цьому, жодних переконливих пояснень з приводу причин ненадання документів та інформації TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" ані в суді першої інстанції ані в суді апеляційної інстанції апелянтом не надано.
Також судами достеменно встановлено, що при розгляді справи про накладення штрафу директор TOB "ОЙЛ ГАРАНТ" Георгаліна О.С. була присутня та заперечувала проти накладення фінансових санкцій посилаючись на брак часу для надання документів, при цьому про відкладення розгляду справи з посиланням на несвоєчасне отримання повідомлення, директор не просила.
Враховуючи встановлені судами обставини, колегія суддів зазначає, що стислі терміни надання документів не визнані обставиною, яка пом`якшує або звільняє від відповідальності за невиконання вимог посадових осіб органів Держпраці.
А отже, дії посадової особи Головного управління Держпраці в Одеській області щодо винесення постанови від 01.11.2018 року №ОД946/147/АВ/П/СП/ФС є законними, правомірними та вчинені згідно чинного законодавства.
Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні апелянтом фактичних обставин і норм матеріального права.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення суду першої інстанції є законним, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновок суду щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи апеляційної скарги їх не спростовують.
Статтею 316 КАС України встановлено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Згідно ч.4 ст.243 КАС України ,судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Відповідно до ч. 5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Розподіл судових витрат згідно вимог ст.139 КАС України не підлягає.
Керуючись ст.ст.316, 322, 325 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ОЙЛ ГАРАНТ - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 січня 2019 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повний текс судового рішення складений та підписаний 04 липня 2019 року.
Головуючий суддя Потапчук В.О. Судді Шляхтицький О.І. Семенюк Г.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2019 |
Оприлюднено | 05.07.2019 |
Номер документу | 82816112 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Потапчук В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні