Постанова
від 25.06.2019 по справі 420/5212/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 червня 2019 р.м.ОдесаСправа № 420/5212/18

Категорія: 8.3 Головуючий в 1 інстанції: Стефанов С.О.

Місце ухвалення: м. Одеса

Дата складання повного тексту: 20.12.2018 р.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Бітова А.І.

суддів - Лук`янчук О.В.

- Ступакової І.Г.

при секретарі - Рощіній К.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної фіскальної служби України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Вікол" до Державної фіскальної служби України, третя особа Лиманська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС в Одеській області, про визнання протиправними дій щодо не реєстрації податкових накладних,

В С Т А Н О В И Л А :

У жовтні 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "Вікол" звернулося до суду з позовом до Державної фіскальної служби (далі ДФС) України, третя особа Лиманська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС в Одеській області (далі Лиманська ОДПІ) про:

- визнання протиправними дії ДФС України щодо не реєстрації податкових накладних №1 від 05 липня 2017 року та №2 від 10 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН), поданих ТОВ "Вікол";

- зобов`язання ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №1 від 05 липня 2017 року та №2 від 10 липня 2017 року, поданих ТОВ "Вікол".

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що усі документи надіслані відповідачу повністю відповідають діючому законодавству України, будівельним нормам, бухгалтерському обліку, податковому кодексу та іншим нормативним документам, у зв`язку з чим вважає оскаржувані рішення відповідача протиправними.

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що з огляду на відсутність надання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством, розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків, платником не додержано вимог наказу Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567.

Справу розглянуто за правилами загального позовного провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року адміністративний позов ТОВ "Вікол" до ДФС України, третя особа - Лиманська ОДПІ про визнання протиправними дій щодо не реєстрації податкових накладних №1 від 05 липня 2017 року та №2 від 10 липня 2017 року та зобов`язання зареєструвати податкові накладні - задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №487304/31656976 від 27 грудня 2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 05 липня 2017 року.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №495363/31656976 від 28 грудня 2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 10 липня 2017 року.

Зобов`язано ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №1 від 05 липня 2017 року та вважати вказану податкову накладну прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку - ТОВ "Вікол".

Зобов`язано ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №2 від 10 липня 2017 року та вважати вказану податкову накладну прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку - ТОВ "Вікол".

В апеляційній скарзі ДФС України ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.

В обґрунтування апеляційної скарги ДФС України зазначає, що за наслідками розгляду повідомлення, яке було направлено позивачем, комісією ДФС України обґрунтовано прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у зв`язку з відсутністю первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання та транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності) наявність яких передбачена договором та/або законодавством, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

У відзиві ТОВ "Вікол" на апеляційну скаргу вказується, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ДФС України, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступного.

Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:

На виконання п.п.201.16.2. п.201.16. ст. 201 ПК України, позивач 20 грудня 2017 року в електронному вигляді через засоби електронного зв`язку направив повідомлення №2 та 21 грудня 2017 року - повідомлення №3 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення господарських операцій по зупиненим податковим накладним, пояснення та копії первинних бухгалтерських документів, які підтверджують реальність господарських операцій з ТОВ "Істарома" (Замовник) та ТОВ "Леонс" (Субпідрядник), перелік яких відповідав вичерпаному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Водночас, рішеннями Комісії ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №487304/31656976 від 27 грудня 2017 року та №495363/31656976 від 28 грудня 2017 року, якими позивачу було відмовлено у реєстрації податкових накладних №1 від 05 липня 2017 року та №2 від 10 липня 2017 року.

У всіх випадках підставою для відмови в реєстрації вищезазначених податкових накладних було зазначено: "надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування".

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що позивач надав ДФС України усі необхідні документи, які в сукупності підтверджують наявність підстав для реєстрації податкових накладних №2 та №1. Таким чином, відповідач прийняв рішення про відмову у реєстрації зазначених податкових накладних безпідставно та протиправно без урахування наданих позивачем пояснень та документів.

Судова колегія вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-14, 73, 74, 77, 78 КАС України, ст. 201 ПК України, якими регулюються правовідносини між сторонами.

Судова колегія не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Відповідно до п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Підпунктом 201.16.1 п.201.16 ст. 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до п.74.2 ст. 74 цього Кодексу.

На виконання цієї норми Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 затверджено Порядок ведення ЄРПН (далі Порядок №1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 12 Порядку №1246 передбачено здійснення в автоматичному режимі розшифрування та проведення перевірки поданих податкових накладних, серед іншого, на відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України.

За результатами перевірок, визначених п.12 Порядку №1246, податковим органом формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Така квитанція надсилається платнику податку в автоматичному режимі (в електронному вигляді у текстовому форматі) протягом операційного дня і є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Положення пп.201.16.1 п.201.16 ст. 201 ПК України визначають, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної в ЄРПН.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджені Наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі Критерії оцінки).

Пунктом 6 Критеріїв оцінки визначено два критерії для проведення Моніторингу податкової накладної, при цьому за змістом пункту першого Переліку документів для кожного із критеріїв законодавцем визначено специфічний (окремий) перелік документів, які платник податків може подати податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку документів, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.

Порядок прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або відмову у такій реєстрації, у періоді, протягом якого реалізовувалися спірні правовідносини, було регламентовано Постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року №190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" (далі Постанова №117).

Абзацом 7 п.п.201.16.3 п.201.16 ст. 201 ПК України платнику податків надано можливість оскаржити Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН в адміністративному або судовому порядку.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є, зокрема надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Натомість, пп.201.16.1 п.201.16 ст. 201 ПК України вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію або критеріїв, якщо їх виявлено два.

Між тим, визначення фіскальним органом конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженому Наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567.

Як вбачається з електронних квитанцій, документи прийнято, реєстрація зупинена. Виявлено помилки відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена, ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 2710. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.

Судова колегія зазначає, що фіскальним органом у вищезазначених квитанціях вказано лише загальне посилання на відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.6 Критеріїв оцінки.

Отже, ДФС України у даному випадку, порушено вимоги пп.201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України, що було вірно встановлено судом першої інстанції.

Відповідності до пп.201.16.2, пп.201.16.3 п.201.16 ст. 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у пп."в" п.201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (пп.201.16.2). Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до пп.201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України. Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до пп.201.16.2 ПК України (пп.201.16.3).

З матеріалів справи вбачається, що в порядку, визначеному пп.201.16.2 п.201.16 ст. 201 ПК України, ТОВ "Вікол" було направлено до ДФС України пояснення та документи на підтвердження здійснення господарської діяльності з ТОВ "Істарома" та ТОВ "Леонс", а саме: копії Договору №25 від 03 серпня 2015 року, укладеного між ТОВ "Вікол" та ТОВ "Істарома", виписок з поточного рахунку ТОВ "ВІКОЛ" за 05 липня 2017 року та 10 липня 2017 року, актів прийому виконаних будівельних робіт форми №КБ-2в, довідок про вартість виконаних будівельних робіт за липень 2017 року ф. №КБ-3.

Ремонтні роботи складу №1 ТОВ "Істарома" виконувались ТОВ "ВІКОЛ" субпідрядником ТОВ "Леонс", на підтвердження яких надано копії Договору №1 від 01 березня 2017 року, актів прийому виконаних будівельних робіт за липень 2017 року форми №КБ-2в, довідок про вартість виконаних будівельних робіт за липень 2017 року ф. №КБ-3, податкової накладної №403 від 17 липня 2017 року.

Вивчивши всі надані позивачем документи, судова колегія вважає, що вони доводять реальність господарських операцій, по яким проводилася реєстрація податкових накладних та спростовують припущення відповідача про ризиковість господарських операцій.

Судова колегія зазначає, що рішення комісії ДФС України №487304/31656976 від 27 грудня 2017 року та №495363/31656976 від 28 грудня 2017 року, якими було відмовлено ТОВ "Вікол" у реєстрації податкових накладних №1 від 05 липня 2017 року та №2 від 10 липня 2017 року в ЄРПН не містять конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містять загальну фразу про те, що причиною їх прийняття є: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Проте, в рішенні не зазначено які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Таким чином, відповідач прийняв рішення про відмову у реєстрації зазначених податкових накладних необґрунтовано, безпідставно та протиправно, без урахування наданих позивачем пояснень та документів.

За таких обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення позову.

Судова колегія не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Враховуючи все вищевикладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, судова колегія, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 04 липня 2019 року.

Головуючий: Бітов А.І. Суддя: Суддя: Ступакова І.Г. Лук`янчук О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.06.2019
Оприлюднено05.07.2019
Номер документу82816226
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5212/18

Ухвала від 08.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 08.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 25.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 08.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 24.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 29.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 14.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 20.12.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 30.10.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні