Рішення
від 07.07.2019 по справі 200/8567/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 липня 2019 р. Справа№200/8567/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

17 год. 00 хв.

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Логойди Т.В.,

суддів Буряк І.В., Михайлик А.С.,

секретар судового засідання Галустян Р.Г.,

з участю представника позивача ОСОБА_4 ., представників відповідача Федорченка А.В. та Панченка О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47, третя особа політична партія Європейська Солідарність , про визнання протиправною та скасування постанови, та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

05 липня 2019 року о 22 год. 26 хв. ОСОБА_2 звернулася до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому зазначала, що є виборцем та може брати участь у роботі виборчих комісій, зокрема як їх член.

Постановою Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47 від 05 липня 2019 року № 11 Про відхилення кандидатур, внесених до складу дільничних виборчих комісій від політичної партії Європейська Солідарність депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання відхилені кандидатури до складу дільничних виборчих комісій як такі, що внесені з порушенням вимог ч. 5 ст. 28 Закону України Про вибори народних депутатів України .

Вказаною постановою також відхилена її кандидатура на посаду голови, заступника голови, секретаря, члена дільничної виборчої комісії № 141232.

Вважала, що прийняттям вказаної постанови відповідач порушив вимоги Закону України Про вибори народних депутатів України , а також її право як виборця на участь у роботі дільничних виборчих комісій, та аналогічне право інших 112 осіб, включених до подання.

У зв`язку з наведеним позивач з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог просила:

- встановити факт одноразового грубого порушення Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47 Закону України Про вибори народних депутатів України ;

- визнати протиправною та скасувати постанову Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47 від 05 липня 2019 року № 11 Про відхилення кандидатур, внесених до складу дільничних виборчих комісій від політичної партії Європейська Солідарність депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання ;

- зобов`язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47 відповідно до ч. 5 ст. 28 Закону України Про вибори народних депутатів України включити до складу дільничних виборчих комісій кандидатури (виборців) згідно з поданням від 03 липня 2019 року щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій політичної партії Європейська Солідарність , депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання.

Відповідач подав перший відзив на позовну заяву (підписаний головою Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47), в якому зазначав, що оскаржена постанова згідно з протоколом №8 засідання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47 була прийнята на підставі того, що її підтримали 11 (одинадцять) членів комісії. Підставою для її прийняття стало порушення вимог ч. 7 ст. 28 Закону України Про вибори народних депутатів України , яке полягало в тому, що в особистих заявах (згодах), які були написані кандидатами до складу дільничних виборчих комісій, суб`єкт подання, за поданням якого погоджуються працювати в виборчих комісіях виборці, був визначений як політична партія Європейська солідарність , а не політична партія Європейська солідарність , депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання .

Інші 6 (шість) членів Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47, які були присутні на засіданні, проголосували проти прийняття постанови №11 вважаючи, що зазначена обставина не є порушенням вимог ч. 7 ст.28 Закону України Про вибори народних депутатів України , і прийняття такої постанови буде порушенням законних прав виборців, які виявили бажання працювати в складі дільничних виборчих комісій. Після проведення голосування по постанові №11 та її прийняття ці 6 членів комісії надали окремі думки.

Відповідач просив прийняти рішення по суті справи, враховуючи всі надані докази та обґрунтування.

Відповідач подав другий відзив на позовну заяву (підписаний заступником голови Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47), в якому зазначав, що політична партія Європейська Солідарність , депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання , та політична партія Європейська Солідарність - це два різні суб`єкти подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з різним порядком включення кандидатур до комісій. Зокрема, відповідно до ч. 5 ст. 28 Закону, кандидатури до складу дільничних виборчих комісій від суб`єкта подання - політична партія Європейська Солідарність , депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання, включається обов`язково, в той час як від суб`єкта подання політичної партії Європейська Солідарність - підлягають процедурі жеребкування. Таким чином, суб`єкт подання кандидатур надав подання без належних заяв осіб (кандидатур) з необхідною згодою прийняти участь у роботі комісій саме від даного суб`єкта подання. Просив в задоволенні позову відмовити.

Позивач подала клопотання про розгляд справи без її участі.

В судовому засіданні ухвалами колегії суддів Донецького окружного адміністративного суду від 07 липня 2019 року заяву кандидата в народні депутати по одномандатному виборчому округу №47 ОСОБА_5 про залучення його до участі в справі в якості третьої особи повернуто без розгляду у зв`язку з її невідповідністю вимогам ч. 1 ст. 167 Кодексу адміністративного судочинства України (ч. 2 ст. 167 Кодексу); в задоволенні заяви кандидата в народні депутати по одномандатному виборчому округу №47 ОСОБА_6 про залучення його до участі в справі в якості третьої особи відмовлено у зв`язку з тим, що судове рішення в даній справі не може вплинути на його права як суб`єкта виборчого процесу (протокольні ухвали).

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги. Просив задовольнити позов.

Представник відповідача Федорченко А.В. поставив вирішення спору на розсуд суду.

Представник відповідача Панченко О.В . підтримав відзив на позовну заяву. Пояснив, зокрема, що дільничні виборчі комісії вже сформовані. Просив в задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, про дату, час і місце судового засідання повідомлявся належним чином. Неявка у судове засідання таких осіб не перешкоджає розгляду справи по суті.

Судом встановлено, що 03 липня 2019 року політична партія Європейська Солідарність , депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання, на паперових носіях та в електронному вигляді подала до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47 подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України звичайних та/або спеціальних виборчих дільниць (вх. № 79 від 03 липня 2019 року).

Вказаним поданням, зокрема на посаду голови, заступника голови, секретаря, члена дільничної виборчої комісії № 141232 запропоновано кандидатуру позивача - ОСОБА_2 .

Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47 розглянувши вказане подання виявила невідповідність заяв осіб, запропонованих до складу дільничних виборчих комісій, про згоду на участь в роботі виборчих комісій від відповідного суб`єкта подання вказаному поданню.

У зв`язку з наведеним постановою Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47 від 05 липня 2019 року № 11 на підставі ч. 5 ст. 28 Закону України Про вибори народних депутатів України відхилені кандидатури, внесені до складу дільничних виборчих комісій від політичної партії Європейська Солідарність , депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання, з підстав внесення подання вказаним суб`єктом подання з порушенням вимог ч. 7 ст. 28 Закону України Про вибори народних депутатів України .

Вказана постанова прийнята на засіданні Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47, яке відбулося 05 липня 2019 року і за результатами чого складено протокол засідання від 05 липня 2019 року №11 (п. 3 порядку денного засідання). За прийняття оскарженої постанови проголосувало 11 членів виборчої комісії, проти - 6 членів, які виклали окремі думки з цього питання, в яких зазначили, що ця постанова порушує законні права виборців та не відповідає вимогам законодавства.

Судом також встановлено, що 05 липня 2019 року Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47 утворені дільничні виборчі комісії в одномандатному виборчому окрузі №47 з позачергових виборів народних депутатів України, що відображено в протоколі засідання від 05 липня 2019 року №11.

Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку про наступне.

Відповідно до ч. 7 ст. 2 Закону України Про вибори народних депутатів України , яка регулює питання загального виборчого права, громадяни України, які мають право голосу, можуть брати участь у роботі виборчих комісій, зокрема як їх члени.

Згідно з ч. 2 ст. 26 вказаного Закону, яка визначає вимоги до членів окружної чи дільничної виборчої комісії, виборець може входити до складу лише однієї виборчої комісії, що здійснює підготовку та проведення виборів народних депутатів України.

Відповідно до ч. 2 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Виборчі права поділяються на активні та пасивні.

Позивач вважала, що прийняттям вказаної постанови відповідач порушив вимоги Закону України Про вибори народних депутатів України , а також її право як виборця на участь у роботі дільничних виборчих комісій, та аналогічне право інших 112 осіб, включених до подання.

При цьому позивач не надала відповідних документів щодо представництва інтересів цих 112 осіб в суді, а тому суд не може вирішувати питання щодо прав таких осіб.

Порядок утворення дільничної виборчої комісії звичайної чи спеціальної виборчої дільниці врегульовано ст. 28 Закону України Про вибори народних депутатів України .

Частиною 1 ст. 28 вказаного Закону визначено, що дільнична виборча комісія утворюється відповідною окружною виборчою комісією не пізніш як за тридцять один день до дня голосування у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.

Відповідно до ч. 4 ст. 28 Закону право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають суб`єкти подання, зазначені у частині другій статті 27 цього Закону, та кандидати у депутати у відповідному одномандатному окрузі.

Від імені партії подання вносить уповноважена на підставі довіреності особа від партії. Подання від кандидата у депутати вносить безпосередньо кандидат у депутати або його довірена особа.

Пунктами 1 та 2 ч. 2 ст. 27 вказаного Закону визначено, що суб`єктом подання кандидатур є:

1) політична партія, депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання;

2) політичні партії - суб`єкти виборчого процесу, кандидати у депутати від яких зареєстровані у загальнодержавному окрузі.

Згідно з ч. 6 ст. 28 вказаного Закону суб`єкт подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій не пізніш як за тридцять дев`ять днів до дня голосування подає до відповідної окружної виборчої комісії на паперових носіях та в електронному вигляді за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, список осіб від цього суб`єкта подання, не більше однієї кандидатури до однієї виборчої комісії, для включення їх до складу відповідних дільничних виборчих комісій. У поданні зазначаються особи, запропоновані відповідним суб`єктом подання на посаду голови, заступника голови та секретаря виборчої комісії. Подання від партії підписується керівником партії (або особою, яка виконує його повноваження) та скріплюється печаткою цієї партії. Подання від кандидата у депутати вносяться за підписом відповідного кандидата у депутати.

Відповідно до ч. 5 ст. 28 Закону до складу дільничної виборчої комісії звичайної чи спеціальної виборчої дільниці, за винятком випадків, передбачених частиною дванадцятою цієї статті, обов`язково включаються (за наявності відповідного подання) по одному представнику суб`єкта подання, зазначеного у пункті 1 частини другої статті 27 цього Закону. Не більше ніж по одному представнику від суб`єктів подання, зазначених у пункті 2 частини другої статті 27 цього Закону, та кандидатів у депутати у відповідному одномандатному окрузі включаються до складу дільничної виборчої комісії шляхом жеребкування, що проводиться окружною виборчою комісією не пізніш як на третій день після закінчення строку внесення подань, зазначених у частині шостій цієї статті, в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією. Кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, встановленим статтею 26 цього Закону, або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною, а також внесення подання з порушенням вимог частин шостої, сьомої, дев`ятої цієї статті.

Згідно з ч. 2 ст. 35 Закону рішення виборчої комісії з розглянутого питання оформляється у формі постанови.

Оскарженою постановою відхилені кандидатури, внесені до складу дільничних виборчих комісій від політичної партії Європейська Солідарність , депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання, з підстав внесення вказаною політичною партією подання з порушенням вимог ч. 7 ст. 28 Закону України Про вибори народних депутатів України .

Частиною 7 ст. 28 вказаного Закону визначено, що у поданні кандидатур до складу дільничних виборчих комісій зазначаються відомості, передбачені частиною п`ятою статті 27 цього Закону. До подання додаються заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб`єкта подання, а у разі пропонування цієї кандидатури на посаду голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії - про згоду виконувати відповідні посадові обов`язки.

Згідно з ч. 5 ст. 27 вказаного Закону у поданні кандидатур до складу окружних виборчих комісій зазначаються: 1) прізвище, ім`я (усі власні імена), по батькові (за наявності) особи; 2) число, місяць, рік народження; 3) громадянство особи; 4) місце проживання та адреса житла особи, а також контактні телефони; 5) володіння державною мовою; 6) освіта; 7) місце роботи та займана посада особи; 8) наявність досвіду щодо участі в роботі виборчих комісій; 10) посада в комісії, на яку пропонується особа; 11) відомості про відсутність у особи судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину чи злочину проти виборчих прав громадян.

Отже, Закон України Про вибори народних депутатів України чітко визначає двох суб`єктів подання кандидатур: 1) політична партія, депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання; 2) політичні партії - суб`єкти виборчого процесу, кандидати у депутати від яких зареєстровані у загальнодержавному окрузі (пп. 1 та 2 ч. 2 ст. 27 вказаного Закону).

Також визначає, що до подання суб`єкта подання додаються заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про їх згоду на участь у роботі виборчої комісії або згоду виконувати відповідні посадові обов`язки у роботі виборчої комісії від відповідного суб`єкта подання (ч. 7 ст. 28 вказаного Закону).

Тобто, в заявах таких осіб має бути чітко зазначено суб`єкта подання.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи в поданні суб`єкта подання зазначено, що воно подається від суб`єкта подання - політичної партії Європейська солідарність , депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання .

В той же час в доданих до нього заявах, в тому числі заяві позивача, вказано, що особи надають згоду на участь у роботі відповідної дільничної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №47 від політичної партії Європейська Солідарність . Тобто, в заявах зазначено іншого суб`єкта подання.

Отже, додані до подання заяви не відповідали поданню суб`єкта подання.

З огляду на наведене Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47 дійшла обґрунтованого висновку, що подання суб`єктом подання було внесено з порушенням вимог, встановлених ч. 7 ст. 28 Закону України Про вибори народних депутатів України , що відповідно до ч. 5 ст. 28 вказаного Закону було підставою для відхилення кандидатур, що внесені до складу дільничної виборчої комісії, зокрема кандидатури позивача.

Суб`єкт владних повноважень діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством, і не порушив положень виборчого законодавства, на які посилалася позивач, та виборчі права позивача.

Враховуючи наведене правові підстави для задоволення позову - відсутні.

Оскільки позивач подав позовну заяву без сплати судового збору і на час вирішення справи судовий збір не сплачено, тому відповідно до вимог ч. 9 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір підлягає стягненню з неї у встановленому порядку.

Керуючись статтями 33, 243 - 246, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

В задоволенні позову ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 47 (84122, м.Слов`янськ, пл. Соборна, 2, код ЄДРПОУ 43047549), третя особа політична партія Європейська Солідарність (04176, м.Київ, вул. Електриків, 29а, код ЄДРПОУ 21715714), про визнання протиправною та скасування постанови, та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Стягнути з ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) на користь державного бюджету України (Державна судова адміністрація України, розрахунковий рахунок: 31211256026001, ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача 37993783, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача 899998, код класифікації 22030106) судовий збір в сумі 1 536 (одна тисяча п`ятсот тридцять шість) грн. 80 (вісімдесят) коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Донецький окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня його проголошення.

Головуючий суддя Т.В. Логойда

Судді І.В. Буряк

А.С. Михайлик

Дата ухвалення рішення07.07.2019
Оприлюднено08.07.2019
Номер документу82854208
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови, та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —200/8567/19-а

Постанова від 10.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 06.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

Рішення від 07.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні