ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 липня 2019 року Справа № 160/5099/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Захарчук-Борисенко Н.В.
при секретарі судового засідання - Пухловій Ю.С.
за участю сторін:
представника позивача - Падашулі Є.Г.
представника відповідача - Синьогіної Я.В.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи у м.Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Селянського (Фермерського) господарства Меркурій до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та скасування припису і постанови,-
ВСТАНОВИВ:
03.06.2019 Селянське (фермерське) господарство Меркурій звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру Дніпропетровської області, в якому просить:
- визнати дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області Дубенко О.А. щодо складання розрахунку шкоди, заподіяної в наслідок самовільного зайняття земельної ділянки сільськогосподарського призначення С(Ф)Г Меркурій від 11.05.2019 незаконними та протиправними;
- визнати протиправним та скасувати припис, винесений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області Дубенко О. А. від 11.05.2019 за №311-ДК/-ДК/Пр/03/01/-19 про усунення С(Ф)Г Меркурій порушення вимог законодавства;
- визнати протиправною та скасувати постанову, винесену державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області Дубенко О.А. про закриття справи про адміністративне правопорушення від 15.05.2019 за№ 311-ДК/0058По/08/011;
- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській на користь С(Ф)Г Меркурій суму сплаченого судового збору у розмірі 1 921,00 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн.
В обґрунтування позовних вимог, викладених в адміністративному позові, позивач зазначив наступне. Державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області Дубенко О. А. проведено обстеження земельних ділянок та перевірку дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельних ділянок, площею 25,9 га, розташовану на території Девладівської сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області для ведення селянського (фермерського) господарства та площею 20,0 га, розташовану на території Софіївської сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області для ведення селянського (фермерського) господарства, про що складено Акт обстеження земельної ділянки від 11.05.2019 за № 311-ДК/АО/10/01/-19 та Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 06.05.2019 за № 311-ДК/391/АП/09/01/-19. Перевіркою встановлено, що земельні ділянки площею 25,9 га, розташована на території Девладівської сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області для ведення селянського (фермерського) господарства та площею 20,0 га, розташована на території Софіївської сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області для ведення селянського (фермерського) господарства, на момент обстеження самовільно зайнята шляхом сільськогосподарського обробітку (посіву сільськогосподарських культур) С(Ф)Г Меркурій . До Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом -земельної ділянки від 06.05.2019 за № 311-ДК/391/АП/09/01/-19 долучено розрахунки розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного земельної ділянки у розмірі 94 442,38 грн. та 72 928,48 грн. відповідно. 11.05.2019 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області Дубенко О. А. винесено оскаржуваний припис за № 311 -ДК/-ДК/Пр/03/01/-19, яким позивача зобов`язано в термін до 15.05.2019 усунути порушення вимог земельного законодавства. 15.05.2019 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області Дубенко О.А. винесено постанову про закриття справи про адміністративне правопорушення від 15.05.2019 за № 311-ДК/0058По/08/011.
Позивач вважає, що дії відповідача є протиправними, так як порушень земельного законодавства, щодо використання земельних ділянок в даному випадку не було, розрахунок, припис та постанова є незаконними, прийняті не у спосіб та не в межах повноважень передбачених законодавством, а тому звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.06.2019 було відкрито провадження у справі та призначено до розгляду у судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.
20.06.2019 представник відповідача надав до суду письмовий відзив, в якому проти адміністративного позову заперечував в повному обсязі та просив відмовити у його задоволенні в повному обсязі. В обгрунтування своєї правової позиції, представник відповідача зазначив наступне. Постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України , яка набрала чинності 05.08.2016, внесено зміни до Положення про Держгеокадастр, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, і визначено, що Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. Таким чином, що у даному випадку органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, виступає Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, оскільки останнє є структурним підрозділом центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності (Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру), який забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. Приписами ч. 1 ст. 15-2 Земельного кодексу України і п. а ч. 1 ст. 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю. Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері використання та охорони земель встановлені статтею 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , до яких належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України, давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель; складати акти перевірки чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності. Отже, здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства стосовно земельних ділянок державної форми власності, сільськогосподарського призначення площею 25,9 га кадастровий номер НОМЕР_1 , розташованою за межами населеного пункту на території Першотравенської (Девладівської) сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області та площею 20,00 га кадастровий номер НОМЕР_2, розташованою на території Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області, які використовуються СФГ Меркурій , чітко відповідає вимогам чинного законодавства щодо повноважень відповідача на проведення подібного роду заходів.
Відповідно до статті 4 Закону Про державний контроль за використанням та охороною земель об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України. За таких обставин, дія Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не розповсюджується на спірні правовідносини. В рамках даної справи відповідачем здійснювався державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель. За результатами перевірки встановлено, що земельна ділянка площею 25,9 розташована за межами населеного пункту на території Першотравенської (Девладівської) сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області відповідно до рішення Софіївської районної ради від 30.06.1998 №13-2/ХХІІІ та державного акту ДП СФ № 000060 від 04.10.1998 та 20,0 га розташованою на території Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області відповідно до рішення Софіївської районної ради від 17.11.1993 та державного акту ДП СФ №000015 від 17.03.1994 перебували на праві постійного користування у ОСОБА_1 для ведення селянського фермерського господарства. 24.03.1994 гр. ОСОБА_1 заснував СФГ Меркурій . Відповідно до Витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про смерть 03.12.2017 ОСОБА_1 помер. Відповідно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно СФГ Меркурій земельних ділянок у власності та користуванні не перебуває. Таким чином, за результатом перевірки встановлено, що земельні ділянки державної форми власності площею 25,9 га кадастровий номер НОМЕР_1 та 20,00 га кадастровий номер НОМЕР_2 засіяні озимими зерновими культурами та використовуються головою СФГ Меркурій Моренко Романом Валентиновичем для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, за відсутності рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування. За результатом перевірки було винесено Припис позивачу, яким встановлено вимогу: у 30-денний термін усунути вищевказані порушення земельного законодавства. Отже, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку. Так, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Пунктом 6 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 01.01.2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них. Разом з тим, ОСОБА_1 за життя у відповідності до п. 6 Перехідних положень ЗК України не переоформив право користування земельною ділянкою. Вказане свідчить про використання земельної ділянки СФГ Меркурій на момент перевірки без достатніх правових підстав. Посилання позивача на наявність Державних актів на право постійного користування землею є безпідставними та необгрунтованими, оскільки Державні акти на право користування земельними ділянками було видано ОСОБА_1 саме як фізичній особі, та право користування земельними ділянками, що виникло на підставі державних актів на право користування земельною ділянкою, не входить до складу спадщини і припиняється зі смертю особи, якій належало таке право. Крім того, між власником спірних земельних ділянок (орган місцевого самоврядування) та головою СФГ Меркурій не укладались договори, положеннями яких передбачалась можливість передачі права користування спірними земельними ділянками для сільськогосподарських потреб визнання за позивачем, як спадкоємцем права користування спірною земельною ділянкою. Отже, у позивача були відсутні передбачені законом підстави для користування спірною земельною ділянкою, за що передбачена відповідальність відповідно п. б ст. 211 Земельного кодексу України, ст.53-1 КУпАП та ч.1 ст. 197-1 ККУ.
02.07.2019 представник позивача у судовому засіданні надав письмову відповідь на відзив, позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив адміністративний позов задовольнити у повному обсязі, посилаючись на обгрунтування, викладені в адміністративному позові та відповіді на відзив.
02.07.2019 представник відповідача проти задоволення адміністративного позову заперечував, просив відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, посилаючись на обгрунтування, викладені у письмовому відзиві на адміністративний позов.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, суд приходить до такого висновку.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 11.04.2019 було видано Наказ №311 - ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності відповідно до вимог Земельного кодексу України, законів України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Про охорону земель . Положення про Головне управління Держгеокадастру ту Дніпропетровській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308, у зв`язку із розглядом листа Жовтоводської місцевої прокуратури Дніпропетровської області від 01.04.2019 №01/101-481 вих.19, яким наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок на території Боровківської сільської ради Верхньодніпровського району; на території Новоюлівської сільської ради Софіївської селищної ради та Девладівської сільської ради Софіївського району; на території П`ятихатського району Дніпропетровської області.
За результатами перевірки земельних ділянок було складено Акт обстеження земельної ділянки від 11.05.2019 за № 311-ДК/АО/10/01/-19 та Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 06.05.2019 за № 311-ДК/391/АП/09/01/-19.
Перевіркою було встановлено, що земельні ділянки державної власності, сільськогосподарського призначення, площею 25,9 га, кадастровий номер НОМЕР_2 розташована за межами населеного пункту на території Першртравенської (Девладівської) сільської ради та площею 20,0 га, кадастровий номер НОМЕР_2 розташована за межами населеного пункту на території Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області, на момент обстеження самовільно зайняті шляхом сільськогосподарського обробітку (посіву сільськогосподарських культур) С(Ф)Г Меркурій .
До Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 06.05.2019 за № 311-ДК/391/АП/09/01/-19 долучено розрахунки розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного земельної ділянки у розмірі 94 442,38 грн. та 72 928,48 грн. відповідно.
11.05.2019 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області Дубенко О. А. винесено припис №311-ДК/-ДК/Пр/03/01/-19, яким встановлено, що земельні ділянки площею 25,9 га, кадастровий номер НОМЕР_1 на території Першотравенської сільської ради та 20,0 га, кадастровий номер НОМЕР_2 на території Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області самовільно зайняті СФГ Меркурій . Відповідальність за самовільне зайняття земельної ділянки передбачена пунктом б ст.211 Земельного кодексу України та ст.53-1 КУпАП, ч.1 ст.197-1 ККУ. Приписом зобов`язано позивача в термін до 15.05.2019 усунути порушення вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок загальною площею 45,9 га, які розташовані на території Першотравенської та Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області.
15.05.2019 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області Дубенко О.А. винесено постанову про закриття справи про адміністративне правопорушення від 15.05.2019 №311-ДК/0058По/08/011, оскільки при розгляді справи було зроблено висновок, що в порушенні є ознаки злочину, відповідальність за який передбачено статтею 197 1 Кримінального кодексу України.
Не погодившись з діями відповідача щодо проведення перевірки, здійснення розрахунку та прийняттям припису та постанови, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
На підставі частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевою самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
За правилами ч. 2 ст. 188 Земельного кодексу України порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом, яким є Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель .
Відповідно до статті 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель : - державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; - державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; - моніторинг родючості ґрунтів земель сільськогосподарського призначення та агрохімічну паспортизацію земель сільськогосподарського призначення проводить центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України , яка набрала чинності 05.08.2016, внесено зміни до Положення про Держгеокадастр, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, і визначено, що Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Таким чином, слід зазначити, що у даному випадку органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, виступає Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, оскільки останнє є структурним підрозділом центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності (Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру), який забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.
Приписами ч. 1 ст. 15-2 Земельного кодексу України і п. а ч. 1 ст. 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України і а встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері використання та охорони земель встановлені статтею 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , до яких належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України, давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель; складати акти перевірки чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Таким чином, Законодавець чітко визначив повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, яким є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Окрім того, суд звертає увагу позивача на те, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 11.04.2019 було видано Наказ №311-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності саме на підставі листа Жовтоводської місцевої прокуратури за №10-1562/0/1-19 від 02.04.2019, як органу, який, зокрема, слідкує за додержанням вимог земельного законодавства, піднаглядній Жовтоводській місцевій прокуратурі, а тому у відповідача були законні підстави для проведення перевірки позивача.
Отже, здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства стосовно земельних ділянок державної форми власності, сільськогосподарського призначення площею 25,9 га кадастровий номер НОМЕР_1 розташованою за межами населеного пункту на території Першотравенської (Девладівської) сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області та площею 20,00 га кадастровий номер НОМЕР_2 розташованою на території Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області, які використовуються СФГ Меркурій , чітко відповідає вимогам чинного законодавства щодо повноважень відповідача на проведення подібного роду заходів.
З огляду на вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги про визнання дій державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області Дубенко О.А. щодо складання розрахунку шкоди, заподіяної в наслідок самовільного зайняття земельної ділянки сільськогосподарського призначення С(Ф)Г Меркурій від 11.05.2019 є необгрунтованими та не відповідають нормам чинного законодавства.
Згідно з Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V(далі - Закон №877) останній визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Відповідно до статті 1 Закону №877 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з ч.4 ст.2 Закону №877 заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації- з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.
Відповідно до статті 4 Закону Про державний контроль за використанням та охороною земель об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
За таких обставин, дія Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не розповсюджується на спірні правовідносини.
Судом встановлено, що в рамках даної справи відповідачем здійснювався державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.
Дана правова позиція також висловлена у Постанові Верховного суду по справі 826/11708/17 від 13.03.2019.
Крім того, за результатами перевірки та згідно з поясненнями представника відповідача судом було встановлено, що земельна ділянка площею 25,9 розташована за межами населеного пункту на території Першотравенської (Девладівської) сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області відповідно до рішення Софіївської районної ради від 30.06.1998 р. № 13-2/ХХІІІ та державного акту ДП СФ № 000060 від 04.10.1998 та 20,0 га розташованою на території Софіївської селищної ради Софіївського району Дніпропетровської області відповідно до рішення Софіївської районної ради від 17.11.1993 р. та державного акту ДП СФ № 000015 від 17.03.1994 перебували на праві постійного користування у ОСОБА_1 для ведення селянського фермерського господарства. 24.03.1994 гр. ОСОБА_1 заснував СФГ Меркурій . Відповідно до Витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про смерть ІНФОРМАЦІЯ_1 року ОСОБА_1 помер. Відповідно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно СФГ Меркурій земельних ділянок у власності та користуванні не перебуває. Таким чином, за результатом перевірки встановлено, що земельні ділянки державної форми власності площею 25,9 га кадастровий номер НОМЕР_1 та 20,00 га кадастровий номер НОМЕР_2 засіяні озимими зерновими культурами та використовуються головою СФГ Меркурі Моренко Романом Валентиновичем для ведення товарного сільськогосподарське виробництва, за відсутності рішення органу виконавчої влади чи органу місцеве самоврядування.
За результатом перевірки було винесено Припис позивачу, яким встановлено вимогу: у 30-денний термін усунути вищевказані порушення земельне законодавства.
Суд звертає увагу, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на і земельну ділянку.
Статями 125, 126 Земельного кодексу України визначено, що право власності: земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України П] державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Так, право власності, користування земельною ділянкою оформлюєте відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Приписами п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речові прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація речові прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речові-прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідна відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Статтею 3 вказаного Закону передбачено, що державна реєстрація речових прав є обов`язковою.
Згідно з ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановленого строку.
Зі змісту ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України вбачається, що передач земельної ділянки у постійне користування громадянам не передбачена.
Пунктом 6 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 01.01.2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.
Отже, земельні ділянки, надані громадянам або юридичним особам у постійне користування, перебувають у власності держави або у власності територіальне громади до переоформлення у встановленому порядку та отримання у власність чи користування.
Разом з тим, у суду відсутні докази того, що ОСОБА_1 за життя у відповідності до п. 6 Перехідних положень Земельного кодексу України переоформив право користування земельною ділянкою.
Вказане свідчить про використання земельної ділянки СФГ Меркурій ш момент перевірки без достатніх правових підстав.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками і: земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом Ннбуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Правовою підставою набуття права власності та права користування на землю згідно зі ст. ст. 116,118 Земельного кодексу України є рішення органу виконавчої влад або органів місцевого самоврядування.
Згідно із ч. 1 ст. 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другої цієї статті.
Відповідно до ст. 1225 Цивільного кодексу України право власності на земельну ділянку переходить до спадкоємців за загальними правилами спадкування (зі збереженням її цільового призначення) при підтвердженні цього права спадкодавця державним актом на право власності на землю або іншим правовстановлюючим документом. У порядку спадкування можуть передаватися також право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), праві користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), праві користування чужим майном (сервітут).
Згідно з ч. 1 ст. 407 Цивільного кодексу України право користування чужою земельною ділянкою встановлюється договором між власником земельної ділянки особою, яка виявила бажання користуватися цією земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб.
Відповідно до ч. 2 ст. 407 Цивільного кодексу України (у редакції, що діяла на час відкриття спадщини), та ч. 2 ст. 102-1 ЗК України право користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис) може відчужуватися і передаватися у порядку спадкування.
Згідно ст. 1218 Цивільного кодексу України до складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
Разом з тим, ст. 23 Закону України Про фермерське господарство передбачено, що успадкування фермерського господарства (цілісного майнового комплексу або його частини) здійснюється відповідно до закону.
Відповідно до ст. 19 Закону України Про фермерське господарство до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права (в тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу.
Згідно з ч. 1 ст. 20 зазначеного Закону майно фермерського господарства належить йому на праві власності. Член фермерського господарства має право на отримання частки майна фермерського господарства при його ліквідації або у разі припинення членства у фермерському господарстві. Розмір частки та порядок її отримання визначаються статутом фермерського господарства.
Аналіз зазначених норм свідчить про те, що право користування земельною ділянкою, що виникло в особи на підставі державного акта на право користування земельною ділянкою, не входить до складу спадщини і припиняється зі смертю особи, якій належало таке право. Відповідні правові висновки наведені в постанові Верховного Суду України від 05.10.2016 року у справі № 6-2329цс16.
Суд зазначає, що посилання позивача на наявність Державних актів на право постійного користування землею є безпідставними та необгрунтованими, оскільки Державні акти на право користування земельними ділянками було видано ОСОБА_1 саме як фізичній особі, та право користування земельними ділянками, що виникло на підставі державних актів на право користування земельною ділянкою, не входить до складу спадщини і припиняється зі смертю особи, якій належало таке право.
Крім того, судом було встановлено, що між власником спірних земельних ділянок (орган місцевого самоврядування) та головою СФГ Меркурій не укладались договори, положеннями яких передбачалась можливість передачі права користування спірними земельними ділянками для сільськогосподарських потреб визнання за позивачем, як спадкоємцем права користування спірною земельною ділянкою.
Отже, у позивача були відсутні передбачені законом підстави для користування спірною земельною ділянкою, за що передбачена відповідальність відповідно п. б ст. 211 Земельного кодексу України, ст.53-1 КУпАП та ч.1 ст. 197-1 ККУ, а тому припис, винесений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області Дубенко О. А. від 11.05.2019 за №311-ДК/-ДК/Пр/03/01/-19 про усунення С(Ф)Г Меркурій є таким, що відповідає нормам чинного законодавства.
Відповідно до пункту б частини першої статті 211 Земельного кодексу України за самовільне зайняття земельних ділянок громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства.
Відповідно до положень п. 1 ст. 247 КУпАП провадження у справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Таким чином, винесена Постанова про закриття справи № 311-Дк/0058По/08/01/19 від 15.05.2019 цілком відповідає вимогам Інструкції з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженою Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.2017 № 6 та нормам чинного законодавства.
Відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд вважає, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області доведено правомірності та обґрунтованості дотримання вимог земельного законодавства з урахуванням вимог, визначених частиною 2 статті 19 Конституції України, частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, адміністративний позов не підлягає задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до вимог статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати в даній справі не стягуються.
Керуючись ст. ст. 139, 242-244, 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Селянського (Фермерського) господарства Меркурій (АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 20282785) до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49094, м.Дніпро, пр. О.Поля, буд.2, каб.327, код ЄДРПОУ 39835428) про визнання дій протиправними та скасування припису і постанови- відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 09 липня 2019 року.
Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2019 |
Оприлюднено | 10.07.2019 |
Номер документу | 82893924 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні