Рішення
від 10.07.2019 по справі 240/4573/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 липня 2019 року м. Житомир

справа № 240/4573/19

категорія 111010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Горовенко А.В.,

розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні суду за адресою: 10014, місто Житомир, вул. Мала Бердичівська, 23, адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія Алтан" до Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія Алтан" звернулось до суду з позовом в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яке було затверджене протоколом №9/06-30-07-03-22 від 15.01.2019 про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія Алтан" до переліку ризикових платників податків на підставі п.1.6 Критеріїв ризиковості платника податку;

- зобов"язати Головне управління Державної фіскальної служби у Житомирській області вчинити дії щодо виключення Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія Алтан" із переліку ризикових платників податків, а саме: виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія Алтан" із переліку платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок".

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідач листом повідомив позивача про те, що Комісією Головного управління Державної фіскальної служби в Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було прийнято рішення щодо внесення позивача до переліку ризикових платників податків. Позивач вважає вказане рішення протиправним та таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства, у зв`язку з чим просить позовні вимоги задовольнити.

Також зазначає, що в оскаржуваному рішенні відсутні мотиви, підстави та причини віднесення позивача до ризикових платників податків, при цьому, будь-які обґрунтування ризиковості здійсненних позивачем господарських операцій не наведено.

Окрім того зазначає, що на момент прийняття Комісією Головного управління Державної фіскальної служби в Житомирській області рішення про віднесення ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" до переліку ризикових платників податків, тобто 04.03.2019, критерії ризиковості платників податків були визначені лише в листі Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податків". Ці критерії не є затвердженими нормативно-правовим актом Державної фіскальної служби України, який має бути погоджений Міністерством фінансів України.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Відповідно до ухвали суду від 08.04.2019 провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 03.05.2019 за правилами загального позовного провадження.

Згідно з протокольною ухвалою суду від 03.05.2019 у підготовчому засіданні оголошена перерва до 28.05.2019.

Відповідно до довідки від 28.05.2019 розгляд справи відкладено на 25.06.2019, у зв"язку з перебування головуючого судді у відпустці.

Згідно з протокольною ухвалою суду від 25.06.2019, з урахуванням заяв представників сторін у справі, закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті у той самий день - 25.06.2019.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити їх у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив від 15.05.2019 (вх.№11762/19), письмових запереченнях від 27.05.2019 (вх.№12751/19) та наголошував, що критерії ризиковості платника податків мають ознаки регуляторного акта, оскільки встановлюють норми права, передбачають неодноразове їх застосування щодо невизначеного кола осіб та здійснюють безпосередній вплив на господарську діяльність суб`єктів господарювання, спрямовані на правове регулювання відносин щодо визначення платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, що є підставою для зупинення реєстрації податкових накладних, сформованих таким платником податків.

Вказані критерії ризиковості платника податків, визначені у листі Державної фіскальної служби України від 05.11.2018 №4065/99-99-07-05-04-18, не затверджені нормативним актом Державної фіскальної служби України та не погоджені Міністерством фінансів України, що суперечить вимогам чинного законодавства.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечувала у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві на адміністративний позов від 02.05.2019 (за вх.№10183/19), письмових поясненнях на позовну заяву від 28.05.2019 (вх.№12916/19) та просила відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування зазначає, що згідно з рішенням засідання комісії Головного управління ДФС Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, оформленим протоколом від 15.01.2019 №9/06-30-07-03-22 ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" внесено до переліку ризикових платників податків на підставі результатів проведеного моніторингу, яким встановлено, що ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" має ознаки ризиковості, визначені пунктом 1.6 Критеріїв ризиковості платників податків.

Відповідно до даних моніторингу податкових накладних ТОВ "Торгівельна компанія Алтан", зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлено, що суб`єкт господарювання придбав товари Кукурудза 3 класу у контрагентів, у яких по ланцюгу постачання відбувається підміна товарних позицій, а саме: контрагентами здійснено реєстрацію податкових накладних на загальну суму податку на додану вартість 3153,6 тис. грн з номенклатурою постачання: Кукурудза 3 класу , походження якого відсутнє по ланцюгу постачання, в придбанні наявний товар Цигарки .

Зауважує, що відповідно до інформації з Єдиного реєстру податкових накладних, ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" здійснило купівлю товару Кукурудза 3 класу 17.12.2018, однак згідно із повідомленням про прийняття працівника на роботу, керівник підприємства ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" починає працювати з 18.12.2018 (наказ №3 від 18.12.2018). Тобто, станом на 17.12.2018 відсутні посадові особи, які б мали право укладати правочини та вести господарську діяльність підприємства, підписувати первинні бухгалтерські документи.

Окрім того, згідно із службовою запискою оперативного управління Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області від 28.01.2019 №190/7/06-30-21-05 в результаті проведених заходів, встановлено відсутність ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" за адресою реєстрації.

Тому, дане підприємство підпадає під Критерії ризиковості платника податків, визначені пунктом 1.6 - наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Також зауважує, що Критерії ризиковості платників податків від 05.11.2018 №4065/99-99-07-05-04-18, затверджені Державною фіскальною службою України та погоджені, Міністерством фінансів України (згідно з листом від 22.03.2018 № 26010-06-10/7849), а отже прийняті відповідно до діючого законодавства та є регуляторним підзаконним нормативно-правовим актом, який регулює процедуру та підстави віднесення суб`єктів господарювання до переліку ризикових платників податків згідно з податковим законодавством України. Рішення про віднесення ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" до переліку ризикових платників податків здійснювалося виключно на підставі даного нормативно-правового акту.

Вказала, що сам по собі факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує, ані факту здійснення платником податків господарських операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригується.

Окрім того зазначає, що внесення платника податків до переліку ризикових не є першочерговою та єдиною підставою зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.

Об"язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб"єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Зважаючи на викладене, рішення контролюючого органу про внесення ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" до ризикових платників податків не несе на момент винесення рішення правових наслідків, а лише забезпечує функцію контролюючого органу з інформаційно-аналітичного забезпечення та ведення обліку платників податків.

В ході судового розгляду справи 25.06.2019, судом оголошено зміст позовної заяви, заслухано пояснення представника позивача та представника відповідача, досліджено письмові докази, долучені до матеріалів справи, та відповідно до протокольної ухвали суд на місці ухвалив перейти до розгляду справи у письмовому провадженні.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.193 КАС України.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Суд, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази за своїм внутрішнім переконанням, зазначає наступне.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія Алтан" (код ЄДРПОУ 42166500) (далі - ТОВ "Торгівельна компанія Алтан"), зареєстроване як юридична особа 30.05.2018 за адресою: вул.Кібальчича, буд.11, м.Житомир, 10009, та є платником податку на додану вартість.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань видами економічної діяльності позивача є: код КВЕД 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний); код КВЕД 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами; код КВЕД 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього; код КВЕД 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; код КВЕД 47.26 Роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах; код КВЕД 47.30 Роздрібна торгівля пальним; код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; код КВЕД 52.24 Транспортне оброблення вантажів.

Позивач звернувся до Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області із запитом про надання інформації на підставі якої зроблені висновки щодо відповідності Критеріям ризиковості платника податків та прийнято рішення про включення до переліку ризикових суб`єктів ТОВ "Торгівельна компанія Алтан", що сторонами не заперечується.

Листом від 04.03.2019 №2372/6/06-30-07-03-11 Головне управління Державної фіскальної служби у Житомирській області повідомило позивача, що згідно з Критеріями ризиковості платників податків від 05.11.2018 №4065/99-99-07-05-04-18, затвердженими Державною фіскальною службою України та погодженими Міністерством фінансів України відповідно до п.10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністерством України "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 21.02.2018 №117 здійснюється моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1-1.6 Критеріїв.

ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" внесено до переліку ризикових платників податків згідно із протокольним рішенням засідання Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, оформлено протоколом від 15.01.2019 №9/06-30-07-03-22 (а.с.12-13).

Одночасно із вказаним листом, позивачу був направлений витяг з протоколу засідання Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області від 15.01.2019 №9/06-30-07-03-22 (а.с.14-15).

Відповідно до протоколу №9/06-30-07-03-22 від 15.01.2019 засідання Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, за результатами обговорення питання порядку денного "Про внесення до реєстру ризикових платників" визначено, що ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" підпадає під п.1.6 Критеріїв ризиковості платника податку, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України від 12.11.2018 №35019/7/99-99-07-05-02-17, а саме: платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Окрім того, згідно із інформацією з Єдиного реєстру податкових накладних позивач здійснює транзитні операції ризикового податкового кредиту, а саме: придбаний товар у підприємств, що реалізують товар з підміною товарних позицій (категорія ризиковості "зустрічні транзити") реалізують, в подальшому, підприємствам реального сектору економіки.

В результаті зазначеного, прийнято рішення про внесення до переліку ризикових платників податку ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" (а.с. 14-15).

Позивач, не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача, вважаючи його необґрунтованим та таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Частиною 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист, зокрема, шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

На виконання частини 2 статті 2 КАС України, у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) визначається Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246).

За змістом пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис"; Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами зазначених перевірок, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування ).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018 (далі - Порядок №117).

Пунктом 2 Порядку №117 встановлено, що моніторингом є сукупність заходів та методів роботи контролюючих органів, що виявляє за результатами проведення аналізу наявної інформації в інформаційних ресурсах ДФС та/або за результатами проведення обробки та аналізу податкової інформації об`єктивні ознаки наявності ризиків порушення норм податкового законодавства.

Визначений показник моніторингу, що характеризує ризик, є критерієм оцінки ризиків, достатнім для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.3 Порядку №117 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак:

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих на реєстрацію у місяці, іншому ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений в них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D > 0,05, Р

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2019
Оприлюднено11.07.2019
Номер документу82930081
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/4573/19

Ухвала від 11.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 21.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 24.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Постанова від 24.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 18.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 25.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 17.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Рішення від 10.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні