Постанова
від 24.10.2019 по справі 240/4573/19
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/4573/19

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Горовенко А.В.

Суддя-доповідач - Франовська К.С.

24 жовтня 2019 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Франовської К.С.

суддів: Совгири Д. І. Кузьменко Л.В. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Ременяк С.Я.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 10 липня 2019 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія "Алтан" до Головного управління ДФС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

У квітні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія Алтан" ( далі- ТОВ "Торгівельна компанія "Алтан"звернулось до суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яке було затверджене протоколом №9/06-30-07-03-22 від 15.01.2019 про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія Алтан" до переліку ризикових платників податків на підставі п.1.6 Критеріїв ризиковості платника податку; зобов`язання Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області вчинити дії щодо виключення Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія Алтан" із переліку платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок".

Рішенням Житогмирського окружного адміністративного суду від 10 липня 2019 року позов задоволено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, Головне управління Державної фіскальної служби у Житомирській області звернулось із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення, як таке, що прийняте із порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

На обгрунтування доводів зазначає, що приймаючи рішення у справі, суд першої інстанції не врахував, що Критерії ризиковості платників податків від 05.11.2018 №4065/99-99-07-05-04-18, затверджені Державною фіскальною службою України та погоджені, Міністерством фінансів України (згідно з листом від 22.03.2018 № 26010-06-10/7849), а отже прийняті відповідно до діючого законодавства та є регуляторним підзаконним нормативно-правовим актом, який регулює процедуру та підстави віднесення суб`єктів господарювання до переліку ризикових платників податків згідно з податковим законодавством України. Рішення про віднесення ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" до переліку ризикових платників податків здійснювалося виключно на підставі даного нормативно-правового акту.

На думку заявника, оскаржуване рішення є правовим актом індивідуальної дії і після реалізації вичерпує свою дію.

Заявник також звертає увагу суду на те, що місцевим судом не дана правильна правова оцінка встановленим фактам та обставинам, а саме, що відповідно до даних моніторингу податкових накладних ТОВ "Торгівельна компанія Алтан", зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлено, що суб`єкт господарювання придбав товари Кукурудза 3 класу у контрагентів, у яких по ланцюгу постачання відбувається підміна товарних позицій, а саме: контрагентами здійснено реєстрацію податкових накладних на загальну суму податку на додану вартість 3153,6 тис. грн з номенклатурою постачання: Кукурудза 3 класу , походження якого відсутнє по ланцюгу постачання, в придбанні наявний товар Цигарки .

Зауважує, що відповідно до інформації з Єдиного реєстру податкових накладних, ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" здійснило купівлю товару Кукурудза 3 класу 17.12.2018, однак згідно із повідомленням про прийняття працівника на роботу, керівник підприємства ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" починає працювати з 18.12.2018 (наказ №3 від 18.12.2018). Тобто, станом на 17.12.2018 відсутні посадові особи, які б мали право укладати правочини та вести господарську діяльність підприємства, підписувати первинні бухгалтерські документи.

Окрім того, згідно із службовою запискою оперативного управління Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області від 28.01.2019 №190/7/06-30-21-05 в результаті проведених заходів, встановлено відсутність ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" за адресою реєстрації.

Відзив на апеляційну скаргу поданий не був. Відповідно до ч. 4 ст. 304 КАС України, відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія Алтан", зареєстроване як юридична особа 30.05.2018 за адресою: вул.Кібальчича, буд.11, м.Житомир, 10009, та є платником податку на додану вартість.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань видами економічної діяльності позивача є: код КВЕД 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний); код КВЕД 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами; код КВЕД 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього; код КВЕД 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; код КВЕД 47.26 Роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах; код КВЕД 47.30 Роздрібна торгівля пальним; код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; код КВЕД 52.24 Транспортне оброблення вантажів.

Листом від 04.03.2019 №2372/6/06-30-07-03-11 Головне управління Державної фіскальної служби у Житомирській області повідомило позивача, що згідно з Критеріями ризиковості платників податків від 05.11.2018 №4065/99-99-07-05-04-18, затвердженими Державною фіскальною службою України та погодженими Міністерством фінансів України відповідно до п.10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністерством України "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 21.02.2018 №117 здійснюється моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1-1.6 Критеріїв.

ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" внесено до переліку ризикових платників податків згідно із рішенням засідання Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, яке оформлено протоколом від 15.01.2019 №9/06-30-07-03-22 (а.с.12-13).

Одночасно із вказаним листом, позивачу був направлений витяг з протоколу засідання Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області від 15.01.2019 №9/06-30-07-03-22 (а.с.14-15).

Відповідно до протоколу №9/06-30-07-03-22 від 15.01.2019 засідання Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, за результатами обговорення питання порядку денного «Про внесення до реєстру ризикових платників» визначено, що ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" підпадає під п.1.6 Критеріїв ризиковості платника податку, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України від 12.11.2018 №35019/7/99-99-07-05-02-17, а саме: платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Окрім того, згідно із інформацією з Єдиного реєстру податкових накладних позивач здійснює транзитні операції ризикового податкового кредиту, а саме: придбаний товар у підприємств, що реалізують товар з підміною товарних позицій (категорія ризиковості "зустрічні транзити") реалізують, в подальшому, підприємствам реального сектору економіки.

В результаті зазначеного, прийнято рішення про внесення до переліку ризикових платників податку ТОВ "Торгівельна компанія Алтан".

Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся з даним позовом до суду першої інстанції.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що рішення Комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення позивача до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом №9/06-30-07-03-22 від 15.01.2019, не відповідає вимогам п.п.1, 3 ч.2 ст.2 КАС України, оскільки винесено необґрунтовано, з перевищенням повноважень, а також без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній з 31 грудня 2017 року) встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України змінена на підставі Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII (далі - Закон № 2245-VIII).

Пунктом сьомим Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

21 лютого 2018 року на виконання вимог Закону № 2245-VIII Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 117).

Окремими положеннями Порядку № 117 не визначено конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, натомість на підставі пункту 10 цього Порядку зобов`язано Державну фіскальну службу України визначити такі критерії та погодити їх з Міністерством фінансів України.

Листом Державної фіскальної служби України від 05 листопада 2018 року №4065/99-99-07-05-04-18 затверджені Критерії ризиковості платника податку та Критерії ризиковості здійснення операцій (попередня редакція лист ДФС України № 959/99-99-07-18 від 21.03.2018 року).

Вказані Критерії ризиковості платника податку від 05 листопада 2018 року №4065/99-99-07-05-04-18 не затверджено нормативним актом ДФС України та не погоджено Міністерством фінансів України, що суперечить вимогам п. 10 Порядку №117, відтак не є нормативно - правовим актом , а отже, не можуть бути застосовані.

Акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Так, листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому не можуть слугувати законною підставою для зупинення реєстрації податкових накладних.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 02 квітня 2019 року по справі №822/1878/18.

У даній справі, відповідно до протоколу №9/06-30-07-03-22 від 15.01.2019 засідання Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, за результатами обговорення питання порядку денного «Про внесення до реєстру ризикових платників» визначено, що ТОВ "Торгівельна компанія Алтан" підпадає під п.1.6 Критеріїв ризиковості платника податку, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України від 12.11.2018 №35019/7/99-99-07-05-02-17, тобто посилання лише на супровідний лист.

Судом встановлено, що висновок про визнання позивача ризиковим платником прийнято у зв`язку з тим, що ТОВ здійснює господарську діяльність з платниками податків, які мають ознаки ризиковості.Так, суб`єкт господарювання придбав товар "кукурудза 3 класу" у контрагентів, у яких по ланцюгу постачання відбувається підміна товарних позицій, а саме : контрагентами здійснено реєстрацію податкових накладних на суму ПДВ 3153,6 тис.грн. з номенклатурою постачання "кукурудза 3 класу", походження якого відсутнє по ланцюгу постачання, в придбанні наявний товар "цигарки".

Тобто, негативна податкова інформація стосується не господарської діяльності позивача, а його контрагентів. Разом з тим, жодних доказів на підтвердження зазначеної інформації суду не надано.

Суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

Отже, у разі недотримання контрагентами позивача податкової дисципліни, правові наслідки повинні настати саме для них, оскільки порушення платником податків вимог податкового законодавства не може мати негативні наслідки у вигляді певних обмежень, або встановлення додаткових обтяжливих обов`язків для іншого сумлінного платника податків за відсутності факту його причетності до виявлених контролюючим органом правопорушень та за наявності факту здійснення господарської діяльності.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд вважає, що оскаржуване рішення Комісії, оформлене №9/06-30-07-03-22 від 15.01.2019 про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія Алтан" до переліку ризикових платників податків на підставі п.1.6 Критеріїв ризиковості платника податку за ознакою "наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником", є протиправними.

Таким чином, місцевий суд дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позову.

На підставі наведеного, приймаючи до уваги, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, рішення суду ґрунтується на засадах верховенства права, є законним і обґрунтованим, висновки суду першої інстанції доводами апелянта не спростовані, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для його зміни або скасування.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Житомирській області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 10 липня 2019 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 24 жовтня 2019 року.

Головуючий Франовська К.С. Судді Совгира Д. І. Кузьменко Л.В.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2019
Оприлюднено28.10.2019
Номер документу85147980
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/4573/19

Ухвала від 11.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 21.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 24.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Постанова від 24.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 18.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 25.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 17.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Рішення від 10.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні