ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
20 червня 2019 року м. Ужгород№ 260/481/19 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Плеханова З.Б.
при секретарі Копосович Е.О.
за участю:
позивача: ОСОБА_1 , директор Загатського МНВК ,
відповідача: Іршавська районна рада , представник ОСОБА_2
третьої особи: Іршавська районна державна адміністрація ,представник - Добець Я.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 - директор Загатського МНВК до Іршавська районна рада за участю третьої особи Іршавська районна державна адміністрація про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 - директор Загатського МНВК звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Іршавської районної ради , яким просить:
1.Витребувати від відповідача копію рішення від 11.10.2018 року №398.
2.Визнати протиправним та скасувати рішення Іршавської районної ради від 11.10.2018 року №398 Про реорганізацію Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради Закарпатської області шляхом приєднання до Загатської загальноосвітньої школи 1-111 ступенів Іршавської районної ради Закарпатської області.
1. Позиції сторін
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржуване рішення Іршавської районної ради від 11.10.2018 року №398 Про реорганізацюя Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради Закарпатської області шляхом приєднання до Загатської загальноосвітньої школи 1-111 ступенів Іршавської районної ради Закарпатської області прийняте з перевищенням повноважень та без дотримання встановленої процедури, зокрема, без проведення консультацій з громадськістю, без оприлюднення належним чином відповідних рішень. Вказується також, що наведеним рішенням порушено трудові права як позивача, так і всього педколективу. а також учнів на освіту і вибір професії, що є прямим порушенням ст.53 Конституції України та ст.3 Закону України Про освіту , на підставі чого просить суд задовольнити позовні вимоги повністю.
06 травня 2019 року відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву, у якому відповідач зазначає, що неодноразово, на спільних засіданнях постійних комісій районної ради, в яких брала участь і ОСОБА_1 , яка є і депутатом Іршавської районної ради порушувалось питання про стан фінансового забезпечення та подальшого функціонування МНВК в районі. Крім того неодноразово, районна рада наголошувала керівникам МНВК про надання очолюваними ними трудовими колективами своїх пропозиції щодо подальшого функціонування навчальних закладів. Однак, жодних пропозицій від Загатського МНВК ні на адресу районної ради, ні відділу освіти Іршавської районної державної адміністрації, як органу управління не надходило. Прийняттю оскаржуваного рішення передували багаторазові наради, засідання спільних комісій районної ради, в засіданні яких постійно брала участь ОСОБА_1 , як депутат районної ради, лист Закарпатської обласної державної адміністрації від 02.10.2018 року № 06-17/2222 та клопотання відділу освіти Іршавської районної державної адміністрації від 11.10.2018 № 02-16/1137 про реорганізацію міжшкільних навчально-виробничих комбінатів Іршавського району. Відтак, на підставі вище наведеного Іршавська районна рада Закарпатської області, з метою недопущення виникнення в подальшому заборгованості з виплати заробітної плати та забезпечення учнів на здобуття допрофесійної освіти, діючи в межах чинного законодавства прийняла єдино правильне рішення щодо збереження МНВК у складі Загатської загальноосвітньої школи І-Ш ступенів. Зазначає, що приймаючи рішення про реорганізацію закладу, депутати районної ради, насамперед, приймали до уваги забезпечення школярів належними умовами для отримання освіти, забезпечення всебічного розвитку дитини, збереження її здоров`я та дотримання передбачених стандартів освіти.
Таким чином, гарантоване Конституцією України право дітей на освіту жодним чином не порушено. А оскаржуване рішення прийнято у відповідності до частини 2 статті 19 Конституції Україні, згідно чинного законодавства. Окрім того, зазначає, що всі рішення Іршавської районної ради оприлюднюються у визначеному законом порядку. При прийнятті оскаржуваного рішення районна рада, як власник і засновник МНВК скористалась своїм виключним правом вирішення питання щодо функціонування закладу, і на підставі чого не вбачають жодних перешкод у прийнятті саме такого рішення. Просить відмовити у задоволенні позову.
13 травня 2019 року на адресу суду надішли письмові заперечення щодо позову від Відділу освіти Іршавської РДА, відповідно до яких вважають вимоги позивача необґрунтованими , оскільки при прийнятті оскаржуваного рішення районна рада діяла у відповідності до вимог чинного законодавства. Вказане рішення відповідачем прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, зокрема відповідно до вимог ч. 1 ст.11, ст.14 Закону України Про загальну середню освіту , Закону України Про освіту , Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , з урахуванням постанови КМУ від 03.11.10 р. № 996, якою затверджено ПОРЯДОК проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, а також Статутом Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради Закарпатської області. Зазначає, що при реорганізації комбінату учням, які навчаються в ньому (випускники 2019 року), забезпечено можливість закінчення програмового матеріалу Загатського міжшкільного комбінату. Реорганізацію буде закінчено тільки після їх випуску, відповідно до чинного законодавства. Учні 10-х класів в цьому навчальному році не навчалися в даному закладі. Приймаючи рішення про оптимізацію навчально-виховних закладів району, депутати районної ради, насамперед, приймали до уваги забезпечення школярів належними умовами для отримання освіти, забезпечення всебічного розвитку дитини, збереження її здоров`я та втримання передбачених стандартів освіти. Дане рішення направлене на вирішення проблем покращення умов утримання, навчання, розвитку та виховання учнів, покращення матеріально-технічної бази шкіл. Крім того, учні будуть забезпечені підвозом до навчального закладу, оскільки за Загатською загальноосвітньою школою І-ІП ступенів Іршавської районної ради Закарпатської області закріплено шкільний автобус. Таким чином, жодних підстав для оскарження рішення Іршавської районної ради від 11.10.2018 року № 398, немає.
В судовому засіданні позивачка заявлені позовні вимоги підтримала, просила суд даний адміністративний позов задовольнити повністю з підстав викладених вище. Також пояснила, що обговорення оскаржуваного рішення з батьками, учнями та громадськістю району та сіл не було, оскільки оголошення про те, що буде виноситися питання на сесію районної ради не було, а воно було включено в день проведення сесії у питання Різне. Крім того, саме оскаржуване рішення було опубліковане на сайті раніше ніж почалося засідання сесії. Також позивачка в обгрунтування своїх вимог послалася на Постанову Верховного Суду від 14.08.2018 року по справі № 359/6814/17 і зауважила, що у Статуті НВК встановлено, що ліквідація та реорганізація заклад можлива за погодженням Загатської сільської ради.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечив щодо задоволення даного адміністративного позову з підстав зазначених вище. З приводу різниці у часі щодо опублікування тексту рішення, то пояснив, що це сталося з технічних причин.
Представник третьої особи - Іршавської районної державної адміністрації щодо задоволення даного адміністративного позову з підстав зазначених вище.
Заслухавши представників сторін, встановивши обставини справи на підставі досліджених в судовому засіданні доказів, проаналізувавши норми права, які підлягають або не підлягають застосуванню до даних правовідносин, надавши оцінку кожному аргументу сторін та мотиви суду, з яких суд дійшов до висновків у справі, констатує наступне.
2. Обставини, встановлені судом.
Судом встановлено, що Загатський міжшкільний навчально-виробничий комбінат зареєстрована як юридична особа 11.12.1996 р, № запису 1 313 120 0000 000146, організаційно - правова форма: комунальна організація (установа, заклад), засновник - Іршавська районна рада , належить до сфери управління відділу освіти Іршавської районної державної адміністрації, та знаходиться за адресою: 90112, Закарпатська область, Іршавський район, с. Загаття, вул..Жовтнева, буд.7, код ЄДРПОУ 22100222, підписант і керівни- ОСОБА_1 , що підтверджується витягом з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.26-33).
Наказом № 553-К відділу освіти Іршавської райдержадміністрації від 01.09.2006 року ОСОБА_1 призначена на посаду директора Загатського МНВК з 01.09.2006 року. ( а.с. 25)
Згідно із пунктом 1.6 розділу 1 Статуту Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради, затвердженого рішенням районної ради від 25.12.2009 року №409 (далі - Статут), Загатський міжшкільний навчально-виробничий комбінат - це навчальний заклад, що, зокрема, забезпечує реалізацію права громадян на професійну орієнтацію та допрофесійну підготовку.
Пунктами 1.5 розділу 1 Статуту визначено, що засновником навчального закладу і власником приміщень, будівель , споруд, які є в користуванні навчального закладу, є Іршавська районна рада, органом управління - управління освіти, молоді і спорту Іршавської районної державної адміністрації (надалі орган управління).
Листом від 11.10.2018 року Відділ освіти Іршавської РДА, звернувся до Голови Іршавської РДА, з клопотанням про реорганізацію Міжшкільних навчально- виробничих комбінатів Іршавського району. де відділ освіти Іршавської райдержадміністрації інформує, що в Іршавському районі виникла напружена ситуація, у зв`язку з відсутністю фінансування Білківського, Кушницького та Загатського міжшкільних навчально-виробничих комбінатів. Разом з тим, здобувачі освіти та їх батьки населених пунктах, де ці заклади розташовані, вимагають продовження надання навчальних послуг. Як один з компромісних варіантів вирішення такої проблеми вбачається у об`єднанні комбінатів із Кушницькою ЗОШ I-;ІІІ ст., Білківською ЗОШ І-ІІІст. та Загатською ЗОШ І-ІІІ відповідно, продовження надання освітніх послуг, що надавалися комбінатами, вже на базі загальноосвітніх шкіл району. У зв`язку з цим, рекомендують прийняти рішення про реорганізацію міжшкільних навчально-виробничих комбінатів Іршавської районної ради, шляхом приєднання до загальноосвітніх шкіл І-ІІІст.(а.с.62).
Рішенням сімнадцятої сесії 7 скликання Іршавської районної ради від 11.10.2018 року №398 Про реорганізацію Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради Закарпатської області шляхом приєднання до Загатської загальноосвітньої школи І- 111 ступенів Іршавської районної ради Закарпатської області відповідно до статей 43, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців , статей 104-107 Цивільного кодексу України, з метою більш раціональних витрат коштів місцевого бюджету, ефективного використання матеріальних ресурсів, враховуючи, рекомендації президії районної ради від 11.10.2018 р., розглянувши лист Закарпатської обласної державної адміністрації від 02.10.2018 № 06-17/2222, клопотання відділу освіти районної державної адміністрації про реорганізацію МНВК Іршавського району від 11.10.1218 №02-16/1137, вирішено : Реорганізувати Загатський міжшкільний навчально-виробничий комбінат Іршавської районної ради Закарпатської області (код ЄДРПОУ 22100222 ) шляхом приєднання до Загатської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Іршавської районної ради Закарпатської області (код ЄДРПОУ 22112359); установити, що Загатська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Іршавської районної ради Закарпатської області є правонаступником усього майна, прав та обов`язків Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради Закарпатської області; провести державну реєстрацію припинення Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради Закарпатської області шляхом внесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (а.с.8-10).
В ході судового розгляду справи встановлено, що 11.10.2018 року рішення Іршавської районної ради від 11.10.2018 року № 398 Про реорганізацію Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради Закарпатської області шляхом приєднання до Загатської загальноосвітньої школи 1-111 ступенів Іршавської районної ради Закарпатської області" було розміщено на веб-сайті Іршавської районної ради о 12-38 годині (а.с.86).
На підставі рішення Іршавської районної ради Закарпатської області № 398 Про реорганізацію Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради Закарпатської області шляхом приєднання до Загатської загальноосвітньої школи І-ИІ ступенів Іршавської районної ради Закарпатської області , Відділом освіти Іршавської РДА, було письмово попереджено вчителів, Заступника директора, майстра, профком та директора Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради Закарпатської області, відповідно до статті 49-2 КЗпП про можливе майбутнє звільнення із займаної посади(а.с.74-79).
09 жовтня 2018 року було проведено спільне засідання постійних комісій районної ради з питань розвитку освіти, науки. молодіжної політики та національних меншин, духовності і спорту та з питань плану соціально-економічного розвитку, бюджету, інвестицій та регуляторної політики, що стверджується Витягом із протоколу(а.с. 127-129)
09 жовтня 2018 року було проведено спільне засідання постійних комісій районної ради, що стверджується Витягом із протоколу( а.с. 130-133).
11 жовтня 2018 року було проведено засідання президії Іршавської районної ради , що вбачається із Протоколу № 24( а.с. 134-136).
11 жовтня 2018 року під час сімнадцятої сесії районної ради 7-го скликання головуючий оголосив, що в питанні "Різне" серед іншого пропонується розглянути питання 18 "Про реорганізацію Загатянського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради Закарпатської області шляхом приєднання до Загатянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Іршавської районної ради", яке було прийнято одноголосно, що стверджується з Протоколу. ( а.с.137-140).
Згідно скріншоту із веб-сайта Іршавської районної ради : назва 17 сесія ( 11жовтня2018 року) 382 "Про затвердження районної програми підвищення рівня безпеки дорожнього руху на період до 2020 року, 283"Про внесення змін до рішення районної ради від 22 грудня 2017 року...", дата створення 11.10.2018 року 15:36.( а.с. 144).
У Іршавській районній газеті № 40(8070) було опубліковано Розпорядження голови Іршавської райради № 35 "Про скликання сімнадцятої сесії районної ради 7-го скликання " , в якому вказано про початок сесії 11 жовтня 2018 року о 14-00 годині з переліком питань, які виносяться на розгляд сесії.( а.с. 148).
03 грудня 2015 року Рішенням Іршавської районної ради № 7 було затверджено Положення про президію районної ради 7-го скликання.( а.с.141-143)
22 грудня 2015 року рішенням Іршавської районної ради № 14 було затверджено регламент роботи районної ради 7-го скликання. ( а.с. 107-122)
25 березня 2016 року рішенням Іршавської районної ради № 81 було внесено зміни та доповнення до вищевказаного рішення( а.с.123-126).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони :
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до абзацу 2 пункту тридцятого частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради . (селищної, сільської, міської).
Засновникзакладу освіти - орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника .(п.7ч.1 ст.1 ЗУ "Про освіту" в редакції на час виникнення спірних правовідносин).
Спеціальні закони - закони України "Про дошкільну освіту", "Про загальну середню освіту" , "Про позашкільну освіту", "Про професійно-технічну освіту", "Про вищу освіту"(п.26 ч.1 ст.1 ЗУ "Про освіту").
У відповідності до ст. 2 ЗУ "Про освіту" законодавство України про освіту ґрунтується на Конституції України та складається із цього Закону, спеціальних законів, інших актів законодавства у сфері освіти і науки та міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку.2. Підзаконні нормативно-правові акти не можуть звужувати зміст і обсяг конституційного права на освіту, а також визначених законом автономії суб`єктів освітньої діяльності та академічних свобод учасників освітнього процесу. Листи, інструкції, методичні рекомендації, інші документи органів виконавчої влади, крім наказів, зареєстрованих Міністерством юстиції України, та документів, що регулюють внутрішню діяльність органу, не є нормативно-правовими актами і не можуть встановлювати правові норми.
У відповідності до ст. 4 "Про загальну середню освіту" ( в редакції на час виникнення спірних правовідносин) систему загальної середньої освіти становлять: заклади загальної середньої освіти всіх типів і форм власності, у тому числі для громадян, які потребують соціальної допомоги та соціальної реабілітації, навчально-виробничі комбінати , позашкільні заклади, науково-методичні установи та органи управління системою загальної середньої освіти, а також професійно-технічні та вищі навчальні заклади I-II рівнів акредитації, що надають повну загальну середню освіту.
Відповідно до статті 11 "Про загальну середню освіту" рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники).
Згідно з положеннями частини четвертої статті 36 Закону України Про освіту та частини шостої статті 11 Закону України Про загальну середню освіту реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної і приватної форм власності - за рішенням засновника (засновників).
При цьому, спеціальним законом, який визначає повноваження органів місцевого самоврядування, і яким в першу чергу має керуватися відповідна рада, є Закон Про місцеве самоврядування в Україні .
Стаття 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачає, що районні та обласні ради - органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.
У відповідності до ч. 2 ст. 43 ЗУ "Про місцеве самоврядування" районні і обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях й інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що відповідач як засновник комунального освітнього закладу мав повноваження щодо його реорганізації та ліквідації, тобто оскаржуване рішення прийняте в межах наданих законодавством повноважень.
2.
Разом з тим, суд також перевіряє чи прийнято оскаржуване рішення в порядку та спосіб , встановлені законами України.
Крім того, частиною першою статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради (частина четверта статті 46 Закону № 280/97).
Відповідно до частини п`ятнадцятої статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради, який вона приймає на першій сесії.
Пунктом 15.1,15.3 Регламенту роботи районної ради 7 скликання, затвердженого рішення Іршавської районної ради від 22.12.2015 року №14, (далі - Регламент), визначено, що сесія ради скликається головою ради в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал. У разі невмотивованої відмови голови районної ради або неможливості ним скласти сесію раду , сесія Ради скликається заступником голови ради(а.с.110)
Згідно із частиною десятою статті 46 Закону № 280/97 рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Відповідно до п.15.5 Регламенту , розпорядження про скликання сесії ради доводиться до відома депутатів Ради і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках, при проведенні позачергової сесії , - не пізніше як за 1 день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Голова районної, обласної, районної у місті ради: серед іншого, скликає сесії ради, повідомляє депутатам і доводить до відома населення інформацію про час і місце проведення сесії ради, питання, які передбачається внести на розгляд ради , веде засідання ради.
У відповідності до ч.11 ст.59 ЗУ "Про місцеве самоврядування" Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Метою Закону "Про доступ до публічної інформації" є забезпечення прозорості та відкритості суб`єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.
У відповідності до ст.13 ЗУ "Про доступ до публічної інформації" розпорядниками інформації є органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
Відповідно до статті 15. ЗУ "Про доступ до публічної інформації" розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати серед іншого, проекти рішень, що підлягають обговоренню.2. Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.3. Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Суд піддає критичній оцінці посилання відповідача на неоприлюднення проекту рішення у звязку з тим , що за результатами спільного засідання постійних комісій районної ради президією районної ради пропозицію щодо приєднання Загатського НВК до Загатської ЗОШ було включено в день пленарного засідання до порядку денного, що передбачено Регламентом роботи районної ради та Положенням про президію районної ради з огляду на наступне.
Статтею 47 ЗУ "Про місцеве самоврядування" 1. Постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.2. Постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії. Всі інші питання структури комісії вирішуються відповідною комісією. 4. Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Рекомендації постійних комісій підлягають обов`язковому розгляду органами, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, яким вони адресовані. Про результати розгляду і вжиті заходи повинно бути повідомлено комісіям у встановлений ними строк.
Постійна комісія для вивчення питань, розробки проектів рішень ради може створювати підготовчі комісії і робочі групи з залученням представників громадськості, вчених і спеціалістів. Питання, які належать до відання кількох постійних комісій, можуть за ініціативою комісій, а також за дорученням ради, її голови, відповідно заступника голови районної у місті, районної ради чи першого заступника, заступника голови обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради розглядатися постійними комісіями спільно. Висновки і рекомендації, прийняті постійними комісіями на їх спільних засіданнях, підписуються головами відповідних постійних комісій.
Перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради.
У відповідності до 57 ЗУ "Про місцеве самоврядування" районна, обласна рада може утворити президію (колегію) ради. Президія (колегія) ради є дорадчим органом ради, який попередньо готує узгоджені пропозиції і рекомендації з питань, що передбачається внести на розгляд ради. Президія (колегія) ради може приймати рішення, які мають дорадчий характер.2. До складу президії (колегії) ради входять голова ради, відповідно заступник голови районної, районної у місті ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради, голови постійних комісій ради, уповноважені представники депутатських груп і фракцій.3. Президія (колегія) ради діє на основі Положення про неї, що затверджується радою.
На підставі системного аналізу наведених правових норм вбачається, відповідачем не було отримано вимоги вищевказаних законів, оскільки:
по-перше: голова районної ради у своєму Розпорядженні не вказав, що на порядок денний буде винесено питання про реорганізацію Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради Закарпатської області,
по-друге: законами України не передбачено внесення постійними комісіями районної ради, президією районної ради в даному випадку безпосередньо перед пленарним засіданням або в день пленарного засідання питання до порядку денного та включення його до порядку денного
по-третє, питання, за результатами розгляду якого прийнято оскаржуване рішення, не було оприлюднено ні на сайті, ні в засобах масової інформації, і так само не оприлюднювався і сам проект рішення.
в-четверте, налаштування офіційного веб-сайту входить до обовязків відповідачів, а тому технічні проблеми не можуть бути підставою для спростування невірного зазначення часу оприлюднення оскаржуваного рішення.
Суд звертає увагу, що Регламент районної ради та Положення про президію районної ради повинні бути прийняті у відповідності до Конституції та законів України, а суд у відповідності до 7 КАСУ вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. 2. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України. 3. У разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.
Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 27 лютого 2018 року у справі № 495/7147/16-а.
Крім того, згідно з положеннями статті 13 Закону України Про місцеве самоврядування України територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03 листопада 2010 року (далі - Порядок № 996 ), консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.
При цьому, згідно пунктом 12 цього Порядку в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо.
Зі змісту наведеної правової норми вбачається, що консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку.
Оскільки відповідачем були допущені вищевказаний прядок порядок оприлюднення своїх рішень ,що стосуються предмету спору, то громадськість була позбавлена прийняти участь в обговоренні питання щодо реорганізації Загатського НВК.
Питання неможливості фінансування, утримання освітнього закладу, відсутність відповідної ліцензії на провадження закладом своєї діяльності відповідач як засновник має право ставити для вивчення питання доцільності існування навчального комунального закладу , однак ліквідовувати або реорганізовувати зобовязаний в спосіб та в порядку, встановленому законами України, що відповідачем не дотримано.
Щодо посилання відповідача на те, що оскаржуваним рішення прав позивача не порушено , то суд зазначає наступне.
Позивач є керівником та директором Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату .
Згідно Статуту директор є учасником навчально-виховного процесу в навчально виробничому закладі разом із педагогами та учнями, батьками. Директор здійснює керівництво педагогічним колективом, забезпечує раціональний добір і розстановку кадрів. організовує навчально-виробничий процес, розглядає питання здобуття обовязкової загальної середньої освіти учнями, має інші встановлені повноваження, є головою педагогічної ради та має право скликати Загальні Збори як вищого органу громадського самоврядування навчального закладу.
.
Відповідно до ч.3 ст. 26 Закону України "Про освіту" ( в редакції чинній на день спірних правовідносин) керівник закладу освіти в межах наданих йому повноважень:
організовує діяльність закладу освіти;
вирішує питання фінансово-господарської діяльності закладу освіти;
призначає на посаду та звільняє з посади працівників, визначає їх функціональні обов`язки;
забезпечує організацію освітнього процесу та здійснення контролю за виконанням освітніх програм;
забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
забезпечує умови для здійснення дієвого та відкритого громадського контролю за діяльністю закладу освіти;
сприяє та створює умови для діяльності органів самоврядування закладу освіти;
сприяє здоровому способу життя здобувачів освіти та працівників закладу освіти;
здійснює інші повноваження, передбачені законом та установчими документами закладу освіти.
У відповідності до ст. 5 КАСУ кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
З огляду на надані повноваження позивачу як керівнику навчального закладу, суд дійшов висновку, що оскаржуваним рішенням порушено права та інтереси позивача як директора навчального закладу, а також як особи, яка має право на ознайомлення з проектами рішень та прийнятими відповідачем рішеннями та брати участь в їх обговоренні.
Щодо решти доводів сторін, суд зазначає, що за практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. "Руїз Торія проти Іспанії" (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.
Оскільки в межах даної адміністративної справи основні (суттєві) аргументи відповідача як суб`єкта владних повноважень є необґрунтованими, відповідачем не доведено безпідставність позовних вимог, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В:
1.Позов ОСОБА_1 , директор Загатського МНВК до Іршавська районна рада про визнання протиправним та скасування рішення № 398 від 11.10.2018 року за участю третьої особи Іршавська районна державна адміністрація - задовольнити повністю.
2.Визнати протиправним та скасувати рішення Іршавської районної ради від 11.10.2018 року № 398 Про реорганізацію Загатського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Іршавської районної ради Закарпатської області шляхом приєднання до Загатської загальноосвітньої школи 1-111 ступенів Іршавської районної ради Закарпатської області."
3.Стягнути на користь ОСОБА_1 ( РНОКПП НОМЕР_1 ) АДРЕСА_1 сплачений судовий збір в розмірі 768,40 ( сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок ) згідно квитанції 0.0.1318656105.1 від 08.04.2019 року АТ КБ Приватбанк за рахунок бюджетних асигнувань Іршавської районної ради Закарпатської області (код ЄДРПОУ 25449103, пл. Народна.3 м. Іршава,90100).
Рішення суду може бути оскаржено протягом тридцяти днів через Закарпатський окружний адмінсуд до Восьмого апеляційного адмінсуду.
СуддяЗ.Б. Плеханова
Повний текст рішення виготовлено та підписано 11 липня 2019 року (з врахуванням відпустки судді з 24.06.2019 року по 10.07.2019 року)
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2019 |
Оприлюднено | 11.07.2019 |
Номер документу | 82942784 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні