Справа № 686/16603/18
Провадження № 2/686/1244/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
1 липня 2018 року Хмельницький міськрайонний суд в складі:
головуючого - судді Приступи Д.І.,
при секретарі - Медвідь М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Хмельницькому справу за позовом Хмельницької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів,
встановив:
Хмельницька міська рада звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 та з врахуванням зміни предмету позову просить стягнути з останньої на свою користь 36 900,20 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати на земельну ділянку по АДРЕСА_1 .
Мотивує тим, що рішенням Хмельницької міської ради від 25.01.2017 року №60 ОСОБА_1 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано земельну ділянку по АДРЕСА_1 площею 348 кв.м в оренду.
На виконання вказаного рішення міської ради 08.06.2017 року було укладено договір оренди землі №137/01 строком до 25.01.2027 року.
27.12.2017 року комісією для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, складено Акт визначення розміру збитків за користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 . Таким чином, при нарахуванні суми збитків взято період з 01.01.2015 року по 31.12.2016 року та площу земельної ділянки348 кв.м.
Враховуючи вищевикладене, просить стягнути 36 900,20 грн., безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , які сплатити відповідач добровільно відмовляється.
В судовому засіданні повноважний представник Хмельницької міської ради вимоги підтримала та просить їх задовольнити.
Повноважні представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечували, вважають позов необґрунтованим та таким, що не підлягає до задоволення.
Вказували, що відповідач належним чином використовувала надану в оренду земельну ділянку та умови договору і чинного законодавства не порушувала.
Суд заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи, приходить до висновку про обґрунтованість позову та необхідність його задоволення.
Як встановлено судом, рішенням Хмельницької міської ради від 25.01.2017 року №60 ОСОБА_1 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано земельну ділянку по АДРЕСА_1 площею 348 кв.м в оренду.
На виконання вказаного рішення міської ради 08.06.2017 року було укладено договір оренди землі №137/01 строком до 25.01.2027 року.
Департаментом архітектури, містобудування та земельних відносин на адресу ДПІ у м. Хмельницькому стосовно ОСОБА_1 було направлено запит щодо надання інформації по сплаті орендної плати/земельного податку за земельну ділянку по АДРЕСА_1 за період 2014-2016 роки.
На вказаний запит Головним управлінням ДФС у Хмельницькій області було надано інформацію, що ОСОБА_1 за земельну ділянку по АДРЕСА_1 сплачувала земельний податок 2014 р.-581,20 грн., 2015 р. - 647,23 грн., 2016 р. - 927,45 грн.
На підставі вищевказаних даних 04.05.2017 року представниками управління земельних ресурсів та земельної реформи було здійснено обстеження земельної ділянки по АДРЕСА_1 , про що був складений Акт обстеження земельної ділянки.
За результатами обстеження в натурі (на місцевості) було встановлено, що земельна ділянка по АДРЕСА_1 не огороджена.
22.12.2017 року відбулося засідання комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, на якому обговорювалося питання щодо нарахованих збитків відповідачу за користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 . За результати розгляду матеріалів, комісією вирішено скласти акт визначення розміру збитків, що підлягає сплаті ОСОБА_1 з подальшим затвердженням рішенням виконавчого комітету міської ради.
Відповідно до вказаного акту, встановлено, що позивач недоотримав орендної плати в розмірі 36 900,20 грн.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Суб`єктами права на землі комунальної власності згідно статті 80 Земельного кодексу України, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою, чи ні.
Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним.
Відповідно до пп. 14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Пунктом 14.1.136 п.14.1ст.14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Відповідно до п.286.1. ст. 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Статтями 125, 126 ЗК України передбачено, що право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до статті 39 ЗК України та Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, укладеним та Зареєстрованим відповідно до закону.
користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.
Така пропозиція викладена у Постанові № 7 Пленуму Верховного суду України від 16.04.2004 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» та у постанові Верховного суду України від 14.09.2016 № 703/5377/14-ц у справі №6-2588 цс15, якими встановлено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права; навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою.
Відповідач своєю протиправною поведінкою, яка виразилася у використанні земельної ділянки без правовстановлюючих документів, позбавив власника земельної ділянки права отримувати дохід в розмірі орендної плати, внаслідок чого до місцевого бюджету не надійшли кошти за користування земельною ділянкою.
Таким чином, Хмельницькій міській раді недоодержала орендної плати в сумі 36 900,20 грн. за період з 01.01.2015 року по 31.12.2016 року.
Згідно ст.1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.
Така ж сама позиція викладена і в Постановах Великої Палати верховного Суду від 23.05.2018 року №629/4628/16-ц та 20.11.2018 року №922/3412/17, відповідно до яких вина
немає значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Також визначено, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційним. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої підстави за рахунок власника земельної ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч.1 ст.1212 ЦК України.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтверджені належним розрахунком та підлягають до задоволення.
Судові витрати слід покласти на відповідача в зв`язку з задоволенням позову.
Керуючись ст. 13 Конституції України, ст.ст. 1212 ЦПК України, ст.ст.39, 125, 126,206 ЗК України, 14.1.136 п.14.1ст.14, пп. 14.1.147 п.14.1 ст.14, п.286.1. ст. 286 ПК України, ст.ст. 259, 263, 265, 354 ЦПК України,
вирішив:
Позов задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , код ІНП НОМЕР_1 ) на користь Хмельницької міської ради (м.Хмельницький, вул..Гагаріна, 3, код ЄДРПОУ 33332218) 36 900,20 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по АДРЕСА_1 та 1 762 грн. судових витрат.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 12.07.2019 року.
Суддя: Д.І. Приступа
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2019 |
Оприлюднено | 14.07.2019 |
Номер документу | 82989552 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Приступа Д. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні