Рішення
від 05.07.2019 по справі 909/350/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05.07.2019 м. Івано-ФранківськСправа № 909/350/19

Господарський суд Івано-Франківської області у складі:

судді Стефанів Т. В.,

секретар судового засідання Максимів Н. Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу

за позовом: Фізичної особи-підприємця Іванків Зіновія Федоровича

до відповідача: Обслуговуючого кооперативу "Новгородська 49"

про зобов'язання вчинити дії

за участю:

від позивача: Іванків З. Ф.

від відповідача: Рубцова К. М.

від відповідача: Лисенко М.В.

від ПАТ Прикарпаттяобленерго: Іванишин В. І.

від ПАТ Прикарпаттяобленерго: Паливода І. В.

ВСТАНОВИВ: Фізична особа-підприємець Іванків Зіновій Федорович звернувся до суду з позовом до Обслуговуючого кооперативу "Новгородська 49" про зобов'язання відповідача підписати погодження видачі технічних умов на приєднання (збільшення потужності) до електромережі належного позивачу на праві власності нежитлового приміщення № VI "а" площею 4,9 м кв., що розташоване в будинку АДРЕСА_2 від ВРП-0,4 кВт цього будинку, при величині дозволеної потужності 3 кВт, напрузі приєднання 220 В. Крім того, подав заяву про забезпечення позову б/н від 09.04.2019 (вх. № 6843/19 від 09.04.2019).

Ухвалою суду від 11.04.2019 постановлено прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; справу розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначити на 07.05.2019.

Ухвалою суду від 11.04.2019 заяву Фізичної особи-підприємця Іванків Зіновія Федоровича б/н від 09.04.2019 (вх. № 6843/19 від 09.04.2019) про забезпечення позову повернено заявнику.

24.04.2019 до суду від позивача надійшла заява про забезпечення позову б/н від 24.04.2019 (вх. № 7923/19).

Ухвалою суду від 25.04.2019 в задоволенні заяви Фізичної особи-підприємця Іванків Зіновія Федоровича б/н від 24.04.2019 (вх. № 7923/19 від 24.04.2019) про забезпечення позову відмовлено.

07.05.2019 до суду від позивача надійшло клопотання б/н від 06.05.2019 (вх. № 7672/19) про долучення до матеріалів справи копії акту про припинення постачання електроенергії та фотокопії лічильника обліку електроенергії.

Ухвалою суду від 07.05.2019 постановлено викликати в судове засідання спеціаліста (представника АТ "Прикарпаттяобленерго") для надання консультації стосовно процедури приєднання до електричних мереж (про дату та час розгляду справи по суті представника АТ "Прикарпаттяобленерго" повідомити додатково); підготовче засідання відкласти на 04.06.2019.

Ухвалою суду від 04.06.2019 постановлено закрити підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на 25.06.2019; зобов'язано АТ "Прикарпаттяобленерго" направити в судове засідання спеціаліста для надання консультації стосовно процедури приєднання до електричних мереж та надати суду письмові пояснення щодо процедури приєднання до електричних мереж.

25.06.2019 до суду від позивача надійшло клопотання про долучення доказів, підтверджуючих витрати на професійну правничу допомогу (вх. № 11055/19).

25.06.2019 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву про зобов'язання вчинити дії (вх. № 11105/19). Копію відзиву позивач отримав в судовому засіданні 25.06.2019, про що свідчить відповідна відмітка на ньому.

В судовому засіданні 25.06.2019 оголошено перерву до 04.07.2019, про що представники сторін повідомлені під розписку; ухвалою суду від 25.06.2019 продовжено відповідачу строк для подачі відзиву на позов до 25.06.2019, зобов'язано АТ "Прикарпаттяобленерго" направити в судове засідання спеціаліста для надання консультації стосовно процедури приєднання до електричних мереж та надати суду письмові пояснення щодо такої процедури.

04.07.2019 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив б/н від 04.07.2019 (вх. № 11548/19). Копію відповіді на відзив представником відповідача отримано в судовому засіданні 04.07.2019, про що свідчить відповідна відмітка на ньому.

В судовому засіданні 04.07.2019 оголошено перерву до 05.07.2019, про що представники сторін, а також ПАТ "Прикарпаттяобленерго" повідомлені під розписку.

В судовому засіданні 05.07.2019 представником ПАТ "Прикарпаттяобленерго" подано письмове пояснення (вх. № 11682/19).

Позивач в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Мотивуючи заявлені вимоги вказав на:

- отримання від відповідача попередження про відсутність можливості надавати йому послуги з постачання електроенергії з вказівкою на необхідність укладення прямої угоди з постачальником електроенергії;

- відмову ПАТ "Прикарпаттяобленерго" у приєднанні до електричних мереж торгового центру, у зв'язку з відсутністю погодження власника цих мереж (відповідача) на вчинення такої дії;

- відсутність письмового погодження видачі технічних умов на приєднання (збільшення потужності) до електромережі;

- вимкнення відповідачем електроенергії в приміщенні, належному позивачеві на праві власності, що розташоване в по АДРЕСА_2, № VI "а" площею 4,9 м кв, що створює перешкоди у здійсненні ним підприємницької діяльності.

Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечили, вказавши при цьому на те, що:

- позивачем невірно обрано спосіб захисту своїх прав. Обґрунтовуючи таку позицію зазначили, що предметом спору є погодження, а не технічна можливість підключення до електромережі. Відповідачу необхідно розуміти чи погодження є правомірним чи неправомірним до того моменту, доки немає в проекті точки, яка говорить про те, що є можливість приєднання до електромережі та немає змін в проекті самої електромережі. Відповідач не може нічого погодити, бо погоджувати нічого. Представники відповідача звернули увагу на те, що підставою звернення до суду могла бути відмова відповідача в погодженні, тільки в тому разі, якби він знав, що існує реальна можливість приєднання;

- позивач є тільки співвласником нежитлового приміщення, а не електричних мереж. Так як Обслуговуючий кооператив "Новгородська 49" являється власником електричних мереж всі рішення щодо розпорядження та користування такими мережами повинні прийматись загальними зборами, в силу приписів Закону України "Про кооперацію" та статутних положень;

- кооператив не проти підписати погодження, однак на даний час у нього відсутні правові підстави на вчинення такої дії;

- підставою для відключення електроенергії в приміщенні, яка є власністю та яким користується позивач є неможливість такого підключення, у зв'язку з тим, що по проекту дане приміщення знаходиться на місці тамбура та вестибюля, а дана площа забудівником була визначена як приміщення загального користування, відповідно підключення до електромережі на даній площі не передбачалось. Згідно вимог пожежної безпеки забороняється прокладання в сходових клітках електропроводів і кабелів незалежно від їх напруги, крім електропроводки для освітлення звичайних сходових кліток.

Представники ПАТ "Прикарпаттяобленерго", що викликались судом в якості спеціалістів, надали пояснення стосовно процедури приєднання до електричних мереж, зокрема звернули увагу суду на:

- п. 4.5.7 Кодексу системи розподілу, яким передбачено, що у випадку якщо за однією адресою відбувається виділ частки майна (приміщення) співвласників із спільної сумісної власності, внаслідок чого кожен із співвласників набуває права власності на окрему частку такого майна, перерозподіл потужності між власниками не потребує розробки та видачі технічних умов, якщо не збільшується величина сумарної приєднаної потужності об'єкта архітектури та/або не змінюється категорія надійності електропостачання електроустановки. У цьому випадку роботи, що забезпечують перерозподіл потужності та облік електричної енергії, здійснюються ОСР після внесення кожним із власників (співвласників) плати за монтаж (демонтаж) додаткових елементів мережі та встановлення окремих вузлів обліку;

- п. 4.1.11 Кодексу системи розподілу, згідно якого суб'єкт господарювання (у тому числі ОМСР) має право за зверненням Замовника погодити приєднання електроустановок Замовника до власних електричних мереж у таких випадках: у рахунок зменшення договірної потужності за договором про надання послуг з розподілу електричної енергії на напрузі приєднання власних струмоприймачів суб'єкта господарювання; у межах договірної потужності цього суб'єкта за договором про надання послуг з розподілу електричної енергії у відповідний період доби; без зменшення договірної потужності цього суб'єкта за договором про надання послуг з розподілу електричної енергії у разі підключення електроустановок, призначених для виробництва електричної енергії генеруючою одиницею типу А, у межах договірної потужності цього суб'єкта. Про своє рішення щодо погодження приєднання до власних електричних мереж суб'єкт господарювання листом повідомляє Замовника протягом 3 робочих днів з дня отримання звернення.

Спеціалісти ПАТ "Прикарпаттяобленерго" зазначили, що приміщення Фізичної особи-підприємця Іванківа Зіновія Федоровича це тільки частина об'єкта архітектури, яка має намір виділитися як окремий об'єкт електропостачання. В такому випадку для приєднання до електромережі варто застосовувати спеціальні вищенаведені положення Кодексу системи розподілу. Зокрема, не потрібно видавати окремо технічні умови, достатньо отримати дозвіл власника електричних мереж. При цьому наголосили, що потужність електромережі, яку просить підключити позивач є незначною - 3кВт, оскільки потужність всієї електромережі, яка перебуває у власності відповідача становить 85 кВт. Особливу увагу суду звернули на той факт, що в разі якщо потужності електромережі власнику не вистачить, то останній вправі самостійно звернутися до ПАТ "Прикарпаттяобленерго", або делегувати такі повноваження, наприклад, Фізичній особі-підприємцю Іванківу З. Ф. з заявою про збільшення потужностей електромережі на весь об'єкт архітектури, що знаходиться по АДРЕСА_2, з урахуванням процедури визначеної Кодексом системи розподілу.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, а також спеціалістів ПАТ "Прикарпаттяобленерго", оцінивши докази у відповідності до ст. 86 ГПК України, суд встановив наступне.

Нежитлове приміщення, що розташоване в будинку АДРЕСА_2 є об'єктом архітектури, про що зазначено в Реєстрі пам'яток архітектури м. Івано-Франківська.

На підставі договору купівлі-продажу нежитлового приміщення від 23.04.2013 Іванків Зіновій Федорович та ОСОБА_1 придбали у ОСОБА_2 нежитлове приміщення № VI "а" площею 4,9 м кв., що розташоване в будинку АДРЕСА_2.

Витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 2818078 від 23.04.2013 та № 2818109 від 23.04.2019 підтверджують факт перебування згаданого вище нежитлового приміщення у власності ОСОБА_1. та Іванківа З. Ф.

Як вбачається з технічного паспорта на громадський будинок по АДРЕСА_2 (площею 4, 9 кв. м), зареєстрованого за реєстраційним номером 13447212, реєстровим номером № 604/4Ф, вказане приміщення ще у 2006 році було приєднано до електромережі.

21.01.2019 відповідач надав позивачу попередження № 1, в якому зазначив, що з 01.03.2019 кооператив немає можливості надавати позивачу послуги з постачання електроенергії, при цьому вказав, що користуватись електромережею кооперативу позивач може тільки в тому випадку, якщо укладе пряму угоду з постачальником електроенергії.

18.02.2019 позивач звернувся до філії АТ "Прикарпаттяобленерго" "Центральна" з заявкою № 024/1239 щодо надання послуги з приєднання електроустановки нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2.

Листом № 0241399 від 20.02.2019 філія АТ "Прикарпаттяобленерго" "Центральна" повідомила Іванківа З. Ф. про те, що для приєднання до електричних мереж торгового центру, що не належать АТ "Прикарпаттяобленерго" необхідно подати погодження власника електричних мереж, до яких має відбутися приєднання, відповідно послуга з приєднання до електричних мереж торгового центру може бути надана після виконання наведеної вище вимоги.

Фізична особа - підприємець Іванків З. Ф. повідомив голову правління Обслуговуючого кооперативу "Новгородська 49" про факт неможливості укладення прямої угоди з АТ "Прикарпаттяобленерго" "Центральна" та просив підписати погодження на видачу технічних умов на приєднання до електромережі. Даний факт підтверджує лист б/н від 18.02.2019. Відповіді на лист відповідач позивачу не надав.

04.03.2019, Іванків З. Ф. та ОСОБА_3 складено акт про припинення постачання електроенергії, з якого вбачається, що 03.03.2019 Обслуговуючим кооперативом "Новгородська 49" припинено постачання електроенергії до нежитлового приміщення № VI "а" площею 4,9 м кв., що розташоване по АДРЕСА_2. Показник лічильника обліку електричної енергії станом на день припинення постачання електроенергії 15866 кВт. Голова правління Обслуговуючого кооперативу "Новгородська 49" відмовився підписати даний акт, про що зазначено в самому акті.

Суд вважає вимоги позивача обґрунтованими, враховуючи наступне.

Згідно зі ст. 55 Конституції України кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань. Одним із способів захисту порушених суб'єктивних прав є звернення до суду.

Обов'язковою умовою надання судом правового захисту є наявність відповідного порушення відповідачем прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Таким чином, гарантоване ст. 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб зазначене порушення було обґрунтованим та підтвердженим.

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з приписами ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до ч. 2 ст. 41 Конституції України, право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.

Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (ст. 328 ЦК України).

На підставі договору купівлі-продажу нежитлового приміщення від 23.04.2013 позивач набув право власності на 1/2 нежитлове приміщення № VI "а" площею 4,9 м кв., що розташоване в будинку АДРЕСА_2.

Судом встановлено, що позивач використовував дане приміщення, з метою ведення підприємницької діяльності (магазин-кіоск з продажу печива). При цьому належним чином здійснював оплату за послуги електроенергії, водопостачання, вивозу сміття, опалення, земельного податку та витрат кооперативу, про що свідчать квитанції про повну їх оплату, проведені на підставі рахунків, що пред'являлись Обслуговуючим кооперативом "Новгородська 49", за період з січня 2018 року по грудень 2018 року.

Однак, право власності на електричні мережі, якими користувався позивач належать Обслуговуючому кооперативу "Новгородська 49", що не заперечується самим відповідачем та підтверджується спеціалістами АТ "Прикарпаттяобленерго".

На виконання приписів Закону України "Про кооперацію" Обслуговуючий кооператив "Новгородська 49" надавав послуги позивачу, хоча останній не являвся членом кооперативу, з метою провадження його господарської діяльності.

Послуги з постачання електроенергії надавались позивачу безперешкодно з моменту придбання ним частини нежитлового приміщення, а саме з 2013 року до березня 2019 року.

Однак, направивши 21.02.2019 попередження на адресу позивача, відповідач повідомив останнього про той факт, що кооператив не має можливості надавати позивачу послуги з постачання електроенергії, при цьому зазначив, що користуватись електромережею кооперативу позивач може тільки в тому випадку, якщо укладе пряму угоду з постачальником електроенергії. Підставою для прийняття ним такого рішення, як вказав в судовому засіданні представник відповідача, стала технічна неможливість здійснення підключення електромережі в приміщені позивача, у зв'язку з тим, що по проекту дане приміщення знаходиться на місці тамбура та вестибюля, а дана площа забудівником була визначена як приміщення загального користування.

Відповідно до п. 70 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" приєднання електроустановки - це надання замовнику оператором системи передачі або оператором системи розподілу послуги із створення технічної можливості для передачі (прийняття) у місце приєднання електроустановки замовника відповідної потужності до електричних мереж системи передачі або системи розподілу (у тому числі новозбудованих) електричної енергії необхідного обсягу з дотриманням показників її якості та надійності.

Порядок приєднання до систем електромереж регулюється Кодексом системи розподілу, зокрема розділом 4, який затверджено постановою Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 за № 310.

Загальний порядок приєднання до систем електромереж, власником яких є оператор систем розподілу (обленерго) суттєво відрізняється своїми передумовами від порядку приєднання до електромережі користувача системи розподілу, що має у власності та/або експлуатує електроустановки, приєднані до цієї системи розподілу.

Пунктом 4.41 Кодексу системи розподілу передбачено, що Замовник звертається до ОСР щодо наміру приєднатися до системи розподілу із заявою за типовою формою, наведеною в додатку 4 до цього Кодексу. ОСР оприлюднює на власному веб-сайті порядок подання заяви на приєднання. У заяві Замовник має вказати про свій намір або його відсутність щодо самостійного проектування лінійної частини приєднання. Заява про приєднання разом із копіями доданих до неї документів подається Замовником особисто або надсилається поштовим рекомендованим відправленням, або може бути подана в електронному вигляді через офіційний веб-сайт ОСР у мережі Інтернет із застосуванням електронного цифрового підпису в установленому законодавством порядку або за допомогою інших електронних сервісів, запропонованих ОСР.

До заяви про приєднання, згідно п. 4.4.2 Кодексу системи розподілу додаються:

1) копія документа, який підтверджує право власності чи користування цим об'єктом, або копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, або, за відсутності об'єкта, копія документа, який підтверджує право власності чи користування земельною ділянкою або копію витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно. У разі відсутності кадастрового номера у свідоцтві про право власності на земельну ділянку - викопіювання з топографо-геодезичного плану або плану забудови території із зазначенням місця розташування земельної ділянки;

2) ситуаційний план та викопіювання з топографо-геодезичного плану в масштабі 1:2000 із зазначенням місця розташування об'єкта (об'єктів) Замовника, земельної ділянки Замовника або прогнозної точки приєднання (для об'єктів, які приєднуються до електричних мереж уперше);

3) копія паспорта або належним чином оформлена довіреність чи інший документ на право укладати та підписувати договір про приєднання;

4) ТЕО (за наявності).

Замовник - юридична особа або фізична особа-підприємець додатково надає копію витягу з Реєстру платників єдиного податку або копію свідоцтва платника податку на додану вартість (далі - ПДВ).

Замовник - фізична особа додатково надає реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган і мають відмітку в паспорті - серія та номер паспорта).

Згідно п. 4.4.4 Кодексу системи розподілу у разі відсутності повного комплекту документів або неналежного оформлення документів, що додаються до заяви, поданих особисто Замовником, ОСР приймає належним чином оформлені документи, надає Замовнику зауваження щодо повноти та належного оформлення документів та вносить відповідну інформацію до реєстру заяв.

Процедура надання послуги з приєднання розпочинається після отримання ОСР всіх документів, вичерпний перелік яких передбачений пунктом 4.4.2 цієї глави.

При отриманні неповного комплекту документів або неналежно оформлених документів, направлених поштовим відправленням (або в електронному вигляді), ОСР приймає всі отримані документи, вносить відповідну інформацію до реєстру заяв та протягом 2 робочих днів від дня отримання заяви інформує Замовника у спосіб, указаний ним у заяві, про зауваження щодо повноти та належного оформлення документів з обґрунтуванням причин наведених зауважень.

В силу п. 4.51 Кодексу системи розподілу технічні умови на приєднання є невід'ємним додатком до договору про приєднання.

Позивач звернувся до АТ "Прикарпаттяобленерго" з заявкою щодо надання послуги з приєднання електроустановки нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2. Однак, отримав відмову у наданні такої послуги. Позивача повідомлено про те, що для приєднання до електричних мереж торгового центру, що не належать АТ "Прикарпаттяобленерго" необхідно подати погодження власника електричних мереж, до яких має відбутися приєднання, відповідно послуга з приєднання до електричних мереж торгового центру може бути надана після виконання наведеної вище вимоги.

Згідно п. 4.1.11 Кодексу системи розподілу суб'єкт господарювання (у тому числі ОМСР) має право за зверненням Замовника погодити приєднання електроустановок Замовника до власних електричних мереж у таких випадках:

- у рахунок зменшення договірної потужності за договором про надання послуг з розподілу електричної енергії на напрузі приєднання власних струмоприймачів суб'єкта господарювання;

- у межах договірної потужності цього суб'єкта за договором про надання послуг з розподілу електричної енергії у відповідний період доби;

- без зменшення договірної потужності цього суб'єкта за договором про надання послуг з розподілу електричної енергії у разі підключення електроустановок, призначених для виробництва електричної енергії генеруючою одиницею типу А, у межах договірної потужності цього суб'єкта.

Про своє рішення щодо погодження приєднання до власних електричних мереж суб'єкт господарювання листом повідомляє Замовника протягом 3 робочих днів з дня отримання звернення.

Позивач звертався до відповідача, як до власника електричних мереж з проханням підписати погодження приєднання до власних електричних мереж 18.02.2019, про що свідчить лист б/н від 18.02.2019 та фіскальний чек від 18.02.2019, як доказ направлення листа відповідачу.

В порушення вимог п. 4.1.11 Кодексу системи розподілу Обслуговуючий кооператив "Новгородська 49" у визначені строки не повідомив позивача про своє рішення щодо погодження приєднання до власних електричних мереж. Натомість припинив надавати послугу з електропостачання позивачу шляхом відключення електричних мереж, які знаходяться в його приміщенні.

Як зазначав представник відповідача в судовому засіданні, для можливості підписання ним погодження видачі технічних умов на приєднання до електромережі необхідна наявність вже розробленого позивачем проекту чи внесення змін до вже існуючого, з обов'язковою вказівкою на технічну можливість такого приєднання.

Так, п. 4.1.11 Кодексу системи розподілу визначає необхідність виконання певних умов при виконанні приєднання до електричних мереж, а саме:

1) електроустановки Замовника, які приєднуються, не можуть погіршувати якість електропостачання існуючих Користувачів, приєднаних у цьому енерговузлі;

2) схема приєднання електроустановки до мереж не може виконувати функції транзитної установки для живлення інших Користувачів;

3) має бути забезпечений окремий комерційній облік електроенергії, відпущеної, виробленої, включаючи витрати на власні потреби, електроустановками Замовника (потужність власних потреб приєднується за рахунок дозволеної потужності основного споживача), відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії;

4) суб'єкт господарювання (основний споживач) і Замовник після реалізації проекту мають забезпечити виконання доведених завдань щодо примусового розвантаження, АЧР тощо;

5) електроустановки з виробництва електроенергії Замовника мають відповідати вимогам щодо генеруючих одиниць типу А (регулювання напруги, реактивної потужності, моніторинг показників);

6) суб'єкт господарювання (основний споживач) має погодити з ОСР проект, розроблений Замовником;

7) суб'єкт господарювання (основний споживач) разом із Замовником забезпечує виконання погоджених ОСР проектних рішень, а також має повідомити ОСР про завершення будівництва та підключення об'єкта Замовника.

Суд не заперечує того факту, що для приєднання до електромережі обов'язковою умовою є наявність розробленого замовником (позивачем) відповідного проекту. В інакшому випадку таке підключення буде неможливим.

Однак, норми чинного законодавства України, що регулюють відносини енергетики не передбачають наявності будь-яких передумов для погодження власником електричних мереж видачі технічних умов на приєднання. Наявність такого погодження є однією з обов'язкових умов для здійснення реального приєднання.

Встановлення технічних можливостей для приєднання не відноситься до повноважень кооперативу, який є власником електричних мереж, в даному випадку. Логічно, що в разі неможливості реального приєднання, висновок уповноваженого на те органу (організації) слугуватиме підставою для відмови у здійсненні приєднання до електромережі.

Даний факт підтвердили спеціалісти АТ "Прикарпаттяобленерго".

Більше того, сам відповідач визнає, що предметом даного спору є надання погодження на підключення до електромережі, а не технічна можливість такого підключення.

Відповідно до п. 4.5.8 Кодексу системи розподілу технічні умови на приєднання розробляються ОСР з урахуванням детальних планів території та схем перспективного розвитку розподільних електричних мереж.

Згідно ч. 1 - ч. 7 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" технічні умови - це комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об'єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам щодо водопостачання (з урахуванням потреб забезпечення пожежогасіння), тепло-, електро- і газопостачання, водовідведення, зовнішнього освітлення, відведення зливових вод та телекомунікації. Фізична чи юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває в її власності або користуванні, має право на одержання технічних умов згідно із поданою нею заявою. Технічні умови надаються протягом 10 робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви. Технічні умови повинні відповідати законодавству, містити достовірну інформацію та обґрунтовані вимоги до об'єктів будівництва, а також відповідати намірам заявника щодо забудови земельної ділянки. У технічних умовах враховується, що місце приєднання інженерних мереж замовника до магістральних чи інших інженерних мереж розташовується на межі земельної ділянки замовника або за його згодою на території такої земельної ділянки. Якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об'єкти передаються у комунальну власність. У разі якщо кошторисна вартість будівництва інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) перевищує розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту, орган місцевого самоврядування приймає рішення про відшкодування замовнику різниці між здійсненими витратами та розміром пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту. Склад, зміст, порядок надання технічних умов та порядок визначення вартості послуг з їх надання визначаються відповідними центральними органами виконавчої влади або державними колегіальними органами. Технічні умови є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника. Зміни до технічних умов можуть вноситися тільки за згодою замовника.

Об'єктами будівництва, в силу ч. 3 ст. 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об'єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

Як зазначено в ч. 1 ст. 1 Закону України "Про архітектурну діяльність" об'єкти архітектурної діяльності (об'єкти архітектури) - будинки і споруди житлово-цивільного, комунального, промислового та іншого призначення, їх комплекси, об'єкти благоустрою, садово-паркової та ландшафтної архітектури, монументального і монументально-декоративного мистецтва, території (частини територій) адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів; проект - документація для будівництва об'єктів архітектури, що складається з креслень, графічних і текстових матеріалів, інженерних і кошторисних розрахунків, які визначають містобудівні, об'ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні та технологічні рішення, вартісні показники конкретного об'єкта архітектури, та відповідає вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил.

Окремі приміщення об'єкта архітектури не підпадають під визначення об'єкта будівництва, оскільки вони вже збудовані і введені в експлуатацію у складі об'єкта архітектури. Таким чином, технічні умови видаються на об'єкт архітектури в цілому (як при новому будівництві, так і для існуючих об'єктів, при необхідності змінити технічні параметри діючих електроустановок внаслідок реконструкції чи технічного переоснащення) з подальшим приєднанням окремих приміщень об'єкта архітектури (у даному випадку нежитлового приміщення) від внутрішньобудинкових мереж.

Пунктом 4.5.7 Кодексу системи розподілу передбачено, що у випадку якщо за однією адресою відбувається виділ частки майна (приміщення) співвласників із спільної сумісної власності, внаслідок чого кожен із співвласників набуває права власності на окрему частку такого майна, перерозподіл потужності між власниками не потребує розробки та видачі технічних умов, якщо не збільшується величина сумарної приєднаної потужності об'єкта архітектури та/або не змінюється категорія надійності електропостачання електроустановки. У цьому випадку роботи, що забезпечують перерозподіл потужності та облік електричної енергії, здійснюються ОСР після внесення кожним із власників (співвласників) плати за монтаж (демонтаж) додаткових елементів мережі та встановлення окремих вузлів обліку.

Суд приходить до висновку, що вчинені відповідачем дії, зокрема відключення електрики в приміщенні, що належить позивачу (в якому останній здійснює свою підприємницьку діяльність) з вказівкою на необхідність укладення прямої угоди з постачальником електроенергії (в даному випадку ПАТ "Прикарпаттяобленерго") та одночасна відсутність його погодження як власника електричних мереж на вчинення такої дії, як обов'язкової умови для укладення прямої угоди з постачальником електроенергії суперечать одна одній та унеможливлює нормальне здійснення суб'єктом господарювання своєї господарської діяльності.

Що стосується тверджень відповідача про те, що всі рішення щодо розпорядження та користування електричними мережами повинні прийматись загальними зборами, в силу приписів Закону України "Про кооперацію" та статутних положень, а не самостійно головою правління, суд зазначає наступне.

Так, ст. 15 Закону України "Про кооперацію" визначено, що вищим органом управління кооперативу є загальні збори членів кооперативу. До компетенції загальних зборів членів кооперативу, зокрема, належить прийняття рішень щодо володіння, користування та розпорядження майном. Чергові загальні збори членів кооперативу скликаються правлінням або головою кооперативу у разі потреби, але не рідше одного разу на рік.

Втім, норми наведеного вище Закону надають право голові правління скликати позачергові загальні збори членів кооперативу. Таким правом голова правління не скористався.

В судовому засіданні 04.07.2019 голова правління Обслуговуючого кооперативу "Новгородська 49" вказав на необхідність вступу позивача до числа членів Обслуговуючого кооперативу "Новгородська 49", що слугуватиме підставою для підписання погодження, про яке просить позивач.

В спростування таких доводів відповідача суд вказує на п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про кооперацію" яким визначено, що обслуговуючий кооператив утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності.

Крім того, ст. 4 Закону України "Про кооперацію" чітко визначає, що кооперація базується на таких основних принципах: добровільності вступу та безперешкодного виходу з кооперативної організації; соціальної справедливості, взаємодопомоги та співробітництва; рівного права голосу під час прийняття рішень (один член кооперативу - один голос); вільного вибору напрямів і видів діяльності; демократичного контролю за діяльністю кооперативних організацій та їх посадових осіб з боку членів кооперативних організацій; безпосередньої участі членів кооперативної організації у її діяльності.

Примусовий вступ до членів кооперативу є недопустимим. Більше того, дії самого відповідача суперечать принципам, які визначені Законом України "Про кооперацію".

Суд вважає за необхідне надати правову оцінку наведеним фактам відповідача про те, що по проекту приміщення, яке належить позивачу знаходиться на місці тамбура та вестибюля, а дана площа забудівником була визначена як приміщення загального користування, відповідно підключення до електромережі на даній площі не передбачалось.

Згідно технічного паспорта на громадський будинок по АДРЕСА_2 (площею 4, 9 кв. м), який зареєстровано за реєстраційним номером 13447212 та реєстровим номером № 604/4Ф вказане нежитлове приміщення підключено до електромережі ще у 2006 року, а впродовж 13 років питання можливості надання електроенергії до приміщення позивача у відповідача не виникало, оскільки така можливість реально існувала, ймовірно існує на даний час.

Відповідно до ст. ст. 73, 74 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи.

Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію ст. 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи наведене вище позов підлягає задоволенню.

При вирішенні питання про розподіл судових витрат суд виходить з того, що згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. До витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

При зверненні з позовом позивач сплатив судовий збір в розмірі 1921 грн 00 коп.

На підтвердження витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 5100 грн 00 коп. позивач подав договір про надання правової допомоги від 06.02.2019; додаткову угоду від 06.05.2019 до договору про надання правової допомоги від 06.02.2019, акт виконаних робіт (наданих послуг) від 24.06.2019; квитанцію № 0004663 від 24.06.2019 на суму 5100 грн 00 коп.

При визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін. Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрат на підставі ст. 41 Конвенції. Зокрема, згідно з його практикою заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (див., наприклад, рішення у справі "East/West Alliance Limited" проти України", заява № 19336/04, п. 269).

Суд встановив, що всі надані послуги, зокрема: участь у судових засіданнях та підготовка та подача процесуальних документів, відповідно до ч. 5 ст. 129 ГПК України є пов'язаними з розглядом справи. Суд визнає їх розмір обґрунтованим та пропорційним з урахуванням обсягу наданих послуг, складністю справи та її значення для сторін.

З урахуванням приписів ст. 129 ГПК України судовий збір в сумі 1921 грн 00 коп. та 5100 грн 00 коп. - витрат на правничу допомогу слід покласти на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 13, 42, 73, 74, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

позов Фізичної особи-підприємця Іванків Зіновія Федоровича до Обслуговуючого кооперативу "Новгородська 49" про зобов'язання відповідача підписати погодження видачі технічних умов на приєднання (збільшення потужності) до електромережі належного позивачу на праві власності нежитлового приміщення № VI "а" площею 4,9 м кв., що розташоване в будинку АДРЕСА_2 від ВРП-0,4 кВт цього будинку, при величині дозволеної потужності 3 кВт, напрузі приєднання 220 В - задоволити.

Обслуговуючому кооперативу "Новгородська 49" підписати погодження щодо видачі технічних умов на приєднання (збільшення потужності) до електромережі належного Фізичній особі-підприємцю Іванків Зіновію Федоровичу на праві власності нежитлового приміщення № VI "а" площею 4,9 м кв., що розташоване в будинку АДРЕСА_2 від ВРП-0,4 кВт цього будинку, при величині дозволеної потужності 3 кВт, напрузі приєднання 220 В.

Стягнути з Обслуговуючому кооперативу "Новгородська 49" (вул. Новгородська, 49, м. Івано-Франківськ, 76018; ідентифікаційний код 33860490) на користь Фізичної особи-підприємця Іванків Зіновія Федоровича (АДРЕСА_1; ідентифікаційний код НОМЕР_1) - 1921 грн 00 коп. (одну тисячу дев'ятсот двадцять одну грн 00 коп.) - судового збору, 5100 грн 00 коп. (п'ять тисяч сто грн 00 коп.) - витрат на правничу допомогу.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається відповідно до п. п. 17.5 п. 17 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 15.07.2019

Суддя Т. В. Стефанів

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення05.07.2019
Оприлюднено15.07.2019
Номер документу83001420
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/350/19

Постанова від 07.05.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Баранець О.М.

Ухвала від 13.04.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Баранець О.М.

Ухвала від 19.03.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Баранець О.М.

Ухвала від 27.02.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Баранець О.М.

Постанова від 15.01.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 19.12.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 26.11.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 01.11.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 16.09.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 13.08.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні