Рішення
від 04.07.2019 по справі 911/639/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" липня 2019 р. Справа № 911/639/19

Господарський суд Київської області у складі судді Лутак Т.В., за участю секретаря судового засідання Гришко В.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Велесгард 2015

до Вишгородської міської ради

про визнання укладеною додаткової угоди

Представники:

від позивача: Томіна О.В.

від відповідача: Рогова Ю.Г.

Обставини справи:

Позивач звернувся до господарського суду Київської області з позовом про визнання укладеною додаткової угоди № 5 до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю Велесгард 2015 та Вишгородською міською радою.

В обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на те, що відповідач ухиляється від вчинення дій, спрямованих на внесення змін до договору пайової участі в частині зменшення суми пайового внеску та приведення умов зазначеного договору до вимог чинного законодавства.

Ухвалою господарського суду Київської області від 13.03.2019 відкрито провадження у даній справі, розгляд справи у підготовчому засіданні призначено на 08.04.2019 та витребувано у сторін певні документи.

05.04.2019 через канцелярію господарського суду Київської області від позивача надійшло клопотання вих. № 05/04 від 05.04.2019 (вх. № 6823/19 від 05.04.2019) про відкладення розгляду справи у зв'язку з неможливістю його представника з'явитися у судове засідання, що призначене на 08.04.2019.

До господарського суду Київської області від відповідача надійшов відзив б/н від 03.04.2019 (вх. № 6862/19 від 08.04.2019) на позовну заяву, у якому він заперечує проти задоволення позову.

Ухвалою господарського суду Київської області від 08.04.2019, враховуючи неявку в судове засідання представника позивача та заявлене ним клопотання вих. № 05/04 від 05.04.2019 (вх. № 6823/19 від 05.04.2019), з метою виконання завдань підготовчого провадження та основних засад господарського судочинства, розгляд даної справи у підготовчому засіданні відкладено на 25.04.2019.

24.04.2019 через канцелярію господарського суду Київської області від позивача надійшов супровідний лист вих. № 23/04 від 23.04.2019 (вх. № 8279/19 від 24.04.2019), до якого додано документи по справі.

Ухвалою господарського суду Київської області від 25.04.2019 продовжено строк підготовчого провадження у даній справі на тридцять днів.

У судовому засіданні 25.04.2019 судом, в порядку ч. 5 ст. 183 Господарського процесуального кодексу України, оголошено перерву до 20.05.2019.

У судовому засіданні 20.05.2019 судом, в порядку ч. 5 ст. 183 Господарського процесуального кодексу України, оголошено перерву до 06.06.2019.

До господарського суду Київської області від позивача надійшло клопотання вих. № б/н від 05.06.2019 (вх. № 11267/19 від 06.06.2019) про долучення документів до матеріалів справи.

Присутній у судовому засіданні 06.06.2019 представник відповідача надав суду документи по справі (вх. № 11310/19 від 06.06.2019).

Ухвалою господарського суду Київської області від 06.06.2019 закрито підготовче провадження у даній справі та призначено справу до розгляду по суті у судовому засіданні на 24.06.2019.

У судовому засіданні 24.06.2019 судом, в порядку ч. 2 ст. 216 Господарського процесуального кодексу України, оголошено перерву до 04.07.2019.

Присутній у судовому засіданні 04.07.2019 представник позивача надав суду документи по справі (вх. № 13130/19 від 04.07.2019), підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд їх задовольнити з підстав викладених у позові.

Представник відповідача у судовому засіданні 04.07.2019 проти задоволення позову заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

У судовому засіданні 04.07.2019, відповідно до ч. 1 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, присутніх у судовому засіданні, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд

встановив:

04.05.2016 позивачем отримано декларацію № КС 083161250310 про початок виконання будівельних робіт - Будівництво багатоквартирного житлового будинку (ІІ черга, І, ІІ, ІІІ секції) в м. Вишгород, вул. Ватутіна.

09.06.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю Велесгард 2015 (позивач) та Вишгородською міською радою (відповідач) укладено договір № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода, предметом якого є пайова участь позивача у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода при здійсненні будівництва об'єкта містобудування на умовах, зазначених цим договором.

Відповідно до п. 1.2 договору назва та місце розташування об'єкта містобудування - Будівництво багатоквартирного житлового будинку (ІІ черга, І, ІІ, ІІІ секції) в м. Вишгород, вул. Ватутіна (Декларація про початок виконання будівельних робіт від 04.05.2016 № КС 083161250310) на земельних ділянках: кадастровий номер земельної ділянки - 3221810100:01:201:0166, інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 66187243 від 18.08.2016, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 977997032218, підстава виникнення права власності: акт прийому-передачі майна, серія та номер: б/н від 20.07.2016, протокол серія та номер: 4 та кадастровий номер земельної ділянки - 3221810100:01:201:0176, інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 66211400 від 19.08.2016, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 892064032218, підстава виникнення права власності: акт прийому-передачі майна, серія та номер: б/н від 20.07.2016, протокол серія та номер: 4.

Згідно з п. 2.1 договору розмір пайової участі позивача у розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода складає 3 271 235, 46 грн. Позивач перераховує кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода у розмірі 3 271 235, 46 грн. частинами згідно з Графіком погашення розміру пайової участі (додаток № 2 до цього договору), на рахунок відповідача, відповідно до розрахунку (згідно додатка № 1 до цього договору) у строк до 25.12.2018, але не пізніше ніж до моменту прийняття об'єкта в експлуатацію, відповідно до вимог чинного законодавства України.

Пунктом 2.2 договору передбачено, що сплата коштів позивачем на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода здійснюється у безготівковій формі на розрахунковий рахунок відповідача, що має уточнюватися позивачем на момент перерахування коштів.

Відповідно до п. 3.1 договору позивач зобов'язався перерахувати кошти в сумі, зазначеній у п. 2.1 цього договору, до 25.12.2018, але не пізніше ніж до моменту прийняття об'єкта в експлуатацію.

Згідно з п. 3.2 договору у разі внесення змін до проектної документації , які спричиняють зміни техніко-економічних показників будівництва, позивач зобов'язується звернутися із клопотанням до відповідача про внесення відповідних змін до договору в найкоротший термін .

Пунктом 3.3 договору передбачено, що виконавчий комітет Вишгородської міської ради проводить розрахунок пайової участі на контролює виконання умов договору.

Відповідно до п. 3.4 договору виконавчий комітет зобов'язується підготувати проект рішення для розгляду на засіданні сесії Вишгородської міської ради про прийняття у комунальну власність інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури, збудованих позивачем відповідно до проектної документації поза межами земельної ділянки, відведеної позивачу під забудову .

Згідно з п. 5.1 договору позивач підтверджує, що він ознайомлений в повному обсязі з умовами Порядку залучення, розрахунку розмірів і використання коштів пайової участі замовників у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Вишгорода, затвердженого рішенням Вишгородської міської ради № 22/36 від 04.04.2017 та погоджується з ними .

Пунктом 5.2 договору передбачено, що зміни і доповнення до цього договору вносяться за взаємною згодою сторін шляхом укладення відповідних угод, які є невід'ємною частиною цього договору, або в судовому порядку.

Відповідно до п. 5.3 договору одностороння зміна умов або одностороння відмова від цього договору не допускається.

Згідно з п. 5.7 договору даний договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє до повного його виконання.

Пунктом 5.8 договору передбачено, що додатками до цього договору є: № 1 - розрахунок розміру пайової участі позивача у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода на підставі затвердженої в установленому порядку проектної документації; № 2 - графік погашення розміру пайової участі позивача у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода, копії яких долучено до матеріалів справи.

09.06.2017 позивачем отримано декларацію № КС 143171609735 про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності - Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення в м. Вишгород, вул. Ватутіна , згідно якої вважається закінчений будівництвом об'єкт (Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення в м. Вишгород, вул. Ватутіна) готовим до експлуатації.

Додатковою угодою № 1 від 08.11.2017 до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017, враховуючи необхідність будівництва інженерних мереж та споруд за межами ділянки будівництва та на виконання п. 3.2 договору, сторони виклали додаток № 2 до вказаного договору (графік погашення розміру пайової участі позивача у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода) у новій редакції, змінивши періоди оплати та встановивши строк до 20.12.2018.

Додатковою угодою № 2 від 05.04.2018 до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017, враховуючи надані документи, що підтверджують зміну назви об'єкта містобудування, а саме декларації про готовність об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 09.06.2017 № КС 143171609735, сторони внесли наступні зміни до договору: по всьому тексту договору № 77 назву Будівництво багатоквартирного житлового будинку (ІІ черга, І, ІІ, ІІІ секції) в м. Вишгород, вул. Ватутіна в різних відмінкових формах замінити відповідно назвою Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення в м. Вишгород, вул. Ватутіна .

22.05.2018 сторони уклали додаткову угоду № 3 до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017, якою, враховуючи необхідність будівництва інженерних мереж та споруд за межами ділянки будівництва, відповідно до технічних умов на приєднання до централізованої системи водопостачання та водовідведення, виданими Вишгородським міським комунальним підприємством Водоканал , та на виконання п. 3.2 договору, сторони дійшли згоди внести такі зміни до договору:

- викласти п. 2.1 договору в наступній редакції: 2.1. Розмір пайової участі позивача у розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода складає 3 271 235, 46 грн. Позивач перераховує кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода у розмірі 3 271 235, 46 грн. частинами згідно з Графіком погашення розміру пайової участі (додаток № 2 до цього договору), на рахунок відповідача, відповідно до розрахунку (згідно додатка № 1 до цього договору) у строк до 25.12.2019, але не пізніше ніж до моменту прийняття об'єкта в експлуатацію, відповідно до вимог чинного законодавства України ;

- викласти п. 3.1 договору в наступній редакції: 3.1. Позивач зобов'язується перерахувати кошти в сумі, зазначеній у п. 2.1 цього договору, до 25.12.2019, але не пізніше ніж до моменту прийняття об'єкта в експлуатацію ;

- викласти в додатку № 2 до договору графік погашення розміру пайової участі позивача у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода в новій редакції, змінивши періоди оплати та встановивши строк до 20.09.2019.

Додатковою угодою № 4 від 18.01.2019 до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017, враховуючи необхідність будівництва інженерних мереж та споруд за межами ділянки будівництва, відповідно до технічних умов на приєднання до централізованої системи водопостачання та водовідведення, виданими Вишгородським міським комунальним підприємством Водоканал , та на виконання п. 3.2 договору, сторони дійшли згоди внести такі зміни до договору:

- викласти п. 2.1 договору в наступній редакції: 2.1. Розмір пайової участі позивача у розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода складає 3 271 235, 46 грн. Позивач перераховує кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода у розмірі 3 271 235, 46 грн. частинами згідно з Графіком погашення розміру пайової участі (додаток № 2 до цього договору), на рахунок відповідача, відповідно до розрахунку (згідно додатка № 1 до цього договору) у строк до 25.04.2020, але не пізніше ніж до моменту прийняття об'єкта в експлуатацію, відповідно до вимог чинного законодавства України ;

- викласти п. 3.1 договору в наступній редакції: 3.1. Позивач зобов'язується перерахувати кошти в сумі, зазначеній у п. 2.1 цього договору, до 25.04.2020, але не пізніше ніж до моменту прийняття об'єкта в експлуатацію ;

- викласти в додатку № 2 до договору графік погашення розміру пайової участі позивача у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода в новій редакції, змінивши періоди оплати та встановивши строк до 20.03.2020.

На виконання умов договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017 позивачем було частково сплачено пайову участь, а саме у розмірі 2 000, 00 грн., що підтверджується наявним у матеріалах справи платіжним дорученням № 1602 від 09.06.2017.

12.11.2018 позивач звернувся до відповідача з листом, у якому просив внести зміни до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017 в частині перегляду розміру пайового внеску, а саме зменшення останнього на вартість будівництва об'єкту інженерно-транспортної інфраструктури, автодороги загального користування.

Відповідач, розглянувши вищезазначений лист позивача, надав відповідь (лист № 2-29/2010 від 13.12.2018) про те, що рішенням виконавчого комітету Вишгородської міської ради прийнято рішення Про надання дозволу на розробку проектно-кошторисної документації на будівництво автомобільної дороги загального користування № 256 від 15.09.2016 надано дозвіл на розробку проектно-кошторисної документації на будівництво автомобільної дороги загального користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку по вул. Ватутіна в м. Вишгород, в якому позивача попереджено про те, що розмір пайової участі (внеску) замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода не буде зменшено на вартість транспортних комунікацій.

В подальшому позивачем було направлено на адресу відповідача лист від 31.01.2019 з проектом додаткової угоди № 5 до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017 для підписання, у якому передбачалися зміни щодо зменшення розміру пайового внеску на суму кошторисної вартості витрат, понесених забудовником на будівництво інженерних мереж та об'єктів інженерної інфраструктури (автодороги загального користування).

Відповідач, розглянувши лист позивача з проектом додаткової угоди № 5 для підписання, повідомив позивача листом № 2-29/172 від 07.02.2019 про те, що для належного розгляду вказаного позивачем питання йому необхідно надати документи відповідно до п. 4.1, п. 4.2 та п. 4.3 розділу 4 Порядку залучення, розрахунку розмірів і використання коштів пайової участі у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Вишгорода, затвердженого рішенням Вишгородської міської ради № 22/36 від 04.04.2017, а також звернено увагу позивача на те, що рішенням виконавчого комітету Вишгородської міської ради прийнято рішення Про надання дозволу на розробку проектно-кошторисної документації на будівництво автомобільної дороги загального користування № 256 від 15.09.2016 надано дозвіл на розробку проектно-кошторисної документації на будівництво автомобільної дороги загального користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку по вул. Ватутіна в м. Вишгород, в якому позивача попереджено про те, що розмір пайової участі (внеску) замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода не буде зменшено на вартість транспортних комунікацій.

Позивач стверджує, що відповідач, в порушення вимог ч. 5 ст. 30, ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , ст. 654 Цивільного кодексу України та ст. 181 Господарського кодексу України, ухиляється від укладення додаткової угоди № 5 до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017 щодо зменшення суми пайового внеску на вартість будівництва автодороги загального користування, у зв'язку з чим він звернувся з даним позовом до суду.

Відповідач, в свою чергу, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, зазначає, що позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними з огляду на таке: позивачем не надано доказів розгляду та погодження проектно-кошторисної документації будівництва автомобільної дороги; позивачем не надано погоджених відповідними органами технічних умов на будівництво інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури, відповідачем також не погоджувалися технічні умови на будівництво автодороги; дозвільна документація на будівництво автомобільної дороги загального користування відповідачу для розгляду та погодження не надавалася; позивачем не надано документів підтверджуючих готовність інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури до експлуатації, акту введення в експлуатацію об'єкту (декларація про його готовність, акт готовності об'єкта до експлуатації); позивача було повідомлено про те, що для розгляду питання щодо підписання додаткової угоди № 5 необхідно надати певні документи, які ним не надані, а тому у зв'язку з відсутністю документів, необхідних для винесення на розгляд виконавчого комітету, питання зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури міста не приймалося.

Оцінюючи подані сторонами докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до доказів, які сторони надали на підтвердження своїх вимог та заперечень щодо хронології подій, які стосуються спірних правовідносин, суд встановив таке.

02.06.2015 Філією Каскад Київських ГЕС і ГАЕС Публічного акціонерного товариства Укргідроенерго (постійним землекористувачем), на звернення позивача щодо облаштування насипу під автодорогу, надано відповідь-лист № 20/855 від 02.06.2015, у якому Філія не заперечує щодо проведення даних робіт при умові виконання визначених нею вимог.

10.02.2016 між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю Доравтосервіс-Петропавлівська Борщагівка укладено договір підряду № 10/02/16, згідно якого Товариство з обмеженою відповідальністю Доравтосервіс-Петропавлівська Борщагівка зобов'язалося виконати роботи по будівництву заїзду та виїзду до житлового комплексу з вбудованими нежитловими приміщеннями по вул. Ватутіна в м. Вишгороді, а позивач зобов'язався здійснити оплату цих робіт.

15.02.2016 між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю Доравтосервіс-Петропавлівська Борщагівка укладено додаткову угоду № 1 до договору підряду № 10/02/16 від 10.02.2016, відповідно до якої договірна ціна робіт по влаштуванню під'їзної дороги до ЖК Велесгард в м. Вишгороді складає 3 519 914, 40 грн.

04.05.2016 позивачем отримано декларацію № КС 083161250310 про початок виконання будівельних робіт - Будівництво багатоквартирного житлового будинку (ІІ черга, І, ІІ, ІІІ секції) в м. Вишгород, вул. Ватутіна.

03.08.2016 Управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Київській області, розглянувши лист позивача щодо розроблення технічних умов на улаштування заїзду та виїзду до житлового комплексу з вбудованими нежитловими приміщеннями по вул. Ватутіна в м. Вишгород Київської області, надано лист-відповідь № 4411/109/20/01-16, у якому повідомлено, що враховуючи наявні позитивні дозволи відповідних служб, Управління превентивної діяльності не заперечує щодо проектування та влаштування заїзду-виїзду до вказаного об'єкту при умові дотримання проектних вимог, а також виконання певних зазначених вимог.

15.09.2016 виконавчим комітетом Вишгородської міської ради прийнято рішення № 256 Про надання дозволу на розробку проектно-кошторисної документації на будівництво автомобільної дороги загального користування , яким, з урахуванням змін внесених рішенням № 105 від 19.04.2018, вирішено: надати позивачу дозвіл на розробку проектно-кошторисної документації на будівництво автомобільної догори загального користування для обслуговування багатоквартирних житлових будинків по вул. Ватутіна в м. Вишгороді; проектно-кошторисну документацію розробити, погодити, затвердити відповідно до чинного законодавства та подати на розгляд до виконавчого комітету Вишгородської міської ради; позивачу забезпечити фінансування виконання робіт з улаштування автомобільної дороги загального користування для обслуговування багатоквартирних житлових будинків по вул. Ватутіна в м. Вишгороді; позивачу проводити роботи по улаштуванню автомобільної дороги загального користування на підставі дозволу оформленого в установленому порядку; доведено до відома позивача, що відповідно до ч. 5 ст. 30 та п. 5 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності розмір пайової участі (внеску) замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода не буде зменшено на вартість транспортних комунікацій (об'єктів, що зазначені в п. 1 та п. 2 цього рішення).

У 2016 році на підставі вищезазначених листів та рішення виконавчого комітету Вишгородської міської ради Фізичною особою-підприємцем Хомич І.М. розроблено проект організації дорожнього руху та будівництва автомобільної дороги загального користування з вул. Ватутіна в м. Вишгород.

26.10.2016 Товариством з обмеженою відповідальністю Доравтосервіс-Петропавлівська Борщагівка виконано роботи по будівництву заїзду та виїзду до житлового комплексу з вбудованими нежитловими приміщеннями по вул. Ватутіна в м. Вишгороді, що підтверджується актом № 1 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2016 року і довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за жовтень 2016 року.

Відповідно до наявних у матеріалах справи платіжних доручень, позивачем у період з жовтня 2016 року по травень 2018 року було оплачено Товариству з обмеженою відповідальністю Доравтосервіс-Петропавлівська Борщагівка виконані ним роботи згідно договору підряду № 10/02/16 від 10.02.2016 на загальну суму 2 871 457, 49 грн.

04.04.2017 Вишгородською міською радою прийнято рішення № 22/36 , яким затверджено Порядок залучення, розрахунку розмірів і використання коштів пайової участі замовників у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Вишгорода із додатками, а також визнано таким, що втратив чинність Порядок залучення, розрахунку розмірів і використання коштів пайової участі (внесків) замовників (інвесторів) у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Вишгорода (далі - Порядок), затверджений рішенням Вишгородської міської ради № 44/12 від 25.03.2015.

09.06.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю Велесгард 2015 (позивач) та Вишгородською міською радою (відповідач) укладено договір № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода, предметом якого є пайова участь позивача у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Вишгорода при здійсненні будівництва об'єкта містобудування на умовах, зазначених цим договором.

09.06.2017 позивачем було частково сплачено пайову участь, а саме у розмірі 2 000, 00 грн., що підтверджується наявним у матеріалах справи платіжним дорученням № 1602 від 09.06.2017.

09.06.2017 позивачем отримано декларацію № КС 143171609735 про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності - Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення в м. Вишгород, вул. Ватутіна , згідно якої вважається закінчений будівництвом об'єкт (Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення в м. Вишгород, вул. Ватутіна) готовим до експлуатації.

08.11.2017 сторони уклали додаткову угоду № 1 до договору до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017.

05.04.2018 сторони уклали додаткову угода № 2 до договору до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017.

22.05.2018 сторони уклали додаткову угоду № 3 до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017.

12.11.2018 позивач звернувся до відповідача з листом, у якому просив внести зміни до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017 в частині перегляду розміру пайового внеску, а саме зменшення останнього на вартість будівництва об'єкту інженерно-транспортної інфраструктури, автодороги загального користування.

13.12.2018 відповідач відповів (лист № 2-29/2010 від 13.12.2018) на вищезазначений лист позивача щодо перегляду розміру пайової участі.

18.01.2019 сторони уклали додатку угоду № 4 до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017.

31.01.2019 позивачем було направлено на адресу відповідача лист від 31.01.2019 з проектом додаткової угоди № 5 до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017 для підписання.

07.02.2019 відповідач надав відповідь (лист № 2-29/172 від 07.02.2019) на вищевказаний лист позивача з проектом додаткової угоди № 5.

Таким чином, з вищезазначеного вбачається, що підготовка, організація та виконання робіт по будівництву автодороги загального користування (будівництву заїзду та виїзду до житлового комплексу з вбудованими нежитловими приміщеннями по вул. Ватутіна в м. Вишгороді) відбувалися ще до укладення між сторонами договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017 (далі - договір № 77), а тому суд вважає, що сторони не були позбавлені можливості врегулювати питання щодо розміру пайової участі з урахуванням вартості будівництва автодороги під час укладення договору № 77 або додаткових угод № 1 - № 4 до нього, зокрема, позивач не позбавлений був можливості ініціювати це питання до укладення вказаних договору та додаткових угод до нього, проте доказів вчинення таких дій до суду не надано.

Разом з тим, зі спливом двох років після виконання робіт по будівництві автодороги загального користування та одного року після укладення договору № 77 про пайову участь, а також після укладення додаткових угод № 1, № 2 та № 3 до договору № 77, якими зокрема змінювалися періоди та строки оплати пайового внеску, позивач звернувся до відповідача з листом про перегляд розміру пайового внеску, а саме зменшення останнього на вартість будівництва об'єкту інженерно-транспортної інфраструктури, автодороги загального користування, що не відповідає п. 3.2 договору № 77.

Щодо нормативно-правового регулювання та вирішення по суті спірних правовідносин, суд зазначає таке.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності в Україні визначені Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .

Відповідно до частин 1 - 3 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону. Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Згідно з ч. 5 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій. У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.

З огляду на вищезазначене, вбачається, що приписами ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено обов'язок замовника будівництва взяти пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, який реалізується шляхом укладення відповідного договору в порядку, визначеному Законом та деталізованому актом органу місцевого самоврядування (в даному випадку Порядку).

Разом з тим, аналіз положень ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку дає підстави для висновку, що обов'язок ініціювання укладення договору про пайову участь покладено саме на замовника будівництва, оскільки цей обов'язок пов'язаний зі зверненням замовника до органу місцевого самоврядування.

Особливості залучення до пайової участі окремих замовників визначено положеннями ст. 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , яка визначає випадки зменшення розміру пайової участі замовникам. Крім того, даною статтею визначено і наслідки, які настають для відповідного замовника, унаслідок перевищення розміру його витрат на будівництво інженерних мереж та/або об`єктів інженерної інфраструктури над розміром пайової участі.

Так, згідно з положеннями ч. 5 ст. 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості , а такі інженерні мережі та/або об'єкти передаються у комунальну власність . У разі якщо кошторисна вартість будівництва інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) перевищує розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту, орган місцевого самоврядування приймає рішення про відшкодування замовнику різниці між здійсненими витратами та розміром пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Таким чином, законом передбачено можливість зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами у разі доведеності розміру обсягів та кошторисної вартості таких мереж або об'єктів інженерної інфраструктури та у разі передачі таких інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури у комунальні власність міста.

За таких обставин, за загальним правилом, визначеним положеннями Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , будь-яка особа, яка виявила намір забудови території населеного пункту має сплатити пайову участь у створенні соціальної інфраструктури населеного пункту. При цьому, за умови наявності в технічних умовах, які є вихідними даними, необхідності будівництва замовником інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту може бути зменшений на суму їх кошторисної вартості за визначених умов.

Аналогічні положення містить також Порядок залучення, розрахунку розмірів і використання коштів пайової участі замовників у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Вишгорода (далі - Порядок), затверджений рішенням Вишгородської міської ради № 22/36 від 04.04.2017, зокрема п. 2.2 та п. 2.7 щодо можливості зменшення розміру пайової участі.

Разом з тим, розділом 4 Порядку визначено умови зменшення розміру пайової участі замовників у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Вишгорода.

Відповідно до п. 4.1 Порядку для розгляду питання щодо зменшення пайової участі відповідно до п. 2.2 цього Порядку замовник подає до Вишгородської міської ради заяву про зменшення пайової участі та передачу в комунальну власність територіальної громади м. Вишгорода інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами його земельної ділянки. До заяви додаються наступні документи:

- технічні умови на будівництво інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури;

- документи підтверджуючі готовність інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури до експлуатації;

- документи, що підтверджують кошторисну вартість інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури;

- акт розмежування балансової належності інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури;

- акт введення в експлуатацію об'єкта (декларація про його готовність, акт готовності об'єкта до експлуатації);

- перелік майна, що входить до складу інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури, та його вартісні показники;

- погодження експлуатуючих організацій щодо закріплення за ними на праві господарського відання майна, чи передачі майна у володіння та користування;

- проектна та/або технічна документація інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури, що передаються до комунальної власності.

В разі необхідності може витребовуватись інша додаткова інформація.

Всі документи подаються в належно посвідчених копіях.

Для Замовників юридичних осіб до заяви додаються: установчі документи (статут, свідоцтво про реєстрацію юридичної особи, виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, документи про призначення керівника).

У випадку представлення інтересів заявника довіреною особою, подаються належно посвідчені копії паспорту, довідки про присвоєння реєстраційного номера платника податку (ідентифікаційного номера) представника та довіреності.

Згідно з п. 4.2 Порядку зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури міста вирішується виконавчим комітетом міської ради на підставі поданих замовником документів, вказаних у п. 4.1 цього Порядку, шляхом прийняття відповідного рішення.

Пунктом 4.3 Порядку передбачено, що після зменшення виконавчим комітетом замовнику розміру пайової участі у розвитку інфраструктури міста, Вишгородська міська рада розглядає заяву замовника про прийняття до комунальної власності територіальної громади м. Вишгорода інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури, на кошторисну вартість яких зменшено пайову участь.

Таким чином, з вищезазначеного вбачається, що положеннями Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку залучення, розрахунку розмірів і використання коштів пайової участі замовників у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Вишгорода, затвердженого рішенням Вишгородської міської ради № 22/36 від 04.04.2017, передбачено можливість та умови зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Відповідно до п. 5.1 договору № 77 позивач підтверджує, що він ознайомлений в повному обсязі з умовами Порядку залучення, розрахунку розмірів і використання коштів пайової участі замовників у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Вишгорода, затвердженого рішенням Вишгородської міської ради № 22/36 від 04.04.2017 та погоджується з ними .

Судом встановлено та сторонами у судовому засіданні підтверджено, що позивач, звертаючись до відповідача з клопотаннями-листами про зменшення розміру пайового внеску на суму вартості витрат, понесених на будівництво автодороги загального користування, не було дотримано умов, визначених Порядком, а саме:

- позивачем не надано технічних умов на будівництво автодороги загального користування, хоча позивач вважає, що технічними умовами є лист Управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Київській області № 4411/109/20/01-16 від 03.08.2016, проте, суд звертає увагу, що у вказаному листі зазначено, що позивачу потрібно ще надати проектно-кошторисну документацію для розгляду та погодження, а також вказано, що дані вимоги не дають право на проведення будівельних робіт;

- позивачем не надано документів, що підтверджують готовність автомобільної дороги до експлуатації, хоча позивач вважає, що вказана дорога є складовою житлового комплексу і на неї поширюється декларація № КС 143171609735 від 09.06.2017 про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності - Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення в м. Вишгород, вул. Ватутіна , проте, суд звертає увагу, що у вказаній декларації не міститься інформації щодо автомобільної дороги загального користування;

- позивачем не надано акту розмежування балансової належності автомобільної дороги загального користування;

- позивачем не надано акту введення в експлуатацію об'єкта (декларація про його готовність, акт готовності об'єкта до експлуатації);

- позивачем не надано погодження експлуатуючих організацій щодо закріплення за ними на праві господарського відання майна, чи передачі майна у володіння та користування;

- позивачем не надано заяви про прийняття до комунальної власності територіальної громади м. Вишгорода автомобільної дороги загального користування.

Про необхідність надання вищезазначених документів позивач був повідомлений відповідачем (лист № 2-29/172 від 07.02.2019) та попереджений про те, що ці документи потрібні для належного розгляду та вирішення питання про зменшення розміру пайового внеску виконавчим комітетом міської ради шляхом прийняття рішення відповідно до умов Порядку. Вказаних документів не надано і суду.

Отже, з викладеного вбачається, що відповідач фактично не розглядав по суті питання щодо зменшення позивачу розміру пайового внеску, оскільки останнім не було виконано умови Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку.

Крім того, суд вважає за необхідне звернути увагу на п. 2.7 Порядку, яким передбачено, що при будівництві інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури, кошторисна вартість яких перевищує розмір пайової участі замовника, замовник зобов'язаний попередньо погодити з Вишгородською міською радою проектно-кошторисну документацію такого будівництва, про що також було зазначено у рішенні виконавчого комітету Вишгородської міської ради прийнято рішення № 256 від 15.09.2016 Про надання дозволу на розробку проектно-кошторисної документації на будівництво автомобільної дороги загального користування , яке є чинним та ніким не оскаржувалося.

Позивач зазначає, що кошторисна вартість будівництва автомобільної дороги загального користування становить 3 519 914, 40 грн., в той час як розмір пайової участі позивача відповідно до договору № 77 складає 3 271 235, 46 грн., разом з тим, будь-яких доказів звернення позивача до відповідача з проектно-кошторисною документацію на будівництво автомобільної дороги загального користування до суду не надано, відповідачем така документація не погоджувалася.

Також, рішенням № 256 від 15.09.2016 було визначено, що позивачу необхідно проводити роботи по улаштуванню автомобільної дороги загального користування на підставі дозволу оформленого в установленому порядку, доказів вчинення чого до суду не надано.

Крім того, суд зазначає, що у проекті додаткової угоди № 5, який міститься у прохальній частині позовної заяви, позивачем визначено, що розрахункова сума пайового внеску зменшується на суму кошторисної вартості витрат, понесених ним на будівництво інженерних мереж та об'єктів інженерної інфраструктури автодороги загального користування на суму 3 519 914, 40 грн., в той час як відповідно до наявних у матеріалах справи платіжних доручень позивачем за будівництво автодороги сплачено кошти згідно договору підряду № 10/02/16 від 10.02.2016 у розмірі 2 871 457, 49 грн., що також підтверджено його представником у судовому засіданні.

Також, у проекті додаткової угоди № 5, який міститься у прохальній частині позовної заяви, позивачем змінено строк сплати пайового внеску (п. 3.1 договору) порівняно із додатковою угодою № 4 до договору № 77 та проектом додаткової угоди № 5, який направлявся відповідачу разом з листом від 31.01.2019 для підписання.

З огляду на вищезазначене, вбачається, що позивачем не доведено наявності необхідних правових умов для виникнення у нього права на зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, оскільки позивач звертаючись до відповідача не дотримано умов визначених Законом та Порядком для зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, позивачем не доведено, що будівництво автомобільної дороги загального користування за межами його земельної ділянки було необхідним за технічними умовами, не доведено фактичних обсягів вартості таких витрат як зазначені ним у проекті додаткової угоди № 5, не вчинено дій щодо передачі автомобільної дороги загального користування у комунальну власність міста та не доведено виконання усіх необхідних умов, визначених п. 2.7 і розділом 4 Порядку.

Згідно з ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтями 76-79 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що докази, які подаються сторонами повинні бути належними, допустимими, достовірними та достатніми.

Відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За таких обставин, враховуючи обставини, встановленні під час розгляду даної справи, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено належними, допустимими, достовірними та достатніми доказами підстав для задоволення даного позову.

Таким чином, суд повністю відмовляє у задоволенні позовних вимог про визнання укладеною додаткової угоди № 5 до договору № 77 про пайову участь замовника (юридичної, фізичної особи) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вишгорода від 09.06.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю Велесгард 2015 та Вишгородською міською радою.

Судовий збір, відповідно приписів ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається судом на позивача.

Керуючись статтями 2, 11, 73-79, 86, 129, 237-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив:

У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Дане рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 256-257 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено: 15.07.2019.

Суддя Т.В. Лутак

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення04.07.2019
Оприлюднено15.07.2019
Номер документу83001852
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/639/19

Постанова від 26.09.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Дідиченко М.А.

Ухвала від 12.08.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Дідиченко М.А.

Рішення від 04.07.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

Ухвала від 06.06.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

Ухвала від 25.04.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

Ухвала від 08.04.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

Ухвала від 13.03.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні