Рішення
від 09.07.2019 по справі 120/1714/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

09 липня 2019 р. Справа № 120/1714/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Слободонюка М.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Лояніча В.О.

представника позивача: ОСОБА_1

представника відповідача: Мякінькової Л.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом громадської організації "Українська радикальна академія наук" до Головного управління ДФС у Вінницькій області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

Громадська організація Українська радикальна академія наук (далі - ГО Українська радикальна академія наук , ГО УРАН , позивач) звернулася до суду із позовом до Головного управління ДФС у Вінницькій області (далі - ГУ ДФС у Вінницькій області, відповідач) за вимогами якого просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДФС у Вінницькій області №1902034600010 від 02.04.2019 року про відмову у включенні до Реєстру неприбуткових установ та організацій;

- зобов`язати ГУ ДФС у Вінницькій області включити до Реєстру неприбуткових установ та організацій громадську організацію Українська радикальна академія наук на підставі реєстраційної форми 1-РН поданої 21.03.2019 року.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що відповідачем протиправно повторно відмовлено у включенні ГО "Українська радикальна академія наук" до Реєстру неприбуткових організацій, оскільки останнє створене відповідно до вимог законодавства та його Статуту, повністю відповідає вимогам підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України. На переконання позивача, посилання податкового органу на невідповідність пункту 5.5 Статуту положенням статті 133 Податкового кодексу України є безпідставним, оскільки зазначене у Статуті формулювання про те, що доходи Академії використовуються відповідно вимог податкового кодексу України, включає в собі усі заборони та застереження, що передбачені пунктом 133.4 статті 133 ПК України, оскільки жоден нормативно-правовий акт не зобов`язує в Статуті громадської організації дослівно цитувати норми ПК України.

За таких обставин позивач вважає оскаржуване рішення відповідача №1902034600010 від 02.04.2019 року протиправним, у зв`язку з чим звернувся до суду із даним позовом.

Ухвалою від 13.06.2019 року відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням сторін. Крім того, встановлені сторонам строки для подання відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечення.

02.07.2019 року на адресу суду надійшов відзив (вх. № 34259) на позовну заяву, згідно якого ГУ ДФС у Вінницькій області не визнає заявлені позовні вимоги, вважаючи їх безпідставними. Так, представник відповідача зазначає, що статут ГО Українська радикальна академія наук не відповідає вимогам підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, позаяк у ньому не міститися прямих положень про заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. На противагу цьому, Статут у пункті 5.5 містить твердження про те, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються відповідно вимогам Податкового Кодексу України, що не в повному обсязі відповідає вимогам статті 133.4.1 ПК України. Таким чином відповідач вважає, що відсутні підстави для включення ГО Українська радикальна академія наук до Реєстру неприбуткових установ та організацій, у зв`язку з чим просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Правом на подання відповіді на відзив та заперечення сторони не скористались.

У судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав повністю та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, які викладені в позовній заяві. Також додатково зазначив, що викладаючи пункти Статуту в редакції доходи (прибутки) Академій використовуються відповідно вимогам Податкового кодексу України , останній спрогнозував можливість майбутніх змін у сфері правового регулювання, визначеного нормами статті 133 ПК України, які можуть бути скасовані, зміненні чи доповнені відповідними пунктами чи підпунктами статті, а отже має безпосередній вплив на діяльність та подальшу стабільність самої громадської організації. На думку позивача, чинний Податковий кодекс України послужив важливим кроком у створенні прогнозованого і зрозумілого правового поля, яке регулює усі сфери податкових відносин, в тому числі і відносини реєстрації неприбуткових установ та організацій, саме тому не вбачає необхідності у здійсненні детального цитування спеціальних норм статтей закону у статуті громадської організації.

Представник відповідача в судовому засіданні просила відмовити в задоволенні позовних вимог з підстав, що викладені у наданому суду письмовому відзиві. Крім цього, представник відповідача наголошує на встановленні чітких вимог законодавця при конструюванні спеціальної норми статті 133 ПК України, що виключає будь-яке інше тлумачення здійснене в ході включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Заслухавши пояснення сторін, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Згідно із витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 19.09.2018 року вчинено запис про реєстрацію як юридичної особи громадської організації Українська радикальна академія наук .

27.09.2018 року ГО Українська радикальна академія наук в особі керівника ОСОБА_1 звернулася до ГУ ДФС у Вінницькій області із реєстраційною заявою за формою 1-РН щодо реєстрації та присвоєння ознаки неприбутковості громадській організації.

Листом від 05.10.2018 року № 10856/10/-02-32-50-05 ГУ ДФС у Вінницькій області повідомило позивача, що його установчі документи (статут) не відповідають вимогам, що передбачені пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, зокрема, установчі документи (статут) не містять положень про заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Також зазначено і те, що Статутом не передбачено, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

За таких обставин для включення організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій ГУ ДФС у Вінницькій області запропонувало позивачу привести установчі документи у відповідність до вимог п. 133.4 ст. 133 ПК України та подати їх до податкового органу.

Однак, з боку позивача зміни в Статут не були внесені, в той же час останнім направлено лист від 12.10.2018 за вх. № 14304/10 із поясненням того, що доходи (прибутки) ГО Українська радикальна академія наук використовуються відповідно до Податкового кодексу України, що відображено в її Статуті.

Розглянувши подані матеріали Вінницьким управлінням ГУ ДФС у Вінницькій області прийнято рішення від 16.10.2018 року №1802034600059 про відмову у включенні позивача до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Вказане рішення позивачем не оскаржувалося у судовому порядку.

Проте, ГО Українська радикальна академія наук повторно подано до податкового органу реєстраційну заяву за формою 1-РН щодо реєстрації та присвоєння ознаки неприбутковості від 20.03.2019 року за вх. № 9372/10/02-32.

Розглянувши вказану заяву ГУ ДФС у Вінницькій області листом від 27.03.2019 року № 4747/10/02-32-50-05 вкотре повідомило позивача про необхідність приведення його установчих документів у відповідність до вимог п. 133.4 ст. 134 ПК України для включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

В подальшому, за результатами розгляду заяви та установчих документів, оприлюднених на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань встановлено не приведення у відповідність Статуту громадської організації, у зв`язку з чим ГУ ДФС у Вінницькій області прийнято рішення від 02.04.2019 року №1902034600010 про відмову у включенні громадської організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Вказане рішення від 02.04.2019 року №1902034600010 позивач вважає протиправним, у зв`язку з чим звернувся до суду з позовом про його скасування.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд виходить із таких мотивів.

Вимоги до неприбуткових підприємств, установ, організацій, а також до їхніх установчих документів визначені Податковим кодексом України.

Так, згідно із п. п. 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 ПК України неприбуткові підприємства, установи та організації - це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ст. 133 ПК України.

За приписами пункту 133.4 статті 133 ПК України, не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Відповідно до п. п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПК України неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених п. п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 ПКУ;

- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Відповідно до абзацу першого підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 ПК України, доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Отже, обов`язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами.

Згідно з підпункту 133.4.4. пункту 133.4 статті 133 ПК України, встановлення контролюючим органом відповідно до норм цього Кодексу факту використання неприбутковою організацією доходів (прибутків) для цілей інших, ніж передбачені підпунктом 133.4.2 цього пункту, є підставою зокрема для виключення такої організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України (підпункт 133.4.5. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України).

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року за N 440 затверджено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - Порядок).

Вимоги, на відповідність яким контролюючий орган перевіряє організації при включенні їх до Реєстру визначені пунктом 7 Порядку та вони узгоджуються із вимогами, визначеними підпунктом 133.4.1. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Згідно із пунктом 8 Порядку за результатами розгляду реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, протягом 14 календарних днів з дня їх отримання контролюючим органом приймається рішення про: включення, повторне включення, відмову у включенні (повторному включенні) неприбуткової організації до Реєстру; виключення неприбуткової організації з Реєстру; зміну ознаки неприбутковості.

Контролюючий орган відмовляє неприбутковій організації у включенні до Реєстру в разі: подання неприбутковою організацією неповного пакета документів, визначених пунктом 6 цього Порядку; невідповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу.

Після отримання рішення про відмову у включенні до Реєстру неприбуткова організація може усунути недоліки та повторно подати документи до контролюючого органу відповідно до пункту 6 цього Порядку, не змінюючи при цьому положення установчих документів, до яких контролюючим органом не висловлено зауважень. Повторно надіслана реєстраційна заява розглядається в строки, зазначені в абзаці першому цього пункту.

Аналізуючи наведені положення ПК України та Порядку №440 суд приходить до висновку, що підприємство, установа та організація може бути визнана неприбутковою за наявності дотримання одночасно всіх вимог, встановлених положеннями пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України та статутні документи якої мають відповідати вищезазначеним нормам.

Як слідує із матеріалів справи підставою для прийняття відповідачем рішення від 02.04.2019 року №1902034600010 про відмову у включенні громадської організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій є те, що в порушення п. 133.4 ст. 134 ПК України Статут громадської організації не містить заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників, членів органів управління та пов`язаних з ними осіб.

Тобто, для перевірки обґрунтованості оскаржуваного рішення, суду необхідно дослідити наявний Статут ГО Українська радикальна академія наук , затверджений установчими зборами засновників громадської організації 24.08.2018 року.

Так, як передбачено п.1.1 Статуту, Українська радикальна академія наук - громадська організація науковців, основною метою діяльності якої є об`єднання і захист інтересів науковців для отримання нових, в тому числі нетрадиційних, та узагальнення наявних знань про природу, людину та суспільство; створення наукових основ наукового-технічного, соціально-економічного та культурного розвитку людства; підготовка висококваліфікованих наукових кадрів, в тому числі і для власних потреб, захисту прав та інтересів своїх членів.

Згідно з п.1.2. Академія функціонує на основі Конституції України, чинного законодавства України, законодавства тих держав, на території яких поширюється її діяльність, а також цього Статуту і в своїй діяльності керується засадами законності, демократизму, самоврядування, рівноправності її членів.

Розділом 5 Майно та кошти Академії передбачено, що Академія є непідприємницькою організацією, майно якої складають основні фонди, оборотні кошти, а також інші цінності, вартість яких відображена в самостійному балансі Академії (п. 5.1)

Згідно п. 5.5 Статуту Доходи (прибутки) Академії використовуються відповідно вимогам Податкового кодексу України .

Таким чином проаналізувавши Статут громадської організації судом встановлено відсутність в його змісті чіткого викладу у формі заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб, що є обов`язкою вимогою Податкового Кодексу України відповідно до абзацу другого підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133.

Вважаючи доцільність застосування у Статуті розширеного тлумачення у формі Доходи (прибутки) Академії використовуються відповідно вимогам Податкового кодексу України позивач не врахував специфіку неможливості ототожнення словосполучень відповідно до вимог Податкового кодексу України та спеціалізованою (вузькою) нормою визначеною статтею 133 Податкового Кодексу України.

Суд акцентує увагу про доцільність та обов`язковість здійснення розмежування загальних норм, тобто таких, що здатні врегулювати відносини переважної більшості суб`єктів суспільних відносин та спеціальних (вузьких) - покликаних фіксувати винятки, додаткові умови реалізації, межі дії певних прав та здійснення обов`язків, особливий суб`єктний склад правовідносин чи відмінні від загальної норми часові рамки, а також забезпечувати більш повне та однозначне врегулювання певних видів правовідносин. Таким чином загальні норми є первинними, а спеціальні похідними від них. Загальна норма визначена позивачем у формі відповідно до вимог Податкового кодексу України містить в собі певну множинність варіантів поведінки, формуючи так званий родовий рівень правової регламентації, який в подальшому шляхом зменшення обсягу загальної норми, виділяється в один або декілька варіантів можливої поведінки, кожен з яких закріплюється в окремій конкретизуючій нормі. Застосовуючи узагальнений припис відповідно до вимог Податкового кодексу України у майбутньому може надати хибне розуміння іншим учасникам таких відносин в уявному набутті права на здійснення певних однорідних процесуальних дій, які в дійсності таким не належать. Необхідність зазначення словосполучення заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) виправдана і безпосереднім дотриманням обов`язкової процедури реєстрації визначеної статтями у Податковому кодексі України, яка повинна відбуватись у порядку, встановленому цим Кодексом.

Тобто, змістовний аналіз Статуту Громадської організації Українська радикальна академія наук дає підстави суду зробити висновок про його невідповідність вимогам підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 ПК України, Порядку № 440, оскільки його положення не містять заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб.

Застосування вищезгаданих правових норм у наведений спосіб відповідає висновку, викладеному у постанові Верховного Суду від 19.12.2018 року у справі №826/1578/17, а тому суд, у відповідності до вимог частини 5 статті 242 КАС України, враховує такий при вирішенні даної справи.

Щодо доводів позивача про те, що жоден нормативно-правовий акт не зобов`язує в Статуті громадської організації цитувати норми Податкового кодексу, то із цього приводу суд зауважує, що якраз підпункт 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 ПК України і зобов`язує позивача у своєму Статуті прописати окреме положення про заборону розподілу отриманих доходів, а не розуміти це у відсильній нормі, яка може мати множинне і нечітке трактування.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що установчі документи ГО Українська радикальна академія наук не приведені у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 Податкового Кодексу України, а тому рішення від 02.04.2019 року №1902034600010 ГУ ДФС у Вінницькій області про відмову в несені до Реєстру неприбуткових установ та організацій є обґрунтованим та не підлягає скасуванню.

Оскільки друга вимога позивача про зобов`язання відповідача включити громадську організацію Українська радикальна академія наук до Реєстру неприбуткових установ та організації на підставі реєстраційної форми №1-РН від 21.03.2019 року є похідною від попередньої вимоги про визнання протиправним та скасування рішення, тому підстав для її задоволення також не має.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. А згідно частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд дійшов переконання, що у спірних правовідносинах відповідач зазначеного припису дотримався, а тому відсутні ознаки порушення ним прав, свобод та законних інтересів позивача.

За наведених обставин у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити повністю.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 77, 90, 94, 139, 241, 242, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні вимог адміністративного позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повне рішення суду складено 15.07.19.

Позивач: Громадська організація "Українська радикальна академія наук", ідентифікаційний код 42483804, місцезнаходження: вул. Шевченка, 45А, с. Вінницькій Хутори, Вінницький район, Вінницька область, 23219.

Відповідач: Головне управління ДФС у Вінницькій області, ідентифікаційний код 39402165, місцезнаходження: вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21100.

Суддя Слободонюк Михайло Васильович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.07.2019
Оприлюднено16.07.2019
Номер документу83018429
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/1714/19-а

Рішення від 09.07.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 13.06.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 31.05.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні