П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 липня 2019 р.м.ОдесаСправа № 814/965/18 Головуючий в 1 інстанції: Птичкіна В.В.
Місце та час укладення судового рішення --:-- , м. Миколаїв
Повний текст судового рішення складений 21.06.2018 р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Громадської організації Миколаївське дитяче творче об`єднання АлісокГрад на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 21 червня 2018 року у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області до Громадської організації Миколаївське дитяче творче об`єднання АлісокГрад про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -
ВСТАНОВИВ:
18.04.2018р. Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області звернулось до суду з позовом до Громадської організації Миколаївське дитяче творче об`єднання АлісокГрад про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді заборони експлуатації об`єктів, будівель та споруд до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що проведеною 27.03.2018р. перевіркою були виявлені факти порушення Громадською організацією Миколаївське дитяче творче об`єднання АлісокГрад вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які є особливо небезпечними, оскільки створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 21.06.2018р. позов задоволений з підстав підтвердження відповідними доказами факту порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки та наявності очевидної та реальної загрози життю та здоров`ю людей, які працюють у приміщенні Громадської організації Миколаївське дитяче творче об`єднання АлісокГрад .
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на неповне з`ясування обставин справи, невідповідності висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального та процесуального права внаслідок чого просить рішення суду скасувати та прийняти нове про відмову у задоволенні позову.
Апелянт зазначає, що судом помилково надано Громадській організації Миколаївське дитяче творче об`єднання АлісокГрад статус суб`єкта господарювання, оскільки громадська організація не є суб`єктом правовідносин у сфері цивільного захисту та державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області від 19.12.2017 №630 Про затвердження Плану заходів державного нагляду (контролю) на І-й квартал 2018 року , затверджено план заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки ГУ ДСНС у Миколаївській області стосовно об`єктів (будівель, приміщень споруд, територій тощо), що перебувають у володінні, користуванні центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів, органів місцевого самоврядування та непідприємницьких товариств і установ на I квартал 2018 року. /а.с.14/
До вищезазначеного плану включено перевірку Громадської організації Миколаївське дитяче творче об`єднання АлісокГрад (надалі - ГО МДТО АлісокГрад ), що розташована за адресою: м. Миколаїв, пров. Південний, 30.
Листом від 07.04.2018р. № 26/172 повідомлено про проведення у період з 21 по 27 березня 2018 року планової перевірки додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки планової перевірки ГО МДТО Алісокград , що розташована за адресою: м. Миколаїв, пров. Південний, 30. /а.с.16/
Вказаний лист від 07.03.2018р. направлено керівнику ГО МДТО Алісокград поштою, та вручено особисто 12.03.2018р., що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення. /а.с.17/
21.03.2018р. начальником Інгульського РВ у м. Миколаїв ГУ ДСНС України у Миколаївській області видано посвідчення на проведення планової перевірки ГО МДТО АлісокГрад у період 21.03.2018р. по 27.03.2018р. /а.с.15/
27.03.2018р. посадовими особами позивача було проведено планову перевірку ГО МДТО АлісокГрад . Під час перевірки були перевірені будівлі, споруди, приміщення та територія відповідача. За результатами перевірки 27.03.2018 був складений акт планової перевірки щодо додержання (виконання) суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №32. /а.с.18-22/
Відповідно до акта перевірки, відповідач припустився численних порушень вимог пожежної безпеки, (що викладені у статті 55 Кодексу цивільного захисту України та Правилах пожежної безпеки України, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417), частина яких (зазначені у розділах ІІІ пунктах 2.17, 2.26, 2.31, ІV пунктах 1.10, 1.12, 1.17, 1.20, 1.24, V пунктах 1.2, 3.6, VІ пункті 1.7 Правил пожежної безпеки України), є особливо небезпечними, оскільки створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснюються не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; з`єднувальні коробки електропроводів не закриті кришками з негорючого або важкогорючого матеріалу; відстань між світильниками з лампами розжарювання та предметами (конструкціями та конструктивними елементами будинків) з горючих матеріалів менше 0,5 метра; при відкритому прокладанні незахищених проводів та захищених проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів відстань від них до горючих основ (конструкцій, деталей) становить менше 0,01 метра; електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати встановлені на горючі основи (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра; не виконані заміри опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; приміщення електрощитової не відокремлено від приміщень іншого призначення, сертифікованими протипожежними дверима з нормованими межами вогнестійкості; на об`єкті, який має один евакуаційний вихід, допускається одночасне перебування більше 50 осіб; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей; у приміщеннях допускається опорядження (облицювання) стін та стель з матеріалів з невідомими показниками пожежної небезпеки (вагонка); приміщення об`єкту не забезпечено первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку; не виконано вимоги ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", а саме: приміщення не обладнані системою протидимного захисту; не виконано вимоги ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", а саме: приміщення не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією; не виконано вимоги ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", а саме: об`єкт не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей.
Відповідач підписав акт перевірки без зауважень, що підтверджується особистим підписом керівника ГО МДТО АлісокГрад /а.с.20/
За результатами проведеної перевірки ГУ ДСНС у Миколаївській області звернулось до суду з адміністративним позовом про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді заборони експлуатації об`єктів, будівель та споруд до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Перевіривши матеріали справи, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо обґрунтованості позовних вимог виходячи з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами ч.1 ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Відповідно до ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V (надалі - Закон №877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Частиною 4 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.
Відповідно до ст. 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Відповідно до пунктів 1,4 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є зокрема недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами та нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.
Згідно ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно п. 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Отже, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Як свідчать встановлені обставини справи, за результатом проведеної перевірки позивачем було встановлено низку порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.
При цьому, до ГО МДТО Алісокград застосовуються положення Кодексу цивільного захисту України, Закону № 877-V та Правил пожежної безпеки в Україні, з наступних підстав.
Відповідно до ст. 1 Кодексу цивільного захисту України регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях.
Відповідно п. 2 Правил пожежної безпеки України, правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Тобто, відповідно до вищезазначених норм, громадська організація є суб`єктом правовідносин у сфері цивільного захисту та пожежної безпеки, а тому на неї покладається обов`язок дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту.
Матеріалами справи підтверджується правомірність здійснення позивачем заходів державного нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки стосовно відповідача, зокрема, щодо складення, відповідно до ч.11 ст.67 КЦЗ України, актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень, а також звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, оскільки ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що передбачене ч. 12 ст. 67 КЦЗ України.
Таким чином, судом першої інстанції правильно встановлена правомірність застосування до ГО МДТО АлісокГрад заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді заборони експлуатації об`єктів, будівель та споруд до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Доказів усунення порушень викладених в акті від 27.03.2018р. № 32, до суду апеляційної інстанції не надано.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Громадської організації Миколаївське дитяче творче об`єднання АлісокГрад залишити без задоволення, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 21 червня 2018 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2019 |
Оприлюднено | 18.07.2019 |
Номер документу | 83069183 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні