МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 липня 2019 р. № 400/1153/19 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Устинова І.А., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу
до відповідача:Головного управління ДФС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001
про:визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 03.04.2019 року № 00021475005,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Миколаїв телекомбуд (далі - позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Миколаївській області (далі - відповідач) з вимогою: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДФС у Миколаївській області Миколаївське управління № 00021475005 від 03 квітня 2019 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю Миколаїв Телекомбуд застосовані штрафні (фінансові) санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в розмірі 27584,51 грн.
Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідачем не доведено в Акті перевірки наявності законних підстав для прийняття оскаржуваного рішення та його правомірності. Законодавством України чітко визначено порядок оформлення, подачі, прийняття та реєстрації податкових накладних. При цьому, ведення Єдиного реєстру податкових накладних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, а саме ДФС України, на яку покладено обов`язок прийняття, реєстрації та обробки податкових накладних, поданих в електронному вигляді платником податків. Підставою для відмови у прийнятті податкових накладних в електронному вигляді може бути лише порушення їх формування у відповідності до податкового законодавства України. Позивач, відправляючи вдруге - 16.01.2019р. на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №42 від 21.12.2018 року на суму 275845,15 грн. за допомогою платного програмного забезпечення FREDO, у зв`язку з відсутністю будь-якого реагування за першим відправленням (15.01.2019р.) податкової накладної (далі - ПН)на реєстрацію, лише 16.01.2019 року о 14:21 отримав першу квитанцію та повідомлення про реєстрацію ПН. Отже, податкова накладна була подана позивачем в електронній формі ДФС протягом операційного дня, що відповідає п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України(далі - ПК України), якою визначено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних. Таким чином, позивач діяв в межах норм податкового законодавства, а прийняте податкове повідомлення - рішення за несвоєчасну реєстрацію ПН протирічить вимогам ПК України.
Відповідач заперечує проти позовних вимог з підстав викладених у відзиві на позовну заяву. Відповідач зазначає, що в ході проведення камеральної перевірки позивача виявлено порушення останнім вимог п. 201.10 статі 201 розділу V ПК України, тобто позивачем порушено терміни реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцю - платнику податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму ПДВ 293645,15 грн. Відповідальність платника за таке порушення передбачена пунктом 120 1 . 1 статті 120 1 глави 11 розділу II ПК України. Головне управління ДФС у Миколаївській області не визнає позовні вимоги у повному обсязі та просить суд відмовити в задоволенні позову.
Ухвалою суду від 19.04.2019р. справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
16.05.2019р. представник позивача надав до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності в порядку письмового провадження.
Крім того, позивачем надано до справи письмові пояснення від 14.05.2019р. та заява від 20.05.2019р., що містить відомості з офіційного сайту ДФС за 15.01.2019р., що розміщені і на теперішній час перевантаження серверу дійсно мало місце, за що податковий орган просив вибачення за тимчасові незручності.
На підставі ч. 9 ст. 205 КАС України, суд вважає за можливе розглянути адміністративний позов в порядку письмового провадження, за наявними у справі матеріалами.
Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.
15.03.2019 року службовими особами Головного управління ДФС у Миколаївській області Миколаївське управління проведено документальну планову перевірку ТОВ Миколаїв Телекомбуд з своєчасності реєстрації позивачем податкових накладних в ЄРПН за жовтень-грудень 2018 року.
За результатами перевірки відвідачем складений Акт від 15.03.2019 року № 958/14-29-50-05-06/38087051 (далі - Акт перевірки), який 20.03.2019 року надійшов на адресу позивача рекомендованою поштою. Акт перевірки містить висновки, відповідно до яких, позивачем були допущені порушення, а саме:
- порушення пункту 210.10 статті 201 ПК України (позивач несвоєчасно зареєстрував податкові накладні в ЄРПН з порушенням реєстрації до 15 календарних днів на суму ПДВ 293645,15 грн.);
- вказані висновки грунтуються на двох податкових накладних: № 41 від 31.10.2018 року на суму 17800 грн. та № 42 від 21.12.2018 року на суму 275845.15 грн.
Досліджуючи матеріали справи та позовні вимоги, суд встановив, що позивач оскаржує податкове повідомлення-рішення в частині, що стосується лише податкової накладної № 42 від 21.12.2018 року на суму 275845.15 грн. Позивач не погодився з висновками Акту перевірки, зауважував про те, що в день подання звітності, а саме 15.01.2019 року з перебоями працював центральний сервер податкової і саме ці обставини були підставою того, що квитанція про реєстрацію ПН № 42 надійшла вже на наступний день, у зв`язку з чим позивач не підписав вказаний Акт.
В подальшому позивач отримав поштою податкове повідомлення-рішення відповідача від 03.04.2019 року № 00021475005 - на суму 29 364,52 гри. штрафних (фінансових) санкцій за платежем штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у зв`язку з порушенням позивачем п. 120.1 ст. 120, ст. 201 ПК України.
Відповідно до п.п. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно із п. 201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п.п. 201.10 п. 201 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Покупцю товарів/послуг податкова накладна розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законодавства щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і мигну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно п. 201.1 ст. 201 та/або п. 192.1 ст.192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйнятгя їх в електронному вигляді із зазначенням причин.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї (далі - податкова накладна та/або розрахунок коригування), до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр), звіряння даних, що містяться у виданих платникам податку на додану вартість - отримувачам (покупцям) товарів (послуг) податковій накладній та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у Реєстрі визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок).
Порядком визначено, що внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Реєстру (далі - реєстрація) здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру. Операційний день триває з 8 до 20-ї години.
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі до ДФС здійснюється їх розшифрування, перевіряється електронний цифровий підпис, визначається відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, та у разі відсутності причин для відмови проводиться їх реєстрація.
Причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є: 1) наявність помилок під час заповнення податкової накладної; 2) відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; 3) факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; 4) порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до п.200-1.3 ст. 200-ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); 5) порушення вимог, установлених п. 201.1 ст.201 та/або п. 192.1 ст.192 ПК України.
Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та надсилається протягом операційного дня платникові податку засобами телекомунікаційного зв`язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно п. 1 Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв`язку, затвердженої Наказом Державної податкової адміністрації України 10.04.2008 № 233 платник податків здійснює формування та подання податкових документів в електронному вигляді відповідно до законодавства із застосуванням спеціалізованого програмного забезпечення формування податкових документів, засобу КЗІ, керуючись цією Інструкцією та договором.
З цього приводу, Вищий адміністративний суд України в інформаційному листі від 24.10.2013 №1486/12/13-13 роз`яснив, що реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.
Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відмовити у прийнятті для реєстрації наданих платником податку податкових накладних центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, може лише в разі, якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно п.201.1 ст.201 та/або п. 192.1 ст. 192 Податкового кодексу України.
У такому разі протягом операційного дня продавцю надсилається квитанція в електронному вигляді в текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин такого неприйняття.
Отже, суд приходить до висновку, що законодавством чітко визначено порядок оформлення, подачі, прийняття та реєстрації податкових накладних.
При цьому, ведення Єдиного реєстру податкових накладних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, а саме ДФС України, на яку покладено обов`язок прийняття, реєстрації та обробки податкових накладних, поданих в електронному вигляді платником податків.
Підставою для відмови у прийнятті податкових накладних в електронному вигляді може бути лише порушення їх формування у відповідності до податкового законодавства України.
Як вбачається з доданих до позовної заяви доказів, позивачем 15.01.2019 було відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №42 від 21.12.2018 року на суму 275845,15 грн. за допомогою платного програмного забезпечення FREDO. Підтвердженням про отримання даних податкових накладних у поштову скриньку ДФС є фотокопії з програмного забезпечення, з яких вбачається, що вказана ПН направлялась до податкового органу 15.01.2019 року о 16:38год. та у зв`язку з відсутністю будь-якого реагування ще один раз о 21:47год., проте лише 16.01.2019 року о 14:21год. було отримано першу квитанцію та повідомлення про реєстрацію ПН. Отже, податкова накладна була подана позивачем в електронній формі ДФС протягом операційного дня.
Відповідно до абз.10 п.201.10 ст.201 ПК України якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно положень пункту 42-1.10. ст. 42 ПК України, платник податків звільняється від відповідальності у разі, коли у роботі електронного кабінету виявлена технічна та/або методологічна помилка і така помилка визнана технічним адміністратором та/або методологом електронного кабінету або її існування підтверджено рішенням суду.
У такому разі штрафні санкції та пеня, передбачені цим Кодексом, за порушення податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що спричинені технічною та/або методологічною помилкою у роботі електронного кабінету, не застосовуються, підстави для притягнення платника податків та/або його посадових осіб до адміністративної, кримінальної відповідальності відсутні.
Ненарахування штрафних санкцій та/або пені за порушення, що спричинені технічною та/або методологічною помилкою у роботі електронного кабінету, закріплюється (реалізується) в програмному забезпеченні, яке застосовується для автоматичного розрахунку штрафних санкцій та/або пені за порушення податкового законодавства.
Згідно пункту 42-1.11. ст. 42 ПК України, якщо технічний адміністратор або методолог не надсилає відповіді про результати перевірки повідомлення про технічну та/або методологічну помилку у встановлений цим Кодексом строк або заперечує наявність технічної та/або методологічної помилки у роботі електронного кабінету, то платник податків має право звернутися до суду за захистом своїх прав та охоронюваних інтересів, про що повідомляє контролюючому органу, технічному адміністратору та методологу електронного кабінету через електронний кабінет. Протягом всього часу судового розгляду такого звернення платника податків забороняється визначати платнику податків грошове зобов`язання, застосовувати штрафні санкції та нараховувати пеню, ініціювати притягнення платника податків та/або його посадових осіб до адміністративної, кримінальної відповідальності за порушення податкового законодавства, що можуть бути спричинені технічною та/або методологічною помилкою у роботі електронного кабінету.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним судом України у різних справах: постанова ВС від 22.11.2018 р. по справі № 813/815/18, постанова ВС від 01.08.2018 р. по справі № 806/999/16, постанова ВС від 26.11.2018 р. по справі № 826/19172/16, постанова ВС від 26.06.2018 р. по справі № 806/2219 16, а також в постановах Вищого адміністративного суду України від 23.01.2018 у справі №806/832 17 та у постанові від 20.02.2018 у справі №819/1189/17.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Окремо слід зазначити, що на офіційному порталі ДФС України розміщене офіційне повідомлення від 15.01.2019 року про те, що у зв`язку з перенавантаженням серверу ДФС та необхідністю своєчасного прийому ПН, запити щодо отримання відомостей з ЄРПН обробляються з затримкою в часі, за що податковий орган просить вибачення за тимчасові незручності.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позивачем своєчасно зареєстровано податкову накладну № 42 від 21.12.2018 року на суму 275845.15 грн., а відтак виконано обов`язок встановлений ПК України, а тому відсутні підстави для застосування штрафних санкцій оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те. що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Виходячи з матеріалів справи та проаналізувавши норми чинного законодавства, суд приходить до висновку, що оскаржуване податкове повідомлення - рішення порушує майнові права позивача, оскільки цим рішеннями на позивача покладаються обов`язки щодо сплати визначених відповідачем грошових зобов`язань, які позивач відповідно до закону не повинен сплачувати, що призведе до безпідставного зменшення активів позивача, порушення його права власності.
Таким чином, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідачем не доведено в Акті перевірки наявності законних підстав для прийняття оскаржуваного податкового повідомлення - рішення.
Крім того, рішення відповідача не відповідає критеріям ч.2 ст.2 КАС України, а саме є необґрунтованим, оскільки незрозуміло з яких підстав позивачу нараховано відповідні санкції.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідачем не доведено правомірність свого прийнятого ним рішення, а тому позов належить задовольнити у повному обсязі.
Судові витрати розподіляються відповідно до ст.139 КАС України.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Миколаїв телекомбуд" (вул. Спортивна, 13, м. Миколаїв, 54015, код ЄДРПОУ 38087051) до Головного управління ДФС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 39394277) задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасування податкове повідомлення - рішення Головного управління ДФС у Миколаївській області Миколаївське управління № 00021475005 від 03.04.2019 року про застосування штрафних (фінансових) санкцій до Товариства з обмеженою відповідальністю Миколаїв Телекомбуд (код ЄДРПОУ 38087051) за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в розмірі 27584,51 грн.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 39394277) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Миколаїв телекомбуд" (вул. Спортивна, 13, м. Миколаїв, 54015, код ЄДРПОУ 8087051) судовий збір в розмірі 1921,00 грн., сплачений платіжним дорученням №322 від 17.04.2019р.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя І. А. Устинов
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2019 |
Оприлюднено | 19.07.2019 |
Номер документу | 83101213 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Устинов І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні