ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 855/303/19 Суддя - доповідач - Костюк Л.О.;
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 липня 2019 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Костюк Л.О.;
суддів: Бужак Н.П., Пилипенко О.Є.;
за участю секретаря: Прудиус І.С.,
за участю представника позивача: ОСОБА_1 ;
представника відповідача: Гугуєвої О.В.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду справу за адміністративним позовом представника Офіційного спостерігача від ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 - ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльність та визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії від 15.07.2019 року №1689, -
В С Т А Н О В И Л А :
Представник Офіційного спостерігача від ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 - ОСОБА_1 (далі - позивач, Офіційний спостерігач від ГО ВО УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 ) звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК), в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо невжиття заходів належного реагування, спрямованих на скасування реєстрації ОСОБА_3 кандидатом у народні депутати України висунутого у порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі №197 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, у зв`язку із її невідповідністю вимогам Законом України Про вибори народних депутатів України від 17.11.2011 року;
- визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії 15.07.2019 року №1689 Про скаргу офіційного спостерігача від ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_1 , зареєстровану в Центральній виборчій комісії 13 липня 2019 року за № 21-37-33219 .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване рішення винесе без дослідження всієї наявної інформації, без повної перевірки викладених у скарзі позивача фактів та обставин.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2019 року відкрито провадження у справі, встановлено строк, протягом якого Центральна виборча комісія може подати відзив на позовну заяву, витребовувано додаткові докази у відповідача та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 14 год. 00 хв. 18 липня 2019 року.
Представником Центральної виборчої комісії, 18 липня 2019 року, через канцелярію суду Шостого апеляційного адміністративного суду вх. № 26395 о 10:44 подано заяву про долучення до матеріалів справи №855/303/19 копій документів, витребовуваних ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2019 року, а саме: копії довіреності ЦВК, копії доручення ЦВК від 04.07.2019 року №21-37-28465 ОСОБА_6 відреагувати на скаргу від 04.07.2019 року вх.№21-37-28465, копії скарги від 04.07.2019 року вх.№21-37-28465 з додатками, копію розписки, копію листа від 05.07.2019 року №21-37-6043, копії рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.07.2019 року у справі №855/281/19, копії доручення ЦВК від 13.07.2019 року №21-37-33219 ОСОБА_6 відреагувати на скаргу від 13.07.2019 року вх. №21-37-33219, копії скарги від 13.07.2019 року вх. №21-37-33219 з додатками, копії опису, копії постанови ЦВК від 15.07.2019 року №1689.
Представник позивача у судовому засіданні надав пояснення, підтримав позов в повному обсязі та з урахуванням викладених у ньому обставин, просив позовні вимоги задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував.
На підтвердження правомірності своїх дій щодо залишення скарги офіційного спостерігача від ГО ВО УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 без розгляду посилався на Постанову ЦВК Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів від 31.07.2012 року №133, а саме п. 3.3 зазначеного вище Порядку та ч.9 ст. 108 Закону № 4061-VІ, відповідно до якого ЦВК є неналежним суб`єктом розгляду скарги ОСОБА_2 .
Також, окрім зазначеного, вказав, що позивачем пропущено п`ятиденний строк на звернення зі скаргою щодо скасування реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_3 , висунутого у порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі №197 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Крім того, пропущено строк на звернення до ЦВК після усунення недоліків по первинній скарзі у порядку та у строки передбачені ч. 6 ст. 109 № 4061-VI.
Розглянувши подані сторонами документи, заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 04 липня 2019 року Офіційним спостерігачем від ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 подано до Центральної виборчої комісії скаргу щодо реєстрації Центральною виборчою комісією кандидата в народні депутати України - ОСОБА_3 , висунутого у порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі № 197 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, як такого, що не має права брати участь у виборах.
Зазначену скаргу було оформлено без дотримання вимог, передбачених ст. 110 Закону України Про вибори народних депутатів України від 17.11.2011 року № 4061-VI (далі - Закон № 4061-VІ). та розділом 6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок №133), що обумовило її повернення суб`єкту звернення зі скаргою без розгляду згідно з ч. 2 ч. 111 Закону № 4061-VІ та п. п. 6.8 Порядку №133.
Також, встановлено, що листом за підписом члена Центральної виборчої комісії Юзькової Т.Л. від 05 липня 2019 року № 21-31-6043 було повернуто без розгляду зазначену скаргу суб`єкту звернення зі скаргою та на виконання ч. 2 ст. 111 Закону № 4061-VІ та п. п. 6.8 Порядку №133 проінформовано, що скарга з виправленими недоліками та оформлена відповідно до вимог Закону № 4061-VІ та Порядку № 133, може бути подана повторно в установлені Законом строки.
13 липня 2019 року Офіційним спостерігачем від Г.О. ВО УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 подано повторно до ЦВК скаргу щодо реєстрації ЦВК кандидата у народні депутати України ОСОБА_3 , що не має права приймати участь у виборах (а.с. 16).
Зазначена заява обґрунтована тим, що існують сумніви в відповідності останньої вимогам виборчого законодавства, як кандидата у народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
15 липня 2019 року ЦВК прийнято постанову Центральної виборчої комісії №1689 Про скаргу офіційного спостерігача від ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_1 , зареєстровану в Центральній виборчій комісії 13 липня 2019 року за № 21-37-33219 , якою скаргу офіційного спостерігача від ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 залишено без розгляду по суті.
Не погоджуючись із зазначеною постановою ЦВК від 15.07.2019 року № 1689, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку позовним вимогам необхідно зазначити наступне.
Правове регулювання даних правовідносин врегульовано Конституцією України, та Законом України Про вибори народних депутатів України від 17.11.2011 року № 4061-VI (далі - Закон № 4061-VІ).
Згідно ч. 3 ст. 77 Конституції України, порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.
Організація і порядок проведення виборів народних депутатів України визначені Законом України Про вибори народних депутатів .
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону № 4061-VІ , суб`єктом виборчого процесу є, зокрема, офіційний спостерігач від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом (далі - офіційний спостерігач від громадської організації).
Згідно ч. 9 ст. 78 Закону № 4061-VІ, офіційний спостерігач від громадської організації має право звертатися із заявою чи скаргою до відповідної виборчої комісії, інших державних органів чи до суду щодо усунення порушень цього Закону в разі їх виявлення.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України Про Центральну виборчу комісію Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Так, суд звертає увагу, що у скарзі від 13.07.2019 року офіційний спостерігач від Г.О. ВО УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 просила перевірити інформацію, викладену у скарзі та у разі підтвердження викладених відомостей, постанову ЦВК № 1033 від 17.06.2019 року скасувати в частині реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_3 , висунутого у порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі №197 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, у зв`язку із її невідповідністю вимогам
Згідно з приписами ч. 3 ст. 10 Закону України Про Центральну виборчу комісію , порядок організації роботи Комісії визначається цим Законом, Регламентом Центральної виборчої комісії, а також іншими актами, що приймаються Комісією на виконання цього та інших законів України.
Відповідно до ст. 11 Закону України Про Центральну виборчу комісію , основною організаційною формою діяльності Комісії є її засідання. На засіданні Комісії може бути розглянуто будь-яке питання, яке відповідно до цього та інших законів України належить до повноважень Комісії.
Згідно з ч. 4 ст. 14 Закону України Про Центральну виборчу комісію скарги подаються до Комісії і розглядаються нею в порядку та строки, встановлені відповідним законом України про вибори або референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються процесу виборів народних депутатів України, визначено розділом XIII Закону № 4061-VІ та Порядком № 133.
Відповідно до п. 7.2 Порядку № 133, під час вивчення скарги виборча комісія встановлює, чи подано скаргу належним суб`єктом звернення зі скаргою, визначеним Законом; чи віднесено Законом розгляд цієї скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб`єкт розгляду скарги); чи дотримано суб`єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Законом.
Згідно ч.1 ст. 108 Закону № 4061-VІ, п. 2.1 Порядку № 133, Офіційний спостерігач від ГО ВО УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 є суб`єктом звернення зі скаргою до виборчої комісії.
Суд зазначає, що вимогами викладеним у позовній заяві є неправомірність прийняття ЦВК рішення від 17.06.2019 року № 1033 щодо реєстрації кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_3 , висунутої шляхом самовисування.
Відповідно до ч. 9 ст. 108 Закону № 4061-VІ, п. 3.3 Порядку № 133, рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, кандидатів, їхніх довірених осіб, партій, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів, що порушують законодавство про вибори, можуть бути оскаржені до суду в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Згідно з ч. 2 ст. 3 Закону України Про Центральну виборчу комісію , комісія та її члени зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, вказаним та іншими законами України.
Відповідно до п. 8 ч. 5 ст. 61 Закону № 4061-VІ, виявлення Центральною виборчою комісією обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у народні депутати України, права бути обраною депутатом відповідно до ст. 9 вказаного Закону, є підставою для скасування Комісією реєстрації кандидата в народні депутати України.
Суд звертає увагу на те, що на підставі зазначеної вище норми Закону № 4061-VІ, ЦВК винесено постанови від 03.07.2019 року № 1446 та від 05.07.2019 року № 1496, якими скасовано власні постанови ЦВК про реєстрацію кандидатів в народні депутати України.
Таким чином, суд приходить до висновку, що ЦВК наділена правом щодо скасування комісією реєстрації кандидатів в народні депутати України
Проте, зазначає, що загальний строк оскарження встановлено ч.1 ст. 109 Закону № 4061-VІ, відповідно до якої скарга, що стосується підготовки та проведення виборів народних депутатів України, може бути подана протягом п`яти днів після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності.
Відповідно до ч. 5 ст. 109 Закону № 4061-VІ, п. п. 6 п. 4.3 Порядку № 133, днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.
Згідно ч.1 ст. 109 Закону № 4061-VІ, п.п. 4 п 4.3 Порядку № 133, строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення виборчою комісією без розгляду.
Суд звертає увагу на те, що заяву про реєстрацію кандидатом народні депутати України висунутого у порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі №197 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 подано - 13 червня 2019 року, постанову Центральної виборчої комісії, якою зареєстровано кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_3 , прийнято 17 червня 2019 року.
Зазначає, що Офіційний спостерігач від ГО ВО УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 з посиланням на обов`язок ЦВК вжити заходів щодо усунення порушення виборчого законодавства та захисту виборчих прав громадян просить ЦВК розглянути за власною ініціативою питання стосовно скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_3 у зв`язку з виявленням щодо неї обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у народні депутати України, права бути обраною народним депутатом України відповідно до ст. 9 Закону № 4061-VІ.
При цьому, вперше з указаного питання Офіційний спостерігач від ГО ВО УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 звернулася до ЦВК зі скаргою 04.07.2019 року.
Дана скарга мотивована тим, що існує інформація про можливе порушення зі сторони ЦВК реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_3 , висунутого у порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі №197 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Так, як зазначену скаргу оформлено без дотримання вимог, передбачених ст. 110 Закону № 4061-VI та розділу 6 Порядку № 133, листом за підписом члена ЦВК ОСОБА_6 від 05.07.2019 року № 21-31-6043 її було повернуто без розгляду та на виконання ч. 2 ст. 111 Закону № 4061-VІ та п. п. 6.8 Порядку № 133 проінформовано, що скарга з виправленими недоліками та оформлена відповідно до вимог Закону № 4061-VІ та Порядку № 133, може бути подана повторно в установлені Законом строки визначені ч. 6 ст. 109 № 4061-VI.
Відповідно до ч. 6 ст. 109 № 4061-VI, строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення виборчою комісією без розгляду відповідно до ч. 2 ст. 111 цього Закону.
Суд звертає увагу на те, що повторно скарга від Офіційного спостерігача від ГО ВО УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 надійшла до ЦВК 13.07.2019 року, тобто з порушенням строків оскарження, визначених Законом №4061-VІ.
Згідно з ч. 11 ст. 111 Закону № 4061-VІ, п. 10.2 Порядку № 133, виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб`єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб`єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Законом № 4061-VІ.
На підставі вище зазначеного судом встановлено бездіяльність ЦВК щодо не розгляду питання про скасування постанови Центральної виборчої комісії 17.06.2019 року № 1033 Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, які балотуються в одномандатних виборчих округах у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в частині реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_3 , висунутого у порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі № 197 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Проте, строки подання скарги з усунутими недоліками позивачем у відповідності до ст. 109 Закону № 4061-VІ пропущено, тому суд не знаходить підстав для скасування постанови ЦВК від 15.07.2019 року № 1689 Про скаргу офіційного спостерігача від ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 , зареєстровану в Центральній виборчій комісії 13 липня 2019 року за № 21-37-33219 так як після можливого скасування зазначеної вище постанови ЦВК від 15.07.2019 року № 1689 розгляд скарги є неможливим, оскільки строки звернення зі скаргою пропущені та поновленню не підлягають.
За приписами ст. 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Розподіл судових витрат здійснено у відповідності до статті 139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 109, 111 Законом України Про вибори народних депутатів України та ст. ст. 2, 4, 5, 139, 143, 194, 241, 246, 250, 268, 269, 271, 272, 273, 278 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову представника Офіційного спостерігача від ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ УСПІШНА ВАРТА в одномандатному виборчому окрузі № 197 ОСОБА_2 - ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльність та визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії від 15.07.2019 року № 1689 - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_1 , виданий 16.12.2005 року Центрально-Міським РВ Криворізького МУ УМВС у Дніпропетровській області) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду за наступними реквізитами: рахунок отримувача - 34312206081055; отримувач - УК у Печерському районі/Печерс.р-н.; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код ЄДРПОУ 38004897; код банку МФО 899998; код класифікації доходів бюджету - 22030001 Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) судовий збір у розмірі 768 (сімсот шестидесяти восьми) гривень 40 копійок
Рішення набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження в порядку ч. 1 ст. 272 КАС України та може бути оскаржено до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у дводенний строк у порядку, встановленому ч. 2 ст. 278 КАС України шляхом подання апеляційної скарги через Шостий апеляційний адміністративний суд.
(Повний текст рішення виготовлено - 18 липня 2019 року).
Головуючий суддя: Л.О. Костюк
Судді: Н.П. Бужак,
О.Є. Пилипенко
Головуючий суддя Костюк Любов Олександрівна
Судді: Пилипенко Олена Євгеніївна
Бужак Наталія Петрівна
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2019 |
Оприлюднено | 19.07.2019 |
Номер документу | 83103309 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні