Рішення
від 18.07.2019 по справі 924/1176/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"18" липня 2019 р. Справа № 924/1176/18

Господарський суд Хмельницької області у складі:

головуючий суддя Вибодовський О.Д., судді Виноградова В.В., Гладій С.В., при секретарі судового засідання Сорока Д.В., розглянувши матеріали

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут", м.Хмельницький

до Управління соціального захисту населення Чемеровецької РДА, смт. Чемерівці, Хмельницької області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головне управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області, м. Хмельницький

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Департамент фінансів Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький

про стягнення 3 558 915,88 грн., з яких 826 613,82 грн. - 3% річних та 2 732 302,06 грн. - інфляційних втрат

Представники сторін:

Від позивача: Канюка Т.В. - за довіреністю № 007.2Др-42-0119 від 03.01.2019р.

Від відповідача: не з"явився

Від третіх осіб: не з`явились

В судовому засіданні відповідно до ч.1 ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть:

До господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява, в якій позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут", м.Хмельницький просить суд стягнути з відповідача Управління соціального захисту населення Чемеровецької РДА, смт. Чемерівці, Хмельницької області на свою користь заборгованість в загальній сумі 3 558 915,88 грн., з яких 826 613,82 грн. - 3% річних та 2 732 302,06 грн. - інфляційних втрат.

Ухвалою суду від 18.12.2018р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі та вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 05.02.2019р. залучено до участі у справі Головне управлінням Державної казначейської служби України у Хмельницькій області (ЄДРПОУ 37971775, адреса: 29000, Хмельницька область, м. Хмельницький, вул. Свободи б,70), як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

Залучено до участі у справі Департамент фінансів Хмельницької обласної державної адміністрації (ЄДРПОУ 02311419, адреса: 29000, Хмельницька область, м.Хмельницький, Майдан Незалежності, будинок РАД), як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

Ухвалою суду від 28.02.2019р. призначено колегіальний розгляд справи № 924/1176/18.

Відповідно до протоколу автоматичного визначення складу колегії суддів від 28.02.2019р. визначено колегіальний розгляд справи у складі: головуючий суддя - Вибодовський О.Д., судді Виноградова В.В., Музика М.В.

Ухвалою суду від 01.03.2019р. прийнято справу до колегіального розгляду у складі: головуючий суддя - Вибодовський О.Д., судді Виноградова В.В., Музика М.В. та призначено підготовче засідання суду.

Розпорядженням керівника апарату господарського суду Хмельницької області №30/19 від 08.04.2019р. на підставі службової записки судді Вибодовського О.Д. призначено повторний автоматичний розподіл справи про заміну члена колегії судді Музики М.В. у зв`язку із перебуванням у відпустці.

Відповідно до протоколу повторного автоматичного розподілу судової справи між суддями від 08.04.2019р. визначено члена колегії Гладій С.В.

Ухвалою суду від 08.04.2019р. прийнято справу до колегіального розгляду у складі: головуючий суддя - Вибодовський О.Д., судді Виноградова В.В., Гладій С.В. та призначено підготовче засідання суду.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що на виконання умов договору №38АНш248-17 від 31.01.2017р. про порядок здійснення розрахунків за надані послуги поставки природного газу пільговій категорії громадян та отримувачам житлових субсидій від 01.01.2017р. позивачем підписано з відповідачем та Головним управлінням Державної казначейської служби України у Хмельницькій області, Департаментом фінансів в Хмельницькій області та ПАТ НАК "Нафтогаз України" зведені реєстри актів звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу за січень - грудень 2017р., при підписанні яких відповідач визначив та погодився з відповідним періодом прострочення відшкодування пільг, сумою заборгованості та періодом її виникнення. Станом на 01.01.2017 року в Управління виникла заборгованість перед ТОВ Хмельницькгаз збут за призначеними субсидіями та пільгами у розмірі 51 953 107,18 грн. та була повністю погашена 09.03.2017 року. В 2017 році нарахування за призначеними субсидіями та пільгами склали 133 342 840,58 грн. (з урахуванням перерахунку, проведено Товариством 31.05.2017 р. в розмірі 29 426 411,05 грн.) та фактично спожито у 2017 році 103 916 429,53 грн.; погашено у 2017 році Управлінням - 54 574 590,01 грн. (без урахування погашення заборгованості за 2016 рік у розмірі 51 953 107,18 грн.) Заборгованість відповідача за 2017 рік станом на 01.01.2018 року склала 49 341 839,52 грн., яка була погашені 26.03.2018р. З посиланням на положення ст.625 Цивільного кодексу України, ТОВ "Хмельницькгаз збут" нарахував та просить стягнути з відповідача як розпорядника коштів бюджетного фінансування вищевказаних пільг та субсидій за прострочення оплат 3% річних у розмірі 826 613,82 грн. за період з 03.03.2017р. по 26.03.2018 р. та інфляційні втрати у розмірі 2 732 302,06 грн. за період з 01.03.2017р. по 26.03.2018р.

Представник відповідача у поданій суду письмовій позиції щодо заявленого позову заначив, що позивач здійснив нарахування відсотків та інфляційних втрат відповідно до спільних протокольних рішень, які укладені Головним управлінням Державної казначейської служби України в Хмельницькій області, Департаментом фінансів в Хмельницькій області, Товариством з обмеженою відповідальністю Хмельницькгаз збут та Національною акціонерною компанією Нафтогаз України і зобов`язання згідно яких виконані з порушенням термінів. Зведеними реєстрами актів звіряння підтверджені суми заборгованості місцевих бюджетів в частині надання субсидій та пільг населенню за природний газ за рахунок субвенцій загального фонду державного бюджету відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005р. №20 по Хмельницькій області. Такі зведені реєстри підписані позивачем і Департаментом фінансів Хмельницької облдержадміністрації. Визначені в зведених реєстрах суми боргу є предметом спільних протокольних рішень.

Відповідач зазначає, що управління соціального захисту населення Чемеровецької державної адміністрації не є стороною спільних протокольних рішень, відповідно, не має відповідати перед позивачем як сторона спільних протокольних рішень за невиконання чи несвоєчасне виконання розрахунків.

Відповідач звертає увагу на те, що спільні протокольні рішення були підписані розпорядниками вищого рівня, що не є відповідальним щодо позивних вимог позивача, оскільки є розпорядником нижчого рівня, враховуючи особливості здійснення господарської діяльності в енергетичній галузі. Управління соціального захисту населення Чемеровецької РДА було позбавлено можливості самостійно впливати на своєчасність розрахунків, тому відсутні підстави для застосування наслідків за порушення грошового зобов`язання, передбачених ч. 2 ст. 625 ст. 612, ст. 530 ЦК України, та відповідно для задоволення позовних вимог.

Повноважний представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

На адресу суду 17.07.0219р. від представника відповідача надійшла заява №08/12-1499/19 в якій відповідач позовні вимоги не визнає в повному обсязі посилаючись на наявні в матеріалах справи докази та просить суд розгляд даної справи здійснювати без участі уповноваженого представника.

Представник Департаменту фінансів Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький у поданій письмовій позиції зазначив, що стягнення вказаних у позові штрафних санкції у разі задоволення позову не буде здійснюватись за рахунок коштів субвенції, тому ніяким чином не може вплинути на бюджетні відносини та інтереси Департаменту фінансів Хмельницької обласної державної адміністрації.

Представники третіх осіб в судове засідання не з"явились.

Відповідно ст.13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

Розглядом матеріалів справи встановлено наступне:

31.01.2017р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" (далі Товариство), ПАТ по газопостачанню та газифікації „Хмельницькгаз» (далі ПАТ) та Управлінням соціального захисту населення Чемеровецької районної державної адміністрації (розпорядник коштів) укладено договір №38АНш248-17 про порядок здійснення розрахунків за надані послуги поставки природного газу пільговій категорії громадян та отримувачам житлових субсидій, предметом якого є взаємовідносини сторін щодо відшкодування коштів за надання комунальних послуг з постачання природного газу пільговим категоріям громадян та отримувачам житлових субсидій на оплату за спожитий природний газ за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, що здійснюється відповідно до статті 102 Бюджетного кодексу України, постанов Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 року № 256 "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету" (зі змінами), від 29 січня 2003 року №117 "Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги" (зі змінами), від 11 січня 2005 року № 20 "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з фінансування видатків місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій", Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного побутового (рідкого) палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року №848 (в редакції постанови КМУ від 22.09.1997р. №1050), із змінами, Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (відносини у перехідний період), затвердженого постановою КМУ від 01.10.2015 р. №758.

Пунктом 2.1.1. договору встановлено, що розпорядник коштів забезпечує персоніфікований облік отримувачів пільг за соціальною ознакою в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги для подальшого електронного обміну з ПАТ; забезпечує персоніфікований облік отримувачів житлових субсидій для подальшого електронного обміну з Товариством (п.2.1.2. договору).

Згідно п.п. 2.2.1 та 2.1.8 договору Товариство здійснює постачання природного газу споживачам, які мають право на відповідні пільги та субсидії, а Розпорядник коштів здійснює розрахунки за спожитий природний газ за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам у відповідному бюджетному році відповідно до Постанови КМУ від 04.03.2002 р. №256 "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету".

Згідно п. 2.2.4. договору після проведеної звірки відповідно до п.п.2.1.3. п.2.1. розділу 2 договору Товариство подає Розпоряднику коштів акти звірки (форма "3 - пільга"), "Акт звірки розрахунків на надані послуги, на які надаються пільги", затверджений наказом Мінпраці України від 28.03.2003р. №83 до 8-го числа місяця наступного за звітним періодом.

Відповідно до п. 2.3.5 договору щомісячно до 5-го числа подавати Розпоряднику коштів на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою „2-пільги» .

Сторони несуть відповідальність за недотримання умов договору відповідно до чинного законодавства України (п. 3.1. договору).

До матеріалів справи додано зведені реєстри актів звіряння розрахунків за нарахованими пільгами, субсидіями населенню послуг для проведення розрахунків відповідно до Порядку, затвердженого постановою Уряду від 11.01.2005 року №20 (із змінами по ТОВ „Хмельницькгаз Збут» по природному газу станом на 01.02.2017р. - 01.12.2017 р., у яких визначено розмір пільг та субсидій помісячно.

З метою погашення взаємної заборгованості, між Головним управлінням Державної казначейської служби України у Хмельницькій області, Департаментом фінансів в Хмельницькій області, ТОВ "Хмельницькгаз збут" та НАК "Нафтогаз України" (ПАТ „Хмельницькгаз» , ПАТ „Укртрансгаз» ) підписано спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу за рахунок коштів загального фонду державного бюджету України (далі СПР).

Предметом СПР є організація проведення сторонами взаєморозрахунку відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 року №20 "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з фінансування видатків місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій".

У розділі 4 „Відповідальність сторін» узгоджено, що сторони , що підписали це спільне протокольне рішення, несуть відповідальність за недотримання вимог Постанови Уряду від 11.01.2005 №20 та Порядку проведення розрахунків і невиконання своїх зобов`язань за цим спільним протокольним рішенням про організацію взаєморозрахунків відповідно до законодавства України.

До СПР між ТОВ „Хмельницькгаз збут» та Департаментом фінансів Хмельницької ОДА підписані Зведені акти звіряння заборгованості за нарахованими пільгами, субсидіями населенню послуг для проведення розрахунків відповідно до Порядку, затвердженого постановою Уряду від 11.01.2005 року №20 (із змінами) по ТОВ „Хмельницькгаз збут» та Зведені реєстри погашення заборгованості по наданих пільгах і субсидіях населенню за спожитий природний газ.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1261 на користь ТОВ позивача за січень 2017р. повинно було бути перераховано 49 060 518,95 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 659 557,69 грн. складала заборгованість відповідача.

Зокрема, відповідно до СПР від 20.02.2017 №1265 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 44 100 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 390 649,29 грн. складала заборгованість відповідача.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1266 на позивача за січень 2017р. повинно було бути перераховано 45 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 439 438,04 грн. складала заборгованість відповідача.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1267 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 46 200 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 504 489,71 грн. складала заборгованість відповідача.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1268 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 47 100 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 553 278,49 грн. складала заборгованість відповідача.

Фактичний перерахунок коштів за СПР №1261, №1265, №1266, №1267, №1268 від 20.02.2017р. ГУ УДКСУ у Хмельницькій області та ДКСУ м. Київ на рахунок ТОВ „Хмельницькгаз збут» - 09.03.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №83/УТГ на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 10 744 820.45 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 582 473,87 грн. складала заборгованість відповідача.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1262 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 48 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 602 067,25 грн. складала заборгованість відповідача.

Фактичний перерахунок коштів за СПР №1262, №83/УТГ від 20.02.2017р. ГУ УДКСУ у Хмельницькій області та ДКСУ м. Київ на рахунок ТОВ „Хмельницькгаз збут» - 11.04.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017 №84/УТГ на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 12 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 650 516,80 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок - 28.04.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1263 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 42 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 276 808,84 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок - 10.05.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1264 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 43 200 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 341 860,61 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок - 12.06.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №85/УТГ на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 9 900 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 536 676,36 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок - 05.07.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №86/УТГ на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 10 800 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 585 465,13 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок - 05.07.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 04.04.2017р. №2052/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за лютий 2017р. повинно було бути перераховано 12 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 677 938,72 грн. складала заборгованість відповідача.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 04.04.2017р. №2053/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за лютий 2017р. повинно було бути перераховано 12 475 332,90 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 704 792,59 грн. складала заборгованість відповідача.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 04.04.2017р. №2054/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за лютий 2017р. повинно було бути перераховано 10 680 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 603 365,46 грн. складала заборгованість відповідача.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 04.04.2017р. №2055/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за лютий 2017р. повинно було бути перераховано 10 710 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 605 060,30 грн. складала заборгованість відповідача.

Фактичний перерахунок коштів за СПР №2052/У, №2053/У, №2054/У, №2055/У від 04.04.2017р. ГУ УДКСУ у Хмельницькій області та ДКСУ м. Київ на рахунок ТОВ „Хмельницькгаз збут» - 09.08.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 04.04.2017р. №2056/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за лютий 2017р. повинно було бути перераховано 4 860 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 274 565,18 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок - 10.08.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 04.04.2017р. №2057/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за лютий 2017р. повинно було бути перераховано 5 734 494,61 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 323 969,66 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок - 10.08.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.05.2017р. №275І/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за квітень 2017р. повинно було бути перераховано 6 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 348 018,45 грн. складала заборгованість відповідача.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.05.2017р. №2755 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за квітень 2017р. повинно було бути перераховано 150 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 8 700 460,86 грн. складала заборгованість відповідача.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.04.2017р. №2283/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за березень 2017р. повинно було бути перераховано 7 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 405 699,96 грн. складала заборгованість відповідача.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.04.2017р. №2284 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за березень 2017р. повинно було бути перераховано 8 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 463 657,10 грн. складала заборгованість відповідача.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.05.2017р. №258/УТГ на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за квітень 2017р. повинно було бути перераховано 7 599 065,45 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 440 769,16 грн. складала заборгованість відповідача.

Фактичний перерахунок коштів за СПР №2751/У, №2755/У, №2283/У та №2284/У від 19.04.2017р., 258/УТГ від 19.05.2017р. ГУ УДКСУ у Хмельницькій області та ДКСУ м. Київ на рахунок ТОВ „Хмельницькгаз збут» - 21.08.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.05.2017р. №2753 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за квітень 2017р. повинно було бути перераховано 199 000 000,00 грн. заборгованість по пільгах та субсидіям, з яких 11 542 611,45 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок - 14.09.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.05.2017р. №2752 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за квітень 2017р. повинно було бути перераховано 198 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 6 593 532,01 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок - 20.12.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.11.2017р. №4005 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за жовтень 2017р. повинно було бути перераховано 30 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 1 168 984,70 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок - 20.12.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.11.2017р. №4006 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за жовтень 2017р. повинно було бути перераховано 34 604 604,41 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 1 348 408,44 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок - 20.12.2017р.

Відповідно до спільного протокольного рішення від 23.11.2017р. №4105/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за жовтень 2017р. повинно було бути перераховано 5 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 194 830,79 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок - 30.11.2017р.

Відповідно до зведеного реєстру звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу між ТОВ Хмельницькгаз збут та Управління соціального захисту населення Чемеровецької РДА Хмельницької області станом на 01.01.2018р. заборгованість на початок звітного року станом на 01.01.2017р. - 51 953 107,18 грн., з початку року фактично спожито - 103 916 429,53 грн., профінансовано станом на 01.01.2018р. - 106 527 697,19 грн., заборгованість станом на 01.01.2018р. - 49 41 839,52 грн.

У позовній заяві позивач зазначає, що борг за попередній період - 51 953 107,18 грн. погашено відповідачем 09.03.2017р., а заборгованість за 2017 рік в сумі 49 341 839,52 грн. була погашена 26.03.2018р.

Оцінивши матеріали справи в їх сукупності, судом приймається до уваги наступне:

Пунктом 3 ст.3, ст.627 Цивільного кодексу України закріплено принцип свободи договору, який передбачає, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Ст. 526 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно зі ст.193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.

Згідно зі ст.530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

У п. 2.1.8 договору до обов`язків Розпорядника коштів (відповідача) віднесено здійснення розрахунків з товариством (позивачем) за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам у відповідному бюджетному році відповідно до Постанови КМУ від 04.03.2002 р. №256 "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету".

Судом встановлено, що при укладенні спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України сторони керувалися зокрема, постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20, відповідно до якої затверджений Порядок перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій.

Одним із засобів державного регулювання господарської діяльності є визначення механізму перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот за рахунок надходження до загального фонду державного бюджету рентної плати за транзитне транспортування природного газу і за природний газ, що видобувається в Україні. Наведене регулювання визначено постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій (далі - Порядок, в редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Аналіз змісту цього Порядку вказує на те, що держава взяла на себе бюджетне зобов`язання щодо відшкодування частини витрат підприємств паливно-енергетичного комплексу, пов`язаних з газопостачанням населення, яке використовує субсидії та має пільги з оплати комунальних послуг, а саме - витрат на придбання природного газу, його транспортування магістральними та переміщення розподільчими газопроводами.

Пунктом 12 Порядку визначено, що розрахунки проводяться за згодою сторін на підставі актів звіряння та спільних протокольних рішень, підписаних усіма учасниками цих розрахунків.

Порядок проведення розрахунків за природний газ, теплопостачання і електроенергію, затверджений наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, Міністерства фінансів України від 03.08.2015 №493/688 (в редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Цей Порядок визначає взаємовідносини між органами Державної казначейської служби України, департаментами фінансів обласних державних адміністрацій, Департаментом фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - відповідні департаменти фінансів), Міністерством енергетики та вугільної промисловості України, Національною акціонерною компанією Нафтогаз України , ДП Енергоринок та іншими учасниками розрахунків за природний газ, теплопостачання та електроенергію, що проводяться відповідно до Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20.

Згідно з пунктом 1.2 цього Порядку розрахунки, передбачені в пункті 1.1 цього розділу, проводяться за згодою сторін на підставі актів звіряння за нарахованими пільгами, субсидіями та компенсаціями населенню (далі - акти звіряння) або договорів, що визначають обсяг щомісячного споживання ресурсів (товарів, послуг) (далі - договори), і спільного протокольного рішення про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу, форма якого наведена у додатку 1 до цього Порядку; спільного протокольного рішення про організацію взаєморозрахунків за електроенергію, форма якого наведена у додатку 2 до цього Порядку; спільного протокольного рішення про організацію взаєморозрахунків за електроенергію та природний газ або вугілля, форма якого наведена у додатку 3 до цього Порядку.

Усі учасники розрахунків зобов`язані забезпечувати підписання спільних протокольних рішень на проведення розрахунків протягом 2 робочих днів з дня отримання таких спільних протокольних рішень (пункт 1.5).

З наведеного вбачається адміністративно-правове регулювання відносин щодо механізму фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг та житлових субсидій населенню, зокрема, на оплату природного газу.

Запроваджуючи механізм взаємних розрахунків між підприємствами паливно-енергетичного комплексу, визначений Порядком, держава забезпечує відшкодування частини витрат підприємств паливно-енергетичного комплексу, пов`язаних з газопостачанням населення, яке використовує житлові субсидії та має пільги з оплати комунальних послуг. Тобто, державою офіційно визнається неможливість підприємств паливно-енергетичного комплексу забезпечити вчасні розрахунки в цій частині (в залежності від рівня отриманих пільг та субсидій населенням на відповідній ліцензованій території діяльності).

Визнаючи неможливість розрахунків в цій частині підприємствами паливно-енергетичного комплексу, держава, приймаючи відповідні нормативно-правові акти, змінює характер регулювання відповідних правовідносин, що склались між сторонам на підставі укладених між ними договорів.

Тобто, правовідносини щодо проведення розрахунків між сторонами в цій частині (у розмірі отриманих пільг та субсидій населенням на відповідній території діяльності відповідача) зазнають імперативного регулюючого впливу держави, якою приймаються законодавчі акти щодо виділення відповідних субвенцій на фінансування пільг та субсидій; соціального захисту відповідних категорій громадян та їх гарантій. А тому на виконання таких законодавчих актів державою в особі відповідних державних органів приймаються підзаконні нормативні акти, як то Постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20.

Отже, незалежно від того, що правовідносини між сторонами виникли на підставі господарського договору, грошові зобов`язання між сторонами договору в частині, яку держава буде компенсувати за рахунок коштів державного бюджету, регулюються відповідними нормами законодавства, зокрема, адміністративного (бюджетного), і застосування та чинність яких не залежить від того, чи передбачали сторони у договорі відповідні умови, чи навпаки. Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 18.04.2018р. по справі №906/790/16, від 27.11.2018р. по справі №902/471/16 та від 11.12.2018р. по справі №924/296/18.

Тобто, підписавши спільні протокольні рішення, сторони погодилися з тим, що між ними встановлюється окремо визначений порядок розрахунків.

З 01 січня 2018 року втратив чинність Порядок № 20, який встановлював механізм перерахування субвенцій з державного бюджету на оплату пільг, субсидій, компенсацій, в тому числі щодо послуг з постачання природного газу, на підставі якого учасниками розрахунків складались акти звіряння та спільні протокольні рішення щодо порядку їх оплати, - був введений новий механізм проведення відповідних розрахунків, з огляду на зміст Порядку № 256.

Відтак, повне виконання зобов`язання за 2017 рік, проведення розрахунків за спожитий природній газ у 2017 році, відбулося у 2018 році уже відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 року № 256 грошовими коштами (копії листів Управління фінансів Городоцької РДА та платіжних доручень наявні у матеріалах справи).

Відповідно до п. 2.1.8 договору до обов`язків розпорядника коштів (відповідача) віднесено здійснення розрахунків з товариством (позивачем) за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам у відповідному бюджетному році відповідно до Постанови КМУ від 04.03.2002 р. №256 "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету".

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 року №256 затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення на рахунок субвенцій з державного бюджету (далі - Порядок №256), яким встановлено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення компенсаційних виплат за вказані пільги окремих категорій громадян за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Відповідно до п. 3 Порядку №256 головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, є керівники головних управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

Відповідно до ч. 1 п. 8 Порядку №256 отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державного казначейства, для здійснення відповідних видатків. При цьому головні розпорядники коштів у п`ятиденний термін здійснюють розрахунки із постачальниками відповідних послуг (ч. 2 п. 8 Порядку №256)

Матеріалами справи підтверджено, що станом на дату звернення з позовом до суду, борг у відповідача за спожитий природний газ перед ТОВ "Хмельницькгаз збут" відсутній, що також не заперечується сторонами.

Позивач, посилаючись на норми ст.625 ЦК України просить стягнути з відповідача як розпорядника коштів бюджетного фінансування вищевказаних пільг та субсидій за прострочення оплат по спожитому природному газу у 2017 році на підставі постанов Кабінету Міністрів України від 04.03.2002р. №256 та від 11.01.2005р. №20, умов договору, спільних протокольних рішень від 3% річних за період з 03.03.2017р. по 21.03.2018 р. та інфляційні втрати за період з березня 2017р. по лютий 2018р.

В силу ч. 2 ст. 625 ЦК України, боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Судом враховується, що відповідач не був учасником долучених до матеріалів справи спільних протокольних рішень, у відповідності до яких здійснювався розрахунок з позивачем за спожитий у 2017 році природний газ. При надходженні на його рахунок коштів субвенції з Державного бюджету ним, у термін передбачений умовами договору, здійснювалося перерахування коштів на рахунок позивача.

Як вбачається з матеріалів справи, погашення заборгованості за природний газ спожитий у 2017 році здійснювалось за рахунок надходження коштів загального фонду державного бюджету України на виконання спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу, а також коштів у вигляді пільг та відшкодування субсидій на житлово-комунальні послуги згідно актів перераховані позивачу з 20.12.2017р. та у 2018 році, сплачені відповідачем, у порядку встановленому постановою КМУ від 04.03.2002 за № 256. Станом на дату звернення з позовом до суду борг у відповідача за спожитий у 2017 році природний газ перед ТОВ „Хмельницькгаз збут» відсутній.

При цьому, доказів порушення відповідачем строків передбачених Порядками затвердженими постановами Кабінету Міністрів України від 11.01.2005р. №20 та від 04.03.2002 №256 щодо перерахунку коштів субвенцій за природний газ спожитий у 2017 році на рахунок позивача, матеріали справи не містять.

Судом береться до уваги, що порядок проведення розрахунків за надані надавачем послуги врегульований як умовами договору, так і низкою підзаконних нормативно-правових актів. В свою чергу алгоритм дій відповідача щодо оформлення документів, що супроводжують процес надання послуг і проведення розрахунків за них, також чітко регламентований.

Позивачем не надано доказів відступлення відповідачем від унормованого порядку проведення розрахунків з позивачем і як наслідок - не доведено суду допущену відповідачем прострочку у виконанні грошових зобов`язань.

Судом також враховується, що власними коштами відповідач розрахунки не проводив, що унеможливлює застосування до відповідача заходів відповідальності за порушення грошового зобов`язання.

У ч. 1 ст. 612 ЦК України передбачено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Враховуючи, що у договорі №38АНш248-17 про порядок здійснення розрахунків за надані послуги поставки природного газу пільговій категорії громадян та отримувачам житлових субсидій, сторонами передбачено проведення розрахунків щодо відшкодування коштів за надання комунальних послуг з постачання природного газу пільговим категоріям громадян та отримувачам житлових субсидій на оплату за спожитий природний газ за рахунок коштів (субвенцій) з державного бюджету, з огляду на імперативний регулюючий вплив держави, якою приймаються законодавчі та підзаконні нормативні акти щодо виділення відповідних субвенцій на фінансування пільг та субсидій, неможливість відповідача забезпечити вчасні розрахунки в цій частині з незалежних від нього обставин, суд дійшов до висновку про відсутність правових підстав для нарахування та стягнення з відповідача пені та передбачених частиною 2 статті 625 Цивільного кодексу України, 3% річних та інфляційних витрат.

Згідно ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року).

У відповідності з п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

За таких обставин, беручи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає за належне у задоволенні позову про стягнення 826 613,82 грн. - 3% річних та 2 732 302,06 грн. - інфляційних втрат відмовити.

У відповідності до ст. 129 ГПК України судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У позові Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут", м.Хмельницький до Управління соціального захисту населення Чемеровецької РДА, смт. Чемерівці, Хмельницької області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головне управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області, м. Хмельницький, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Департамент фінансів Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький про стягнення 3 558 915,88 грн., з яких 826 613,82 грн. - 3% річних та 2 732 302,06 грн. - інфляційних втрат відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено та підписано 18.07.2019р.

Головуючий суддя О.Д. Вибодовський

Суддя В.В. Виноградова

Суддя С.В. Гладій

Віддрук 5 прим. (рек. з повід):

1- до справи

2- позивачу - м.Хмельницький, просп.Миру, 41;

3 - відповідачу - смт.Чемерівці, вул.Центральна, 61;

4 - третій особі - Головному управлінню Державної казначейської служби України у Хмельницькій області (ЄДРПОУ 37971775, адреса: 29000, Хмельницька область, м. Хмельницький, вул. Свободи б,70);

5 - третій особі - Департаменту фінансів Хмельницької обласної державної адміністрації (ЄДРПОУ 02311419, адреса: 29000, Хмельницька область, м.Хмельницький, Майдан Незалежності, будинок РАД).

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення18.07.2019
Оприлюднено22.07.2019
Номер документу83117750
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1176/18

Постанова від 03.10.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Постанова від 03.10.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 23.08.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 23.08.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Рішення від 18.07.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Рішення від 18.07.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 24.06.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 03.06.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 03.06.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 08.05.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні