ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2019 року Справа № 924/1176/18
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Філіпова Т.Л., суддя Гудак А.В. , суддя Бучинська Г.Б.
секретар судового засідання Гладка Л.А.
за участю представників сторін:
позивача: Якимчук О.М.
відповідача: не з`явився
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - не з`явилися
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" на рішення господарського суду Хмельницької області від 18.07.2019 р. у справі №924/1176/18, ухвалене колегією суддів: головуючий суддя Вибодовський О.Д., судді Виноградова В.В., Гладій С.В., повний текст рішення складено 18.07.2019 р.
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут"
до Управління соціального захисту населення Чемеровецької РДА
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головного управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області
Департаменту фінансів Хмельницької області державної адміністрації
про стягнення 3 558 915,88 грн., з яких 826 613,82 грн. - 3% річних та 2 732 302,06 грн. - інфляційних втрат
До господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява, в якій позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" просить суд стягнути з відповідача Управління соціального захисту населення Чемеровецької РДА Хмельницької області на свою користь заборгованість в загальній сумі 3 558 915,88 грн., з яких 826 613,82 грн. - 3% річних та 2 732 302,06 грн. - інфляційних втрат.
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 18.07.2019 р. в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" відмовлено.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" звернулося до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Хмельницької області від 18.07.2019 р. у справі №924/1176/18 повністю та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" задовольнити повністю.
Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" зазначає, що господарський суд першої інстанції неповно з`ясував всі обставини справи, прийнявши рішення з порушенням норм матеріального права.
Звертає увагу апеляційного суду на те, що на підставі Порядку №20, №156, №493 відшкодування витрат, понесених позивачем внаслідок надання послуг газопостачання відповідним категоріям громадян здійснюється відповідачем за рахунок державних субвенцій не залежно від того, чи був він підписантом спільних протокольних рішень, чи ні.
Підписання Спільних протокольних рішень є елементом процедурного оформлення розрахунків за рахунок коштів субвенцій з Державного бюджету.
Процедурною передумовою підписання спільного протокольного рішення є визначення та погодження позивачем та відповідачем, шляхом підписання щомісячних актів звіряння/зведених реєстрів, суми заборгованості. Централізоване перерахування коштів, що мало місце у 2017 році, не звільняє відповідача від відповідальності та від обов`язку контролювати своєчасність розрахунків з позивачем за наданні останнім послуги, оскільки обов`язок провести розрахунки з позивачем покладено на головних розпорядників коштів місцевих бюджетів, тобто в даному випадку Управління соціального захисту населення Чемеровецької районної державної адміністрації.
При визначенні періоду прострочення здійснення розрахунків за надані послуги, на які надаються пільги населенню та житлові субсидії, розрахунку 3% річних та інфляційних втрат, позивачем було враховано приписи п.11 Положення №117, з якого вбачається, що розрахунок з підприємствами та організаціями, які надають послуги, повинен проводиться щомісячно, а також умови Договору, приписи ст.530 ЦК України та положення Порядку №256.
Ухвалами Північно-західного апеляційного господарського суду від 23 серпня 2019 року, відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" на рішення господарського суду Хмельницької області від 18.07.2019 р. у справі №924/1176/18, справу призначено до розгляду.
В судовому засіданні апеляційної інстанції 03.10.2019 р. представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" підтримав апеляційну скаргу в повному обсязі та надав пояснення в обґрунтування своєї позиції.
24.09.2019 р. на адресу апеляційного господарського суду від Управління соціального захисту населення Чемеровецької РДА надійшов відзив на апеляційну скаргу в якому управління просить суд залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Крім того, 30.09.2019 р. на електронну адресу апеляційного господарського суду надійшло клопотання від Управління соціального захисту населення Чемеровецької РДА про розгляд справи без участі представника відповідача.
Представники третіх осіб у судове засідання не прибули та не реалізували процесуальне право на участь в судовому засіданні апеляційної інстанції, причин неявки суду не повідомили. При цьому колегія суддів звертає увагу сторін на те, що в даному випадку враховується правова позиція Європейського суду з прав людини у справі "Пономарьов проти України", згідно з якою сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження. Відтак, колегія суддів визначилась про можливість розгляду скарги в даному судовому засіданні.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Північно-західний апеляційний господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, 31.01.2017р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" (далі Товариство), ПАТ по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" (далі ПАТ) та Управлінням соціального захисту населення Чемеровецької районної державної адміністрації (розпорядник коштів) укладено договір №38АНш248-17 про порядок здійснення розрахунків за надані послуги поставки природного газу пільговій категорії громадян та отримувачам житлових субсидій, предметом якого є взаємовідносини сторін щодо відшкодування коштів за надання комунальних послуг з постачання природного газу пільговим категоріям громадян та отримувачам житлових субсидій на оплату за спожитий природний газ за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, що здійснюється відповідно до статті 102 Бюджетного кодексу України, постанов Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 року № 256 "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету" (зі змінами), від 29 січня 2003 року №117 "Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги" (зі змінами), від 11 січня 2005 року № 20 "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з фінансування видатків місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій", Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного побутового (рідкого) палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року №848 (в редакції постанови КМУ від 22.09.1997р. №1050), із змінами, Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (відносини у перехідний період), затвердженого постановою КМУ від 01.10.2015 р. №758.
Пунктом 2.1.1. договору встановлено, що розпорядник коштів забезпечує персоніфікований облік отримувачів пільг за соціальною ознакою в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги для подальшого електронного обміну з ПАТ; забезпечує персоніфікований облік отримувачів житлових субсидій для подальшого електронного обміну з Товариством (п.2.1.2. договору).
Згідно п. 2.2.1 та 2.1.8 договору Товариство здійснює постачання природного газу споживачам, які мають право на відповідні пільги та субсидії, а Розпорядник коштів здійснює розрахунки за спожитий природний газ за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам у відповідному бюджетному році відповідно до Постанови КМУ від 04.03.2002 р. №256 "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету".
Відповідно до п. 2.2.4. договору після проведеної звірки відповідно до п.п.2.1.3. п.2.1. розділу 2 договору Товариство подає Розпоряднику коштів акти звірки (форма "3 - пільга"), "Акт звірки розрахунків на надані послуги, на які надаються пільги", затверджений наказом Мінпраці України від 28.03.2003р. №83 до 8-го числа місяця наступного за звітним періодом.
Пунктом 2.3.5 договору передбачено, щомісячно до 5-го числа подавати Розпоряднику коштів на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою „2-пільги„.
Сторони несуть відповідальність за недотримання умов договору відповідно до чинного законодавства України (п. 3.1. договору).
Строк дії даного договору з 01 січня 2017р. до 31 грудня 2017р., але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань по Договору. У разі відсутності заперечень від жодної із сторін за 10 календарних днів до закінчення строку дії даного договору, він продовжує діяти строком на кожен наступний рік на тих же умовах.(п.6.1 Договору).
Договір підписано уповноваженими представниками та скріплено відтисками печаток сторін.
Матеріали справи містять зведені реєстри актів звіряння розрахунків за нарахованими пільгами, субсидіями населенню послуг для проведення розрахунків відповідно до Порядку, затвердженого постановою Уряду від 11.01.2005 року №20 (із змінами) по ТОВ "Хмельницькгаз збут" по природному газу станом на 01.02.2017р. - 01.12.2017 р., у яких визначено розмір пільг та субсидій помісячно.
З метою погашення взаємної заборгованості, між Головним управлінням Державної казначейської служби України у Хмельницькій області, Департаментом фінансів в Хмельницькій області, ТОВ "Хмельницькгаз збут" та НАК "Нафтогаз України" (ПАТ "Хмельницькгаз", ПАТ "Укртрансгаз") підписано спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу за рахунок коштів загального фонду державного бюджету України (далі СПР).
Предметом СПР є організація проведення сторонами взаєморозрахунку відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 року №20 "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з фінансування видатків місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій".
У розділі 4 "Відповідальність сторін" узгоджено, що сторони, що підписали це спільне протокольне рішення, несуть відповідальність за недотримання вимог Постанови Уряду від 11.01.2005 №20 та Порядку проведення розрахунків і невиконання своїх зобов`язань за цим спільним протокольним рішенням про організацію взаєморозрахунків відповідно до законодавства України.
Матеріалами справи підтверджено, що до всіх спільних протокольних рішень ТОВ "Хмельницькгаз збут" та Департаментом фінансів Хмельницької ОДА підписані Зведені акти звіряння заборгованості за нарахованими пільгами, субсидіями населенню послуг для проведення розрахунків відповідно до Порядку, затвердженого постановою Уряду від 11.01.2005 року №20 (із змінами) по ТОВ "Хмельницькгаз збут" та Зведені реєстри погашення заборгованості по наданих пільгах і субсидіях населенню за спожитий природний газ.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1261 на користь ТОВ позивача за січень 2017р. повинно було бути перераховано 49 060 518,95 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 659 557,69 грн. складала заборгованість відповідача.
Зокрема, відповідно до СПР від 20.02.2017 №1265 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 44 100 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 390 649,29 грн. складала заборгованість відповідача.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1266 на позивача за січень 2017р. повинно було бути перераховано 45 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 439 438,04 грн. складала заборгованість відповідача.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1267 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 46 200 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 504 489,71 грн. складала заборгованість відповідача.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1268 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 47 100 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 553 278,49 грн. складала заборгованість відповідача.
Фактичний перерахунок коштів за СПР №1261, №1265, №1266, №1267, №1268 від 20.02.2017р. ГУ УДКСУ у Хмельницькій області та ДКСУ м.Київ на рахунок ТОВ "Хмельницькгаз збут" - 09.03.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №83/УТГ на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 10 744 820.45 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 582 473,87 грн. складала заборгованість відповідача.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1262 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 48 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 602 067,25 грн. складала заборгованість відповідача.
Фактичний перерахунок коштів за СПР №1262, №83/УТГ від 20.02.2017р. ГУ УДКСУ у Хмельницькій області та ДКСУ м. Київ на рахунок ТОВ "Хмельницькгаз збут" 11.04.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017 №84/УТГ на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 12 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 650 516,80 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок 28.04.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1263 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 42 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 276 808,84 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок 10.05.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №1264 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 43 200 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 2 341 860,61 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок 12.06.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №85/УТГ на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 9 900 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 536 676,36 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок 05.07.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.02.2017р. №86/УТГ на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за січень 2017р. повинно було бути перераховано 10 800 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 585 465,13 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок 05.07.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 04.04.2017р. №2052/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за лютий 2017р. повинно було бути перераховано 12 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 677 938,72 грн. складала заборгованість відповідача.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 04.04.2017р. №2053/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за лютий 2017р. повинно було бути перераховано 12 475 332,90 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 704 792,59 грн. складала заборгованість відповідача.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 04.04.2017р. №2054/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за лютий 2017р. повинно було бути перераховано 10 680 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 603 365,46 грн. складала заборгованість відповідача.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 04.04.2017р. №2055/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за лютий 2017р. повинно було бути перераховано 10 710 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 605 060,30 грн. складала заборгованість відповідача.
Фактичний перерахунок коштів за СПР №2052/У, №2053/У, №2054/У, №2055/У від 04.04.2017р. ГУ УДКСУ у Хмельницькій області та ДКСУ м. Київ на рахунок ТОВ „Хмельницькгаз збут 09.08.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 04.04.2017р. №2056/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за лютий 2017р. повинно було бути перераховано 4 860 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 274 565,18 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок 10.08.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 04.04.2017р. №2057/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за лютий 2017р. повинно було бути перераховано 5 734 494,61 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 323 969,66 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок 10.08.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.05.2017р. №275І/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за квітень 2017р. повинно було бути перераховано 6 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 348 018,45 грн. складала заборгованість відповідача.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.05.2017р. №2755 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за квітень 2017р. повинно було бути перераховано 150 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 8 700 460,86 грн. складала заборгованість відповідача.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.04.2017р. №2283/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за березень 2017р. повинно було бути перераховано 7 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 405 699,96 грн. складала заборгованість відповідача.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.04.2017р. №2284 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за березень 2017р. повинно було бути перераховано 8 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 463 657,10 грн. складала заборгованість відповідача.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.05.2017р. №258/УТГ на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за квітень 2017р. повинно було бути перераховано 7 599 065,45 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 440 769,16 грн. складала заборгованість відповідача.
Фактичний перерахунок коштів за СПР №2751/У, №2755/У, №2283/У та №2284/У від 19.04.2017р., 258/УТГ від 19.05.2017р. ГУ УДКСУ у Хмельницькій області та ДКСУ м. Київ на рахунок ТОВ "Хмельницькгаз збут" 21.08.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.05.2017р. №2753 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за квітень 2017р. повинно було бути перераховано 199 000 000,00 грн. заборгованість по пільгах та субсидіям, з яких 11 542 611,45 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок 14.09.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 19.05.2017р. №2752 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за квітень 2017р. повинно було бути перераховано 198 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 6 593 532,01 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок 20.12.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.11.2017р. №4005 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за жовтень 2017р. повинно було бути перераховано 30 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 1 168 984,70 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок 20.12.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 20.11.2017р. №4006 на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за жовтень 2017р. повинно було бути перераховано 34 604 604,41 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 1 348 408,44 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок 20.12.2017р.
Відповідно до спільного протокольного рішення від 23.11.2017р. №4105/у на користь ТОВ Хмельницькгаз збут за жовтень 2017р. повинно було бути перераховано 5 000 000,00 грн. заборгованості по пільгах та субсидіям, з яких 194 830,79 грн. складала заборгованість відповідача. Фактичний перерахунок 30.11.2017р.
Відповідно до зведеного реєстру звіряння розрахунків за надані населенню пільги та субсидії по природному газу між ТОВ Хмельницькгаз збут та Управління соціального захисту населення Чемеровецької РДА Хмельницької області станом на 01.01.2018р. заборгованість на початок звітного року станом на 01.01.2017р. 51 953 107,18 грн., з початку року фактично спожито - 103 916 429,53 грн., профінансовано станом на 01.01.2018р. 106 527 697,19 грн., заборгованість станом на 01.01.2018р. 49 41 839,52 грн.
Звертаючись з позовом до суду першої інстанції Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" зазначило, що борг за попередній період 51 953 107,18 грн. погашено відповідачем 09.03.2017р., а заборгованість за 2017 рік в сумі 49 341 839,52 грн. була погашена 26.03.2018р.
Однак, оскільки відповідач розрахувався за протокольними рішеннями з порушенням строків, позивач посилаючись на положення ст.625 ЦК України, нарахував та просить стягнути з відповідача 3% річних у розмірі 826 613,82 грн. за період 03.03.2017 р. по 26.03.2018 р. та інфляційні втрати у розмірі 2 732 302,06 грн. за період з 01.03.2017 р. по 26.03.2018 р.
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 18.07.2019 р. в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" відмовлено.
Апеляційний суд, перевіривши наведені доводи апеляційної скарги, встановивши обставини, які підлягали встановленню на підставі доказів, наявних у матеріалах справи, не вбачає підстави для задоволення поданої апеляційної скарги враховуючи наступне.
Предметом даного спору є стягнення інфляційних втрат і річних за договором.
Матеріалами справи стверджено, що з моменту укладення Договору 31.01.2017р. між сторонами виникли відносини надання послуг, оскільки такі відносини відповідають ст.901 ЦК України: коли одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Згідно зі статтею 193 ГК України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Аналогічно, згідно до ст. 525, 526 ЦК України не допускається одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов, якщо інше не встановлено договором або законом.
Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін) (ч.1 ст.530 ЦК України).
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. (ст.ст. 525, 526 ЦК України).
Як встановлено місцевим господарським судом та стверджується матеріалами справи, предметом укладеного Управлінням та Товариством договору є взаємовідносини щодо відшкодування коштів за надання комунальних послуг з постачання природного газу пільговим категоріям громадян та отримувачам житлових субсидій на оплату за спожитий природний газ за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, що здійснюється відповідно законів та підзаконних нормативних актів.
Так, статтею 19 Закону України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії встановлено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Виконавець послуг, відповідно до п.3 ч.1 ст.8 Закону України Про житлово-комунальні послуги , має право отримувати компенсацію за надані відповідно до закону окремим категоріям громадян пільги та нараховані субсидії з оплати житлово-комунальних послуг.
За змістом ч.2 ст.16 Закону України Про ринок природного газу , вразливі споживачі мають право на субсидію для відшкодування витрат за спожитий природний газ та іншу адресну допомогу, що надається у порядку, встановленому Кабінетом міністрів України.
Бюджетні зобов`язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв`язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, - обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.(ч.6 ст.48 Бюджетного кодексу України).
Таким чином, видатки на відшкодування вартості послуг наданих пільговим категоріям громадян здійснюються, в тому числі з районних бюджетів за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом міністрів України. (пп.б п.4 ч.1 ст.89 та ч.1 ст.102 БК України).
Переглядаючи оскаржуване рішення, колегія суддів зауважує, що з метою погашення взаємної заборгованості Головне управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області, Департамент фінансів в Хмельницькій області, ТзОВ Хмельницькгаз збут , ПАТ Укртрансгаз , НАК Нафтогаз України (частина договорів), а також ПАТ Хмельницькгаз (частина договорів) підписано спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу за рахунок коштів загального фонду державного бюджету України. Предметом всіх спільних протокольних рішень є організація проведення сторонами взаєморозрахунку відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 11 січня 2005р. №20 Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з фінансування видатків місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій .
Таким чином, з моменту укладення спільних протокольних рішень між сторонами цих рішень виникли відносини з організації взаєморозрахунків.
При укладенні Договору та спільних протокольних рішень сторони керувалися, зокрема, постановою Кабінету міністрів України від 11.01.2005р. №20, якою затверджений Порядок перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій.
Порядок проведення розрахунків за природний газ, теплопостачання і електроенергію був затверджений наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, Міністерства фінансів України від 03.08.2015р. №493/688 (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, втратив чинність з 03.04.2018р. на підставі Наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості №123/289 від 19.02.2018р.).
Цей Порядок визначає взаємовідносини між органами Державної казначейської служби України, департаментами фінансів обласних державних адміністрацій, Департаментом фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - відповідні департаменти фінансів), Міністерством енергетики та вугільної промисловості України, Національною акціонерною компанією Нафтогаз України , ДП Енергоринок , ПАТ Укртрансгаз , ПАТ Укргазвидобування , виробниками електроенергії і вугледобувними підприємствами та іншими учасниками розрахунків за природний газ, послуги з постачання, розподілу та транспортування природного газу, в тому числі послуги замовленої потужності, фізичного транспортування природного газу, балансування обсягів природного газу (далі - послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу), теплопостачання та електроенергію, що проводяться відповідно до Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 року №20 (далі - Порядок).
Згідно з пунктом 1.2 цього Порядку - розрахунки, передбачені в пункті 1.1 розділу, про-водяться за згодою сторін на підставі актів звіряння за нарахованими пільгами, субсидіями та компенсаціями населенню (далі - акти звіряння) або договорів, що визначають обсяг щомісячного споживання ресурсів (товарів, послуг) (далі - договори), і спільного протокольного рішення про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу, форма якого наведена у додатку 1 до цього Порядку; спільного протокольного рішення про організацію взаєморозрахунків за електроенергію, форма якого наведена у додатку 2 до цього Порядку; спільного протокольного рішення про організацію взаєморозрахунків за електроенергію та природний газ або вугілля, форма якого наведена у додатку 3 до цього Порядку.
Крім того, згідно з підпунктами 1, 2 пункту 2.7 Порядку №493/688 визначено проведення розрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу здійснюється таким чином: 1) на підставі платіжних доручень органи Казначейства перераховують кошти на рахунки теплопостачальних і газопостачальних організацій, відкриті в органах Казначейства; 2) останнім отримувачем коштів від постачальників ресурсів при розрахунках за теплопостачання, джерелом якого є природний газ, є: Національна акціонерна компанія Нафтогаз України та/або дочірня компанія Національної акціонерної компанії Нафтогаз України - Газ України (далі - ДК Газ України ), ПАТ Укртрансгаз , ПАТ Укргазвидобування , рахунки яких відкриті у Казначействі. Останніми отримувачами коштів від постачальників ресурсів при розрахунках за природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу є: Національна акціонерна компанія Нафтогаз України , ДК Газ України , ПАТ Укртрансгаз , ПАТ Укргазвидобування , рахунки яких відкриті у Казначействі.
Відповідно до пункту 1.5 Порядку №493/688 Національна акціонерна компанія Нафтогаз України , ПАТ Укртрансгаз , ДП Енергоринок , виробники електроенергії та вугледобувні підприємства підписують з учасниками розрахунків спільні протокольні рішення протягом п`яти робочих днів.
Колегія суддів приймає до уваги, що з 01 січня 2018 року втратив чинність Порядок №20, який встановлював механізм перерахування субвенцій з державного бюджету на оплату пільг, субсидій, компенсацій, в тому числі щодо послуг з постачання природного газу, на підставі якого учасниками розрахунків складались акти звіряння та спільні протокольні рішення щодо порядку їх оплати, - був введений новий механізм проведення відповідних розрахунків, з огляду на зміст Порядку № 256.
Відтак, повне виконання зобов`язання за 2017 рік, проведення розрахунків за спожитий природній газ у 2017 році, відбулося у 2018 році уже відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 року № 256 грошовими коштами (копії листів Управління фінансів Чемеровецької РДА та платіжних доручень наявні у матеріалах справи).
Тому, фінансування субвенції щодо пільг і житлових субсидій населенню з 01.01.2018р. надалі відбувалося згідно постанови Кабінету міністрів України від 04.03.2002р. №256 Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету .
Як вірно встановлено судом першої інстанції, листом Чемеровецька районної державної адміністрації та Чемеровецької районної ради від 04.01.2017р., адресованого Департаменту фінансів Хмельницької облдержадміністрації - з метою проведення, на підставі спільних протокольних рішень, своєчасних розрахунків при надходженні з державного бюджету до місцевих бюджетів коштів субвенції на надання пільг та субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот - Чемеровецька районна державна адміністрація надає згоду на централізоване перерахування Департаментом фінансів облдержадміністрації субвенції, отриманої з державного бюджету у 2017 році.
Як вбачається із матеріалів справи, для проведення розрахунків згідно Порядку, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 11 січня 2005р. №20, та спільного наказу в області щомісячно оформлялись спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків для проведення розрахунків за природний газ, які підписувались усіма учасниками розрахунків: останніми сторонами яких були: ПАК Нафтогаз України , ПАТ Укртрансгаз .
До підписання спільних протокольних рішень постачальники ресурсів, які виявили бажання здійснити розрахунки відповідно до постанови КМУ від 11.01.2005р. року №20 складали щомісяця з розпорядниками коштів акти звіряння по сумах заборгованостей.
Один примірник передавався місцевому фінансовому органу для складання зведеного реєстру актів звіряння або договорів, інший - залишався у надавача послуги, в даному випадку у ТзОВ Хмельницькгаз збут . Підписані зведені реєстри надавались Департаменту фінансів для узагальнення (відповідно до наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України та Міністерства фінансів України від 03.08.2015р. №493/688).
Предметом спільних протокольних рішень (для бюджетних відносин) є виключно постанова КМУ від 11.01.2005р. №20 та вищезазначений наказ №493/688. Повне виконання зобов`язань відбулося відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 04.03.2002р. №256, що також зазначалося при сплаті коштів субвенції з держбюджету, що підтверджується наявними в матеріалах справи банківськими виписками.
При цьому, матеріали справи не містять доказів порушення відповідачем строків передбачених Порядками затвердженими постановами Кабінету міністрів України від 11.01.2005р. №20 та від 04.03.2002р. №256 щодо перерахунку на рахунок позивача коштів субвенцій за спожитий природний газ.
Розглядаючи апеляційну скаргу, колегія суддів враховує також, що до обов`язків Управління - розпорядника коштів віднесено здійснення розрахунків з Товариством за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам у відповідному бюджетному році відповідно до постанови КМУ від 04.03.2002р. №256 Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (далі - Порядок №256; п.2.1.8 Договору).
Порядком, який затверджено зазначеною постановою КМУ, встановлено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату, в тому числі, природного газу, за рахунок субвенцій з державного бюджету.
Відповідно до п.3 Порядку №256 головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення (далі - головні розпорядники коштів).
Отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби, для здійснення відповідних видатків. Головні розпорядники коштів у п`ятиденний строк здійснюють розрахунки з постачальниками відповідних послуг і ведуть облік за видами пільг та житлових субсидій населенню на оплату, в тому числі, природного газу. (ч. 1, 2 п.8 Порядку №256).
Як вірно встановлено судом першої інстанції, вбачається з матеріалів справи та підтверджується сторонами станом на дату звернення з позовом до суду, борг у відповідача за спожитий природний газ перед ТзОВ Хмельницькгаз збут відсутній.
Разом з тим, позивач на підставі статті 625 ЦК України заявив до стягнення з відповідача 3% річних у розмірі 826 613,82 грн. за період 03.03.2017 р. по 26.03.2018 р. та інфляційні втрати у розмірі 2 732 302,06 грн. за період з 01.03.2017 р. по 26.03.2018 р.
Між тим, позивач лишив поза увагою, що відповідач не був учасником спільних протокольних рішень, у відповідності до яких здійснювався розрахунок з позивачем за спожитий природний газ. Вбачається, що при надходженні на рахунок відповідача коштів субвенції з Державного бюджету ним, у термін передбачений умовами Договору, здійснювався перерахунок коштів на рахунок позивача.
При цьому, порядок проведення розрахунків за надані послуги врегульований як умовами Договору, так і низкою підзаконних нормативно-правових актів. В свою чергу алгоритм дій відповідача щодо оформлення документів, що супроводжують процес надання послуг і проведення розрахунків за них, також регламентований.
Позивачем не надано доказів порушення відповідачем порядку проведення розрахунків з позивачем, а тому і не доведено і факту прострочення у виконанні грошових зобов`язань.
Крім того, колегія суддів приймає до уваги, що всі розрахунки за спожитий природний газ проводились оформленням спільних протокольних рішень та перерахуванням за ними коштів на рахунок позивача, жодних сплат самостійно власними коштами відповідач не здійснював, що додатково стверджує неможливість застосування до Управління заходів відповідальності за порушення грошового зобов`язання.
З огляду на зазначені обставини, колегія суддів дійшла висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача на користь позивача інфляційних втрат та річних, нарахованих на борг, яку погашено відповідно до Спільних протокольних рішень.
Таким чином, в стягненні з відповідача 3% річних у розмірі 826 613,82 грн. за період 03.03.2017 р. по 26.03.2018 р. та інфляційні втрати у розмірі 2 732 302,06 грн. за період з 01.03.2017 р. по 26.03.2018 р. належить відмовити, оскільки такі нараховані на суму, яка оплачена спільними протокольними рішеннями.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів за наслідком апеляційного перегляду приходить до висновку, що доводами апеляційної скарги висновків господарського суду не спростовано, підстав скасування чи зміни рішення, передбачених ст.277-279 Господарського процесуального кодексу України не встановлено, а відтак апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, рішення господарського суду - без змін.
Судові витрати зі сплати судового збору за розгляд апеляційної скарги покладаються на апелянта згідно ст.129 ГПК.
Керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" на рішення господарського суду Хмельницької області від 18.07.2019 р. у справі №924/1176/18 - залишити без задоволення, рішення господарського суду Хмельницької області - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції в порядку ст.284 Господарського процесуального кодексу України набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у строк та в порядку встановленому статтями 287-289 ГПК України.
Справу № 924/1176/18 повернути господарському суду Хмельницької області.
Повний текст постанови складений "10" жовтня 2019 р.
Головуючий суддя Філіпова Т.Л.
Суддя Гудак А.В.
Суддя Бучинська Г.Б.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2019 |
Оприлюднено | 15.10.2019 |
Номер документу | 84878145 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Філіпова Т.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні