Рішення
від 09.07.2019 по справі 917/154/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.07.19 Справа № 917/154/19

Господарський суд Полтавської області у складі судді Сіроша Д.М., при секретарі судового засідання Бойченко Л.О., розглянув у порядку загального позовного провадження справу за позовом Фермерського господарства "Україна"

до Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: 1. Фізична особа - підприємець Коваль Сергій Іванович

2. Головне Управління Держгеокадастру у Полтавській області.

про скасування рішень, визнання поновленим договору оренди

за участю представників сторін:

від позивача: Листопад Н.А., свідоцтво № 2 від 27.07.1993

від відповідача: Бибик В.А, посвідчення № 1115 від 17.08.2018

представник третьої особи: 1 не з`явився,

представник третьої особи: 2 не з`явився,

Обставини справи : Фермерське господарство "Україна" звернулося з позовом до Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області про скасування рішення 22 позачергової сесії VIII cкликання Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 27.07.2018 №832 "Про розгляд заяви голови фермерського господарства "Україна Різніченка В.М." та рішення 22 позачергової сесії VIII cкликання Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 27.07.2018 №833 "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення" ОСОБА_1 ; про визнання поновленим договору оренди земельної ділянки від 13.06.2005, укладеного між Фермерським господарством "Україна" в особі голови ОСОБА_2 та Чутівською районною державною адміністрацією Полтавської області на умовах додаткової угоди від 06.12.2017 до договору оренди земельної ділянки від 13.06.2005 між Фермерським господарством "Україна" в особі голови ОСОБА_2 та Скороходівською селищною радою Чутівського району Полтавської області, на умовах, запропонованих позивачем.

Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на порушення відповідачем прав Фермерського господарства Україна , як добросовісного користувача земельних ділянок, що належним чином виконував свої обов`язки на підставі договору оренди земельної ділянки від 13.06.2005, та дотримався процедури реалізації переважного права орендаря на продовження зазначеного договору на новий строк.

Відповідач у відзиві на позовну заяву (вх. №1857) проти позову заперечив, посилаючись на те, що при прийнятті оскаржуваних рішень Скороходівська селищна рада Чутівського району Полтавської області діяла в порядку та спосіб, передбачений законодавством і зазначені рішення не порушують прав та інтересів позивача. Також, зазначає про відсутність підстав для продовження (поновлення) договору оренди земельної ділянки від 13 червня 2005 року. Стверджує, що строк дії спірного договору закінчився 31.12.2014.

Третя особа 1 - Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 у письмових поясненнях (вх. № 2107) стверджує, що правомірно набув право користування спірними земельними ділянками.

Третя особа 2 - Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області в письмових пояснення (вх. № 5446) зазначає, що договір оренди земельної ділянки не може бути пролонгований, оскільки змінилася площа земельної ділянки та кадастровий номер, тобто змінився об`єкт (об`єкт відсутній).

Ухвалою від 06.02.2019 прийнято позовну заяву до розгляду і відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати у порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 27.02.19 - 10:30.

23.04.2019 від позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву (вх. № 4249). Суд ухвалою від 23.04.2019 залучив зазначену відповідь до матеріалів справи, проте не прийняв її до розгляду, у зв`язку з пропуском строку, встановленого судом для подання зазначеної заяви (частина 8 статті 80 Господарського процесуального кодексу України).

Ухвалою від 29.05.2019 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті в засіданні суду на 27.06.2019 - 10:00.

Розглянувши матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ :

14.06.2005 розпорядженням голови Чутівської районної державної адміністрації № 278 виділено ОСОБА_2 на умовах оренди терміном на 10 років земельну ділянку загальною площею 10,8 га, в тому числі: 10,5 га- ріллі, 0,3 га - польові шляхи, для ведення фермерського господарства та зобов`язано останнього укласти договір оренди з Чутівською районною державною адміністрацією та провести його державну реєстрацію в Чутівському районному відділі земельних ресурсів та Полтавському регіональному центрі ДЗК, а також у місячний термін замовити виготовлення матеріалів по встановленню меж земельної ділянки в натурі/ на місцевості/ та оформлення кадастрової справи.

13.06.2005 між Фермерським господарством Україна в особі голови ОСОБА_2 та Чутівською районною Державною адміністрацією Полтавської області укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 10,8 га з цільовим призначенням - товарне сільськогосподарське виробництво, відповідно до якого передано земельну ділянку загальною площею площею 10,8 га, з них: 10,5 га - ріллі, 0,3 га - польові шляхи ріллі, яка розташована на території Артемівської селищної ради Чутівського району.

Як зазначає позивач, орендована земельна ділянка загальною площею 10,8 га мала складалася з двох ділянок, а саме: розміром 5,0000 га кадастровий номер НОМЕР_1 та 5,8000 га НОМЕР_2 .

Відповідно до пункту 7 договору оренди земельної ділянки від 13.06.2005, договір укладено на 10 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Згідно з пунктом 49 договору, цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державній реєстрації.

Відповідно до пункту 51 невід`ємними частинами договору є: схема земельної ділянки, кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановленні земельних сервітутів, акт визначення земельної ділянки в натурі, акт приймання - передачі об`єкту оренди.

Вказаний договір зареєстровано 08.01.2008 у Чутівському районному відділі Полтавської регіональної філії Державного підприємства Центр ДЗК , про що у Державному реєстрі земель вчинено реєстровий запис за № 040854500001.

Як зазначає позивач, до моменту здійснення державної реєстрації, у період з 14.06.2005 по 08.01.2008, він постійно користувався вказаною земельною ділянкою, сплачував орендну плату, будь-які претензії зі сторони орендодавця не надходили.

Як убачається з матеріалів справи, позивачем замовлено та виготовлено технічну документацію на земельну ділянку загальною площею 10,8 га, встановлені межі земельної ділянки (10,8 кв.м), площі 5,8000 га присвоєно кадастровий номер НОМЕР_2 , а земельній ділянці площею 5,0000 га присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1 , що підтверджується витягами з Державного земельного кадастру № НВ-5306656272017 від 20.11.2017 та № НВ-0001209302018 від 29.01.2018. Крім того, позивач добросовісно та належним чином виконував обов`язки за договором, використовував земельну ділянку виключно за цільовим призначенням, обробляв її, вчасно вносив орендну плату за користування нею, сплачував податки, дотримувався режиму використання землі, водоохоронних та санітарно-захисних зон, умов екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, інших визначених державних стандартів, норм і правил.

На підтвердження користування земельними ділянками загальною площею 10,8 га позивач надав Довідку № 92 від 19.01.2016 за підписом селищного голови Артемівської селищної ради Чутівського району Полтавської області, в якій зазначено, що за ФГ Україна рахуються земельні ділянки, в тому числі згідно з договором оренди земельної ділянки з РДА від 13 червня 2005 року - 10,8 га.

Відповідно до Довідки від 30.01.2017 № 02-18/163 за ФГ Україна станом на 01.01.2017 рахуються земельні ділянки, в тому числі згідно з договором оренди з РДА від 13.06.2005 - 10,8 га, що відповідає двом земельним ділянкам площею 5,8000 га кадастровий номер НОМЕР_2 , площею 5,0000 га кадастровий номер НОМЕР_1 .

Також, позивач додав до позовної заяви копії квитанцій за 2017 - 2018 роки на підтвердження сплати орендної плати та Довідку податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області на станом 04.01.2018 про відсутність заборгованості платника податків.

Крім того, в Довідці Головного управління статистики у Полтавській області, відділу статистики у Чутівському районі від 05.12.2018 вказано, що відповідно до державного статистичного спостереження форми № 4-сг Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2018 року сільськогосподарські угідді у користуванні фермерського господарства Україна складають 45,79 га, в тому числі взято в оренду 10,8 га.

Таким чином, позивач стверджує, що орендована земельна ділянка ФГ Україна загальною площею 10,8 га, сформована за рахунок двох земельних ділянок, і це є один і той же об`єкт оренди, що перебуває на праві користування у ФГ Україна .

Як убачається з матеріалів справи, за місяць до спливу строку дії договору оренди, а саме: 06.12.2017, позивачем направлено лист-повідомлення до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про намір скористатися своїм переважним правом на поновлення договору оренди земельної ділянки, до якого разом з іншими документами, додано проект додаткової угоди у двох примірниках, відповідно до умов якого запропоновано поновити зазначений договір оренди строком на 20 років, встановити розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки.

Лист - повідомлення з додатками отримано ГУ Держгеокадастром у Полтавській області 07.12.2017, номер реєстрації листа 27- 16464/о1-17.

18.12.2017 позивач отримав відповідь від Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 13.12.2017 за № 27-16-0.332-9632/2-17, у якій позивачу запропоновано виготовити агрохімічний паспорт земельної ділянки, наголошено на отриманні нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та крім того, для всебічного та повного розгляду Головним управлінням листа надати правовстановлюючі, реєстраційні та статистичні документи юридичної особи.

Як зазначає позивач, на виконання зазначених вимог ФГ Україна виготовило агрохімічні паспорти на орендовану земельну ділянку загальною площею 10,8 га, надало правовстановлюючі документи ФГ Україна, статистичну довідку та довідку про нормативно- грошову оцінку.

28.02.2018 ФГ Україна отримано відповідь від ГУ Держгеокадастру з наголошенням, що договір від 13.06.2005 змінено та строк його дії закінчився у 2014 році. Також, Головне управління повідомило, що об`єкт оренди згідно з договором від 13.06.2005 інший. Крім того, повідомило, що питання про поновлення договору оренди розглядатиметься Скороходівською селищною об`єднаною територіальною громадою у зв`язку з тим що вживаються заходи щодо передачі земель державної власності сільськогосподарського призначення до земель комунальної власності Скороходівської селищної об`єднаної територіальної громади.

На звернення позивача до Головного управління щодо уточнення об`єкту оренди, у зв`язку з виготовленням технічної документації і встановлення меж спірної земельної ділянки 07.03.2018 за № 32-16-0.332-1316/2-18 отримано відповідь, що клопотання від 15.02.2018 розглянуто, але по суті поновлення договору оренди буде вирішуватися після завершення передачі відповідних земель до Скороходівської селищної об`єднаної територіальної громади.

Отже, як стверджує позивач, Головне Управління Держгеокадастру у Полтавській області фактично ухилилося від вирішення питання по суті звернення, з посиланням на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад , щодо передачі земель державної власності сільськогосподарського призначення до земель комунальної власності Скороходівської селищної об`єднаної територіальної громади.

Відповідно до відповіді Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 28.08.2018 за № 29-16-0.6-5127/2-18 спірні земельні ділянки обліковувались, як вільні земельні ділянки для ведення фермерського господарства.

Як убачається з матеріалів справи, 22.06.2018 позивач звернувся із заявою до Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області, у якій зазначив про наявність переважного права на поновлення договору оренди, а тому, після передачі земель Скороходівській селищній об`єднаній територіальній громаді, просив продовжити дію договору оренди шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди. До заяви додав необхідні документи. Проте, як зазначає позивач, відповіді від ОТГ не отримано.

27.07.2018 22 позачерговою сесією VIII скликання Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області ухвалене рішення № 833, яким відмовлено позивачу у поновленні дії договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 10,80 га.

Рішенням Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області № 832 від 27.07.2018 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення затверджено проекти землеустрою щодо ведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_1 площею 5,00 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та земельної ділянки площею 5,80 га, кадастровий номер НОМЕР_2 , розташованих за межами с. Коханівка на території Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області та зобов`язано укласти договір оренди з ФОП ОСОБА_1 на земельні ділянки для ведення фермерського господарства площею 5,00 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та земельної ділянки площею 5,80 га, кадастровий номер НОМЕР_2 , терміном на 21 рік.

Отже, вказаним рішенням ОСОБА_1 передані земельні ділянки для ведення фермерського господарства площею 5,00 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та площею 5,80 га, кадастровий номер НОМЕР_2 , які станом на 27.07.2018, як стверджує позивач, знаходились у користуванні Фермерського господарства Україна .

Позивач вважає, що його переважне право перед іншими особами на поновлення договору оренди земельної ділянки, визначене законодавством та умовами договору, порушено рішенням Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 27.07.2018, тому просить скасувати зазначені рішення та визнати поновленим договір оренди земельної ділянки від 13.06.2005 на умовах додаткової угоди від 06.12.2017 до договору оренди земельної ділянки.

При прийнятті рішення суд виходив з наступного.

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України «Про оренду землі» , орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Згідно з статтею 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до статті 33 Закону України «Про оренду землі» по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Як неодноразово зазначав Верховний Суд, переважне право орендаря на поновлення договору оренди землі може бути реалізоване шляхом двох окремих правових підстав: перша наведена у частинах 1-5 статті 33 Закону України «Про оренду землі» , друга - у частині 6 вказаної статті.

За змістом частин 1-5 вказаної статті, орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Правова конструкція, передбачена частинами 1-5 статті 33 Закону України "Про оренду землі" узгоджується з положеннями статті 777 Цивільного кодексу України, яка встановлює загальний принцип реалізації переважного права наймача на продовження договору найму на новий строк. За змістом вказаної статті Цивільного кодексу України наймач, який належно виконує свої обов`язки за договором найму, після спливу строку договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору найму на новий строк. Наймач, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору найму на новий строк, зобов`язаний повідомити про це наймодавця до спливу строку договору найму у строк, встановлений договором, а якщо він не встановлений договором, - в розумний строк.

Отже, частини 1-5 статті 33 Закону України «Про оренду землі» передбачають, що орендар ініціює питання поновлення договору оренди землі на новий строк шляхом направлення орендодавцю листа-повідомлення та проекту додаткової угоди. Отримавши зазначений лист-повідомлення та проект додаткової угоди, орендодавець вчиняє ряд юридично значимих дій, а саме: перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі.

Як встановлено судом, на виконання вимог вказаної норми та умов договору оренди земельної ділянки Фермерське господарство Україна 07.12.2017 за вх, № 27-16464/0/1-17, до закінчення строку дії договору оренди земельної ділянки, повідомило ГУ Держгеокадастру , як розпорядника землі на час виникнення спірних правовідносин, про намір поновити договір оренди. До листа - повідомлення орендар додав проект додаткової угоди. Позивач використовував орендовану земельну ділянку за цільовим призначенням та належним чином виконував договірні зобов`язання в частині внесення орендної плати.

Відповідно до статті 15 Закону України Про оренду землі (в редакції на момент виникнення договірних правовідносин) об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки) є істотною умовою договору оренди землі.

Отже, об`єктом договору оренди землі є земельна ділянка загальною площею 10,8000 га ріллі.

Згідно з статями 79, 79-1 Земельного кодексу України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення Інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі, підтвердженням чого є витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

Як убачається з пункту 2 договору оренди земельної ділянки від 13.06.2005 в оренду передавалася одна земельна ділянка загальною площею 10,8 га. Проте як досліджено судом, до клопотання про поновлення договору оренди земельної ділянки позивачем додані витяги з Державного земельного кадастру на дві земельні ділянки , а саме: НВ-5306656272017 від 20.01.2017 на земельку ділянку площею 5,8000 га з кадастровим номером НОМЕР_2 та НВ-0001209302018від 29.01.2018 на земельну ділянку площею 5,0000 га з кадастровим номером НОМЕР_1 , що суперечить об`єкту оренди, що є істотною умовою договору оренди земельної ділянки.

Тобто відповідно до матеріалів справи та Витягів про земельні ділянки, наданих позивачем, наслідок поділу земельної ділянки утворилися дві нові земельні ділянки площею 5,00 га з кадастровим номером НОМЕР_1 та 5,8 га з кадастровим номером НОМЕР_2 .

Таким чином, договір оренди земельної ділянки не може бути пролонгований, оскільки змінилась площа земельної ділянки та кадастровий номер, тобто змінився об`єкт.

Як досліджено судом, після укладення спірного договору оренди земельної ділянки від 13.06.2005 умови договору, зокрема щодо межі та площі, сторони договору не змінювали.

Як встановлено статтею 33 Закону України Про оренду землі , у разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.

Наведена правова позиція викладена, також в Постанові від 25.05.2016 року № 3-312гс16), відповідно до якої, зміна фактичних площ і меж земельних ділянок з присвоєнням їм нових кадастрових номерів, що відбулося в справі, після укладення договору оренди земельних ділянок, унеможливлює пролонгацію укладеного раніше договору у порядку, передбаченому частинами 1, 6 статті 33 Закону України Про оренду землі, оскільки такі зміни мають наслідком укладання договору оренди земельних ділянок із дотриманням вимог закону щодо порядку одержання земельної ділянки на праві оренди. Верховний Суд України дійшов висновку, що підстави для визнання переважного права на поновлення договору оренди та поновлення його на підставі статті 33 Закону України Про оренду землі відсутні, а тому в задоволенні позову слід відмовити. При цьому, слід зазначити, що причини зміни площі земельної ділянки значення не мали.

Крім того, відповідно до пункту 7 спірного договору оренди земельної ділянки договір укладено на 10 років. Позивачем до клопотання надано проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, відповідно до якого пропонується поновлення вищезазначеного договору оренди строком на 20 років з орендною платою в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки.

Проте сторонами не досягнуто згоди щодо змінених позивачем істотних умов договору.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, про відсутність підстав для поновлення договору оренди земельної ділянки.

Доводи відповідача про те, що 11.01.2008 укладені зміни до договору оренди земельної ділянки СФГ Україна від 13.06.2005 зареєстрованого за N 040854500001 від 08.01.2008, якими передбачено, що договір дійсний до 30.12.2014, суд відхиляє, оскільки додана до матеріалів справи копія змін до договору оренди землі не містить відмітки про здійснення її державної реєстрації та не засвідчена належним чином, оригінал документу на вимогу ухвали суду не наданий.

Таким чином, зазначена копія документу не є належним та допустимим доказом у справі та не приймається судом до уваги.

В частині скасуванні Рішень 22 позачергової сесії 7 скликання Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області № 832 від 27.07.2018 та № 833 від 27.07.2018 Про розгляд заяви голови фермерського господарства Україна ОСОБА_2 та Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення в частині передачі гр. ОСОБА_1 спірної земельної ділянки, суд зазначає наступне.

Реалізуючи передбачене статтею 4 Господарського процесуального кодексу України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи законний інтерес та спосіб його захисту.

Вирішуючи спір, суд повинен надати об`єктивну оцінку наявності порушеного, невизнаного або оспорюваного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного, невизнаного або оспорюваного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Відсутність порушеного права є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.

Відповідно до частини 1 статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорення. Таким чином, у розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це прав.

Згідно з частиною 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи підприємці, фізичні особи які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушення.

Тобто, порушення невизнання або оспорювання прав та інтересів особи, яка звертається до суду за їх захистом, є обов`язковими; обов`язком позивача, відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України є доведення (підтвердження) в установленому законом порядку наявності факту порушення, невизнання або оспорювання його прав та інтересів.

За змістом частини 1 статті 140 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до частини 3 статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Системний аналіз указаних норм дає підстави для висновку, що місцеве самоврядування повинно здійснюватися відповідно до вимог Конституції України та законів України, має на меті вирішення питань місцевого значення, що є правом територіальної громади.

Таким чином, правові акти місцевого самоврядування не повинні суперечити Конституції і законам України.

Статтею 152 Земельного кодексу України встановлено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування.

У відповідності до частини 9 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Статтею 155 Земельного кодексу України зазначено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Як убачається з наданих доказів, відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 4005-СГ від 06.06.2018 передано Скороходівській селищній об`єднаній територіальній громаді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1745,7500 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Чутівського району Скороходівської селищної ради та Іскрівської, Скибівської сільськх рад, згідно з актом приймання - передачі.

Рішенням Скороходівської селищної ради від 26.06.2018 № 793 прийнято в комунальну власність Скороходівської селищної ради у кількості 112 земельних ділянок, загальною площею 1745,7500 га, які розташовані за межами населених пунктів Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області.

Рішенням Артемівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (перейменовано на Скороходівську селищну раду Чутівського району Полтавської області рішенням від 14.06.2016) № 1167 повернуто земельну ділянку загальною площею 10,80 га з них: 10,5 га - ріллі, 0, Україна , відповідно до укладеного договору з Чутівською РДА від 13.06.2005 до земель запасу Артемівської селищної ради.

Докази скасування зазначеного рішення матеріали справи не містять.

Відповідно до наказу ГУ Держземагенства у Полтавській області № 1145-ІГ від 18.03.2015 надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 10,80 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства на території Артемівської селищної ради Чутівського району Полтавської області за межами населених пунктів.

Вказаний наказ є чинним і ніким не оскаржений та не скасований.

В подальшому ОСОБА_1 виготовив проекти землеустрою на спірну земельну ділянку.

Рішенням Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області № 832 від 27.07.2018 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_1 площею 5,00 га кадастровий номер НОМЕР_1 та земельної ділянки площею 5,80 га, кадастровий номер НОМЕР_2 , розташованих за межами с. Коханівка на території Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області.

Скороходівська селищна рада Чутівського району Полтавської області при прийнятті оскаржуваних рішень № 833 Про розгляд заяви фермерського господарства Україна Різніченка ОСОБА_3 та рішення № 832 від 27.07.2018 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення ОСОБА_1 діяла в порядок та спосіб, передбачений законом, і вказані рішення не порушують прав та інтересів позивача , оскільки відсутні підстави для поновлення спірного договору оренди.

Таким чином, позивач не довів свого порушеного права або охоронюваного законом інтересу прийняттям спірних рішень, тому вимоги про скасування спірних рішень Скороходівська селищної ради Чутівського району Полтавської області задоволенню не підлягають.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись статтями 129, 236 - 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

В позові відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення. Відповідно до пункту 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повне рішення складено 19.07.2019.

Суддя Д.М. Сірош

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення09.07.2019
Оприлюднено21.07.2019
Номер документу83117915
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/154/19

Постанова від 27.07.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 18.06.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 15.06.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 28.05.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 17.10.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 24.09.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 10.09.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 21.08.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 15.08.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Рішення від 09.07.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні