Рішення
від 12.07.2019 по справі 460/533/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 липня 2019 року м. Рівне №460/533/19 Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Лютко М.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача 1: ОСОБА_1 ,

представник позивачів: ОСОБА_2 ,

третьої особи позивача: представник ОСОБА_3 . ОСОБА_4 ,

відповідача: представник ОСОБА_5 ,

третьої особи відповідача: представник ОСОБА_6 Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 , ОСОБА_7 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Рівненська міська рада доГородищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Білокриницька сільська рада Рівненського району Рівненської області про визнання незаконними та скасування рішень, - В С Т А Н О В И В:

07.03.2019 ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач 1) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області (далі - відповідач, Городищенська сільська рада), в якому просив:

1) визнати протиправними дії та бездіяльність голови Городищенської сільської ради щодо порушення п.п.2.1, 2.4, 2.5, 2.6, 3.6, 3.7 Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад на території Городищенської сільської ради, затверджених Рішенням Городищенської сільської ради №1012 від 06.09.2018;

2) визнати незаконним та скасувати рішення Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області №1109 від 12.02.2019 "Про відміну рішення №1042 від 12 листопада 2018 року".

3) визнати незаконним та скасувати рішення Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області №1110 від 12.02.2019 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до складу спільної робочої групи";

4) визнати незаконним та скасувати рішення Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області №1129 від 12.02.2019 "Про розгляд ініціативи мешканців сіл Городищенської сільської ради про добровільне приєднання до міста обласного значення".

Ухвалою суду від 12.03.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі. Залучено Білокриницьку сільську раду Рівненської області до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача. Підготовче засідання у справі призначено на 10.04.2019 на 09:15 год.

01.04.2019 до Рівненського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_7 (далі - ОСОБА_7 , позивач 2) з позовом до Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області, в якому просив:

1) визнати протиправними дії та бездіяльність голови Городищенської сільської ради щодо порушення п.п.2.1, 2.4, 2.5, 2.6, 3.6, 3.7 Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад на території Городищенської сільської ради, затверджених Рішенням Городищенської сільської ради №1012 від 06.09.2018;

2) визнати незаконним та скасувати рішення Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області №1109 від 12.02.2019 "Про відміну рішення №1042 від 12 листопада 2018 року".

3) визнати незаконним та скасувати рішення Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області №1110 від 12.02.2019 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до складу спільної робочої групи";

4) визнати незаконним та скасувати рішення Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області №1129 від 12.02.2019 "Про розгляд ініціативи мешканців сіл Городищенської сільської ради про добровільне приєднання до міста обласного значення".

Ухвалою суду від 04.04.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі. Залучено Білокриницьку сільську раду Рівненської області до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача. Підготовче засідання у справі призначено на 24.04.2019 на 11:00 год.

Ухвалою суду від 24.04.2019 у справі №460/740/19 вирішено об`єднати у одне провадження адміністративну справу №460/740/19 за позовом ОСОБА_7 до Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Білокриницька сільська рада про визнання дій та бездіяльності протиправними, визнання незаконними та скасування рішень зі справою №460/533/19 за позовом ОСОБА_1 до Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Білокриницька сільська рада про визнання дій та бездіяльності протиправними, визнання незаконними та скасування рішень. Об`єднаній справі присвоєно реєстраційний номер №460/533/19.

Ухвалою суду від 07.05.2019 адміністративну справу №460/740/19 прийнято для розгляду в об`єднаному провадженні з присвоєним №460/533/19.

Ухвалою суду від 08.05.2019, постановленою в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати, прийнято заяву представника позивача про збільшення позовних вимог до розгляду, відповідно до змісту якого позивачі також просили:

- визнати незаконним та скасувати рішення Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області №1131 від 09.04.2019 "Про схвалення проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад".

Ухвалою суду від 13.05.2019 продовжено строк підготовчого провадження у справі №460/533/19 на тридцять днів.

Ухвалою суду від 20.05.2019 залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Рівненську міську раду.

Ухвалою суду від 10.06.2019 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті.

Ухвалою суд від 12.07.2019 заяви позивачів про відмову від позову в частині позовних вимог у справі №460/533/19 - задоволено. Прийнято відмову позивачів від позову в частині позовних вимог у адміністративній справі №460/533/19. Закрито провадження в адміністративній справі №460/533/19 в частині позовних вимог про визнання протиправними дій та бездіяльності голови Городищенської сільської ради щодо порушення п.п.2.1, 2.4, 2.5, 2.6, 3.6, 3.7 Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад на території Городищенської сільської ради, затверджених Рішенням Городищенської сільської ради №1012 від 06.09.2018.

Мотивуючи позовні вимоги, позивачі зазначали, що процедура добровільного об`єднання територіальних громад Городищенської сільської ради з територіальними громадами Білокриницької та Шубківською сільськими радами відбувається без належної організації і проведення публічних заходів, передбачених для публічного громадського обговорення, без проведення громадських слухань та врахування думки населення, оприлюднення нормативно-правових та інших документів, прийнятих у цьому процесі. Наголошували, що оскаржувані рішення прийняті відповідачем з порушенням процедури, визначеної Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та Порядком проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад на території Городищенської сільської ради, затверджених рішенням Городищенської сільської ради №1012 від 06.09.2018, без врахування думки більшості територіальної громади та порушують право позивачів на свободу вибору місця проживання та добровільне об`єднання (приєднання) до м.Рівне. Просили позов задовольнити повністю.

Позиція відповідача щодо позовних вимог висловлена ним у відзиві на позовну заяву, відповідно до змісту якого він заперечував проти їх задоволення. Зазначав на обґрунтування таких заперечень про те, що при прийнятті оскаржуваних рішень Городищенська сільська рада діяла в межах Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з повним дотримання процедури, передбаченої Порядком проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад на території Городищенської сільської ради, затверджених рішенням Городищенської сільської ради №1012 від 06.09.2018. Вказував, що оскаржувані рішення приймалися за результатами проведених громадських обговорень, що підтверджується Протоколом від 25.10.2018, з урахуванням думки більшості, та були оприлюднені на офіційному сайті Городищенської сільської ради. Просив у задоволенні позову відмовити повністю (т.1 а.с.227-231; т.2 а.с.99-101).

У судових засіданнях позивач 1 та представник позивачів позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві та заяві про збільшення розміру позовних вимог. Просили позов задовольнити повністю.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Рівненської міської ради, вважав позовні вимоги обґрунтованими та просив їх задовольнити з підстав, викладених у письмових поясненнях щодо предмета спору. Також зазначав, що Рівненською міською радою неодноразово надсилалися письмові звернення відповідачеві з відповідними рішеннями Рівненської міської ради про готовність до об`єднання в рамках реформування місцевого самоврядування, проте жодної відповіді отримано не було (т.5 а.с.183-184).

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Просив повністю відмовити у задоволенні позовних вимог.

У судових засіданнях представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Білокриницької сільської ради, проти задоволення позову заперечував у повному обсязі.

Заслухавши пояснення позивача 1 та представників учасників справи, показання свідків - депутатів Городищенської сільської ради та членів територіальної громади, розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов необхідно задовольнити повністю, враховуючи наступне.

Судом встановлено, що 10.08.2018 до Городищенської сільської ради надійшла письмова пропозиція Білокриницької сільської ради Рівненського району від 09.08.2018 №09/02-12/18 щодо добровільного об`єднання територіальних громад сіл Біла Криниця, Антопіль, Глинки Білокриницької сільської ради, сіл Шубків, Котів, Гориньград Другий, Гориньград Перший, Дуби, Рисв`янка Шубківської сільської ради, сіл Городище та Кругле Городищенської сільської ради - в Білокриницьку об`єднань територіальну громаду з центром у с.Біла Криниця (т.1 а.с.15; т.2 а.с.9; т.3 а.с.175).

Інші пропозиції від Білокриницької сільської ради Рівненського району щодо добровільного об`єднання вказаних територіальних громад до Городищенського сільської ради не надходили, що підтверджується листом Городищенської сільської ради від 14.03.2019 за вих.№139/02-19/19 (т.1 а.с.88).

На пленарному засідання позачергової двадцять сьомої сесії Городищенської сільської ради 06.09.2018 прийнято рішення №1012, яким, зокрема, затверджено Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад на території Городищенської сільської ради, про що складений відповідний Протокол пленарного засідання від 06.09.2018 (т.1 а.с. 33-36; т.2 а.с.38-43, 169-185; т.4 а.с.32-48).

На виконання розпорядженням голови Городищенської сільської ради №40 від 25.09.2018"Про вивчення пропозицій щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення", 25.10.2018 на території Городищенської сільської ради проведено громадські обговорення щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад сіл Городище та Кругле Городищенської сільської ради, сіл Біла Криниця, Антопіль, Глинки Білокриницької сільської ради, сіл Шубків, Котів, Горинград Другий, Гориньград Перший, Дуби, Рисв`янка Шубківської сільської ради в Білокриницьку об`єднану територіальну громаду з центром у с.Біла Криниця, що підтверджується відповідним Протоколом громадського обговорення з додатками: список учасників громадського обговорення (Додаток 1), побудинкові обхідні листи від 25.09.2018 та 26.09.2019 (Додаток 2) (т.1 а.с.17-21,89-145; т.2 а.с.11-20; т.4 а.с.53-102).

Згідно з Протоколом громадського обговорення депутатами Городищенської сільської ради було опитано всього 537 осіб, з яких: 447 осіб підтримали пропозицію об`єднання в Білокриницьку громаду з центром в с. Біла Криниця, а 88 осіб - м.Рівне.

За результатами цього обговорення, відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", Порядку проведення громадських обговорень питань добровільного об`єднання територіальних громад, на підставі по будинкових обхідних листів жителів, вирішено схвалити ініціативу депутатів Городищенської сільської ради щодо добровільного об`єднання територіальних громад сіл Городище та Кругле Городищенської сільської ради, сіл Біла Криниця, Антопіль, Глинки Білокриницької сільської ради, сіл Шубків, Котів, Горинград Другий, Гориньград Перший, Дуби, Рисв`янка Шубківської сільської ради в Білокриницьку об`єднану територіальну громаду з центром у с.Біла Криниця.Також 25.10.2018 складено звіт про проведення громадського обговорення (т.1 а.с.146; т.4 а.с.49-52).

Згідно з Протоколом пленарного засідання чергової двадцять дев`ятої сесії Городищенської сільської ради сьомого скликання від 12.11.2018, з 9 присутніх депутатів "за" добровільне об`єднання територіальних громад з центром в с. Біла Криниця не проголосував жоден депутат, "проти" - 1 (один) депутат, "утримались" - 8 (вісім) депутатів, з огляду на що рішення №1042 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад" було відхилено (т.1 а.с. 163-168).

За результатами голосування депутатів, присутніх на пленарному засіданні, 12.11.2018 Городищенською сільською радою прийнято рішення №1042 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад", яким відхилено пропозицію сільського голови Білокриницької сільської ради щодо добровільного об`єднання територіальних громад сіл Городище та Кругле Городищенської сільської ради, сіл Біла Криниця, Антопіль, Глинки Білокриницької сільської ради, сіл Шубків, Котів, Горинград Другий, Гориньград Перший, Дуби, Рисв`янка Шубківської сільської ради в Білокриницьку об`єднану територіальну громаду з центром у с.Біла Криниця, оскільки дана пропозиція не набрала необхідної кількості голосів (т.1 а.с. 16; т.2 а.с.10; т.3 а.с. 173-174).

25.01.2019 до Городищенської сільської ради надійшло колективне звернення депутатів Городищенської сільської ради про повторний розгляд пропозиції сільського голови сільського голови Білокриницької сільської ради щодо добровільного об`єднання зазначених територіальних громад, що було передане на розгляд сесії відповідача.

Крім того, 11.02.2019 мешканцями сіл Городищенської сільської ради направлено Городищенському сільському голові та депутатам сільської ради ініціативу про добровільне приєднання територіальної громади сіл Городище та Кругле Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області до міста обласного значення Рівне Рівненської області, до якої додано список мешканців сіл Городищенської сільської ради з підписами (т.1 а.с.23-27; т.2 а.с.22-30; т.3 а.с.187).

Поряд з цим, судом встановлено, що за результатами голосування депутатів Городищенської сільської ради, присутніх на пленарному засіданні чергової тридцять другої сесії сільської ради, 12.02.2019 Городищенською сільською радою прийнято рішення №1109, №1110 та №1129, що підтверджується Протоколом пленарного засідання сільської ради від 12.02.2019 (т.1 а.с.169-173; т.2 а.с.186-204; т.4 а.с.9-27).

Так, рішенням Городищенської сільської ради від 12.02.2019 №1109 "Про відміну рішення №1042 від 12 листопада 2018 року" відмінено рішення сесії Городищенської сільської ради про відхилення пропозиції сільського голови Білокриницької сільської ради щодо добровільного об`єднання територіальних громад (т.1 а.с.22; т.3 а.с.176).

Рішенням Городищенської сільської радивід 12.02.2019 №1110 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до складу робочої групи" надано згоду на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Городище та Кругле Городищенської сільської ради з територіальними громадами сіл Шубків, Котів, Гориньград Другий,Гориньград Перший, Дуби, Рисв`янка Шубківської сільської ради, сіл Біла Криниця, Антопіль,Глинки Білокриницької сільської ради в Білокриницьку об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у с.Біла Криниця. Делеговано до складу спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад Городищенського сільського голову Павлюка П.А., головного бухгалтера сільської ради ОСОБА_8 , депутата сільської ради ОСОБА_9 , діловода сільської ради Кордобу ОСОБА_10 (т.1 а.с.22; т.2 а.с.21).

Крім того, рішенням Городищенської сільської ради від 12.02.2019 №1129 "Про розгляд Ініціативи мешканців сіл Городищенської сільської ради про добровільне приєднання до міста обласного значення" відхилено вказану пропозицію до вивчення матеріалів ініціативи мешканців сіл Городищенської сільської ради від 11.02.2019, оскільки не всі громадяни є зареєстрованими та мають право голосу (т.1 а.с.28; т.2 а.с.31).

17.02.2019 відбувся схід села жителів сіл Городище та Кругле, зокрема, з питань обговорення об`єднання в ОТГ, повідомлення про що було розміщене на дошці оголошень (т.1 а.с.38; т.2 а.с.45; т.3 а.с.177, 231).

Відповідно до Протоколу сходу села від 17.02.2019, за результатами обговорення питання щодо об`єднання територіальних громад, прийнято рішення про необхідність доопитування думки мешканців громади до 15.03.2019 та повторного проведення громадських слухань з питань об`єднання територіальних громад (т.1 а.с.38-43; т.2 а.с.46-50).

19.02.2019 розпорядженням сільського голови Білокриницької сільської ради №25, утворено спільну робочу групу з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад в Білокриницьку об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у с.Біла Криниця (т.1 а.с.44; т.2 а.с.77).

04.03.2019 сільським головою Городищенської сільської ради прийнято розпорядження №12 "Про проведення громадського обговорення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад", яким, беручи до уваги інформацію спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, винесено на громадське обговорення питання підтримки проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад сіл Біла Криниця, Антопіль, Глинки Білокриницької сільської ради, сіл Шубків, Котів, Гориньград Другий, Гориньград Перший, Дуби, Рисв`янка Шубківської сільської ради, сіл Городище та Кругле Городищенської сільської ради в Білокриницьку об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у с.Біла Криниця. Також вказаним розпорядженням вирішено провести громадські слухання серед жителів сіл Городище та Кругле 09.04.2019 о 14:00 в приміщенні залу засідань Городищенської сільської ради. Зазначено, що після отримання протоколу громадських слухань та інших документів (за необхідності) слід включити до порядку денного Городищенської сільської ради питання про схвалення проекту рішення про добровільне об`єднання відповідних територіальних громад (т.2 а.с.81).

20.03.2019 до Городищенської сільської ради надійшло колективне звернення жителів села Кругле Городищенської сільської ради, з числа членів колишнього дачного кооперативу "Білокриничний", які зареєстровані та проживають на вулицях Городецька АДРЕСА_1 , щодо приєднання до м. Рівне від 18.03.2019. У даному зверненні висловлено обурення щодо прийняття відповідачем рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад з адміністративним центром у с. Біла Криниця та про відхилення ініціативи про добровільне приєднання до м. Рівне, оскільки жителі цих вулиць не були опитані взагалі. Також зазначено, що ними з власної ініціативи проведено опитування та складено відповідні опитувальні листи жителів на вулицях їхнього проживання та інших вулицях села - Рівненська, Л.Українки, Біла, АДРЕСА_2 . АДРЕСА_3 . АДРЕСА_1 , жителі яких також не були опитані представниками сільської ради. Вказано, що всього опитано 168 осіб, з яких лише 7 підтримали рішення сільради про об`єднання з с. Біла Криниця, 1 особа не визначилася, а 160 осіб виявили бажання добровільно приєднатися до м. Рівне.

З огляду на наведене, жителі села Кругле просили: зареєструвати дане колективне звернення, як ініціативу про добровільне об`єднання територіальних громад, шляхом приєднання сіл Городище та Кругле до міста Рівне; внести зміни до порядку денного громадських слухань, запланованих на 09.04.2019, включивши ініціативу про приєднання до м.Рівного та перенести слухання на вихідний день 07.04.2019, про що своєчасно повідомити на офіційному сайті Городищенської сільради; провести громадське обговорення даної ініціативи про приєднання до міста Рівне, шляхом побудинкового обходу всіх жителів сіл Городище та Кругле відповідно до підписного листа згідно з додатком №1 до розпорядження Городищенського сільського голови №40 від 25.09.2018 (т. 4 а.с.6-7).

Розпорядженням Городищенського сільського голови від 29.03.2019 №17 "Про скликання чергової тридцять третьої сесії сьомого скликання" на розгляд сесії, призначеної на 09.04.2019, зокрема, винесено питання: про затвердження рішення спільної робочої групи "Про добровільне об`єднання територіальних громад"; про розгляд колективного звернення мешканців сіл Кругле та Городище про добровільне приєднання до міста Рівне; про розгляд колективного звернення мешканців СК "Білокриничний"про добровільне приєднання до м. Рівне (т.2 а.с. 82).

Також в матеріалах справи міститься Протокол засідання громадських слухань с. Городище від 07.04.2019, за участі міського голови м.Рівного Хомка В.Є ОСОБА_11 , на яких заслухано питання доцільності приєднання до м.Рівне та, зокрема, вирішено, що для прийняття рішення про об`єднання територіальних громад необхідно провести повторні слухання, подати проект звернення від громади про відкликання рішення щодо об`єднання з с. ОСОБА_12 (т.3 а.с.178-181; т.5 а.с.61-65).

Розпорядженням Городищенської сільської ради від 09.04.2019 №18 "Про вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання територіальних громад та її громадське обговорення", з урахуванням звернення ініціативної групи жителів сіл Городище та Кругле, зобов`язано: провести вивчення пропозиції ініціативної групи жителів Городище та Кругле про добровільне приєднання територіальних громад та подати відповідні пропозиції; провести громадське обговорення щодо можливого добровільного приєднання територіальних громад протягом 14 днів з дня прийняття цього розпорядження шляхом по будинкового обходу відповідно до підписного листа згідно додатку 1; визначено відповідальними особами з питань проведення громадського обговорення депутатів та членів виконавчого комітету Городищенської сільської ради; в залі засідань Городищенської сільської ради 22.04.2019 о 09:00 год. провести підсумки громадського обговорення з питання добровільного об`єднання громад за участю відповідальних осіб з питань проведення громадського обговорення та підготувати звіт у встановлені законом терміни; включити до порядку денного сесії сьомого скликання Городищенської сільської ради питання про добровільне приєднання громади сіл Городище та Кругле Городищенської сільської ради до Шпанівської ОТГ (т.3 а.с.216; т.5 а.с.143,146).

09.04.2019 відбулися громадські слухання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад сіл Біла Криниця, Антопіль, АДРЕСА_4 Білокриницької сільської ради, сіл Шубків, Котів, Гориньград Другий, Гориньград Перший, Дуби, Рисв`янка Шубківської сільської ради, сіл Городище та Кругле Городищенської сільської ради в Білокриницьку об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у с.Біла Криниця, за результатами яких складено відповідний Протокол громадських слухань з додатками (т.2 а.с.205-218; т.4 а.с.103-116).

Зі змісту вказаного Протоколу громадських слухань від 09.04.2019 судом встановлено, що учасниками громадських слухань було зареєстровано 88 осіб, з яких правом голосу наділені 76 учасників. За результатами голосування можливості схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад, більшістю голосів вирішено схвалити проект рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад сіл Біла Криниця, Антопіль, Глинки Білокриницької сільської ради, сіл Шубків, Котів, Гориньград Другий, Гориньград Перший, Дуби, Рисв`янка Шубківської сільської ради, сіл Городище та Кругле Городищенської сільської ради в Білокриницьку об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у с.Біла Криниця. Зокрема, в протоколі вказано, що "за" проголосувало 40 (сорок) осіб, "проти" - немає, "утрималися" - немає.

Відповідно до протоколу пленарного засідання чергової тридцять третьої сесії Городищенської сільської ради від 09.04.2019, депутатами шляхом поіменного голосування було, зокрема, прийнято рішення Городищенської сільської ради №1131 від 09.04.2019. Вказаним рішенням, за результатами розгляду розробленого спільною робочою групою проекту рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та за результатами його громадського обговорення, схвалено відповідний проект рішення про добровільне об`єднання територіальних громад (т.2 а.с.115, 158; т.3 а.с.1-45; т.4 а.с.28, 103-160).

Схваленим проектом рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад" вирішено об`єднатися територіальним громадам сіл Біла Криниця, Антопіль, Глинки Білокриницької сільської ради, сіл Шубків, Котів, Гориньград Другий, Гориньград Перший, Дуби, Рисв`янка Шубківської сільської ради, сіл Городище та Кругле Городищенської сільської ради в Білокриницьку об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у с.Біла Криниця. Також таким рішенням затверджено план організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад (т.3 а.с.46-48; т.4 а.с.29-31).

Не погоджуючись з рішеннями Городищенської сільської ради від 12.02.2019 №1109 "Про відміну рішення №1042 від 12 листопада 2018 року", №1110 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до складу спільної робочої групи", №1129 "Про розгляд Ініціативи мешканців сіл Городищенської сільської ради про добровільне приєднання до міста обласного значення" та від 09.04.2019 №1131 "Про схвалення проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад", та вважаючи їх незаконними і протиправними, позивачі звернулись до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті, суд виходить з такого.

Згідно з приписами ст. 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР (далі - Конституція України) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 7 Конституції України визначено, що в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

У відповідності до вимог ст.140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон України №280/97-ВР) територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.

Згідно з вимогами ст. 2 Закону України №280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

У ст.4 Закону України №280/97-ВР визначено, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.

Згідно зі ст.6 вказаного Закону первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.

Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об`єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об`єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, урегульовані Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 05.02.2015 № 157-VIII (далі - Закон України №157-VIII).

Статтею 2 Закону України №157-VIII передбачено, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності;4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості;7) відповідальності.

Умови та порядок добровільного об`єднанння територіальних громад, визначені Розділом ІІ Закону України №157-VIII.

За змістом вказаного Розділу, кожен наступний етап добровільного об`єднання територіальних громад може бути розпочато виключно після закінчення попереднього.

Отже, саме дотримання послідовності всіх етапів, визначених Законом України №157-VIII є обов`язковою передумовою для добровільного об`єднання територіальних громад, на підставі чинного законодавства України та з дотриманням Конституції України.

Дослідивши оскаржувані рішення щодо дотримання умов та порядку їх прийняття, що визначені Законом України №157-VIII та Порядком проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад на території Городищенської сільської ради, затвердженого рішенням Городищенської сільської ради від 06.09.2018 №1012, суд дійшов до наступних висновків.

Частинами 1-4 статті 5 Закону України №157-VIII визначено, що ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Пропозиція щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування.

Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.

Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Як встановлено судом, Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад на території Городищенської сільської ради затверджено рішенням Городищенської сільської ради від 06.09.2018 №1012 (далі - Порядок №1012).

Статтею 6 Закону України №157-VIII визначено порядок підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

Відповідно до ч.1-2 ст.6 Закону України №157-VIII сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.

Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

Згідно з ч.3-4 ст.6 Закону України №157-VIII у разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад та інформує про це Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.

Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об`єднується.

Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об`єднання територіальних громад.

Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

Згідно з ч.1 ст.7 Закону України №157-VIII, що визначає порядок підготовки рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

Частиною 2 статті 7 Закону України №157-VIII передбачено, що сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.

Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.

Згідно з ч.3-5 ст.7 Закону України №157-VIII схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.

У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом.

З аналізу вказаних правових норм суд дійшов висновку, що у кожній громаді, яка включається у процес об`єднання, обов`язково проводяться:

- два громадські обговорення (перше - протягом 30 днів, друге - протягом 60 днів);

- дві сесії відповідної ради (перша - після закінчення першого обговорення, друга - протягом 30 днів після закінчення другого обговорення).

Враховуючи встановлені строки, від моменту отримання пропозиції до остаточного рішення ради про надання згоди на об`єднання має пройти не менше 120 днів (фактично - більше, враховуючи час роботи спільної робочої групи та інших підготовчих заходів).

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, звернення Білокриницької сільської ради щодо об`єднання надійшло до Городищенської сільської ради 10.08.2018, а отже, відповідно до вимог ч.2 ст.6 Закону України №157-VIII таке звернення мало бути вивчене і обговорене протягом 30 днів, тобто до 09.09.2018.

Всупереч викладеному, лише після 25.09.2018 було розпочато вивчення даного звернення, що підтверджується розпорядженням Городищенської сільської ради від 25.09.2018 №40 про вивчення пропозиції ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення.

Саме ж громадське обговорення було проведене 25.10.2018, що підтверджується дослідженими судом Протоколом громадського обговорення та Звітом про проведення громадського обговорення від 25.10.2018, тобто з порушенням встановленого ч.2 ст.6 Закону України №157-VIII строку.

Згідно з приписами п.2.1 Порядку №1012 організатор громадського обговорення самостійно визначає форми його проведення, виходячи з необхідності залучення якомога більшої кількості зацікавлених учасників та власних організаційних можливостей.

Як встановлено судом, до громадського обговорення 25.10.2018 залучено 537 осіб.

Разом з тим, судом встановлено та не заперечувалось представниками сторін у судовому засіданні, що в с. Городище Рівненського району Рівненської області офіційно зареєстровано приблизно 1860 осіб, а близько 2000 осіб постійно проживають у селі.

При цьому, з матеріалів справи та показань свідків судом встановлено та не спростовано стороною відповідача, що опитувалися жителі, що проживають в закріплених за депутатами сільради територіальних округах, а частина жителів Городищенської сільської ради, зокрема, з числа членів колишнього кооперативу "Білокриничний", які зареєстровані та проживають на вулицях АДРЕСА_4 , а також тих, які зареєстровані та проживають на вулицях Рівненська АДРЕСА_3 не були обізнані про те, що в селі проходять процеси об`єднання, та не опитувалися.

Факт зацікавленості в участі у громадському обговоренні питання об`єднання територіальних громад підтверджено їхніми колективними зверненнями, наявними в матеріалах справи.

Згідно з п. 1.10 Порядку №1012 ніхто з громадян не може примушений до участі або обмежений в участі при проведенні громадських обговорень.

Разом з тим, відповідно до п.2.6 Порядку №1012 повідомлення про пропозицію щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та проведення громадського обговорення оприлюднюється шляхом опублікування такої інформації у засобах масової інформації , а також розміщення на сайті Городищенської сільської ради.

У судовому засіданні представник відповідача підтвердив, що звернення Білокриницької сільської ради щодо об`єднання територіальних громад від 09.08.2018 було оприлюднене на дошці публічної інформації сільської ради 10.08.2019.

Згідно з інформацією, що міститься в долучених до матеріалів справи відповідачем скріншотах із офіційного веб-сайту Городищенської сільської ради, на сайті Городищенської сільської ради пропозиція сільського голови Білокриницької сільської ради щодо добровільного об`єднання територіальних громад була опублікована лише 25.09.2018 (т.6 а.с.198, 205), тобто після завершення встановленого чинним законодавством строку на вивчення такої пропозиції і проведення громадського обговорення як такого.

Таким чином, в даному випадку організатором громадського обговорення - Городищенською сільською радою вибірково залучено до обговорення лише приблизно 20% населення, без врахування думки усіх зацікавлених осіб, які не були належним чином повідомлені про можливість участі в таких громадських обговореннях, що ставить під сумнів достовірність результатів громадського обговорення, проведеного 25.10.2018.

Як встановлено судом, рішенням Городищенської сільської ради від 12.11.2018 № 1042 відхилено пропозицію сільського голови Білокриницької сільської ради щодо об`єднання, проте рішенням від 12.02.2019 №1109, прийнято рішення про його скасування, з прийняттям в той же день рішення №1110 про надання згоди на добровільне об`єднання з Білокриницькою сільською радою та делегування представника до спільної робочої групи, а також рішення №1129 про відхилення ініціативи мешканців сіл Городищенської сільської ради про приєднання до м. Рівне, без будь-яких консультацій з громадськістю та повідомлення на сайті сільської ради.

Такі дії та рішення суперечать Регламенту Городищенської сільської ради від 09.11.2015 (далі - Регламент), Порядку №1012 та Закону України №157-VIII, з огляду на наступне.

Згідно з вимогами ст.3.17 Регламенту винесенню питання на розгляд пленарного засідання ради передує його розгляд у відповідних комісіях ради.

Проте, жодних доказів розгляду питання про добровільне об`єднання територіальних громад комісіями ради перед внесенням його на розгляд пленарного засідання відповідачем не надано, допитані в судовому засіданні свідки - депутати селищної ради підтвердили факт відсутності відповідних документів, напрацьованих постійними комісіями ради.

Приписами ст.3.24 Регламенту передбачено, що сільська рада може скасувати своє рішення з дотриманням процедури прийняття рішення.

Проте, 12.02.2019 при скасуванні попереднього рішення від 12.11.2018, Городищенською сільською радою не була дотримана процедура прийняття рішень, що передбачена Регламентом.

Більше того, на переконання суду, з прийняттям 12.11.2018 Городищенською сільською радою рішення №1042, яким відхилено пропозицію сільського голови Білокриницької сільської ради щодо об`єднання, процедура розгляду ініціативи Білокриницької сільської ради від 09.08.2018 була фактично завершена і підстав для прийняття нового рішення щодо тієї ж пропозиції у відповідача не було.

Після 12.11.2018 від Білокриницької сільської ради іншої пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад до Городищенської сільської ради не надходило.

Більше того, суд вважає, що оскаржуване рішення відповідача від 12.02.2019 №1109 "Про відміну рішення №1042 від 12 листопада 2018 року" є таким, що порушує принцип стабільності суспільних відносин.

Положенням ст.59 Закону №280/97-ВР стосовно права органу місцевого самоврядування скасовувати свої раніше прийняті рішення та вносити до них зміни з будь-якого питання, що є компетенцією органу місцевого самоврядування, дано офіційне тлумачення в Рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009.

В абз.3 п.3 цього Рішення зазначено, що органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу й самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами.

Згідно з абз. 1 п. 4 Рішення Конституційного Суду України органи місцевого самоврядування приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють дію норм права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію.

Абзацами 5 та 6 п. 5 зазначеного Рішення визначено, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування та громадянами, що породжує у громадян упевненість у тому, що їхнє становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

Також судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 11.02.2019 мешканцями сіл Городищенської сільської ради направлено Городищенському сільському голові та депутатам сільської ради звернення про добровільне приєднання територіальної громади сіл Городище та Кругле Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області до міста обласного значення Рівне Рівненської області, до якого додано список мешканців сіл Городищенської сільської ради з підписами.

Крім того, до Городищенської сільської ради неодноразово зверталась Рівненська міська рада з письмовими зверненнями про готовність до об`єднання, партнерства та співробітництва в рамках реформування місцевого самоврядування, що підтверджується рішеннями Рівненської міської ради від 18.06.2015 №5301, від 06.07.2017 №3122, від 26.12.2018 №5303.

Однак, доказів вивчення, обговорення, розгляду на сесії чи взагалі відповіді на них матеріали справи не містять.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.5 Закону України №157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи.

Отже, звернення членів територіальної громади Городищенської сільської ради є ініціативою про добровільне об`єднання територіальних громад, що повинна розглядатися відповідно до Закону України №157-VIII та Порядку №1012.

Разом з тим, з матеріалів справи слідує, що оскаржуваним рішенням Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області №1129 від 12.02.2019 "Про розгляд ініціативи мешканців сіл Городищенської сільської ради про добровільне приєднання до міста обласного значення" вказану пропозицію було відхилено, без дотримання процедури вивчення, обговорення та розгляду.

Приписами ст.2 Закону України №157-VIII передбачено, що одним з принципів об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст є його добровільність.

Як встановлено судом, схід села з обговорення питання об`єднання в ОТГ було призначено відповідачем на 17.02.2019, тобто після прийняття оскаржуваних рішень від 12.02.2019, якими фактично вже було вирішення питання, поставлене на громадське обговорення сходу села.

Під час громадського обговорення 17.02.2019 питання щодо об`єднання територіальних громад, прийнято рішення про необхідність доопитування думки мешканців громади до 15.03.2019 та повторного проведення громадських слухань з питань об`єднання територіальних громад.

Як підсумок, прийняттям оскаржуваних рішень від 12.02.2019, відповідачем не дотримано принципу добровільності, визначеного у ст.2 Закону України №157-VIII, оскільки результати громадського обговорення, проведеного 17.02.2019 були проігноровані ним та прийнято рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад, утворено спільну робочу групу з підготовки проектів рішень щодо такого добровільного об`єднання, тобто розпочато процедуру добровільного об`єднання територіальних громад.

Також, за результатами розгляду даної адміністративної справи, суд дійшов висновку про допущення відповідачем порушень чинного законодавства під час проведення громадських слухань 09.04.2019, з огляду на таке.

З матеріалів справи слідує, що місцем проведення громадських слухань, призначених на 09.04.2019, визначено зал засідань Городищенської сільської ради.

Згідно з поясненнями позивача 1, що не спростовано представником відповідача, зала засідань сільської ради вміщує приблизно 20-30 осіб. При цьому, населення Городищенської сільської ради складає приблизно 2000 осіб.

З дослідженого у судовому засіданні, в порядку ст.220 КАС України, відеозапису громадських слухань та сесії Городищенської сільської ради від 09.04.2019 (т.5 а.с.83) та протоколів громадських слухань та сесії від 09.04.2019 судом встановлено, що на громадські слухання прибуло 88 осіб, з яких 76 учасників наділені правом голосу. На прохання жителів такі громадські слухання були переміщені до актового залу ДУ "Городищенська виправна колонія №96" без додаткового повідомлення громади про нове місце зборів. Однозначної згоди на схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад сіл в Білокриницьку об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у с.Біла Криниця, особами, які прибули висловлено не було. Проте, вимагалось включити до порядку денного питання об`єднання з м.Рівне. Частина учасників громадських слухань, вважаючи, що громадські слухання не відбулись, залишили залу, що не відображено в протоколі громадських слухань. Відповідно до протоколу громадських слухань від 09.04.2019, схвалення проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад прийняте більшістю голосів, а саме: "за" проголосувало 40 (сорок) осіб, "проти" - немає, "утрималися" - немає. Тобто, в даному протоколі відсутні відомості про результати голосування інших, окрім тих, що проголосувало "за", осіб, які прибули на громадські слухання, що ставить під сумнів достовірність результатів голосування 09.04.2019.

Крім того, під час пленарного засідання сесії Городищенської сільської ради 09.04.2019 частина громади висловила незгоду з змістом протоколу громадських слухань, у зв`язку з чим було проголосовано за повторне опитування усіх жителів, за результатами якого необхідно було приймати рішення про об`єднання з тією чи іншою громадою.

Вказане рішення було внесено на голосування головою сільської ради і підтримано більшістю депутатами (8 голосів), однак доказів прийняття рішення з даного питання протокол сесії не містить.

Натомість, сільським головою Городищенської сільської ради 09.04.2019 прийнято розпорядження "Про вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання територіальних громад та її громадське обговорення".

Не зважаючи на ці обставини, депутатами було прийняте оскаржуване рішення №1131, яким схвалено проект рішення про добровільне об`єднання територіальних громад в Білокриницьку об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у с.Біла Криниця.

Суд наголошує, що за приписами ч.2 ст.7 Закону України №157-VIII відповідач був зобов`язаний, в обов`язковому порядку, протягом 60 днів провести громадське обговорення підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого питання про його схвалення могло бути внесене на розгляд відповідних рад.

Згідно з розпорядження Городищенської сільської ради від 04.03.2019 №12 "Про проведення громадського обговорення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад", яким вирішено провести громадські слухання 09.04.2019, питання про схвалення проекту рішення про добровільне об`єднання відповідних територіальних громад повинно бути включеним до порядку денного Городищенської сільської ради після отримання протоколу громадських слухань та інших документів (за необхідності).

Розпорядженням від 29.03.2019 №17 "Про скликання чергової тридцять третьої сесії сьомого скликання" на розгляд сесії, призначеної на 09.04.2019, відповідач вніс питання: про затвердження рішення спільної робочої групи "Про добровільне об`єднання територіальних громад".

Тобто, відповідачем в порушення вимог ч.2 ст.7 Закону України №157-VIII, питання схвалення проекту рішення про добровільне об`єднання відповідних територіальних громад було включене в порядок сесії не після проведення громадських слухань та отримання протоколу таких громадських слухань, а заздалегідь, без проведення громадських слухань та встановлення їх результатів.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про недотримання відповідачем послідовності всіх етапів добровільного об`єднання громадян при прийнятті оскаржуваних рішень, та порушення принципів добровільного об`єднання громадян, визначених Законом України №157-VIII, Порядком 06.09.2018 №1012 та Регламентом.

Поряд з цим, з матеріалів справи судом встановлено, що Рівненська обласна адміністрація листом від 24.04.2019 №3110/0/01-22/19, вказала на зазначені порушення та повернула на доопрацювання отримані від Білокриницької сільської ради, Городищенської сільської ради, Шубківської сільської ради на доопрацювання та приведення у відповідність вимогам чинного законодавства (т.5 а.с.131-135), що також підтверджує недотримання відповідачем порядку та умов добровільного об`єднання громадян, визначених чинним законодавством України під час прийняття рішень від 12.02.2019 №1109 "Про відміну рішення №1042 від 12 листопада 2018 року", №1110 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до складу спільної робочої групи", №1129 "Про розгляд Ініціативи мешканців сіл Городищенської сільської ради про добровільне приєднання до міста обласного значення" та від 09.04.2019 №1131 "Про схвалення проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад".

Суд зазначає, що в матеріалах справи містяться документи, що стосуються питання добровільного об`єднання територіальних громад Городищенської сільської ради, прийняті та складені після прийняття оскаржуваних рішень, а тому в межах даної адміністративної справи судом не досліджуються.

Крім того, в матеріалах справи містяться документи, що стосуються питання об`єднання з с.Шпанів, що не є спірним у даній справі та не стосується предмета доказування.

При цьому, на переконання суду, дані документи, включаючи колективні звернення, протоколи зборів ініціативних груп, протоколи громадського обговорення, відповідні побудинкові обхідні листи та опитувальні листи жителів Городищенської сільської ради підтверджують той факт, що процес визначення членів територіальної громади Городищенської сільської ради, як первинного суб`єкта місцевого самоврядування, щодо доцільності об`єднання з тою чи іншою територіальною громадою досі триває.

Тому, під час такого процесу суб`єкти владних повноважень, з метою дотримання принципів добровільного об`єднання територіальних громад, зокрема: конституційності та законності, добровільності, економічної ефективності, державної підтримки, повсюдності місцевого самоврядування, прозорості, відкритості, відповідальності, а також забезпечення умов об`єднання, повинні діяти з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішень (вчинення дії) та у чіткій відповідності до вимог чинного законодавства.

Відповідач, приймаючи оскаржувані рішення з порушенням процедури, також порушив права позивачів, як членів територіальної громади, на вільний вибір місця проживання та врахування їхньої думки при вирішенні питань місцевого значення.

Слід зазначити, що суд також враховує практику Європейського суду з прав людини, зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994).

У пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Бендерський проти України" від 15.11.2007, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.

Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім того, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на наведене, враховуючи, що позивачами доведено обставини, на яких ґрунтуються їхні позовні вимоги, а відповідачем не доведено правомірність прийнятих рішень у відповідності до вимог ч.2 ст.2 КАС України, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити повністю.

Оскільки позивачі звільнені від сплати судового збору, то підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_6 , РНОКПП НОМЕР_2 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Рівненська міська рада (вул. Соборна, 12-а, м. Рівне, код ЄДРПОУ 34847334) до Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області (вул. Рівненська, 81, с. Городище, Рівненський район, Рівненська область, 35341, код ЄДРПОУ 04386456), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Білокриницька сільська рада Рівненської області (вул. Рівненська, 94, с. Біла Криниця, Рівненський район, Рівненська область, 35342, код ЄДРПОУ 04387125) про визнання незаконними та скасування рішень - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та нечинним рішення Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області №1109 від 12.02.2019 "Про відміну рішення №1042 від 12 листопада 2018 року".

Визнати протиправним та нечинним рішення Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області №1110 від 12.02.2019 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до складу спільної робочої групи".

Визнати протиправним та нечинним рішення Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області №1129 від 12.02.2019 "Про розгляд ініціативи мешканців сіл Городищенської сільської ради про добровільне приєднання до міста обласного значення".

Визнати протиправним та нечинним рішення Городищенської сільської ради Рівненського району Рівненської області №1131 від 09.04.2019 "Про схвалення проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад".

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 19 липня 2019 року.

Суддя Борискін С.А.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.07.2019
Оприлюднено21.07.2019
Номер документу83137616
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/533/19

Постанова від 25.05.2021

Кримінальне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Постанова від 04.12.2020

Кримінальне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Постанова від 03.12.2019

Кримінальне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Ухвала від 27.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 21.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 01.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Постанова від 17.09.2019

Кримінальне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Ухвала від 12.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 12.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Ухвала від 12.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні