ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
20 липня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3195/19
13 год. 25 хв.
Луганський окружний адміністративний суд
у складі: головуючого судді Чернявської Т.І.,
суддів Тихонова І.В., Смішливої Т.В.,
за участю
секретаря судового засідання Шляхтун М.М.
та
представників сторін:
від позивача - Терновська М.Л. (посвідчення від 29.06.2019 № ДО-1984)
від відповідача - Фоменко Д.А. (ордер від 19.07.2019 серія ЛГ № 021222,
свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю
від 05.07.2019 № 000243)
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом
довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 Олексія Олександровича в одномандатному виборчому окрузі № 106 Терновської ОСОБА_2 в інтересах
кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_3
до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106
про визнання протиправними та скасування постанов,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Луганського окружного адміністративного суду на розгляді перебуває справа за позовом довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_4 Олександровича в одномандатному виборчому окрузі № 106 Терновської Марії ОСОБА_5 (далі - представник позивача, довірена особа) в інтересах кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_3 (далі - позивач) до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 (далі - відповідач, ОВК № 106), в якому представник позивача з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 19 липня 2019 року без номеру (арк. спр. 72-81), заяви від 19 липня 2019 року без номеру (арк. спр. 189-191) та наданих у судовому засіданні пояснень просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 15 липня 2019 року № 28, якою прийнято рішення про розірвання договору з системним адміністратором ОСОБА_6 ;
- визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 16 липня 2019 року № 29, якою прийнято рішення про зобов`язання голови заключити новий трудовий договір з системним адміністратором ОСОБА_7 ;
- визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 16 липня 2019 року № 30, якою прийнято рішення про розірвання договору з діловодом та укладення нового трудового договору з системним адміністратором;
- визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 17 липня 2019 року № 32 Про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України ;
- визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 18 липня 2019 року № 33 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків ;
- визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 18 липня 2019 року № 34 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків ;
- визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 18 липня 2019 року № 35 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків ;
- визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 18 липня 2019 року № 36 Про звернення до ЦВК з мотивованим поданням про невиконання головою окружної комісії покладених на неї обов`язків .
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначила, що зазначені постанови є незаконними, необґрунтованими і такими, що порушують законодавство про вибори та підлягають скасуванню, з огляду на таке.
Відповідно до оскаржуваної постанови від 15 липня 2019 року № 28 комісія постановила розірвати договір від 01 червня 2019 року про надання послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України, укладений між окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 та гр. ОСОБА_6 .
Згідно з оскаржуваною постановою від 16 липня 2019 року № 29 комісія постановила зобов`язати голову заключити новий трудовий договір з системним адміністратором ОСОБА_7 .
Відповідно до оскаржуваної постанови від 16 липня 2019 року № 30 комісія постановила укласти з 18 липня 2019 року договір про надання окружній виборчій комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України, а саме послуг системного адміністратора (виконання операцій технологічного процесу та опрацювання інформації) з гр. ОСОБА_7 .
Згідно з оскаржуваною постановою від 17 липня 2019 року № 32 комісія постановила: розірвати договір від 01 червня 2019 року про надання послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України, укладений між окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 та гр. ОСОБА_6 на підставі пункту 5.4 Договору у зв`язку з неналежним, неякісним та несвоєчасним наданням послуг (пункт 1 постанови); укласти з 18 липня 2019 року договір про надання окружній виборчій комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України, а саме послуг системного адміністратора (виконання операцій технологічного процесу та опрацювання інформації) з гр. ОСОБА_7 (пункт 2 постанови); доручити укласти та підписати договір, зазначений у пункті 2 цього рішення, від імені окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 заступнику голови комісії ОСОБА_8 (пункт 3 постанови).
Між окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України в особі голови ОСОБА_9 (далі - Замовник) та громадянином ОСОБА_6 (далі - Виконавець) укладено договір від 01 червня 2019 року про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України (далі - Договір). Відповідно до пунктів 1.1, 1.2 Договору Замовник доручає, а Виконавець бере на себе зобов`язання виконувати послуги: операції технологічного процесу опрацювання інформації, а саме: приймає і контролює вхідні дані з ЦВК, готує, виводить та передає вихідні для ЦВК. Згідно з пунктом 5.1. Договору договір набирає чинності з моменту підписання обома сторонами і діє до 31 грудня 2019 року включно. Таким чином, підбір системного адміністратора ОСОБА_6 , голова окружної виборчої комісії ОСОБА_9 здійснила відповідно до вимог постанови Центральної виборчої комісії від 31 травня 2019 року № 915, тобто до кінцевого строку встановлення в окружній виборчій комісії усіх елементів ПТК ІАС Вибори народних депутатів України . Зазначене свідчить про протиправність оскаржуваних постанов від 15 липня 2019 року № 28, від 16 липня 2019 року № 30, від 17 липня 2019 року № 32, якими фактично позбавлено голову комісії ОСОБА_9 повноважень, наданих їй чинним законодавством, незаконно та безпідставно прийнято рішення про розірвання договору з системним адміністратором ОСОБА_6 , тобто створено перешкоди в діяльності суб`єкта виборчого процесу - голови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106, за що передбачена кримінальна відповідальність.
Відповідно до пункту 5.4. Договору його може бути розірвано у разі неналежного, неякісного або несвоєчасного надання послуг, визначених в пункту 1.2 Договору.
Оскаржувані постанови виборчої комісії від 15 липня 2019 року № 28 та від 17 липня 2019 року № 32 винесені за відсутності жодного доказу наявності факту неякісного або несвоєчасного надання послуг системним адміністратором ОСОБА_6 . Жодного акта, який би засвідчував факт неналежного надання ним послуг, членами комісії не складалось, під час прийняття оскаржуваного рішення комісія на такі факти не посилалася і не керувалася ними. В мотивувальній частині оскаржуваної постанови взагалі відсутні посилання на такі факти (дату, час та обставини, за яких було вчинено відповідний проступок чи порушення тощо).
Крім того, 18 липня 2019 року за вихідним № 323 окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 звернулася до начальника управління інформатизації Центральної виборчої комісії з запитом щодо надання оцінки роботи системного адміністратора окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 ОСОБА_10 Ігоровича, а саме чи є у Центральної виборчої комісії зауваження до роботи системного адміністратора ОСОБА_6 . У відповідь окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 отримано електронний лист від 19 липня 2019 року, що з боку управління інформатизації Секретаріату Центральної виборчої комісії немає зауважень до роботи системного адміністратора окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 Курочки С.І. Зазначене підтверджує безпідставність постанов від 15 липня 2019 року № 28, від 16 липня 2019 року №№ 29, 30 та від 17 липня 2019 року № 32.
Щодо прийнятих відповідачем постанов від 18 липня 2019 року Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків та Про заміну голови комісії у зв`язку з систематичним невиконанням покладених на неї обов`язків представник позивача зазначила таке.
Відповідно до постанови від 18 липня 2019 року Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків 15 липня 2019 року окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 прийнято рішення про розірвання договору з системним адміністратором (постанова від 15 липня 2019 року № 28). Далі зазначено, що відповідно до частини четвертої статті 35 Закону України Про вибори народних депутатів України постанова підписується головою виборчої комісії (головуючим на засіданні) і секретарем виборчої комісії (секретарем засідання). Однак, із вищевикладеного вбачається, що постанова окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 15 липня 2019 року № 28 є незаконною.
З посиланням на положення частини третьої статті 35 Закону України від 17 листопада 2011 року № 4061-VІ Про вибори народних депутатів України (далі - Закон № 4061) представник позивача зазначає, що постанови від 15 липня 2019 року № 28, від 16 липня 2019 року №№ 29, 30 взагалі не містять мотивувальної частини. А постанова від 17 липня 2019 року № 32 не містить посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії. Отже, зазначені постанови оформлені із порушеннями вимог Закону № 4061.
Відповідно до постанов від 18 липня 2019 року №№ 33, 34, 35 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків відповідачем прийнято рішення про розірвання договору з системним адміністратором (постанова від 15 липня 2019 року № 28), про розірвання договору з системним адміністратором (постанова від 16 липня 2019 року № 30), про розірвання договору з системним адміністратором (постанова від 17 липня 2019 року № 32). Далі зазначено, що відповідно до частини четвертої статті 35 Закону України Про вибори народних депутатів України постанова підписується головою виборчої комісії (головуючим на засіданні) і секретарем виборчої комісії (секретарем засідання). Однак, голова окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 Фурсо Н.В. не підписала постанову від 15 липня 2019 року № 28 та не забезпечила її оприлюднення.
Оскільки постанова від 15 липня 2019 року № 28 є явно незаконною, направленою на зрив позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року, голова окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №106 Фурсо Н. ОСОБА_11 . не зобов`язана її підписувати та виконувати.
Відповідно до частин сьомої, восьмої статті 35 Закону № 4061 виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Законом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Законом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати у депутати, довірені особи кандидата у депутати, представники партій у Центральній виборчій комісії чи уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі. Питання щодо встановлення порушень допущених головою окружної виборчої комісії ОСОБА_9 до порядку денного засідання окружної виборчої комісії 16 липня 2019 року не включалося. Відповідний акт не було підписано всіма членами окружної виборчої комісії, присутніми на засіданні 16 липня 2019 року. Таким чином, акт від 16 липня 2019 року не відповідає вимогам статті 35 Закону № 4061 та не може бути підставою для прийняття окружною виборчою комісією постанов від 18 липня 2019 року Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків .
Акти про виявлені порушення від 11 липня 2019 року, від 16 липня 2019 року, від 17 липня 2019 року та від 18 липня 2019 року в порушення вимог Закону № 4061 підписані не всіма членами ОВК № 106, присутніми на відповідних засіданнях комісії. Крім того, питання щодо складання цих актів та фіксації будь-яких фактів виявлених порушень на засіданні ОВК № 106 у порядку денному засідань 11 липня 2019 року, 16 липня 2019 року, 17 липня 2019 року та 18 липня 2019 року не розглядалися, що підтверджується відповідними протоколами засідань ОВК № 106 від 11 липня 2019 року № 16, від 15 липня 2019 року № 19, від 17 липня 2019 року № 21 та від 18 липня 2019 року № 22.
Відповідно до тексту постанов від 18 липня 2019 року Про заміну голови комісії у зв`язку з систематичним невиконанням покладених на неї обов`язків в порушення вимог частин четвертої, п`ятої статті 35 Закону № 4061 голова ОВК № 106 ОСОБА_9 у встановлені законом строки не підписала постанови окружної виборчої комісії від 15 липня 2019 року № 28, від 16 липня 2019 року № 30 та від 17 липня 2019 року № 32, не забезпечила їх оприлюднення на стенді офіційних матеріалів комісії та офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії та відмовилася виконувати рішення виборчої комісії, які є обов`язковими до виконання. Постановами ОВК № 106 від 18 липня 2019 року встановлено факти невиконання головою ОВК № 106 ОСОБА_9 покладених на неї обов`язків.
У постановах від 18 липня 2019 року Про заміну голови комісії у зв`язку з систематичним невиконанням покладених на неї обов`язків ОВК № 106 постановила: встановити факт систематичного невиконання головою ОВК № 106 ОСОБА_9 покладених на неї обов`язків; звернутися до Центральної виборчої комісії з мотивованим поданням про заміну голови ОВК № 106 ОСОБА_9 на члена комісії ОСОБА_12 (додаток 1); у випадку відмови голови комісії ОСОБА_9 підписати дану постанову та подання, доручити заступнику голови комісії ОСОБА_8 підписати постанови, подання та направити подання до Центральної виборчої комісії.
За прийняття зазначеної постанови від 18 липня 2019 року Про заміну голови комісії у зв`язку з систематичним невиконанням покладених на неї обов`язків на засіданні ОВК № 106 18 липня 2019 року проголосували 12 членів ОВК з 18 присутніх членів ОВК. Однак, вказана постанова також є незаконною, оскільки з усього вищевикладеного вбачається, що постанови ОВК № 106 від 15 липня 2019 року № 28, від 16 липня 2019 року № 30, від 17 липня 2019 року № 32 та від 18 липня 2019 року Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків є незаконними, а факти систематичного невиконання покладених на голову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 ОСОБА_9 обов`язків - відсутні та не підтверджуються документально.
З урахуванням викладеного, представник позивача просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою від 19 липня 2019 року відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду у відкритому судовому засіданні на 19 липня 2019 року о 15 год. 00 хв. (арк. спр. 1-4).
Ухвалою від 19 липня 2019 року внесено виправлення до ухвали від 19 липня 2019 року про відкриття провадження у справі (арк. спр. 68).
У судовому засіданні 19 липня 2019 року судом оголошено перерву до 20 липня 2019 року до 10 год. 00 хв. (арк. спр. 183-186).
Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.
У судовому засіданні 19 липня 2019 року представник відповідача ОСОБА_13 Н.В. надала пояснення, в яких визнала позов, зазначивши, що оскаржувані постанови ОВК № 106 прийняті з порушенням вимог Закону № 4061, внаслідок чого мають бути скасовані. Повідомила суду, що всі постанови ОВК № 106 нею як головою підписувались, хоча вона з ними і не погоджується. На постанови та рішення, які прийняті 17-18 липня 2019 року ОВК № 106, нею подані окремі думки.
Представник відповідача ОСОБА_14 Д. ОСОБА_15 у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог, надав пояснення, що дійсно оскаржувані постанови ОВК № 106 прийняті з порушенням вимог Закону № 4061 та не відповідають вимогам Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року № 350 (далі - Порядок № 350).
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі -- КАС України), судом встановлено таке.
Указом Президента України від 21 травня 2019 року № 303/2019 Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів припинено достроково повноваження Верховної Ради України восьмого скликання, призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 25 червня 2019 року № 1288 Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ СЛУГА НАРОДУ , в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року серед інших ОСОБА_3 зареєстрований кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 106 (арк. спр. 14-15).
25 червня 2019 року Центральною виборчою комісією кандидату у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_3 , висунутому ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ СЛУГА НАРОДУ , видано посвідчення за № КД-5254 (арк. спр. 193).
Постановою Центральної виборчої комісії від 29 червня 2019 року № 1365 Про реєстрацію довірених осіб кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року серед інших ОСОБА_16 зареєстрована довіреною особою кандидата у народні депутати України ОСОБА_3 в одномандатному виборчому окрузі № 106 (арк. спр. 16-17).
29 червня 2019 року Центральною виборчою комісією довіреній особі кандидата у народні депутати України ОСОБА_4 Олександровича в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_16 видано посвідчення № ДО-1984 (арк. спр. 18).
В межах спірних правовідносин ОВК № 106 прийнято такі постанови:
- постанова від 15 липня 2019 року № 28 про розірвання договору з системним адміністратором після того, як знайдуть йому заміну (арк. спр. 114, 153);
- постанова від 16 липня 2019 року № 29 про зобов`язання голови заключити новий трудовий договір з системним адміністратором ОСОБА_7 (пункт 1); забезпечення передачі ключів та паролів між системними адміністраторами та забезпечити доступ до всіх необхідних серверів для роботи ОСОБА_7 без перешкоджань (пункт 2) (арк. спр. 115, 160);
- постанова від 16 липня 2019 року № 30 про розірвання трудового договору з діловодом ОСОБА_17 у зв`язку з неприпустимим втручанням в роботу окружної комісії та перешкоджанню роботи комісії (пункт 1) та укладення нового трудового договору з системним адміністратором (пункт 2) (арк. спр. 116, 161);
- постанова від 17 липня 2019 року № 32 Про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведення виборів народних депутатів України , якою серед іншого вирішено: з 17 липня 2019 року розірвати договір від 01 червня 2019 року, укладений між окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 та громадянином України ОСОБА_6 про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведення виборів народних депутатів України на підставі пункту 5.4 договору у зв`язку з неналежним, неякісним та несвоєчасним наданням послуг (пункт 1); укласти з 18 липня 2019 року договір про надання окружній виборчій комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 послуг, пов`язаних з підготовкою та проведення виборів народних депутатів України, а саме послуг системного адміністратора (виконання операцій технологічного процесу опрацювання інформації) з громадянином України ОСОБА_7 (пункт 2); доручити укласти та підписати договір, зазначений у пункті 2 цього рішення, від імені окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 заступнику голови комісії ОСОБА_8 (пункт 3) (арк. спр. 117, 162);
- постанова від 18 липня 2019 року № 33 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків , якою серед іншого встановлено факт невиконання головою окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 ОСОБА_9 покладених на неї обов`язків щодо підписання постанови виборчої комісії від 15 липня 2019 року № 28, забезпечення її оприлюднення та її виконання (пункт 1) (арк. спр. 118-119, 163-164);
- постанова від 18 липня 2019 року № 34 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків , якою серед іншого встановлено факт невиконання головою окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 ОСОБА_9 покладених на неї обов`язків щодо підписання постанови виборчої комісії від 16 липня 2019 року № 30, забезпечення її оприлюднення та її виконання (пункт 1) (арк. спр. 120-121, 165-166);
- постанова від 18 липня 2019 року № 35 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків , якою серед іншого встановлено факт невиконання головою окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 ОСОБА_9 покладених на неї обов`язків щодо підписання постанови виборчої комісії від 17 липня 2019 року № 32, забезпечення її оприлюднення та її виконання (пункт 1) (арк. спр. 122-123, 167-168);
- постанова від 18 липня 2019 року № 36 Про звернення до ЦВК з мотивованим поданням про невиконання головою окружної комісії покладених на неї обов`язків , якою серед іншого встановлено факт систематичного невиконання головою окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 Фурсо Н ОСОБА_18 покладених на неї обов`язків (пункт 1); вирішено звернутися до Центральної виборчої комісії з мотивованим поданням про заміну голови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 Фурсо Н.В ОСОБА_19 на члена комісії ОСОБА_12 (пункт 2); у випадку відмови голови комісії ОСОБА_9 підписати дану постанову та подання, доручити заступнику голови комісії Агафоновій ОСОБА_20 підписати постанову, подання та направити подання до Центральної виборчої комісії (пункт 3); звернутися до Головного управління Національної поліції в Луганській області з заявою про скоєння кримінального правопорушення ОСОБА_9 по факту перешкоджання роботі окружної виборчої комісії (пункт 4) (арк. спр. 124-126, 169-171).
11 липня 2019 року 5 членами ОВК № 106 складено акт Про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України щодо грубого втручання системного адміністратора ОСОБА_6 у роботу ОВК № 106 (арк. спр. 86, 172).
16 липня 2019 року 5 членами ОВК № 106 складено акт Про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України щодо відмови голови комісії ОСОБА_9 від підписання та оприлюднення постанови ОВК № 106 від 15 липня 2019 року № 28 (арк. спр. 87, 173).
17 липня 2019 року 5 членами ОВК № 106 складено акт Про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України щодо відмови голови комісії ОСОБА_9 від підписання та оприлюднення постанови ОВК № 106 від 16 липня 2019 року № 30 (арк. спр. 88, 174).
18 липня 2019 року 5 членами ОВК № 106 складено акт Про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України щодо відмови голови комісії ОСОБА_9 від підписання та оприлюднення постанови ОВК № 106 від 17 липня 2019 року № 32 (арк. спр. 89, 174).
Акти від 11 липня 2019 року, від 16 липня 2019 року та від 17 липня 2019 року зареєстровано в Журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму на позачергових виборах народних депутатів України ОВК № 106 18 липня 2019 року за вхідними №№ 315 (о 12 год. 12 хв.), 329 (о 16 год. 11 хв.), 330 (о 16 год. 13 хв.), 331 (о 16 год. 15 хв.) відповідно (арк. спр. 195-219).
Відповідно до пояснень секретаря ОВК № 106 Сєчко Н.В. від 18 липня 2019 року, які зареєстровано в Журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму на позачергових виборах народних депутатів України ОВК № 106 18 липня 2019 року за вхідним № 313 (об 11 год. 57 хв.), голова ОВК № 106 ОСОБА_9 відмовилась підписувати та оприлюднювати у визначеному чинним законодавством порядку постанови від 15 липня 2019 року № 28, від 16 липня 2019 року № 30, від 17 липня 2019 року № 32. Тексти зазначених постанов голова ОВК № 106 ОСОБА_9 утримує у себе (арк. спр. 195-219, 222).
До постанов ОВК № 106 від 17 липня 2019 року № 32 та від 18 липня 2019 року за №№ 33-36 головою комісії Фурсо ОСОБА_21 у письмовій формі висловлені окремі думки від 17 липня 2019 року та від 19 липня 2019 року, які зареєстровано в Журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму на позачергових виборах народних депутатів України ОВК № 106 18 липня 2019 року за вхідним № 316 (о 12 год. 35 хв.) та 19 липня 2019 року за вхідним № 360 (о 13 год. 45 хв.) відповідно (арк. спр. 176-177, 178-179, 195-219).
Також подані окремі думки членів ОВК № 106 Молчановою О. ОСОБА_22 від 18 липня 2019 року на постанову від 17 липня 2019 року № 32, ОСОБА_23 від 19 липня 2019 року на дії секретаря Сєчко Н.В., які зареєстровано в Журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму на позачергових виборах народних депутатів України ОВК № 106 19 липня 2019 року за вхідним № 368 (о 17 год. 45 хв.) та 19 липня 2019 року за вхідним № 367 (о 17 год. 39 хв.) відповідно (арк. спр. 223, 224, 195-219).
Згідно з протоколом засідання ОВК № 106 від 15 липня 2019 року № 19, в якому приймали учать 17 членів комісії, після розгляду комісією питань затвердженого порядку денного виступила член комісії ОСОБА_12 , яка запропонувала розглянути питання про розірвання трудового договору з системним адміністратором. Голова комісії запропонувала розірвати договір з системним адміністратором після того, як знайдуть йому заміну. За вказане рішення проголосувало 11 членів комісії за , 4 члена комісії проголосували проти , 2 члени членів комісії утримались (арк. спр. 181-182).
Згідно з протоколом засідання ОВК № 106 від 16 липня 2019 року № 20, в якому приймали учать 17 членів комісії, за вимогою 3 членів комісії внесено зміни до порядку денного, відповідно до яких на розгляд винесено питання про розірвання договору з діловодом ОСОБА_17 та укладення договору з новим системним адміністратором. За наслідками розгляду питання про розірвання договору з діловодом ОСОБА_17 , у зв`язку з неприпустимим втручанням в роботу окружної комісії та перешкоджанню роботи комісії, прийнято рішення про розірвання трудового договору з ОСОБА_17 , за яке 13 членів комісії проголосували за , 2 члени комісії проголосувало проти , 1 член комісії утримався. За наслідками розгляду питання про укладення трудового договору з новим системним адміністратором, прийнято рішення про укладення трудового договору з новим системним адміністратором, за яке 10 членів комісії проголосували за , 5 членів комісії проголосували проти , 1 член комісії утримався (арк. спр. 154-159).
Згідно з протоколом засідання ОВК № 106 від 17 липня 2019 року № 21, в якому приймали учать 13 членів комісії, на засіданні розглядалось питання про розірвання трудового договору з системним адміністратором. Після оголошення про розгляд проекту постанови про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, голова засідання запропонувала закрити засідання. За закриття засідання проголосувало 15 членів комісії (арк. спр. 103-106).
Разом з тим, відповідно до протоколу засідання ОВК № 106 від 17 липня 2019 року № 21, оригінал якого оглянуто у судовому засіданні та копію з якого долучено до матеріалів справи, питання про розірвання трудового договору з системним адміністратором ОСОБА_24 розглядалось та ставилось на голосування, за результатами голосування (11 членів комісії проголосувало за , 2 члени комісії проголосувало проти ) прийнято постанову № 32 Про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України (арк. спр. 225-227).
Згідно з протоколом засідання ОВК № 106 від 18 липня 2019 року № 22, в якому приймали участь 18 членів комісії, на засіданні серед іншого розглядались питання: про встановлення факту невиконання головою ОВК № 106 ОСОБА_9 своїх обов`язків по підписанню тексту постанови виборчої комісії від 15 липня 2019 року № 28 та її оприлюднення; про встановлення факту невиконання головою ОВК № 106 ОСОБА_9 своїх обов`язків по підписанню тексту постанови виборчої комісії від 16 липня 2019 року № 30 та її оприлюднення; про встановлення факту невиконання головою ОВК № 106 ОСОБА_9 своїх обов`язків по підписанню тексту постанови виборчої комісії від 17 липня 2019 року № 32 та її оприлюднення; про звернення до ЦВК про заміну голови окружної комісії. Секретар комісії зачитала проект постанови Про встановлення факту невиконання головою ОВК № 106 ОСОБА_9 своїх обов`язків по підписанню тексту постанови виборчої комісії від 15 липня 2019 року № 28 та її оприлюднення . Вислухали окрему думку голови ОВК № 106 з цього приводу. Винесли на розгляд комісії питання про прийняття проекту за основу. За рішення проголосувало 11 членів комісії за , 5 членів комісії проти , 2 члена комісії утримались. Постановили встановити факт невиконання головою ОВК № 106 ОСОБА_9 покладених на неї обов`язків щодо підписання постанови виборчої комісії від 15 липня 2019 року № 28, забезпечення її оприлюднення та її виконання. За наслідками розгляду проекту постанови про встановлення факту невиконання головою ОВК № 106 ОСОБА_9 своїх обов`язків по підписанню тексту постанови виборчої комісії від 16 липня 2019 року № 30 та її оприлюднення прийнято рішення встановити факт невиконання головою ОВК № 106 ОСОБА_9 покладених на неї обов`язків щодо підписання постанови виборчої комісії від 15 липня 2019 року № 28, забезпечення її оприлюднення та її виконання, за яке проголосувало 11 членів комісії за , 6 членів комісії проти , 1 член комісії утримався. Слухали голову комісії ОСОБА_9 , яка зачитала проект постанови Про встановлення факту невиконання головою ОВК № 106 ОСОБА_9 своїх обов`язків по підписанню тексту постанови виборчої комісії від 17 липня 2019 року № 32 та її оприлюднення . На прохання членів окружної виборчої комісії та присутніх на засіданні спостерігачів член комісії ОСОБА_25 зачитала акти членів ОВК про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України від 17 липня 2019 року та письмове пояснення зачитала секретар ОВК Сєчко Н.В. Голова комісії винесла на розгляд комісії прийняття проекту постанови за основу. За це рішення проголосувало 11 членів комісії за , 6 членів комісії проти , 1 член комісії утримався. Слухали голову ОВК № 106, яка зачитала проект протоколу Про звернення до ЦВК з мотивованим поданням про невиконання головою ОВК № 106 покладених на неї обов`язків . Голова комісії винесла на розгляд комісії прийняти звернення про невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків. За наслідками голосування прийнято рішення встановити факт систематичного невиконання головою ОВК № 106 ОСОБА_9 покладених на неї обов`язків та звернутись до Центральної виборчої комісії з мотивованим поданням про заміну голови ОВК № 106 ОСОБА_9 на члена комісії ОСОБА_12 . У випадку відмови голови комісії ОСОБА_9 підписати дану постанову та подання, доручено заступнику голови комісії ОСОБА_8 підписати постанову, подання та направити подання до Центральної виборчої комісії. За таке рішення 12 членів комісії проголосували за , 5 членів комісії проти , 1 член комісії утримався (арк. спр. 108-113, 228-230).
Питання щодо встановлення факту невиконання головою ОВК № 106 ОСОБА_9 своїх обов`язків по підписанню тексту постанов від 15 липня 2019 року № 28, від 16 липня 2019 року № 30, від 17 липня 2019 року № 32 та про звернення до Центральної виборчої комісії про заміну голови ОВК № 106 внесено до порядку денного за вимогою 3 членів комісії, яка зареєстрована в Журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму на позачергових виборах народних депутатів України ОВК № 106 18 липня 2019 року за вхідним № 314 (о 12 год. 05 хв.) (арк. спр. 195-219, 220-221).
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги позивача, суд виходить з такого.
Щодо постанов ОВК № 106 від 15 липня 2019 року № 28 про розірвання договору з системним адміністратором після того, як знайдуть йому заміну, від 16 липня 2019 року № 29 про зобов`язання голови заключити новий трудовий договір з системним адміністратором ОСОБА_7 ; забезпечення передачі ключів та паролів між системними адміністраторами та забезпечення доступу до всіх необхідних серверів для роботи ОСОБА_7 без перешкоджань, від 16 липня 2019 року № 30 про розірвання трудового договору з діловодом ОСОБА_17 у зв`язку з неприпустимим втручанням в роботу окружної комісії та перешкоджанню роботи комісії та укладення нового трудового договору з системним адміністратором, від 17 липня 2019 року № 32 Про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведення виборів народних депутатів України суд зазначає таке.
Згідно з частиною першою статті 33 Закону № 4061 виборча комісія є колегіальним органом. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.
Відповідно до частини восьмої статті 33 Закону № 4061 засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник; у разі невиконання ними цієї функції або у разі їх відсутності, у тому числі у день голосування, зокрема, при підрахунку голосів на виборчій дільниці, встановленні підсумків голосування в межах території одномандатного округу комісія на кожному такому засіданні визначає із свого складу головуючого на засіданні з числа членів комісії.
Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Законом, після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття, за винятком випадків, передбачених цим Законом (частини десята, одинадцята статті 33 Закону № 4061).
Член виборчої комісії, який бере участь у її засіданні і не згоден з рішенням, прийнятим комісією, має право протягом двох днів після засідання, на якому було прийнято рішення, у письмовій формі висловити окрему думку, яка додається до протоколу відповідного засідання виборчої комісії і є його невід`ємною частиною (частина тринадцята статті 33 Закону № 4061).
Відповідно до частини сімнадцятої статті 33 Закону № 4061 для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень, передбачених цим Законом, виборча комісія може залучати, на підставі цивільно-правових угод, відповідних спеціалістів, експертів та технічних працівників.
Додатком 1 до постанови Центральної виборчої комісії від 19 липня 2012 року № 122 Про Порядок залучення спеціалістів, експертів та технічних працівників для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень виборчих комісій на час підготовки та проведення виборів народних депутатів України затверджений Порядок залучення спеціалістів, експертів та технічних працівників для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень виборчих комісій на час підготовки та проведення виборів народних депутатів України (далі - Порядок № 122).
Пунктом 2 Порядку № 122 закріплено, що для організаційного, правового, технічного забезпечення здійснення повноважень Центральної виборчої комісії, окружних та дільничних виборчих комісій, передбачених Законами України Про Центральну виборчу комісію та Про вибори народних депутатів України , на час підготовки та проведення виборів народних депутатів України можуть залучатися відповідні спеціалісти, експерти та технічні працівники (далі - залучені працівники).
Пунктом 6 Порядку № 122 передбачено, що із залученими працівниками виборчих комісій укладаються цивільно-правові договори за встановленою формою (додатки 4, 5).
Відповідно до форми, наведеної у додатку 5 по постанови Центральної виборчої комісії від 19 липня 2012 року № 122, договір може бути розірваний у разі неналежного, неякісного або несвоєчасного надання послуг, визначених у пункті 1.2 цього Договору.
Частиною першою статті 35 Закону № 4061 передбачено, що документування діяльності окружних та дільничних виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цією статтею та порядком ведення діловодства виборчих комісій, який затверджується Центральною виборчою комісією.
На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їх вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії. У цей же строк протокол засідання виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення та надсилається до Центральної виборчої комісії. Центральна виборча комісія оприлюднює протокол засідання виборчої комісії на своєму офіційному веб-сайті невідкладно після його надходження (частина друга статті 35 Закону № 4061).
Згідно з частиною третьою статті 35 Закону № 4061 рішення виборчої комісії з розглянутого питання оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) час, дату та місце прийняття і порядковий номер постанови; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії, посиланнями на відповідні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи рішення суду, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 5) резолютивну частину.
Відповідно до частини четвертої статті 35 Закону № 4061 постанова підписується головою виборчої комісії (головуючим на засіданні) і секретарем виборчої комісії (секретарем засідання). Зміст та наскрізний номер постанови повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання виборчої комісії.
Постанова, прийнята окружною чи дільничною виборчою комісією, не пізніше ранку наступного дня після дня її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування, у день голосування та під час підрахунку голосів, встановлення підсумків голосування, - не пізніш як через чотири години після завершення засідання виборчої комісії, вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, який обладнується в приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів. У ці ж строки постанова, прийнята окружною чи дільничною виборчою комісією, надсилається до Центральної виборчої комісії, яка оприлюднює її на своєму офіційному веб-сайті невідкладно після надходження постанови (абзац перший частини п`ятої статті 35 Закону № 4061).
Згідно з частиною шостою статті 35 Закону № 4061 з питань поточної діяльності комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.
Частинами сьомою, восьмою статті 35 Закону № 4061 регламентовано, що виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Законом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Законом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати у депутати, довірені особи кандидата у депутати, представники партій у Центральній виборчій комісії чи уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.
Порядок № 350 визначає правила документування діяльності виборчих комісій та комісій з референдумів (далі - комісія), крім Центральної виборчої комісії, і встановлює єдиний порядок роботи з документами, пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями), скаргами (далі - документи, заяви, скарги) з моменту їх створення або надходження до відправлення чи передачі на зберігання до відповідної державної архівної установи.
Пунктом 3.1 Порядку № 350 передбачено, що обговорення питання і рішення, що розглядається та приймається на засіданні комісії, фіксуються у протоколі засідання комісії (далі - протокол), який оформляється на підставі записів, зроблених під час засідання секретарем комісії чи секретарем засідання комісії за дорученням комісії (додаток 1).
Відповідно до пункту 3.2 Порядку № 350 протокол має містити такі реквізити: назву документа; порядковий номер; назву виду діяльності комісії - засідання; назву комісії; дату і місце проведення засідання; загальну кількість членів комісії, кількість присутніх на засіданні членів комісії, кількість осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення комісії та без дозволу або запрошення (у разі потреби до протоколу додається реєстраційний листок); порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку. Текст протоколу складається з трьох частин, що починаються словами: Слухали , Виступили , Вирішили ( Постановили ). У протоколі повинні бути відображені зміст та номер постанови, протокольного рішення, протоколу чи акта, які були відповідно прийняті або складені на засіданні комісії.
До протоколу долучаються у вигляді додатків оригінали документів, прийнятих на засіданні, а також викладені в письмовій формі окремі думки членів комісії, які брали участь у її засіданні, але не згодні з прийнятим на засіданні комісії рішенням. Окремі думки членів комісії є невід`ємною частиною протоколу засідання комісії (пункт 3.4 Порядку № 350).
Згідно з пунктом 3.5 Порядку № 350 протокол засідання комісії підписує головуючий на засіданні та секретар комісії або у передбачених законом випадках - секретар засідання.
Пунктом 4.1 Порядку № 350 передбачено, що рішення, прийняті на засіданні комісії, підлягають відповідному оформленню.
Крім рішень зазначених у пункті 2.2, 2.3 цього Порядку, комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти і протоколи комісії складаються на її засіданні у кількості примірників та у випадках, передбачених законом, і підписуються всіма присутніми на засіданні членами комісії, підписи яких скріплюються печаткою комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, особи, визначені відповідним законом про вибори та референдуми (пункти 4.2, 4.3 Порядку № 350).
Відповідно до пункту 4.4 Порядку № 350 постанова, протокольне рішення, прийняті на засіданні комісії, підлягають подальшому оформленню для підписання, надсилання і оприлюднення (у разі якщо документ підлягає оприлюдненню відповідно до закону або за рішенням комісії) протягом одного дня після засідання, якщо інше не встановлено законом.
Згідно з пунктом 4.7 Порядку № 350:
постанову, протокольне рішення, прийняті на засіданні комісії, підписує головуючий на засіданні комісії;
рішення комісії також підписує секретар комісії (секретар відповідного засідання комісії), якщо це передбачено відповідним законом України про вибори, референдум;
додатки до постанови, протокольного рішення, прийнятих на засіданні комісії, підписує голова комісії чи головуючий на засіданні, а також секретар комісії чи секретар відповідного засідання комісії;
прийняті комісією постанови, протокольні рішення та складені комісією акти та протоколи мають відповідну нумерацію.
Відповідно до пункту 4.8 Порядку № 350 постанова, протокольне рішення, прийняті комісією, не пізніше ранку наступного дня після засідання комісії, якщо інше не встановлено законом, вивішуються для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, який обладнується в приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів. У цей же строк постанова комісії доводиться до відома суб`єктів виборчого процесу, процесу референдуму, яких вона стосується, громадянина, якщо його заява, скарга до комісії були предметом розгляду на відповідному засіданні комісії, та, у разі потреби, відповідних органів державної влади, органів місцевого самоврядування, виборчих комісій, комісій з референдуму, засобів масової інформації. Копія постанови, засвідчена головою комісії чи його заступником і секретарем комісії та скріплена печаткою виборчої комісії, видається суб`єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу в строки, встановлені відповідним законом України про вибори.
Ані мотивувальна частина постанов ОВК № 106 від 15 липня 2019 року № 28, від 16 липня 2019 року № 29, від 16 липня 2019 року № 30, від 17 липня 2019 року № 32, ані протоколи засідань ОВК № 106 від 15 липня 2019 року № 19, від 16 липня 2019 року № 20, від 17 липня 2019 року № 21 не містять інформації, в чому саме полягає неналежне, неякісне або несвоєчасне надання послуг системним адміністратором ОСОБА_6 та діловодом ОСОБА_17 .
На підтвердження обставин неналежного, неякісного та несвоєчасного надання послуг системним адміністратором ОСОБА_6 суду надано Акт від 11 липня 2019 року про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України , в якому зазначено, що 11 липня 2019 року на засіданні окружної виборчої комісії системний адміністратор ОСОБА_6 , з яким укладено договір про надання послуг виборчій комісії, вимагав від членів комісії прийняття рішення (постанови) про поновлення на посадах членів дільничних виборчих комісії одномандатного виборчого округу № 106 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, яких перед цим самостійно виключив із складу дільничних виборчих комісій, керуючись власним волевиявленням. Такими діями ОСОБА_6 грубо втручався у роботу окружної виборчої комісії № 106 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Проте, зазначений акт не приймається судом як належний та допустимий доказ з огляду на таке.
Акт від 11 липня 2019 року про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України складено та підписано 5 членами комісії, у той час як на засіданні були присутні 11 членів комісії, підписи членів комісії на акті не скріплені печаткою виборчої комісії, що є порушенням частини восьмої статті 35 Закону № 4061 та пункту 4.3 Порядку № 350. В протоколі засідання ОВК № 106 від 11 липня 2019 року № 16 відсутня інформація про складання 11 липня 2019 року членами комісії акта про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України (арк. спр. 144-150, 151, 172).
Крім того, згідно із Журналом реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму на позачергових виборах народних депутатів України ОВК № 106 вказаний Акт зареєстровано 18 липня 2019 року за вхідним № 315 (о 12 год. 12 хв.) (арк. спр. 195-219).
Таким чином, Акт від 11 липня 2019 року про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України , який зареєстровано в Журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму на позачергових виборах народних депутатів України ОВК № 106 18 липня 2019 року, не міг стати підставою для прийняття оскаржуваних постанов ОВК № 106 від 15 липня 2019 року № 28, від 16 липня 2019 року № 29, від 17 липня 2019 року № 32.
На запит голови ОВК № 106 Фурсо Н.В. від 18 липня 2019 року за № 323 управління інформатизації Секретаріату Центральної виборчої комісії листом від 19 липня 2019 року повідомило, що зауважень до роботи системного адміністратора ОВК № 106 ОСОБА_6 не має (арк. спр. 127, 128).
В порушення вимог частини четвертої статті 35 Закону № 4061 та пункту 4.7 Порядку № 350 постанова ОВК № 106 від 17 липня 2019 року № 32 підписана одноособово заступником голови комісії ОСОБА_8 , а не головою комісії Фурсо ОСОБА_21 , та не підписана секретарем комісії Сєчко Н.В.
Жодних належних та допустимих доказів на підтвердження обставин неналежного, неякісного та несвоєчасного надання послуг системним адміністратором ОСОБА_6 та діловодом ОСОБА_17 відповідачем суду не надано, посилання в постановах ОВК № 106 від 15 липня 2019 року № 28, від 16 липня 2019 року № 29, від 16 липня 2019 року № 30, від 17 липня 2019 року № 32 та протоколах засідань ОВК № 106 від 15 липня 2019 року № 19, від 16 липня 2019 року № 20, від 17 липня 2019 року № 21 на наявність таких доказів та надання ним оцінки членами комісії відсутні, що свідчить про безпідставність та необґрунтованість оскаржуваних постанов ОВК № 106 від 15 липня 2019 року № 28, від 16 липня 2019 року № 29, від 16 липня 2019 року № 30, від 17 липня 2019 року № 32.
Щодо постанов від 18 липня 2019 року № 33 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків , від 18 липня 2019 року № 34 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків , від 18 липня 2019 року № 35 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків , від 18 липня 2019 року № 36 Про звернення до ЦВК з мотивованим поданням про невиконання головою окружної комісії покладених на неї обов`язків суд зазначає таке.
Відповідно до частини дев`ятої статті 37 Закону № 4061 у разі якщо голова, заступник голови або секретар виборчої комісії систематично не виконує покладені на нього обов`язки, відповідна окружна або дільнична виборча комісія може звернутися до виборчої комісії, яка її утворила, з мотивованим поданням про його заміну, якщо за це проголосувало не менше двох третин членів складу комісії; у разі якщо голова, заступник голови або секретар виборчої комісії відмовляється від виконання своїх повноважень, така особа може особисто подати власноручно написану заяву про складання повноважень до виборчої комісії, що утворила відповідну виборчу комісію. Зазначене подання чи заява підлягає обов`язковому розгляду у строки, зазначені у частині сьомій цієї статті. Рішення про заміну голови, заступника голови, секретаря виборчої комісії не тягне за собою припинення повноважень цих осіб як членів відповідної виборчої комісії. Таке рішення приймається з урахуванням вимог частини десятої статті 27 та частини одинадцятої статті 28 цього Закону.
На підтвердження обставин систематичного невиконання головою комісії ОСОБА_9 покладених на неї обов`язків відповідачем надані акти від 16 липня 2019 року Про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України щодо відмови голови комісії ОСОБА_9 від підписання та оприлюднення постанови ОВК № 106 від 15 липня 2019 року № 28, від 17 липня 2019 року Про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України щодо відмови голови комісії ОСОБА_9 від підписання та оприлюднення постанови ОВК № 106 від 16 липня 2019 року № 30, від 18 липня 2019 року Про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів України щодо відмови голови комісії ОСОБА_9 від підписання та оприлюднення постанови ОВК № 106 від 17 липня 2019 року № 32 (арк. спр. 173, 174, 175). Вказані акти складені та підписані лише 5 членами виборчої комісії, підписи яких не скріплені печаткою виборчої комісії, що, як зазначалось вище, є порушенням частини восьмої статті 35 Закону № 4061 та пункту 4.3 Порядку № 350.
Надані в копіях до матеріалів справи та оглянуті у судовому засіданні оригінали постанов ОВК від 15 липня 2019 року № 28, від 16 липня 2019 року № 30, від 17 липня 2019 року № 32 свідчать про їх підписання головою комісії Фурсо ОСОБА_26 . Постанова від 17 липня 2019 року № 32, як заначено вище, в порушення вимог частини четвертої статті 35 Закону № 4061 та пункту 4.7 Порядку № 350 підписана одноособово заступником голови комісії ОСОБА_8 .
Відповідно до інформації, розміщеної на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії (https://www.cvk.gov.ua/pls/vnd2019/wp016pt001f01=919pf7331=106.html), постанови ОВК № 106 від 15 липня 2019 року № 28 та від 16 липня 2019 року № 30 опубліковані (арк. спр. 60-67).
Отже, відповідачем жодних належних та допустимих доказів на підтвердження систематичного невиконання головою комісії ОСОБА_9 покладених на неї обов`язків суду не надано, що свідчить про безпідставність та необґрунтованість оскаржуваних постанов ОВК № 106 від 18 липня 2019 року № 33 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків , від 18 липня 2019 року № 34 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків , від 18 липня 2019 року № 35 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків , від 18 липня 2019 року № 36 Про звернення до ЦВК з мотивованим поданням про невиконання головою окружної комісії покладених на неї обов`язків .
За встановлених в цій справі фактичних обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що основні (суттєві) аргументи позовної заяви є обґрунтованими, а оскаржувані рішення суб`єкта владних повноважень є протиправними та підлягають скасуванню, у зв`язку з чим позов слід задовольнити повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Частиною дев`ятою статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Частиною першою статті 4 Закону України від 08 липня 2011 року № 3674-VI Про судовий збір (далі - Закон № 3674) встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно з частиною другою статті 4 Закону № 3674 за подання фізичною особою до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру сплачується судовий збір у розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно з частиною третьою статті 6 Закону № 3674 у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Станом на 01 січня 2019 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 1921,00 грн. Тобто, за одну вимогу немайнового характеру фізична особа має сплатити судовий збір у розмірі 768,40 грн.
Оскільки позов задовольняється повністю, судовий збір у розмірі 6147,20 грн (за 8 позовних вимог немайнового характеру) до Державного бюджету України належить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 33, 72, 77, 90, 94, 132, 133, 139, 241-246, 250, 255, 268-272, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов довіреної особи кандидата у народні депутати України Кузнєцова ОСОБА_27 в одномандатному виборчому окрузі № 106 Терновської Марії ОСОБА_5 в інтересах кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 (ідентифікаційний код 43041286, місцезнаходження: 93404, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, буд. 32 А) про визнання протиправними та скасування постанов задовольнити повністю
Визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 15 липня 2019 року № 28, якою прийнято рішення про розірвання договору з системним адміністратором ОСОБА_6 .
Визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 16 липня 2019 року № 29, якою прийнято рішення про зобов`язання голови заключити новий трудовий договір з системним адміністратором ОСОБА_7 .
Визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 16 липня 2019 року № 30, якою прийнято рішення про розірвання договору з діловодом та укладення нового трудового договору з системним адміністратором.
Визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 17 липня 2019 року № 32 Про розірвання та укладання договору про надання окружній виборчій комісії послуг, пов`язаних з підготовкою та проведенням виборів народних депутатів України .
Визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 18 липня 2019 року № 33 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків .
Визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 18 липня 2019 року № 34 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків .
Визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 18 липня 2019 року № 35 Про встановлення факту невиконання головою комісії покладених на неї обов`язків .
Визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 18 липня 2019 року № 36 Про звернення до ЦВК з мотивованим поданням про невиконання головою окружної комісії покладених на неї обов`язків .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 6147,20 грн (шість тисяч сто сорок сім грн 20 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Головуючий суддя Т.І. Чернявська Суддя Суддя І.В. Тихонов Т.В. Смішлива
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2019 |
Оприлюднено | 21.07.2019 |
Номер документу | 83143585 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.І. Чернявська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні