ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.07.2019м. ДніпроСправа № 904/1912/19
за позовом Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІЛІНГ СТЕЙШН МЕНЕДЖМЕНТ"
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Манько Г.В.
За участю секретаря судового засідання Федьковської О.В.
Представники:
Від позивача Московська О.Г.
Від відповідача Тиховліс В.С.
СУТЬ СПОРУ:
Кам'янська міська рада звернулась до господарського суду з позовною заявою та просить внести зміни до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки №14015 від 05.05.2015р., (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 19.05.2015р. №9720053), яка розташована за адресою: вул. М. Грушевського,219 м. Кам'янське, загальна площа 0,1864 га, кадастровий номер 1210400000:02:020:0209, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, укладеного між Кам'янською міською радою (код ЄДРПОУ 24604168) та товариством з обмеженою відповідальністю "Філінг Стейшн Менеджмент" ( код ЄДРПОУ 39400762), виклавши їх у наступній редакції: 2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 20.02.2019р. становить 1807177,31 грн. 4.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 216 861,28 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ , від 29.09.2017 №816-19/VII Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста , від 22.06.2018 №1105-25/VII Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста .
Позивач наполягав на задоволенні позову в повному обсязі. Вважає, що наданими у справі доказами у повному обсязі підтверджені позовні вимоги. Зазначив, що усі докази, що є підставою позовних вимог надав до господарського суду. Надав відповідь на відзив. Підтримав доводи, викладені у позовній заяві та відповіді на відзив. Звертав увагу суду, що Кам'янська міська рада, враховуючи зміни до Податкового Кодексу України та з метою збільшення надходжень до бюджету міста, протягом 2013-2018 років прийняла низку нормативних актів, яким збільшила розмір орендної; плати за використання земельних ділянок для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (03.07) - у розмірі 12 відсотків. Прийняті Кам"янською міською радою нормативні акти в установленому порядку були оприлюднені в друкованих засобах, а також на офіційному веб-сайті міської ради, які не скасовані, як незаконні, є чинними та обов'язковими для виконання. Також звертав увагу суду, що Незважаючи на те, що рішенням міської ради від 12.07.2013р. № 842-38/VI (п.З рішення) та Положенням про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, затвердженого рішенням Кам'янської міської ради від 29.09.2017р. № 816-19/VII (п.4 Рішення) та п.9.6.14. Договору на Землекористувача покладався обов'язок отримати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, надати до Департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок, подати до Кам'янської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Дніпропетровській області відповідні податкові декларації, а також у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати протягом місяця з моменту прийняття такого рішення "Орендодавцем" або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов'язаний звернутись до "Орендодавця" із заявою про внесення змін до пункту 4.1 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати з цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів, однак від виконання покладених обов'язків відповідач ухилився.
Відповідач проти позову заперечував, просив суд у позові відмовити. Надав відзив на позов. У судовому засіданні підтримав доводи, викладені у відзиві на позов. Вважає, що умовами договору не передбачається зміна його умов за вимогою однієї із сторін. Позивачем не затверджувалася нова нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Додаткову угоду щодо зміни умов договору відповідач від позивача не отримував. Вважає, що відсутні підстави для внесення змін до договору оренди. Грвнічні розміри орендної плати за земельну ділянку не змінювались з 2010р. по 2019р. Чинним законодавством не передбачено, що умови договору оренди зберігають свою силу на весь строк дії договору оренди.
У судовому засіданні на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Розглянувши наявні матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
05 травня 2015 року між Дніпродзержинською, на даний час - Кам'янською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Філінг Стейшн Менеджмент на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.02.2015р. №1220-60/VI, був укладений договір оренди земельної ділянки № 14015, державна реєстрація права оренди земельної ділянки № 9720053 від 19.05.2015р., (Далі - Договір) загальною площею 0,1864 га, кадастровий номер 1210400000:02:020:0209, розташованої за адресою: вул. Димитрова,219 (яка після перейменування - вул. М. Грушевського, 219), м. Дніпродзержинськ (який після перейменування є м. Кам'янське) для розміщення автозаправної станції. Договір укладено строком до 27.02.2025 р. (п.3.1. Договору).
За актом прийому - передачі від 05.05.2015р. земельна ділянка за адресою: вул. М. Грушевського, 219 м. Кам'янське була передана Дніпродзержинською міською радою ТОВ Філінг Стейшн Менеджмент .
Згідно витягу з державного реєстру речових, прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, право оренди земельної ділянки було зареєстровано у Державному реєстрі за № 9720053 від 19.05.2015р.
Відповідно до п.2.2 Договору № 14015, на момент 08.04.2015р. нормативно грошова оцінка земельної ділянки становила 1189863,75 грн.
Згідно п. 4.1. Договору від 05.05.2015р. № 14015: орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 35695,91 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013р. № 842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ , від 26.12.2014 №1168-58/VI Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ . Пунктом 4.4. Договору сторони передбачили умови перегляду орендної плати, а саме: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку; підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря , що підтверджено документами; прийняття "Орендодавцем" рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі; в інших випадках, передбачених законом.
Пунктом 9.6.14 Договору також зазначено, що: "Орендар зобов'язаний у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати протягом місяця з моменту прийняття такого рішення "Орендодавцем" або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта звенутись до "Орендодавця" із заявою про внесення змін до пункту 4.1 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати з цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної шати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів".
Відповідно до п. 9.2.3 Договору, "Орендодавець" має право вимагати від "Орендаря" збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства розмірів земельного податку та з інших мотивів, визначених умовами цього договору.
За приписами п. 12.1. Договору, сторонами передбачено, що зміна умов Договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди, щодо зміни умов договору Спір вирішується у судовому порядку.
Відповідно до умов Договору № 14015 прийнятий для річної орендної плати була ставка 3,0 % від нормативно-грошової оцінки за земельні ділянки, розпорядником яких є Дніпродзержинська міська рада.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що у випадку встановлених законом, застосовуються ціни (тарифні ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Згідно з приписами ст.ст. 26, 73 Закону України Про місцеве самоврядування до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад. Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Рішення Кам'янської міської ради від 12.07.2013 року № 842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам'янське , затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 199 грн. 64 коп. та введено в дію з 01.01.2014р.
В подальшому 29.09.2017 року Кам'янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VTI Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста , яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яке набрало чинності з 01 жовтня 2017 року. Пунктом 5 вищезазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд -3% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.
Аналогічна норма, щодо відсотків міститься у рішенні Кам'янської міської ради №1105 - 25/VII від 22.06.2018р. Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста .
Відділом у м. Кам'янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у місті Кам'янське головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у м. Кам'янське, вул. М. Грушевського (Димитрова) (кадастровий номер 1210400000:02:020:0209 ), відповідно до якого станом на 20.02.2019р. нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 1 807 177,31 грн.
Отже, прийнятий для розрахунку розмір орендної плати при ставці 12 % від нормативно грошової оцінки за оренду зазначеної земельної ділянки становить 216 861.28 грн.
Згідно ст.ст. 124, 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є-платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст.ст. 1, 15, 21, 30 Закону України Про оренду землі встановлено, що орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Однією із істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Зміна умов договору Оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтями 288, 289 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку с договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Стаття 1 Закону України "Про оцінку земель" визначає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок визначена як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
За приписами статей 1, 13, 15, 18, 20, 23 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок визначена як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Такий витяг видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Згідно вимог ст. 181 Господарського кодексу України Господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів. 2. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках. У разі досягнення сторонами згоди щодо всіх або окремих умов, зазначених у протоколі розбіжностей, така згода повинна бути підтверджена у письмовій формі (протоколом узгодження розбіжностей, листами, телеграмами, телетайпограмами тощо). У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся). Якщо одна із сторін здійснила фактичні дії щодо його виконання, правові наслідки таких дій визначаються нормами Цивільного кодексу України.
Відповідно вимог ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
При розгляді справи суд приймає до уваги умови укладеного сторонами Договору, а саме те, що орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок- місцевого бюджетних у розмірі 35695,91 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 №842-38 VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ . від 26.12.2014 №1168-58/VI При внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI Про затвердження нормативної і ротової оцінки земель міста Дніпродзержинськ (п. 4.1 Договору). Згідно п. 4.3 Договору Орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою у строки, визначені Податковим кодексом України. Розмір орендної плати підлягає перерахуванню при зміні функціонального або цільового використання земельної ділянки. Розмір орендної плати переглядається у разі зміні розмірів земельного податку (п. 4.4.2 Договору). Прийняття Орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства (п. 4.4.5 Договору ). Затвердження нової нормативної грошової оцінки землі (п. 4.4.6 Договору). В інших випадках, передбачених законом (п. 4.4.7 Договору). Господарський суд приймає до уваги, що відповідно до п. 9.6.14 Договору у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку орендної плати Орендар протягом місяця з моменту прийняття такого рішення Орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов'язаний звернутись до Орендодавця із заявою про внесення змін до пункту 4.1. договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів.
Встановлено порушення умов п. 12.1 Договору, а саме те, що зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі.
При розгляді справи встановлено, що позивачем на адресу відповідача не було направлено письмової форми пропозиції (додаткової угоди), щодо зміни умов Договору, підписаної уповноваженою особою. Отже, фактично позивачем не зроблено у належний спосіб пропозицію відповідачу щодо зміни умов Договору.
Відповідно до вимог ст.ст. 525, 526, 629 Цивільного кодексу України зобов'язання повинні виконуватися належним чином та у встановлений строк у відповідності з вказівками закону, договору, одностороння відмова від виконання зобов'язань не допускається. Договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Господарський суд вважає, що підстави для внесення відповідних змін до Договору є, але порушення позивачем вимог чинного законодавства та умов Договору щодо обов'язкового направлення на адресу відповідача письмової форми пропозиції (додаткової угоди), підписаної уповноваженою особою позивача, є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.
Згідно вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача у повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ :
В задоволенні позову відмовити.
Рішення набирає законної сили у відповідності до приписів ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржена в порядку та строк, передбачений ст. ст. 254, 256 Господарського процесуального кодексу України .
Повне рішення складено 22.07.2019
Суддя Г.В.Манько
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2019 |
Оприлюднено | 22.07.2019 |
Номер документу | 83149917 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні